ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.04.2021 № 645
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 червня 2021 р.
за № 812/36434
Про затвердження Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації та експлуатації наземних засобів зв’язку, навігації та спостереження в цивільній авіації України"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 528 від 08.06.2022 )
Відповідно до частин першої та п’ятої статті 11, статті 34 Повітряного кодексу України, пункту 8 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року № 520, та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до законів України, стандартів та рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації, законодавства Європейського Союзу, документів Європейської організації з безпеки аеронавігації НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Авіаційні правила України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації та експлуатації наземних засобів зв’язку, навігації та спостереження в цивільній авіації України" (далі - Авіаційні правила), що додаються.
2. Управлінню аеронавігації (Сімак В.М.) забезпечити в установленому законодавством порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Установити, що:
1) сертифікати відповідності, видані відповідно до Правил сертифікації наземних засобів радіотехнічного забезпечення в цивільній авіації України, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 25 травня 2011 року № 121, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 14 червня 2011 року за № 701/19439 (далі - Правила), є чинними протягом установленого в них терміну дії, але не довше ніж до 31 грудня 2025 року;
2) наземні засоби зв’язку, навігації та спостереження, що не підлягали сертифікації відповідно до Правил, можуть використовуватись за призначенням та повинні бути сертифікованими не пізніше ніж через рік після набрання чинності цими Авіаційними правилами.
4. Визнати такими, що втратили чинність:
1) наказ Міністерства транспорту України від 11 листопада 2003 року № 871 "Про затвердження Інструкції про порядок продовження терміну служби (ресурсу) наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв’язку цивільної авіації України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 грудня 2003 року за № 1102/8423;
2) наказ Міністерства транспорту України від 11 листопада 2003 року № 872 "Про затвердження Інструкції з організації та здійснення об’єктивного контролю при обслуговуванні повітряного руху та виробничій діяльності цивільної авіації України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 грудня 2003 року за № 1103/8424 (із змінами);
3) наказ Міністерства транспорту України від 11 листопада 2003 року № 874 "Про затвердження Інструкції з обліку та звітності при технічній експлуатації наземних засобів радіотехнічного забезпечення польотів і авіаційного електрозв’язку цивільної авіації України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 грудня 2003 року за № 1264/8585;
4) наказ Міністерства транспорту та зв’язку України від 08 травня 2007 року № 381 "Про затвердження Правил технічної експлуатації наземних засобів радіотехнічного забезпечення в цивільній авіації України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 21 червня 2007 року за № 705/13972 (із змінами);
5) наказ Міністерства інфраструктури України від 25 травня 2011 року № 121 "Про затвердження Правил сертифікації наземних засобів радіотехнічного забезпечення в цивільній авіації України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 червня 2011 року за № 701/19439;
6) наказ Міністерства інфраструктури України від 25 травня 2011 року № 122 "Про затвердження Сертифікаційних вимог до наземних засобів радіотехнічного забезпечення в цивільній авіації України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 червня 2011 року за № 702/19440.
5. Цей наказ набирає чинності через шість місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.
( Пункт 5 в редакції Наказу Державної авіаційної служби № 528 від 08.06.2022 )
Голова Державіаслужби | О. Більчук |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної
авіаційної служби України
23 квітня 2021 року № 645
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 червня 2021 р.
за № 812/36434
АВІАЦІЙНІ ПРАВИЛА УКРАЇНИ
"Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації та експлуатації наземних засобів зв’язку, навігації та спостереження в цивільній авіації України"
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила встановлюють вимоги щодо:
1) сертифікації наземних засобів зв’язку, навігації та спостереження (далі - наземні засоби ЗНС);
2) організації та здійснення експлуатації наземних засобів ЗНС;
3) обов’язків провайдерів аеронавігаційного обслуговування (далі - провайдери) та суб’єктів авіаційної діяльності, що не є провайдерами (далі - суб’єкт АД), наземні засоби ЗНС котрих пройшли сертифікацію;
4) сертифікації наземних засобів ЗНС, що є наземними засобами авіаційного повітряного електрозв’язку (далі - засоби АПЕЗ) експлуатацію котрих здійснює суб’єкт АД.
2. Дія цих Авіаційних правил поширюється на фізичних та юридичних осіб, незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність, пов’язану з експлуатацією наземних засобів ЗНС цивільної авіації України.
3. Ці Авіаційні правила застосовуються уповноваженим органом з питань цивільної авіації (далі - уповноважений орган) для здійснення сертифікації наземних засобів ЗНС, нагляду за провайдерами аеронавігаційного обслуговування, що надають послуги зв’язку, навігації, спостереження (радіотехнічне забезпечення) та сертифікації засобів АПЕЗ суб’єктів АД.
4. Для реалізації цих Авіаційних правил уповноважений орган застосовує документи Міжнародної організації цивільної авіації (далі - ICAO), вимоги засобів відповідності (MoC), прийнятні методи визначення відповідності (AMC) та інструктивний матеріал (GM), а також нормативно-правові акти України.
5. Використання за призначенням наземних засобів ЗНС, що здійснюють підтримку функцій та забезпечують надання послуг зазначених у пункті 2 глави 1 розділу IV цих Авіаційних правил та засобів АПЕЗ суб’єктів АД при відсутності, анулюванні, призупиненні або закінченні терміну дії сертифіката наземного засобу ЗНС (далі - сертифікат) або сертифікату відповідності (посвідчення придатності до експлуатації наземних засобів радіотехнічного забезпечення) забороняється.
6. У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
автоматизована система керування повітряним рухом (АС КПР) - організаційно-технічна система, що складається з апаратно-програмних засобів автоматизації процесів керування повітряним рухом і забезпечує оцінку і прогноз повітряного руху, вибір керівних дій диспетчера УПР та контроль їх реалізації;
альтернативні методи визначення відповідності (alternative means of compliance - AltMoc) - встановлені уповноваженим органом методи, які пропонують альтернативу існуючим прийнятним методам визначення відповідності або пропонують нові методи для встановлення відповідності тим положенням цих Авіаційних правил, відносно яких уповноваженим органом не було встановлено прийнятних методів визначення відповідності;
анулювання сертифіката - процедура, внаслідок якої здійснюється визнання сертифіката недійсним;
безвідмовність - властивість наземного засобу ЗНС виконувати потрібні функції в заданих умовах протягом заданого інтервалу часу чи наробітку;
вид технічного обслуговування (ремонту) - технічне обслуговування (ремонт), що виділяється за однією з ознак: етапом існування, періодичністю, обсягом робіт, умовами експлуатації, регламентацією тощо;
вимоги засобів відповідності (Means of Compliance - MoC) - це набір технічних вимог щодо наземних засобів ЗНС, що випливають із специфікацій співтовариства (certification СS), документів ICAO, документів Європейської організації з безпеки аеронавігації (EUROCONTROL), документів Європейської організації з обладнання для цивільної авіації (EUROCAE), документів Європейського агентства з безпеки польотів (EASA), нормативно-правових актів України, документів на наземний засіб ЗНС, вимог, що встановлені нормативно-правовими актами ЄС, які забезпечують відповідність основним вимогам (ERs);
відмова - подія, яка полягає у втраті наземним засобом ЗНС здатності виконувати потрібну функцію, тобто в порушенні працездатного стану;
відновлення - процес, в результаті якого наземний засіб ЗНС повертає здатність виконувати потрібну функцію;
готовність - властивість наземного засобу ЗНС бути здатним виконувати потрібні функції, в заданих умовах у будь-який час чи протягом заданого інтервалу часу за умови забезпечення необхідними зовнішніми ресурсами;
деградація - поступове погіршення параметрів або стану наземного засобу ЗНС під час експлуатації;
декларація - документ, підготовлений на вимогу цих Авіаційних правил відповідальною особою, що підтверджує застосування та відповідність вимогам;
декларація про відповідність (Declaration of conformity - DoC) -документ, підготовлений в установленому порядку виробником, про те, що складові обслуговування повітряного руху / аеронавігаційного обслуговування (air traffic management / air navigation services) (далі - ATM/ANS) відповідають визначеним специфікаціям співтовариства (Community Specification - CS);
декларація про відповідність засобу АПЕЗ - документ, підготовлений в установленому порядку суб’єктом АД про те, що засіб АПЕЗ, який вводиться у експлуатацію, пройшов перевірку з боку суб’єкта АД на відповідність вимогам цих Авіаційних правил та додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (далі - Конвенція);
декларація про перевірку системи (declaration of verification of systems - DoV) - документ, підготовлений в установленому порядку провайдером, про те, що система ATM/ANS, яка вводиться в експлуатацію, пройшла перевірку з боку провайдера на відповідність вимогам цих Авіаційних правил, основним вимогам (ERs) та вимогам засобів відповідності (MoC);
декларація про придатність до застосування (Declaration of suitability for use - DSU) - документ, підготовлений в установленому порядку виробником чи уповноваженим представником, що заснований у ЄС або провайдером (у разі відсутності DSU від виробника) про те, що складові ATM/ANS придатні до застосування у операційному середовищі;
експлуатант наземного засобу ЗНС - фізична або юридична особа (організація або підприємство), які здійснюють експлуатацію наземних засобів ЗНС на підставі права власності або договору;
експлуатаційний документ (ЕД) - документ, який окремо або у сукупності з іншими документами, визначає правила експлуатації наземних засобів ЗНС та включає відомості, що задовольняють гарантовані виробником значення параметрів і характеристик (властивостей) цих наземних засобів ЗНС, гарантії та відомості щодо їх експлуатації протягом встановленого строку служби;
експлуатація - комплекс робіт, який включає в себе використання наземних засобів ЗНС за призначенням та їх збереження, технічне обслуговування, ремонт, транспортування, приведення в готовність до застосування і підтримку в постійній готовності до цього застосування;
задана функція наземного засобу ЗНС - виконання наземним засобом ЗНС процесу, що відповідає його призначенню;
засоби суб’єктів авіаційної діяльності - наземні заcоби авіаційного повітряного електрозв’язку, що здійснюють випромінювання електромагнітної енергії та експлуатацію котрих здійснює суб’єкт авіаційної діяльності, що не є провайдером аеронавігаційного обслуговування;
заява - офіційне звернення експлуатанта наземного засобу ЗНС у встановленій формі до уповноваженого органу для одержання сертифіката або внесення змін до сертифікату;
заявник - експлуатант наземного засобу ЗНС, що здійснює офіційне звернення у відповідній формі до уповноваженого органу для одержання сертифіката або внесення змін до сертифікату;
зупинка - перерва в роботі, яку заплановано для технічного обслуговування або з іншою метою;
інструктивний матеріал (guidelines material - GM) - документ, розроблений уповноваженим органом для роз’яснення значення певної вимоги або специфікації, що використовується для тлумачення цих Авіаційних правил та прийнятних методів визначення відповідності (AMC);
компетентність - сукупність знань, умінь, навичок та ставлень працівника підрозділу зв’язку, навігації та спостереження, необхідних для виконання посадових обов’язків;
комплект запасних частин, інструменту та приладдя (комплект ЗІП) - запасні частини, інструмент та приладдя, необхідні для технічного обслуговування й ремонту наземного засобу ЗНС, скомплектовані залежно від призначення та умов їх використання;
метод технічного обслуговування (ремонту) - сукупність технологічних та організаційних правил виконання операцій технічного обслуговування (ремонту);
модернізація - комплекс робіт щодо поліпшення експлуатаційних характеристик наземного засобу ЗНС шляхом заміни окремих складових частин, програмних засобів досконалішими;
надійність - властивість наземного засобу ЗНС зберігати в часі в установлених межах значення всіх параметрів, які характеризують здатність виконувати потрібні функції в заданих режимах та умовах застосування, технічного обслуговування, зберігання та транспортування. Надійність є комплексною властивістю, що залежно від призначення наземного засобу ЗНС й умов його застосування може містити в собі безвідмовність, довговічність, ремонтопридатність та збереженість чи певні поєднання цих властивостей;
об’єкт зв’язку, навігації та спостереження (об’єкт ЗНС) - сукупність інженерно-технічних споруд, наземних засобів ЗНС, ліній електрозв’язку, ліній електропередачі та іншого обладнання, яке призначене для забезпечення польотів повітряних суден, виконання певних функцій обслуговування повітряного руху;
обсяг технічного обслуговування - сукупність операцій технічного обслуговування та трудомісткість їх виконання;
оперативний контроль працездатності - перевірка працездатності наземного засобу ЗНС в процесі його функціонування за параметрами (ознаками) та/або сигналами вбудованої системи моніторингу, інформацією від споживачів та інше;
основні вимоги (Essential requirements - ERs) - вимоги до взаємосумісності наземних засобів ЗНС високого рівня, для встановлення відповідності яким використовуються вимоги засобів відповідності (MoC);
оцінка відповідності (conformity assessment - CA) - це процедура, під час якої провайдер перевіряє та засвідчує шляхом формування декларації про перевірку системи (DoV), що система ATM/ANS відповідає вимогам цих Авіаційних правил, основним вимогам (ERs), а також вимогам засобів відповідності (MoC) та може бути введена у експлуатацію;
оцінка відповідності засобу АПЕЗ - це процедура, під час якої суб’єкт АД, який не є провайдером та здійснює експлуатацію засобів АПЕЗ, перевіряє та засвідчує шляхом формування декларації про відповідність засобу АПЕЗ, що засіб АПЕЗ відповідає вимогам цих Авіаційних правил, а також вимогам додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції та може бути введений у експлуатацію;
оцінювання компетентності - перевірка знань, умінь, навичок та ставлень працівника підрозділу зв’язку, навігації та спостереження і встановлення їх відповідності рівню, необхідному для виконання посадових обов’язків;
періодичність технічного обслуговування - інтервал часу чи напрацювання між даним видом технічного обслуговування і наступним таким самим видом чи іншим більшої складності;
персонал зв’язку, навігації та спостереження (персонал ЗНС) - керівники та працівники підрозділів ЗНС, які організовують і здійснюють експлуатацію наземних засобів ЗНС;
підрозділ зв’язку, навігації та спостереження (ЗНС) - структурний підрозділ провайдера аеронавігаційного обслуговування, який здійснює експлуатацію наземних засобів ЗНС;
повноваження персоналу ЗНС здійснювати експлуатацію наземних засобів ЗНС - право на здійснення експлуатації конкретних наземних засобів ЗНС, яке надається працівнику підрозділу ЗНС за результатами оцінювання його компетентності;
потрібна (основна) функція наземного засобу ЗНС - функція чи сукупність функцій наземних засобів ЗНС, виконання якої (яких) розглядають, як необхідну умову відповідності наземного засобу ЗНС її призначенню;
працездатний стан (працездатність) - стан наземного засобу ЗНС, який характеризується його здатністю виконувати всі потрібні функції;
призначений ресурс - сумарний наробіток (напрацювання), при досягненні якого використання наземного засобу ЗНС за призначенням належить припинити;
призначений строк служби - календарна тривалість експлуатації, при досягненні якої експлуатацію наземного засобу ЗНС належить припинити;
прийнятні методи визначення відповідності (acceptable means of compliance - AMC) - необов’язкові стандарти, прийняті уповноваженим органом з метою визначення методів, за умови виконання яких встановлюється відповідність вимогам цих Авіаційних правил;
програмне забезпечення - сукупність програмних засобів, процедур, правил та програмних документів, необхідних для їх експлуатації;
програмний засіб - програма або взаємопов’язана сукупність програм, а також даних (якщо це передбачено), процедур і правил з програмною документацією, придатною для використання за призначенням;
резерв - сукупність додаткових засобів/систем і (або) можливостей, що використовуються для резервування;
резервування - спосіб забезпечення надійності наземного засобу ЗНС за рахунок використання додаткових елементів та/або можливостей, надлишкових відносно мінімально необхідних для виконання потрібних функцій;
ремонт - частина експлуатації, яка включає комплекс операцій для відновлення справного стану чи працездатності та відновлення ресурсів наземних засобів ЗНС або їх частин;
ресурс (технічний ресурс) - сумарний наробіток (напрацювання) наземного засобу ЗНС від початку її експлуатації чи поновлення після ремонту до переходу в граничний стан;
системи ATM/ANS - набір наземних складових, що надають підтримку аеронавігаційного обслуговування на всіх етапах польоту;
складова ATM/ANS - матеріальний об’єкт, такий як обладнання, та/або нематеріальний, об’єкт такий, як програмні засоби від якого залежить взаємосумісність Європейської мережі організації повітряного руху (European air traffic management network - EATMN);
специфікації співтовариства (CS) - стандарт для системи та складової ATM/ANS, що розроблений Європейськими органами стандартизації (CEN, CENELEC, ETSI) чи задекларований Європейською Комісією, або специфікація щодо операційного середовища між провайдерами, розроблена EUROCONTROL на запит Європейської Комісії;
справність - стан наземного засобу ЗНС, в якому він здатен виконувати усі задані функції;
строк служби - календарна тривалість експлуатації наземного засобу ЗНС від початку експлуатації чи її поновлення після ремонту до переходу в граничний стан;
технічне обслуговування (ТО) - частина експлуатації, яка включає комплекс операцій чи операція для підтримки справного стану чи працездатності наземного засобу ЗНС при використанні його за призначенням, під час простою, зберігання та транспортування;
технічний стан - сукупність здатних до зміни в процесі експлуатації властивостей наземного засобу ЗНС, які характеризуються у відповідний момент часу визначальними параметрами (ознаками), установленими експлуатаційною документацією на цей наземний засіб ЗНС;
технічний файл (Technical file - TF) - документ та сукупність доказової документації зібраної для підтвердження декларації про перевірку системи (DoV);
технічний файл на засіб АПЕЗ - документ та сукупність доказової документації зібраної для підтвердження декларації про відповідність засобу АПЕЗ.
Інші терміни, які використовуються у цих Авіаційних правилах, вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України, Стандартах та рекомендованій практиці та інших документах ICAO.
7. У цих Авіаційних правилах використовуються такі скорочення:
АФП - антенно-фідерний пристрій;
ЗВТ - засоби вимірювальної техніки;
ЗІП - запасні частини, інструменти та приладдя;
ЗНС - зв’язок, навігація та спостереження;
ЛКС - лінійно-кабельні споруди;
НЗОК - наземні засоби об’єктивного контролю;
ОПР - обслуговування повітряного руху.
II. Загальні вимоги до наземних засобів ЗНС
1. Загальні вимоги
1. Наземні засоби ЗНС, що здійснюють підтримку функцій та забезпечують надання послуг, зазначених у пункті 2 глави 1 розділу IV, та засоби суб’єктів авіаційної діяльності повинні бути предметом сертифікації з боку уповноваженого органу та мати сертифікат.
2. Наземні засоби ЗНС, що є засобами суб’єктів АД, повинні відповідати вимогам цих Авіаційних правил та додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції.
3. Наземні засоби ЗНС, що здійснюють підтримку функцій та забезпечують надання послуг, зазначених у пункті 2 глави 1 розділу IV, які перебувають у експлуатації провайдерів, повинні відповідати вимогам цих Авіаційних правил, а також основним вимогам (ERs), що встановлені у розділі IV цих Авіаційних правил та вимогам додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції.
2. Методи визначення відповідності
1. З метою виконання цих Авіаційних правил уповноважений орган здійснює розробку, періодичне оновлення та затвердження:
джерел вимог засобів відповідності (MoC) до наземних засобів ЗНС;
прийнятних методів визначення відповідності (AMC) та інструктивного матеріалу (GM).
2. З метою реалізації основних вимог (ERs) уповноваженим органом та провайдером застосовуються вимоги засобів відповідності (MoC), які можуть містити:
документи ICAO;
специфікації співтовариства (CS);
специфікації EUROCONTROL, EASA, EUROCAE;
специфікації/вимоги провайдера;
нормативно-правові акти України;
вимоги законодавства Європейського Союзу.
3. Відповідність наземних засобів ЗНС вимогам засобів відповідності (MoC) забезпечує відповідність основним вимогам (ERs).
4. Для встановлення відповідності цим Авіаційним правилам можуть використовуватись прийнятні методи визначення відповідності (AMC) та інструктивний матеріал (GM), розроблені та затверджені уповноваженим органом. У разі їх дотримання вимоги цих Авіаційних правил будуть виконані.
5. Альтернативні методи визначення відповідності (AltMoc) використовуються для встановлення відповідності цим Авіаційним правилам після їх погодження уповноваженим органом та оприлюднення на офіційному вебсайті уповноваженого органу.
3. Декларування відповідності
1. Провайдери, що планують введення у експлуатацію наземних засобів ЗНС, що здійснюють підтримку функцій та забезпечують надання послуг зазначених у пункті 2 глави 1 розділу IV, повинні задекларувати їх відповідність вимогам цих Авіаційних правил та встановленим для них вимогам засобів відповідності (MoC), прийнятих з метою забезпечення виконання основних вимог (ERs).
2. Наземні засоби ЗНС, що є складовими ATM/ANS можуть супроводжуватися декларацією про відповідність (DoC) або декларацією про придатність до застосування (DSU).
3. Декларація про відповідність (DoC) або декларація про придатність до застосування (DSU) на складову ATM/ANS (за наявності) означає її відповідність основним вимогам (ERs) та належними вимогам засобів відповідності (MoC).
4. Суб’єкти АД, що планують введення у експлуатацію засобів суб’єкта АД повинні задекларувати їх відповідність вимогам цих Авіаційних правил та додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції.
4. Встановлення відповідності провайдером
1. Встановлення відповідності наземного засобу ЗНС здійснюється провайдером шляхом проведення процедури оцінки відповідності (CA).
2. Провайдер повинен переконатися в тому, що наземний засіб ЗНС не має небезпечних для експлуатації властивостей.
3. При проведенні оцінки відповідності (CA) для кожного наземного засобу ЗНС, що є системою ATM/ANS та планується до сертифікації, провайдер повинен визначити обсяг вимог, що застосовуються до них з переліку джерел вимог засобів відповідності (MoC).
4. Система ATM/ANS перевіряється щодо кожного з таких аспектів:
загальний склад;
розробка та інтеграція разом з інсталяцією (монтажем) складових та загального налаштування;
впровадження у операційне середовище;
організації технічного обслуговування;
відповідність вимогам цих Авіаційних правил.
5. Результати проведених заходів з оцінки відповідності (CA), що були проведені провайдером з метою встановлення відповідності, документуються та надаються у технічному файлі (TF).
Технічний файл повинен містити матеріали стосовно характеристик системи ATM/ANS, включаючи умови та сферу застосування, а також документи, що засвідчують відповідність складових ATM/ANS.
6. У разі встановлення відповідності наземного засобу ЗНС, що є системою ATM/ANS, провайдером формується декларація про перевірку системи (DoV).
Декларація про перевірку системи (DoV), повинна містити наступну інформацію:
посилання на вимоги цих Авіаційних правил, що застосовувались при проведені перевірки;
офіційне найменування провайдера, поштову та електронну адреси, власне ім’я і прізвище та посаду керівника провайдера;
стислий опис системи ATM/ANS;
запланована дата введення в експлуатацію системи ATM/ANS (у разі введення у експлуатацію);
опис процедур, що застосовувались для встановлення відповідності системи ATM/ANS;
залучення сторонніх організацій (у разі залучення);
перелік документів, що надані у технічному файлі (TF);
посилання на відповідні вимоги засобів відповідності (MoC), що застосовувались;
будь-які інші положення чи обмеження, яким повинна відповідати система ATM/ANS;
операційні умови чи обмеження;
строк дії декларації (у разі встановлення строку дії);
дата та підпис, власне ім’я і прізвище, посада уповноваженої особи провайдера.
7. Декларація про перевірку системи (DoV) продовжує діяти за умови, якщо вона не була відкликана провайдером, або не були впроваджені нові вимоги, щодо яких необхідне повторне проведення оцінки відповідності (CA), або не було встановлено строку або терміну її дії.
8. Декларація про перевірку системи (DoV) та технічний файл (TF) складаються однією (українська) або кількома мовами (українська та англійська).
9. Копія технічного файлу та декларації про перевірку системи (DoV) повинна зберігатись провайдером протягом всього строку експлуатації наземного засобу ЗНС.
10. Уповноважений орган може вимагати від провайдера додаткових матеріалів щодо відповідності вимогам засобів відповідності (MoC) відносно до тих, що вказані в декларації про перевірку системи (DoV) провайдера.
5. Встановлення відповідності суб’єктом АД
1. Встановлення відповідності засобів суб’єкта АД здійснюється суб’єктом АД шляхом проведення наземної, льотної перевірки та оцінки відповідності засобу АПЕЗ вимогам цих Авіаційних правил та вимог, що наведені у додатку 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції.
2. Засоби суб’єкта АД є придатними до використання за призначенням, якщо строк служби (ресурс) не вичерпаний або своєчасно продовжений, основні параметри відповідають вимогам ЕД, цим Авіаційним правилам, ТО, наземні та льотні перевірки проведені своєчасно та в повному обсязі.
3. Для засобів суб’єктів АД повинні бути передбачені НЗОК, що здійснюють запис мовної інформації.
4. Результати заходів, що проведені суб’єктом АД, із встановлення відповідності документуються у технічному файлі засобів АПЕЗ.
Технічний файл на засіб АПЕЗ повинен містити:
опис засобу АПЕЗ;
результати льотної та наземної перевірки;
процедури ТО;
операційні процедури;
експлуатаційну документацію (формуляр, регламент ТО та ін.).
5. Копія технічного файлу засобу АПЕЗ та декларації про відповідність засобу АПЕЗ повинні зберігатись протягом всього строку експлуатації цього засобу.
6. У разі встановлення відповідності засобу суб’єкта АД формується декларація про відповідність засобу АПЕЗ.
Декларація про відповідність засобу АПЕЗ, повинна містити наступну інформацію:
посилання на вимоги цих Авіаційних правил, що застосовувались при проведені перевірки;
офіційне найменування суб’єкта АД, поштову та електронну адреси, власне ім’я і прізвище та посаду керівника;
стислий опис засобу АПЕЗ;
запланована дата введення в експлуатацію засобу АПЕЗ (у разі введення у експлуатацію);
опис процедур, що застосовувались для встановлення відповідності засобу АПЕЗ;
залучення сторонніх організацій (у разі залучення);
перелік документів, що надані у технічному файлі засобу АПЕЗ;
посилання на відповідні вимоги додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції та інші (за необхідністю);
будь-які інші положення чи обмеження, яким повинен відповідати засіб АПЕЗ;
операційні умови чи обмеження;
термін або строк дії декларації (у разі встановлення);
дата та підпис, власне ім’я і прізвище, посада уповноваженої особи суб’єкта АД.
7. Декларація про відповідність засобу АПЕЗ продовжує діяти за умови, якщо вона не була відкликана суб’єктом АД, або не були впроваджені нові вимоги, щодо яких необхідне повторне проведення встановлення відповідності або не було встановлено терміну або строку її дії.
8. Уповноважений орган може вимагати від суб’єкта АД додаткові матеріали щодо відповідності вимогам додатка 10 "Aeronautical Telecommunications" до Конвенції відносно до тих, що вказані в декларації про відповідність наземного засобу АПЕЗ.
III. Сертифікація наземного засобу ЗНС
1. Заява на сертифікацію
1. Заява подається заявником відповідно до встановленої уповноваженим органом форми та процедури, не пізніше ніж за місяць до запланованої дати початку використання наземного засобу ЗНС за призначенням та повинна містити дані про:
назву, тип/склад наземного засобу ЗНС;
заводські/серійні номери;
місце встановлення наземного засобу ЗНС;
найменування виробника та дату випуску (виготовлення);
власне ім’я, прізвище, посаду, контактні дані відповідальної особи від заявника за сертифікацію наземного засобу ЗНС.
2. До заяви провайдера додаються:
декларація про перевірку системи (DoV);
технічний файл (TF).
3. До заяви суб’єктів АД додаються:
декларація про відповідність засобу АПЕЗ;
технічний файл засобу АПЕЗ.
4. Під час розгляду заяви та доданих документів уповноважений орган повинен здійснити їх оцінку та перевірити на дотримання вимог цих Авіаційних правил.
5. Заява та додані документи, повинні містити достовірну інформацію.
6. Заява та додані документи, що мають виправлення, помилки або не відповідають встановленим формам залишаються без розгляду та повертаються заявнику із зазначенням підстав.
7. З метою визначення відповідності вимогам цих Авіаційних правил заявник повинен (у разі необхідності) надати безперешкодний доступ уповноваженому органу до будь яких засобів, документів, записів, процедур або матеріалів, що використовуються для експлуатації наземного засобу ЗНС - об’єкта сертифікації.
8. Заявник повинен доводити уповноваженому органу відповідність наземного засобу ЗНС цим Авіаційним правилам використовуючи MoC, AMC та GM або погоджені уповноваженим органом AltMOC.
9. Під час розгляду заяви та документів уповноважений орган може надати зауваження щодо наданих документів, методів, що застосувались для встановлення відповідності наземного засобу ЗНС при формуванні відповідних декларацій або технічних файлів. Заявник повинен усунути надані зауваження, в тому числі шляхом виконання відповідних дій, після чого надати або надіслати додатково виправлений комплект підтверджуючих документів на розгляд до уповноваженого органу.
10. Уповноважений орган може відмовити у видачі сертифіката у разі:
невиконання вимог цих Авіаційних правил;
якщо відповідні заяви, декларації та технічні файли заявника не містять необхідних даних;
відсутності експлуатаційної документації;
якщо заявлений наземний засіб ЗНС має значне перевищення строку служби (ресурсу) наземного засобу ЗНС, що встановлений виробником;
у інших випадках визначених уповноваженим органом у AMC та GM.
11. Про результати розгляду заяви заявник інформується уповноваженим органом у строк, що не перевищує 30 днів про:
відмову у видачі сертифіката з зазначенням підстав (та поверненням пакету документів);
видачу сертифіката (з наданням сертифіката).
2. Видача сертифіката
1. За результатами розгляду заяви та доданих до неї документів уповноважений орган здійснює видачу сертифіката за формою, що наведена у додатку до цих Авіаційних правил.
2. Видача сертифіката на наземний засіб ЗНС проводиться уповноваженим органом тільки у разі наявності у заявника чинного документа (сертифікат провайдера, сертифікат аеродрому, посвідчення про допуск до експлуатації постійного злітно-посадкового майданчика, тощо) виданого уповноваженим органом, що підтверджує провадження діяльності у галузі цивільної авіації та використання заявлених засобів ЗНС з метою забезпечення безпеки польотів цивільної авіації або поданої до уповноваженого органу заяви на отримання таких документів.
3. Уповноважений орган може встановити обмеження та умови експлуатації наземного засобу ЗНС у відповідності до MoC, AMC та GM. Такі обмеження та умови можуть включати експлуатацію наземного засобу ЗНС у визначених умовах (тільки на закріплених номіналах частот, потужності випромінювання або інших характеристик, параметрів та функцій).
4. Необхідні характеристики (тип, склад, заводські/серійні номери, частоти випромінювання, місце розміщення наземного засобу ЗНС та ін.) наземного засобу ЗНС, а також обмеження та умови експлуатації зазначаються у сертифікаті.
5. Термін дії сертифіката встановлюється уповноваженим органом у відповідності до MoC, AMC та GM.
3. Внесення змін
1. Експлуатант наземного засобу ЗНС повідомляє уповноважений орган про всі зміни, що стосуються даних сертифіката, декларацій та/або технічних файлів.
2. Уповноважений орган оцінює інформацію щодо змін, що надана експлуатантом наземного засобу ЗНС на відповідність цим Авіаційним правилам.
3. Якщо погоджена уповноваженим органом зміна впливає на дані сертифіката, уповноважений орган здійснює перевидання сертифіката.
4. Внесення змін до відповідних декларацій та/або технічних файлів здійснюється шляхом подання до уповноваженого органу їх оновлених версій.
5. У разі недотримання вимог цих Авіаційних правил уповноважений орган повідомляє заявника про невідповідність змін вимогам цих Авіаційних правил.
4. Анулювання або призупинення дії сертифіката
1. Уповноважений орган призупиняє дію сертифіката на один місяць у разі виявлення в ході аудиту або підтвердження інформації, що отримана з інших джерел, щодо невідповідності даних зазначених у документах, які додавалися до заяви для отримання сертифіката. Про прийняте рішення уповноважений орган інформує утримувача сертифіката у 10 денний строк.
2. Утримувач сертифіката, який був призупинений, повинен усунути невідповідності, що стали підставою призупинення протягом одного місяця з дня прийняття рішення уповноваженого органу. У разі неусунення невідповідностей сертифікат анулюється уповноваженим органом про що інформується утримувач сертифікату у 10 денний строк з дня прийняття відповідного рішення.
3. Підстави анулювання сертифіката:
невиконання вимог нормативно-правових актів України, що застосовуються до наземних засобів ЗНС;
відмови від зобов’язань задекларованих у деклараціях;
впливу надзвичайної ситуації, унаслідок якої подальша експлуатація наземного засобу ЗНС визнається неможливою;
демонтажу або зміни місця встановлення, зміни умов експлуатації;
недійсність чи закінчення строку дії документа (сертифіката провайдера, сертифіката аеродрому, посвідчення про допуск до експлуатації постійного злітно-посадкового майданчика, іншого документа виданого уповноваженим органом), що підтверджує провадження діяльності у галузі цивільної авіації;
неусунення невідповідностей протягом одного місяця з дня призупинення сертифікату;
недотримання вимог та умов експлуатації зазначених у експлуатаційній документації;
припинення експлуатації наземного засобу ЗНС;
використання наземного засобу ЗНС не за призначенням та не у відповідності до умов та обмежень визначених сертифікатом;
виведення з експлуатації наземного засобу ЗНС.
4. Рішення про призупинення або анулювання сертифікату оформлюється наказом уповноваженого органу.
5. Визнання сертифікатів
1. Сертифікація наземних засобів ЗНС може проводитися шляхом визнання сертифіката або аналогічного документу, виданого авіаційним органом іншої держави чи компетентною організацією (EASA, EUROCONTROL та інші) на наземний засіб ЗНС.
2. Визнання сертифіката або аналогічного документу на наземний засіб ЗНС здійснюється за умови наявності двосторонньої угоди з цього питання або робочих домовленостей, меморандуму про порозуміння чи еквівалентного документа або якщо вимоги до його видачі були не нижчими, ніж ті, що застосовуються в Україні.
3. Визнання сертифіката або аналогічного документу на наземний засіб ЗНС здійснюється за рішенням, що оформлюється наказом керівника уповноваженого органу.
4. Визнаний сертифікат або аналогічний документ є підставою для видачі сертифіката.
6. Відступ від сертифікаційних вимог
1. Керівник уповноваженого органу може звільнити від виконання окремих технічних або процедурних вимог цих Авіаційних правил (далі - звільнення).
2. Суб’єкт АД / провайдер, що має намір звернутися до уповноваженого органу щодо отримання звільнення подає письмову заявку про надання звільнення до цього органу.
3. Заявка про надання звільнення повина бути підписана уповноваженим представником суб’єкта АД / провайдера та містити наступну інформацію:
дані, що ідентифікують суб’єкта АД / провайдера, що звертається;
частина (конкретна вимога) Авіаційних правил, від вимог якої запитується звільнення, включаючи характер та обсяг звільнення;
пояснення причини звернення та переваги, які будуть отримані внаслідок надання звільнення;
обґрунтування надання звільнення, зокрема інформація щодо забезпечення безпеки польотів, відповідності стандартам та рекомендованій практиці ICAO тощо;
оцінку безпеки польотів (аналіз) щодо виявлених ризиків та план заходів щодо забезпечення рівня безпеки польотів, пов’язаних із звільненням;
строк, на який необхідне звільнення.
4. За результатами розгляду наданих документів уповноваженим органом видається рішення про надання звільнення або здійснюється інформування щодо не надання звільнення.
5. Рішення щодо надання звільнення є чинним протягом визначеного у ньому строку дії та надається суб’єкту АД / провайдеру.
7. Нагляд та зобов’язання
1. Експлуатанти, які задекларували відповідність наземних засобів ЗНС повинні:
підтримувати працездатність наземного засобу ЗНС відповідно до встановлених вимог та інформації, заявленої у відповідних деклараціях та технічних файлах;
повідомляти уповноважений орган про будь-які зміни в їх деклараціях, технічних файлах та у вимогах засобів відповідності (MoC), які використовувалися;
виконувати та документувати всі дії, інспектування, тестування, необхідне навчання, оцінки та надавати зазначену інформацію уповноваженому органу;
доводити уповноваженому органу відповідність наземного засобу ЗНС вимогам цих Авіаційних правил.
2. Уповноважений орган здійснює нагляд за:
дотриманням вимог, що застосовуються до наземних засобів ЗНС;
постійним дотриманням вимог та умов, зазначених у сертифікаті, а також зобов’язань, задекларованих у деклараціях.
3. Нагляд здійснюється шляхом проведення планових та позапланових аудитів в порядку визначених Авіаційними правилами України та іншими нормативно правовими актами у галузі цивільної авіації.
8. Припинення експлуатації
1. Експлуатант, що має намір припинити експлуатацію наземного засобу ЗНС повинен не пізніше ніж за 30 днів повідомити про цей намір уповноважений орган.
2. Експлуатант повинен переконатися, що прийнято всі необхідні заходи з метою запобігання подальшого ненавмисного використання наземного засобу ЗНС. Винятком, є якщо уповноваженим органом погоджено подальше використання наземного засобу ЗНС, з випромінюванням електромагнітної енергії на закріплених частотах з іншою метою не пов’язаною з наданням послуг зв’язку, навігації, спостереження.
IV. Основні вимоги у сфері взаємосумісності (ERs)
1. Системи та складові ATM/ANS
1. Системи та складові ATM/ANS, що забезпечують надання відповідної інформації з/на борт повітряного судна та на землі, повинні бути спроектовані, виготовлені, встановлені, обслуговуватися, бути захищені від несанкціонованого втручання та експлуатуватись належним чином, щоб забезпечити їхню роботу за призначенням.
2. Системи та складові ATM/ANS забезпечують підтримку наступних функцій та послуг:
управління використанням (менеджменту) повітряного простору (Airspace management);
обслуговування повітряного руху, а саме: системи, що забезпечують обробку польотних даних (Flight data processing system), обробку даних спостереження (Surveillance data processing system), взаємодію людини та системи (Human-machine interface);
авіаційного електрозв’язку, включаючи повітряний (земля - повітря) та наземний (земля - земля) електрозв’язок (COM), що використовується для надання послуг з аеронавігаційного обслуговування;
навігації (Navigation);
спостереження (Surveillance).
2. Цілісність, продуктивність і надійність систем та складових ATM/ANS
1. Цілісність та продуктивність повинні відповідати призначенню систем та складових ATM/ANS та мати необхідний рівень оперативної ефективності під час усього строку їхньої експлуатації.
2. Системи та складові ATM/ANS повинні бути спроектовані, побудовані, обслуговуватися та експлуатуватися з використанням належних та схвалених процедур таким чином, щоб гарантувати необхідний рівень роботи для забезпечення польотів повітряних суден на всіх етапах.
3. Системи та їхні складові ATM/ANS повинні підтримувати нові, узгоджені та допущені концепції експлуатації, які покращують якість, стійкість та ефективність аеронавігаційних послуг, особливо для забезпечення безпеки польотів та пропускної спроможності.
3. Проектування систем та складових ATM/ANS
1. Системи та складові ATM/ANS повинні бути розроблені з урахуванням відповідних вимог безпеки польотів та авіаційної безпеки.
2. Системи та складові ATM/ANS повинні бути спроектовані таким чином, щоб ймовірність виникнення несправностей, наслідком яких є відмова, були зворотньо-пропорційні тяжкості їх впливу на безпеку польотів.
3. Системи та складові ATM/ANS повинні бути спроектовані з урахуванням обмежень, пов’язаних з людським фактором та ефективністю.
4. Системи та складові ATM/ANS повинні проектуватися таким чином, щоб захистити їх та інформацію, яку вони оброблюють, від шкідливого впливу внутрішніх та зовнішніх чинників.
5. Системи та складові ATM/ANS повинні супроводжуватися документацією в зрозумілій, повній та чіткій формі, яка необхідна для монтажу, обслуговування, експлуатації, та повинна містити відомості про небезпечні умови.
6. Системи та складові ATM/ANS повинні підтримувати необхідний рівень безпеки польотів протягом всього строку експлуатації чи зміни послуг.
V. Організація експлуатації наземних засобів ЗНС
1. Забезпечення обслуговування зв’язку, навігації спостереження
1. Дія цього розділу поширюється на наземні засоби ЗНС, що здійснюють підтримку функцій та забезпечують надання послуг, що визначені у пункті 2 глави 1 розділу IV.
2. Виконання завдань із забезпечення обслуговування зв’язку, навігації, спостереження визначається якісним рівнем організації експлуатації наземних засобів ЗНС.
3. З метою забезпечення стандартизації та виконання вимог цих Авіаційних правил, MoC, AMC та GM провайдером здійснюється розробка, впровадження, актуалізація та документування власних процесів і процедур.
4. Персоналом ЗНС або іншими визначеними (уповноваженими) структурними підрозділами провайдера повинно здійснюватися введення, збереження та актуалізація необхідної ЕД.
5. Наземні засоби ЗНС є придатними до використання за призначенням, якщо строк служби (ресурс) не вичерпаний або своєчасно продовжений, основні параметри відповідають вимогам ЕД, цим Авіаційним правилам, ТО, наземні та за необхідності льотні перевірки проведені своєчасно та в повному обсязі.