МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.07.2016 м. Київ № 2247/5 |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
22 липня 2016 р. за № 1018/29148
Про реалізацію пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу
( Із змінами і доповненнями, внесеними наказами Міністерства юстиції України від 21 лютого 2017 року
№ 616/5, від 13 квітня 2017 року
№ 1246/5, від 3 лютого 2020 року
№ 339/5, від 15 лютого 2022 року
№ 506/5, від 27 травня 2025 року
№ 1460/5 )(У тексті наказу слова "головних територіальних управлінь юстиції в областях та м. Києві" замінено словами "міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України"; слова "головного територіального управління юстиції" замінено словами "міжрегіонального управління Міністерства юстиції України" згідно з наказом Міністерства юстиції України від 3 лютого 2020 року № 339/5)
Відповідно до підпунктів 2 та 3 пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року
№ 502-р "Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу", пункту 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року
№ 228, та з метою апробації європейських стандартів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, забезпечення реалізації гарантованого державою права на шлюб, зокрема для учасників антитерористичної операції та внутрішньо переміщених осіб,
НАКАЗУЮ:
1. Установити, що під час реалізації пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу, запровадженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року
№ 502-р "Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу" (далі - Пілотний проект), відділи державної реєстрації актів цивільного стану, які беруть участь у його реалізації у відповідних містах:
1) ведуть окремі журнал обліку заяв про державну реєстрацію шлюбу та книгу обліку бланків свідоцтв про шлюб з дотриманням законодавства з ведення діловодства у відділах державної реєстрації актів цивільного стану;
2) забезпечують невідкладне опрацювання заявки на проведення державної реєстрації шлюбу (додаток 1) та договору про надання послуги з організації проведення державної реєстрації шлюбу, укладеного між заявниками та організатором державної реєстрації шлюбу відповідно до рекомендованого примірного договору (додаток 2);
3) здійснюють після прийняття заявки на проведення державної реєстрації шлюбу перевірку у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян відомостей про сімейний стан осіб, які бажають зареєструвати шлюб, зазначених у договорі про надання послуги з організації проведення державної реєстрації шлюбу, копія якого додається до відповідної заявки; складають заяву про державну реєстрацію шлюбу та заяви на отримання платних послуг;
4) під час проведення державної реєстрації шлюбу у місці та у час, які визначені в заявці організатора державної реєстрації шлюбу, забезпечують підписання заявниками заяви про державну реєстрацію шлюбу та заяв на отримання платних послуг;
5) ознайомлюють під час підписання заявниками заяви про державну реєстрацію шлюбу наречених з умовами і порядком державної реєстрації шлюбу, їхніми правами та обов'язками як майбутніх подружжя і батьків, обов'язком повідомити один одного про стан свого здоров'я, попереджають наречених про відповідальність за приховання відомостей про наявність перешкод для державної реєстрації шлюбу та інформують щодо можливості здійснення ними медичного обстеження;
6) організовують та надають платні послуги з дотриманням вимог законодавства;
7) забезпечують єдину наскрізну нумерацію актових записів про шлюб шляхом повідомлення телефонним зв'язком або іншим доступним способом порядкового номера актового запису, що реєструється, уповноваженому на проведення такої реєстрації працівнику;
8) на підставі складеного актового запису про шлюб у повній відповідності до нього відділом державної реєстрації актів цивільного стану, яким проведено державну реєстрацію шлюбу, Міністерством юстиції України видається свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану. Свідоцтво підписується керівником або уповноваженим працівником органу, що його видав, та засвідчується печаткою такого органу.
( пункт 1 доповнено підпунктом 8 згідно з наказом Міністерства юстиції України від 21.02.2017 р.
№ 616/5 )
2. Абзац другий пункту 3.6 розділу III Порядку ведення обліку і звітності про використання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану, а також їх зберігання, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 29 жовтня 2012 року № 1578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 листопада 2012 року за
№ 1845/22157, доповнити словами ", а також інших випадків, передбачених законодавством".
3. Начальникам міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України вжити вичерпних організаційних та інформаційних заходів, спрямованих на належну реалізацію Пілотного проекту, зокрема:
( абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства юстиції України від 21.02.2017 р.
№ 616/5 )
1) визначити відділи державної реєстрації актів цивільного стану, які братимуть участь у реалізації Пілотного проекту у відповідних містах, уповноважених працівників таких відділів, що безпосередньо проводитимуть державну реєстрацію шлюбу;
2) унести зміни до положень про відділ державної реєстрації актів цивільного стану відділів державної реєстрації актів цивільного стану, що братимуть участь у реалізації Пілотного проекту, та посадових інструкцій працівників таких відділів, що безпосередньо проводитимуть державну реєстрацію шлюбу;
3) виготовити печатки відділів державної реєстрації актів цивільного стану, що братимуть участь у реалізації Пілотного проекту, для їх використання працівниками таких відділів, які безпосередньо проводитимуть державну реєстрацію шлюбу;
4) своєчасно розміщувати на веб-сайті відповідного міжрегіонального управління Міністерства юстиції України відомості про організаторів державної реєстрації шлюбу відповідно до поданих такими суб'єктами клопотань;
5) інформаційно супроводжувати реалізацію пілотного проекту шляхом розміщення відповідної інформації на веб-сайті міжрегіонального управління Міністерства юстиції України, в засобах масової інформації, проведення прес-конференцій тощо.
4. Питання організації проведення державної реєстрації шлюбу на території села, селища, міста, де згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року
№ 502-р "Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу" запроваджено реалізацію пілотного проекту, вирішується відповідним виконавчим комітетом села, селища, міста з дотриманням вимог, установлених цим наказом.
( наказ доповнено новим пунктом 4 згідно з наказом Міністерства юстиції України від 13.04.2017 р.
№ 1246/5, у зв'язку з цим пункти 4 - 6 вважати відповідно пунктами 5 - 7, пункт 4 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства юстиції України від 15.02.2022 р.
№ 506/5 )
5. Департаменту приватного права (Ференс О. М.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року
№ 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Додаток 1
до наказу Міністерства юстиції України
22.07.2016 № 2247/5
(підпункт 2 пункту 1)
ФОРМА ЗАЯВКИ
на проведення державної реєстрації шлюбу
Директор Департаменту приватного права | О. М. Ференс |
( додаток 1 із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства юстиції України від 13.04.2017 р.
№ 1246/5 )
Додаток 2
до наказу Міністерства юстиції України
22.07.2016 № 2247/5
(підпункт 2 пункту 1)
ПРИМІРНИЙ ДОГОВІР
про надання послуги з організації проведення державної реєстрації шлюбу
________________________________ (населений пункт) | _______________ 20__ року |
_____________________________________________________________________________________ (найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи публічного права, її місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ) в особі ______________________________________________________________________________, (посада, прізвище, ім'я та по батькові) що діє на підставі ______________________________________________________________________ (найменування документа) (далі - Виконавець), з однієї сторони, і ____________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ (прізвища, імена та по батькові заявників, які бажають зареєструвати шлюб) (далі - Замовник), з іншої сторони (разом - Сторони), керуючись Сімейним кодексом, Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 502-р "Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу", уклали цей Договір про таке: |
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1. За цим Договором Виконавець зобов'язується надати Замовнику послугу з організації проведення державної реєстрації шлюбу в обсязі та на умовах, передбачених цим Договором, а Замовник зобов'язується прийняти та оплатити вказану послугу в передбачені цим Договором строки та порядку. 2. За цим Договором послуга надається ___________________________________________________ (дата та час надання послуги) у приміщенні за адресою: _______________________________________________________________ (місце надання послуги) |
2. УМОВИ УКЛАДЕННЯ ДОГОВОРУ
1. Для укладення цього Договору Замовники подають Виконавцю такі документи: 1.1. Паспорт громадянина України, паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства. У разі якщо Замовником є іноземець, особа без громадянства, додається документ, що підтверджує законність його (її) перебування на території України. 1.2. У разі якщо Замовники або один з них раніше перебували у шлюбі, - документи, що підтверджують припинення попереднього шлюбу або визнання шлюбу недійсним (свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, про визнання шлюбу недійсним, яке набрало законної сили, свідоцтво про смерть одного з подружжя, висновок органу державної реєстрації актів цивільного стану про припинення дії (визнання недійсним) актового запису про шлюб, тощо). Не пред'являються оригінали документів, що підтверджують припинення попереднього шлюбу, якщо відповідні актові записи цивільного стану, про які повідомлено у цьому Договорі, складені органами державної реєстрації актів цивільного стану України. 1.3. Документи, складені іноземною мовою, подаються разом з їх перекладами українською мовою, засвідченими в установленому порядку. 1.4. Документи про сплату державного мита та про сплату платних послуг, що надаються органом державної реєстрації актів цивільного стану. |
3. ЦІНА ТА УМОВИ ОПЛАТИ
1. Ціна послуги з організації проведення державної реєстрації шлюбу складається з вартості послуг, що надаються Виконавцем, визначених Сторонами, і становить _______________________ гривень. Ціна послуги з організації проведення державної реєстрації шлюбу обов'язково включає суму державного мита та платних послуг, що надаються органом державної реєстрації актів цивільного стану. |
4. ОБОВ'ЯЗКИ СТОРІН
1. Обов'язки Виконавця: 1.1. Виготовити копії документів, зазначених у підпунктах 1.1 та 1.2 пункту 1 глави 2 цього Договору. 1.2. Забезпечити сплату державного мита за державну реєстрацію шлюбу та платних послуг, що надаються органом державної реєстрації актів цивільного стану, до подання відповідної заявки на проведення державної реєстрації шлюбу. 1.3. Своєчасно подати заявку на проведення державної реєстрації шлюбу з обов'язковим додаванням копій цього Договору та документів, зазначених у підпунктах 1.1 та 1.2 пункту 1 глави 2 цього Договору, а також переклади українською мовою документів, складених іноземною мовою. У разі надіслання заявки на електронну адресу органу державної реєстрації актів цивільного стану оригінали заявки на проведення державної реєстрації шлюбу, документи, зазначені у цьому пункті, передаються уповноваженому працівнику органу державної реєстрації актів цивільного стану в день проведення відповідної реєстрації. 1.4. Забезпечити своєчасне прибуття уповноваженого працівника органу державної реєстрації актів цивільного стану для надання послуги. 1.5. Створити належні умови для проведення державної реєстрації шлюбу. 1.6. У разі виникнення обставин, що перешкоджають належному виконанню зобов'язань згідно з цим Договором, терміново повідомити про це Замовника. 1.7. Забезпечити конфіденційність інформації про Замовника, яка стала відома під час укладення цього Договору. 2. Обов'язки Замовника: 2.1. Прибути у визначені цим Договором місце, дату та час проведення державної реєстрації шлюбу. 2.2. Надати документи, зазначені у підпунктах 1.1 та 1.2 пункту 1 глави 2 цього Договору, уповноваженому працівнику органу державної реєстрації актів цивільного стану в день проведення державної реєстрації шлюбу. 2.3. Ознайомитись із даними, унесеними до заяви про державну реєстрацію шлюбу та до актового запису про шлюб, і засвідчити їх власними підписами у відповідних графах заяви та актового запису. 2.4. Прийняти послуги, що надаються Виконавцем згідно з цим Договором. 2.5. Оплатити вартість послуги, передбаченої пунктом 1 глави 3 цього Договору. |
5. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ТА ПОРЯДОК ВИРІШЕННЯ СПОРІВ
1. Сторони цього Договору несуть відповідальність за невиконання чи неналежне виконання зобов'язань за цим Договором відповідно до чинного законодавства. 2. Ненадання Замовником документів, зазначених у главі 2 та підпункті 2.2 пункту 2 глави 4 цього Договору, є підставою для відмови у проведенні державної реєстрації шлюбу. 3. За розголошення конфіденційної інформації про Замовників Виконавець несе відповідальність, встановлену законом. 4. Сторони не несуть відповідальність за порушення своїх зобов'язань за цим Договором, якщо воно сталося не з їх вини. Сторона вважається невинуватою, якщо доведе, що вжито всіх необхідних заходів для належного виконання зобов'язань. 5. Жодна зі Сторін не несе відповідальність за невиконання чи неналежне виконання своїх зобов'язань за цим Договором, якщо таке невиконання чи неналежне виконання зумовлені дією обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини). Сторона, для якої склались форс-мажорні обставини, зобов'язана невідкладно повідомити про це телефонним зв'язком або іншим доступним способом іншу Сторону. |
6. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ ТА ІНШІ УМОВИ
1. Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання Сторонами і діє до моменту повного виконання Сторонами своїх зобов'язань за цим Договором. 2. Умови цього Договору можуть бути змінені за взаємною згодою Сторін з обов'язковим складанням додаткового договору. 3. Цей Договір може бути розірваний за взаємною згодою Сторін. Одностороннє розірвання цього Договору можливе лише у випадках, передбачених цим Договором та законодавством України. 4. Кожна зі Сторін має право розірвати цей Договір в односторонньому порядку, попередньо письмово повідомивши про це іншу Сторону за ____ днів. 5. Усі спори, пов'язані з цим Договором, вирішуються шляхом переговорів між Сторонами. Спір, який не може бути вирішений шляхом переговорів, вирішується в судовому порядку за встановленою підвідомчістю та підсудністю такого спору, визначеними законодавством України. 6. Цей Договір укладено у двох примірниках, по одному для кожної зі Сторін. 7. Відповідно до Закону України "Про захист персональних даних" Сторони дають згоду на збір, обробку та використання персональних даних, передачу персональних даних Замовників уповноваженому працівнику органу державної реєстрації актів цивільного стану з метою виконання вимог законодавства України про державну реєстрацію актів цивільного стану. 8. У випадках, не передбачених цим Договором, Сторони керуються нормами чинного законодавства. |
7. РЕКВІЗИТИ СТОРІН
Замовники: | Виконавець: |
Прізвище ________________________________ Ім'я _____________________________________ По батькові ______________________________ Серія, номер паспорта _____________________, ким і коли виданий ________________________ _________________________________________ ____________________ (підпис) Прізвище ________________________________ Ім'я _____________________________________ По батькові ______________________________ Серія, номер паспорта _____________________, ким і коли виданий _______________________ ________________________________________ ____________________ (підпис) | Найменування __________________________ Місцезнаходження _______________________ Код ЄДРПОУ ___________________________ Розрахунковий рахунок ___________________ МФО __________________________________ Телефон / факс / e-mail _____________________ _________________________________ (посада, прізвище, ім'я та по батькові) ____________________ (підпис) |
Директор Департаменту приватного права | О. М. Ференс |
( додаток 2 із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства юстиції України від 13.04.2017 р.
№ 1246/5, від 27.05.2025 р.
№ 1460/5 )