МIНIСТЕРСТВО ВНУТРIШНIХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.07.2017 № 577 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 серпня 2017 р.
за № 989/30857
Про організацію службової діяльності поліції охорони з питань забезпечення фізичної охорони об’єктів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 962 від 27.11.2018 )
Відповідно до підпункту 4 частини третьої статті 13 та статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" , статті 8 Закону України "Про охоронну діяльність" , підпункту 26 пункту 4 Положення про Національну поліцію , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 877, та з метою організації службової діяльності органів поліції охорони під час організації та виконання заходів з фізичної охорони об’єктів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
1) Інструкцію про організацію службової діяльності органів поліції охорони під час виконання заходів з фізичної охорони об’єктів;
2. Визнати такими, що втратили чинність:
1) наказ Міністерства внутрішніх справ України від 25 листопада 2003 року № 1430 "Про організацію службової діяльності цивільної охорони Державної служби охорони при МВС України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22 червня 2004 року за № 762/9361;
2) наказ Міністерства внутрішніх справ України від 25 листопада 2003 року № 1432 "Про організацію службової діяльності спеціальних підрозділів міліції охорони "Титан", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 липня 2004 року за № 943/9542 (зі змінами);
3) наказ Міністерства внутрішніх справ України від 25 листопада 2003 року № 1433 "Про організацію службової діяльності міліції охорони Державної служби охорони при МВС України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18 травня 2004 року за № 627/9226 (зі змінами);
4) наказ Міністерства внутрішніх справ України від 23 серпня 2005 року № 700 "Про затвердження Інструкції з організації охорони установ банків Державною службою охорони при Міністерстві внутрішніх справ України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 24 липня 2006 року за № 859/12733 (зі змінами);
5) наказ Міністерства внутрішніх справ України від 08 листопада 2016 року № 1175 "Про затвердження Порядку взаємодії територіальних органів та підрозділів Національної поліції України під час організації охорони об’єктів органами поліції охорони", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 грудня 2016 року за № 1574/29704.
3. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу МВС (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Голову Національної поліції України.
Міністр | А.Б. Аваков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
07.07.2017 № 577
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 серпня 2017 р.
за № 989/30857
ІНСТРУКЦІЯ
про організацію службової діяльності органів поліції охорони під час виконання заходів з фізичної охорони об’єктів
І. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає основні засади службової діяльності органів і підрозділів поліції охорони (далі - ОППО), спрямовані на організацію та виконання заходів з фізичної охорони об’єктів і майна усіх форм власності, фізичних осіб (далі - фізична охорона об’єктів), прийнятих під охорону на договірних засадах.
2. Фізична охорона об’єктів покладається на ОППО і забезпечується персоналом поліції охорони згідно визначених і затверджених на підставі укладених договорів: заходів охорони, штатної чисельності, складу нарядів поліції охорони та строків несення служби ними.
3. ОППО складаються з управлінь і відділів поліції охорони (далі - УПО) та підпорядкованих їм підрозділів (далі - ПП УПО).
4. У своїй діяльності УПО (ПП УПО) керуються Конституцією України, законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами МВС, іншими актами законодавства та цією Інструкцією.
5. У цій Інструкції терміни вживаються в таких значеннях:
вартовий розрахунок - метод організації цілодобового несення служби нарядами поліції охорони у дві чи більше змін;
вахтовий метод - особлива форма організації служби (роботи) персоналу поліції охорони в разі відсутності можливості їх щоденної доставки до місця несення служби та повернення до місця постійної дислокації УПО (ПП УПО);
віддалений об’єкт (пост, маршрут) охорони - об’єкт (пост, маршрут) охорони, розташований поза межами території обслуговування ПП УПО, що не дає змоги забезпечити оперативне реагування підпорядкованих мобільних нарядів на тривожні сповіщення з нього або зміни в оперативній обстановці;
внутрішньооб’єктовий режим - порядок, установлений замовником послуг з охорони в межах об’єктів охорони, що забезпечується нарядами поліції охорони та сукупністю заходів і правил внутрішнього розпорядку, обов’язкових для виконання особами, які на них перебувають;
графік руху - почасовий (за необхідності деталізований до хвилин) інтервал пересування наряду поліції охорони на маршруті руху, сформований в добовому розрізі;
демонстративний під’їзд - здійснення мобільним нарядом поліції охорони превентивних і профілактичних заходів на об’єктах підвищеного криміногенного ризику шляхом відкритого (демонстративного) під’їзду до визначеного об’єкта (місця) в установлені час і строк;
дислокація об’єкта охорони - невід’ємна частина укладеного договору про охорону, в якій визначаються (розраховуються) строки несення служби; вартість послуг фізичної охорони; штатна чисельність персоналу поліції охорони; кількість, вид і склад нарядів (наряду); територія, будівля, споруда, маршрут (кілометраж) забезпечення заходів охорони;
забезпечення особистої безпеки фізичних осіб - діяльність ОППО з організації та практичного здійснення нарядами поліції охорони заходів безпеки, спрямована на захист життя та здоров’я фізичної особи (групи осіб) шляхом запобігання або недопущення негативного безпосереднього впливу факторів протиправного характеру;
замовник послуг з охорони (далі - замовник) - дієздатна фізична особа, фізична особа - підприємець, юридична особа, яка уклала з ОППО договір про надання послуг охорони;
заходи охорони - застосування нарядами поліції охорони комплексу організаційних, практичних та інших заходів безпеки з метою попередження, виявлення та припинення протиправних посягань відносно об’єктів охорони, кримінальних і адміністративних правопорушень, порушень публічної безпеки і порядку;
зведена дислокація постів і маршрутів охорони об’єктів УПО (ПП УПО) - документ, що затверджує розстановку нарядів на території обслуговування УПО (ПП УПО);
інженерно-технічна укріпленість - сукупність заходів, що спрямовані на посилення конструктивних елементів будівель та приміщень, а також огородження об’єктів з метою запобігання несанкціонованому проникненню в зону, що охороняється;
контроль за несенням служби персоналом охорони - діяльність ОППО за укладеними договорами, яка забезпечується нарядами поліції охорони шляхом застосування комплексу організаційних, практичних та інших заходів, з метою контролю (нагляду) за виконанням персоналом охорони об’єкта (відомчої та/або іншої належності) обов’язків з організації та дотримання установленого замовником в межах певного об’єкта та/або території правил внутрішнього розпорядку, режиму переміщення осіб, транспортних засобів і майна;
контрольно-пропускний пункт - стаціонарний пост, на якому наряд поліції охорони забезпечує встановлений замовником послуг охорони пропускний та/або внутрішньооб’єктовий режим;
маршрут руху - схема пересування наряду поліції охорони між окремими пунктами (точками, ділянками) для виконання заходів охорони за встановленим графіком руху або без нього;
маршрут охорони:
при організації охорони нерухомого майна - забезпечення заходів охорони шляхом патрулювання мобільним нарядом (об’їзд та/або обхід) території об’єкта (внутрішніх або прилеглих ділянок місцевості, периметра з внутрішньої та/або зовнішньої сторони) відповідно до попередньо визначених маршруту та графіка руху, позначених на плані-схемі та в дислокації;
при організації охорони мобільних об’єктів - забезпечення мобільним нарядом заходів охорони шляхом супроводження мобільних об’єктів охорони під час їх перевезення автомобільним, залізничним, водним та повітряним транспортом (вантажів, валютних та інших цінностей, підакцизних товарів, небезпечних вантажів) або технічного спостереження за їх рухом з реагуванням на тривожні сповіщення (сповіщення про тривогу), відомості про вид та маршрут (кілометраж) руху яких відображені в дислокації;
при організації охорони фізичних осіб - забезпечення мобільним нарядом заходів охорони шляхом забезпечення особистої безпеки фізичних осіб (делегацій, туристичних груп) під час їх пересування пішим порядком, автомобільним, залізничним, водним та повітряним транспортом, відомості про вид охорони та маршрут руху яких відображено в дислокації;
межі регіону дислокації ОППО - межі, визначені адміністративними кордонами Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, областей та м. Києва, на території яких зареєстрований ОППО (для ОППО міста Києва - територія Київської області, для ОППО міста Севастополя - територія Автономної Республіки Крим);
місце постійної дислокації УПО (ПП УПО) - земельні ділянки на території певного регіону України, а також будівлі, споруди та інше нерухоме майно, що відповідно до законодавства України постійно або тимчасово використовується УПО (ПП УПО);
мобільний наряд - рухомий наряд поліції охорони, який з використанням службового чи іншого транспорту або в пішому порядку забезпечує заходи охорони за попередньо визначеним маршрутом;
мобільний об’єкт охорони (далі - мобільний об’єкт) - рухоме майно, що перебуває у власності юридичних або фізичних осіб, відносно якого під час його переміщення чи стоянки нарядом поліції охорони вживаються заходи охорони;
наряд поліції охорони - персонал поліції охорони, який під час несення служби виконує покладені на нього обов’язки;
об’єкт охорони - зазначені в дислокації об’єкта охорони фізичні особи, особливо важливі об'єкти, визначені нормативно-правовими актами, інші об'єкти (будівлі, споруди, прилеглі до них території та акваторії), трубопроводи, транспортні засоби, валютні цінності, цінні папери, інше рухоме і нерухоме майно фізичних осіб та суб’єктів різних форм власності, квартири, публічна безпека і порядок на окремо визначених територіях, будівлях, спорудах, відносно яких нарядами поліції охорони здійснюються заходи охорони та інші, не заборонені законодавством України, превентивні дії;
об’єкти підвищеного криміногенного ризику - об’єкти реальної загрози злочинних посягань, внаслідок яких за певних обставин може створитися загроза життю і здоров’ю людей, матеріальним та культурним цінностям;
обхідний (рухомий) пост охорони - пост, на якому нарядом поліції охорони здійснюється охорона одного або декількох об’єктів шляхом їх обходу (пішого патрулювання), коли довжина обходу становить від 150 до 1500 метрів;
особливо важливий об’єкт - об’єкт незалежно від форми власності та управління, що має стратегічне значення для економіки та безпеки держави, забезпечує стале функціонування життєдіяльності населення, руйнація або пошкодження якого призведе до людських жертв, техногенних катастроф, порушення транспортної та енергетичної систем, втрати історико-культурної спадщини держави, матеріальних збитків (шкоди) в особливо великому розмірі;
пароль - умовне слово, яке служить засобом переконання для наряду поліції охорони (чергової зміни, начальника варти або особи, яка прибула з метою перевірки служби чи за тривожним сповіщенням), у тому, що чергова зміна, яка прибула (варта чи інша уповноважена особа), справді призначена з цією метою;
персонал поліції охорони - поліцейські та працівники поліції охорони (основні виконавці), які безпосередньо задіяні для виконання заходів охорони за укладеними договорами;
план-схема - документальне визначення на схемі шляхом відображення виду зверху ділянки території та/або горизонтального розрізу (поверхового плану) будівлі (споруди) з відображенням їх характеристик і особливостей, меж (периметра, окремих приміщень), що підлягають охороні, з умовними позначеннями територій (місць) відповідальності, захисту і блокування технічними засобами, розташування контрольно-пропускних пунктів (входу/виходу фізичних осіб, в’їзду/виїзду транспортних засобів), постової мережі та безпечних маршрутів руху (у випадках застосування - основний та резервний) нарядів поліції охорони;
позаштатна ситуація - ситуація, що виникла на об’єкті охорони (навколо об’єкта охорони) внаслідок негативного впливу факторів та не може бути невідкладно подоланою наявними заходами охорони. Позаштатна ситуація може виникнути внаслідок навмисного нападу (навмисних дій) або випадково (внаслідок ненавмисних дій, аварій, стихійних лих та інших наслідків);
послуги фізичної охорони - діяльність ОППО з надання замовникам визначених договором оплатних охоронних послуг шляхом залучення до цих заходів нарядів поліції охорони, озброєння, інженерних та технічних засобів охорони, засобів зв’язку, транспортних і спеціальних засобів;
пост охорони об’єкта - наряд поліції охорони, виставлений у визначеному дислокацією місці або ділянці місцевості для забезпечення охорони майна та/або цілісності об’єкта шляхом виконання основних та особливих обов’язків (несення служби);
пропускний режим - установлений замовником в межах об’єктів охорони порядок, який забезпечується комплексом організаційно-правових та інженерно-технічних заходів з метою недопущення нарядами поліції охорони безконтрольного переміщення осіб, транспортних засобів та майна на об’єктах охорони;
регіон дислокації ОППО - територія Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, областей та м. Києва, в межах якої зареєстрований у встановленому порядку ОППО здійснює охоронну та іншу діяльність відповідно до законодавства України;
режим очікування - особливий, передбачений договором і оплачуваний замовником, режим несення служби нарядом поліції охорони, при якому персонал поліції охорони знаходиться в готовності до виконання заходів охорони та перебуває за місцем постійної дислокації або в межах території обслуговування УПО (ПП УПО) чи іншому обумовленому замовником місці;
стаціонарний об’єкт - об'єкт, переміщення якого в просторі не передбачено, що дає змогу формувати комплекс режимних, інженерно-технічних, протипожежних та інших заходів, спрямованих на забезпечення його безпечної життєдіяльності;
стаціонарний пост охорони - пост, на якому здійснюється охорона одного відокремленого об’єкта або декількох об’єктів на відкритому майданчику чи огородженій території, коли загальна довжина обходу об’єкта охорони нарядом поліції охорони не перевищує 150 метрів;
сторожовий розрахунок - метод несення служби, при якому наряд поліції охорони залучається до заходів охорони в чергових змінах згідно зі складеними графіками у межах встановлених норм робочого часу;
табель поста - документ, що розробляється на кожний окремий пост (маршрут) охорони, яким визначається перелік майна, що підлягає охороні (у визначених випадках - обороні), обумовлюються основні та особливі обов’язки працівника поліції охорони з урахуванням конкретних умов несення служби на посту (маршруті) охорони;
територіальна зона відповідальності наряду поліції охорони - зона обслуговування з позначеною межею поста чи маршруту патрулювання, визначена на карті (плані-схемі) та закріплена наказом УПО (ПП УПО), в межах якої наряд поліції охорони здійснює заходи охорони та/або оперативне реагування на тривожні сповіщення та інші повідомлення, забезпечує публічну безпеку та порядок;
територія обслуговування УПО (ПП УПО) - територія регіону або поселенського утворення (району, населеного пункту, району міста) в межах адміністративного кордону, де підпорядковані наряди поліції охорони виконують завдання з фізичної охорони об’єктів;
час надання послуг фізичної охорони - період з дати початку виконання нарядом поліції охорони заходів, передбачених умовами укладеного договору, до їх завершення, що підтверджується відповідними актами виконаних робіт;
числова перепустка - число від 8 до 27, яке служить для упізнавання один одного особами наряду або особами, які перевіряють службу чи прибули за тривожним сповіщенням.
6. УПО (ПП УПО) здійснюють охоронну та іншу діяльність відповідно до законодавства України за рахунок коштів, одержаних за надані послуги з фізичної охорони та безпеки, а також у вигляді інших надходжень, не заборонених законодавством України.
Діяльність УПО (ПП УПО) спрямована на безперервне обслуговування замовників з урахуванням графіків змінності (чергувань), виконання невідкладних завдань, а також запобігання нещасним випадкам (протиправним посяганням), які становлять загрозу життю чи нормальній життєдіяльності людей, можуть призвести до втрати або псування (крадіжки чи пошкодження) майна.
7. Під час фізичної охорони об’єктів УПО (ПП УПО) виконують завдання з організації охорони рухомого і нерухомого майна (об’єктів) суб’єктів господарювання різних форм власності, вантажів, що перевозяться, об’єктів права державної власності у випадках та порядку, визначених законодавством України, відповідно до чинного законодавства надання послуг з інкасації, забезпечення пропускного та внутрішньооб'єктового режимів на об’єктах охорони, оперативного реагування на повідомлення про спрацювання технічних засобів охорони на об’єктах, підключених до пунктів централізованого спостереження поліції охорони, чи інші повідомлення про правопорушення, особистої та майнової безпеки фізичних осіб, публічної безпеки і порядку (громадського порядку і громадської безпеки) в межах постів і маршрутів охорони, беруть участь у здійсненні державної охорони, профілактичних заходів, спеціальних операцій (оперативних планів), запобігають, виявляють і припиняють правопорушення в місцях несення служби.
8. Під час організації охорони об’єктів УПО (ПП УПО) беруть участь у боротьбі з тероризмом у межах своєї компетенції, визначеної законами та виданими на їх основі іншими нормативно-правовими актами.
9. У складі УПО (ПП УПО) утворюються:
1) підрозділи поліції та/або воєнізованої охорони з охорони об’єктів і публічної безпеки - для забезпечення охорони особливо важливих об’єктів та об’єктів (майна) різних форм власності (організації пропускного та внутрішньооб'єктового режимів), публічної безпеки і порядку, контролю за несенням служби персоналом охорони;
2) підрозділи з фізичної безпеки - для забезпечення особистої безпеки фізичних осіб, охорони вантажів під час їх перевезення, інкасації валютних цінностей;
3) підрозділи реагування - для забезпечення оперативного реагування на тривожні сповіщення технічних засобів охорони (систем відстеження рухомих об’єктів) з об’єктів (приміщень), підключених до пунктів (головних пунктів) централізованого спостереження поліції охорони (далі - (Г)ПЦС), чи інші повідомлення.
10. Фізична охорона об’єктів забезпечується безпосередніми діями персоналу поліції охорони за місцезнаходженням об'єкта охорони.
Під час виконання службових завдань поліцейські та працівники поліції охорони забезпечують дотримання прав і свобод громадян, гарантованих Конституцією та законами України.
11. З питань запобігання, виявлення та припинення правопорушень у межах постів і маршрутів охорони, оборони об’єктів охорони у разі ускладнення оперативної обстановки, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (подій), при проведенні профілактичних заходів і спеціальних операцій (введенні оперативних планів), при проведенні спільних навчань і тренувань УПО (ПП УПО) взаємодіють з головними управліннями Національної поліції України в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях та м. Києві (далі - ГУНП) та їх територіальними (відокремленими) підрозділами (далі - ВП ГУНП), територіальними (відокремленими) підрозділами Департаменту патрульної поліції (далі - ВП ДПП) та іншими органами та підрозділами Національної поліції України (далі - НПУ).
12. Надання послуг охорони поза межами території України та взаємодія у сфері охоронної діяльності ОППО з відповідними органами інших держав та міжнародними організаціями здійснюється відповідно до міжнародних договорів, інших актів законодавства.
13. Забороняється залучати персонал поліції охорони до виконання завдань, що не належать до компетенції поліції охорони.
Така заборона не діє у випадках, пов’язаних з необхідністю усунення наслідків надзвичайної ситуації (стихійне лихо, катастрофа, військові дії та інші позаштатні ситуації) в місцях несення служби та на території обслуговування УПО (ПП УПО).
14. Грошове забезпечення поліцейських та оплата праці працівників поліції охорони здійснюються відповідно до чинного законодавства України.
15. За організацію службової діяльності УПО (ПП УПО), прийом об’єктів під фізичну охорону, несення служби персоналом поліції охорони, його добір, навчання та розстановку, ведення договірної, позовної та фінансово-господарської роботи, збереження та цільове використання матеріальних та нематеріальних активів відповідає керівник ОППО.
16. ОППО під час здійснення охоронної діяльності виконують завдання з:
1) охорони об’єктів (майна) усіх форм власності шляхом контролю за станом майнової безпеки об’єкта охорони, використання пунктів централізованого спостереження та оперативного реагування нарядів поліції охорони на повідомлення про спрацювання технічних засобів охорони чи інші повідомлення про правопорушення;
2) охорони валютних та інших цінностей, вантажів під час їх перевезення транспортними засобами, інкасації;
3) охорони фізичних осіб шляхом запобігання загрозам особистій безпеці фізичної особи, яка охороняється;
4) інші повноваження відповідно до законодавства України та нормативно-правових актів МВС.
17. Для забезпечення фізичної охорони об’єктів (майна, фізичних осіб), публічної безпеки та порядку в УПО (ПП УПО) формуються такі види нарядів поліції охорони:
наряди реагування (далі - НР);
наряди охорони об’єктів і публічної безпеки (далі - НОПБ);
наряди охорони вантажів і мобільних об’єктів (далі - НВМО);
наряди охорони фізичних осіб (забезпечення особистої безпеки) (далі - НОФО).
18. Наряди поліції охорони під час несення служби використовують та застосовують: вогнепальну зброю; спеціальні засоби; фізичний вплив (силу); технічні засоби охорони; транспортні засоби (спеціалізовані та оперативні транспортні засоби, транспортні засоби, надані замовником); засоби (комплекси) телекомунікації та інформаційно-телекомунікаційні системи, прилади контролю; інженерні споруди і загородження; службових собак.
19. Технічні засоби охорони (засоби та комплекси сигналізації, системи, прилади, технічні засоби спостереження, засоби освітлення, технічні засоби контролю) відповідно до їх призначення використовуються для підвищення ефективності несення служби з організації охорони об’єктів.
20. Спеціалізовані (що мають спеціальне кольорографічне пофарбування, розпізнавальні знаки та оснащені спеціальними звуковими і світловими сигнальними пристроями) та оперативні автомобілі (панцеровані) використовуються для підвищення маневрених можливостей нарядів поліції охорони та їх оперативного реагування на тривожні сповіщення про скоєння правопорушення, забезпечення дій під час пошуку (переслідування) правопорушників, доставки персоналу поліції охорони до місця несення служби, забезпечення особистої безпеки під час відбиття збройних нападів, а також виконання інших завдань.
Керування транспортними засобами, наданими замовниками для виконання заходів охорони, здійснюється персоналом поліції охорони відповідно до цієї Інструкції та в порядку, встановленому Правилами дорожнього руху, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (далі - Правила дорожнього руху).
21. Засоби (комплекси) телекомунікації та інформаційно-телекомунікаційні системи використовуються для забезпечення безперервного обміну інформацією з черговими частинами (органами управління), безперервного управління службою в межах території обслуговування УПО (ПП УПО), накопичення і обробки інформації.
22. Інженерні споруди та загородження (шлагбауми) використовуються для фіксації ознак правопорушень, ускладнення дій правопорушників та створення сприятливих умов для несення служби нарядами поліції охорони та забезпечення пропускного режиму, ефективного застосування озброєння і технічних засобів охорони, забезпечення особистої безпеки та підвищення захисту нарядів від нападу.
23. Службові собаки залежно від спрямованості їх підготовки використовуються для підвищення можливостей нарядів поліції охорони щодо виявлення та затримання правопорушників, виявлення наркотичних засобів, вибухових речовин та пристроїв, охорони визначених ділянок місцевості та об'єктів, виконання інших завдань.
Порядок використання службових собак під час організації охорони об’єктів, правила утримання, збереження, ветеринарного, речового, продовольчого забезпечення, дресирування, тренування, списання (вибраковування) службових собак в ОППО регламентуються законодавчими актами та нормативно-правовими актами МВС.
Штатна чисельність кінологів і службових собак визначається відповідно до укладених договорів.
24. Наряди поліції охорони під час несення служби та підрозділи Управління державної охорони України під час запровадження режимних заходів взаємодіють у порядку, встановленому нормативно-правовими актами, які діють у цій сфері, за потреби - розробляються спільні заходи безпеки.
ІІ. Права та обов’язки персоналу поліції охорони
1. Поліцейський (працівник поліції охорони), призначений у наряд, оперативно підпорядковується старшому наряду (начальнику варти), відповідальному (помічнику відповідального) та/або уповноваженому працівнику чергової частини УПО (ПП УПО), до складу якого він входить чи на території якого він тимчасово здійснює заходи охорони, черговому (Г)ПЦС в частині відпрацювання інформаційних повідомлень, що надходять з об’єктів охорони, у невідкладних випадках та у випадках припинення правопорушень або за інших ускладнень оперативної обстановки чи надзвичайних подій (ситуацій) - оперативному черговому ГУНП (ВП або сектору реагування патрульної поліції (далі - СРПП ВП ГУНП)).
2. Поліцейський (працівник поліції охорони), призначений в наряд, прибуває на службу за графіком у визначене керівником місце проведення інструктажу заздалегідь, але не пізніше ніж за 15 хвилин до його початку в оголошеній формі одягу.
Про своє прибуття доповідає командиру (відповідальному чи помічнику відповідального, старшому зміни або начальнику варти) та/або уповноваженому працівнику чергової частини УПО (ПП УПО), до складу якого входить наряд чи на території якого він тимчасово виконує заходи охорони.
3. Персонал поліції охорони повинен прибути на інструктаж в однострої (для поліцейських), спеціальному форменому одязі (для працівників воєнізованої охорони), мати службове посвідчення, спеціальний жетон (для поліцейських), картку-замісник, свисток, кишеньковий електричний ліхтарик, блокнот, авторучку (олівець), пакет перев'язувальний медичний першої допомоги (за необхідності), справне спорядження, охайний зовнішній вигляд.
Поліцейський-водій (водій чи інший член наряду, за яким у встановленому порядку закріплений транспортний засіб, або персонал поліції охорони, який має право керування транспортним засобом замовника) (далі - водій), повинен мати посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, медичну довідку.
4. Поліцейські та працівники, які заступають на службу, до проведення інструктажу повинні отримати зброю та боєприпаси до неї (в обмін на картку-замісник), службову документацію (маршрутні або постові книжки, бортові журнали службового автомобіля, паролі, документи про відрядження та іншу службову документацію), засоби зв'язку, контролю, спеціальні засоби індивідуального захисту й активної оборони та інше спорядження.
Перед інструктажем водії зобов’язані пройти медичний огляд та отримати перед рейсовий інструктаж.
5. Під час інструктажу персонал поліції охорони зобов’язаний занести до блокноту (особистої книжки) орієнтування про осіб (майно), які перебувають у розшуку, іншу інформацію, необхідну для виконання службових завдань.
6. Перед безпосереднім початком виконання заходів охорони персонал поліції охорони зобов’язаний перевірити справність службового транспортного засобу (у разі використання), засобів зв’язку, інших технічних приладів, сигнальних пристроїв, отримати та ознайомитись зі службовою документацією (крім випадків її перебування на стаціонарних постах).
7. Після прибуття до місця несення служби після проведення інструктажу персонал поліції охорони зобов’язаний:
1) отримати від особи, яку він змінює (у випадках чергування у змінах), інформацію про оперативну обстановку, події і пригоди, що трапились, отримані вказівки щодо збереження та цілісності майна, умови дорожньої обстановки на маршруті руху, маршруті патрулювання (у зоні обслуговування), інші відомості, що прямо стосуються несення служби;
2) прийняти майно та службову документацію згідно з описом;
3) обійти об’єкт охорони (територію), візуально оцінити його інженерно-технічний стан: перевірити наявність замків на дверях, попереджувальних знаків, засобів пожежогасіння, справність запірних пристроїв, освітлення, цілісність дверей, люків, вікон, стін, даху, підлоги, воріт, огорожі, естакад для огляду транспортних засобів, оглядових вишок, турнікетів, відповідність пломб та печаток їх відбиткам (зліпкам) згідно зі зразками, наведеними в службовій документації; переконатися у справності системи сигналізації, у тому числі ручної системи тривожної сигналізації, про що відмітити в журналі перевірок стану систем тривожної сигналізації та реєстрації їх спрацювань (додаток 1);
4) у разі виявлення недоліків в інженерно-технічному стані об’єкта чи інших умов, що можуть стати на заваді належному виконанню заходів охорони, негайно доповісти відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - інформувати (Г)ПЦС);
5) прийняти об’єкт під охорону, заступити на пост (маршрут) охорони, після закінчення несення служби доповісти старшому зміни (начальнику варти), відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС), здійснити запис у журналі приймання (здавання) поста (маршруту) й перевірок несення служби з охорони (додаток 2) чи іншому обліковому документі;
6) про прийом під охорону вантажу та його передачу уповноваженій особі замовника в початковому та кінцевому пунктах призначення скласти акт про виставлення/зняття наряду поліції охорони, що здійснює/здійснював заходи із забезпечення охорони вантажу (додаток 3).
8. Під час несення служби персонал поліції охорони зобов’язаний:
1) знати:
вимоги законодавчих та нормативно-правових актів МВС, розпорядчих документів НПУ, що регламентують діяльність, пов’язану із забезпеченням безпеки фізичних осіб, охороною об’єктів (майна), публічного порядку та безпеки, порядок застосування поліцейських заходів примусу;
оперативну обстановку на території обслуговування, а також в межах маршруту та зони обслуговування, рубіжність, особливості та категорійність об’єктів охорони, можливі місця проникнення до них, приховані підходи та під’їзди, характеристики та принцип дії тривожних сповіщувачів різного типу;
функціональні, основні та особливі обов’язки, порядок несення служби;
особливості місцевості на маршрутах руху, можливі місця посягань на об’єкти охорони;
дислокацію органів НПУ на території обслуговування, систему зв’язку з ними, місця розташування органів ДСНС, закладів охорони здоров’я;
порядок і тактику дій при виникненні надзвичайних ситуацій (подій) та інших позаштатних ситуацій;
2) діяти, у тому числі попереджати, виявляти та припиняти кримінальні або адміністративні правопорушення на об’єктах (маршрутах) охорони (патрулювання), лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
3) забезпечувати особисту безпеку фізичних осіб, охорону об’єктів (майна) відповідно до вимог нормативно-правових актів МВС, розпорядчих документів НПУ, а також організаційно-розпорядчих документів з питань заходів охорони. З цією метою:
пильно охороняти об’єкт, здійснювати пропускний режим, допускаючи на територію об’єкта осіб тільки за наявності перепусток, перевіряти їх документи на право винесення (вивезення) матеріальних цінностей. Вести відповідний облік у журналі разових перепусток;
доповідати (виходити на зв'язок) згідно із затвердженим керівником (командиром) графіком відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС) про результати несення служби, про що робити відповідний запис у журналі приймання (здавання) поста (маршруту) й перевірок несення служби з охорони або бортовому журналі службового автомобіля (додаток 4) чи іншому обліковому документі.
У разі оснащення службового транспортного засобу системами відстеження рухомих об’єктів доповідь про результати несення служби та місцезнаходження наряду здійснюється за вимогою уповноваженої особи поліції охорони;
за наявності на об’єктах (постах, маршрутах) охорони засобів охоронної сигналізації приймати під охорону (знімати з охорони) приміщення, підключені до приймально-контрольних приладів;
здійснювати на об’єкті прийом (здачу) під охорону окремих його приміщень, вести журнал приймання під охорону (зняття з-під охорони) приміщень об’єкта (додаток 5) матеріально-відповідальними особами;
дотримуватися графіка руху (безпечного маршруту) на пості (маршруті) охорони (патрулювання), здійснювати демонстративний під’їзд за адресами (в точках) з підвищеним криміногенним ризиком;
дотримуватися маршруту руху за графіком з відміткою технічного контролю або контрольних жетонів;
у випадку виявлення на об’єкті (маршруті) охорони (патрулювання) ознак надзвичайних ситуацій (подій), позаштатних ситуацій, слідів проникнення (пошкодження огорожі, вікон, дверей, стін, даху, підлоги, замків, люків, печаток та пломб та інші сліди проникнення); вчинення в межах поста (маршруту) правопорушення, а також за необхідності відхилення від маршруту для вирішення службових завдань - невідкладно доповідати відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС) для надання допомоги та виклику на місце події слідчо-оперативної групи ГУНП (ВП ГУНП) (далі - СОГ), діяти за їх вказівками;
у кожному випадку переміщення (в точці очікування) перевіряти наявність стійкого радіо- або стільникового зв’язку;
про ознаки загрози або виникнення надзвичайних ситуацій та небезпечних подій на об’єкті негайно інформувати територіальний орган ДСНС, доповідати відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС), вживати заходів щодо евакуації людей і цінностей, ліквідації пожежі, не послаблюючи спостереження за іншими об'єктами охорони та навколишньою ситуацією;
4) вимагати від громадян дотримання пропускного режиму на об’єктах охорони, здійснювати поверхневу перевірку та огляд особи, майна, транспортного засобу під час виходу (виїзду) на об’єкт охорони. У разі виявлення порушень, що створюють загрозу громадянам і публічній (громадській) безпеці, або умов, що сприяють крадіжці майна, вживати заходів щодо ліквідації зазначених умов та припинення виявлених порушень.
Поверхнева перевірка осіб, огляд речей та транспорту здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про Національну поліцію" ;
5) у разі отримання інформації під час несення служби про вчинене правопорушення або таке, що готується, чи інші події:
негайно прибувати до місця та встановлювати обставини події, з’ясовувати відомості про заявника, підозрюваних і потерпілих осіб, та іншу інформацію, що має значення для розкриття злочину;
за отриманими прикметами вживати заходів щодо затримання осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, про зміну оперативної обстановки на місці події негайно доповідати відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС), оперативному черговому ГУНП (ВП або СРПП ВП ГУНП) для надання допомоги та направлення на місце події СОГ;
до прибуття СОГ забезпечувати охорону місця події, недоторканість обстановки, збереження слідів та речових доказів;
інформувати рапортом безпосереднього керівника;
6) у межах компетенції сприяти нарядам поліції, які несуть службу на території обслуговування, а також представникам інших правоохоронних органів під час виконання ними службових обов’язків;
7) при посадці особи (осіб), підозрюваних у вчиненні правопорушення до службового автомобіля вживати заходів, які б унеможливлювали напад на персонал поліції охорони, шляхом надягання на правопорушника кайданок, страхування членами екіпажу дій один одного;
8) уживати заходів щодо забезпечення оборони об’єктів і охорони майна, а також публічної безпеки та порядку під час виникнення надзвичайних ситуацій (подій) та інших позаштатних ситуацій;
9) надавати невідкладну, у тому числі домедичну, допомогу особам, які знаходяться на об’єктах (маршрутах) охорони, а також потерпілим від правопорушень і нещасних випадків, які перебувають у безпорадному або небезпечному для життя та здоров’я стані;
10) виконувати окремі доручення керівника (командира) в частині організації роботи серед населення на об’єктах (маршрутах) охорони (патрулювання) і в місцях відпрацювання тривожних сповіщень та інших повідомлень про протиправні посягання щодо популяризації та розширення послуг поліції охорони;
11) перевіряти несення служби персоналом поліції охорони в межах маршруту, реагувати на телефонні повідомлення та бути присутніми під час відкриття (зачинення) об’єктів згідно з установленим графіком, надавати допомогу в організації контролю за відомчою чи іншою охороною;
12) бути ввічливими і культурними під час спілкування з громадянами, дотримуватись заходів особистої безпеки, законності та службової дисципліни;
13) під час з’ясування причин тривожних сповіщень, що надійшли з об’єктів охорони, відпрацювання інформації та у випадках припинення правопорушень, перевірки документів у підозрілих осіб та здійснення демонстративного під’їзду за адресами (в точках) з підвищеним криміногенним ризиком в обов’язковому порядку використовувати засоби індивідуального бронезахисту - кулезахисний шолом та бронежилет.
Кулезахисний шолом та бронежилет обов’язково використовуються під час виконання заходів охорони персоналом поліції охорони, одягнутим в однострій (спеціальний формений одяг), шляхом пішого супроводження уповноваженої особи замовника, в місцях інкасації (збору) валютних цінностей та доставки підкріплення.
Під час забезпечення пропускного та/або внутрішньооб’єктового режимів (публічної безпеки та порядку) на об’єктах охорони, а також поза межами броньованих кабін та тамбурів-шлюзів використання бронежилетів є обов’язковим. У випадках нападу чи іншого ускладнення оперативної обстановки на посту (маршруті) персоналом поліції охорони додатково використовується кулезахисний шолом;
14) дотримуватися Правил дорожнього руху та правил радіообміну, своєчасно заповнювати службову документацію, вести бортовий журнал службового автомобіля, складати акти про приймання вантажу під охорону (передавання вантажу уповноваженій особі замовника після виконання заходів охорони);
15) під час виконання заходів охорони керувати спеціалізованими (оперативними) автомобілями, які мають спеціальне кольорографічне пофарбування, розпізнавальні знаки та оснащені спеціальними звуковими і світловими сигнальними пристроями, в однострої (спеціальному форменому одязі).
Водії спеціалізованих (оперативних) транспортних засобів, виконуючи невідкладні службові завдання, вмикають проблисковий маячок синього кольору і спеціальний звуковий сигнал відповідно до Правил дорожнього руху;
16) у разі вчинення нападу на наряд (пост, маршрут) скористатися технічними засобами передачі тривожного сповіщення (ручною системою тривожної сигналізації), вжити заходів щодо його відбиття, доповісти відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС);
17) забезпечити зберігання та належний стан утримання переданої йому в користування вогнепальної зброї (боєприпасів, спеціальних засобів), обачливо поводитися з нею (ними);
18) після закінчення несення служби здати вогнепальну зброю (боєприпаси, спеціальні засоби) до чергової частини УПО (ПП УПО) або чергової служби ГУНП (ВП або СРПП ВП ГУНП) чи іншого встановленого місця її (їх) зберігання;
19) у разі неприбуття зміни в установлений час доповідати відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС) і продовжувати виконання визначених заходів охорони.
9. Під час несення служби нарядом поліції охорони у складі двох і більше осіб один з поліцейських (працівників поліції охорони) призначається старшим наряду.
10. Старший наряду здійснює керівництво нарядом поліції охорони на період несення служби, а саме:
1) організовує роботу поліцейських (працівників поліції охорони), що входять до складу наряду поліції охорони, вносить пропозиції в розстановку членів наряду, порядок несення служби залежно від обстановки, що склалась;
2) здійснює зміну нарядів на постах (маршрутах), контролює несення служби ними, надає членам наряду практичну допомогу під час виконання службових завдань;
3) перевіряє правильність ведення службової документації, вживає заходів щодо усунення виявлених недоліків;
4) контролює справність та стан збереження, а також правильність використання (носіння) технічних та спеціальних засобів, вогнепальної зброї та боєприпасів до неї;
5) контролює стан зачинення дверей оперативного транспортного засобу під час перевезення валютних цінностей, у тому числі шляхом застосування ригелів;
6) перевіряє:
наявність супровідних документів на вантаж та звіряє із складеною специфікацією на вантаж;
відповідність транспортних засобів даним, зазначеним у поданих документах, їх загальний технічний стан, запас пального;
установлення на транспортних засобах необхідних розпізнавальних знаків та їх відповідність вимогам Правил дорожнього руху;
цілісність та надійність засувів, замків, пломб та інших пристроїв;
непошкодженість зовнішнього покриття вантажних відсіків, інших відсіків, які перекривають доступ до вантажу;
7) доповідає відповідальному або черговому УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС) про своє місцезнаходження та обстановку на об’єкті (маршруті) охорони (патрулювання) за встановленим графіком, але не менше чотирьох разів на добу, з них 50% - у вечірній та нічний час;
8) про затримання в період несення служби правопорушників складає рапорт у двох примірниках, один з яких здається оперативному черговому ГУНП (ВП або СРПП ВП ГУНП), інший - керівнику УПО (ПП УПО) для організації обліку.
11. Поліцейському (працівнику поліції охорони) під час несення служби забороняється:
1) надавати послуги охорони, виконувати обов’язки, не передбачені організаційно-розпорядчими документами з питань заходів охорони;
2) приймати під охорону об’єкти (майно, приміщення), не вказані в дислокації (табелі поста), а також без документів, що засвідчують початок та кінець заходів охорони;
3) самовільно залишати місце несення служби (маршрут) до її закінчення (прибуття зміни, доставки до місця призначення та передачі вантажу або майна замовнику чи його представнику), відволікатись від виконання службових обов’язків і послаблювати пильність (спати, читати, переглядати відеофільми чи телепередачі, вживати алкогольні напої чи інші препарати, що знижують пильність або реакцію, приймати їжу у невстановлений час, вести приватні розмови телефоном, що не стосуються служби), одержувати від сторонніх осіб будь-які предмети (пакунки, пакети, конверти та інші предмети);
4) залишати без дозволу відповідального або чергового УПО (ПП УПО, за відсутності - (Г)ПЦС) об'єкт, що охороняється, з якого надійшло тривожне сповіщення, до повного з'ясування його причини;
5) доручати виконання заходів охорони іншим особам;
6) допускати на об’єкт охорони та до транспортного засобу, на якому здійснюються заходи охорони, сторонніх осіб, знайомих, у тому числі колишніх і вільних від служби працівників, на охоронювану територію - транспортні засоби, на які не поширюються дозвільні положення інструкції пропускного режиму, до перевірки несення служби - осіб, повноваження яких не підтверджуються службовими посвідченнями та приписами встановленого зразка у визначених випадках;
7) залишати без нагляду, передавати або показувати вогнепальну зброю, набої, спеціальні засоби та засоби зв’язку іншим особам, за винятком осіб, в оперативному підпорядкуванні яких він знаходиться, не замкнутими транспортні засоби, на яких виконуються заходи охорони;
8) без потреби діставати вогнепальну зброю або пристрій для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, із кобури та досилати патрон у патронник, розбирати зброю (спеціальний засіб) і чистити її, направляти у бік людей, транспорту, будівель та споруд;
9) передавати з рук в руки вогнепальну зброю і набої до неї без повернення їх до місця зберігання, порушувати інші вимоги щодо заходів безпеки при поводженні зі зброєю;
10) носити автоматичну зброю під час виконання заходів охорони у цивільному одязі (окрім пістолета-кулемета в кобурі прихованого носіння);
11) використовувати для носіння вогнепальної зброї не передбачені для цього вироби (сумки, барсетки та інші вироби);
12) використовувати предмети одягу (однострою) не встановлених зразків (або разом з цивільним одягом) та без знаків розрізнення;
13) заходити без службової потреби в житлові будинки, їдальні, магазини, клуби, ресторани, кафе та інші приміщення;
14) порушувати правила радіообміну, викликати центральну радіостанцію під час її переговорів з іншими станціями, вести неслужбові розмови по радіозв’язку та телефону, відключати радіостанцію та службові телефони;
15) передавати за допомогою засобів зв’язку відомості, які містять інформацію про вантаж (майно), час і маршрут їх перевезення;
16) розголошувати будь-кому методи, способи несення служби та склад наряду поліції охорони, надавати відомості про маршрут руху, розташування постів охорони та отримане завдання;
17) самостійно перевіряти стан, кількість та якість вантажу (майна), що приймаються або вже прийняті під охорону, відкривати контейнери, упаковки, псувати пломби й печатки, відкривати замки, що обмежують доступ до вантажу, здійснювати перевантаження майна (вантажу) в не передбачених чи не обладнаних для цього місцях;
18) супроводжувати колони транспортних засобів чи окремі автомобілі службовим транспортним засобом НВМО з метою безпідставного забезпечення їх переваги в дорожньому русі;
19) здійснювати зупинки за межами населених пунктів під час охорони та перевезення вантажів (майна), за винятком вимушеної зупинки транспортного засобу через технічний стан або через небезпеку, і відпочивати на маршруті руху в небезпечних та не передбачених для цього місцях;
20) перевозити в салоні службового транспортного засобу або відсіку для зберігання вантажу акумулятори, легкозаймисті матеріали, а також інструмент і прилади в незакріпленому стані, інші предмети, особисті речі;
21) повністю опускати скло та тримати двері розблокованими під час стоянки в місцях вимушеної зупинки, отримання чи здавання вантажу (майна);
22) відключати або змінювати конфігурацію налаштувань технічних пристроїв, встановлених на службовому транспортному засобі, систем відстеження рухомих об’єктів та відеореєстрації подій, а також вживати інших заходів, що перешкоджають стійкій роботі засобів технічного контролю, встановлених в місцях несення служби;
23) відключати прилади сигналізації, у тому числі при їх спрацюванні;
24) використовувати теле-, відео-, радіоприймальні прилади та комп’ютерну техніку (гаджети, девайси), не призначені для застосування у службовій діяльності;
25) порушувати вимоги пропускного режиму, встановленого на об’єкті охорони;
26) самостійно або на прохання замовника (власника об'єкта) зачиняти (відчиняти) двері, вікна, встановлювати та знімати запори, накладати пломби, печатки, переміщувати інвентар, вмикати та вимикати технічні засоби охорони, якщо інше не визначено організаційно-розпорядчими документами з питань заходів охорони;
27) під час виконання заходів охорони керувати транспортним засобом без проходження передрейсового медичного огляду;
28) використовувати службові транспортні засоби не за прямим призначенням, у тому числі для перевезення сторонніх осіб і майна (документації);
29) передавати керування службовим транспортним засобом особам, які не мають на це права, а також керувати транспортними засобами, не задіяними під час здійснення охоронних заходів;
30) керувати службовим транспортним засобом, що має спеціальне кольорографічне пофарбування, розпізнавальні знаки та оснащений спеціальним звуковим і світловим сигнальним пристроєм, у цивільному одязі під час безпосереднього виконання заходів охорони;
31) відступати від вимог Правил дорожнього руху, за винятком випадків виконання невідкладного службового завдання, за умови забезпечення безпеки дорожнього руху, а також відхилятися від маршруту патрулювання (маршруту руху), змінювати порядок несення служби, якщо це не викликано службовою необхідністю;