МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.01.2025 № 114
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 лютого 2025 року
за № 277/43683
Про затвердження Змін до Положення про функціональну підсистему медичного захисту населення єдиної державної системи цивільного захисту
2. Департаменту медичних послуг (Євгенію Гончару) забезпечити:
1) подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
2) оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров’я України після здійснення державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Сергія Дуброва.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби України з надзвичайних ситуацій Уповноважений Верховної Ради України з прав людини | Андрій ДАНИК Дмитро ЛУБІНЕЦЬ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
17 січня 2025 року № 114
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 лютого 2025 року
за № 277/43683
Зміни
до Положення про функціональну підсистему медичного захисту населення єдиної державної системи цивільного захисту, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 23 березня 2023 року № 542, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 квітня 2023 року за № 590/39646
1. В абзаці четвертому пункту 2:
2) після слів та цифр "постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року № 101" доповнити словами та цифрами ",
Порядку виконання функцій медицини катастроф, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 09 червня 2023 року № 586".
2. Пункт 3 викласти у такій редакції:
"3. Метою створення функціональної підсистеми є захист населення і об’єктів функціональної підсистеми від надзвичайних ситуацій у мирний час та в особливий період, здійснення заходів цивільного захисту із забезпечення медичного захисту, ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій, зменшення матеріальних втрат у разі їх виникнення на об’єктах функціональної підсистеми, забезпечення готовності її сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.".
3. У пункті 4:
1) підпункт 2 викласти у такій редакції:
"2) забезпечення готовності підпорядкованих сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання виникненню та реагування на надзвичайні ситуації на об’єктах функціональної підсистеми, здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій або небезпечних подій на об’єктах функціональної підсистеми;";
2) у підпункті 3 слова "визначення ризиків виникнення надзвичайних ситуацій" замінити словами "визначення та оцінка ризиків виникнення надзвичайних ситуацій";
3) підпункт 10 викласти у такій редакції:
"10) розроблення та здійснення заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування національної економіки в особливий період, зокрема об’єктів функціональної підсистеми;";
4) доповнити після підпункту 11 підпунктом 12 такого змісту:
"12) забезпечення підготовки керівного складу об’єктів функціональної підсистеми до дій у разі мобілізації та виконання завдань цивільного захисту у воєнний час з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права у відповідних закладах освіти Державної служби України з надзвичайних ситуацій;".
У зв’язку з цим підпункти 12-15 вважати підпунктами 13-16 відповідно.
4. Пункт 6 після слова "ЦКПХ" доповнити словами ", ДП "Укрвакцина" МОЗ України"".
5. У підпункті 1 пункту 7 слова "його структурний підрозділ з питань цивільного захисту" замінити словами "відповідний структурний підрозділ МОЗ з питань цивільного захисту;".
6. Підпункт 1 пункту 8 викласти в такій редакції:
"1) на державному рівні - диспетчерська УНПЦ, що виконує функції оперативно-чергової служби МОЗ, чергова (диспетчерська) служба ЦГЗ".
7. Пункт 10 після підпункту 9 доповнити підпунктом 10 такого змісту:
"10) медична спеціалізована служба цивільного захисту;".
У зв’язку з цим підпункт 10 вважати підпунктом 11.
8. В пункті 11 слово "наслідків" замінити словами "медико-санітарних наслідків" в двох випадках.
9. Пункт 13 доповнити новими абзацами такого змісту:
"Режим підвищеної готовності та режим надзвичайної ситуації для функціональної підсистеми встановлюється:
за рішенням Кабінету Міністрів України - для єдиної державної системи цивільного захисту в повному обсязі або частково для кількох окремих її функціональних підсистем;
за рішенням МОЗ - для функціональної підсистеми.".
10. Пункт 14 викласти в такій редакції:
"14. Основними завданнями, що здійснюються функціональною підсистемою, є:
1) у режимі повсякденного функціонування:
підтримання готовності до негайного використання людських та матеріально-технічних ресурсів для зменшення збитків у разі виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
розроблення і виконання цільових та науково-технічних програм із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми і зменшення можливих збитків;
здійснення планових заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми, забезпечення безпеки та медичного захисту населення і територій від таких ситуацій, а також заходів щодо підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
забезпечення готовності органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми до дій за призначенням;
організація підготовки фахівців цивільного захисту, підготовка керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів щодо цивільного захисту, навчання населення діям у разі виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
підтримання в готовності систем оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій на об’єктах функціональної підсистеми;
здійснення інших заходів відповідно до функціонального призначення підсистеми;
2) у режимі підвищеної готовності:
здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також працівників об’єктів функціональної підсистеми про загрозу виникнення надзвичайної ситуації та інформування їх про дії у можливій зоні надзвичайної ситуації;
формування оперативних груп для виявлення причин погіршення обстановки та підготовки пропозицій щодо її нормалізації;
уточнення (у разі потреби) планів реагування на надзвичайні ситуації, здійснення заходів щодо запобігання їх виникненню;
уточнення та здійснення заходів щодо захисту населення і територій, працівників об’єктів функціональної підсистеми від можливих надзвичайних ситуацій на них;
приведення в готовність наявних сил і засобів цивільного захисту, залучення в разі потреби додаткових сил і засобів;
цілодобове чергування (за потреби) членів оперативних груп;
посилення спостереження та контролю за ситуацією на територіях відповідно до функціонального призначення підсистеми;
здійснення інших заходів відповідно до функціонального призначення підсистеми;
3) у режимі надзвичайної ситуації:
здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми та інформування його про дії в умовах такої ситуації;
введення в дію відповідних планів реагування на надзвичайні ситуації;
призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
визначення меж зони надзвичайної ситуації;
здійснення спільно з функціональною підсистемою санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту постійного прогнозування зони можливого поширення надзвичайної ситуації та масштабів можливих медико-санітарних наслідків;
організація та проведення робіт з локалізації і ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів функціональної підсистеми;
забезпечення евакуації постраждалих до закладів охорони здоров’я;
організація та здійснення (у разі потреби) евакуаційних заходів працівників об’єктів функціональної підсистеми, матеріальних та культурних цінностей;
організація та здійснення спільно з функціональної підсистемою санітарного та епідеміологічного благополуччя населення єдиної державної системи цивільного захисту радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту працівників об’єктів функціональної підсистеми від наслідків надзвичайної ситуації;
здійснення безперервного контролю за розвитком надзвичайної ситуації та обстановкою на об’єктах функціональної підсистеми і прилеглих до них територіях;
інформування органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації на об’єктах функціональної підсистеми та заходи, що здійснюються для ліквідації її наслідків;
здійснення інших заходів відповідно до функціонального призначення підсистеми.".
11. Пункт 15 викласти в такій редакції:
До основних заходів, що здійснюються в разі переведення функціональної підсистеми з режиму функціонування в мирний час на режим функціонування в особливий період у період воєнного стану, залежно від встановленого ступеня готовності відносяться:
оповіщення органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми;
введення в дію та реалізація планів цивільного захисту на особливий період;
приведення органів управління та сил цивільного захисту, пунктів управління, систем зв’язку та оповіщення функціональної підсистеми в готовність до дій в умовах особливого періоду;
уточнення можливої обстановки та розрахунків сил і засобів, які будуть залучатися до здійснення заходів, передбачених планами цивільного захисту на особливий період;
організація аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли внаслідок воєнних (бойових) дій, зокрема із застосуванням засобів ураження на об’єктах функціональної підсистеми;
уточнення потреби в захисних спорудах для укриття персоналу об’єктів функціональної підсистеми та приведення в готовність усіх об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, забезпечення цілодобового доступу до таких об’єктів;
здійснення заходів щодо організації будівництва захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та виготовлення (монтування) первинних (мобільних) і облаштування найпростіших укриттів, а також (у разі потреби) відновлення пошкоджених (зруйнованих) об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту;
приведення в готовність до виконання завдань за призначенням медичних формувань, диспетчерські служби;
здійснення у разі необхідності заходів щодо зменшення обсягу запасів небезпечних хімічних речовин на об’єктах функціональної підсистеми та проведення підготовки до зменшення обсягів запасів вибухо- і пожежонебезпечних речовин на об’єктах підвищеної небезпеки;
здійснення заходів із забезпечення сталої роботи або безаварійної зупинки суб’єктів господарювання, забезпечення живучості об’єктів критичної інфраструктури, призначених для життєзабезпечення населення;
призначення на посади та звільнення з посад керівників і фахівців органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми відповідно до плану заміщення військовозобов’язаних, які у зв’язку з мобілізацією підлягають призову до Збройних Сил, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України;
здійснення заходів щодо підвищення рівня протипожежного захисту на об’єктах функціональної підсистеми;
уточнення розподілу персоналу об’єктів функціональної підсистеми та населення для укриття в захисних спорудах цивільного захисту, який доводиться до персоналу та населення;
приведення в готовність до дій за призначенням спеціалізованих служб та формувань цивільного захисту об’єктів функціональної підсистеми;
здійснення заходів з підготовки до роботи в умовах особливого періоду закладів охорони здоров’я центральних органів виконавчої влади (у разі наявності), забезпечення їх лікарськими засобами та медичними виробами, а також здійснення підготовчих заходів до прийому постраждалих та надання їм медичної допомоги; підготовка до роботи органів з евакуації, уточнення документації щодо організації та проведення евакуації персоналу об’єктів функціональної підсистеми та матеріальних і культурних цінностей;
проведення (у разі потреби) за окремим рішенням Кабінету Міністрів України, відповідних місцевих органів виконавчої влади (військових адміністрацій - у разі їх утворення) евакуації персоналу та матеріальних і культурних цінностей об’єктів функціональної підсистеми з районів можливих воєнних (бойових) дій у безпечні райони;
видача особовому складу органів управління та сил цивільного захисту функціональної підсистеми посвідчень особи для персоналу цивільної оборони (цивільного захисту) міжнародного зразка;
здійснення заходів щодо підвищення живучості об’єктів критичної інфраструктури сфери життєзабезпечення населення;
нанесення (оновлення) у разі необхідності на будівлі, споруди, транспортні засоби, спеціальну та іншу техніку, які підпадають під дію норм міжнародного гуманітарного права, відповідних розпізнавальних знаків (емблем);
за рішенням органу управління переведення органів управління і сил цивільного захисту функціональної підсистеми на штати воєнного часу;
здійснення заходів із забезпечення захисту джерел водопостачання на об’єктах функціональної підсистеми;
участь в організації здійснення інженерно-технічних заходів цивільного захисту для забезпечення захисту населення і територій;
виконання інших завдань та заходів, передбачених планами цивільного захисту на особливий період.
Додатковими завданнями функціональної підсистеми у відбудовний період є:
виконання мобілізаційних завдань у межах цільової мобілізації для ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій;
ліквідація наслідків воєнних дій на об’єктах функціональної підсистеми та участь у ліквідації медико-санітарних наслідків у населених пунктах і на територіях, що зазнали впливу засобів ураження;
участь у заходах для відновлення об’єктів критичної інфраструктури сфери життєзабезпечення населення;
участь у визначенні населених пунктів та районів, об’єктів функціональної підсистеми, що потребують проведення гуманітарного розмінування, маркування небезпечних ділянок, проведення очищення (розмінування) територій, об’єктів функціональної підсистеми;
залучення до ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій міжнародної допомоги;
відновлення (у разі потреби) об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту об’єктів функціональної підсистеми, що зазнали руйнувань або пошкоджень.".
12. Доповнити новими пунктами такого змісту:
"23. Керівництво проведенням аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт під час ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайної ситуації об’єктового рівня на об’єктах функціональної підсистеми та управління силами цивільного захисту функціональної підсистеми, що залучаються до таких робіт, та діяльність керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації здійснюються відповідно до
статті 75 Кодексу цивільного захисту України.
24. Для безпосередньої організації і координації аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації об’єктового рівня на об’єктах функціональної підсистеми утворюється штаб з ліквідації її наслідків, який є робочим органом керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Рішення про утворення та ліквідацію такого штабу, його склад приймає керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
25. Роботи, пов’язані з реагуванням на надзвичайну ситуацію об’єктового рівня або усуненням загрози її виникнення, виконують сили цивільного захисту об’єкта функціональної підсистеми, де виникла така ситуація, з наданням їм необхідної допомоги силами цивільного захисту функціональної підсистеми.
У разі виникнення надзвичайної ситуації місцевого, регіонального та державного рівня до виконання цих робіт залучаються сили цивільного захисту територіальної підсистеми єдиної державної системи, її ланки, субланки.
Залучення сил цивільного захисту до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до
статті 77 Кодексу цивільного захисту України.
Залучення сил цивільного захисту до проведення заходів цивільного захисту в особливий період здійснюється згідно з планами цивільного захисту на особливий період.
26. З метою своєчасного запобігання і ефективного реагування на надзвичайні ситуації організовується взаємодія органів управління функціональної підсистеми з органами управління інших функціональних підсистем та територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту.
Взаємодія під час здійснення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та під час ліквідації їх наслідків організовується через спеціально призначені оперативні групи або представників відповідних центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, які залучаються до здійснення таких заходів. Повноваження зазначених оперативних груп або представників визначаються відповідними центральними та місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування.".
В. о. директора Департаменту медичних послуг | Євгеній ГОНЧАР |