НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
| 14.11.2025 № 09/21/3187/К03 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 листопада 2025 року
за № 1785/45191
Про затвердження Положення про структуру власності юридичних осіб, процедуру та умови отримання погодження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку істотної участі у професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків
Відповідно до пункту 1 частини першої
статті 7,
статті 30 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків",
статей 74,
75 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки",
статті 9, частини п’ятої
статті 21 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Положення про структуру власності юридичних осіб, процедуру та умови отримання погодження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку істотної участі у професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків (далі – Положення), що додається.
2. Установити, що положення
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 травня 2021 року № 276, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 травня 2021 року за № 692/36314 (зі змінами),
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу – клірингової діяльності, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 19 серпня 2021 року № 665, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2021 року за № 1382/37004,
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу – діяльності з управління активами інституційних інвесторів, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 03 лютого 2022 року № 92, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2022 року за № 465/37801 (зі змінами),
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу – депозитарної діяльності, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 10 лютого 2022 року № 114, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2022 року за № 431/37767,
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу – діяльності з управління майном для фінансування об’єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22 лютого 2022 року № 135, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 березня 2022 року за № 319/37655 (зі змінами),
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності з організації торгівлі фінансовими інструментами на регульованому ринку та з організації торгівлі фінансовими інструментами на багатосторонньому торговельному майданчику, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 29 квітня 2022 року № 321, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14 червня 2022 року за № 638/37974,
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу – діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26 серпня 2022 року № 1122, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 жовтня 2022 року за № 1186/38522 (зі змінами),
Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу – діяльності з торгівлі фінансовими інструментами, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 21 лютого 2024 року № 208, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11 березня 2024 року за № 349/41694 (зі змінами), до приведення їх у відповідність із Положенням, затвердженим цим рішенням, застосовуються в частині, що не суперечить вимогам Положення, затвердженого цим рішенням.
3. Професійним учасникам ринків капіталу та організованих товарних ринків привести свою структуру власності у відповідність із вимогами абзацу другого пункту 9 розділу II Положення протягом одного року з дня набрання чинності цим рішенням.
4. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
від 13 березня 2012 року № 394 "Про затвердження Порядку погодження наміру набуття або збільшення особою істотної участі у професійному учаснику фондового ринку", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 26 квітня 2012 року за № 635/20948 (зі змінами).
5. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів забезпечити подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
6. Управлінню адміністративної діяльності забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
7. Департаменту правового забезпечення та внутрішнього комплаєнс контролю після державної реєстрації рішення Міністерством юстиції України забезпечити опублікування цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
8. Це рішення набирає чинності з 01 лютого 2026 року.
9. Глава 1 розділу III Положення втрачає чинність з дня набрання чинності рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 лютого 2024 року
№ 224 "Про затвердження Положення про форму та зміст структури власності", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 березня 2024 року за № 365/41710 (зі змінами).
10. Контроль за виконанням цього рішення покласти на членів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відповідно до розподілу обов’язків.
| Голова Комісії | Руслан МАГОМЕДОВ |
Протокол засідання Комісії
від 14.11.2025 р. № 107
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
від 14 листопада 2025 року
№ 09/21/3187/К03
Положення
про структуру власності юридичних осіб, процедуру та умови отримання погодження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку істотної участі у професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків
I. Загальні положення
1. Це Положення встановлює вимоги до структури власності та її розкриття, а також до ділової репутації:
юридичних осіб, які подали документи на отримання ліцензії на провадження певного виду професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках (далі – ліцензія), або мають таку ліцензію;
юридичних та фізичних осіб, які мають істотну участь у професійному учаснику ринків капіталу та організованих товарних ринків (далі – професійний учасник), або мають намір набути чи збільшити таку істотну участь у ньому.
2. Це Положення визначає процедуру та умови отримання юридичною або фізичною особою погодження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку:
1) наміру набуття або збільшення істотної участі на основі формального володіння шляхом вчинення правочинів, внаслідок яких особа самостійно чи спільно з іншими особами прямо та/або опосередковано володітиме 10, 25, 50, 75 і більше відсотками статутного капіталу професійного учасника чи правом голосу акцій (часток) у статутному капіталі професійного учасника, та/або набуття істотної участі незалежно від формального володіння;
2) набутої істотної участі на основі формального володіння та/або істотної участі незалежно від формального володіння у випадках, передбачених пунктами 9 та 46 цього Положення;
3) набутої або збільшеної без наміру істотної участі на основі формального володіння та/або істотної участі незалежно від формального володіння у випадках, передбачених пунктом 36 цього Положення.
3. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
1) власник істотної участі – юридична особа (у тому числі іноземна) або фізична особа (у тому числі фізична особа – іноземець або особа без громадянства) або група осіб, яка(які) набула(ли) істотну участь у піднаглядній особі;
2) група компаній по відношенню до певної юридичної особи (група компаній) – група юридичних осіб, частиною якої є певна юридична особа, що складається з материнської компанії, її дочірніх компаній, інших юридичних осіб, в яких материнська компанія або її дочірні компанії мають участь, або група юридичних осіб, які мають спільного контролера;
3) група осіб – двоє або більше юридичних та/або фізичних осіб, які мають намір спільно набути або набули істотну участь у професійному учаснику або збільшити (збільшили) її таким чином, що такі особи будуть прямо чи опосередковано володіти або володіють 10, 25, 50, 75 і більше відсотками статутного капіталу професійного учасника чи правом голосу за частками (акціями) у статутному капіталі професійного учасника у зазначених розмірах та/або які мають намір незалежно від формального володіння набути право спільно справляти або справляють значний вплив на управління або діяльність професійного учасника;
4) заявник – юридична особа (у тому числі іноземна) або фізична особа (у тому числі фізична особа – іноземець або особа без громадянства) або група осіб, яка(і) подала(и) до НКЦПФР заяву, документи та інформацію для отримання адміністративної послуги НКЦПФР з погодження істотної участі у професійному учаснику, наміру її набуття або збільшення;
5) значний вплив на управління або діяльність юридичної особи – пряме та/або опосередковане володіння однією особою самостійно чи спільно з іншими особами голосуючими акціями, часткою у статутному (складеному, пайовому) капіталі або правом голосу за акціями, часткою у статутному (складеному, пайовому) капіталі юридичної особи в розмірі від 10 до 50 відсотків та/або незалежна від формального володіння можливість здійснення рівнозначного впливу на управління чи діяльність юридичної особи;
6) істотна участь на основі формального володіння – пряме та/або опосередковане володіння однією особою самостійно чи спільно з іншими особами 10 і більше відсотками статутного капіталу професійного учасника;
7) істотна участь незалежно від формального володіння – можливість значного або вирішального впливу на управління або діяльність професійного учасника незалежно від того чи є у володінні особи прямо чи опосередковано частка (акції) у статутному капіталі такого професійного учасника;
8) керівник юридичної особи – особа, яка виконує функцію одноосібного виконавчого органу або голова колегіального виконавчого органу, або член ради директорів – головний виконавчий директор юридичної особи;
9) ключовий учасник у структурі власності юридичної особи (далі – ключовий учасник) – будь-яка фізична особа, яка володіє часткою (акціями) у статутному капіталі юридичної особи і водночас:
якщо юридична особа має більше ніж 20 учасників – фізичних осіб, то ключовими учасниками юридичної особи вважаються 20 учасників – фізичних осіб, частки яких є найбільшими, але не менше 2 відсотків;
якщо однакові за розміром частки (пакет акцій) у статутному капіталі юридичної особи належать більше ніж 20 учасникам – фізичним особам, то ключовими учасниками юридичної особи вважаються всі фізичні особи, які володіють частками (акціями) у розмірі 2 і більше відсотків у статутному капіталі такої юридичної особи, або
юридична особа, яка володіє часткою (акціями) у розмірі 2 і більше відсотків у статутному капіталі юридичної особи.
Вважається, що публічна компанія не має ключових учасників;
10) ланцюг володіння часткою (акціями) юридичної особи – склад осіб, які мають участь у юридичній особі, який включає осіб першого і кожного наступного рівня володіння часткою (акціями) юридичної особи;
11) намір набуття істотної участі – намір вчинення юридичною або фізичною особою або групою осіб правочину, що відповідно до умов та предмету такого правочину призведе до набуття істотної участі у професійному учаснику, або подання до НКЦПФР заяви та документів для отримання ліцензії;
12) намір збільшення істотної участі – намір вчинення юридичною або фізичною особою або групою осіб, які є власником(ами) істотної участі у професійному учаснику, правочину, що відповідно до умов та предмету такого правочину призведе до збільшення володіння такою особою або групою осіб істотною участю у професійному учаснику;
13) опосередкована істотна участь – володіння в професійному учаснику, яке настає, якщо особа або група осіб прямо або опосередковано володіє часткою (акціями) у статутному капіталі юридичної особи – власника істотної участі у структурі власності професійного учасника та/або частками (акціями) у статутних капіталах юридичних осіб – прямих власників у структурі власності професійного учасника у такому розмірі, який забезпечує можливість контролювати через цю особу (цих осіб) 10 і більше відсотків статутного капіталу професійного учасника;
14) особа, яка фактично координує діяльність професійного учасника – фізична особа – власник прямої істотної участі або керівник юридичної особи – власника прямої істотної участі, або інша особа, яка згідно відповідного правочину має повноваження з реалізації прав, що належать власнику прямої істотної участі щодо управління діяльністю професійного учасника;
15) піднаглядна особа – професійний учасник або юридична особа, яка подала до НКЦПФР заяву та документи для отримання ліцензії;
16) порогові значення – володіння часткою (акціями) у статутному капіталі юридичної особи у розмірі 10, 25, 50, або 75 і більше відсотків;
17) пряма істотна участь – самостійне або спільне з іншими особами володіння часткою (акціями) у розмірі 10 і більше відсотків статутного капіталу професійного учасника;
18) прямий власник юридичної особи – фізична або юридична особа або група осіб, яка є власником частки (акцій) у статутному капіталі юридичної особи;
20) рівень володіння часткою (акціями) юридичної особи – відносини щодо володіння часткою (акціями) у статутному капіталі юридичної особи між такою юридичною особою та її учасниками. Якщо всі учасники юридичної особи є фізичними особами, така юридична особа має лише один рівень володіння часткою (акціями);
21) спільна з іншими особами істотна участь – володіння, яке настає, якщо істотна участь у професійному учаснику в розмірі 10 і більше відсотків його статутного капіталу належить групі осіб на праві спільної власності або сумарно належить групі осіб, які є:
особами, пов’язаними близькими відносинами;
особами, пов’язаними правочином та/або спільними економічними інтересами, відносинами економічної та/або організаційної залежності, що впливатимуть на діяльність професійного учасника;
іншими особами, які спільно набули істотну участь у професійному учаснику або заявили про намір спільного набуття публічно або подали до НКЦПФР заяву, документи та інформацію для отримання погодження спільного наміру набуття істотної участі у професійному учаснику;
22) текстовий формат – формат даних Portable Document Format / A (формат специфікації PDF 1.4 ISO 19005-1:2005) – PDF / А (*.pdf), Rich Text Format – RTF (*.rtf), Excel (.xlsx), Word (.docx);
23) участь особи у статутному капіталі юридичної особи (далі – участь) – пряме та/або опосередковане володіння однією особою самостійно чи спільно з іншими особами часткою (акціями) в статутному капіталі юридичної особи;
24) фідуціарні відносини – відносини між двома або більше особами, за яких одна особа має фідуціарний обов’язок стосовно іншої(их) особи(осіб), а саме обов’язок діяти якнайкраще в інтересах такої особи(осіб).
4. Термін "близькі відносини" застосовується в значенні, наведеному у
Законі України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Терміни "траст" та "бездоганна ділова репутація" вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Термін "збройна агресія" вживається у значенні, наведеному в
Законі України "Про оборону України".
Терміни "потенційний конфлікт інтересів", "реальний конфлікт інтересів" вживаються у значеннях, наведених в
Законі України "Про запобігання корупції".
5. НКЦПФР під час вчинення дій, передбачених цим Положенням, керується такими принципами:
1) рівноцінності сутності та форми (оцінка правочинів, операцій, обставин та подій з точки зору їх суті та форми);
2) співмірності (пропорційності) (урахування обставин і умов конкретної ситуації, щодо якої формується професійне судження та приймається відповідне рішення);
3) обґрунтованого сумніву (здійснення додаткової / поглибленої перевірки / аналізу правочинів, операцій, обставин та/або подій, щодо яких формується професійне судження та приймається відповідне рішення, за наявності обґрунтованого сумніву щодо них);
4) комплексного аналізу (дослідження всіх обставин та умов конкретної ситуації при формуванні професійного судження та прийнятті відповідного рішення).
6. НКЦПФР застосовує своє професійне судження для прийняття постанов, визначених цим Положенням.
Професійне судження формується НКЦПФР з урахуванням визначених у пункті 5 цього Положення принципів.
7. Вимоги цього Положення не застосовуються до банків та Центрального депозитарію цінних паперів.
II. Вимоги до піднаглядної особи, власників істотної участі та осіб, які мають намір набути або збільшити істотну участь
1. Вимоги до піднаглядної особи
8. Юридична особа, яка має намір отримати в НКЦПФР ліцензію або має діючу ліцензію, повинна дотримуватись вимог, встановлених цим Положенням, протягом усього часу, коли вона зберігає свій статус.
9. Структура власності піднаглядної особи має бути розкрита та відповідати критеріям прозорості, встановленим у розділі III цього Положення.
У структурі власності професійного учасника має бути погоджено пряму істотну участь власників не менш ніж 75% статутного капіталу, крім осіб, зазначених у підпункті 1 пункту 44 цього Положення, та при цьому має бути наявний хоча б один кінцевий бенефіціарний власник, крім випадків, коли одним із власників прямої та/або опосередкованої участі у професійному учаснику є держава та/або Національний банк України та/або територіальна громада.
У разі якщо на основі комплексної оцінки структури власності та організаційної структури піднаглядної особи НКЦПФР встановлено, що заявник має у такій піднаглядній особі істотну участь незалежно від формального володіння, такий заявник одночасно з погодженням істотної участі на основі формального володіння повинен отримати погодження НКЦПФР істотної участі незалежно від формального володіння.
10. Ділова репутація піднаглядної особи має відповідати вимогам, встановленим у розділі IV цього Положення.
2. Вимоги до власників істотної участі та осіб, які мають намір набути або збільшити істотну участь
11. Власники істотної участі та особи, які мають намір набути або збільшити істотну участь, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Положенням.
12. Структура власності юридичної особи – власника прямої істотної участі у піднаглядній особі та осіб, які мають намір набути або збільшити істотну участь, має бути розкрита та відповідати критеріям прозорості, встановленим у розділі III цього Положення.
13. Ділова репутація юридичної особи – власника прямої істотної участі (юридичної особи, яка має намір набути чи збільшити істотну участь), його кінцевого бенефіціарного власника / контролера (за умови, що він є / буде кінцевим бенефіціарним власником / контролером професійного учасника), а також осіб, які здійснюють управлінські функції в юридичній особі, що знаходиться під контролем юридичної особи – заявника, фізичної особи – власника прямої істотної участі (фізичної особи, яка має намір набути чи збільшити істотну участь) має відповідати вимогам, встановленим у розділі IV цього Положення.
14. У власника істотної участі та особи, яка має намір набути або збільшити істотну участь, має бути відсутній реальний, потенційний конфлікт інтересів або наявна можливість уникнення або врегулювання такого конфлікту інтересів.
15. Власник прямої істотної участі зобов’язаний:
1) бути спроможним забезпечити виконання своїх фінансових зобов’язань;
2) у разі зменшення показників діяльності професійного учасника, що використовуються для вимірювання та оцінки ризиків його діяльності, таким чином, що існує ризик невиконання ним пруденційних нормативів, встановлених НКЦПФР, або виникає ризик неспроможності виконання професійним учасником своїх фінансових зобов’язань, строк виконання яких настав:
надати фінансову допомогу такому професійному учаснику в рамках вжиття заходів з метою приведення його діяльності у відповідність із вимогами законодавства або з метою виконання таким професійним учасником своїх фінансових зобов’язань у розмірі, пропорційному до розміру участі такого власника; або
ініціювати розгляд загальними зборами учасників (акціонерів) питання про ліквідацію такого професійного учасника. У разі якщо загальними зборами не підтримано пропозицію особи, яка має істотну участь у професійному учаснику, прийняти рішення про ліквідацію професійного учасника, така особа зобов’язана виконати дії, передбачені абзацом другим цього підпункту.
16. Фінансовий стан особи, яка має намір набути або збільшити істотну участь, повинен відповідати, зокрема, таким вимогам:
набуття або збільшення істотної участі не призведе до погіршення фінансового стану професійного учасника;
особа спроможна забезпечити виконання своїх фінансових зобов’язань;
у заявника наявні власні кошти у розмірі, достатньому для набуття або збільшення істотної участі у професійному учаснику (не застосовується при набутті істотної участі незалежно від формального володіння, при набутті або збільшенні істотної участі без наміру);
у осіб, які мають намір спільно набути або збільшити істотну участь, наявні власні кошти у розмірі не меншому, ніж величина частини необхідної загальної суми власних коштів, пропорційна частці, що становить розмір участі особи в сукупному розмірі участі всіх осіб, які спільно набувають або збільшують істотну участь (не застосовується при набутті істотної участі незалежно від формального володіння, при набутті або збільшенні істотної участі без наміру).
17. Для особи, яка має намір набути або збільшити істотну участь у професійному учаснику (в тому числі для осіб, які мають намір спільно набути або збільшити істотну участь), розмір власних коштів вважається достатнім для такого набуття або збільшення істотної участі, якщо він є більшим ніж розмір коштів, необхідний для оплати набуття або збільшення істотної участі у професійному учаснику.
18. Набуття або збільшення істотної участі у професійному учаснику повинно здійснюватися за рахунок коштів, джерела походження яких підтверджені.
Джерела походження коштів, що спрямовуються для набуття або збільшення істотної участі у професійному учаснику, є підтвердженими в разі впевненості НКЦПФР у відповідності отриманих документів для здійснення такого висновку в межах професійного судження, що здійснюється в межах повноважень.
III. Вимоги до структури власності юридичних осіб
1. Вимоги до розкриття структури власності
20. Структура власності юридичної особи для цілей цього Положення подається до НКЦПФР у формі довідки щодо структури власності юридичної особи (додаток 1), заповненої відповідно до вимог, встановлених у додатку 2.
21. Структура власності юридичної особи відображає інформацію стосовно кожної фізичної та юридичної особи (у тому числі корпоративного інвестиційного фонду (далі – КІФ), недержавного пенсійного фонду (далі – НПФ)), пайового інвестиційного фонду (далі – ПІФ) та компанії з управління активами, яка діє в його інтересах, трасту чи іноземного інвестиційного фонду та/або іншого подібного правового утворення, які є власниками участі в такій юридичній особі у розмірі, визначеному згідно з пунктами 25, 42, 43 цього Положення, та дає змогу встановити всіх її кінцевих бенефіціарних власників (у разі наявності), у тому числі відносини контролю між ними.
22. Структура власності заповнюється щодо всіх:
ключових учасників юридичної особи, створеної у формі акціонерного товариства (всіх засновників юридичної особи на етапі її створення – акціонерного товариства / КІФ);
осіб, які прямо, одноосібно / спільно володіють часткою у статутному капіталі юридичної особи, створеної в іншій формі, ніж у формі акціонерного товариства;
ключових учасників кожної юридичної особи (окрім публічних компаній), створеної у формі акціонерного товариства, яка існує у кожному ланцюгу володіння частками (акціями) юридичної особи (у тому числі КІФ);
осіб, які прямо, одноосібно / спільно володіють часткою у статутному капіталі кожної юридичної особи (окрім публічних компаній), створеної в іншій формі, ніж у формі акціонерного товариства, яка існує у кожному ланцюгу володіння частками (акціями) юридичної особи (у тому числі КІФ);
фізичних та/або юридичних осіб, які незалежно від формального володіння мають можливість значного впливу на осіб, що здійснюють управлінські функції (для КІФ – наглядова рада КІФ, для НПФ – рада НПФ) чи діяльність такої юридичної особи.
23. Невід’ємною частиною довідки щодо структури власності юридичної особи є схематичне зображення структури власності такої особи (далі – схема), приклади складання якої наведені у додатку 3.
24. На схемі наводиться інформація щодо осіб, визначених пунктом 21 цього Положення, відображаються відносини власності між такими особами та розмір їх прямої участі в статутному капіталі в кожній юридичній особі (у тому числі КІФ, НПФ) у кожному ланцюгу володіння участю в юридичній особі, який належить кожній фізичній особі, юридичній особі (у тому числі КІФ, НПФ), ПІФ, трасту, іноземному інвестиційному фонду та/або іншому подібному правовому утворенню, які включені до схеми.
Вимоги щодо відображення інформації у схемі наведені у додатку 4.
25. Розмір участі особи у юридичній особі при одночасному прямому та опосередкованому через іншого прямого власника самостійному або спільному з іншими особами володінні участю у статутному капіталі юридичної особи визначається шляхом додавання розмірів її прямої та опосередкованої участі, яка розраховується згідно з вимогами цього пункту.
Розмір опосередкованої участі особи (групи осіб) в юридичній особі розраховується шляхом множення розміру часток участі осіб за кожним рівнем володіння часткою (акціями) у відповідному ланцюгу володіння часткою (акціями) в юридичній особі за такою формулою:
| де | РОУi | - | розмір опосередкованої участі особи (групи осіб) у відповідному (i-му) ланцюзі володіння часткою (акціями) в юридичній особі; |
| | У1 | - | розмір прямої участі в юридичній особі, у відсотках; |
| | У2,... Уn | - | розмір прямої участі особи (групи осіб) в іншій юридичній особі в кожному (починаючи з другого та закінчуючи n-им) рівні володіння часткою (акціями) в юридичній особі, у відсотках; |
| | n | - | кількість рівнів володіння часткою (акціями) в юридичній особі у відповідному ланцюзі володіння часткою (акціями). |
Розмір участі особи в юридичній особі, яка має самостійне або спільно з іншими особами опосередковане володіння участю через двох або більше прямих власників участі, розраховується шляхом додавання розмірів всіх часток такого опосередкованого володіння участю, розрахованих згідно з абзацом другим цього пункту, через цих осіб.
Розмір участі групи осіб розраховується шляхом додавання часток всіх цих осіб у структурі власності юридичної особи.
Розмір загальної кількості голосів особи, яка за договором про управління цінними паперами та/або за дорученням акціонера (учасника) юридичної особи набуває права голосу на загальних зборах юридичної особи, розраховується з урахуванням його власної прямої участі шляхом складання кількості голосів, що йому належать, та кількості голосів, які він отримує.
Розмір участі особи в КІФ розраховується виходячи з загальної кількості акцій КІФ, що перебувають в обігу.
Приклади розрахунку розміру участі осіб в структурі власності юридичної особи наведені у додатку 3.
2. Вимоги щодо прозорості структури власності
26. Структура власності юридичної особи для цілей цього Положення має бути прозорою.
27. Структура власності юридичної особи є прозорою за умови одночасного дотримання таких вимог:
1) структура власності розкриває інформацію щодо системи взаємовідносин усіх юридичних та фізичних осіб в структурі власності і надає змогу визначити:
усіх ключових учасників і контролерів кожної юридичної особи (окрім публічних компаній), яка існує у ланцюгу володіння корпоративними правами;
усіх власників істотної участі у професійному учаснику;
відносини контролю між усіма вказаними особами;
2) у структурі власності відсутні конструкції щодо взаємного володіння часткою (акціями) у статутному капіталі однієї особи в іншій (зустрічні інвестиції);
3) у структурі власності відсутні конструкції щодо можливості взаємного значного впливу однієї особи на іншу незалежно від формального володіння;
4) у структурі власності у будь-якому ланцюгу володіння часткою (акціями) юридичної особи відсутній КІФ, який є власником частки (акцій) у статутному капіталі компанії з управління активами, яка на підставі відповідного договору здійснює управління активами такого фонду;
5) у структурі власності розкрито інформацію про траст, якщо він є у структурі;
6) у структурі власності відсутні особи, які мають право володіти, користуватись та розпоряджатись правами, що становлять істотну участь у професійному учаснику, але при цьому діють за вказівками кінцевих бенефіціарних власників та/або контролерів такого професійного учасника, інформація про яких не розкрита (ця вимога не застосовується до публічних компаній в структурі власності піднаглядної особи);
7) власниками істотної участі в юридичній особі та/або юридичною особою не було порушено вимог законодавства щодо необхідності погодження набуття / збільшення істотної участі;
8) у структурі власності відсутні:
юридичні особи, створені відповідно до законодавства держави та/або є резидентами держави, що здійснює збройну агресію проти України;
особи, до яких або до посадових осіб яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до
Закону України "Про санкції";
особи, які або посадові особи яких включені до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності, або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
особи, до яких або до посадових осіб яких застосовані санкції згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішеннями Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій;
особи, які мають громадянство (підданство) держави, що здійснює збройну агресію проти України, та/або особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України (крім осіб, які проживають на території України на законних підставах);
особи, які не відповідають вимогам, що встановлені для них законодавством;
особи, підконтрольні особам, зазначеним у цьому підпункті, або мають таких осіб серед власників істотної участі.
IV. Вимоги до ділової репутації
28. Ділова репутація заявника – юридичної особи повинна відповідати таким вимогам (ознакам):
1) особу (або юридичну особу, щодо якої особа здійснює контроль) не було звільнено з посади за порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, від виконання функцій довірчого власника трасту або інших фідуціарних обов’язків (обов’язків діяти якнайкраще в інтересах третіх осіб) чи будь-яких інших аналогічних відносин на ринках капіталу;
2) відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про себе, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
3) відсутні факти визнання особи банкрутом або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках;
4) відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління іноземної(ого) фінансової установи та/або професійного учасника до прийняття уповноваженим органом відповідної держави рішення про визнання такої(ого) фінансової установи та/або професійного учасника неплатоспроможною(им) або банкрутом, або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію, або припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним, або про відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
5) у особи була відсутня можливість незалежно від виконання обов’язків і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи / професійного учасника станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної держави рішення про визнання такої фінансової установи / професійного учасника неплатоспроможною(им) чи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках, або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
6) відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної держави, щодо заміни цієї особи на посаді в зв’язку з неналежним виконанням особою повноважень, яке призвело до порушення фінансовою установою та/або професійним учасником законодавства;
7) особою не вчинено порушення вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів, що сталися з вини такої особи шляхом її дії або бездіяльності та завдали матеріальної шкоди законним правам та інтересам інших осіб, а також грубі або системні порушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
8) відсутні факти невідповідності особи вимогам до ділової репутації, встановлені за результатами оцінки, проведеної НКЦПФР або Національним банком України;
9) до особи не застосовувались персональні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органів іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України) або України (для цілей цього підпункту особа вважається такою, до якої не застосовувалися зазначені заходи, якщо після їх скасування пройшло три роки);
10) особа не позбавлялась в установленому законодавством порядку права займатися певною діяльністю (для цілей цього пункту особа вважається такою, що не позбавлена права займатися певною діяльністю, після закінчення строку, на який здійснювалося позбавлення такого права);
11) особа не включена у встановленому законодавством порядку до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності, або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
12) відсутні факти порушення особою вимог законодавства щодо необхідності погодження набуття / збільшення істотної участі у фінансовій установі та/або професійному учаснику;
13) відсутні факти порушення особою вимог
статті 25 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю", а для особи, яка за організаційно-правовою формою є акціонерним товариством, вимог
статті 105 Закону України "Про акціонерні товариства";
14) стосовно особи (або юридичної особи, щодо якої особа здійснює контроль) відсутні вироки у справах щодо злочинів проти власності, у сфері господарської діяльності, у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку (якщо судимість за такі злочини не знята або не погашена в порядку, визначеному законодавством), триваючі досудові розслідування в рамках кримінальних проваджень у таких злочинах, спори, пов’язані з господарською діяльністю, стороною яких у порядку адміністративного або цивільного судочинства виступає така особа, дисциплінарні провадження, включаючи відсторонення від займаної посади керівника юридичної особи, триваючі провадження у справі про банкрутство або неплатоспроможність та інші подібні процедури стосовно такої особи;
15) стосовно особи (або юридичної особи, щодо якої особа здійснює контроль) відсутні провадження будь-яких контролюючих органів у справах щодо такої особи, виконавчі провадження (як до боржника), процедури застосування санкцій чи справи, пов’язані з правопорушеннями на ринку фінансових послуг, що тривають;
16) у особи (або юридичної особи, щодо якої особа здійснює контроль) не було відкликано, зупинено дію або припинено дію (анульовано) ліцензій, скасовано реєстрацію, припинено чи зупинене членство, анульовано сертифікат, дозвіл, авторизацію, членство чи дію документів за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках;
17) особу (або юридичну особу, щодо якої особа здійснює контроль) не було виключено з об’єднань професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, професійних об’єднань та асоціацій, крім випадку її виключення за власною заявою, якщо відповідно до закону участь у таких об’єднаннях та асоціаціях не є обов’язковою, як вид застосування заходу дисциплінарного впливу в зв’язку з виявленням порушень законодавства;
18) відсутні факти здійснення особою (або юридичною особою, щодо якої особа здійснює контроль) операції(ій), пов’язаної(их) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої(их) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, або провадження відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню, на підставі ліцензії, іншої ніж та, що надає право на провадження такого виду діяльності;
19) особою не були порушені вимоги частини дев’ятнадцятої
статті 74 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки";
20) відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), та виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
29. Ділова репутація заявника – фізичної особи має відповідати таким вимогам (ознакам):
1) особа повинна мати бездоганну ділову репутацію у розумінні
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
2) відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної держави, щодо заміни цієї особи на посаді у зв’язку з неналежним виконанням нею своїх посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / професійним учасником вимог законодавства (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
3) особу не було звільнено з роботи (у тому числі з роботи в іноземних юридичних особах) протягом останніх п’яти років за систематичне або одноразове грубе порушення нею своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про запобігання корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення (при роботі в юридичних особах – резидентах України – звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої
статті 40, пунктів 1, 1-1, 2, 3 частини першої
статті 41, абзацу дев’ятого частини першої
статті 43-1 та
статті 45 Кодексу законів про працю України, а також з аналогічних підстав, визначених спеціальними законами);
4) особу (юридичну особу, контролером або членом виконавчого органу якої була особа) не було звільнено з посади за порушення законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, від виконання функцій повіреного (управителя) траста або інших фідуціарних обов’язків (обов’язків діяти якнайкраще в інтересах третіх осіб) чи будь-яких інших аналогічних відносин на ринках капіталу;
5) відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про себе, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
6) відсутні факти перебування протягом більше шести місяців на посаді керівника фінансової установи / професійного учасника або посадової особи системи внутрішнього контролю такої фінансової установи / професійного учасника (або тимчасового виконання обов’язків за посадою) протягом року, що передує даті рішення про визнання такої фінансової установи / професійного учасника банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках, або про віднесення банку до категорії неплатоспроможних чи відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку чи припиненні здійснення банківської діяльності без припинення юридичної особи за ініціативою власників);
7) у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю у фінансовій установі / професійному учаснику надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи / професійного учасника станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання її / його банкрутом або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію чи припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках, або про віднесення банку до категорії неплатоспроможних чи відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку чи припиненні здійснення банківської діяльності без припинення юридичної особи за ініціативою власників);
8) відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління або на посаді посадової особи системи внутрішнього контролю іноземної фінансової установи / професійного учасника протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної держави рішення про визнання такої фінансової установи / професійного учасника неплатоспроможної(им) чи банкрутом або набрання законної сили рішенням про примусову ліквідацію чи припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
9) у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи / професійного учасника станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної держави рішення про визнання такої фінансової установи / професійного учасника неплатоспроможною(им) чи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи припинення дії (анулювання) ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або ринках капіталу та організованих товарних ринках, або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
10) відсутні факти порушення вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів, що сталися з вини фізичної особи або юридичної особи, працівником якої була така особа, внаслідок її дії або бездіяльності та завдали матеріальної шкоди законним правам та інтересам інших осіб, а також грубі або системні порушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
11) відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
12) до особи не застосовувались персональні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органів іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України") або України (для цілей цього пункту особа вважається такою, до якої не застосовувалися зазначені заходи, якщо після їх скасування пройшло три роки);
13) особа не включена у встановленому законодавством порядку до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності, або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
14) відсутні факти обіймання особою посади (виконання обов’язків за посадами) без отримання погодження державних органів, передбаченого законодавством;
15) відсутні факти порушення особою вимог законодавства щодо необхідності погодження набуття / збільшення істотної участі у фінансовій установі та/або професійному учаснику;
16) особа не позбавлялась в установленому законодавством порядку права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю (для цілей цього абзацу особа вважається такою, що не позбавлялась права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, якщо строк, на який здійснювалося позбавлення зазначеного права, закінчився до проведення оцінки її ділової репутації);