• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил сертифікації експлуатантів

Міністерство транспорту України  | Наказ, Правила від 29.05.1998 № 204 | Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 204 від 29.05.98
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 вересня 1998 р.
за N 552/2992
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 273 від 28.03.2006 )
Про затвердження Правил сертифікації експлуатантів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 N 247 від 23.04.2001 N 476 від 12.07.2002 N 502 від 08.07.2003 )
З метою забезпечення безпеки польотів та льотної придатності повітряних суден згідно з Повітряним кодексом України та на виконання Указу Президента України від 15.01.98 N 17/98 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення безпеки авіації України"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила сертифікації експлуатантів (далі - Правила), що додаються.
2. Державному департаменту авіаційного транспорту України:
2.1. Зареєструвати зазначені Правила в Міністерстві юстиції України у встановленому чинним законодавством порядку.
2.2. Довести зазначені Правила до відома усіх експлуатантів України.
3. Організаціям, які мають Сертифікат експлуатанта, необхідно привести свої структури і документацію у відповідність до вимог цих Правил у шестимісячний термін з дня введення в дію цих Правил та узгодити їх з Укравіацією.
4. Укравіації провести перевірку виконання експлуатантами вимог Правил сертифікації експлуатантів.
5. Вважати такими, що втратили чинність, Правила з питань процедур експлуатаційної сертифікації та інспектування експлуатантів, затверджені наказом Мінтрансу від 08.08.96 N 254.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника міністра транспорту України - Голову Укравіації Максимова В.О.
Перший заступник Міністра Л.М.Костюченко
Затверджено
Наказ Міністерства транспорту
України 29.05.98 N 204
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 вересня 1998 р.
за N 552/2992
Правила сертифікації експлуатантів
( У тексті Правил та додатків до них слово "Укравіація" в усіх відмінках замінено словом "Укравіатранс" у відповідному відмінку, слова "Голова Укравіації" в усіх відмінках замінено словами "Директор Укравіатрансу" у відповідному відмінку згідно з Наказом Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )( У тексті додатків до Правил слова "Державна авіаційна адміністрація" замінено словами "Державний департамент авіаційного транспорту", слова "State Aviation Administration" замінено словами "State Department of Aviation Transport", слова "Голова Державної авіаційної адміністрації" замінено словом "Директор", слова "Chairman of State Aviation Administration" замінено словом "Director" згідно з Наказом Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
( У додатках до Правил цифри "252135" замінено цифрами "01135" згідно з Наказом Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила поширюються незалежно від форм власності та відомчої приналежності на всіх експлуатантів цивільної авіації (далі - експлуатанта), які зареєстровані на території України як юридичні особи і здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (ПС), і є обов'язковими для них. Ці Правила поширюються також на експлуатантів інших літальних апаратів, що використовуються з комерційною метою.
1.2. Ці Правила встановлюють сертифікаційні вимоги до експлуатантів цивільних повітряних суден, а також процедури сертифікації експлуатантів та нагляду за ними.
1.3. Ці Правила використовуються для розроблення експлуатаційних процедур, що потрібні для організації роботи експлуатантів з метою забезпечення безпеки авіації та виконання польотів.
2. Терміни, визначення та скорочення
2.1. У цих Правилах подані такі терміни та визначення:
2.1.1. Авіаційні роботи - польоти ПС, під час яких ПС використовується для забезпечення спеціалізованих видів робіт у таких галузях, як сільське господарство, фотографування, топографічне знімання, будівництво, медична допомога, нагляд та патрулювання, пошук та рятування, повітряна реклама, гасіння лісових пожеж та інше.
2.1.2. Анулювання Сертифіката - офіційна процедура в системі Укравіатрансу, що визначає Сертифікат експлуатанта недійсним в силу певних причин, після чого відновлення Сертифіката експлуатанта проводиться за тими процедурами, що передбачені при отриманні Сертифіката вперше.
2.1.3. Вертикальне ешелонування - інтервал, який встановлюється між повітряними судами у вертикальній площині для запобігання зіткненню.
2.1.4. Встановлені вимоги - положення, викладені в рекомендаціях, інструкціях, керівництвах, нормах льотної придатності та інших нормативних документах, що регулюють експлуатацію цивільних повітряних суден, рівень професійної підготовки авіаційного персоналу, фінансово-економічну спроможність, розробку, будівництво та експлуатацію авіаційної техніки, аеропортів і цивільних аеродромів, а також у правилах польотів, перевезень пасажирів, багажу, вантажу, пошти, використання авіації для виконання авіаційних робіт.
2.1.5. Відмова від Сертифіката - офіційна процедура, за якою власник Сертифіката за власним бажанням відмовляється від діяльності, зазначеної в Сертифікаті.
2.1.6. Заява про припинення виконання польотів - офіційна процедура, за якою експлуатант заявляє про тимчасову неможливість виконання польотів внаслідок певних причин. Відновлення дії Сертифіката експлуатанта провадиться після проведення додаткового інспектування.
2.1.7. Заявник - юридична або фізична особа, яка подала заявку на проведення сертифікації.
2.1.8. Заявка на проведення сертифікації - офіційне звернення заявника у відповідній формі до Укравіатрансу на одержання чи продовження дії Сертифіката експлуатанта або внесення змін до спеціальних експлуатаційних положень.
2.1.9. Забезпечення якості - всі заплановані систематичні дії, потрібні для створення достатньої впевненості в тому, що продукція чи послуга буде відповідати встановленим вимогам до якості.
2.1.10. Зовнішня станція технічного обслуговування - лінійна станція організації з технічного обслуговування, яка розташована за межами країни реєстрації даної організації.
2.1.11. Зональна навігація (RNAV) - метод навігації, що дозволяє повітряним суднам виконувати політ за будь-якою бажаною траєкторією в межах зони дії радіомаякових навігаційних засобів чи в межах, визначених можливостями автономних засобів, або їх комбінацій.
2.1.12. Інспектор - висококваліфікований працівник Укравіатрансу, якому надані відповідні повноваження з перевірки діяльності експлуатанта і який має відповідне посвідчення Укравіатрансу.
2.1.13. Категорія IIIC ICAO (CAT IIIC) - точний захід на посадку та посадка за приладами без обмеження відносної висоти прийняття рішення та дальності видимості на ЗПС.
2.1.14. Категорія II ICAO (CAT II) - точний захід на посадку та посадка за приладами з відносною висотою прийняття рішення менше 60 м (200 футів), але не менше 30 м (100 футів) та при дальності видимості на ЗПС не менше 350 м.
2.1.15. Категорія IIIA ICAO (CAT IIIA) - точний захід на посадку та посадка за приладами:
а) з відносною висотою прийняття рішення менше 30 м (100 футів) або без обмеження відносної висоти прийняття рішення;
б) з дальністю видимості на ЗПС не менше 200 м.
2.1.16. Категорія IIIB ICAO (CAT IIIB) - точний захід на посадку та посадка за приладами:
а) з відносною висотою прийняття рішення менше 15 м (50 футів) або без обмеження відносної висоти прийняття рішення;
б) з дальністю видимості на ЗПС менше 200м, але не менше 50 м.
2.1.17. Комп'ютерна інформаційно-аналітична система Укравіатрансу - локальна комп'ютерна мережа, встановлена в підрозділах Укравіатрансу, яка містить інформацію про експлуатантів, ПС, персонал авіаційного транспорту України та інше.
2.1.18. Керівництво з виконання польотів - документ, який розроблюється експлуатантом та містить інформацію стосовно політики, процедур та інструкцій експлуатанта для використання персоналом, що здійснює організацію та виконання польотів.
2.1.19. Керівництво з регулювання технічного обслуговування - документ, який розроблюється експлуатантом та слугує інструктивним матеріалом для персоналу, який займається технічним обслуговуванням.
2.1.20. Комісія - постійно діюча комісія Укравіатрансу, що призначається директором Укравіатрансу, яка готує рішення про видачу або припинення дії Сертифіката експлуатанта та подає його на затвердження директору Укравіатрансу.
2.1.21. Лінійна станція технічного обслуговування - підрозділ організації з технічного обслуговування, створений поза місцем дислокації основної виробничої бази на термін не менше трьох місяців.
2.1.22. Необхідні навігаційні характеристики (RNP) - показник точності дотримання навігаційних характеристик, необхідний для виконання польотів у межах установленого повітряного простору.
2.1.23. Нормативний документ - документ, який містить норми, правила, загальні принципи, процедури чи характеристики, що стосуються різних видів діяльності або їхніх результатів.
2.1.24. Оренда ПС - засноване на договорі строкове платне користування ПС, потрібне орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
2.1.25. Організація з технічного обслуговування - організація, що зареєстрована у встановленому порядку, одним із основних напрямків діяльності якої є технічне обслуговування авіаційної техніки і яка має Сертифікат на право виконання відповідних видів робіт. Організацією з технічного обслуговування можуть виступати як самостійні підприємства, так і експлуатанти та аеропорти.
2.1.26. Основний перелік мінімального обладнання (MMEL) - перелік, який складається розробником для конкретного типу повітряних суден, що затверджується державою розробника і визначає компоненти обладнання, несправність одного або декількох з яких не перешкоджає початку польоту. В основному переліку мінімального обладнання можуть бути надані особливі експлуатаційні умови, обмеження або правила.
2.1.27. Перелік мінімального обладнання (MEL) - перелік, що передбачає експлуатацію повітряного судна в певних умовах при відмові конкретного компонента обладнання, що складається експлуатантом відповідно до основного переліку мінімального обладнання для даного типу повітряних суден або більш жорстких вимог.
2.1.28. Польоти підвищеної дальності (ETOPS) - польоти на літаках з двома двигунами за маршрутами, де час польоту на рекомендованій швидкості у разі відмови одного двигуна до найближчого запасного аеродрому, придатного для посадки, перевищує 60 хвилин.
2.1.29. Припинення дії Сертифіката - офіційна процедура Укравіатрансу, яка фіксує тимчасове припинення дії сертифіката з правом відновлення його дії після усунення недоліків, що призвели до припинення.
2.1.30. Сертифікація експлуатанта - офіційна процедура щодо перевірки здатності експлуатанта забезпечити відповідність установленим вимогам з забезпечення безпеки авіації.
2.1.31. Сертифікат експлуатанта - юридичний документ, який видається згідно з цими Правилами та свідчить про те, що експлуатант відповідає вимогам Повітряного кодексу України, вимогам цих Правил та рекомендаціям Міжнародної організації цивільної авіації.
2.1.32. Спеціальне експлуатаційне положення (СЕП) - юридичний документ, де обумовлені права та обмеження, що долучається до Сертифіката експлуатанта. СЕП використовуються для доповнення загальних положень сертифіката і не є чинними окремо без Сертифіката експлуатанта.
2.1.33. Сертифікат фахівця цивільної авіації - юридичний документ, що встановлює особу власника сертифіката, визначає її право на здійснення професійної діяльності в галузі цивільної авіації та підтверджує наявність у неї потрібних знань, освіти, навичок та відповідного стану здоров'я.
2.1.34. Система управління надійністю авіаційної техніки (далі - АТ) - сукупність взаємопов'язаних програм, заходів, нормативів, методів і засобів, що спрямовані на зберігання льотної придатності ПС та підвищення надійності виробів АТ, які здійснюються підприємствами та організаціями на основі нормування їхньої діяльності комплексом процедур.
2.1.35. Система якості - сукупність організаційної структури, визначених експлуатантом норм відповідальності, повноважень та процедур експлуатанта, а також процесів та ресурсів, які забезпечують здійснення керівництва якістю та відповідність її до встановлених вимог.
2.1.36. Сертифікат льотної придатності - документ, що свідчить про відповідність екземпляра ПС чинним вимогам льотної придатності і дає право на льотну експлуатацію ПС згідно зі встановленими обмеженнями.
2.1.37. Технічне обслуговування - капітальний ремонт (або еквівалентні йому роботи), ремонт, перевірка, заміна, модифікація або усунення дефекту авіаційної техніки, що виконуються як окремо, так і в сукупності цих робіт.
2.1.38. Укравіатранс - урядовий орган державного управління, який діє у складі Мінтрансу та йому підпорядковується.
2.1.39. Якість - сукупність характеристик продукції або послуги, що стосуються її здатності задовольнити встановлені і передбачувані потреби.
2.2. У цих Правилах є такі скорочення:
2.2.1. АБ - авіаційна безпека.
2.2.2. АД - авіаційний двигун.
2.2.3. АМС(Ц) - аеродромна метеорологічна станція (цивільна).
2.2.4. АНВ - акт незаконного втручання.
2.2.5. ACN - класифікаційний номер повітряного судна.
2.2.6. АТ - авіаційна техніка.
2.2.7. АТБ - авіаційно-технічна база.
2.2.8. АФТН - мережа авіаційного наземного зв'язку.
2.2.9. БП - безпека польотів.
2.2.10. B-RNAV - базова зональна навігація.
2.2.11. ВПО - відомча пожежна охорона.
2.2.12. ҐЗПС - ґрунтова злітно-посадкова смуга.
2.2.13. ДПН - державний пожежний нагляд.
2.2.14. ЕД - експлуатаційна документація.
2.2.15. ЗОК - засоби об'єктивного контролю.
2.2.16. ЗПС - злітно-посадкова смуга.
2.2.17. ІАС - інженерно-авіаційна служба.
2.2.18. КІАС - комп'ютерна інформаційно-аналітична система.
2.2.19. КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації типу ПС.
2.2.20. КТО - керівництво з технічного обслуговування типу ПС.
2.2.21. MEL - перелік мінімального обладнання.
2.2.22. MMEL - основний перелік мінімального обладнання.
2.2.23. MNPS - вимоги до мінімальних навігаційних характеристик.
2.2.24. МПЛ - міжнародні повітряні лінії.
2.2.25. ОЛР - організація льотної роботи.
2.2.26. ОПР - організація повітряного руху.
2.2.27. ПАРЗП - пошукове та аварійно-рятувальне забезпечення польотів.
2.2.28. ПРЗП - пошуково-рятувальне забезпечення польотів.
2.2.29. ПС - повітряне судно.
2.2.30. RNAV - зональна навігація.
2.2.31. RVSM - скорочений мінімум вертикального ешелонування.
2.2.32. RNP - вимоги до навігаційних характеристик.
2.2.33. PCN - класифікаційний номер покриття злітно-посадкової смуги.
2.2.34. РТЗ - радіотехнічне забезпечення.
2.2.35. САІ - служба аеронавігаційної інформації.
2.2.36. CAT II - категорія II ICAO.
2.2.37. CAT IIIA - категорія IIIA ICAO.
2.2.38. CAT IIIB - категорія IIIB ICAO.
2.2.39. CAT IIIC - категорія IIIC ICAO.
2.2.40. СЕП - спеціальні експлуатаційні положення до Сертифіката експлуатанта.
2.2.41. ТО - технічне обслуговування.
2.2.42. УПР - управління повітряним рухом.
2.2.43. ЦА - цивільна авіація.
( Розділ 2 в редакції Наказу Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
3. Нормативні посилання
У Цих Правилах є посилання на такі нормативно-правові акти:
а) Повітряний кодекс України (надано чинності Постановою Верховної Ради України від 4 травня 1993 року N 3168-12);
в) Последствия совместного использования кодов авиакомпаний (Міжнародна організація цивільної авіації, циркуляр 269-АТ/110);
г) НПП ГА-85. Наставление по производству полетов в гражданской авиации СССР (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 77 від 08.04.85);
ґ) НТЭРАТ ГА-83. Наставление по технической эксплуатации и ремонту авиационной техники в гражданской авиации СССР (затверджено Наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 241 від 27.12.83);
д) НАС ГА-86. Наставление по аэродромной службе в гражданской авиации (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 23/И від 26.03.86);
е) НТЭРТОС ГА-86. Наставление по технической эксплуатации радиотехнического оборудования и связи в гражданской авиации СССР (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 84/И від 21.06.85);
є) НМО ГА-90. Наставление по метеорологическому обеспечению гражданской авиации СССР (затверджено Держкомгідрометом СРСР 27.12.89 р. і МЦА СРСР 03.01.90);
ж) РПАСОП ГА-91. Руководство по поисковому и аварийно-спасательному обеспечению полетов в гражданской авиации СССР (затверджено наказом Міністерства цивільної авіації СРСР N 65 від 28.03.89);
з) ПРАП - 95. Положення про розслідування авіаційних подій на території України (затверджене наказом Укравіатрансу від 28.11.95 N 262 та зареєстровано в Міністерстві юстиції 17.01.96 за N 27/1052);
и) Doc 4444-RAC/501. Правила полетов и обслуживание воздушного движения (рус.).
( Розділ 3 доповнено пунктом "и" згідно з Наказом Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
4. Державна система сертифікації та нагляду за діяльністю експлуатантів
4.1. Організація державної системи сертифікації.
4.1.1. Проведення сертифікації та нагляд за діяльністю експлуатантів здійснює Укравіатранс через запровадження систем:
а) сертифікації експлуатанта і видачі йому сертифіката;
б) постійного нагляду за діяльністю сертифіковуваних експлуатантів із вжиттям відповідних заходів у разі недотримання ними встановлених вимог;
в) регулярних експлуатаційних перевірок з метою дотримання експлуатантами відповідності сертифікаційних вимог та наданих експлуатантом відомостей, що містяться в заявці на одержання або продовження строку дії сертифіката, фактичному стану, з урахуванням всіх змін та доповнень, що відбулися.
4.1.2. Головним методом, вдаючись до якого, Держава забезпечує необхідний контроль за діяльністю експлуатанта, є сертифікація експлуатанта, видача Сертифіката експлуатанта та постійний нагляд за його діяльністю у сфері забезпечення безпеки польотів.
4.1.3. Виконання польотів без Сертифіката експлуатанта є незаконним.
4.1.4. Оперативне регулювання діяльності експлуатантів здійснюється шляхом видання Експлуатаційних директив, через які до експлуатантів доводяться рішення Укравіатрансу з забезпечення БП, виконання яких є обов'язковим.
4.1.5. Загальне оцінювання готовності експлуатанта здійснюється комісією Укравіатрансу на підставі висновків експлуатаційної перевірки.
4.1.6. Впровадженням системи сертифікації експлуатантів, видачі Укравіатрансом Сертифіката експлуатанта та подальшого їх інспектування, забезпечується захист громадських інтересів (пасажирів, споживачів), вплив на діяльність експлуатанта щодо забезпечення безпеки польотів і контроль його, без посягання на його самостійність та пряму відповідальність за забезпечення безпеки авіації.
4.1.7. Оцінка готовності служб експлуатанта за напрямками діяльності здійснюється висококваліфікованими фахівцями Укравіатрансу, які мають відповідні повноваження. Укравіатрансу надається право на здійснення експертизи щодо відповідності встановленим вимогам залучати потрібних фахівців інших відомств та організацій з числа осіб, уповноважених або акредитованих Укравіатрансом.
4.1.8. Чинність Сертифіката експлуатанта та СЕП (разом або частково) може бути припинена або анульована рішенням Укравіатрансу, якщо експлуатант порушить встановлені цими Правилами норми, вимоги або втратить змогу виконувати їх.
4.1.9. Укравіатранс має право порушувати питання щодо відповідності керівника державного експлуатанта займаній посаді, в разі виявлення серйозних порушень, що впливають на забезпечення безпеки польотів.
4.1.10. Наявність Сертифіката надає право експлуатанту займатися діяльністю з урахуванням умов та обмежень, наведених у СЕП.
4.2. Відповідальність держави та експлуатанта
4.2.1. Як відповідний орган авіаційного транспорту України, так і експлуатант несуть відповідальність за безпечне здійснення польотів згідно з чинним законодавством України.
4.2.2. При виконанні міжнародних польотів відповідний орган авіаційного транспорту України несе відповідальність згідно з визнаними або укладеними міжнародними конвенціями, угодами та домовленостями, а також у відповідності з чинним законодавством України, що регулює діяльність ЦА.
4.3. Відповідальність експлуатанта
4.3.1. Експлуатант несе відповідальність за:
а) виконання всіх вимог, правил, положень, що регулюють діяльність ЦА;
б) безпечне здійснення польотів;
в) забезпечення АБ;
г) здійснення організації контролю надійності АТ, з метою подальшого використання результатів контролю для підтримання льотної придатності ПС та усунення причин відмов АТ;
ґ) наявність усіх видів обов'язкового авіаційного страхування;
д) високий рівень професійної підготовки, перепідготовки, кваліфікації авіаційного персоналу, який забезпечує безпеку польотів;
е) забезпечення охорони і повного збереження державної таємниці та конфіденційності інформації;
є) наявність в підрозділах та службах експлуатанта чинних нормативно-правових актів, що регламентують авіаційну діяльність в Україні;
ж) розроблення процедур експлуатанта, що потрібні для забезпечення безпеки авіації;
з) своєчасність щомісячних відрахувань до іноваційного фонду згідно з чинним законодавством України;
и) виконання договірних зобов'язань;
і) контроль виконання тих видів забезпечення, що здійснюються на договірній підставі;
ї) надання достовірної інформації в Укравіатранс щодо його діяльності.
4.3.2. Відповідальність експлуатанта за забезпечення безпеки польотів та дотримання нормативів і правил, що регулюють його діяльність, є повною і неподільною.
4.3.3. Експлуатант, який направив заявку на сертифікацію, здійснює оплату за офіційні дії з сертифікації згідно з чинним законодавством України.
4.3.3.1. Експлуатант сплачує державні збори відповідно до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.93 N 819 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 червня 1998 р. N 889, за другий рік дії сертифіката експлуатанта не пізніше місяця після його початку.
4.3.4. Експлуатант, який направив до Укравіатрансу заявку на сертифікацію, несе витрати (транспортні витрати, митні збори, перебування в готелі) з проведення експлуатаційної перевірки, що передує сертифікації, та подальшого інспектування експлуатанта з метою встановлення його відповідності до вимог цих Правил.
4.3.5. Оригінал Сертифіката експлуатанта та СЕП знаходиться у керівника експлуатанта, який забезпечує їх зберігання.
4.3.5.1. Копія Сертифіката експлуатанта розміщується у головному офісі експлуатанта на видному місці, а копії СЕП - у відповідних службах.
4.3.5.2. Експлуатант повинен використовувати у своїй діяльності тільки оригінали або нотаріально завірені копії Сертифіката експлуатанта та СЕП.
4.3.6. Експлуатант повинен мати копію оформленої сертифікаційної справи з усіма змінами.
4.3.7. У своїй діяльності зі здійснення оренди та/або лізингу, фрахтування, обміну ПС та спільного використання кодів експлуатант повинен керуватися документами та договорами, узгодженими з Укравіатрансом.
5. Сертифікація експлуатанта
5.1. Загальна процедура
5.1.1. Укравіатранс в роботі з сертифікації експлуатантів виконує окреслені в повноваженнях офіційні дії. Ці Правила встановлюють таку послідовність офіційних дій:
а) прийняття та реєстрація заявки на ім'я директора Укравіатрансу.
( Підпункт "а" пункту 5.1.1 в редакції Наказу Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
б) оформлення плану-графіка сертифікаційних робіт;
в) експертиза заявки та долучених до неї документів протягом 2-х місяців;
г) оформлення акта попередньої оцінки заявки, з письмовим повідомленням заявнику про недоліки, які виявлені під час попереднього оцінювання;
ґ) отримання від експлуатанта документів, що свідчать про усунення недоліків, та їх перевірка;
д) проведення сертифікаційної перевірки;
е) оформлення акта за результатами сертифікаційної перевірки з повідомленням про виявлені недоліки;
є) повторна сертифікаційна перевірка;
ж) підготовка рішення Комісією Укравіатрансу про видачу (невидачу) Сертифіката експлуатанта за результатами сертифікаційної перевірки;
з) оформлення Сертифіката експлуатанта, спеціальних експлуатаційних положень та їх видача (або складена у письмовій формі вмотивована відмова у видачі сертифіката).
5.2. Заявка на сертифікацію
5.2.1. Заявка на сертифікацію (додаток 1 цих Правил) та долучені до неї відомості та документи (додаток 2 цих Правил), які оформлені з дотриманням відповідних вимог (додаток 3 цих Правил), і сплата державних зборів за подачу заявки відповідно до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.93 N 819 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 червня 1998 р. N 889 є підставами для її розгляду Укравіатрансом.
5.2.1.1. Заявка без повного комплекту документів згідно з додатком 1 цих Правил та сплати держзборів до розгляду не приймається.
5.2.1.2. Заявка та всі документи, що подаються до Укравіатрансу, повинні надходити державною мовою в оригіналі або нотаріально завірених копіях. Посилання на назви документів виконуються на мові оригіналу документа.
5.2.1.3. Всі заявки на видачу, продовження строку чинності Сертифіката експлуатанта та зміни спеціальних експлуатаційних положень повинні подаватись одночасно на паперових та магнітних носіях.
Підготовка та подача даних на магнітних носіях проводиться у вигляді файлів, які підготовлені за комп'ютерною системою, схваленою Укравіатрансом.
5.2.2. Укравіатранс може відхилити заявку в разі невиконання вимог підпунктів 5.2.1.2 та 5.2.1.3 цих Правил.
5.2.3. Після одержання заявки від майбутнього експлуатанта Укравіатранс повідомляє його про порядок та процедури розгляду заявки, визначає конкретну посадову особу Укравіатрансу, яка буде нести відповідальність за координацію всіх питань сертифікації, та узгоджує план-графік проведення сертифікаційних робіт.
5.2.4. Укравіатранс повинна у десятиденний термін повідомити заявника про прийняття або відхилення (в разі невиконання вимог цих Правил) заявки.
5.2.5. Заявка, недоліки по якій не усунені протягом трьох місяців з дня надання зауважень, анулюється, кошти зі сплати державних зборів не повертаються.
5.2.6. Заявник може повторно подати заявку на загальних підставах.
5.3. Попереднє оцінювання заявки
5.3.1. Укравіатранс під час попереднього оцінювання заявки експлуатанта з'ясовує, чи заявник має:
а) відповідні нормативно-правові акти;
б) фінансово-економічні ресурси, які забезпечують спроможність заявника підтримувати належний рівень безпеки авіації;
в) відповідні підрозділи, персонал, обладнання, споруди, документацію та інше, необхідне для забезпечення польотів і перевезень, засоби зв'язку, достатній штат персоналу;
г) ПС, які призначені для виконання перевезень і на які оформлено чинні сертифікати придатності до польотів.
При цьому розглядаються такі питання:
- чи забезпечується експлуатація ПС у згоді з вимогами щодо завантаження та здійснення контролю за нею;
- чи відповідають обрані види польотів, повітряні траси, аеродроми типам ПС;
- чи забезпечується відповідне ТО ПС та рівень підготовки особового складу ІАС згідно з чинними вимогами, нормативними актами і правилами ТО;
- чи обладнані ПС відповідними приладами або обладнанням для виконання передбачуваних перевезень;
ґ) достатню кількість підготовлених льотних екіпажів для виконання запропонованих польотів без порушень тривалості робочого часу;
д) можливість забезпечити рівень послуг, який відповідає потребам або попиту, та враховує громадські інтереси;
е) потенційні можливості для виконання запропонованих польотів та безпечного здійснення польотів з урахуванням тих ресурсів, що їх має експлуатант;
а також - чи заявник:
є) визначив географічні регіони для нерегулярних перевезень, проведення авіаційних робіт, обрав ті маршрути для регулярних перевезень;
ж) запропонував авіаперевезення, що не суперечать двостороннім або багатостороннім угодам зі врегулювання питань правил виконання польотів, частот зв'язку та іншим угодам, які уклала держава;
з) визначив коло обов'язків, відповідальність керівного складу і основного виконавчого персоналу;
и) придатний, як потенційний експлуатант, для безпечного здійснення запропонованих польотів, тобто розглядається організаційна структура експлуатанта, досвід та рівень професійної підготовки фахівців, що займають керівні посади і відповідають за безпеку польотів, а також інші посади, які, на думку заявника, є важливими у виробничій діяльності підприємства.
5.3.2. Під час попереднього оцінювання заявки експлуатанта Укравіатранс визначає відповідність кандидатур кваліфікаційним вимогам та відсутність у них порушень, які мають вплив на безпеку польотів:
а) керівника експлуатанта, його заступників;
б) керівних працівників та фахівців підрозділів, що забезпечують безпеку авіації та якість робіт.
5.3.3. Під час попереднього оцінювання заявки, з метою визначення виконання експлуатантом вимог до нього при організації своєї діяльності, згідно з розділом 6 цих Правил, Укравіатранс повинен:
а) отримати бізнес-план заявника на найближчі 2 роки (копії договорів про фінансово-комерційне співробітництво тощо);
б) поінформувати експлуатанта про процедури сертифікації, вимоги та іншу документацію, у відповідності з якими будуть оцінюватись можливості заявника;
в) провести попереднє оцінювання системи якості;
г) провести попереднє оцінювання Програми з підготовки персоналу (підвищення кваліфікації і тренування льотного, інженерно-технічного та іншого складу, відповідність присвоєних класів та допусків чинним авіаційним вимогам і положенням з підготовки та перепідготовки кадрів);
ґ) провести попередню оцінку Керівництва з виконання польотів, Програми із забезпечення безпеки польотів та запобігання авіаційним подіям, а також Керівництва з регулювання ТО;
( Підпункт "ґ" пункту 5.3.3 в редакції Наказу Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
д) провести попереднє обговорення запропонованої експлуатантом системи інспектування (контролю) льотної експлуатації, ОПР, технічного стану ПС та іншого обладнання, а також стану ефективності служб, що забезпечують польоти;
е) обговорити запропоновану експлуатантом систему ведення виробничо-технічної документації;
є) з'ясувати, які демонстраційні або показові (технічні) польоти повинен виконати заявник і в яких випадках;
ж) пояснити експлуатанту, який сертифікат буде йому виданий і які будуть встановлені обмеження;
з) в двомісячний термін направити експлуатанту письмове повідомлення (акт попередньої оцінки) з переліком недоліків, що були виявлені під час попередньої оцінки.
5.3.4. Попередня перевірка фінансово-економічної спроможності експлуатанта проводиться на етапі попередньої оцінки на відповідність вимогам Укравіатрансу.
5.3.4.1. Методика та обсяги перевірки фінансово-економічної спроможності регламентуються відповідними вимогами та інструкціями, що розробляються Укравіатрансом.
5.3.5. Після закінчення попереднього оцінювання Укравіатранс визначає можливість проведення сертифікаційної перевірки експлуатанта.
5.3.6. Кожен експлуатант повинен підтвердити здатність та продемонструвати можливість забезпечення безпечного та якісного виконання авіаперевезень, авіаційних робіт тощо.
5.4. Сертифікаційна перевірка
5.4.1. Укравіатранс направляє комісію для перевірки організації льотної роботи, документації, обладнання, засобів та методів ТО, організаційної і адміністративної структур, фінансово-економічної спроможності та інших питань і напрямів діяльності щодо організації, виконання і забезпечення польотів та перевезень.
5.4.2. Загальне оцінювання готовності експлуатанта провадиться комісією, склад якої затверджується директором Укравіатрансу. Головою комісії призначається посадова особа за наказом директора Укравіатрансу.
5.4.3. Для оцінки готовності експлуатанта до виконання заявлених авіаційних перевезень та робіт, а також підготовки сертифікаційних матеріалів до видачі Сертифіката експлуатанта, Укравіатранс залучає своїх фахівців відповідних відділів за напрямами діяльності, а також акредитованих нею осіб.
5.4.4. Сертифікаційну перевірку комісія Укравіатрансу виконує згідно з Програмою сертифікаційної перевірки, що затверджується Укравіатрансом для кожного експлуатанта.
5.4.5. Перевірці підлягають всі служби, підрозділи та представництва експлуатанта в аеропортах та за кордоном.
5.4.6. Сертифікаційна перевірка експлуатанта охоплює всі аспекти його діяльності, приділяючи особливу увагу питанням забезпечення безпеки авіації.
5.4.7. Інспектування льотної і наземної служб та засобів здійснюється з метою визначення відповідності професійної підготовки особового складу, наземних засобів та обладнання вимогам щодо вирішення поставлених завдань.
Загальні завдання перевірних польотів в межах інспекції полягають у з'ясовуванні:
а) порядку дій в польоті, який викладений в КЛЕ, та його дотримання;
б) наявності засобів та обладнання, що знаходяться в розпорядженні льотного екіпажу для забезпечення польотів і дотримання правил;
в) загального забезпечення наземного обслуговування ПС та допомоги льотному екіпажу при виконанні своїх обов'язків на всіх аеродромах, які використовує заявник на маршрутах;
г) використання маршрутних засобів та обладнання, в тому числі приналежних іншим відомствам.
Примітка. Дозволяється оформлення документів на видачу Сертифіката експлуатанта без виконання інспектування на маршруті, за умови виконання першого польоту з інспекторським складом Укравіатрансу.
5.4.8. Інспекторській перевірці підлягає така документація:
а) документи з організації та виконання польотів, організація їх одержання та оперативність введення в дію;
б) матеріали, що регламентують забезпечення польотів;
в) льотні справи членів льотного екіпажу;
г) особисті справи, трудові книжки керівного складу та старших спеціалістів;
ґ) облік льотного і робочого часу екіпажу згідно з чинними документами;
д) експлуатаційні і бортові записи;
е) облікова документація з технічного обслуговування;
є) документи з проведення та обліку комплексного аналізу засобів об'єктивного контролю (ЗОК), вжиття відповідних заходів з метою усування виявлених недоліків;
ж) документи з обліку та функціонування системи інформування про експлуатаційні перешкоди;
з) інструкція з організації служби АБ експлуатанта (якщо такий підрозділ існує в структурі експлуатанта);
и) інструкція про порядок організації і здійснення охорони ПС, авіаційного майна та об'єктів експлуатанта;
і) інструкція про порядок організації та забезпечення пропускного та внутрішнього об'єктового режиму на авіаційних об'єктах експлуатанта;
ї) інструкція про порядок здійснення передпольотного огляду ПС;
й) інструкція про порядок здійснення спеціального огляду ПС та авіаційних об'єктів в разі загрози вчинення акту незаконного втручання;
к) інструкція про порядок перевезення на ПС вогнепальної зброї, боєприпасів, засобів активної оборони та індивідуального захисту, а також осіб, які знаходяться під вартою;
л) технологія контролю на безпеку ручної кладі, багажу, вантажу, бортприпасів та особистого контролю пасажирів і членів екіпажу ПС;
м) інструкція про порядок здійснення службового розслідування акту незаконного втручання в діяльність експлуатанта;
н) інструкція про порядок дій та взаємодії особи, відповідальної за організацію і здійснення заходів АБ (служби авіаційної безпеки), зі службами експлуатанта (аеропорту) та іншими юридичними особами з попередження, припинення, локалізації та врегулювання кризових ситуацій, пов'язаних з АНВ;
о) інструкція про порядок супроводження в контрольованих зонах у межах аеропорту пасажирів, багажу, бортових припасів та матеріальних цінностей експлуатанта;
п) інструкція про порядок дій персоналу експлуатанта в разі надходження інформації про можливу загрозу безпеці експлуатанта;
р) програма первинної підготовки авіаційного персоналу експлуатанта з питань АБ;
с) інструкція про порядок виконання правил охорони праці та протипожежної безпеки при організації та вжитті заходів АБ;
т) сертифікати на персонал служби АБ експлуатанта (якщо такий підрозділ існує в структурі експлуатанта).
5.4.9. Під час інспектування організації з ТО заявника необхідно упевнитися, що:
а) виконання ТО відповідає вимогам, які встановлені Укравіатрансом;
б) є в належній комплектності нормативно-технічна, експлуатаційна і ремонтна документація, яка відповідає вимогам державних стандартів, та виконана її метрологічна експертиза;
в) виробничі приміщення за функціональним призначенням, технічними характеристиками і площами відповідають технології ТО, пожежної безпеки та чинним нормативам;
г) обладнання за складом та технічним станом відповідає вимогам технологічних інструкцій, організована перевірка і метрологічна експертиза, а також атестація засобів вимірювання та контрольно-перевірної апаратури;
ґ) забезпечується виконання вимог, норм і правил з ТО АТ, що діють у ЦА;
д) додержується порядок допуску інженерно-технічного персоналу та інших фахівців до ТО ПС;
е) є ефективне інформаційне забезпечення з метою управління процесами ТО, оцінки технічного стану та надійності авіаційної техніки, призначення та виключення робіт з ТО, обліку виконаних робіт;
є) оформлення документації на виконання ТО та інші роботи відповідає встановленим вимогам;
ж) організація та контроль обліку ТО АТ, а також робота з профілактики порушень відповідає встановленим вимогам;
з) забезпечується наявність та поповнення запасів (оборотного фонду) агрегатів, комплектуючих виробів, запчастин, спеціальних рідин та мастил, витратних матеріалів та інше, необхідність в яких виникає під час ТО;
и) штати інженерно-технічним персоналом укомплектовані, в тому числі фахівцями, які сертифіковані у відповідності з вимогами Укравіатрансу.
5.4.9.1. При перевірці стану виробничої бази та засобів ТО слід упевнитися, що наявність та стан виробничих будівель, споруд, обладнання, інструменту та іншого відповідає потребам ТО і що вони пристосовані до тих операцій, які пропонується виконувати. Перевіряються (в разі наявності) ангарні споруди, лабораторії, цехи з ремонту і обслуговування авіатехніки, адміністративні споруди, пасажирські комплекси, склади та інші споруди на відповідність встановленим вимогам, зокрема - протипожежного стану.
5.4.9.2. У випадку, якщо організація з ТО орендує будь-які споруди і засоби обслуговування, потрібно упевнитися, що договори на їх використання укладені та мають достатній термін чинності, додержуються встановлених вимог, норм, стандартів, правил, технологій, визначені обов'язки сторін.
5.4.10. Інспектування представництв експлуатанта в аеропортах та за кордоном.
5.4.10.1. Метою інспектування є оцінка служби експлуатанта, що пов'язана з організацією і виконанням польотів, а також оцінка наземних служб та компетентності відповідного персоналу.
Керівник представництва повинен мати відповідну авіаційну освіту та спеціальну підготовку для роботи в представництві.
До завдань інспектування входить визначення того, чи забезпечуються експлуатантом встановлені вимоги, належно виконуються затверджені експлуатантом процедури, ведеться належним чином відповідна документація.
5.4.10.2. Для одержання повного уявлення про роботу представництв і підрозділів, а також - ефективність обладнання, яке використовується, та порядок дій персоналу, ці інспекційні перевірки повинні проводитися в реальних умовах - під час відправлення або прибуття ПС.
5.4.11. Заявлений експлуатантом аеродром базування повинен бути в установленому порядку допущений Укравіатрансом для заявлених експлуатантом типів ПС та видів перевезень.
5.4.11.1. Заявлені експлуатантами аеродроми перевіряються щодо їх готовності до польотів згідно з "Наставлением аэродромной службы гражданской авиации (НАС ГА)", затвердженим наказом Міністра цивільної авіації СРСР від 26.03.86 N 23/И, та "Нормами годности эксплуатации аэродромов (НГЭА)", схваленими Міжвідомчою комісією 28.06.89.
5.4.12. Перевірка метеорологічного забезпечення експлуатанта включає:
а) перевірку виконання договірних зобов'язань між повноважним метеорологічним органом та експлуатантом;
б) оцінку характеру взаємодії метеорологічного органу і органу ОПР;
в) перевірку засобів і послідовності доведення метеорологічної інформації до експлуатанта;
г) відповідність метеорологічного обладнання, за допомогою якого виконуються метеорологічні спостереження, нормам придатності, прийнятим в Україні.
5.4.13. За результатами сертифікаційної перевірки складається відповідний акт, в якому визначаються виявлені недоліки та можливість виконання експлуатантом заявлених видів робіт та перевезень.
5.4.14. Експлуатант повинен усунути недоліки у встановлені комісією строки або надати до Укравіатрансу план-графік заходів щодо їх усунення.
5.4.14.1. Якщо недоліки не усунені в строк більше місяця та не узгоджено план-графік заходів щодо усунення недоліків, то сертифікаційна перевірка провадиться повторно.
5.4.14.2. Після усунення недоліків, які виявлені комісією, інспектором або комісією Укравіатрансу провадиться перевірка вжитих експлуатантом заходів, про що складається відповідний звіт.
5.5. Рішення про видачу сертифіката експлуатанта
5.5.1. Після закінчення перевірок і оформлення всіх належних документів за результатами сертифікаційної перевірки директор Укравіатрансу за поданням Комісії приймає рішення щодо видачі Сертифіката експлуатанта.
5.5.2. Директор Укравіатрансу підписує Сертифікат експлуатанта (додаток 4 до цих Правил) та СЕП (додатки 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 до цих Правил).
( Пункт 5.5.2 в редакції Наказу Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
5.5.3. Спеціальні експлуатаційні положення складаються з таких частин:
Частина A- Дозвіл на підготовку авіаційного персоналу
(додаток 5 до цих Правил);
Частина B- Використання повітряних суден (додаток 6 до
цих Правил);
Частина B-1- Використання орендованих повітряних суден
(додаток 7 до цих Правил);
Частина D- Дозвіл на договірне технічне обслуговування
ПС (додаток 8 до цих Правил);
Частина E- Дозвіл на виконання перегінних польотів
(додаток 9 до цих Правил);
Частина G- Дозвіл на виконання демонстраційних польотів
(додаток 10 до цих Правил);
Частина F- Обмін повітряними суднами (додаток 11 цих
Правил).
Примітка. Частина A СЕП - Дозвіл на підготовку авіаційного персоналу видається згідно з окремим Рішенням Укравіатрансу.
( Пункт 5.5.3 в редакції Наказу Мінтрансу N 3 від 09.01.2001 )
5.5.4. Сертифікат експлуатанта видається вперше на один рік, з правом виконання польотів в межах України та міжнародних польотів (тільки в межах СНД).
5.5.4.1. Директор Укравіатрансу може прийняти рішення про дострокове надання права на виконання міжнародних польотів (за межі СНД) в разі наявності у експлуатанта відповідно до підготовлених ПС, екіпажів, організаційної структури та досвідченого персоналу для організації зазначених польотів та забезпечення БП в попередній період роботи.
5.5.5. Сертифікат експлуатанта видається керівнику експлуатанта або особі, яка ним уповноважена.
5.5.6. Після одержання Сертифіката експлуатанта тому дозволяється розпочати виконання польотів згідно з вимогами законодавства України про цивільну авіацію, правилами та обмеженнями, що є в доданих до Сертифіката СЕП.
5.5.7. Після одержання Сертифіката експлуатант повинен отримати трилітерний умовний позивний ІКАО з правом тільки власного його використання для виконання міжнародних польотів згідно з процедурою, яку визначає Укравіатранс, а також оформити адресу АФТН згідно з вимогами п.2.1.2.3 документа ІКАО DOC 4444-RAC/501.
( Пункт 5.5.7 із змінами, внесеними згідно Наказом Мінтрансу N 3 від 09.01.2001; в редакції Наказу Мінтрансу N 247 від 23.04.2001 )
5.5.8. Після закінчення терміну сертифіката сам Сертифікат та всі СЕП експлуатант повинен повернути протягом тижня в Укравіатранс, не чекаючи повідомлень, де вони зберігаються в архіві протягом 3-х років.
5.6. Продовження терміну дії Сертифіката експлуатанта