МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.04.2020 № 357 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 травня 2020 р.
за № 443/34726
Про затвердження Інструкції з організації реагування на заяви і повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства внутрішніх справ № 746 від 11.10.2021 № 56 від 31.01.2024 № 297 від 08.05.2024 )
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 23 Закону України "Про Національну поліцію", Закону України від 22 листопада 2018 року № 2617-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень", пункту 4 Положення про Національну поліцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 877, та з метою вдосконалення порядку реагування на заяви і повідомлення про кримінальні правопорушення або події та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації реагування на заяви і повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства внутрішніх справ України від 16 лютого 2018 року № 111 "Про затвердження Інструкції з організації реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 березня 2018 року за № 371/31823 (зі змінами).
3. Директорату публічної безпеки, протидії злочинності та забезпечення правопорядку Міністерства внутрішніх справ України (Лизогуб Б.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України від 22 листопада 2018 року № 2617-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень", але не раніше дня офіційного опублікування.
Міністр | А. Аваков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх
справ України
27 квітня 2020 року № 357
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 травня 2020 р.
за № 443/34726
ІНСТРУКЦІЯ
з організації реагування на заяви і повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України
( У тексті Інструкції слова "засобів радіозв’язку" замінено словом "радіообладнання" згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція встановлює порядок реагування на заяви і повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події (далі - правопорушення або події), а також оперативного інформування в центральному органі управління поліції, міжрегіональних територіальних органах Національної поліції України (далі - МТО) та їх територіальних (відокремлених) підрозділах, органах поліції охорони як територіальних органах Національної поліції України (далі - територіальні органи ПО) та їх територіальних (відокремлених) підрозділах, головних управліннях Національної поліції в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях та м. Києві (далі - ГУНП), їх територіальних (відокремлених) підрозділах (далі - ТВП).
( Пункт 1 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
2. У цій Інструкції терміни вживаються в таких значеннях:
автоматизовані робочі місця користувачів - робочі місця поліцейських та інших працівників, обладнані комп'ютерною технікою, у тому числі планшетними пристроями, які підключені до інформаційно-комунікаційної системи "Інформаційний портал Національної поліції України" (далі - система ІПНП) відповідно до Положення про інформаційно-комунікаційну систему "Інформаційний портал Національної поліції України", затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 03 серпня 2017 року № 676, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 серпня 2017 року за № 1059/30927, і призначені для автоматизації службової діяльності, реалізації повноважень щодо обробки інформації відповідно до наданого рівня доступу в системі ІПНП;
( Абзац другий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
група реагування патрульної поліції (далі - ГРПП) - наряд патрульної поліції у складі не менше двох поліцейських, які в зоні оперативного реагування виконують завдання із забезпечення публічної безпеки і порядку, взаємодії з населенням, безпеки дорожнього руху, запобігання правопорушенням або подіям та їх припинення, оперативного реагування на них;
диспетчер - старший інспектор з особливих доручень, старший інспектор, інспектор управління організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування ГУНП (далі - УОАЗОР), уповноважений на здійснення управління нарядами поліції, у тому числі за допомогою автоматизованого робочого місця (далі - АРМ "диспетчер") системи ІПНП, з метою оперативного реагування на заяви і повідомлення про правопорушення або події;
( Абзац четвертий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 746 від 11.10.2021 )
зона оперативного реагування наряду поліції - територія обслуговування, яка закріплена в системі ІПНП за конкретними нарядами поліції. Зони визначаються керівництвом територіальних органів (підрозділів) поліції та затверджуються наказом;
інформаційна довідка про правопорушення або подію - електронний або паперовий документ визначеної форми, адресований Голові Національної поліції України, начальникам ГУНП та/або ТВП, що містить опис правопорушення або події;
наряд поліції - ГРПП, наряди патрульної поліції, поліції охорони, поліції особливого призначення, слідчо-оперативні групи, дільничні офіцери поліції, поліцейські офіцери громади інші сформовані наряди (у тому числі спільні наряди поліцейських різних підрозділів) у складі, не менше двох поліцейських, які в зоні оперативного реагування виконують завдання із забезпечення публічної безпеки і порядку, взаємодії з населенням, безпеки дорожнього руху, запобігання правопорушенням або подіям та їх припинення, оперативного реагування на них, реагування на тривожні сповіщення з об’єктів, які охороняються поліцією охорони;
( Абзац сьомий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
оперативне інформування - єдина система збирання, опрацювання та подання до чергової служби вищого рівня інформації про правопорушення або подію з метою організації контролю за встановленням і затриманням осіб, які вчинили кримінальні правопорушення, а також оперативного реагування на надзвичайні ситуації;
оперативне реагування - скоординовані дії чергової служби, нарядів патрульної поліції, ГРПП та інших нарядів, спрямовані на організацію невідкладного прибуття працівників поліції до заявника або на вказане місце події з метою припинення правопорушення, установлення особи та затримання ймовірного правопорушника, збереження слідів правопорушення, а також надання допомоги потерпілим особам у межах повноважень поліції;
орган (підрозділ) поліції - центральний орган управління поліції, МТО та їх територіальні (відокремлені) підрозділи, територіальні органи ПО та їх територіальні (відокремлені) підрозділи, ГУНП, ТВП;
( Абзац десятий пункту 2 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
підрозділ "102" - відділ служби "102" УОАЗОР, працівники якого за допомогою автоматизованого робочого місця працівника підрозділу "102" системи ІПНП в цілодобовому режимі здійснюють екстрені комунікації за телефонним номером екстреної служби 102 та інших технічних засобів електронних комунікацій, обробку та використання отриманої інформації, реєстрацію заяв і повідомлень про правопорушення або події;
( Абзац одинадцятий пункту 2 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
повторні заяви і повідомлення - заяви або повідомлення від одного або різних заявників щодо одного і того ж правопорушення або події;
планшетний пристрій - планшетний комп’ютер із відповідним програмним забезпеченням, інтегрованим із системою ІПНП, за допомогою якого поліцейські (працівники поліції) відображають інформацію про стан та результати реагування на заяви і повідомлення про правопорушення або події, а також виконання інших службових завдань.
( Пункт 2 розділу I доповнено абзацом тринадцятим згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
посадова особа, уповноважена на здійснення прийому, опрацювання та реєстрації заяв і повідомлень про правопорушення або події — працівники підрозділу "102", диспетчери, оперативні чергові, їх помічники, службові особи підрозділу, на який покладено обов’язок здійснення електронного моніторингу УОАЗОР (далі - підрозділи електронного моніторингу);
( Абзац пункту 2 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 746 від 11.10.2021 )
працівник підрозділу "102" (оператор) - працівник відділу служби "102" УОАЗОР, який здійснює екстрені комунікації за телефонним номером екстреної служби 102 та електронних повідомлень заявників, у яких міститься інформація про правопорушення або події, а також їх реєстрацію за допомогою АРМ оператора "102" в системі ІПНП;
( Абзац п'ятнадцятий пункту 2 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
реєстрація правопорушення або події - фіксація інформації про правопорушення або подію в системі ІПНП та/або журналах з присвоєнням записам порядкових номерів;
підрозділ реагування патрульної поліції (далі - ПРПП) - відділ (сектор) реагування патрульної поліції, який організовує та координує діяльність ГРПП, які цілодобово забезпечують оперативне реагування на заяви і повідомлення про правопорушення або події, а також здійснює комплекс превентивних заходів шляхом патрулювання території обслуговування, виявлення та припинення правопорушень, застосування визначених законодавством поліцейських та інших заходів;
( Абзац сім надцятий пункту 2 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
слідчо-оперативна група (далі - СОГ) - організаційна форма взаємодії слідчих (дізнавачів), працівників оперативних та інших підрозділів поліції з метою виявлення, фіксації, вилучення слідів кримінального правопорушення, речових доказів, установлення свідків та потерпілих, встановлення осіб, які його вчинили, з'ясування обставин, що мають значення для кримінального провадження.
Інші терміни в цій Інструкції вживаються у значеннях, наведених у Кодексі цивільного захисту України, Законах України "Про електронні комунікації", "Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112", Інструкції з організації діяльності чергової служби в Національній поліції України, затвердженій наказом Міністерства внутрішніх справ України від 23 травня 2017 року № 440, зареєстрованій у Міністерстві юстиції України 15 червня 2017 року за № 750/30618 (в редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 08 лютого 2022 року № 103) (далі - Інструкція чергової служби), Порядку ведення єдиного обліку в органах (підрозділах) поліції заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події, затвердженому наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08 лютого 2019 року № 100, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 05 березня 2019 року за № 223/33194 (далі - Порядок ведення єдиного обліку), Порядку застосування електронних засобів контролю, затвердженому наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08 червня 2017 року № 480, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14 липня 2017 року за № 860/30728.
( Абзац пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 746 від 11.10.2021; в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
3. З метою отримання електронних комунікаційних послуг і оперативного реагування на заяви і повідомлення про правопорушення або події як кінцеве (термінальне) обладнання в органах (підрозділах) поліції використовуються телефони (стаціонарні, мобільні), радіостанції, планшетні пристрої та інші засоби зв'язку.
( Пункт 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
4. Строк оперативного інформування обчислюється з моменту надходження до органів (підрозділів) поліції первинних відомостей (повідомлення телефоном або іншими видами зв'язку, усної чи письмової заяви, матеріалів з інших правоохоронних органів тощо) про вчинення правопорушення або виникнення події.
5. З урахуванням отриманої від заявника (інших джерел) інформації про вид, ступінь тяжкості, стадію та наслідок правопорушення або події, їх завершеності (закінченості), часу, який минув після вчинення правопорушення або виникнення події, місця перебування правопорушника та його суспільної небезпеки, заяви (повідомлення) поділяються на такі, що:
мають високий ступінь загрози особам та поліцейським (повідомлення категорії "Альфа");
потребують негайного оперативного реагування (повідомлення категорії "Бета");
відпрацьовуються в звичайному режимі (повідомлення категорії "Гамма");
не потребують оперативного реагування (повідомлення категорії "Дельта").
6. До заяв і повідомлень з високим ступенем загрози особам та поліцейським (повідомлення категорії "Альфа") належать:
1) повідомлення осіб, у змісті яких наявна інформація про злочини, які тривають і вчиняються із застосуванням (використанням) вогнепальної зброї, вибухових пристроїв або/та речовин (інших пристроїв, що можуть завдати фізичну шкоду правопорушнику та особам, які його оточують, а також про перебування (місцезнаходження, переховування) осіб, які їх скоїли, та вчинення ними збройного опору;
2) повідомлення, за якими введено поліцейські операції "Сирена", "Грім", "Заручник".
7. До заяв і повідомлень, які потребують негайного реагування (щойно вчинені або тривають) (повідомлення категорії "Бета"), належать повідомлення осіб, у змісті яких наявна інформація про правопорушення або події за умови, якщо:
на час отримання повідомлення вони тривають, тобто відбуваються (продовжуються) в реальному часі;
з часу їх учинення до моменту отримання повідомлення минуло не більше 15 хвилин (правопорушення, яке щойно вчинене). З урахуванням географічних, демографічних, економічних, соціальних та інших особливостей населеного пункту, місцевості та/або місця вчиненого правопорушення або події, а також криміногенної ситуації в регіоні (районі, місцевості) за рішенням начальника ГУНП (особи, яка виконує його обов'язки) зазначений час може бути збільшено;
наявна інформація про місцезнаходження особи, яка причетна до вчинення правопорушення або події;
особи, які постраждали внаслідок правопорушень (подій) та/або нещасних випадків, перебувають у безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров'я, і потребують невідкладної допомоги поліції (далі - особи, які потребують допомоги) - незалежно від часу, який минув з моменту їх учинення до отримання поліцейськими (працівниками поліції) такого повідомлення.
8. До заяв і повідомлень, які відпрацьовуються в звичайному режимі (повідомлення категорії "Гамма"), належать повідомлення осіб, у змісті яких наявна інформація про правопорушення або події, які вчинені за відсутності умов, передбачених пунктами 6 - 8 цього розділу.
9. До заяв і повідомлень, які не потребують оперативного реагування (повідомлення категорії "Дельта"), належать:
заяви і повідомлення, у змісті яких відсутні будь-які ознаки правопорушення, а реагування на них не належить до повноважень поліції, звернення довідково-інформаційного характеру;
( Абзац другий пункту 9 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
матеріали органу досудового розслідування поліції або інших правоохоронних органів, заяви про вчинені правопорушення або події, що надійшли до поліції поштою та не потребують невідкладного прибуття працівників поліції до заявника або на місце події з метою припинення правопорушення, збереження слідів злочину, а також надання допомоги потерпілим особам у межах повноважень поліції.
10. Заяви і повідомлення, які не потребують оперативного реагування (повідомлення категорії "Дельта"), визначаються оператором та диспетчером.
( Пункт 10 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
11. Реагування на заяви і повідомлення про правопорушення або події, зміст яких має довідково-інформативний характер, категорій "Гамма" та "Дельта", може здійснюватися без прибуття нарядів поліції на місце події та/або до заявників з використанням технічних засобів електронних комунікацій (далі - дистанційне реагування).
( Пункт 11 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
12. Рішення про дистанційне реагування приймають диспетчери (старші змін диспетчерів) виключно за умови наявної можливості вирішення (розгляду) порушених заявником питань з використанням технічних засобів електронних комунікацій та відсутності необхідності прибуття поліцейських на місце події та/або до заявника.
( Пункт 12 розділу I в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
13. Дистанційне реагування здійснюють диспетчери (старші змін диспетчерів), до якого залучаються:
1) оперативні чергові територіальних (відокремлених) підрозділів МТО, територіальних органів ПО та їх територіальних (відокремлених) підрозділів, структурних підрозділів ГУНП, ТВП, відділів (секторів) поліцейської діяльності ТВП;
2) працівники патрульної поліції (крім поліцейських, які в зоні оперативного реагування виконують завдання із забезпечення публічної безпеки і порядку та оперативного реагування), карного розшуку, кіберполіції, боротьби з наркозлочинністю, вибухотехнічної служби, ювенальної превенції, контролю за обігом зброї, протидії домашньому насильству, дільничні офіцери поліції, поліцейські офіцери громад та інших підрозділів поліції (з урахуванням змісту заяв і повідомлень про правопорушення або події).
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
14. Під час прийому та реєстрації заяв і повідомлень про правопорушення або події, організації та здійснення оперативного реагування та дистанційного реагування на них посадовим особам, уповноваженим на здійснення прийому, опрацювання та реєстрації заяв і повідомлень про правопорушення або події, а також поліцейським нарядів поліції забороняється:
заходити в систему ІПНП не під своїми логіном та паролем;
надавати заявникам інформацію про адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) працівників поліції, інших правоохоронних органів, суду, їх абонентські номери;
надавати наявну в системі ІПНП інформацію стороннім особам або працівникам правоохоронних органів за відсутності встановлених законом підстав.
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
15. Посадові особи, уповноважені на здійснення прийому та реєстрації заяв і повідомлень про правопорушення або події, під час чергування можуть залишати розташування підрозділу лише з дозволу керівника ГУНП, його заступників, керівника УОАЗОР або його заступників.
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
16. До складу оперативно-диспетчерської служби входять працівники підрозділу "102", диспетчери, оперативні чергові, їх помічники, посадові особи підрозділу електронного моніторингу, які здійснюють екстрені комунікації та обробляють інформацію про них, здійснюють інформаційну підтримку і координацію дій підрозділів екстреної допомоги населенню та контроль за наданням такої допомоги.
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
17. Для забезпечення обробки екстрених комунікацій за телефонним номером екстреної служби 102 оперативно-диспетчерська служба може використовувати інформацію, що міститься в базах даних постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, зокрема:
для абонента фіксованого голосового зв’язку - номер абонента, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), найменування та адресу місцезнаходження кінцевого (термінального) обладнання та інші мережеві ідентифікатори абонента (за наявності);
для абонента мобільного зв’язку - номер абонента та місцезнаходження кінцевого (термінального) обладнання абонента на момент здійснення екстреної комунікації.
( Розділ I доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
II. Основні завдання органів (підрозділів) поліції щодо реагування на правопорушення або події та оперативного інформування чергових служб вищого рівня
1. Посадові особи органів (підрозділів) поліції під час реагування на правопорушення або події повинні:
1) незалежно від способу та джерела отримання інформації, у тому числі від дитини, здійснювати направлення на місце події та/або до заявника нарядів поліції (у разі потреби - поліцейських інших підрозділів поліції);
( Підпункт 1 пункту 1 розділу II в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
2) підтримувати в постійній готовності сили і засоби поліції до реагування на правопорушення або події;
3) орієнтувати наряди всіх видів про вчинення кримінальних та інших правопорушень, прикмети осіб, які їх учинили, об'єкти посягань;
4) забезпечувати особисту безпеку громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів, запобігання правопорушенням чи їх припинення, виявлення та затримання осіб, які їх учинили, усунення негативних наслідків правопорушень або подій;
5) здійснювати обмін інформацією та взаємодію з іншими правоохоронними органами, органами державної влади та місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності;
6) забезпечувати особисту безпеку працівників поліції, організацію їх навчання щодо дій у типових та екстремальних ситуаціях;
7) здійснювати оперативне інформування чергових служб вищого рівня, інших органів державної влади, підприємств, установ, організацій, до компетенції яких належить надання допомоги громадянам, які звернулися з відповідною заявою або повідомленням до органу (підрозділу) поліції;
8) забезпечувати ефективне використання засобів з'вязку, технічних засобів та службового автотранспорту, їх належне зберігання.
2. Заяви і повідомлення про правопорушення або події працівниками чергової служби органів (підрозділів) поліції реєструються в інформаційних ресурсах системи ІПНП. У разі технічної несправності системи ІПНП направлення нарядів поліції та керування ними здійснюється за допомогою інших видів зв'язку.
3. Наряди поліції з метою отримання завдань для реагування на повідомлення про правопорушення або події забезпечуються планшетними пристроями з програмним забезпеченням, інтегрованим до системи ІПНП.
4. Працівники чергової служби з метою встановлення необхідної інформації про правопорушення або подію, забезпечення своєчасного та якісного реагування нарядами поліції за фактом їх учинення (виникнення) керуються Алгоритмом орієнтовних невідкладних дій працівника чергової служби (додаток 1).
5. Попередня кваліфікація кримінального правопорушення працівниками чергової служби здійснюється, виходячи з явних ознак цієї події та відомостей, унесених до системи ІПНП чи Єдиного реєстру досудових розслідувань.
6. Поліцейський незалежно від місця перебування, територіального чи структурного підпорядкування після отримання доручення диспетчера або оперативного чергового щодо реагування на правопорушення або подію зобов'язаний негайно вжити всіх необхідних заходів щодо безумовного виконання такого доручення.
III. Організація роботи підрозділів ГУНП та їх посадових осіб, уповноважених на приймання і реєстрацію заяв і повідомлень про правопорушення або події та реагування на них
1. Робочі місця працівників підрозділів "102" та диспетчерів розміщуються у приміщеннях ГУНП. Екстрені комунікації здійснюються підрозділом "102" централізовано з усієї території обслуговування відповідного ГУНП від усіх осіб, які перебувають на території України, у тому числі осіб з інвалідністю та осіб, які не володіють державною мовою, за допомогою технічних засобів електронних комунікацій. Кожен працівник підрозділу "102", диспетчер чергової зміни та посадова особа підрозділу, на який покладено обов’язок здійснення електронного моніторингу, під час чергування забезпечується відповідним автоматизованим робочим місцем та авторизованим доступом до системи ІПНП.
( Пункт 1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 746 від 11.10.2021; в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
2. Спеціалізоване програмне забезпечення АРМ "оператор "102" системи ІПНП, яке використовує працівник підрозділу "102", працює в таких режимах:
"прийом викликів" - режим, у якому надходять виклики;
"обробка викликів" - режим, у якому здійснюється обробка заяв і повідомлень, а також заповнення електронних контурів у системі ІПНП;
"перерва" - режим тимчасового припинення роботи або відпочинку працівника підрозділу "102". При цьому виклики на це робоче місце не розподіляються.
3. Заяви і повідомлення про правопорушення або події до органів (підрозділів) поліції, крім телефонного номера екстреної служби 102, можуть надходити за допомогою інших видів зв'язку, інтеграцію яких із системою ІПНП дозволено поліції, зокрема:
( Абзац перший пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
у вигляді смс-повідомлень;
електронною поштою;
з мобільних додатків;
з інших технічних засобів електронних комунікацій.
( Абзац п'ятий пункту 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
4. В АРМ "оператор "102" зазначаються відомості про дату і час надходження заяви чи повідомлення, заявника (прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, місце проживання (реєстрації), місце перебування, абонентський номер, стислий зміст заяви чи повідомлення, орган (підрозділ) поліції, до якого передано повідомлення, та інша інформація.
5. У разі припинення з технічних причин (несправність, збої) роботи АРМ "оператор "102" кожен працівник підрозділу "102" має бути забезпечений робочим зошитом, зареєстрованим у підрозділі документального забезпечення, для запису повідомлень про правопорушення або події. Передача прийнятої інформації диспетчеру та оперативному черговому в таких випадках здійснюється за допомогою телефонного або іншого виду зв'язку. Після відновлення роботи АРМ "оператор "102" працівник підрозділу "102" переносить прийняту інформацію про правопорушення або події з робочого зошита до системи ІПНП.
6. Прийняття викликів працівниками підрозділу "102" здійснюється державною мовою, а за бажанням заявника та можливостями працівника - тією мовою, якою розмовляє заявник.
7. Персональні дані осіб мають бути захищеними під час їх обробки. Порядок збирання, обробки, накопичення, зберігання персональних даних і доступ до них здійснюється відповідно до Законів України " Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", " Про захист персональних даних".
( Пункт 7 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
8. Організація роботи працівників підрозділу "102", диспетчерів та службових осіб підрозділу електронного моніторингу здійснюється згідно із затвердженим керівником УОАЗОР графіком чергування. Режим внутрішнього розпорядку затверджується керівником органу (підрозділу) поліції. Поліцейські, які залучені до чергування, несуть службу в однострої, цивільний персонал - з дотриманням ділового стилю одягу.
( Пункт 8 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 746 від 11.10.2021 )
9. Усі переговори працівників підрозділу "102" з використанням відповідного кінцевого обладнання фіксуються багатоканальним цифровим реєстратором документування мовленнєвої інформації.
10. Безпосередньо перед заступанням на чергування працівник підрозділу "102" зобов'язаний перевірити технічний стан АРМ "оператор "102".
11. Обов'язки посадової особи, уповноваженої на здійснення прийому, опрацювання та реєстрації заяв і повідомлень громадян про правопорушення або події, у разі надходження за телефонним номером екстреної служби 102 заяви або повідомлення про правопорушення або подію:
( Абзац перший пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
1) забезпечувати протягом двох хвилин прийняття від заявника інформації про правопорушення або подію та її внесення до системи ІПНП. З об'єктивних причин цей строк може бути збільшено (алкогольне сп'яніння, хвилювання, мовні вади заявника, ненадання вичерпної відповіді на запитання тощо). У разі необхідності негайного реагування на правопорушення або події внесення та збереження інформації здійснюється раніше встановленого строку;
2) під час спілкування із заявником дотримуватися принципів професійної етики та моралі. На вимогу заявника представитися, а саме назвати своє прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) й посаду;
( Підпункт 2 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
3) при надходженні повідомлень про факти вчинення домашнього насильства, злочинів проти статевої свободи та статевої недоторканості, а також інших злочинів запитати заявника, з оператором якої статі він бажає спілкуватися;
4) під час прийняття повідомлення про правопорушення або подію, спілкуючись із заявником, одночасно вносити отриману інформацію до системи ІПНП;
5) під час спілкування із заявником першочергово встановлювати та вносити до системи ІПНП інформацію про:
вид правопорушення або події (визначається з урахуванням можливості настання найбільш тяжких наслідків) та попередню кваліфікацію;
час, місце (адресу), обставини вчиненого правопорушення або події (у разі неможливості заявника назвати точну адресу вчинення правопорушення уточнити приблизну адресу, де вчинено правопорушення (район, напрямок в'їзду або виїзду з міста, розташовані поблизу магазини, торговельні центри, парки або інші орієнтири), відсутності адреси місцезнаходження кінцевого (термінального) обладнання на електронній мапі встановити маркер приблизного місця вчинення правопорушення та за його допомогою знайти найближчі орієнтири, які допоможуть зорієнтуватись заявнику);
( Абзац третій підпункту 5 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
дані про потерпілого або заявника (прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, реєстрація місця проживання, місце перебування, абонентський номер, а також чи потребує він або інші особи медичної допомоги;
іншу необхідну інформацію, проставивши маркер події за територіальним місцем розташування підрозділу "102" в разі ненадання заявником своїх установчих даних або адреси місця вчинення правопорушення або події та відсутності адреси місцезнаходження кінцевого (термінального) обладнання;
( Абзац п'ятий підпункту 5 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
територію місця перебування заявника та місця вчинення правопорушення, якщо місце вчинення правопорушення або події не збігається з місцем перебуванням заявника;
6) унесену до системи ІПНП інформацію в електронному вигляді автоматично передавати для реагування працівникам поліції, уповноваженим здійснювати організацію реагування на правопорушення або події;
7) у разі пошкодження основних і резервних каналів передачі інформації в електронному вигляді відомості про правопорушення або подію передавати уповноваженим працівникам, використовуючи інші види зв'язку;
8) уносити до системи ІПНП інформацію про правопорушення або події, отриману з інших технічних засобів електронних комунікацій, та передавати на розгляд відповідним працівникам поліції або оперативно-диспетчерським службам інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, уповноваженим здійснювати організацію реагування на них;
( Підпункт 8 пункту 11 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
9) уносити до системи ІПНП первинну інформацію про правопорушення або події, які перебувають у стадії незавершеності та потребують негайного реагування;
10) у разі наявності технічних можливостей та необхідності залучати до спілкування із заявником у режимі конференції працівника поліції, уповноваженого здійснювати реагування на правопорушення або події та/або іншого працівника, визначеного керівником (старшим зміни), для уточнення інформації про правопорушення або подію;
11) після встановлення первинних даних зберегти в системі ІПНП початкові відомості, які направити відповідним працівникам поліції або оперативно-диспетчерським службам інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, уповноваженим здійснювати організацію реагування на правопорушення або події, повідомити заявника про виїзд наряду поліції та, за необхідності, продовжити з'ясування та доповнення первинних даних інформацією про:
( Абзац перший підпункту 11 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
напрямок відходу правопорушників, пішки чи на транспортному засобі вони зникли, їх прикмети, номерні знаки та марку, модель транспортних засобів;
наявність на місці вчинення кримінального правопорушення потерпілих, їх стан здоров'я та місце перебування. Якщо потерпілі потребують медичної допомоги, поінформувати про це службу екстреної допомоги "103", у разі отримання повідомлення про пожежу - службу екстреної допомоги "112" ("101");
кількість правопорушників, їх прикмети, установчі дані (якщо відомо), наявність зброї;
предмети (речі), якими заволоділи правопорушники та прикмети викраденого;
сліди, які могли залишитися на одязі й тілах правопорушників;
інші дані, які сприятимуть розкриттю правопорушення по гарячих слідах;
12) після внесення всіх додаткових необхідних даних до системи ІПНП зберегти інформацію;
13) у разі звернення заявника мовою, якою не володіє посадова особа, уповноважена на здійснення прийому, опрацювання та реєстрації заяв і повідомлень громадян про правопорушення або події, ужити заходів щодо залучення іншого працівника, який володіє іноземною мовою (за можливості в режимі конференції). У разі відсутності таких працівників зачитати англійською мовою інформацію, спрямовану на встановлення даних заявника (прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, місце проживання (перебування), місце перебування (далі - установчі дані потерпілого або заявника), абонентський номер), суть події, про яку заявник хоче повідомити, а також роз'яснення, що його повідомлення буде записано та після перекладу йому зателефонують.
За наявності технічної можливості увімкнути заздалегідь записане вербальне повідомлення (роз'яснення) порядку дій заявника.
Зазначену інформацію в системі ІПНП надіслати відповідним працівникам поліції, уповноваженим здійснювати організацію реагування на правопорушення або події, за місцезнаходженням підрозділу "102";
14) невідкладно доповідати старшому чергової зміни про надходження скарг громадян на дії/бездіяльність працівників поліції, порушення їх прав і свобод, повторних звернень щодо неналежної організації реагування працівниками поліції на повідомлення та внести відповідну інформацію в систему ІПНП;
15) у разі раптового переривання дзвінка негайно зателефонувати заявнику для з'ясування обставин події чи правопорушення. Якщо заявник не відповідає на дзвінок і виникла підозра про вчинення стосовно нього протиправних дій (крики, шум боротьби та інші ознаки), уносити до системи ІПНП інформацію про те, що "зв'язок із заявником втрачено" та проставити відмітку "інформувати чергового". Якщо адреса місця вчинення правопорушення та/або місця перебування заявника невідома, а також відсутні адреси місцезнаходження кінцевого (термінального) обладнання, проставити маркер на електронній мапі за місцем розташування підрозділу "102";
( Підпункт 15 пункту 11 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
16) вносити до системи ІПНП відомості про повідомлення комунікаційного центру "Служба 112" за єдиним телефонним номером 112 та/або оперативно-диспетчерських служб за телефонними номерами екстрених служб 101, 103, 104 й передавати для реагування відповідним працівникам поліції або оперативно-диспетчерським службам інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, уповноваженим здійснювати організацію реагування на них;
( Підпункт 16 пункту 11 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
17) негайно проставляти відмітку "інформувати чергового" для здійснення відповідного реагування, якщо під час прийняття заяви або повідомлення стало відомо про те, що заявник або особа, яка вчинила правопорушення, перебуває в розшуку;
18) якщо в заяві чи повідомленні йдеться про питання, що не належать до компетенції поліції, та про дії, що не містять ознак правопорушення, звернення має довідково-консультативний характер або в ньому не викладено суті порушеного питання, заявник висловлює особисте ставлення до події, що відбувається, не називає своїх персональних даних, ввічливо роз'яснювати заявнику його подальші дії. При цьому інформацію, викладену заявником, необхідно внести до системи ІПНП (у разі достатності підстав надати події статус "без оперативного реагування");
19) усі реквізити до системи ІПНП уносити державною мовою без скорочень (крім загальноприйнятих) з дотриманням правил правопису;
20) у разі прийняття заяви і повідомлення про правопорушення або подію від дитини доступною для нею мовою з’ясувати обставини правопорушення або події.
( Пункт 11 розділу III доповнено новим підпунктом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
12. У разі надходження за скороченим номером "102" заяви або повідомлення про правопорушення або подію, які віднесені до категорій "Альфа" та "Бета", крім обов'язків, визначених пунктом 11 цього розділу, посадова особа, уповноважена на здійснення прийому, опрацювання та реєстрацію заяв і повідомлень громадян про правопорушення або події виконує такі дії:
1) не пізніше ніж за 30 секунд з фактичного часу отримання інформації про правопорушення або події:
проставляє у відповідному діалоговому вікні електронної картки "102" АРМ "оператор "102" системи ІПНП відмітку (позначку) про необхідність здійснення негайного реагування за отриманим повідомленням;
уносить до електронної картки "102" лише початкову інформацію про вид правопорушення або події (визначається з урахуванням можливості настання найбільш тяжких наслідків) та місце його вчинення;
зберігає електрону картку "102", яка автоматично з відповідною позначкою надходить до диспетчера та оперативних чергових ГУНП і ТВП за місцем учинення правопорушення або події;
2) до 2 хв з часу надходження повідомлення:
долучає (за потреби та наявності технічної можливості) до розмови із заявником диспетчера та/або оперативного чергового ГУНП у режимі конференц-зв'язку;
з одночасним заповненням електронної картки "102" продовжує з'ясовувати в заявника (у тому числі разом з диспетчером та/або оперативним черговим ГУНП) його установчі дані або відомості про потерпілого, обставини правопорушення або події, кількість та прикмети осіб, причетних до його вчинення, наявність у них зброї, місце їх перебування або напрямок відходу, наявність осіб, які потребують допомоги, а також іншу актуальну інформацію, необхідну для вирішення службових завдань;
за результатами опрацювання повідомлення повторно зберігає електронну картку "102" з унесеною інформацією про правопорушення або подію;
3) у разі необхідності продовжує з'ясовувати та доповнювати електронну картку "102" інформацією про обставини правопорушення або події, які мають значення для належної організації реагування на нього.
З об'єктивних причин строки опрацювання та передачі повідомлень про правопорушення або події визначених категорій може бути збільшено (алкогольне сп'яніння, хвилювання, мовні вади заявника, ненадання відповіді на запитання тощо).
Наведені в підпунктах 1, 2 пункту 12 цього розділу відомості та порядок їх з'ясування не є вичерпними, їх послідовність може бути змінено, проте вони повинні бути достатніми для належної та своєчасної організації оперативного реагування на правопорушення або подію. У подальшому, за можливості, діє відповідно до пункту 11 цього розділу.
13. Якщо заявник застосовує ненормативну лексику, вдається до образ, закликів до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі, працівник підрозділу "102", який приймає виклик, роз'яснює, що за такі дії заявник може нести передбачену законом відповідальність, та має право припинити спілкування з ним і заблокувати на добу за допомогою технічних засобів прийняття від нього звернень. Одночасно працівник підрозділу "102" відображає в системі ІПНП інформацію про протиправні дії заявника, яку направляє для відповідного реагування уповноваженим працівникам поліції.
Працівник підрозділу "102" має право припинити спілкування з особою, заява або повідомлення якої не містить відомостей про правопорушення або подію та/або необхідність надання їй екстреної допомоги та відволікає його від виконання покладених на нього обов’язків. Факт надходження такого виклику та/або прийняте рішення фіксуються в системі ІПНП.
( Абзац другий пункту 13 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
14. Відмова в прийнятті та реєстрації повідомлень про правопорушення або події не допускається.
15. Обов'язки старшого зміни працівників підрозділу "102":
1) організовувати та контролювати роботу підпорядкованої зміни працівників підрозділу "102", зокрема вжиття працівниками підрозділів "102" заходів, насамперед віднесених до категорій "Альфа" та "Бета". У разі потреби надавати необхідну допомогу підлеглим в опрацюванні повідомлень про правопорушення або події та організації реагування на них;
2) розподіляти час чергування працівників підрозділу "102" з урахуванням навантаження на них. У разі завантаження всіх працівників приймати заяви і повідомлення про правопорушення або події особисто, а також залучати працівників, які перебувають на перерві (відпочинку);
3) готувати інформацію про кількість одержаних упродовж чергування заяв і повідомлень осіб за скороченим номером "102", утрачених дзвінків, повторних повідомлень, навантаження на працівників за добу;
4) здійснювати перевірки за скаргами і заявами осіб щодо неналежного виконання службових обов'язків працівників чергової зміни підрозділу "102";
5) використовуючи багатоканальний цифровий реєстратор документування мовленнєвої інформації, здійснювати вибіркове прослуховування записів розмов працівників чергової зміни підрозділу "102" (не менше трьох розмов кожного працівника підрозділу "102") та вживати заходів щодо вирішення проблемних питань (за результатами прослуховування ставить відповідну відмітку в електронній картці "102" про її прослуховування). У разі виявлення незареєстрованої інформації про правопорушення або подію зареєструвати її в установленому порядку та доповісти про це керівникові підрозділу "102";
6) перевіряти якість заповнення (з дотриманням усіх необхідних вимог) та достовірність інформації, унесеної працівником підрозділу "102" до системи ІПНП;
7) уживати заходів щодо покращення стану прийому та опрацювання повідомлень осіб, а також усунення недоліків, допущених під час здійснення реагування на правопорушення або події, насамперед визначені категоріями "Альфа" та "Бета";
8) забезпечувати ведення необхідної службової документації підрозділу "102";
9) за наявності технічної можливості визначати абонентські номери заявників, які намагалися зателефонувати до підрозділу "102", але з'єднання з якими не відбулося з різних причин. Доручати працівникам передзвонити на такі номери для з'ясування обставин правопорушення або події;
10) під час приймання-здачі чергування підбивати підсумки роботи працівників чергової зміни підрозділу "102" за добу, визначати позитивні та негативні тенденції в їх діяльності, про що доповідати керівникові підрозділу "102" та старшому зміни диспетчерів.
16. Обов'язки диспетчера:
1) перед заступанням на добове чергування перевіряти технічний та санітарний стан робочого місця, службову документацію, технічну справність оргтехніки, ознайомлюватися з оперативною обстановкою за минулу добу, брати на особистий контроль виконання нарядами поліції завдань, реагування на які здійснюється під час перезмінки, та не завершених;
2) перевіряти кількість нарядів поліції (працівників поліції), які заступають на чергування в зони оперативного реагування та для дистанційного реагування. У разі виявлення недостатньої кількості нарядів поліції в зонах оперативного реагування (кількості працівників поліції для дистанційного реагування) та інших недоліків доповідати старшому зміни або оперативному черговому для подальшого інформування керівників ГУНП;
( Підпункт 2 пункту 16 розділу III в редакції Наказу Міністерства внутрішніх справ № 56 від 31.01.2024 )
3) у системі ІПНП перевіряти готовність до несення служби всіх нарядів поліції, які залучені до охорони публічної безпеки і порядку на території обслуговування, наявність та працездатність планшетних пристроїв, відповідність даних, унесених до системи ІПНП відповідальними особами підрозділів поліції (прізвища поліцейських у складі наряду поліції, абонентські номери, режим несення служби, номерний знак службового транспортного засобу). У разі відсутності (несправності) планшетного пристрою, нестійкого мобільного зв'язку зв'язуватися з нарядом і здійснювати перевірку за допомогою наявних видів зв'язку;