• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Авіаційних правил України «Підтримання льотної придатності повітряних суден та авіаційних виробів, компонентів і обладнання та схвалення організацій і персоналу, залучених до виконання цих завдань»

Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації  | Наказ, Форма типового документа, Правила від 06.03.2019 № 286
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Правила
  • Дата: 06.03.2019
  • Номер: 286
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Правила
  • Дата: 06.03.2019
  • Номер: 286
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.03.2019 № 286
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2019 р.
за № 316/33287
Про затвердження Авіаційних правил України "Підтримання льотної придатності повітряних суден та авіаційних виробів, компонентів і обладнання та схвалення організацій і персоналу, залучених до виконання цих завдань"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 1933 від 26.11.2020 )
Відповідно до статті 11, частини третьої статті 42 Повітряного кодексу України, Закону України "Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу" та з метою впровадження Регламенту Європейської Комісії від 26 листопада 2014 року (EU) № 1321/2014 (з поправками, враховуючи Регламент Європейської Комісії від 16 вересня 2015 року (EU) № 2015/1536)
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Авіаційні правила України "Підтримання льотної придатності повітряних суден та авіаційних виробів, компонентів і обладнання та схвалення організацій і персоналу, залучених до виконання цих завдань" (далі - Авіаційні правила), що додаються.
2. Департаменту льотної придатності (Овчинніков В.М.) в установленому законодавством порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу на офіційному сайті;
розроблення до 30 червня 2019 року всіх необхідних процедур, пов'язаних з введенням Авіаційних правил.
3. Установити, що:
1) сертифікати перегляду льотної придатності, видані відповідно до Правил з підтримання льотної придатності (Part-M), затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 10 лютого 2012 року № 85, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2012 року за № 333/20646 (із змінами) (далі - Правила з підтримання льотної придатності (Part-M)), залишаються чинними протягом встановленого в них терміну дії;
2) сертифікати схвалення організацій з управління підтриманням льотної придатності та сертифікати схвалення організацій з технічного обслуговування, видані відповідно до Правил з підтримання льотної придатності (Part-M), залишаються чинними до видачі нових сертифікатів відповідно до вимог Авіаційних правил;
3) сертифікати схвалення організацій з підготовки до технічного обслуговування та екзаменування, видані відповідно до Правил схвалення організацій з підготовки до технічного обслуговування (Part-147), затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 27 липня 2011 року № 237, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 серпня 2011 року за № 986/19724, залишаються чинними до видачі нових сертифікатів відповідно до вимог Авіаційних правил;
4) свідоцтва персоналу з технічного обслуговування повітряних суден, видані відповідно до Правил видачі свідоцтв персоналу з технічного обслуговування повітряних суден (Part-66), затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 27 липня 2011 року № 238, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 серпня 2011 року за № 987/19725, залишаються чинними протягом встановленого в них терміну дії;
5) сертифікати схвалення організацій з технічного обслуговування, видані відповідно до Правил схвалення організацій з технічного обслуговування (Part-145), затверджених наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 20 квітня 2010 року № 209, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2010 року за № 591/17886 (із змінами), залишаються чинними до видачі нових сертифікатів відповідно до вимог Авіаційних правил;
6) до дати отримання організаціями з управління підтриманням льотної придатності привілеїв відповідно до M.A.711 (b) додатка 1 (Part-M) до Авіаційних правил перегляд льотної придатності виконується уповноваженим органом з питань цивільної авіації за задовільних результатів оцінювання рекомендації, виданої організацією з управління підтриманням льотної придатності, схваленою належним чином відповідно до вимог Підчастини G Розділу A додатка 1 (Part-M ) до Авіаційних правил.
До дати отримання організаціями з управління підтриманням льотної придатності привілеїв відповідно до M.A.711 (b) додатка 1 (Part-M ) до Авіаційних правил організація з управління підтриманням льотної придатності схвалюється на право надання уповноваженому органові з питань цивільної авіації рекомендації щодо перегляду льотної придатності відповідно до положень M.A.711 (b) 2 додатка 1 (Part-M) до Авіаційних правил.
4. Визнати такими, що втратили чинність:
1) наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 20 квітня 2010 року № 209 "Про затвердження Правил схвалення організацій з технічного обслуговування (Part-145) та затвердження Змін до Правил сертифікації організацій з технічного обслуговування авіаційної техніки", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2010 року за № 591/17886 (із змінами);
2) наказ Міністерства інфраструктури України від 27 липня 2011 року № 237 "Про затвердження Правил схвалення організацій з підготовки до технічного обслуговування (Part-147)", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18 серпня 2011 року за № 986/19724;
3) наказ Міністерства інфраструктури України від 27 липня 2011 року № 238 "Про затвердження Правил видачі свідоцтв персоналу з технічного обслуговування повітряних суден (Part-66)", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18 серпня 2011 року за № 987/19725;
4) наказ Міністерства інфраструктури України від 10 лютого 2012 року № 85 "Про затвердження Правил з підтримання льотної придатності (Part-M)", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2012 року за № 333/20646 (із змінами).
5. Цей наказ набирає чинності з 30 червня 2019 року, але не раніше дня його офіційного опублікування, крім підпунктів 2, 3 пункту 4 цього наказу та додатків 3-5 до Авіаційних правил, які набирають чинності з 30 червня 2020 року.
Голова ДержавіаслужбиО. Більчук
ПОГОДЖЕНО:

Голова Федерації роботодавців транспорту України

Виконавчий Віце-президент
Конфедерації роботодавців України

Перший заступник
Голови СПО об'єднань профспілок

Керівник Секретаріату
Спільного Представницького органу сторони
роботодавців на національному рівні

Т.в.о. Міністра закордонних справ України

Голова Державної регуляторної служби України

Виконувач обов'язків Міністра економічного
розвитку і торгівлі України

Міністр освіти і науки України


О. Климпуш


О. Мірошниченко


О.О. Шубін



Р. Іллічов

О.В. Зеркаль

К. Ляпіна


Ю. Бровченко

Л. Гриневич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної
служби України
06 березня 2019 року № 268
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 березня 2019 р.
за № 316/33287
АВІАЦІЙНІ ПРАВИЛА УКРАЇНИ
"Підтримання льотної придатності повітряних суден та авіаційних виробів, компонентів і обладнання та схвалення організацій і персоналу, залучених до виконання цих завдань"
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила встановлюють загальні технічні вимоги та адміністративні процедури для забезпечення:
(a) підтримання льотної придатності повітряних суден, включаючи будь-який компонент, що призначений для встановлення на них, які:
(i) внесені до Державного реєстру цивільних повітряних суден України, якщо нагляд за безпекою польотів не було передано третій країні і вони не використовуються експлуатантом, який схвалений в Україні; або
(ii) зареєстровані в третій країні і використовуються експлуатантом, який схвалений в Україні, у випадку коли нагляд за безпекою польотів був переданий Україні;
(b) відповідності основним вимогам, визначеним у Доповненні II до Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 05 липня 2018 року № 682, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 вересня 2018 року за № 1109/32561 (далі - Авіаційні правила України "Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації"), в частині підтримання льотної придатності повітряних суден, зареєстрованих в третіх країнах, включаючи будь-який компонент, що призначений для встановлення на них, для яких нагляд за безпекою польотів не було передано державі-члену, та які передано на умовах сухого лізингу авіаперевізнику.
II. Терміни та визначення
У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
(1) Агентство - Європейське Агентство з безпеки польотів (EASA);
(2) держава-член - держави - члени Європейського Союзу та Україна;
(3) експлуатація комерційного повітряного транспорту (САТ) - експлуатація повітряного судна для перевезення пасажирів, вантажу чи пошти за плату або іншу винагороду;
(4) змагальний політ - льотна діяльність, коли повітряне судно використовується для повітряних перегонів, змагань або тренування для перегонів чи змагань і польотів до(із) місць проведення перегонів чи змагань;
(5) комерційна експлуатація - експлуатація повітряного судна з метою надання послуг за плату, які доступні для громадськості, або якщо ці послуги не є доступними для громадськості, але виконуються за договором між експлуатантом та замовником, який не має контролю над експлуатантом;
(6) комерційна спеціалізована експлуатація - експлуатація, що підпадає під дію вимог додатка III до Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури щодо льотної експлуатації в цивільній авіації" (Part-ORO);
(7) компонент - будь-який двигун, гвинт, частина або прилад;
(8) критичне завдання з технічного обслуговування - завдання з технічного обслуговування, що включає збирання або будь-яке втручання до системи або будь-якої частини повітряного судна, двигуна або гвинта та неправильне виконання яких може безпосередньо загрожувати безпеці польотів;
(9) льотна демонстрація - льотна діяльність, що здійснюється з метою демонстрації або розваги на рекламному заході, відкритому для громадськості, включаючи заходи, на яких повітряне судно використовується для підготовки до демонстрації та польотів до місця (з місць) проведення рекламного заходу;
(10) обмежена експлуатація - експлуатація повітряного судна, яка не підпадає під класифікацію повітряного судна складної конструкції, оснащеного двигуном, для:
(i) польотів зі спільним несенням витрат фізичними особами, за умови розподілу прямих витрат орендарями повітряного судна, включаючи пілота та кількість осіб, на яких розподіляються витрати, обмежується шістьма;
(ii) змагальних польотів або льотних демонстрацій за умови, що винагорода або будь-який цінний приз за такий політ обмежується відшкодуванням прямих операційних витрат та пропорційна внескам до щорічних витрат, а також призів вартістю не більше, ніж визначено уповноваженим органом з питань цивільної авіації (далі - компетентний орган);
(iii) презентаційних польотів, парашутних стрибків, буксирування планерів або пілотажних польотів, що виконуються або організацією з підготовки пілотів, що має основне місце здійснення діяльності в Україні та схвалена відповідно до Авіаційних правил України "Технічні вимоги та адміністративні процедури для льотних екіпажів цивільної авіації", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 20 липня 2017 року № 565, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 серпня 2017 року за № 1056/30924, або організацією, створеною з метою сприяння авіаційному спорту чи авіації дозвілля, за умови, що повітряне судно експлуатується організацією, яка є власником або орендарем на умовах лізингу без екіпажу, і виконання польоту не приносить прибутку, що розподіляється поза межами організації, і коли до польотів залучаються особи, не пов'язані з організацією, і така діяльність не є основною.
Для потреб цих Авіаційних правил обмежена експлуатація не вважається експлуатацією комерційного повітряного транспорту або комерційною спеціалізованою експлуатацією;
(11) організація - фізична особа-підприємець, юридична особа або підрозділ юридичної особи. Така організація може мати один або декілька офісів у межах держав-членів або поза їх межами;
(12) основне місце здійснення діяльності - головний офіс або зареєстрований офіс організації (для юридичних осіб), через який виконуються фінансування та контроль діяльності, пов'язаної з вимогами цих Авіаційних правил;
(13) передпольотний огляд - огляд, що виконується перед вильотом для того, щоб переконатися в придатності повітряного судна до запланованого польоту;
(14) персонал, який засвідчує технічне обслуговування, - персонал, відповідальний за передачу в експлуатацію повітряного судна чи компонента після технічного обслуговування;
(15) підтримання льотної придатності - всі процеси, які забезпечують у будь-який час експлуатації відповідність повітряного судна чинним вимогам з льотної придатності та знаходження повітряного судна в придатному для безпечної експлуатації стані;
(16) повітряне судно - апарат, що підтримується в атмосфері у результаті його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні;
(17) повітряне судно складної конструкції, оснащене двигуном, означає:
(i) літак:
з максимальною сертифікованою злітною масою понад 5700 кг, або сертифікований для максимальної пасажировмісності понад дев'ятнадцять осіб, або сертифікований для експлуатації мінімальним льотним екіпажем з двох пілотів, або обладнаний турбореактивним двигуном (двигунами) або більше ніж одним турбогвинтовим двигуном, або
(ii) вертоліт, сертифікований:
з максимальною злітною масою понад 3175 кг, або для максимальної пасажировмісності понад дев'ять осіб, або для експлуатації мінімальним льотним екіпажем з двох пілотів, або
(iii) повітряне судно з поворотними гвинтами;
(18) повітряне судно ELA1 - пілотоване європейське легке повітряне судно, до якого належать:
(i) літак з максимальною злітною масою 1200 кг або менше та який не підпадає під класифікацію складного повітряного судна;
(ii) планер або мотопланер з максимальною злітною масою 1200 кг або менше;
(iii) аеростат з максимальним розрахунковим об'ємом газу або гарячого повітря не більше ніж 3400 м-3 для теплових аеростатів, 1050 м-3 для газових аеростатів, 300 м-3 для прив'язних газових аеростатів;
(iv) дирижабль, розрахований не більше ніж на чотирьох осіб та з максимальним розрахунковим об'ємом газу або гарячого повітря не більше ніж 3400 м-3 для теплових дирижаблів та 1000 м-3 для газових дирижаблів;
(19) повітряне судно ELA2 - таке пілотоване європейське легке повітряне судно, до якого належать:
(i) літак з максимальною злітною масою 2000 кг або менше, який не підпадає під класифікацію складного повітряного судна, оснащеного двигуном;
(ii) планер або мотопланер з максимальною злітною масою 2000 кг або менше;
(iii) аеростат;
(iv) тепловий дирижабль;
(v) газовий дирижабль з усіма такими характеристиками:
максимальною різницею між максимальною вагою та статичною підйомною силою, що не перевищує 3 %;
незмінним напрямом тяги (за винятком реверсу);
звичайними та простими: конструкцією, системою керування та системою балонетів, та;
системою управління без підсилювачів;
(vi) дуже легкий гвинтокрил;
(20) повітряне судно LSA - легкий спортивний літак, який має такі характеристики:
(i) максимальна злітна маса не більше ніж 600 кг;
(ii) максимальна критична швидкість під час посадки (VS0) не більше ніж 45 вузлів індикаторної повітряної швидкості (Calibrated Airspeed) при максимальній сертифікованій злітній масі та критичній центрівці;
(iii) максимальна кількість місць не більше ніж для двох осіб, включаючи пілота;
(iv) одномоторний, гвинтовий, безтурбінний двигун;
(v) негерметична кабіна;
(21) презентаційний політ - нетривалий політ за плату або іншу винагороду, запропоновану схваленим навчальним закладом або організацією, створеною для сприяння повітряному спорту або дозвіллю з метою залучення нових слухачів або нових членів;
(22) технічне обслуговування - капітальний ремонт, ремонт, огляд, заміна, модифікація або усунення дефекту повітряного судна чи компонента або будь-яка комбінація цих робіт, за винятком передпольотного огляду;
(23) JAA - Об'єднані авіаційні власті;
(24) JAR - Спільні авіаційні вимоги.
Інші терміни, які використовуються у цих Авіаційних правилах, вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України та інших нормативно-правових актах.
III. Вимоги до підтримання льотної придатності
1. Підтримання льотної придатності повітряних суден, зазначених у пункті 1 (a) Розділу I цих Авіаційних правил, та компонентів, призначених для встановлення на них, має здійснюватися відповідно до положеньдодатка 1 до цих Авіаційних правил (Part-M).
2. Організації та персонал, які задіяні в підтриманні льотної придатності повітряних суден, зазначених у пункті 1 (a) Розділу I цих Авіаційних правил, та компонентів, призначених для встановлення на них, включаючи технічне обслуговування, мають відповідати вимогам додатка 1 до цих Авіаційних правил (Part-M) та положенням Розділів IV та V цих Авіаційних правил.
3. Шляхом відступу від положень пункту 1 Розділу III цих Авіаційних правил підтримання льотної придатності повітряних суден, зазначених в пункті 1 (a) Розділу I цих Авіаційних правил, які мають дозвіл на виконання польотів, має здійснюватися на підставі особливих заходів з підтримання льотної придатності, як визначено в дозволі на виконання польотів відповідно до Авіаційних правил України, Частина 21 "Сертифікація повітряних суден, пов'язаних з ними виробів, компонентів та обладнання, а також організацій розробника та виробника", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 26 квітня 2019 року № 529, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 22 травня 2019 року за № 543/33514 (далі - Part-21).
( Пункт 3 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 1933 від 26.11.2020 )
4. Програми технічного обслуговування, що були схвалені до введення в дію цих Авіаційних правил, вважаються такими, що відповідають вимогам цих Авіаційних правил.
5. Підтримання льотної придатності повітряних суден, зазначених у пункті 1 (b) Розділу I та компонентів, призначених для встановлення на них, має здійснюватись відповідно до положень додатка 5 до цих Авіаційних правил (Part-T).
IV. Схвалення організацій з технічного обслуговування
1. Схвалення організацій з технічного обслуговування має бути видано відповідно до положень Підчастини F додатка 1 (Part-M) або додатка 2 (Part-145) до цих Авіаційних правил.
2. Сертифікати передачі до експлуатації та сертифікати дозволеної передачі, видані до введення та відповідно до Правил з підтримання льотної придатності (Part-M), вважаються еквівалентними тим, що вимагаються згідно з M.A.801 та M.A.802 додатка 1 до цих Авіаційних правил (Part-M) відповідно.
V. Персонал, який засвідчує технічне обслуговування
1. Персонал, який засвідчує технічне обслуговування, має бути кваліфікований згідно з положеннями додатка 3 до цих Авіаційних правил (Part-66), за винятком персоналу, зазначеного в M.A.606 (h), M.A.607 (b), M.A.801 (d) та M.A.803 додатка 1 до цих Авіаційних правил (Part-M) та 145.A.30 (j), доповнення IV до додатка 2 до цих Авіаційних правил (Part-145).
2. Персонал, який засвідчує технічне обслуговування, що має свідоцтво, видане відповідно до Правил видачі свідоцтв персоналу з технічного обслуговування повітряних суден (Part-66), затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 27 липня 2011 року № 238, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 серпня 2011 року за № 987/19725, у наданій категорії/підкатегорії вважається таким, що має права, зазначені в 66.A.20 (a) додатка 3 до цих Авіаційних правил (Part-66), які відповідають такій категорії/підкатегорії. Вимоги щодо базових знань, що відповідають цим новим правам, у разі розширення прав такого свідоцтва до нової категорії/підкатегорії мають вважатися такими, що виконані.
3. Персонал з технічного обслуговування, що має свідоцтво, яке включає повітряне судно, що не вимагає індивідуальної підготовки на тип, може продовжувати застосовувати свої права до першого продовження дії або зміни, після чого свідоцтво буде замінено відповідно до процедури, зазначеної в 66.B.125 додатка 3 до цих Авіаційних правил (Part-66), та рейтингів, визначених в 66.A.45 додатка 3 до цих Авіаційних правил (Part-66).
4. Конвертаційні звіти та звіти про зарахування екзаменів, що відповідали вимогам, застосовним до введення цих Авіаційних правил, мають вважатися такими, що відповідають цим Авіаційним правилам.
5. До тих пір, поки до цих Авіаційних правил не будуть внесені вимоги до персоналу, який засвідчує технічне обслуговування компонентів, чинні вимоги відповідних держав-членів продовжують застосовуватися, за винятком організацій з технічного обслуговування, розташованих за межами Європейського Союзу, де вимоги мають бути схвалені Агентством.
( Пункт 5 розділу V у редакції Наказу Державної авіаційної служби № 1933 від 26.11.2020 )
VI. Вимоги до організацій з підготовки
1. Організації, задіяні у підготовці персоналу, зазначеного у Розділі V, мають бути схвалені відповідно до додатка 4 до цих Авіаційних правил (Part-147), з правом на:
a) проведення визнаних курсів базової підготовки; та/або
b) проведення визнаних курсів підготовки на тип; та
c) проведення екзаменування; та
d) видання сертифікатів про підготовку.
2. Курси підготовки на тип повітряного судна, схвалені до схвалення мінімальної програми курсу підготовки на тип повітряного судна персоналу, який засвідчує технічне обслуговування, в прийнятних даних для забезпечення експлуатації для відповідного типу, мають включати, починаючи з 31 грудня 2022 року або в межах двох років після того, як дані експлуатаційної придатності схвалені незалежно від того, що наступить пізніше, відповідні елементи, визначені в обов'язковій частині прийнятних даних для забезпечення експлуатації.
VII. Прийнятні методи відповідності
1. Агентство має розробити прийнятні методи відповідності (Acceptable Means of Compliance) (далі - AMC), які можуть використовуватися компетентним органом, організаціями та персоналом для демонстрації відповідності положенням додатків до цих Авіаційних правил.
2. AMC, видані Агентством, не мають впроваджувати нові вимоги та пом'якшувати наявні вимоги додатків до цих Авіаційних правил.
3. У разі застосування виданих Агентством АМС відповідні вимоги додатків до цих Авіаційних правил вважаються виконаними без подальшої демонстрації.
VIII. Визнання сертифікатів
1. Для потреб додатків до цих Авіаційних правил Агентством вважається уповноважений орган з питань цивільної авіації.
2. Сертифікати про підготовку персоналу для технічного обслуговування, видані організаціями, що мають відповідне схвалення EASA або компетентних органів держав - членів Європейського Союзу відповідно до положень Регламенту Європейської Комісії від 26 листопада 2014 року (EU) № 1321/2014, визнаються в Україні такими, що видані відповідно до положень цих Авіаційних правил.
3. Організації з технічного обслуговування, основне місце діяльності яких розташоване поза межами території України, схвалені відповідно до положень Регламенту Європейської Комісії від 26 листопада 2014 року (EU) № 1321/2014, визнаються в Україні такими, що схвалені відповідно до положень цих Авіаційних правил.
4. Сертифікати дозволеної передачі - Форми 1 EASA, видані відповідно до вимог щодо встановлення компонентів Регламенту Європейської Комісії від 26 листопада 2014 року (EU) № 1321/2014, визнаються в Україні такими, що відповідають положенням цих Авіаційних правил.
5. Курси підготовки на тип повітряного судна, які були розпочаті та завершені до 30 червня 2020 року, можуть бути використані для включення рейтингу типу до свідоцтва персоналу з технічного обслуговування повітряних суден до 29 червня 2023 року.
6. Будь-який курс теоретичної підготовки на тип повітряного судна та/або курс практичної підготовки на тип повітряного судна, завершений після 30 червня 2020 року, може бути використаний для включення рейтингу типу до свідоцтва персоналу з технічного обслуговування повітряних суден протягом трьох років після того, як він розпочався (навіть якщо цей курс розпочався до 30 червня 2020 року).
Заступник директора
департаменту льотної
придатності


В. Овчинніков
Додаток 1
до Авіаційних правил України
"Підтримання льотної придатності
повітряних суден та авіаційних виробів,
компонентів і обладнання та схвалення
організацій і персоналу, залучених
до виконання цих завдань"
(пункт 1 розділу III)
ДОДАТОК 1 (Annex I)
Частина-M (Part-M)
Зміст
М.1. Загальні відомості
РОЗДIЛ A - ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
Підчастина A - Загальні положення
M.A.101. Сфера застосування
ПІДЧАСТИНА B - ОБОВ'ЯЗКИ
M.A.201. Обов'язки
M.A.202. Звітування про події
ПІДЧАСТИНА C - ПІДТРИМАННЯ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.A.301. Завдання з підтримання льотної придатності
M.A.302. Програма технічного обслуговування повітряних суден
M.A.303. Директиви льотної придатності
M.A.304. Дані для модифікацій та ремонтів
M.A.305. Система записів про підтримання льотної придатності повітряних суден
M.A.306. Система технічних бортових журналів повітряних суден
M.A.307. Передача записів про підтримання льотної придатності повітряних суден
ПІДЧАСТИНА D - СТАНДАРТИ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
M.A.401. Дані для технічного обслуговування
M.A.402. Виконання технічного обслуговування
M.A.403. Дефекти повітряного судна
ПІДЧАСТИНА E - КОМПОНЕНТИ
M.A.501. Класифікація та встановлення
M.A.502. Технічне обслуговування компонентів
M.A.503. Компоненти з обмеженим ресурсом
M.A.504. Відокремлення компонентів
ПІДЧАСТИНА F - ОРГАНІЗАЦІЯ З ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
M.A.601. Сфера застосування
M.A.602. Заявка
M.A.603. Обсяг схвалення
M.A.604. Керівництво організації з технічного обслуговування
M.A.605. Виробничі приміщення та площі
M.A.606. Вимоги до персоналу
M.A.607. Персонал, який засвідчує технічне обслуговування та персонал з перегляду льотної придатності
M.A.608. Компоненти, обладнання та інструменти
M.A.609. Дані для технічного обслуговування
M.A.610. Замовлення на технічне обслуговування
M.A.611. Стандарти технічного обслуговування
M.A.612. Сертифікат передачі до експлуатації повітряного судна
M.A.613. Сертифікат передачі до експлуатації компонента
M.A.614. Записи з технічного обслуговування та перегляду льотної придатності
M.A.615. Привілеї організації
M.A.616. Організаційні перегляди
M.A.617. Зміни у схваленій організації з технічного обслуговування
M.A.618. Підтримання схвалення
M.A.619. Недоліки
ПІДЧАСТИНА G - ОРГАНІЗАЦІЯ З УПРАВЛІННЯ ПІДТРИМАННЯМ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.A.701. Сфера застосування
M.A.702. Заявка
M.A.703. Обсяг схвалення
M.A.704. Керівництво з управління підтриманням льотної придатності
M.A.705. Виробничі приміщення та площі
M.A.706. Вимоги до персоналу
M.A.707. Персонал з перегляду льотної придатності
M.A.708. Управління підтриманням льотної придатності
M.A.709. Документація
M.A.710. Перегляд льотної придатності
M.A.711. Привілеї організації
M.A.712. Система якості
M.A.713. Зміни у схваленій організації з управління підтриманням льотної придатності
M.A.714. Ведення записів
M.A.715. Підтримання схвалення
M.A.716. Недоліки
ПІДЧАСТИНА H - СЕРТИФІКАТ ПЕРЕДАЧІ ДО ЕКСПЛУАТАЦІЇ (CRS)
M.A.801. Сертифікат передачі до експлуатації повітряного судна
M.A.802. Сертифікат передачі до експлуатації компонента
M.A.803. Уповноваження пілота-власника
ПІДЧАСТИНА I - СЕРТИФІКАТ ПЕРЕГЛЯДУ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.A.901. Перегляд льотної придатності повітряного судна
M.A.902. Чинність сертифіката перегляду льотної придатності
M.A.903. Передача реєстрації повітряного судна у межах ЄС
M.A.904. Перегляд льотної придатності повітряного судна, що імпортується до ЄС
M.A.905. Недоліки
РОЗДIЛ B - ПРОЦЕДУРА ДЛЯ КОМПЕТЕНТНИХ ОРГАНІВ
ПІДЧАСТИНА A - ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
M.B.101. Сфера застосування
M.B.102. Компетентний орган
M.B.104. Ведення записів
M.B.105. Взаємний обмін інформацією
ПІДЧАСТИНА B - ОБОВ'ЯЗКИ
M.B.201. Обов'язки
ПІДЧАСТИНА C - ПІДТРИМАННЯ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.B.301. Програма технічного обслуговування
M.B.302. Винятки
M.B.303. Моніторинг підтримання льотної придатності повітряних суден
M.B.304. Анулювання та призупинення
ПІДЧАСТИНА D - СТАНДАРТИ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
ПІДЧАСТИНА E - КОМПОНЕНТИ
ПІДЧАСТИНА F - ОРГАНІЗАЦІЯ З ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ
M.B.601. Заявка
M.B.602. Первинне схвалення
M.B.603. Видача схвалення
M.B.604. Постійний нагляд
M.B.605. Недоліки
M.B.606. Зміни
M.B.607. Анулювання, призупинення та обмеження схвалення
ПІДЧАСТИНА G - ОРГАНІЗАЦІЯ З УПРАВЛІННЯ ПІДТРИМАННЯМ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.B.701. Заявка
M.B.702. Первинне схвалення
M.B.703. Видача схвалення
M.B.704. Постійний нагляд
M.B.705. Недоліки
M.B.706. Зміни
M.B.707. Анулювання, призупинення та обмеження схвалення
ПІДЧАСТИНА H - СЕРТИФІКАТ ПЕРЕДАЧІ ДО ЕКСПЛУАТАЦІЇ (CRS)
ПІДЧАСТИНА I - СЕРТИФІКАТ ПЕРЕГЛЯДУ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.B.901. Оцінка рекомендацій
M.B.902. Перегляд льотної придатності компетентним органом
M.B.903. Недоліки
Доповнення I. Договір з управління підтриманням льотної придатності
Доповнення II. Сертифікат дозволеної передачі - Форма 1 EASA
Доповнення III. Сертифікат перегляду льотної придатності - Форма 15 EASA
Доповнення IV. Система класів та рейтингів, що використовується для схвалення організацій з технічного обслуговування, на які є посилання в Підчастині F Розділу A додатка 1 (Part-M) та додатку 2 (Part-145) до цих Авіаційних правил
Доповнення V. Схвалення організації з технічного обслуговування відповідно до Підчастини F додатка 1 (Part-M)
Доповнення VI. Схвалення організації з управління підтриманням льотної придатності відповідно до Підчастини G додатка 1 (Part-M)
Доповнення VII. Складні завдання з технічного обслуговування
Доповнення VIII. Обмежене технічне обслуговування, яке виконує пілот-власник
( Зміст додатка 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної авіаційної служби № 1933 від 26.11.2020 )
М.1. Загальні відомості
Для потреб цього додатка (Part-M) компетентний орган:
1. для здійснення нагляду за підтриманням льотної придатності окремого повітряного судна і видачі сертифікатів перегляду льотної придатності - уповноважений орган з питань цивільної авіації;
2. для здійснення нагляду за організацією з технічного обслуговування, як визначено у Підчастині F Розділу А цього додатка:
(i) уповноважений орган з питань цивільної авіації;
(ii) Агентство, якщо організація розташована в третій країні.
3. для здійснення нагляду за організацією з управління підтриманням льотної придатності, як визначено у Підчастині G Розділу A цього додатка:
(i) уповноважений орган з питань цивільної авіації;
(ii) НЕ ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ;
(iii) Агентство, якщо організація розташована в третій країні.
4. для схвалення програм технічного обслуговування:
(i) уповноважений орган з питань цивільної авіації;
(ii) НЕ ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ.
РОЗДІЛ A - ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
ПІДЧАСТИНА A - ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
M.A.101. Сфера застосування
Цей розділ встановлює заходи, що необхідно вжити для підтримання льотної придатності, включаючи технічне обслуговування. Він також визначає умови, яким мають відповідати особи чи організації, що здійснюють управління підтриманням льотної придатності.
ПІДЧАСТИНА B - ОБОВ'ЯЗКИ
M.A.201. Обов'язки
(a) Власник є відповідальним за підтримання льотної придатності повітряного судна і зобов'язаний здійснювати політ за умови, що:
1. повітряне судно підтримується у стані льотної придатності, та
2. будь-яке експлуатаційне та аварійне обладнання на повітряне судно встановлено правильно та є придатним для експлуатації або ж на ньому чітко зазначено, що воно є непридатним для експлуатації, та
3. сертифікат льотної придатності є чинним, та
4. технічне обслуговування повітряного судна здійснюється відповідно до програми технічного обслуговування, як визначено у M.A.302.
(b) У разі передачі повітряного судна у лізинг, обов'язки власника переходять до орендаря, якщо:
1. орендар зазначений у реєстраційному посвідченні, або
2. деталізовано у договорі лізингу.
Посилання на "власника", що робляться у цьому додатку (Part-M), включають посилання на власника чи орендаря (залежно від обставин).
(c) Будь-яка особа чи організація, що здійснює технічне обслуговування, є відповідальною за виконані завдання.
(d) Командир повітряного судна, а у випадку авіаперевізників - експлуатант, є відповідальним за задовільне виконання передпольотного огляду. Цей огляд повинен проводити пілот або інша кваліфікована особа, але його не обов'язково має проводити схвалена організація з технічного обслуговування або передбачений Part-66 персонал, який засвідчує технічне обслуговування.
(e) У випадку повітряного судна, що використовується авіаперевізниками, експлуатант є відповідальним за підтримання льотної придатності повітряного судна, що експлуатується ним, і має:
(1) забезпечити виконання польотів лише за умови відповідності вимогам, зазначеним у підпункті (а) цього пункту;
(2) бути схваленим відповідно до вимог Підчастини G (CAMO) Розділу A цього додатка (Part-M) у складі сертифіката експлуатанта як організація з управління підтриманням льотної придатності для повітряних суден, що він експлуатує; та
(3) бути схваленим відповідно до вимог додатка 2 (Part-145) до цих Авіаційних правил або укласти договір з такою організацією відповідно до M.A.708 (с) цього додатка (Part-M).
(f) Для повітряних суден складної конструкції, оснащених двигуном, що використовуються у комерційній спеціалізованій експлуатації або у комерційному повітряному транспорті, інших ніж авіаперевізники, або комерційних схвалених організацій з підготовки пілотів (ATOs), експлуатант має переконатися, що:
(1) польоти виконуються лише за умови відповідності вимогам, зазначеним у підпункті (a) цього пункту;
(2) завдання, пов'язані з підтриманням льотної придатності, виконуються схваленою організацією з управління підтриманням льотної придатності. Якщо експлуатант не схвалений як організація з управління підтриманням льотної придатності, він має укласти з відповідною організацією договір у письмовій формі відповідно до Доповнення I до цього додатка (Part-M), та
(3) організація з управління підтриманням льотної придатності, визначена у підпункті (f) (2) цього пункту, схвалена відповідно до вимог Part-145 на виконання технічного обслуговування повітряних суден та компонентів для їх подальшого встановлення, або має укладений договір відповідно до M.A.708 (с) з такими організаціями.
(g) Для повітряних суден складної конструкції, оснащених двигуном, не включених до підпункту (e) або підпункту (f) цього пункту, власник має переконатися, що:
(1) польоти виконуються лише за умови відповідності вимогам, зазначеним у підпункті (a) цього пункту;
(2) завдання, пов'язані з підтриманням льотної придатності, виконуються схваленою організацією з управління підтриманням льотної придатності. Якщо власник не схвалений як організація з управління підтриманням льотної придатності, власник має укласти з відповідною організацією договір у письмовій формі відповідно до Доповнення I до цього додатка (Part-M), та
(3) організація з управління підтриманням льотної придатності, визначена у підпункті (g) (2) цього пункту, схвалена відповідно до вимог додатка 2 (Part-145) до цих Авіаційних правил на виконання технічного обслуговування повітряних суден та компонентів для їх подальшого встановлення або має укладений договір відповідно до M.A.708 (c) з такими організаціями.
(h) Для повітряних суден, які не класифіковані як повітряні судна складної конструкції, оснащені двигуном, що використовуються у комерційній спеціалізованій експлуатації або у комерційному повітряному транспорті, інших ніж авіаперевізники, або комерційних схвалених організацій з підготовки пілотів (ATOs), експлуатант має переконатися, що:
(1) польоти виконуються лише за умови відповідності вимогам, зазначеним у підпункті (a) цього пункту;
(2) завдання, пов'язані з підтриманням льотної придатності, виконуються схваленою організацією з управління підтриманням льотної придатності. Якщо експлуатант не схвалений як організація з управління підтриманням льотної придатності, експлуатант має укласти з відповідною організацією договір у письмовій формі відповідно до Доповнення Iдо цього додатка (Part-M), та
(3) організація з управління підтриманням льотної придатності, визначена у підпункті (h) (2) цього пункту, схвалена відповідно до вимог Підчастини F Розділу A цього додатка (Part-M) або додатка 2 (Part-145) до цих Авіаційних правил на виконання технічного обслуговування повітряних суден та компонентів для їх подальшого встановлення або має укладений договір відповідно до M.A.708 (c) з такими організаціями.
(i) Для повітряних суден, які не класифіковані як повітряні судна складної конструкції, оснащені двигуном, не включені в підпункт (e) або підпункт (h) цього пункту, або які використовуються для "обмеженої експлуатації", власник є відповідальним за забезпечення того, що політ здійснюється лише за умови виконання вимог, зазначених у підпункті (a) цього пункту. Для цього власник має:
(1) передати виконання завдань, пов'язаних з підтриманням льотної придатності, схваленій організації з управління підтриманням льотної придатності за договором у письмовій формі відповідно до Доповнення I до цього додатка (Part-M), згідно з яким договірна організація з управління підтриманням льотної придатності є відповідальною за виконання цих завдань, або
(2) самостійно управляти підтриманням льотної придатності повітряного судна без укладання договору зі схваленою організацією з управління підтриманням льотної придатності, або
(3) самостійно управляти підтриманням льотної придатності повітряного судна та скласти обмежений договір щодо розробки програми технічного обслуговування та опрацювання її схвалення відповідно до M.A.302 з:
схваленою організацією з управління підтриманням льотної придатності, або
організацією з технічного обслуговування, схваленою відповідно до вимог додатка 2 (Part-145) до цих Авіаційних правил або Підчастини F Розділу A цього додатка (Part-M) у випадку повітряного судна ELA2.
Згідно з цим обмеженим договором договірна організація є відповідальною за розробку та опрацювання схвалення програми технічного обслуговування, крім випадку, коли власником оформлено заяву відповідно до M.A.302 (h).
(j) Для визначення відповідності цьому додатку (Part-M) власник/експлуатант має забезпечити доступ будь-якій особі, уповноваженій компетентним органом, до будь-яких його виробничих приміщень та площ, повітряних суден або документів, пов'язаних з його діяльністю, включаючи будь-яку діяльність, що передана за субпідрядом.
M.A.202. Звітування про події
(a) Будь-яка особа чи організація, що є відповідальною згідно з M.A.201, має повідомити компетентний орган, призначений державою реєстрації, організацію, що є відповідальною за типову конструкцію чи за конструкцію згідно з додатковим сертифікатом типу та (якщо застосовно) державу експлуатанта про будь-який виявлений стан повітряного судна чи компонента, що загрожує безпеці польотів.
(b) Звіти надсилаються у порядку, встановленому Агентством, і мають містити всю інформацію щодо такого стану та відому особі чи організації.
(c) У тому разі, якщо власник або експлуатант доручив на підставі договору виконання робіт з технічного обслуговування повітряного судна особі чи організації, ця особа чи організація, яка здійснює технічне обслуговування повітряного судна, також має повідомляти власника, експлуатанта чи організацію з управління підтриманням льотної придатності про будь-який стан, що впливає на повітряне судно власника чи експлуатанта або на його компонент.
(d) Повідомлення мають надсилатися якомога скоріше, але у будь-якому разі - не пізніше 72 годин з часу виявлення особою чи організацією стану, якого стосується звіт.
ПІДЧАСТИНА C - ПІДТРИМАННЯ ЛЬОТНОЇ ПРИДАТНОСТІ
M.A.301. Завдання з підтримання льотної придатності
Підтримання льотної придатності повітряного судна і працездатність експлуатаційного та аварійного обладнання мають забезпечуватися шляхом:
1. проведення передпольотних оглядів;
2. усунення відповідно до даних, наведених у M.A.304 та/або M.A.401 (якщо застосовно), будь-якого дефекту або пошкодження, що впливає на безпеку експлуатації, враховуючи перелік мінімального обладнання (MEL) та перелік відхилень конфігурації (якщо застосовно);
3. виконання всього обсягу робіт з технічного обслуговування відповідно до програми технічного обслуговування, що передбачено M.A.302;
4. проведення аналізу ефективності схваленої програми технічного обслуговування відповідно до M.A.302 для всіх повітряних суден складної конструкції, оснащених двигуном, або повітряних суден, що використовуються авіаперевізниками;
5. виконання будь-якої застосовної:
(i) директиви льотної придатності,
(ii) експлуатаційної директиви, що впливає на підтримання льотної придатності,
(iii) вимоги щодо підтримання льотної придатності, встановленої Агентством,
(iv) заходів, негайне виконання яких визнано компетентним органом обов'язковим у зв'язку з виникненням проблеми з безпекою;
6. виконання модифікацій і ремонтів відповідно до M.A.304;
7. впровадження політики проведення необов'язкових модифікацій та/або оглядів щодо всіх повітряних суден складної конструкції, оснащених двигуном, або повітряних суден, що використовуються авіаперевізниками;
8. проведення контрольних польотів після виконання технічного обслуговування (за потреби).
M.A.302. Програма технічного обслуговування повітряних суден
(a) Технічне обслуговування кожного повітряного судна має виконуватися відповідно до програми технічного обслуговування повітряного судна.
(b) Програма технічного обслуговування повітряного судна та будь-які подальші зміни до неї мають бути схвалені компетентним органом.
(c) Якщо управління підтриманням льотної придатності повітряного судна здійснює організація з управління підтриманням льотної придатності, схвалена відповідно до вимог Підчастини G Розділу A цього додатка (Part-M), або за наявності обмеженого договору між власником та цією організацією відповідно до M.A.201 (i) (3), програма технічного обслуговування повітряного судна та зміни до неї можуть бути схвалені шляхом процедури непрямого схвалення.
(i) У такому разі процедура непрямого схвалення має бути встановлена організацією з управління підтриманням льотної придатності як частина Керівництва з управління підтриманням льотної придатності та має бути схвалена компетентним органом, який є відповідальним за діяльність цієї організації з управління підтриманням льотної придатності,
(ii) НЕ ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ.
(d) Програма технічного обслуговування повітряного судна має встановлювати відповідність:
(i) інструкціям, виданим компетентним органом;
(ii) інструкціям з підтримання льотної придатності:
виданим утримувачами сертифіката типу, обмеженого сертифіката типу, додаткового сертифіката типу, схвалень головних ремонтів конструкції, схвалень за європейським технічним стандартом (ETSO) або будь-якого іншого доречного схвалення, виданого відповідно до вимог Part-21, та
включеним до сертифікаційних специфікацій, на які посилається 21.A.90B або 21.A.431B Part-21 (якщо застосовно).