МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 240 від 18.05.2001 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 серпня 2001 р.
за N 745/5936
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів N 1519 від 22.12.2008 )
Про затвердження Інструкції про порядок проведення перевірок щодо додержання чинного законодавства при виконанні операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням; Положення про здійснення державного пробірного контролю за якістю ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, призначених для реалізації суб'єктам господарювання; Порядку відбирання проб сировини, матеріалів, брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння і вилучення зразків ювелірних та побутових виробів в організаціях, що перевіряються
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів N 1063 від 26.09.2007 )
Відповідно до Закону України від 18 листопада 1997 р. N 637/97-ВР "Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними" та Положення про Державну пробірну службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2000 р. N 732 "Про утворення Державної пробірної служби та казенних підприємств пробірного контролю",
НАКАЗУЮ:
Затвердити такі, що додаються:
Інструкцію про порядок проведення перевірок щодо додержання чинного законодавства при виконанні операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінними камінням;
Міністр | І.О. Мітюков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів
України
18.05.2001 N 240
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 серпня 2001 р.
за N 745/5936
Інструкція про порядок проведення перевірок щодо додержання чинного законодавства при виконанні операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція, розроблена на підставі Законів України "Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними", "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", Положення про Державну пробірну службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2000 р. N 732, визначає порядок проведення перевірок щодо додержання чинного законодавства при виконанні операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням.
1.2. Державна пробірна служба з метою забезпечення виконання вимог актів законодавства щодо одержання, використання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння проводить перевірки та обстеження суб'єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності, які здійснюють операції із дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, виробами з них та матеріалами, що містять дорогоцінні метали, а також скуповують, приймають у заставу і на комісію ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, здійснюють торгівлю ними або надають посередницькі послуги в торгівлі, зберігають та експонують різноманітні предмети, що містять зазначені цінності, збирають і переробляють відходи та брухт дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння (далі - об'єкти).
1.3. Державна пробірна служба здійснює контроль за виконанням вимог актів законодавства щодо одержання, використання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у військових частинах, підрозділах, установах та організаціях Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, а також в установах і організаціях, що належать до сфери інших центральних органів виконавчої влади, якщо вони здійснюють операції з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням.
1.4. Перевіряється діяльність об'єкта за всіма вимогами, зазначеними в пункті 3.5 цієї Інструкції, за останній рік або більш тривалий період, виходячи із строків проведення останньої перевірки.
1.5. Контроль за дотриманням законодавства, що регулює питання виробництва, використання і реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та здійснення операцій з ними, здійснюється шляхом проведення:
планових та позапланових перевірок;
планових обстежень.
Перевіряються та обстежуються об'єкти відповідно до річних та квартальних планів перевірок та обстежень, затверджених Міністерством фінансів України за поданням Державної пробірної служби. Позапланові перевірки проводяться з метою перевірки стану усунення порушень, установлених попередньою перевіркою, або за зверненнями правоохоронних та контрольних органів, за погодженням з Міністерством фінансів України. Перевірки та обстеження проводяться за наявності письмового розпорядження про право проведення перевірки, що оформляється за підписом голови Державної пробірної служби.
( Пункт 1.5 глави 1 в редакції Наказу Міністерства фінансів N 1063 від 26.09.2007 )
1.6. При плануванні та проведенні перевірок працівники Державної пробірної служби зобов'язані забезпечувати дотримання службової і комерційної таємниць.
1.7. Уповноважені посадові особи Державної пробірної служби (далі - контролери) мають право:
1.7.1. Безперешкодного доступу на всі об'єкти, які виконують операції з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, при пред'явленні службового посвідчення і розпорядження голови Державної пробірної служби.
1.7.2. Оглядати робочі місця, робочі та допоміжні приміщення, місця постійного або тимчасового зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, виробів з них, відходів і брухту, що їх містять, та в разі виявлення порушень опечатувати вказані приміщення і місця. Вимагати від керівника об'єкта, що перевіряється, проведення повної або вибіркової інвентаризації залишків дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та виробів з них, відходів і брухту, що їх містять.
1.7.3. Вимагати та безперешкодно отримувати від посадових та інших працівників об'єкта відповідні документи, необхідні довідки та письмові пояснення з питань, що виникають у ході перевірок.
1.7.4. Перевіряти бухгалтерську, супровідну, обліково-технічну, нормативно-технічну, статистичну документацію з питань обігу дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, вилучати документи в разі можливої їх утрати, виявлення фіктивних документів, підробок чи фальсифікації документів - до завершення перевірки або прийняття рішення про вилучення вказаних документів.
1.7.5. Відбирати зразки виробів, проб продукції, матеріалів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, проби брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на об'єктах, що перевіряються, для перевірки та проведення аналізів у лабораторіях органів державного пробірного контролю згідно з порядком відбирання проб сировини, матеріалів, брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння і вилучення зразків ювелірних та побутових виробів на об'єктах, що перевіряються.
1.7.6. Відбирати для перевірки, аналізу та експертизи проби брухту ювелірних виробів, напівфабрикати і готові ювелірні та інші побутові вироби, виготовлені з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, що підлягають клеймуванню, але не мають відбитків державних пробірних клейм України, та з відбитками пробірних клейм, нанесених з порушенням правил клеймування, або які мають відбитки пробірних клейм, що викликають сумнів щодо справжності через нечіткий рельєф, потертість, можливість підробки пробірного клейма, а також які мають ознаки впаяного відбитка пробірного клейма, і вироби, у яких міститься недорогоцінний метал з метою штучного збільшення маси виробу, та в інших умотивованих випадках.
1.7.7. Одержувати у визначеному порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів суду і прокуратури, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на них завдань.
1.7.8. Вимагати від керівника об'єкта, що перевіряється, усунення виявлених перевіркою порушень щодо отримання, витрачання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, виробів з них, відходів і брухту, що їх містять.
1.7.9. Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення складати протоколи про адміністративні правопорушення на посадових осіб у разі порушень визначених правил отримання, витрачання, обліку і зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та виробів, що їх містять, а також збирання і здавання їхнього брухту та відходів.
1.8. Посадові особи об'єкта, що перевіряється, які не виконують законних вимог контролера під час проведення перевірки або перешкоджають йому виконувати покладені на нього обов'язки, притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
2. Підготовка до перевірки
2.1. При підготовці до перевірки контролери зобов'язані:
2.1.1. Ознайомитися з актом попередньої перевірки, з листами, що надсилались до правоохоронних органів і об'єкта, що перевірявся, за результатами попередньої перевірки.
2.1.2. Вивчити методичні рекомендації Державної пробірної служби, що стосуються особливостей використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на об'єкті, який підлягає перевірці, а також ознайомитися з пропозиціями і вимогами Державної пробірної служби щодо усунення порушень за результатами попередньої перевірки.
2.1.3. Вивчити нормативно-правові та нормативно-технічні акти, що стосуються особливостей використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на запланованому до перевірки об'єкті.
2.1.4. Згідно з методичними рекомендаціями Державної пробірної служби щодо перевірки об'єктів такого самого виду діяльності визначити основні форми довідок, за якими необхідно отримати від об'єкта дані для аналізу і складання матеріального балансу дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, беручи до уваги, що потрібно вимагати лише ті документи, які використовуються в акті або доповідній записці до нього.
2.1.5. Одержати від керівника управління або відділу рекомендації щодо проведення перевірки об'єкта.
2.2. Для проведення перевірки об'єкта контролер складає план з урахуванням усіх даних, перелічених у пункті 2.1 цього розділу, включивши до нього вимоги, передбачені в пункті 3.5 цієї Інструкції. У плані визначається період діяльності, що перевіряється. План підписує начальник управління або відділу і виконавець - контролер. План затверджується відповідно головою Державної пробірної служби.
3. Проведення перевірки
3.1. При проведенні перевірки об'єкта контролер керується чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, що стосуються обігу дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, цією Інструкцією, методичними рекомендаціями Державної пробірної служби та планом перевірки, затвердженим головою Державної пробірної служби.
3.2. Для проведення кожної перевірки контролеру видається письмове розпорядження за підписом голови Державної пробірної служби. Видача розпоряджень реєструється у журналі обліку із зазначенням порядкового номера, дати видачі розпорядження, назви об'єкта, що перевіряється, його місцезнаходження, прізвища та ініціалів контролера. Після завершення перевірки копія розпорядження за вимогою може бути залишена на перевіреному об'єкті.
За потреби проведення зустрічних перевірок на об'єктах, пов'язаних з об'єктом, що перевіряється, операціями з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, контролеру видається додаткове розпорядження.
3.3. Тривалість кожної перевірки визначається згідно із затвердженим планом перевірки. У залежності від поставлених завдань перевірки проводяться одним або кількома контролерами.
Допускається продовження строків проведення планових перевірок за рішенням голови Державної пробірної служби на підставі доповідної записки контролера з обгрунтуванням причин її продовження, про що повідомляється керівник об'єкта. Строки проведення позапланових перевірок (за зверненнями правоохоронних та контрольних органів) визначаються головою Державної пробірної служби.
3.4. Після прибуття на місце перевірки контролер зобов'язаний:
3.4.1. Пред'явити керівнику об'єкта, що перевіряється, розпорядження з завданням щодо проведення перевірки і службове посвідчення, видане Державною пробірною службою.
3.4.2. Ознайомити керівника об'єкта, що перевіряється, з основними завданнями щодо перевірки, указаними в розпорядженні, та планом перевірки.
3.4.3. Запропонувати керівнику об'єкта, що перевіряється, видати (за потреби) наказ про проведення перевірки.
3.4.4. Зареєструватись на об'єкті в журналі обліку проведення перевірок контрольними органами.
3.5. Згідно з планом контролер зобов'язаний перевірити:
3.5.1. Наявність на об'єкті, що перевіряється, ліцензії Міністерства фінансів України на право провадження господарської діяльності з дорогоцінними металами, дорогоцінним камінням та виробами з них, а також відповідності даних про об'єкт, що перевіряється, усіх адрес ведення діяльності, фактичних видів діяльності до записів у ліцензії.
3.5.2. Наявність дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння в місцях зберігання, витрачання та використання.
Перевіряється фактична наявність дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння в присутності контролера спеціальною комісією, призначеною наказом або розпорядженням керівника об'єкта, що перевіряється, за участю матеріально відповідальної особи. Перевіряється наявність цих цінностей у повному обсязі або вибірково згідно з затвердженим планом проведення перевірки.
Перевірка фактичної наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння проводиться відповідно до вимог нормативно-технічних документів.
У процесі перевірки наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння контролер стежить за правильністю визначення їх маси та інших реквізитів, а також за правильністю записів в акті перевірки фактичної наявності.
За потреби відбираються проби, про що робиться відповідний запис в акті. Відбирання проб і вилучення виробів оформлюються відповідним актом.
Якщо перевірка наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у виробничих чи інших приміщеннях не закінчена за один день або якщо вона перервана з будь-яких причин, то приміщення опечатується печатками контролера і матеріально відповідальної особи.
Результати перевірки наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння оформляються актом, який складається в трьох примірниках за формами додатків 1, 2 і 3 до цієї Інструкції та підписується комісією, яка перевіряла наявність, а також матеріально відповідальною особою. Крім того, в акті робиться запис про те, що перевірка наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння проводилась у присутності контролера, який завіряє цей запис своїм підписом.
Кожна сторінка акта перевірки наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння підписується всіма членами комісії, які брали участь у цій перевірці, і контролером. При цьому матеріально відповідальна особа зобов'язана зробити запис про те, що всі зазначені в акті цінності взято на облік, перебувають на її відповідальному зберіганні, і завірити його своїм підписом. В акті перевірки наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння не допускаються необумовлені виправлення.
Контролер на початку перевірки зобов'язаний завізувати останні записи в документах оперативного обліку (поставити дату і свій підпис).
Необхідно перевірити документи на дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, які за обліковими або звітними даними перебувають у дорозі або в переробці на інших підприємствах. На такі цінності об'єктом, що перевіряється, надається довідка, підписана його керівником і головним бухгалтером.
Один примірник акта перевірки наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння передається до бухгалтерії для порівняння з даними бухгалтерського обліку, другий примірник залишається у матеріально відповідальної особи, третій - у контролера.
Порівняльна відомість (додаток 4) складається бухгалтерією об'єкта, що перевіряється та оформляється відповідно до вимог основних положень бухгалтерського обліку щодо інвентаризацій з виведенням лишків і нестач. Контролер повинен перевірити правильність даних порівняльної відомості і їхню відповідність даним бухгалтерського обліку і первинної облікової документації.
При виявленні перевіркою лишків та нестач дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння матеріально відповідальні особи повинні надати контролеру письмові пояснення, достовірність цих пояснень підлягає перевірці. Матеріально відповідальні особи повинні заздалегідь ознайомитися з даними порівняльної відомості і підписати її.
Проведення повторної перевірки наявності дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння допускається як виняток при наданні контролеру відповідних пояснень і обов'язково в його присутності.
3.5.3. Джерела і порядок надходження дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
Виявляються постачальники дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, перевіряється наявність і належне оформлення договорів поставок і купівлі-продажу.
3.5.4. Витрачання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
Перевіряються фактичні витрати дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння з урахуванням витрат на окремі деталі і види робіт (операції). Порівнюються фактичні витрати дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння із затвердженими нормами витрат. При виявленні невідповідності з'ясовуються причини недодержання норм витрат. Посадові особи надають письмові пояснення причин перевитрат дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, а також причин використання їх на потреби, не передбачені затвердженими нормами витрат. При виявлені випадків, коли фактичні витрати нижчі від затверджених норм, - з'ясувати, за рахунок чого утворилась економія дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. В окремих випадках фактичні витрати дорогоцінних металів можуть порівнюватися з нормами витрат тільки на виготовлення деталей або на окремі види робіт, але результати такого порівняння мають бути пов'язані з аналізом витрат дорогоцінних металів на товарний випуск продукції.
За поданими об'єктом, що перевіряється, відомостями та отриманою контролером інформацією про рух дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння контролер складає матеріальний баланс руху дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння за визначений період, де мають бути відображені залишки на початок періоду, надходження, витрати (готова продукція, відходи, незакінчене виробництво, втрати), залишки на кінець періоду. Проаналізувати виявлені розбіжності в балансі та отримати про них письмові пояснення від головного бухгалтера та керівника об'єкта.
3.5.5. Порядок реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння об'єктом, що перевіряється.
Установлюються споживачі дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, наявність та належне оформлення договорів постачання і купівлі-продажу.
3.5.6. Порядок і повноту збирання та здавання до переробних підприємств брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
Установлюються джерела утворення брухту та відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, перевіряються порядок і організація збирання брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння з усіх джерел утворення.
Перевіряються повнота збирання брухту і відходів дорогоцінних металів, що утворюються при списанні (ліквідації) основних засобів, швидкозношуваних та малоцінних предметів, своєчасність і законність їх реалізації.
Установлюється, чи виконує об'єкт первинну обробку та переробку брухту і відходів дорогоцінних металів, чи забезпечують методи випробування і аналізів правильність визначення вмісту дорогоцінних металів у брухті і відходах, а технологія обробки та переробки - їх мінімальні втрати.
Визначається фактична кількість відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, зібрана за період, що перевіряється, і порівнюється з кількістю, яку слід було зібрати, виходячи з затверджених норм зворотних відходів та фактичного випуску продукції.
Порівнюються облікові дані об'єкта, що перевіряється, про вміст дорогоцінних металів у брухті та відходах, які здано до переробних підприємств, з даними про вміст дорогоцінних металів, підтвердженими паспортами переробних підприємств. За наявності розбіжностей виявити їхні причини й уточнити, чи вносяться у цьому зв'язку об'єктом, що перевіряється, необхідні корективи у звітні дані про витрати дорогоцінних металів.
Під час перевірки об'єктів, які збирають, первинно обробляють і переробляють брухт і відходи дорогоцінних металів, перевіряється наявність обов'язкового вхідного, проміжного і вихідного контролю вмісту дорогоцінних металів, наявність аналітичної лабораторії, прейскурантів і обгрунтування вартості переробки, порядок розрахунків із здавальниками, порядок оформлення актів приймання-передавання, паспортів, порядок реалізації концентратів, напівпродуктів та афінованих металів.
Необхідно обов'язково порівняти чисті маси дорогоцінних металів, що передаються, з даними документів постачальника і даними одержувача. Про причини розходжень одержати письмове пояснення від керівника об'єкта. Такому аналізу слід піддати як одержану сировину, так і отриманий продукт переробки.
3.5.7. Облік дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та звітність.
Перевіряється додержання об'єктом, що перевіряється, чинного законодавства України та інших нормативних актів (про видачу дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння на виробництво, порядок звітності щодо їх витрачання, порядок списання дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, ведення обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння в цехах, на відокремлених дільницях і на об'єкті в цілому, про організацію зберігання, інвентаризацію та ін.).
Перевіряється організація бухгалтерського й оперативного обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у будь-якому вигляді: у сировині, напівфабрикатах, готовій продукції, інструменті, обладнанні (у тому числі облік дорогоцінних металів, які перебувають у незавершеному виробництві, у вигляді зібраних, але не повністю готових вузлів і виробів, які містять дорогоцінні метали), а також у брухті і відходах за всіма джерелами їх утворення і за всіма місцями зберігання. Перевіряється, чи всі дорогоцінні метали, що містяться в приладах, апаратурі, обладнанні, узяті на облік.
Перевіряються достовірність даних про якісні характеристики дорогоцінного каміння та відповідність їх нормативно-технічній документації (державним стандартам, технічним умовам).
Перевіряються порядок і строки проведення інвентаризацій дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, правильність запису в облікових документах лишків та нестач, виявлених під час інвентаризацій.
Перевіряються порядок і правильність заповнення форм державної статистичної звітності (ф. N 1-дм, ф. N 2-дм, додаток до ф. N 2-дм, ф. N 3-дм, ф. N 4-дм), достовірність та відповідність даних, зазначених у формах, даним бухгалтерського обліку, своєчасність їх заповнення, у які строки і на які адреси вони надсилаються.
3.5.8. Порядок зберігання і забезпечення зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння відповідно до вимог нормативно-технічної документації, нормативно-правових актів, стан відомчого контролю.
3.5.9. Забезпеченість об'єкта необхідними приладами і технологічним обладнанням, технологічними інструкціями, спеціалістами відповідної кваліфікації для забезпечення діяльності, передбаченої ліцензією Міністерства фінансів України.
3.5.10. Забезпечення ваговимірювальними засобами правильності зважування дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
3.5.11. Виконання наказів керівника об'єкта і плану заходів, розроблених за результатами попередньої перевірки, а також вимог Державної пробірної служби щодо усунення порушень. У разі невиконання або неповного виконання цих вимог, наказів, планів заходів виявляти причини, винних осіб, що допустили порушення, та одержати від них письмові пояснення.
3.6. Якщо при перевірці виявлено порушення, яке може бути прихованим, або за виявленими фактами порушень необхідно вжити термінових заходів для їх усунення чи притягнути до відповідальності винних осіб, то контролер зобов'язаний, не чекаючи закінчення перевірки, скласти проміжний акт (у трьох примірниках) і отримати письмові пояснення посадових осіб. Один примірник проміжного акта передається керівнику об'єкта, що перевіряється, для вжиття заходів. Виявлені порушення включаються в загальний акт перевірки.
У разі потреби проміжний акт передається голові Державної пробірної служби для прийняття рішення про передачу його до правоохоронних органів.
Проміжний акт складається як двосторонній документ спільно з відповідними посадовими особами об'єкта. Факти, викладені в проміжному акті, включаються до загального акта перевірки. У проміжний акт записуються порушення на даній дільниці, окремому складі чи в коморі, а саме: незадовільний стан обладнання, ваговимірювальних засобів, охоронної сигналізації, складського приміщення, неналежне ведення книг обліку, карток складського обліку, зберігання тощо.
4. Оформлення результатів перевірок
4.1. Про виявлені перевіркою порушення чинного законодавства України контролер складає акт.
Акт перевірки складається із суворим дотриманням об'єктивності, однозначності, чіткості та точності опису виявлених фактів та запису даних.
Не допускається включення до акта перевірки не підтверджених документами даних і висновків про діяльність об'єкта.
4.2. Якщо під час перевірки порушень не виявлено, то замість акта перевірки складається довідка.
4.3. Матеріали перевірки в акті рекомендується викладати в такому порядку:
4.3.1. Стисла характеристика об'єкта, яка містить інформацію про реквізити ліцензії (номер, дата, строк дії, види діяльності, що ліцензуються), про відповідність видів діяльності, які фактично виконує об'єкт, видам діяльності, що зазначені в ліцензії. А також перелік використовуваних дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння (за необхідності - їх вид і власні назви каміння), дані про кількість витрачених (використання, реалізація, переробка та ін.) дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння за період, що перевіряється.
4.3.2. Наявність дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, порівняння результатів перевірки наявності з бухгалтерськими даними.
4.3.3. Джерела та порядок надходження дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
4.3.4. Витрачання і реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
4.3.5. Збирання і здавання брухту і відходів дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
4.3.6. Інвентаризації, звітність та облік дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння.
4.3.7. Зберігання цінностей, наявність та характеристики ваговимірювальних засобів.
4.3.8. Ужиття заходів щодо усунення порушень, виявлених попередньою перевіркою.
4.3.9. Загальний висновок про можливість подальшого виконання операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та строки усунення виявлених порушень.
4.4. Усі порушення і недоліки з витрачання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, виявлені під час перевірки, мають бути викладені в акті на підставі перевірених даних та підтверджені письмовими поясненнями. При викладенні в акті виявлених порушень контролер зазначає статті, пункти нормативно-правових актів, вимоги яких було порушено.
4.5. Документи, довідки та пояснення, що додаються до акта перевірки, мають бути адресовані голові Державної пробірної служби та підписані керівником, головним бухгалтером або іншою уповноваженою особою об'єкта, що перевіряється. Усі довідки за підписом керівника і головного бухгалтера завіряються печаткою об'єкта, що перевіряється. З метою запобігання зайвому нагромадженню матеріалів перевірки, в акті дозволяється робити посилання на видані накази, розпорядження, висновки комісій та інші документи із зазначенням їхніх номерів, дат і прізвищ осіб, що підписали ці документи, без долучення самих документів до матеріалів перевірки.
4.6. З актом перевірки контролер зобов'язаний ознайомити керівника і головного бухгалтера об'єкта, що перевіряється, факт ознайомлення вони засвідчують відповідним записом та особистими підписами в акті. Пояснення або заперечення щодо перевірки додаються до акта в письмовій формі або надсилаються на адресу, указану контролером не пізніше ніж у триденний термін.
4.7. Якщо керівник або інші посадові особи об'єкта, що перевіряється, у своїх поясненнях заперечують факти, наведені в акті, то контролер зобов'язаний додатково перевірити достовірність таких фактів. Отримані в результаті додаткової перевірки документи додаються до акта перевірки. Якщо керівник об'єкта відмовляється засвідчити факт ознайомлення з актом своїм підписом, то контролер повинен зробити про це відповідний запис в кінці акта. У такому випадку один примірник акта вручається канцелярії об'єкта, що перевіряється, під підпис або надсилається на адресу цього об'єкта поштою із супровідним листом за підписом голови Державної пробірної служби.
4.8. До акта перевірки контролер додає доповідну записку про виконання плану перевірки з викладенням причин, з яких окремі пункти плану не відображені в акті. У доповідній записці відображаються позитивні сторони в роботі об'єкта, основні порушення і недоліки, подаються пропозиції щодо реалізації матеріалів перевірки та планування контрольної роботи на майбутнє, зазначається затрачений час на перевірку, у т.ч. окремо на дорогу та реалізацію матеріалів, адреса й номери телефонів перевіреного об'єкта, прізвища та ініціали його керівника і головного бухгалтера об'єкта.
4.9. Акт перевірки складається у двох примірниках, перший з яких передається до Державної пробірної служби, другий - вручається під особистий підпис керівнику перевіреного об'єкта. За необхідності копія акта надсилається до організації, якій підпорядковано об'єкт, до правоохоронних органів або до інших організацій.
5. Реалізація матеріалів перевірок
5.1. Акти перевірок реєструються в Державній пробірній службі в спеціальних журналах.
5.2. Про результати перевірки контролер доповідає керівнику управління (відділу), а в разі потреби - голові Державної пробірної служби.
5.3. Контролер під час перевірки має право вимагати усунення виявлених ним порушень.
5.4. Якщо керівник об'єкта під час перевірки не усунув усіх виявлених порушень порядку отримання, витрачання, обліку і зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння або в десятиденний термін після закінчення перевірки письмово не повідомив про вжиті заходи, то Державна пробірна служба після закінчення цього терміну надсилає керівнику перевіреного об'єкта обов'язкові для виконання пропозиції щодо усунення виявлених порушень.
Проект листа з обов'язковими для виконання пропозиціями щодо усунення порушень складає контролер, який перевірив об'єкт.
5.5. Якщо під час перевірок виявлено факти крадіжок, зловживань, істотних порушень правил отримання, витрачання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння або невиконання обов'язкових вимог щодо усунення порушень за результатами попередньої перевірки, то голова Державної пробірної служби надсилає акт перевірки до правоохоронних, податкових та інших контролюючих органів. Комплект документів, що передається до інших контролюючих органів, визначається головою Державної пробірної служби у кожному конкретному випадку. У супровідному листі мають бути вказані виявлені порушення та назви порушених законодавчих і нормативно-правових актів.
5.6. На підставі протоколу про адміністративні правопорушення, пов'язані з недодержанням установленого порядку виробництва, використання та реалізації дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, голова Державної пробірної служби або його заступники приймають рішення про накладення адміністративних стягнень на посадових осіб підприємств, установ і організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності. Провадження у справах про адміністративні правопорушення ведеться згідно з чинним законодавством.
5.7. Державна пробірна служба зобов'язана контролювати виконання керівниками перевірених об'єктів планів заходів щодо усунення виявлених перевірками порушень.
5.8. Державна пробірна служба щокварталу подає Міністерству фінансів звіти про участь та результати перевірок, проведених органами, які здійснюють державний пробірний контроль у плановому порядку, та за зверненнями правоохоронних органів.
6. Проведення обстеження
6.1. Обстеження - це встановлення спроможності суб'єкта господарювання виготовляти продукцію з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння відповідно до чинних на території України нормативних актів щодо якості продукції.
6.2. Обстеженню підлягають суб'єкти господарювання, які вперше отримали ліцензію Міністерства фінансів України на право здійснення діяльності з виробництва дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, виготовлення виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння.
6.3. Обстеження проводиться згідно з письмовим розпорядженням за підписом голови Державної пробірної служби.
6.4. За результатами обстеження контролер складає акт (згідно з додатком 5), у якому відображає спроможність суб'єкта господарювання забезпечувати виготовлення продукції з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння відповідно до вимог нормативних актів.
6.5. При встановленні факту неспроможності суб'єкта господарювання забезпечити відповідність виготовлення продукції з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння вимогам нормативних актів, Державна пробірна служба готує та подає повідомлення про результати обстеження до Міністерства фінансів України для прийняття заходів відповідно до законодавства.
( Глава 6 в редакції Наказу Міністерства фінансів N 1063 від 26.09.2007 )
Голова Державної пробірної служби | М.М. Назимок |
Додаток 1
до Інструкції про порядок
проведення перевірок щодо
додержання чинного
законодавства при виконанні
операцій з дорогоцінними
металами і дорогоцінним
камінням
АКТ
"___"___________ 200__ р.
Комісія в складі ______________________
(прізвище та ініціали)
__________________________________________________________________
з участю матеріально відповідальної особи ________________________
(указати посаду)
_____________________ у присутності контролера Державної пробірної
служби перевірила фактичну наявність дорогоцінних металів та
виробів з них, які містяться (на складі, в цеху, касі).
1. При перевірці фактичної наявності виявлено:
--------------------------------------------------------
| N | Назва |Проба |Кіль-|Маса | Маса |Примітка|
|пор.|дорогоці-| або |кість|нетто| чистого | |
| | нного |відсот-|(шт.)| (г) |дорогоцін-| |
| |металу |ковий | | | ного | |
| | |вміст | | | металу | |
| | | | | | (г) | |
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
|----+---------+-------+-----+-----+----------+--------|
--------------------------------------------------------
2. Зважування проводилось на _____________ вагах ___________
класу точності.
Голова комісії ______________________________________________
(підпис, прізвище та ініціали)
Члени комісії _______________________________________________
(підпис, прізвище та ініціали)
Матеріально відповідальна особа _____________________________
(підпис, прізвище та ініціали)
Контролер ___________________________________________________
(підпис, прізвище та ініціали)
Усі дорогоцінні метали та вироби з них, перераховані в цьому
акті, дійсно перевірені в моїй присутності та занесені до акта,
претензій до контролера не маю.
Цінності, перераховані в акті, перебувають на моєму
відповідальному зберіганні.
Усі цінності, які перебувають на моєму відповідальному
зберіганні, пред'явлені мною повністю.
"_____"_______________ 200__ р. Матеріально відповідальна
особа ___________________
(підпис)
Додаток 2
до Інструкції про порядок
проведення перевірок щодо
додержання чинного
законодавства при виконанні
операцій з дорогоцінними
металами і дорогоцінним
камінням
АКТ
"___"___________ 200__ р.
Комісія в складі ______________________
(прізвище та ініціали)
_____________________________________________ з участю матеріально
відповідальної особи _____________________________________________
(указати посаду)
у присутності контролера Державної пробірної служби перевірила
фактичну наявність дорогоцінного каміння та виробів з них, які
містяться ________________________________________________________
При перевірці фактичної наявності виявлено:
маса: сировини (крім алмазів) - у грамах;
алмазів та оброблених - у каратах
----------------------------------------------------------------
| N |Назва |Характерис- |Розмірно- |Кількість| Маса| Примітка |
|пор.| | тика | масова | (шт.) | | |
| | |дорогоцін- | група | | | |
| | | ного | | | | |
| | | каміння | | | | |
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
|----+------+------------+----------+---------+-----+----------|
----------------------------------------------------------------
Акт складено в трьох примірниках, другий примірник вручено
матеріально відповідальній особі за місцем перевірки
_________________________________________________________ (підпис)
Усе дорогоцінне каміння та вироби з них, названі в цьому акті,
дійсно перевірені в моїй присутності та внесені до акта, претензій
до контролера не маю.
Усе дорогоцінне каміння і вироби з них пред'явлені повністю і
взяті мною на відповідальне зберігання.
"_____"_______________ 200 __ р. Матеріально відповідальна
особа ________________________
(підпис)
Додаток 3
до Інструкції про порядок
проведення перевірок щодо
додержання чинного
законодавства при виконанні
операцій з дорогоцінними
металами і дорогоцінним
камінням
АКТ N
про результати перевірки фактичної наявності музейних цінностей (предметів) із дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
"___"___________ 200 __ р. Представниками Державної пробірної
служби ___________________________________________________________
у присутності представників ______________________________________
__________________________________________________________________
перевірено фактичну наявність музейних цінностей (предметів) із
дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння у матеріально
відповідальної особи _____________________________________________
__________________________________________________________________
Фонд зберігання ________________________ зважування проводилось на
вагах ______________________
При перевірці фактичної наявності виявлено:
----------------------------------------------------------------------------------
| N | Номер | Назва |Загальна|Дорогоцінні метали| Дорогоцінне |Примітка|
|пор.|спеціальної| та | маса | | каміння і | |
| | інвентари-|короткий|предмета| | вставки із | |
| | заційної | опис | (г) | |недорогоцінних | |
| | книги, |предмета| | | матеріалів | |
| | книги | і його | |------------------+-----------------| |
| | основного | збере- | |Назва|Проба|Маса |Назва|Кіль-|Маса | |
| | інвентарю | ження | | | |нетто | |кість|карат| |
| | і книги | за | | | | (г) | |(шт.)| | |
| | надходжень| даними | | | | | | | | |
| | | обліку | | | | | | | | |
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
|----+-----------+--------+--------+-----+-----+------+-----+-----+-----+--------|
----------------------------------------------------------------------------------
Представники музею: Представники Державної пробірної служби:
Усі пред'явлені предмети перевірені мною
та взяті на відповідальне зберігання:
"____"_____________ 200 __ р. Матеріально відповідальна
особа ________________________
(підпис)
Додаток 4
до Інструкції про порядок
проведення перевірок щодо
додержання чинного
законодавства при виконанні
операцій з дорогоцінними
металами і дорогоцінним
камінням
Порівняльна відомість фактичних залишків золота (срібла)
за станом на ________________ з даними бухгалтерського обліку
в матеріально відповідальних осіб ювелірної майстерні ________________________
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| N | Вид і | Проба |Фактич-| Числиться | Нормативні| Уточнені |Результат, | Прізвище | Підпис |
|пор.| назва | або | на | за | втрати на | облікові |маса нетто | та |матеріально|
| |дорогоцін-| вміст | наяв- | обліковими |перероблені| дані, | (г) | ініціали | відпові- |
| | них | у | ність,|документами,|дорогоцінні|скореговані | |матеріально| дальної |
| | металів |відсот-| маса | маса | метали | згідно із | | відпові- | особи |
| |та виробів| ках | нетто | нетто |-----------|нарахованими|-------------| дальної | |
| | | | (г) | (г) |% | г |нормативними|Лишок|Нестача| особи | |