• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну

Міністерство економіки України | Наказ, Рішення, Висновок, Форма, Правила від 06.08.2024 № 19889
Реквізити
  • Видавник: Міністерство економіки України
  • Тип: Наказ, Рішення, Висновок, Форма, Правила
  • Дата: 06.08.2024
  • Номер: 19889
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство економіки України
  • Тип: Наказ, Рішення, Висновок, Форма, Правила
  • Дата: 06.08.2024
  • Номер: 19889
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.08.2024 м. Київ № 19889
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
19 серпня 2024 р. за № 1263/42608
Про затвердження Правил складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну
( Із змінами і доповненнями, внесеними  наказом Міністерства економіки України  від 20 серпня 2024 року № 21655 )
На виконання Закону України "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг", Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 року № 124), ураховуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2022 року № 943-р "Деякі питання Національного органу інтелектуальної власності",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну, що додаються.
2. Управлінню інтелектуальної власності та інновацій у встановленому порядку подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного патентного відомства України від 28 липня 1995 року № 116 "Про затвердження Правил складання і подання заявки на видачу свідоцтва України на знак для товарів і послуг", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 серпня 1995 року за № 276/812.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра економіки України згідно з розподілом обов'язків.
 

Перший віце-прем'єр-міністр України -
Міністр економіки України

Юлія СВИРИДЕНКО

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова Державної
регуляторної служби України

Олексій КУЧЕР

Виконуючий обов'язки Міністра
аграрної політики та
продовольства України

Тарас ВИСОЦЬКИЙ

Перший заступник Міністра
цифрової трансформації України

Олексій ВИСКУБ
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економіки України
06 серпня 2024 року № 19889
ПРАВИЛА
складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають вимоги до документів заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки, заперечення проти заявки на торговельну марку чи дії міжнародної реєстрації в Україні щодо невідповідності наведеного у них позначення умовам надання правової охорони та регулюють відносини, що виникають у зв'язку з поданням заявки, заперечення, проведенням експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну, прийняттям рішень, а також з виконанням Національним органом інтелектуальної власності функцій "Національного відомства", передбачених Протоколом до Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків, прийнятим у Мадриді 28 червня 1989 року, до якого Україна приєдналася згідно із Законом України від 01 червня 2000 року № 1763-III "Про приєднання України до Протоколу до Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків" (далі - Протокол до Мадридської угоди).
2. У цих Правилах терміни та скорочення вживаються в таких значеннях:
базова заявка - заявка на торговельну марку, подана до державної організації "Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій", яка є основою для заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки відповідно до Протоколу до Мадридської угоди;
базова реєстрація - державна реєстрація торговельної марки, за якою видано свідоцтво України на торговельну марку та яка є основою для заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки відповідно до Протоколу до Мадридської угоди;
відомство походження - національне відомство держави-учасниці Протоколу до Мадридської угоди, до якого подано заявку або в якому здійснено реєстрацію, яка є основою для заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки відповідно до Протоколу до Мадридської угоди;
ВОІВ - Всесвітня організація інтелектуальної власності;
дата пріоритету - дата подання попередньої заявки до державної організації "Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій" або відповідного органу держави - учасниці Паризької конвенції про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року, яка є чинною на території України з 25 грудня 1991 року, або Угоди про заснування Світової організації торгівлі від 15 квітня 1994 року, Протокол про приєднання до якої ратифіковано Законом України від 10 квітня 2008 року № 250-VI "Про ратифікацію Протоколу про вступ України до Світової організації торгівлі", за якою заявлено пріоритет;
єдина інформаційно-комунікаційна система державної організації "Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій" (ІКС УКРНОІВІ) - сукупність технічних та програмних засобів, що забезпечують створення, оброблення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, використання та знищення електронних документів, які стосуються заявок на об'єкти інтелектуальної власності, державних реєстрацій цих об'єктів та прав на них;
заявка - заявка на торговельну марку як сукупність документів, необхідних для видачі свідоцтва України на торговельну марку;
заявник - особа, яка подала заявку чи набула прав заявника в іншому встановленому законом порядку;
Мадридська система - Мадридська система міжнародної реєстрації торговельних марок;
міжнародна заявка - заявка на міжнародну реєстрацію торговельної марки відповідно до Протоколу до Мадридської угоди;
міжнародна реєстрація - міжнародна реєстрація торговельної марки, здійснена відповідно до Протоколу до Мадридської угоди;
Міжнародний реєстр - офіційна добірка відомостей про міжнародні реєстрації, яку веде Міжнародне бюро ВОІВ, запис про які вимагається або дозволяється Протоколом до Мадридської угоди;
МКТП - Міжнародна класифікація товарів і послуг для реєстрації знаків, що заснована Ніццькою угодою про Міжнародну класифікацію товарів і послуг для реєстрації знаків від 15 червня 1957 року, переглянутою в Стокгольмі 14 липня 1967 року і в Женеві 13 травня 1977 року і зміненою 28 вересня 1979 року, до якої Україна приєдналась згідно із Законом України від 01 червня 2000 року № 1762-III "Про приєднання України до Ніццької угоди про Міжнародну класифікацію товарів і послуг для реєстрації знаків";
національне відомство - відомство, якому держава - учасниця Протоколу до Мадридської угоди доручила реєстрацію торговельних марок, уповноважене виконувати передбачені Протоколом до Мадридської угоди функції "Відомства Договірної сторони";
особа - фізична або юридична особа;
представник - представник у справах інтелектуальної власності (патентний повірений) або інша довірена особа;
пріоритет заявки - першість у поданні заявки;
торговельна марка за міжнародною реєстрацією - торговельна марка, зареєстрована у Міжнародному реєстрі;
УКРНОІВІ - державна організація "Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій", що визначена Кабінетом Міністрів України як така, що виконує функції Національного органу інтелектуальної власності.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг" (далі - Закон), "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
II. Умови надання правової охорони торговельній марці
1. Торговельна марка як об'єкт правової охорони
1. Відповідно до пункту 2 статті 5 Закону об'єктом торговельної марки може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, а також власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори, форма товарів або їх пакування, звуки, за умови, що такі позначення придатні для відрізнення товарів або послуг одних осіб від товарів або послуг інших осіб, придатні для відображення їх у Державному реєстрі свідоцтв України на торговельні марки (далі - Реєстр) таким чином, що дає змогу визначити чіткий і точний обсяг правової охорони, що надається.
2. На реєстрацію можуть бути заявлені такі види позначень: словесні, зображувальні, тривимірні, комбіновані, звукові, позиційні, орнаментні, рухові, голографічні, мультимедійні позначення, а також колір як такий або комбінація кольорів без окреслення контурами.
Словесним визнається позначення, що містить лише слова, у тому числі власні імена, літери, цифри, інші стандартні друкарські символи чи їх комбінації.
Зображувальним визнається позначення, що містить лише малюнки будь-якого характеру, зокрема зображення на площині живих істот, предметів, природних та інших об'єктів, а також фігури будь-яких форм, композиції ліній та фігур.
Тривимірним визнається позначення, що є фігурою та/або їх композицією у трьох вимірах, зокрема формою товару або його пакуванням.
Комбінованим визнається позначення, яке є поєднанням в одному цілісному позначенні різних за характером позначень як його елементів.
Кольором визнається позначення, що складається лише з одного кольору без окреслення контурами.
Комбінацією кольорів без окреслення контурами визнається позначення, що відображає систематичне розташування комбінації кольорів в однаковий і заздалегідь установлений спосіб.
Звуковим позначенням визнаються музичні звуки, мелодії, зокрема у вигляді акорду, музичного твору або його фрагменту, комбінації музичних звуків, мелодій, або інші звуки чи комбінації звуків, відмінні від музичних.
Позиційним визнається позначення, що має визначений спосіб розміщення чи прикріплення його на товарі.
Орнаментним визнається позначення, яке складається лише з набору елементів, які регулярно повторюються.
Руховим визнається позначення, яке включає або складається з руху елементів позначення чи зміни їх місця розташування.
Голографічним визнається позначення, яке складається з голографічних елементів.
Мультимедійним визнається позначення, яке включає або складається з поєднання руху елементів позначення чи зміни їх місця розташування та звуку.
3. Об'єктом торговельної марки не можуть бути імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади у комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік (крім випадків, пов'язаних із розвитком української науки та культури), працювали у радянських органах державної безпеки, назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних радянських республік та похідні від них, назви, пов'язані з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті.
4. Об'єктом торговельної марки не може бути символіка російської імперської політики в розумінні Закону України "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії".
5. Правова охорона надається торговельній марці, яка не суперечить публічному порядку, загальновизнаним принципам моралі, вимогам Законів України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії" та на яку не поширюються підстави для відмови в наданні правової охорони, установлені статтею 6 Закону.
6. Торговельна марка вважається такою, що суперечить публічному порядку, загальновизнаним принципам моралі, якщо вона, наприклад:
спрямована на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, незаконне заволодіння майном фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади;
є наругою над державними символами;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують війну, фашизм, неофашизм, зміну шляхом насильства конституційного ладу або територіальної цілісності України, ліквідації незалежності України, або виправдовують чи схвалюють такі дії;
містить антидержавні, расистські лозунги, емблеми, найменування екстремістських організацій;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують тероризм та терористичні акти, або виправдовують чи схвалюють такі дії;
містить зображення, слова та/або вирази, що розпалюють ненависть, ворожнечу чи жорстокість та/або підбурює до дискримінації чи утисків стосовно окремих осіб чи груп осіб за ознакою етнічного чи соціального походження, громадянства, національності, раси, релігії та вірувань, віку, статі, сексуальної орієнтації, ґендерної ідентичності, інвалідності, або виправдовують чи схвалюють такі дії;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують національну чи релігійну ворожнечу, принижують або ображають націю чи особистість за національною ознакою;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими, та/або містить символіку цих режимів, крім випадків, передбачених Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки";
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують російський нацистський тоталітарний режим, збройну агресію Російської Федерації як держави-терориста проти України, та/або містить символіку воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україні, крім випадків, передбачених Законом України "Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну";
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують російську імперську політику, та/або містить символіку російської імперської політики в розумінні Закону України "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії";
неправомірно (неналежно) відтворює імена та прізвища, вигадані імена героїв, об'єкти, географічні назви, слова, фрази, лозунги, назви військової техніки, зброї, підрозділів Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які набули особливого символічного значення для українців та світової спільноти під час війни Російської Федерації проти України, зокрема, під час повномасштабного російського вторгнення, та стали символами національного спротиву, волі та незламності українського народу;
неправомірно відтворює об'єкти культурної спадщини національного значення, імена, прізвища, зображення відомих в Україні осіб або є їх спотворенням;
містить зображення, слова та/або вирази, що заперечують або ставлять під сумнів існування українського народу (нації) та/або української державності, та/або української мови, принижують або зневажають державну мову;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують блюзнірство, святотатство, неповагу до національних і релігійних святинь, зокрема містить богохульні вирази чи елементи релігійної символіки, що може зачіпати або ображати почуття вірян;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують уживання наркотичних засобів, психотропних речовин;
містить зображення, слова та/або вирази, що є порнографією або містять інформацію порнографічного характеру;
містить зображення, слова та/або вирази, що пропагують насильство та жорстокість, жорстоке поводження з тваринами;
містить нецензурні слова та вирази, непристойні зображення;
містить словесні елементи, виконані літерами латинського або кириличного алфавіту та/або слова іноземних мов, які в українській мові є або асоціюються з нецензурними словами та виразами;
містить слова української мови, написані з таким порушенням правил орфографії української мови, внаслідок якого відтворення таких слів може зачіпати людську гідність, почуття вірян або мати непристойний характер.
7. Торговельна марка визнається такою, що суперечить вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", якщо вона включає символіку комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, установлену пунктами 4 і 5 частини першої статті 1 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", а також якщо вона не відповідає вимогам пункту 2 статті 5 Закону.
8. Торговельна марка визнається такою, що суперечить вимогам Закону України "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії", якщо вона спрямована на публічну глорифікацію або виправдання російської імперської політики та/або включає символіку російської імперської політики, установлену пунктом 4 частини першої статті 2 Закону України "Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії".
2. Підстави для відмови в наданні правової охорони торговельній марці
1. Згідно з пунктом 1 статті 6 Закону не можуть одержати правову охорону позначення, які зображують або імітують:
державні герби, прапори та інші державні символи (емблеми);
офіційні повні або скорочені назви держав чи міжнародні літерні коди держав;
емблеми, скорочені або повні найменування міжнародних міжурядових організацій;
офіційні контрольні, гарантійні та пробірні клейма, печатки;
нагороди та інші відзнаки.
Такі позначення можуть бути включені до торговельної марки як елементи, що не охороняються, якщо на це є згода відповідного компетентного органу або їх власників.
Використанням офіційної назви держави вважається включення до торговельної марки як елемента, що не охороняється, позначення, яке зображує або імітує офіційну повну або скорочену назву держави.
Використанням міжнародного літерного коду держави вважається включення до торговельної марки як елемента, що не охороняється, позначення, яке зображує або імітує міжнародний літерний код держави, визначений згідно зі Стандартом Міжнародної організації із стандартизації ISO 3166 або Стандартом ВОІВ ST.3.
Імітацією зазначених у цьому пункті державних символів, емблем, клейм, печаток, нагород визнається будь-яке їх наслідування з точки зору геральдики, що може викликати у споживачів враження про наявність зв'язку між відповідною державою чи організацією та цим позначенням.
Формою такої імітації може бути відтворення:
будь-яких геральдичних характеристик (зображень) відповідного державного символу (герба, емблеми);
державного герба, емблеми без додержання пропорцій зображення;
державного прапора без дотримання співвідношення сторін, порядку розташування смуг, кольорів, ширини смуг або з розташуванням на ньому будь-яких зображень і літер. Колір (кольори) не є самостійною ознакою державного прапора і може слугувати для встановлення імітації прапора лише у комплексі зі структурою, конфігурацією його елементів.
Формою імітації офіційної повної або скороченої назви та/або міжнародного літерного коду держави може бути їх відтворення з порушенням установленого написання, транскрипція, транслітерація або стилізоване виконання, що може викликати у споживачів враження про наявність зв'язку між відповідною державою і заявленим позначенням.
Згода на включення визначених пунктом 1 статті 6 Закону позначень до торговельної марки як елементів, що не охороняються, надається відповідним компетентним органом тієї держави, міжнародної організації, назву, державну символіку або офіційні контрольні, гарантійні та пробірні клейма якої включено як елемент торговельної марки, або її власником.
Компетентним органом з надання дозволу на використання в торговельній марці офіційної назви та міжнародного літерного коду держави Україна та/або на включення до зображення торговельної марки імітації малого Державного Герба України є Комісія з надання дозволу на використання в торговельній марці офіційної назви та міжнародного літерного коду держави Україна та/або на включення до зображення торговельної марки імітації малого Державного Герба України (далі - Комісія).
2. Згідно з пунктом 2 статті 6 Закону не можуть одержати правову охорону позначення, які:
звичайно не мають розрізняльної здатності та не набули такої внаслідок їх використання;
складаються лише з позначень, що є загальновживаними у сучасній мові або у добросовісній та усталеній торговельній практиці щодо товарів і послуг;
складаються лише з позначень чи даних, що є описовими під час використання щодо зазначених у заявці товарів і послуг або у зв'язку з ними, свідчать про вид, якість, склад, кількість, властивості, передбачене призначення, цінність товарів і послуг, географічне походження, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг, або на інші характеристики товарів чи послуг;
можуть ввести в оману щодо товарів чи послуг, зокрема щодо їх властивості, якості або географічного походження;
можуть ввести в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу;
складаються лише з позначень, що є загальновживаними символами і термінами;
відображають лише форму, що обумовлена природним станом товару чи необхідністю отримання технічного результату, або яка надає товарові істотної цінності;
відтворюють назву сорту рослин, зареєстрованого чи заявленого на реєстрацію в Україні, або якому надана правова охорона відповідно до міжнародного договору України до дати подання заявки на торговельну марку, що містить таке позначення, і якщо заявлене позначення стосується сорту рослин того самого або спорідненого виду;
містять географічні зазначення, зареєстровані чи заявлені на реєстрацію в Україні або яким надана правова охорона відповідно до міжнародного договору України, до дати подання заявки на торговельну марку, що містить таке зазначення, а якщо заявлено пріоритет - до дати пріоритету, для таких самих або споріднених з ними товарів, якщо під час використання заявленого позначення використовується репутація географічного зазначення та/або заявлене позначення вводить в оману щодо особливої якості, характеристик та дійсного походження товару.
Позначення, вказані в абзацах другому-четвертому, сьомому і восьмому цього пункту, можуть бути включені до торговельної марки як елементи, що не охороняються, якщо вони не займають домінуючого положення в зображенні торговельної марки.
3. Позначення вважається таким, що звичайно не має розрізняльної здатності, якщо воно непридатне для вирізнення товару (послуги), що виробляється (надається) однією особою, з-поміж товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами.
Звичайно не має розрізняльної здатності позначення, яке є, наприклад:
літерою або цифрою у стандартному виконанні, лінією, простою геометричною фігурою;
кольором, якщо він сприймається не інакше, ніж як такий;
довгим і складним для сприйняття текстом;
піктограмою (умовним, спрощеним зображенням дій, предметів або понять, яке виконує суто інформативну або навчальну функцію);
дуже простим музичним звуком, що складається з однієї чи двох нот, чи надто довгим музичним твором, який не сприймається як такий, що вирізняє товар або послугу конкретного виробника;
реалістичним чи схематичним зображенням товару, що заявляється як торговельна марка для позначення цього товару.
4. Позначення вважається загальновживаним у сучасній мові або у добросовісній та усталеній торговельній практиці щодо товарів і/або послуг, якщо воно представлене словом або іншим зазначенням, яке станом на дату подання заявки або, якщо було заявлено пріоритет, на дату пріоритету заявки, стало звичним для позначення певного товару і/або послуги або у зв'язку з ним (нею) і використовується у відповідних галузях економіки широким колом непов'язаних одна з одною осіб.
До загальновживаних позначень, наприклад, належить загальна, прозивна, традиційна назва товару (послуги).
5. Позначення вважається описовим під час використання щодо зазначених у заявці товарів і/або послуг чи у зв'язку з ними, якщо воно характеризує їх, зокрема безпосередньо вказує на вид, якість, склад, кількість, властивості, передбачене призначення, цінність товарів і/або послуг, географічне походження, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг.
Таким позначенням вважається, наприклад:
проста назва, вид товару чи послуги;
зазначення цілі або результату застосування, властивості (у тому числі такої, що має хвалебний характер), категорії якості товару чи послуги;
зазначення матеріалу чи складу сировини, ваги, об'єму, ціни, дати чи часу виготовлення товару або надання послуги;
дані з історії заснування виробництва, зображення нагород товару чи послуги;
зазначення виду підприємства;
зазначення адреси виробника товару чи надавача послуги або посередника;
родова назва фармацевтичної речовини або активного фармацевтичного компонента, унесена до переліку міжнародних неприватних назв фармацевтичних субстанцій, запропонованих і рекомендованих Всесвітньою організацією охорони здоров'я;
спільна основа назв фармацевтичних речовин або активних фармацевтичних компонентів (стем), що використовується Всесвітньою організацією охорони здоров'я при створенні нових міжнародних неприватних назв фармацевтичних субстанцій;
назва певного живого організму (наприклад, породи тварин, штаму мікроорганізму для товарів, пов'язаних із такою породою або штамом);
зазначення відмітної частини географічної назви, прикметникової форми такої назви, що може сприйматися споживачами як вказівка на місцезнаходження виробника або географічне походження товару чи послуги.
Не вважається описовим при використанні щодо зазначених у заявці товарів або у зв'язку з ними позначення, яке містить назву місцевості чи району, для яких виробництво таких товарів не є характерним, у зв'язку з цим воно сприймається як фантазійне відносно певного товару.
6. Загальновживаним символом вважається сталий символ (розпізнавальний знак) або умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, величини, запроваджене певною галуззю науки, техніки, культури та мистецтва, що символізують певну галузь економіки чи сферу діяльності.
Загальновживаним символом є, наприклад:
окрема літера, цифра, математична позначка, розділові знаки, які не мають характерного графічного виконання;
позначення, що застосовується у певній галузі економіки чи сфері діяльності, до якої належать товари чи послуги, зазначені у заявці;
умовне позначення, що застосовується у певній сфері людської діяльності.
Загальновживаним терміном вважається слово чи словосполучення, що означає чітко окреслене спеціальне поняття в будь-якій сфері знань (науці, техніці, мистецтві, суспільному житті).
Загальновживаним терміном є, наприклад:
лексична одиниця, притаманна певній галузі науки і техніки, культури та мистецтва;
загальновживане скорочення, у тому числі загальновживана абревіатура.
Загальновживаний символ чи термін не реєструється як торговельна марка, якщо її заявлено для товарів і/або послуг, які належать до тієї ж галузі або сфери діяльності, що й загальновживаний символ чи термін.
7. Форма товару вважається обумовленою його природним станом, якщо вона виникає безпосередньо з його природи (є формою самого товару).
Форма товару вважається обумовленою необхідністю отримання технічного результату, якщо вона визначається виключно або головним чином технічною або практичною функцією товару, є традиційною для виробів такого самого призначення.
Форма вважається такою, що надає товарові істотної цінності, якщо їй притаманні виключно естетичні властивості, які втілюють у формі суспільну цінність цього товару (наприклад, це може бути дуже особливий дизайн, що робить товар більш привабливим, тим самим перетворюючи форму товару на ключовий елемент реклами та продажу), якщо така форма заявлена для аналогічного товару.
8. Відповідно до пункту 2 статті 6 Закону зазначені у пунктах 3 - 7 цієї глави позначення можуть одержати правову охорону, якщо вони набули розрізняльної здатності в результаті їх використання до дати подання заявки.
Позначення вважається таким, що набуло розрізняльної здатності в результаті його використання до дати подання заявки щодо заявлених товарів і/або послуг, якщо щодо нього наявні такі фактори, якщо вони є доречними:
відомість споживачам про взаємозв'язок позначення з товарами і/або послугами, для яких воно призначене, і/або із заявником, або пов'язаною із заявником особою;
тривалість і обсяг будь-якого використання позначення, у тому числі у мережі Інтернет, а також географічний район використання позначення;
тривалість і обсяг будь-якого просування позначення, у тому числі у мережі Інтернет, ураховуючи рекламування чи оприлюднення, представлення на ярмарках чи виставках, а також географічний район просування позначення.
9. Відповідно до пункту 2 статті 6 Закону зазначені у пунктах 3 - 7 цієї глави позначення можуть бути внесені до торговельної марки як елементи, що не охороняються, якщо вони не займають домінуючого положення у зображенні торговельної марки.
Позначення вважається таким, що займає домінуюче положення у зображенні торговельної марки, якщо воно превалює у смисловому та/або просторовому значенні над сукупністю інших елементів торговельної марки, тобто, суттєво впливає на сприйняття загальної композиції торговельної марки.
Домінуюче положення позначення у зображенні торговельної марки може визначатися за такими факторами або їх сукупністю:
впливом позначення на зорове і/або фонетичне, семантичне сприйняття зображення торговельної марки;
геометричним розміром позначення;
місцем розташування позначення у площині зображення торговельної марки;
смисловим значенням позначення.
10. Позначення вважається таким, що може ввести в оману щодо товарів і/або послуг, якщо воно може породжувати у свідомості споживачів уяву про якість, властивості, географічне походження товару і/або послуги, яке не відповідає дійсності.
Позначення визнається таким, що може ввести в оману, якщо таким, що може ввести в оману, є хоча б один з його елементів.
Позначення вважається таким, що може ввести в оману, якщо воно безпосередньо або через асоціації вказує на вид товару та/або його характеристики, які насправді не відповідають дійсності.
Не вважається таким, що може ввести в оману позначення, яке містить фактично неправдиві відомості про товар чи послугу, проте через нереальність асоціацій сприймається як фантазійне відносно певного товару чи послуги.
11. Позначення вважається таким, що може ввести в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу, якщо воно містить елементи, які вказують на певну особу, що може викликати у споживачів асоціації з виробником товарів чи надавачем послуг, які насправді не відповідають дійсності.
12. Позначення вважається таким, що відтворює назву сорту рослин, якщо воно складається лише з такої назви або містить як елемент назву сорту рослин:
права на який набуто шляхом його державної реєстрації згідно із Законом України "Про охорону прав на сорти рослин" до дати подання заявки на торговельну марку;
заявка на який подана до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони прав на сорти рослин, та якому надана тимчасова правова охорона відповідно до Закону України "Про охорону прав на сорти рослин" до дати подання заявки на торговельну марку;
який охороняється відповідно до Міжнародної конвенції з охорони нових сортів рослин від 02 грудня 1961 року, переглянутої в м. Женеві 10 листопада 1972 року, 23 жовтня 1978 року та 19 березня 1991 року, до якої Україна приєдналася згідно із Законами України від 02 червня 1995 року № 209/95-ВР "Про приєднання України до Міжнародної конвенції по охороні нових сортів рослин", від 02 серпня 2006 року № 60-V "Про приєднання України до Міжнародної конвенції з охорони нових сортів рослин".
Заявлене позначення стосується сорту рослин того самого або спорідненого виду, якщо воно заявлене для таких товарів, як: вина, сирі та необроблені продукти сільського господарства, плодівництва та лісівництва, сире та необроблене зерно і насіння, свіжі фрукти та овочі, свіжі трави, живі рослини та квіти, цибулини, розсада, сіянці та насіння рослин, того самого або спорідненого виду, до яких належить сорт рослин.
13. Згідно з пунктом 3 статті 6 Закону не можуть бути зареєстровані як торговельні марки позначення, які на дату подання заявки або якщо заявлено пріоритет, на дату пріоритету, є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати, зокрема, асоціювати з:
торговельними марками, раніше зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні на ім'я іншої особи для таких самих або споріднених із ними товарів і послуг;
торговельними марками інших осіб, якщо такі торговельні марки охороняються без реєстрації на території України на підставі міжнародних договорів України, зокрема, торговельними марками, визнаними добре відомими в Україні щодо таких самих або споріднених з ними товарів і послуг;
торговельними марками інших осіб, якщо такі торговельні марки охороняються без реєстрації на території України на підставі міжнародних договорів України, зокрема торговельними марками, визнаними добре відомими в Україні щодо неспоріднених товарів і послуг, якщо використання торговельної марки іншою особою щодо таких неспоріднених товарів і послуг свідчитиме про зв'язок між ними і власником добре відомої торговельної марки та може завдати шкоди інтересам такого власника;
комерційними найменуваннями, що відомі в Україні і належать іншим особам, які одержали право на них до дати подання до УКРНОІВІ заявки щодо таких самих або споріднених із ними товарів і послуг;
знаками відповідності (сертифікаційними знаками), зареєстрованими в установленому порядку;
торговельними марками, що використовуються іншою особою в іноземній державі, якщо заявка подана від свого імені агентом чи представником такої особи у розумінні статті 6 septies Паризької конвенції про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року, яка є чинною на території України з 25 грудня 1991 року (далі - Паризька конвенція), без дозволу такої особи і відсутні докази, що обґрунтовують таке подання, за наявності заперечення такої особи.
14. Позначення вважається тотожним із торговельною маркою, якщо воно відтворює без будь-яких змін чи доповнень усі елементи торговельної марки або якщо в цілому відмінність в окремих несуттєвих елементах є настільки незначною, що може бути непомічена пересічним споживачем.
Незначною відмінністю для словесних торговельних марок є різні види стандартних шрифтів, нахил, насиченість кольору, накреслення, розмір, а також відмінність у виконанні заголовними або рядковими літерами.
Позначення, заявлене на реєстрацію у чорному та білому та/або сірому кольорі, не вважається тотожним із торговельною маркою в іншому кольорі, за винятком випадків, коли відмінність у кольорі або відтінках сірого кольору є настільки незначною, що вона може бути непомічена пересічним споживачем.
Пересічним споживачем вважається споживач відповідних товарів і/або послуг, який є достатньо поінформованим, спостережливим та обачним. Ступінь уваги пересічного споживача залежить, зокрема, від його знань і досвіду, характеру відповідних товарів і/або послуг та способу їх придбання (отримання).
15. Позначення вважається схожим настільки, що його можна сплутати з торговельною маркою, якщо воно асоціюється з нею в цілому, незважаючи на окрему різницю елементів. Сплутування позначень відбувається, коли споживач може помилково сприйняти одне позначення за інше.
16. Позначення вважається таким, що асоціюється у споживача з іншим позначенням, якщо наявний усталений зв'язок між цими позначеннями, унаслідок чого споживач може припустити, що товари і/або послуги із такими позначеннями походять з єдиного джерела, тобто належать одній особі або пов'язаним особам (імовірність асоціації).
17. Товари і/або послуги вважаються спорідненими, якщо вони пов'язані між собою призначенням, способом використання, мають однакове коло споживачів, умови та канали збуту, є взаємодоповнюючими та/або подібні за своєю природою (рід (вид) товарів і вид матеріалу, з якого товари виготовлені), і використання щодо таких товарів і/або послуг тотожних чи схожих торговельних марок імовірно може викликати у певному секторі споживачів асоціації щодо єдиного джерела їх походження.
18. Використання позначення, тотожного чи схожого з торговельною маркою, визнаною добре відомою в Україні, іншою особою щодо неспоріднених товарів і/або послуг свідчить про зв'язок між такими товарами і/або послугами та власником добре відомої торговельної марки, коли споживач пов'язує (асоціює) таке позначення з добре відомою торговельною маркою, хоча не завжди плутає їх.
Використання позначення, тотожного чи схожого з торговельною маркою, визнаною добре відомою в Україні, іншою особою щодо неспоріднених товарів і/або послуг може завдати шкоди інтересам власника добре відомої торговельної марки, якщо таке використання може негативно вплинути на його ділову репутацію чи розрізняльні характеристики добре відомої в Україні торговельної марки.
Негативний вплив на розрізняльні характеристики добре відомої торговельної марки означає послаблення здатності добре відомої торговельної марки вирізняти товари і/або послуги, щодо яких вона визнана добре відомою.
19. Позначення вважається тотожним або схожим з комерційним найменуванням, що відоме в Україні і належить іншій особі, яка одержала право на нього до дати подання до УКРНОІВІ заявки або якщо заявлено пріоритет, до дати пріоритету заявки, щодо таких самих або споріднених товарів і/або послуг, якщо щодо позначення та комерційного найменування наявні ознаки, визначені пунктами 14 - 16 цієї глави.
20. Відповідно до статті 6 septies Паризької конвенції лише власник торговельної марки, яка охороняється в одній з держав - учасниць Паризької конвенції, шляхом подання заперечення до УКРНОІВІ має право перешкоджати реєстрації його торговельної марки в Україні його ж агентом чи представником від їх власного імені, якщо тільки цей агент чи представник не подасть докази, що виправдовують його дію.
Під агентом чи представником власника торговельної марки, яка охороняється в одній із держав - учасниць Паризької конвенції, розуміється, зокрема, комерційний агент, дистриб'ютор, інший комерційний посередник, який від імені власника провадить на території України діяльність із уведення товарів і/або послуг у цивільний обіг, зокрема їх експорту, імпорту, гарантійного обслуговування, чи надає послуги з використанням такої торговельної марки відповідного власника, або інша особа, яка поширює продукцію власника торговельної марки, що підтверджується договірними правовідносинами.
Комерційне посередництво підтверджується документально, зокрема агентським договором, дистриб'юторською угодою чи іншим договором, укладеним між власником торговельної марки, яка охороняється в одній з держав - учасниць Паризької конвенції, та його агентом чи представником щодо представлення інтересів власника такої торговельної марки на території України.
21. Згідно з пунктом 4 статті 6 Закону не реєструються як торговельні марки позначення, які відтворюють:
промислові зразки, права на які належать в Україні іншим особам;
назви відомих в Україні творів науки, літератури і мистецтва або цитати і персонажі з них, твори мистецтва та їх фрагменти без згоди власників авторського права або їх правонаступників;
прізвища, імена, псевдоніми та похідні від них, портрети і факсиміле відомих в Україні осіб без їх згоди.
22. Твори науки, літератури і мистецтва або цитати і персонажі з них вважаються відомими в Україні, якщо вони доведені до загального відома необмеженій кількості осіб, добре знані ними.
Підтвердженням відомості творів науки, літератури і мистецтва або цитат і персонажів з них, творів мистецтва та їх фрагментів є оприлюднення інформації про них шляхом опублікування, публічного виконання, публічного показу, публічного сповіщення, публічної демонстрації, відтворення за допомогою будь-яких засобів.
23. Відомою в Україні особою вважається особа, яка внаслідок своєї соціально-культурної чи професійної діяльності набула в Україні широкої популярності у галузі науки, освіти, культури, політики, економіки чи інших професійних галузях. До такої категорії осіб відносяться відомі діячі науки, освіти, мистецтва, культури, релігійні діячі, політики, економісти, спортсмени.
Підтвердженням відомості особи є факт включення інформації про неї до енциклопедій, довідників, словників, каталогів, а також широке поширення інформації про таку особу в засобах масової інформації та у мережі Інтернет.
24. Позначення, зазначені в абзацах другому - п'ятому та сьомому пункту 3 статті 6 Закону та абзацах другому - шостому пункту 13 цієї глави, а також в абзаці другому пункту 4 статті 6 Закону та абзаці другому пункту 21 цієї глави, можуть бути зареєстровані як торговельні марки, якщо на це є згода власника свідоцтва раніше зареєстрованої торговельної марки або власника іншого раніше набутого права та не існує можливості введення в оману споживачів.
Згода на реєстрацію як торговельної марки такого позначення складається в довільній формі у вигляді листа, заяви чи договору, в яких зазначається ім'я (повне найменування) власника свідоцтва раніше зареєстрованої торговельної марки або власника іншого раніше набутого права, ім'я (повне найменування) особи, якій надається згода, зазначається номер заявки на торговельну марку або наводиться зображення торговельної марки та зазначаються товари і/або послуги, стосовно яких така згода надається.
Згода на реєстрацію як торговельної марки позначення, зазначеного у цьому пункті, не може бути відкликана.
25. На підставі частини першої статті 22 Закону України "Про особливості правової охорони географічних зазначень для сільськогосподарської продукції та харчових продуктів, захист прав та застосування схем якості, включаючи традиційні гарантовані особливості для сільськогосподарської продукції та харчових продуктів" не можуть одержати правову охорону позначення, які містять зареєстровані традиційні гарантовані особливості, як такі, що є загальновживаними для відповідних товарів, за умови, що заявку подано після дати подання заявки на реєстрацію традиційної гарантованої особливості або дати надання їй правової охорони і якщо позначення і традиційна гарантована особливість заявлені для таких самих або споріднених з ними товарів.
III. Вимоги до документів заявки
1. Склад заявки
1. Заявка може подаватися в паперовій або електронній формі (електронна заявка). Спосіб подання заявки обирає заявник.
Заявка повинна містити:
заяву про реєстрацію торговельної марки;
зображення позначення, що заявляється;
перелік товарів і послуг, для яких заявник просить зареєструвати торговельну марку, згрупованих за МКТП;
інші передбачені главою 3 цього розділу додаткові документи, необхідні для реєстрації торговельної марки або визначені заявником.
2. Заявка складається з урахуванням вимог, установлених главами 2 та 3 цього розділу, за формою, наведеною в додатку 1 до цих Правил.
3. Електронна заявка має містити документи, визначені пунктом 1 цієї глави, і складається з урахуванням вимог, установлених цим розділом.
2. Загальні вимоги до документів заявки
1. Заявка складається українською мовою та повинна стосуватися лише однієї торговельної марки.
Якщо документ заявки викладено іноземною мовою, заявка повинна містити його переклад українською мовою.
2. Документи заявки повинні бути оформлені таким чином, щоб з них можна було робити копії чи відтворювати в будь-який інший спосіб та зберігати тривалий час.
3. Заявка оформляється друкарським способом на папері формату А4 з використанням гарнітури Times New Roman і шрифту чорного кольору розміром 12 - 14 друкарських пунктів, інтервал шрифту звичайний, міжрядковий інтервал одинарний.
4. Кожен документ заявки починається на окремому аркуші. Друга та наступна сторінки нумеруються послідовно арабськими цифрами наскрізною нумерацією.
5. Заявка підписується заявником або його представником (якщо заявка подається через представника).
3. Заповнення форми заявки
1. Форма заявки заповнюється заявником з дотриманням вимог цієї глави та глав 1 і 2 цього розділу. Під час заповнення клітинка " [_]" відмічається позначкою "×".
У разі якщо відомості розділів 3, 6 та 8 форми заявки за відсутності вільного місця не можуть бути повністю розміщені в них, такі відомості додаються до заявки і відмічаються позначкою клітинки у пункті 9.4 розділу 9 форми заявки.
Такі відомості подаються на окремому аркуші, на якому в правому верхньому куті зазначаються слова "Продовження розділу... пункту..." та наводяться відомості відповідного розділу/пункту форми заявки у тому самому порядку, що визначений у формі заявки.
2. У розділі 1 форми заявки:
зазначається порядковий номер заявки, визначений заявником чи його представником у своєму діловодстві;
відмічається позначкою відповідна клітинка, якщо заявка є пов'язаною з іншою заявкою у правовому відношенні, і зазначаються номер і дата її подання. Зазначаються номер і дата подання поділеної заявки, якщо заявка є виділеною згідно з пунктом 1 статті 11-1 Закону;
відмічається позначкою відповідна клітинка, якщо заявка є пов'язаною з іншою реєстрацією торговельної марки у правовому відношенні, і зазначаються номер і дата такої реєстрації. Зазначаються номер і дата відповідної міжнародної реєстрації, якщо заявка є перетвореною з міжнародної реєстрації відповідно до статті 9 quinquies Протоколу до Мадридської угоди, або номер свідоцтва та дата реєстрації, якщо заявка подається відповідно до статті 22 Закону.
3. У розділі 3 форми заявки наводяться відомості про заявника (заявників).
Заявниками можуть бути фізичні та/або юридичні особи.
У пункті 3.1 розділу 3 форми заявки наводяться відомості про заявника - фізичну особу.
У графах "Прізвище", "Ім'я", "По батькові" зазначається ім'я фізичної особи (ім'я громадянина України складається з прізвища, власного імені та по батькові (за наявності)).
( абзац четвертий пункту 3 глави 3 розділу III із змінами, внесеними  згідно з наказом Міністерства економіки України від 20.08.2024 р. № 21655 )
У графі "Число, місяць, рік народження" зазначаються дані про дату народження заявника.
У графі "Реквізити документа, що посвідчує особу" зазначаються серія (за наявності) та номер паспорта, найменування органу, що видав паспорт, та дата його видачі, або реквізити іншого документа, що посвідчує особу.
У графі "Реєстраційний номер облікової картки платника податків" зазначається цей номер (за наявності).
( абзац сьомий пункту 3 глави 3 розділу III із змінами, внесеними  згідно з наказом Міністерства економіки України від 20.08.2024 р. № 21655 )
У графі "Унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі" зазначаються відповідні відомості (за наявності).
У графі "Задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування)" зазначається адреса постійного чи тимчасового місця проживання фізичної особи (назва вулиці, номер будинку, квартири, назва населеного пункту, району, області, назва держави, поштовий індекс).