МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 654 від 27.11.2000 | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2000 р. за N 968/5189 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 1014 від 01.10.2009 )
Про затвердження Правил технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України
З метою забезпечення функціонування міжгалузевого промислового залізничного транспорту України, відповідно до ст. 11 Закону України "Про залізничний транспорт"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України (додаються).
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Кірпа Г.М.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести вимоги зазначених Правил до відома міністерств та відомств, які користуються рухомим складом залізничного транспорту України.
3. Вважати такими, що не застосовуються на території України, "Правила технической зксплуатации межотраслевого промышленного железнодорожного транспорта Союза ССР", затверджені міністром шляхів сполучення М.С.Конаревим 7 червня 1987 р.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра А.Ф.Демиденка.
Міністр | Л.М.Костюченко |
Затверджено
Наказ Міністерства транспорту
України
27.11.2000 N 654
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 грудня 2000 р.
за N 968/5189
Правила технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України
Загальні положення
1. Ці Правила розроблені на основі Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом МТУ від 20.12.96 N 411 та зареєстрованих Міністерством юстиції 25.02.97 за N 50/1854.
2. Правила технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України встановлюють основні положення та порядок роботи міжгалузевого промислового залізничного транспорту та його працівників, основні розміри, норми утримання найважливіших споруд, пристроїв та рухомого складу і вимоги, які пред'являються до них, систему організації руху поїздів та принципи сигналізації.
3. Повне й неухильне виконання цих Правил забезпечує злагоджену й чітку роботу усіх ланок промислового залізничного транспорту, охорону праці й безпеку руху.
4. Правила технічної експлуатації обов'язкові для всіх підрозділів і працівників міжгалузевого промислового залізничного транспорту, підприємств та організацій, що обслуговуються, а також для проектних, проектно-технологічних та конструкторських організацій, які розробляють проекти на реконструкцію й будівництво рухомого складу, споруд та пристроїв і технологію роботи промислового залізничного транспорту.
Терміни, що застосовуються у правилах технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України
Автоматична локомотивна сигналізація як самостійний засіб сигналізації та зв'язку (АЛСО) - система, за якої рух поїздів на перегоні здійснюється за сигналами локомотивних світлофорів, а роздільними пунктами є позначені межі блок-ділянок.
Блок-ділянка - частина міжстанційного перегону за умови автоблокування або автоматичної локомотивної сигналізації, що застосовується як самостійний засіб сигналізації та зв'язку, обмежена прохідними світлофорами (межами блок-ділянок) або прохідним світлофором (межею блок-ділянки) і станцією.
Бокова колія - колія, рухаючись по якій, рухомий склад відхиляється стрілочним переводом.
Вагони вантажні - вагони, призначені для перевезення вантажів. До них належать криті вагони, напіввагони, платформи, цистерни, спеціалізовані вагони для перевезення вантажів: вагони бункерного типу, термоси, рефрижераторні вагони, у т.ч. АРВ, зерновози, транспортери, контейнеровози, а також спеціальні вагони вантажного типу.
Вагони пасажирські - вагони, призначені для перевезення пасажирів. До цих вагонів належать також поштові, багажні, вагони-ресторани, службово-технічні (службові, клуби, санітарні, випробувальні та вимірювальні, лабораторії та інші спеціальні вагони пасажирського типу).
Ведення поїзда з особливою пильністю - постійна, підвищена увага локомотивної бригади до умов руху поїзда.
Вловлювальний тупик - тупикова колія, призначена для зупинки поїзда, що втратив управління, або частини поїзда під час руху на затяжному спуску.
Вікно - час, протягом якого зупиняється рух поїздів на перегоні, окремих коліях перегону або станції для проведення ремонтно-будівельних робіт.
Виробничий район - адміністративний підрозділ підприємства промислового залізничного транспорту, у який входять: дільниці колій, сигналізації та зв'язку, навантажувально-розвантажувальних робіт, станції, локомотиво-вагонні депо та інші підрозділи.
Допоміжний пост - пост на перегоні, що не має колійного розвитку та призначений тільки для обслуговування пункту примикання під'їзної колії (для поїздів, що проїжджають по всьому перегону, роздільним пунктом бути не може).
Габарит навантаження - граничний поперечний (перпендикулярний до осі колії) контур, в якому, не виступаючи назовні, повинен розміщуватися вантаж (із урахуванням упаковування та кріплення) на відкритому рухомому складі, що стоїть або рухається на прямій горизонтальній колії.
Габарит рухомого складу - граничний поперечний (перпендикулярний до осі колії) контур, в якому, не виступаючи назовні, повинен розміщуватися як навантажений, так і порожній рухомий склад, установлений на прямій горизонтальній колії.
Габарит наближення будівель - граничний поперечний (перпендикулярний до осі колії) контур, усередину якого не повинні заходити ніякі частини споруд та пристроїв.
Виняток можуть становити лише пристрої, призначені для безпосередньої взаємодії їх із рухомим складом (вагонні уповільнювачі в робочому стані, контактні проводи з деталями кріплення, поворотна частина колонки при набиранні води тощо).
Гальмування екстрене - гальмування, що застосовується для негайної зупинки поїзда шляхом екстреної розрядки магістралі та реалізації максимальної гальмової сили.
Гальмування службове - гальмування ступенями визначеної величини для плавного зниження швидкості чи зупинки поїзда в заздалегідь передбаченому місці.
Гальмовий шлях - відстань, яку проходить поїзд за час від моменту переведення ручки крана машиніста або крана екстреного гальмування в гальмове положення до повної зупинки. Гальмові шляхи розрізняються залежно від виду гальмування (службове, повне службове та екстрене).
Головні колії - колії перегонів, а також колії станцій, що є безпосереднім продовженням колій суміжних перегонів і, як правило, не мають відхилень на стрілочних переводах.
Запобіжний тупик - тупикова колія, призначена для запобігання виходу рухомого складу на маршрути проходження поїздів та маневрових составів.
Знімні рухомі одиниці - знімні дрезини, ремонтні вишки на електрифікованих ділянках, колійні вагончики, колієвимірювальні, дефектоскопні та інші візки і рухомі одиниці, що можуть бути зняті з колії вручну працівниками, які їх обслуговують.
Індекс вантажного поїзда - спеціальний код, що складається із 10 цифр, які присвоюються всім вантажним поїздам на станції їх формування. Перші чотири цифри - єдина сітьова розмітка (ЄСР) станції формування поїзда, наступні дві - порядковий номер состава, сформованого на цій станції, а останні чотири - (ЄСР) станції призначення поїзда.
Інструкція про організацію руху на коліях підприємства промислового залізничного транспорту визначає організацію руху на коліях підприємства промислового залізничного транспорту та підприємств, які воно обслуговує.
Інтенсивний рух поїздів - розміри руху пасажирських та вантажних поїздів (у сумі) за графіком на двоколійних ділянках більше 50 пар і одноколійних - більше 24 пар на добу.
Керівник маневрів - працівник, що безпосередньо керує діями всіх осіб, які беруть участь у маневрах, без вказівки якого машиніст локомотива, який проводить маневри, не має права приводити локомотив у рух.
Керівник робіт - відповідальна особа, на яку покладене керівництво роботами на експлуатованих залізничних коліях, спорудах та пристроях.
Контактна мережа - сукупність проводів, конструкцій та обладнання, що забезпечують передачу електричної енергії від тягових підстанцій до струмоприймачів електрорухомого складу.
Колійний знак - постійний покажчик профілю та протяжності залізничних ліній.
Колійний пост - роздільний пункт на залізничних лініях, що не має колійного розвитку (блок-пост у разі напівавтоматичного блокування, пост примикання на одноколійному перегоні з двоколійною вставкою, передвузловий пост і т.ін.).
Колії пересувні - залізничні колії, які періодично пересуваються або перекладаються.
Колії спеціального призначення - запобіжні й уловлювальні тупики та під'їзні колії на перегонах і станціях.
Локомотиви - електровози, тепловози, газотурбовози, паровози та мотовози.
Локомотивна бригада - працівники, які призначені для обслуговування локомотивів, а також моторвагонних поїздів.
Малодіяльні ділянки - ділянки з розмірами руху пасажирських і вантажних поїздів (у сумі) за графіком не більше 8 пар на добу.
Маневровий район - ділянка, станція або їх підрозділи (сортувальна гірка, парк формування, навантажувально-розвантажувальні колії й інші), які обслуговуються одним маневровим локомотивом.
Маневровий состав - група вагонів, зчеплених між собою та з локомотивом, що проводить маневри.
Маневровий порядок руху - відправлення, приймання груп вагонів і виконання маневрових переміщень за маневровими сигналами в порядку, установленому у технічно-розпорядчому акті або Інструкцією про організацію руху на коліях підприємства промислового залізничного транспорту, що складається директором цього підприємства.
Міжпостовий перегін - перегін, обмежений колійними постами або колійним постом і станцією.
Міжстанційний перегін - перегін, обмежений станціями, роз'їздами та обгінними пунктами.
Моторвагонний рухомий склад - моторні та причіпні вагони, з яких формуються моторвагонні поїзди (електропоїзди та дизель-поїзди), а також автомотриси.
Нейтральна вставка - ділянка контактної підвіски між двома повітряними проміжками (ізолювальними сполученнями), на яких нормально відсутня напруга. Нейтральна вставка виконується так, що за проходження струмоприймачів електрорухомого складу забезпечується електрична ізоляція ділянок, які сполучаються.
Обгінний пункт - роздільний пункт на двоколійних лініях, що мають колійний розвиток, який допускає обгін поїздів і в разі потреби - переведення поїзда з головної колії на іншу.
Особливо інтенсивний рух поїздів - розміри руху пасажирських та вантажних поїздів (у сумі) за графіком на двоколійних ділянках більше 100 пар і на одноколійних - більше 48 пар на добу.
Особливі колійні знаки - межі залізничної смуги відведення, покажчик номера стрілки, знак осі пасажирської будівлі, знаки на лінійних колійних будівлях, репери початку і кінця кругових кривих, а також початку, середини та кінця перехідних кривих, прихованих споруд земляного полотна, найвищого горизонту вод і максимальної висоти хвилі.
Охоронна стрілка - стрілка, встановлена за приготування маршруту приймання або відправлення поїзда в положення, що унеможливлює вихід рухомого складу на підготовлений маршрут.
Пасажирський зупинний пункт - пункт на перегоні, що не має колійного розвитку і призначений виключно для посадки та висадки пасажирів (роздільним пунктом не є).
Перегін - частина залізничної лінії, обмежена суміжними станціями, роз'їздами, обгінними пунктами або колійними постами.
Перевірка ефективності дії гальм - обов'язкове гальмування першим ступенем, а на локомотивах, що прямують поодинці,- з наповненням гальмових циліндрів стисненим повітрям через кран допоміжного гальма.
Переїзд - місце перехрещення залізниць на одному рівні з автомобільними дорогами або трамвайними коліями.
Підштовхувальний локомотив - локомотив, призначений для допомоги ведучому локомотиву на окремих перегонах або частині перегону (у хвості поїзда).
Під'їзна колія - колія, що призначена для обслуговування окремих підприємств, організацій, установ (заводів, фабрик, шахт, кар'єрів, лісоторфорозробок, електричних станцій, тягових підстанцій тощо), зв'язана із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належить залізниці чи підприємству, організації, установі.
Повітряний проміжок (ізолювальне сполучення) - поєднання суміжних частин контактної мережі з електричною ізоляцією (струмоподіл). Ізолювальне поєднання виконується так, що при проходженні струмоприймача електрорухомого складу суміжні ділянки електрично поєднуються.
Поїзд - зчеплений состав, сформований з вагонів та одного або декількох діючих локомотивів чи моторних вагонів, що мають установлені сигнали. Локомотиви без вагонів, моторні вагони, автомотриси та дрезини незнімного типу, відправлені на перегін, розглядаються як поїзд.
Поїзд вантажно-пасажирський - формується на малодіяльних ділянках із вантажних та пасажирських вагонів, які призначені для перевезення вантажів та пасажирів.
Поїзд вантажний довгосоставний - вантажний поїзд, довжина якого (в умовних вагонах) перевищує максимальну норму, встановлену графіком руху на ділянці проходження цього поїзда.
Поїзд вантажний підвищеної ваги - вантажний поїзд вагою більше 6 тисяч тонн з одним або декількома діючими локомотивами в голові состава, в голові та хвості, в голові та останній третині состава.
Поїзд вантажний підвищеної довжини - вантажний поїзд, довжина якого 350 осей і більше.
Поїзд вантажний з'єднаний - поїзд, складений з двох і більше зчеплених між собою вантажних поїздів з діючими локомотивами в голові кожного поїзда.
Поїзд вантажний великоваговий - вантажний поїзд, вага якого для відповідних серій локомотивів на 100 т і більше перевищує визначену графіком руху вагову норму на ділянці проходження цього поїзда.
Поїзд людський - вантажний поїзд, у якому 10 і більше вагонів зайняті людьми.
Поїзд пасажирський - поїзд для перевезення пасажирів, багажу й пошти, сформований з пасажирських вагонів. За видами сполучення пасажирські поїзди розподіляються на далекі, що рухаються на відстань більше 700 км, місцеві - до 700 км та приміські - до 150 км.
Поїзд пасажирський довгосоставний - пасажирський поїзд, довжина якого перевищує довжину, встановлену схемою формування даного поїзда.
Поїзд пасажирський збільшеної довжини - пасажирський поїзд, що має в своєму складі 20 і більше вагонів.
Поїзд пасажирський з'єднаний - поїзд, що складається з двох пасажирських поїздів, зчеплених між собою, з діючими локомотивами в голові кожного поїзда.
Поїзд поштово-багажний - формується з пасажирських і вантажних вагонів, які призначені для перевезення пошти, багажу й вантажобагажу, а також окремих пасажирських вагонів для перевезення пасажирів, що причіплюються тільки на ділянках, де не обертаються пасажирські поїзди.
Поїзні сигнали - сигнали, що застосовуються для означення поїздів, локомотивів та інших рухомих одиниць.
Пост - роздільний пункт, який має колійний розвиток для обслуговування пунктів навантаження, розвантаження або для маневрової роботи. Кожний пост приписується до однієї із станцій підприємства промислового залізничного транспорту.
Пост централізації - пост на станції підприємства промислового залізничного транспорту, у якому зосереджено управління групою централізованих стрілок та сигналів.
Прикордонна станція - станція, що розташована перед кордоном із суміжною державою. Наступною за цією станцією є станція суміжної держави.
Прикордонна передавальна станція - остання перед суміжною державою дільнична чи сортувальна станція, яка призначена для виконання операцій з технічного й комерційного огляду вагонів, що передаються в суміжну державу, а також для виконання операцій з перевізними документами.
Роздільний пункт - пункт, що розділяє залізничну лінію на перегони чи блок-ділянки.
Роз'їзд - роздільний пункт на одноколійних лініях, що мають колійний розвиток, призначений для схрещення й обгону поїздів.
Рефрижераторний поїзд - поїзд, сформований з рефрижераторних вагонів.
Рухомий склад - локомотиви, вагони і моторвагонний рухомий склад.
Сигнал - умовний видимий чи звуковий знак, за допомогою якого подається певний наказ.
Сигнальний знак - умовний видимий знак, за допомогою якого подається наказ або вказівка певній категорії працівників.
До сигнальних знаків належать граничні стовпчики, знаки, що означають межі станції, свистки, відключення і включення струму тощо.
Спеціальний рухомий склад. Незнімні рухомі одиниці на залізничному ходу - снігоочисники, снігоприбиральні та щебенеочисні машини, баластери, колієукладачі, вантажопідйомні крани, дрезини тощо.
Спуск затяжний - спуск такої крутості й довжини:
Крутість Довжина
від 0,008 до 0,010 8 км і більше
більше 0,010 до 0,014 6 км і більше
більше 0,014 до 0,017 5 км і більше
більше 0,017 до 0,020 4 км і більше
більше 0,020 і крутіший 2 км і більше
Спуск визначальний - найкрутіший спуск (з урахуванням опірності кривих) довжиною, не меншою гальмового шляху.
Станція - роздільний пункт з колійним розвитком, що дозволяє проводити операції з приймання, відправлення, схрещення й обгону поїздів, операції з приймання, видачі вантажів та обслуговування пасажирів, а за умови розвинених колійних пристроїв - маневрову роботу з розформування та формування поїздів і технічні операції з поїздами.
Примітка. У тексті цих Правил за всіх випадків, коли йдеться про роздільні пункти, що мають колійний розвиток або обслуговуються черговими працівниками (станція, роз'їзд, обгінний пункт, колійний пост), застосовані загальні терміни "Станція" або "Черговий по станції", за винятком місць, де за характером вимог необхідно зазначити точно, про які саме роздільні пункти йдеться.
Станційний пост централізації - пост на станції, у якому зосереджується управління групою централізованих стрілок і сигналів.
Станційні колії - колії у межах станцій - головні, приймально-відправні, сортувальні, вантажно-вивантажувальні, витяжні, деповські (локомотивного та вагонного господарства), з'єднувальні (що з'єднують окремі парки на станції, що ведуть до контейнерних пунктів, паливних складів, баз, сортувальних платформ, до пунктів очищення, промивки, дезінфекції вагонів, ремонту рухомого складу та виконання інших операцій), а також інші колії, призначення яких визначається операціями, що проводяться на них.
Стрілка - частина стрілочного переводу, що складається з рамних рейок, вістряків та перевідного механізму. В разі наявності хрестовин з рухомим осердям у поняття стрілки входить і хрестовина.
Стрілка нецентралізована - стрілка, вістряки якої переводяться вручну за допомогою перевідного механізму безпосередньо біля стрілки.
Стрілка централізована - стрілка, вістряки якої (за наявності хрестовини з рухомим осердям і осердя) переводяться спеціальними пристроями, що управляються з одного центрального пункту.
Стрілочний перевід - пристрій, що служить для переведення рухомого складу з однієї колії на іншу. Стрілочні переводи складаються із стрілок, хрестовин і сполучних колій між ними. Хрестовини можуть бути з нерухомим або рухомим осердям.
Стрілочний пост - один або декілька стрілочних переводів нецентралізованого управління, що обслуговуються одним черговим стрілочного поста.
Стрілочний район - група суміжних стрілочних постів, що перебувають під контролем одного старшого чергового стрілочного поста.
СЦБ - пристрої сигналізації, централізації та блокування.
Ухил - елемент поздовжнього профілю залізничної колії, що має нахил до горизонтальної лінії. Ухил для поїзда, що рухається від нижчої точки до вищої, називається підйомом, а назад - спуском.
Черговий станції - змінний помічник начальника станції, який одноособово розпоряджається прийманням, відправленням і пропусканням поїздів, а також іншими переміщеннями рухомого складу на головних та приймально-відправних коліях станції (а де немає маневрового диспетчера - і на інших коліях).
Примітка. У тексті цих Правил під терміном "Черговий станції" мають на увазі також інших працівників (начальник зміни, диспетчер, черговий поста та інші), які виконують обов'язки чергового станції.
Розділ 1. Загальні обов'язки працівників міжгалузевого промислового залізничного транспорту
1.1. Основними обов'язками працівників міжгалузевого промислового залізничного транспорту є своєчасне і якісне обслуговування промислових підприємств, організацій і будівництв при безперечному забезпеченні збереження вантажів, що перевозяться, ефективному використанню технічних засобів, дотриманню вимог охорони праці та навколишнього природного середовища.
1.2. Кожний працівник міжгалузевого підприємства промислового залізничного транспорту, який пов'язаний з рухом поїздів, несе по колу своїх обов'язків особисту відповідальність за виконання Правил технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України, вимог охорони праці та безпеки руху.
Відповідальність за дотримання Правил технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту (далі - ПТЕ) покладається на керівників відповідних підрозділів промислового залізничного транспорту і підприємств, організацій та будівництв, що обслуговуються.
Порушення ПТЕ працівниками промислового залізничного транспорту тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
1.3. Кожний працівник промислового залізничного транспорту зобов'язаний подавати сигнал зупинки поїзда або состава, що маневрує, а також вживати інших заходів для їх зупинки у випадках, які загрожують життю та здоров'ю людей або безпеці руху.
При виявленні несправності споруди чи пристрою, що загрожує безпеці руху або навколишньому природному середовищу, працівник повинен негайно вжити заходів щодо встановлення огорожі небезпечного місця та усунення несправності.
1.4. Працівники промислового залізничного транспорту повинні забезпечувати безпеку пасажирів, створювати їм необхідний комфорт, культурно обслуговувати їх на вокзалах і в поїздах, бути ввічливими й люб'язними у спілкуванні з усіма особами, які користуються послугами промислового залізничного транспорту, але водночас вимагати від них точного виконання встановлених на залізничному транспорті України правил.
1.5. Працівники промислового залізничного транспорту під час виконання службових обов'язків повинні утримувати в чистоті й порядку своє робоче місце та довірені технічні засоби.
Працівники, для яких установлені форма одягу та знаки розрізнення, під час виконання службових обов'язків повинні бути одягнуті у формений одяг.
Кожний працівник промислового залізничного транспорту повинен додержуватися вимог стандартів і метрологічних норм та правил з охорони праці, пожежної безпеки, що встановлені для роботи, яка виконується.
Відповідальність за виконання цих вимог, норм та правил покладається на виконавців та керівників відповідних підрозділів.
1.6. Забороняється допускати на локомотиви, у кабіни управління спеціального самохідного рухомого складу, до сигналів, стрілок, апаратів, механізмів та інших пристроїв, пов'язаних з забезпеченням безпеки руху, а також у приміщення, звідки здійснюється управління сигналами та цими пристроями, сторонніх осіб.
Управляти локомотивами, автомотрисами, дрезинами та іншими рухомими одиницями, сигналами, апаратами, механізмами й іншими пристроями, пов'язаними із забезпеченням безпеки руху поїздів, а також переводити стрілки мають право тільки уповноважені на це працівники під час виконання ними службових обов'язків.
Працівники міжгалузевого промислового залізничного транспорту, які проходять в установленному порядку стажування як другі особи, можуть допускатися до управління локомотивами, автомотрисами, дрезинами й іншими рухомими одиницями, сигналами, стрілками та пристроями, які забезпечують безпеку руху, тільки під особисту відповідальність і під наглядом працівників, які безпосередньо обслуговують ці пристрої.
1.7. Особи, які влаштовуються на роботу на промисловий залізничний транспорт на посади, пов'язані з рухом поїздів і маневровою роботою, відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 17.05.97 N 180 "Про порядок вивчення та перевірки знань нормативних актів щодо безпеки руху поїздів" повинні витримати випробування і в майбутньому періодично перевірятися на знання:
Правил технічної експлуатації міжгалузевого промислового залізничного транспорту України (ПТЕ);
Інструкції з сигналізації на залізницях України (ІСИ), затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 08.07.95 N 259;
Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України (ІРП), затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 08.07.95 N 260;
посадових інструкцій та інших документів, які встановлюють обов'язки працівників;
правил та інструкцій з охорони праці та правил пожежної безпеки;
Положення про дисципліну працівників залізничного транспорту, затверджене постановою Кабміну від 26.01.93 N 55.
Працівники, які керують навантаженням і закріпленням вантажів на відкритому рухомому складі, випробовуються на знання технічних умов навантаження і закріплення вантажів ("Технические условия погрузки и крепления грузов", затверджені наказом Міністра транспорту СРСР від 08.05.98 N 174), що діють на підприємствах, що обслуговуються.
Працівники промислового залізничного транспорту, на яких в порядку ущільнення робочого дня або суміщення професій покладається виконання додаткових обов'язків, пов'язаних з рухом поїздів, а також працівники виробничих цехів і ділянок підприємств, що обслуговуються, повинні допускатися до цієї роботи тільки після випробування їх на знання відповідних правил та інструкцій.
Працівники міжгалузевого промислового залізничного транспорту, пов'язані з рухом поїздів і маневровою роботою на магістральних коліях, випробовуються на знання Правил технічної експлуатації залізниць України.
Обсяг знань для кожної посади та періодичність проведення перевірок установлюється наказом Міністерства транспорту України від 17.05.97 N 180 "Про порядок вивчення та перевірки знань нормативних актів щодо безпеки руху поїздів".
Усі інші працівники повинні знати передбачені цими Правилами загальні обов'язки працівників міжгалузевого промислового залізничного транспорту, правила з охорони праці, посадові інструкції та правила пожежної безпеки.
1.8. Особи, які приймаються на роботу на підприємства міжгалузевого промислового залізничного транспорту на посади, пов'язані з рухом поїздів та маневровою роботою, повинні пройти медичний огляд для визначення придатності їх для виконання відповідної роботи і надалі проходити періодичні медичні огляди відповідно до порядку і в строки, які встановлені наказом МОЗ СРСР від 29.09.89 N 555 "Про удосконалення системи медичних оглядів працівників і водіїв особистих індивідуальних засобів" та наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31.03.94 N 45 "Про затвердження положення про порядок проведення медичних оглядів працівників певних категорій".
Особи, молодші 18 років, не допускаються до заняття посад, що безпосередньо пов'язані з рухом поїздів, у тому числі: машиністів локомотивів, кранів на залізничному ходу та їх помічників, кочегарів паровозів, водіїв спеціального самохідного рухомого складу та їх помічників, диспетчерів, чергових по станціях, чергових постів, парків і гірок, операторів сортувальних гірок, операторів при чергових по станціях, кондукторів поїздів, працівників складацьких бригад, регулювальників швидкостей руху вагонів, сигналістів, операторів постів централізації, чергових стрілочних постів, колійних, мостових і тунельних майстрів, бригадирів колії, обхідників, монтерів колії (другого розряду і вище), чергових переїздів, електромеханіків і електромонтерів з обслуговування пристроїв СЦБ і сортувальних гірок, оглядачів-ремонтників вагонів, провідників вагонів, майстрів і робітників на безвідчіпному ремонті вагонів, майстрів і електромеханіків ділянок енергопостачання, електромонтерів контактної мережі й високовольтних ліній, робітників, зайнятих ремонтом і технічним обслуговуванням контактної мережі, наладників дефектоскопних і колієвимірювальних візків та вагонів, машиністів колійних машин і механізмів, операторів дефектоскопних візків, операторів з вимірювання колії та їх помічників.
1.9. Працівники промислового залізничного транспорту повинні оберігати майно будь-яких форм власності, що ввірене їм для перевезення залізничним транспортом.
1.10. Забороняється допускати до роботи осіб, які знаходяться у стані алкогольного, токсичного або наркотичного сп'яніння. Працівники, які опинилися під час виконання службових обов'язків у такому стані, негайно усуваються від роботи й притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
1.11. Порушення Правил технічної експлуатації працівниками промислового залізничного транспорту, а також працівниками виробничих цехів і ділянок підприємств, що обслуговуються, пов'язаних з рухом поїздів і маневровою роботою, тягне за собою передбачену чинним законодавством відповідальність.
Споруди та пристрої
Розділ 2. Загальні положення. Габарити
2.1. Споруди та пристрої міжгалузевого промислового залізничного транспорту, а також споруди й пристрої виробничих цехів та ділянок, пов'язаних з використанням міжгалузевого промислового залізничного транспорту, повинні утримуватися в постійній справності, забезпечувати високий рівень автоматизації, охорону праці, безпеку руху рухомого складу.
Відповідальність за стан споруд і пристроїв несуть працівники, які безпосередньо їх обслуговують, та керівники підрозділів, у розпорядженні яких знаходяться ці споруди та пристрої.
Кожен з цих працівників, відповідно до посадових обов'язків, повинен знати правила експлуатації та стан споруд і пристроїв, систематично перевіряти їх і забезпечувати високу якість утримання, технічного обслуговування і ремонту.
2.2. Усі залізничні колії і споруди міжгалузевого промислового залізничного транспорту повинні своєчасно очищуватися від виробничих відходів і снігу.
Залежно від того, на чиєму балансі перебувають споруди та пристрої, у тому числі колії, стрілочні переводи, переїзди, директором підприємства промислового залізничного транспорту та керівниками підприємств, що обслуговуються, проводиться закріплення їх за відповідними підрозділами для очищення від виробничих відходів, снігу й інших забруднень.
2.3. Споруди, пристрої, механізми й обладнання повинні відповідати затвердженій проектній документації та технічним умовам. На основні споруди, пристрої, механізми й обладнання повинні бути технічні паспорти, в яких уміщені найважливіші технічні та експлуатаційні характеристики.
Внесення змін у конструкції споруд та пристроїв допускається тільки з дозволу посадових осіб, які мають право затверджувати проектну документацію на ці споруди та пристрої.
Класифікація, строки періодичних ремонтів і норми утримання основних споруд та пристроїв залізничного транспорту встановлюються Державною адміністрацією залізничного транспорту України. Вказівки та типові технологічні процеси з технічного обслуговування, ремонту та утримання споруд і пристроїв затверджуються відповідними управліннями Державної адміністрації залізничного транспорту України.
2.4. Заново побудовані та реконструйовані колії, споруди та пристрої підприємств промислового залізничного транспорту приймаються в постійну експлуатацію спеціальними комісіями, склад яких призначається відповідно до Положення про порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів залізничного транспорту і метрополітенів, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 21.10.99 N 507, зареєстрованого у Міністерстві юстиції 14.03.2000 за N 160/4381.
Заново побудовані та реконструйовані споруди й пристрої вводяться в дію тільки після затвердження технічної документації, яка встановлює порядок їх роботи та забезпечує охорону праці й безпеку руху (технічно-розпорядчі акти, інструкції для роботи), і після перевірки знання вказаної документації працівниками, які обслуговують ці споруди та пристрої.
2.5. Споруди та пристрої залізничних колій підприємств промислового залізничного транспорту від станції примикання до території підприємств, організацій, будівництв, що обслуговуються, або до першої станції підприємства промислового залізничного транспорту (включаючи приймально-відправні колії станції) повинні задовольняти вимоги габариту наближення споруд С, що встановлений Державним стандартом 92.38-83, затвердженим Міністерством шляхів сполучення 18.11.86.
При введенні в експлуатацію рухомого складу габариту Т, споруди й пристрої, пов'язані з пропусканням цього рухомого складу, повинні задовольняти вимоги габариту наближення споруд С та вказівок щодо його застосування.
Споруди та пристрої промислового залізничного транспорту на території підприємств (як за межами, так і всередині будівель), що обслуговуються, та між територіями підприємств повинні відповідати вимогам габариту наближення споруд Сн, що встановлений Державним стандартом 92.38-83, та вимогам спеціальних габаритів, встановлених міністерствами підприємств, що обслуговуються.
Споруди й пристрої з порушеним габаритом використовуються відповідно до порядку, встановленого місцевою інструкцією, що забезпечує безпечний рух рухомого складу та безпеку людей з урахуванням наявних умов.
Особливості застосування габаритів С і Сн при новому будівництві та реконструкції залізничних колій, споруд і пристроїв, вимоги до існуючих споруд та пристроїв, які збудовані за старими нормами і не відповідають габаритам С та Сн, порядок перевірки габаритів споруд та пристроїв і усунення негабаритних місць передбачені "Инструкцией по применению габаритов приближения строений".
При плануванні переустроїв існуючих споруд та пристроїв, які не відповідають вимогам габаритів С і Сн, у першу чергу повинні враховуватися об'єкти, які не забезпечують пропускання перспективного рухомого складу габаритів Тпр і Тц, а також завантажених за зональним габаритом вантажів.
На підприємствах, які виробляють негабаритну продукцію, габарит наближення споруд на ділянках обертання вагонів з негабаритними вантажами повинен бути витриманий з урахуванням можливості пропускання негабаритних вантажів.
Забороняється порушувати габарити споруд та пристроїв при проведенні будь-яких ремонтних, будівельних та інших робіт.
Відповідність габаритів постійних споруд та пристроїв установленим нормам повинна перевірятись не рідше одного разу в 10 років комісією, склад якої визначає керівник підприємства, на балансі якого знаходиться колія.
2.6. Відстані між осями суміжних колій на станціях багатоколійних ділянок повинні задовольняти вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.96 N 411, зареєстрованих у Міністерстві юстиції 25.02.97 за N 50/1854.
У виробничих цехах відстань між осями суміжних колій визначається проектною документацією і повинна бути не менше ніж 4100 мм.
На прямих ділянках відстань між осями суміжних колій повинна бути не менше ніж:
колії для перевезення рідкого чавуну й шлаку:
- на майданчику заводу ______________________________ 4800 мм
- поза майданчиком заводу ___________________________ 5300 мм
колії стоянки виливниць зі зливками _________________ 5000 мм
колії стоянки порожніх виливниць ____________________ 5300 мм
те ж саме у скрутних умовах _________________________ 5000 мм
колії руху составів виливниць зі зливкам і думпкарів
вантажопідйомністю до 130 т _________________________ 4600 мм
колії руху мульдових составів _______________________ 4500 мм
колії руху думпкарів з тривісними візками
вантажопідйомністю 100 т ____________________________ 4600 мм
те ж саме з чотиривісними візками вантажопідйомністю 180 т
_____________ 5000 мм
Відстань між осями залізничних колій на новозбудованих і реконструйованих перегонах підприємств, що обслуговуються, при обігу по них вагонів-самоскидів і рухомого складу габариту Т повинна бути не менше вказаних у табл. 1.
Таблиця 1
---------------------------------------------------------
|Рухомий склад | Відстань між осями колій, мм |
| |-------------------------------------|
| |двоколійні лінії |багатоколійні лінії|
| | |(між 2-ю і 3-ю, 5-ю|
| | |і 6-ю тощо) |
|-----------------+-----------------+-------------------|
|Вагони-самоскиди | | |
|Чотиривісні | 4100 | 5000|
|Шестивісні | 4600 | 5100|
|Восьмивісні | 5000 | 5300|
|Тягові агрегати | 5300 | 5500|
---------------------------------------------------------
Відстань між осями головних і приймально-відправних колій у цих випадках повинна бути не менше 5300 мм, а на інших коліях - не менше 5000 мм.
2.7. Навантажений на відкритий рухомий склад вантаж (з урахуванням упаковки і кріплення) повинен розміщуватися у межах установлених габаритів навантаження.
Вантажі, що не можуть бути розміщені на відкритому рухомому складі в межах габариту навантаження, перевозяться відповідно до "Инструкции по применению габаритов приближения строений".
Для перевірки правильності розміщення вантажів у межах вказаного габариту у місцях масового навантаження встановлюються габаритні ворота. Упорядження і утримання їх покладаються на підприємства, які здійснюють навантаження вантажів.
Розвантажені та підготовлені до навантаження біля колії вантажі повинні бути укладені й закріплені таким чином, щоб габарит наближення споруд не порушувався.
Вантажі (крім баласту, що вивантажується для колійних робіт) при висоті їх укладення, починаючи від головки рейки до 1200 мм, повинні знаходитися від зовнішньої головки найближчої до вантажу рейки залізничної колії на відстані не менше 2,0 м, а при більшій висоті - не менше 2,5 м.
Усі елементи технологічного обладнання, які при виконанні операцій з рухомим складом (навантаженні, вивантаженні, очищенні тощо) входять у габарит, після завершення робіт повинні бути виведені за межі габариту наближення споруд.
2.8. Споруди та пристрої на ділянках, де обертаються локомотиви залізниць України, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України.
Розділ 3. Споруди та пристрої колійного господарства
3.1. Усі елементи залізничної колії (земляне полотно, верхня будова і штучні споруди) за міцністю, стійкістю і станом повинні забезпечувати безпечний рух рухомого складу зі швидкостями, встановленими на ділянці.
3.2. Розміщення та технічне оснащення підрозділів колійного господарства підприємств промислового залізничного транспорту повинні забезпечити виконання необхідних робіт з утримання й ремонту залізничної колії, споруд і пристроїв для виконання заданих розмірів руху з установленими швидкостями.
3.3. Вимоги до конструкцій споруд і пристроїв, порядок їх утримання і експлуатації, не перелічених у цих Правилах, установлюються Інструкцією щодо устрою та утримання колії залізниць України, затвердженою наказом Укрзалізниці від 16.04.98 N 82-Ц.
План і профіль колії
3.4. Залізнична колія за відношенням радіусів кривих, поєднання прямих і кривих, крутості ухилів повинна відповідати затвердженому плану і профілю колії.
3.5. Станції, роз'їзди, обгінні пункти й окремі парки повинні розташовуватися на горизонтальній площадці; в окремих випадках допускається розташування їх на ухилах не крутіше 0,0015; у важких умовах допускається збільшення ухилів, але не більш як до 0,0025.
В особливо важких топографічних умовах на роз'їздах і обгінних пунктах, а з дозволу Державної адміністрації залізничного транспорту України і на проміжних станціях, на яких не передбачаються маневри і відчепи локомотивів або вагонів від состава, допускається при відповідному обґрунтованні проектом і забезпеченні притримання поїзда допоміжними гальмами локомотива розташовувати станції, роз'їзди, обгінні пункти й окремі парки на ухилах і більше 0,0025. Роз'їзди й обгінні пункти в кар'єрах за цих умов допускається розташовувати на ухилах крутістю до 0,0150. Для запобігання самочинному зрушенню з місця вагонів або составів (без локомотива) на станціях, роз'їздах та обгінних пунктах, на яких передбачається відчеплення локомотивів від вагонів і виконання маневрових операцій, поздовжній профіль повинен мати протиухил у бік обмежувальних стрілок і відповідати нормативам на його проектування.
У разі потреби для запобігання самовільному виходу вагонів на інші колії слід влаштовувати запобіжні тупики, охоронні стрілки, скидальні башмаки або стрілки.
Розташування станцій, роз'їздів, обгінних пунктів на ухилах повинно обгрунтовуватися проектом із врахуванням умов зрушення з місця рухомого складу встановленої вагової норми.
3.6. Станції, роз'їзди, обгінні пункти, а також окремі парки й витяжні колії повинні розташовуватись на прямих ділянках. За несприятливих умов допускається їх розташування на кривих радіусом не менше 1500 м. В особливо важких топографічних умовах допускається зменшення радіусу кривої до 500 м, а при розташуванні станції з невеликим колійним розвитком (до 5 колій) на території промислових підприємств і на лісовозних вітках - не менше 300 м, у кар'єрах і відвалах не менше 180 м. Витяжні колії, призначені тільки для перестановки составів або вагонів, можуть розташовуватись на кривих радіусом не менше 200 м.
Державною адміністрацією залізничного транспорту України дозволяється збереження в експлуатації кривих радіусами менше вказаних у цьому пункті.
3.7. Підприємства промислового залізничного транспорту відповідно до Інструкції про порядок складання технічних паспортів дистанції колії, звітів про колійне господарство і захисні лісонасадження, затвердженої наказом Укрзалізниці від 16.04.98 N 82-Ц, повинні мати технічні паспорти колійного господарства, у які своєчасно вносяться необхідні зміни.
План і профіль колій підприємств промислового залізничного транспорту необхідно піддавати періодичній інструментальній перевірці не рідше одного разу в 10 років.
Поздовжні профілі сортувальних гірок, півгірок, підгіркових колій, маневрових витяжок повинні перевірятися не рідше одного разу в 5 років. Ділянки, на яких виконуються роботи, що викликають зміни плану й профілю колії, перевіряються виконавцями робіт після їх закінчення.
За результатами перевірок установлюються строки виконання робіт з виправлення профілю.
Організація робіт з інструментальної перевірки плану й профілю колій, виготовлення відповідної технічної документації, а також складання масштабних і схематичних планів колій покладається на службу колії із залученням для виконання цих робіт проектних інститутів, проектно-технологічних бюро, проектно-розвідувальних і проектно-кошторисних груп, які мають право на виконання цих робіт.
При спорудженні біля колії підприємств промислового залізничного транспорту нових об'єктів, розширенні або перенесенні існуючих організація, що виконує такі роботи, повинна до початку робіт передавати дирекції підприємства виконавчу документацію, що визначає прив'язку об'єкта до існуючих колій.
Земляне полотно, верхня будова колії й штучні споруди
3.8. Ширина земляного полотна зверху має відповідати верхній будові колії.
На існуючих лініях до їх реконструкції допускається ширина земляного полотна не менше: на одноколійних - 5,5 м, двоколійних - 9,6 м, а в скельових та дренуючих грунтах не менша: на одноколійних - 5 м, двоколійних - 9,1 м.
Мінімальна ширина узбіччя земляного полотна зверху має бути 0,4 м з кожного боку колії. У місцях вантажно-розвантажувальних робіт відстань від осі залізничної колії до брівки відвалу визначається залежно від висоти відвалу, роду відвальних грунтів, типу рухомого складу тощо і повинна бути не менше 2,5 м.
При обробленні виступів екскаваторами з верхнім навантаженням відстань від брівки найближчого виступу до осі залізничної колії встановлюється проектом і повинна бути не менше 2,5 м.
Брівка земляного полотна в місцях розливу води повинна бути вище максимальної висоти накату хвиль при сильних вітрах на 0,5 м.
3.9. Ширина колії промислового залізничного транспорту між внутрішніми гранями головок рейок на прямих ділянках колії і на кривих радіусом 350 м і більше повинна бути 1520 мм (допустимі граничні відхилення від її розміру по розширенню - 10 мм і по звуженню - 8 мм).
На існуючих коліях промислового залізничного транспорту ширина колії дозволяється 1524 мм.
Ширина колії на кривих ділянках колії менших радіусів і допустимі граничні відхилення від її розмірів наведені у табл. 2.
Таблиця 2
---------------------------------------------------
|Радіус |Номінальна ширина |Граничні відхилення,|
|кривої, м|колії на кривих |мм |
| |ділянках шляху, мм| |
|---------+------------------+--------------------|
|349 - 200|1535 |(+) 10, (-) 8 |
|Менше 200|1545 |(+) 5, (-) 8 |
---------------------------------------------------
При експлуатації залізобетонних шпал з рейками типу Р50 допускається влаштування колії шириною 1532 мм шляхом розвороту несиметричних металевих підкладок скріплень типу КБ-50 на 180 град. відносно їх проектного положення. У цьому випадку допустимі граничні відхилення від розміру ширини колії складають по розширенню + 6 мм і по звуженню - 4 мм. На підходах до стрілочних переводів для колії 1520 - 1524 мм або до інших колійних облаштувань, що потребують звуження колії, укладається рейкова ланка з дерев'яними шпалами для можливості плавного влаштування відводу ширини колії в межах до 3 мм на 1 м колії.
Ширина колії більше 1550 мм і менше 1512 мм не допускається.
Необхідність укладання контррейок на кривих ділянках колії визначає директор підприємства.
Ширина колії пересувних колій повинна бути єдиною - 1535 мм при граничних відхиленнях від її розміру по розширенню +10 мм і по звуженню - 8 мм.
Відхилення по ширині колії на прямих і кривих ділянках колії не повинні бути різкими (не більше 3 мм на 1 м колії на постійних коліях і не більше 5 мм на 1 м на пересувних).
Для колій промислового залізничного транспорту, що укладаються заново, а також після реконструкції і капітального ремонту, ширина колії між внутрішніми гранями головок рейок на прямих ділянках колії і кривих радіусом 350 м і більше повинна бути 1520 мм.
3.10. Верх головок рейок обох ниток на прямих ділянках колії повинен бути на одному рівні.
Відхилення в рівні головок рейок на прямих ділянках колії допускається не більше 10 мм для постійних і 20 мм для пересувних колій.
Підвищення однієї рейки над другою на кривих ділянках колії, залежно від їх радіусів та швидкостей рухомого складу, встановлюється за розрахунками і затверджується наказом директора підприємства промислового залізничного транспорту.
Це підвищення не повинно перевищувати 150 мм.
3.11. Усі мости класифікуються за вантажопідйомністю на підставі діючих розрахункових норм і Інструкції з утримання штучних споруд, затвердженої наказом Укрзалізниці від 27.04.99 N 124-Ц. Пропускання спеціального рухомого складу через мости, які не розраховані для пропускання такого складу, без попередніх розрахунків забороняється.
Штучні споруди повинні бути обладнані протипожежними засобами за встановленими нормами і в разі потреби мати пристосування для огляду.
Порядок технічного обслуговування штучних споруд і дефектних місць земляного полотна встановлюється директором підприємства промислового залізничного транспорту.
3.12. Для постійного контролю за станом колії і споруд на підприємствах промислового залізничного транспорту застосовуються колієвимірні прилади, дефектоскопні візки й інше обладнання.