МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.12.2009 N 1234
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 лютого 2010 р.
за N 149/17444
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної авіаційної служби N 565 від 20.07.2017 )
Про затвердження Положення про екзаменатора з льотної діяльності
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 N 168 від 19.03.2012 )
Відповідно до Положення про Державну авіаційну адміністрацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1526, та Указу Президента України від 11.06.98 N 615 "Про затвердження Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу", а також з метою приведення вимог щодо підготовки льотного складу цивільної авіації України у відповідність до законодавства Європейського Союзу НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про екзаменатора з льотної діяльності (далі - Положення), що додається.
2. Державній авіаційній адміністрації (Овчинников О.В.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести цей наказ до відома всіх зацікавлених підприємств, установ та організацій, зареєстрованих на території України, що здійснюють льотну експлуатацію цивільних повітряних суден та підготовку льотного складу.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра - голову Державної авіаційної адміністрації Давидова О.М.
Перший заступник Міністра В.ШевченкоПОГОДЖЕНО:Перший заступник Міністра праціта соціальної політики України П.РозенкоТ.в.о. Міністра освітиі науки України О.П.ГребельникГолова Професійної спілкиавіапрацівників України І.Д.ЗвінникГолова Державного комітетуУкраїни з питань регуляторноїполітики та підприємництва О.КужельЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
01.12.2009 N 1234
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 лютого 2010 р.
за N 149/17444
ПОЛОЖЕННЯ
про екзаменатора з льотної діяльності
( У тексті Порядку слова "Державна авіаційна адміністрація" та "Державіаадміністрація" у всіх відмінках замінено словами "Державна авіаційна служба" та "Державіаслужба України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 )
I. Загальні положення
1.1. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
Брифінг - комплекс заходів підготовки екіпажу до вильоту, спрямованих на забезпечення аеронавігаційною і метеорологічною інформацією, необхідною для підготовки та виконання польоту, та порядок дій членів екіпажу на кожному етапі польоту, включаючи нестандартні та аварійні ситуації.
Взаємодія у багатопілотному екіпажі - функціонування льотного екіпажу як єдиної команди, очолюваної командиром ПС.
Вид ПС - класифікація ПС суден на підставі встановлених основних характеристик, наприклад: літак, вертоліт, планер та інше.
Головний екзаменатор/Senior Examiner - особа, яка має дійсну кваліфікаційну відмітку льотного екзаменатора та від імені Державіаслужби України здійснює нагляд за рівнем підготовки та діяльності екзаменаторів з льотної діяльності.
Екзаменатор - особа, яка має необхідну професійну підготовку, досвід та затверджена наказом Державіаслужби України для проведення перевірок теоретичних знань, рівня професійної підготовки та перевірок навичок (тестування) авіаційного персоналу для видачі/продовження терміну дії відповідного свідоцтва або кваліфікаційної відмітки.
Заявник - пілот, який потребує отримання відповідного свідоцтва або кваліфікаційної відмітки.
Заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора - пілот, який потребує отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора.
Кваліфікаційна відмітка (рейтинг) - запис у свідоцтві, в якому вказуються особливі умови, права та обмеження щодо власника цього свідоцтва.
Лінійна перевірка - демонстрація навичок у здійсненні стандартних льотних процедур як відповідного члена екіпажу.
Льотна майстерність - комплекс знань та вмінь, які дозволяють пілоту безпечно керувати ПС з належним урахуванням правил, нормативних документів та сталою авіаційною практикою як на землі, так і у повітрі.
Наліт з інструктором - польотний час, протягом якого власник свідоцтва або кандидат на його одержання проходить льотну підготовку на борту ПС з інструктором, який має відповідне свідоцтво.
Перевірка навичок - демонстрація знань, вмінь та майстерності для видачі свідоцтва або кваліфікаційної відмітки, що також містить усний іспит, який може вимагати екзаменатор.
Повітряне судно (ПС) - літальний апарат, що підтримується в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, виключаючи взаємодію з повітрям, відбитим від земної поверхні.
Приватний пілот - особа, яка має свідоцтво пілота, що не дає право виконувати польоти за винагороду.
Професійна перевірка - демонстрація компетентності у здійсненні звичайних, нестандартних та аварійних процедур для продовження або відновлення дії кваліфікаційної відмітки, що також містить усний іспит, який може вимагати екзаменатор.
Сектор маршруту (сектор) - політ, що включає зліт, вихід на маршрут, політ за маршрутом тривалістю не менше 15 хвилин, зниження, заходження на посадку та посадку.
Цивільне ПС - ПС, що занесене до Державного реєстру цивільних ПС.
1.2. Скорочення вживаються у такому значенні:
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
КВК - курс відновлення кваліфікації;
КВП - керівництво з виконання польотів експлуатанта/ авіаційного навчального закладу, що затверджується Державіаслужбою України;
КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації ПС, що затверджується Державіаслужбою України;
КПК - курс підвищення кваліфікації;
КПС - командир ПС;
ПВП - правила візуальних польотів;
ППП - правила польотів за приладами;
ПС - повітряне судно;
ЦА - цивільна авіація;
А - літак (Aeroplane);
ADF - автоматичний радіокомпас (Automatic direction finding);
AFM - керівництво з льотної експлуатації ПС (Aeroplane Flight Manual);
ATC - управління повітряним рухом (Аir Тraffic Сontrol);
ATPL - свідоцтво транспортного пілота (Airline Transport Pilot Licence);
CAT I - категорія I ICAO;
CAT II - категорія II ICAO;
CPL - свідоцтво комерційного пілота (Commercial Pilot Licence);
CRE - екзаменатор класу ПС (Class Rating Examiner);
CRI - інструктор класу ПС (Class Rating Instructor);
DME - далекомірне обладнання (Distance measuring equipment);
ETA - розрахунковий час прибуття (Estimated time of arrival);
FE - льотний екзаменатор (Flight Examiner);
FI - льотний інструктор (Flight Instructor);
FIE - екзаменатор льотних інструкторів (Flight Instructor Examiner);
FTO - авіаційний навчальний заклад, який здійснює підготовку кандидатів для отримання свідоцтва члена екіпажу та внесення кваліфікаційної відмітки у свідоцтво члена екіпажу (Flying Training Organisation);
FNPT I - процедурний тренажер I типу (Flight and Navigation Procedures Trainer);
FNPT II - процедурний тренажер II типу (Flight and Navigation Procedures Trainer);
FTD - тренажер льотної підготовки (Flight Training Device);
FS - комплексний пілотажний тренажер (Flight Simulator);
GPS - глобальна система визначення місця розташування (Global positioning system);
H - вертоліт (Helicopter);
IR - кваліфікаційна відмітка польотів за приладами (Instrument Rating);
IRE - екзаменатор кваліфікаційної відмітки польотів за приладами (Instrument Rating Examiner);
JAA - Об'єднана авіаційна влада Європи (Joint Aviation Authorities);
JAR - звід нормативно-правових вимог Об'єднаної авіаційної влади Європи (Joint Aviation Requirements);
JAR-FCL - вимоги Об'єднаної авіаційної влади Європи щодо видачі свідоцтв льотному екіпажу (Flight Crew Licensing);
JIP - Спільні імплементаційні процедури (Joint Implementation Procedures);
SEN - головний екзаменатор (Senior Examiner);
SFE - екзаменатор тренажера (Synthetic Flight Examiner);
SFI - інструктор тренажера (Synthetic Flight Instructor);
SPA - однопілотний (одночленний) літак (Single Pilot aeroplane);
STD - комплексний технічний засіб підготовки (авіаційний тренажер) (Synthetic Training Device);
TR - кваліфікаційна відмітка типу ПС (Tape Rating);
TRE - екзаменатор типу ПС (Tape Rating Examiner);
TRI - інструктор типу ПС (Tape Rating Instructor);
TRTO - авіаційний навчальний заклад, який здійснює підготовку для внесення у відповідне свідоцтво члена екіпажу кваліфікаційної відмітки типу ПС (Tape Rating Training Organisation);
VDF - пеленгаторна станція дуже високої частоти (VHF-direction finding station);
VHF - дуже високі частоти (Very High Frequency);
VOR - всенаправлений радіомаяк дуже високої частоти (VHF-omnidirectional range).
1.3. Положення про екзаменатора з льотної діяльності розроблене з метою впровадження вимог щодо підготовки льотного складу ЦА України відповідно до стандартів Європейського Союзу.
1.4. Це Положення є обов'язковим для:
структурних підрозділів Державної авіаційної служби (далі - Державіаслужба України);
сертифікованих авіаційних навчальних закладів незалежно від форм власності, які здійснюють підготовку льотного складу ЦА;
установ, виробників авіаційної техніки;
авіаційних підприємств, авіакомпаній, фізичних та юридичних осіб, які в своїй діяльності використовують льотний склад;
пілотів, які мають спеціальний дозвіл на діяльність від держави - члена JAA.
1.5. Це Положення встановлює вимоги до підготовки екзаменатора з льотної діяльності (далі - екзаменатор) в Україні, процедури отримання посвідчення екзаменатора з льотної діяльності та продовження терміну дії кваліфікаційної відмітки екзаменатора та контролю за його роботою.
1.6. Стандарти компетенції льотного складу значною мірою залежать від компетенції екзаменаторів.
Державіаслужбою України створюється система екзаменаторів з льотної діяльності з метою забезпечення необхідного рівня професійної підготовки льотного складу України.
1.7. Визнають шість функцій (літаки) та п'ять функцій (вертольоти) для екзаменаторів:
1) льотний екзаменатор (літак/вертоліт) (FE(A/Н));
2) екзаменатор типу ПС (літак/вертоліт) (TRE(A/Н));
3) екзаменатор класу ПС (тільки для пілотів літаків) (CRE(A));
4) екзаменатор кваліфікаційних відміток польотів за приладами (літак/ вертоліт) (IRE(A/Н));
5) екзаменатор тренажера (літак/вертоліт) (SFE(A/Н));
6) екзаменатор льотних інструкторів (літак/вертоліт) (FIE(A/Н)).
Кваліфікаційні вимоги щодо рівня підготовки та прав екзаменаторів визначені вимогами Об'єднаної авіаційної влади Європи щодо видачі свідоцтв льотному екіпажу (Flight Crew Licensing) (JAR-FCL), введеними в дію наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 27.03.2006 N 223 "Про застосування в цивільній авіації України Спільних Авіаційних Вимог JAR-FCL 1, 2, 3, 4 "Видача свідоцтв льотному екіпажу", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.04.2006 за N 426/12300.
1.8. Відповідно до вимог JAR-FCL це Положення передбачає порядок відбору кандидатів для отримання повноважень екзаменатора з льотної діяльності, систему підготовки екзаменаторів різних категорій, процедури перевірки вмінь, навичок, майстерності, кваліфікації екзаменаторів, підтримання на необхідному рівні їх особистої кваліфікації, дотримання адміністративних процедур та звітності.
1.9. Екзаменатори відповідають за дотримання вимог щодо захисту персональних даних льотного складу, відповідність обсягу проведених перевірок, об'єктивність оцінювання кандидатів, забезпечення безпеки польотів під час перевірки.
1.10. Екзаменатори повинні мати свідоцтво професійного пілота (транспортного або комерційного) і кваліфікаційну відмітку, видані у порядку, встановленому Правилами видачі свідоцтв авіаційного персоналу в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 07.12.98 N 486, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 29.12.98 за N 833/3273.
Екзаменатори не повинні перевіряти заявників, для яких вони проводили льотну підготовку для отримання відповідного свідоцтва або кваліфікаційної відмітки. Перевірки з теоретичних дисциплін у навчанні не вважаються льотною підготовкою.
1.11. Екзаменатор призначається першим заступником голови Державіаслужби України, отримує повноваження на здійснення діяльності відповідно до JAR-FCL та повинен бути:
а) пілотом-інспектором Державіаслужби України;
б) інструктором сертифікованого авіаційного навчального закладу, авіаційного підприємства, авіакомпанії, установи, виробника авіаційної техніки;
в) пілотом, який має спеціальний дозвіл на діяльність від держави - члена JAA.
1.12. Екзаменатори повинні пройти підготовку за програмою теоретичної та практичної (льотної) підготовки, затвердженою Державіаслужбою України, мати відповідну кваліфікацію та досвід для виконання своїх функцій на літаку/вертольоті відповідного типу/класу.
У разі відсутності екзаменатора перевірка може бути виконана уповноваженим інспектором Державіаслужби України за спеціальним дозволом управління стандартів льотної експлуатації Державіаслужби України з урахуванням наявності кваліфікаційної відмітки інструктора класу/типу ПС, на якому виконує польоти інспектор.
1.13. Екзаменатори повинні використовувати стандарти JAR-FCL під час перевірки. Оцінка перевірки повинна враховувати будь-яку(і) несприятливу(і) обставину(и), яка(і) виникла(и) під час перевірки.
1.14. Екзаменатори не обмежені однією функцією як FE(A/Н), TRE(A/Н), CRE(A), IRE(A/Н), SFE(A/Н) або FIE(A/Н) за умови, що вони відповідають умовам кваліфікації і досвіду, встановленим для кожної відповідної функції.
1.15. Екзаменатор повинен планувати на один робочий день не більше трьох перевірок щодо PPL, CPL, IR чи кваліфікаційної відмітки класу, або не більше двох перевірок щодо FI, CPL/IR і ATPL, чи не більше чотирьох перевірок щодо кваліфікаційної відмітки типу.
1.16. Екзаменатор повинен планувати принаймні три години на перевірки для PPL, CPL, IR чи кваліфікаційної відмітки класу і принаймні чотири години на перевірки для FI, CPL/IR, ATPL чи кваліфікаційної відмітки типу, включаючи передпольотний інструктаж і підготовку, виконання перевірки, розбір польотів і оцінювання заявника та заповнення документації перевірки.
1.17. Згідно з вимогами АМС JAR-FCL 1.425/2.425 екзаменатор повинен надавати заявнику не більше години для підготовки.
1.18. Екзаменатор повинен планувати політ таким чином, щоб час польоту в літаку/вертольоті або час наземної роботи в затвердженому комплексному льотному тренажері не був меншим ніж:
a) 90 хвилин для PPL і CPL, включаючи навігаційну частину;
б) 60 хвилин для IR, FI і кваліфікаційної відмітки типу/класу однопілотного літака/вертольота;
в) 120 хвилин для CPL/IR і ATPL.
II. Функції та права головного екзаменатора
2.1. Головний екзаменатор (SEN) є пілотом-інспектором Державіаслужби України та здійснює нагляд за діяльністю екзаменаторів усіх категорій і претендентів на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора у процесі проходження перевірки в літаку/вертольоті.
Погодивши з SEN зміст перевірки, заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора, як правило, керує проведенням всієї перевірки. Це включає брифінг, виконання польоту, оцінювання та розбір польоту заявника.
Головний екзаменатор бере участь в оцінюванні польоту заявника заявником на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора та об'єктивності поставлених оцінок.
2.2. Головний екзаменатор здійснює свої повноваження за умови наявності кваліфікаційної відмітки льотного екзаменатора.
2.3. Заявник повинен пройти затверджену Державіаслужбою України програму підготовки для головного екзаменатора. Зміст та тривалість такої програми визначаються Державіаслужбою України і повинні включати:
а) самостійну підготовку до початку курсу;
б) набуття знань авіаційного законодавства України;
в) права та обов'язки головного екзаменатора;
г) оцінювання екзаменатора за JAR-FCL (Стандартизація відповідно до AMC 1.425/2.425).
III. Підготовка для отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора
3.1. Всі кандидати на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора повинні отримати теоретичну підготовку згідно з програмою, затвердженою Державіаслужбою України. Підготовка має проводитись у сертифікованих авіаційних навчальних закладах згідно із програмами.
Після закінчення курсу підготовки авіаційний навчальний заклад видає відповідний документ.
3.2. Екзаменатор незалежно від кваліфікаційної відмітки повинен володіти на необхідному рівні знаннями, що включають таке:
а) національні вимоги до обов'язків екзаменатора відповідно до вимог цього Положення;
б) можливості та обмеження людини в льотній діяльності;
в) систему оцінювання індивідуальних якостей заявника;
г) JAR-FCL, пов'язаних JAR і JIP;
ґ) системи якості в питаннях, що стосуються JAR-FCL;
д) основи організації спільної роботи багаточленного екіпажу і обмежень.
Усі вищезазначені пункти є основними вимогами щодо знань екзаменатора і мають бути включені до основного матеріалу курсу. Цей курс має бути вивчений до початку підготовки екзаменатора.
3.3. Спеціальна підготовка з проведення льотної перевірки для отримання відповідної кваліфікаційної відмітки повинна містити:
а) знання програми виконання перевірки для отримання кваліфікаційної відмітки;
б) знання адміністративних процедур, що належать до такої перевірки;
в) практичну підготовку щодо виконання узгодженого плану перевірки для первісного отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора.
3.4. Заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора повинен провести щонайменше одну перевірку навичок у ролі екзаменатора, включно з інструктажем, розбором польотів, веденням записів/документування.
3.5. Приклади прийнятних засобів відповідності для отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора наведено в додатку 1.
Головний екзаменатор або інспектор, уповноважений Державіаслужби України для цього завдання, здійснює нагляд за програмою перевірки відповідності на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора.
3.6. Льотна перевірка для отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора проводиться під наглядом головного екзаменатора з метою визначення рівня підготовки заявника на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора та здатності виконувати обов'язки екзаменатора.
3.7. До складу льотного екіпажу під час перевірки відповідності для первісного отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора включаються:
заявник;
заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора.
Необхідно чітко визначити функції усіх учасників перевірки, особливо роль екзаменатора/дублювального пілота, якщо такий застосовується.
Передпольотна підготовка повинна бути проведена в повному обсязі, усі учасники польоту повинні бути ознайомлені з їх обов'язками та відповідальністю протягом усієї перевірки.
Роль заявника виконує екзаменатор. Під час польоту він має здійснити кілька помилок (випадково або навмисне) для того, щоб заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора їх помітив, прийняв рішення, оцінив та використовував при подальшому обговоренні на післяпольотному розборі. Помилки дають можливість спостерігати, яким чином заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора оформляє документи та визначає, яка повторна перевірка або підготовка може бути необхідною. Проходження такої перевірки при відсутності помилок нічого не підтверджує.
IV. Процедури отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора
4.1. Заявник на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора відповідної категорії повинен звернутися до Державіаслужби України з письмовою заявою за формою, наведеною в додатку 2 або 3.
Доцільність призначення кандидатури може бути підтверджена авіаційним навчальним закладом або експлуатантом.
4.2. Управління стандартів льотної експлуатації (далі - управління) Державіаслужби України розглядає подану заяву та особисті дані заявника і повідомляє його про призначення головного екзаменатора або інспектора. За необхідності може бути зроблено запит для отримання додаткових даних на кандидата і в разі невідповідності вимогам заява може бути відхилена.
4.3. Головний екзаменатор або інспектор з відповідними повноваженнями для проведення перевірки призначається керівником управління Державіаслужби України.
Призначений головний екзаменатор або інспектор отримує в управлінні завдання на відрядження та бланк акта перевірки екзаменатора з льотної діяльності ( додаток 4) .
4.4. Авіаційний навчальний заклад або експлуатант як власник ПС здійснює планування, організацію та виконання польоту.
4.5. Після закінчення перевірки головний екзаменатор або інспектор заповнює акт перевірки екзаменатора з льотної діяльності.
4.6. Оригінал затвердженого акта перевірки екзаменатора з льотної діяльності передається заявнику і підшивається в особову справу пілота.
Копія акта передається в управління Державіаслужби України.
4.7. За результатами перевірки управління видає заявнику на отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора посвідчення екзаменатора з льотної діяльності (далі - Посвідчення), зразок якого наведений у додатку 5.
Підставою для видачі Посвідчення є надання таких документів:
а) заяви про видачу Посвідчення на ім'я начальника управління Державіаслужби України (додаток 6);
б) підтвердження доцільності призначення кандидатури, наданого авіаційним навчальним закладом або експлуатантом (якщо застосовується);
в) копії діючого свідоцтва пілота з додатковою частиною;
г) копії свідоцтва про проходження відповідного курсу теоретичної підготовки за програмами, затвердженими Державіаслужбою України;
ґ) копії акта перевірки екзаменатора з льотної діяльності.
4.8. Посвідчення реєструється управлінням Державіаслужби України у журналі обліку видачі посвідчень екзаменаторів з льотної діяльності (додаток 7).
V. Вимоги до посвідчення екзаменатора
5.1. Посвідчення виготовляється друкарським способом на захищеному папері.
5.2. Заповнення Посвідчень здійснюється спеціалістом управління Державіаслужби України.
5.3. Посвідчення заповнюється українською та англійською мовами.
5.4. Посвідчення підписується першим заступником Голови Державіаслужби України, підпис якого засвідчується печаткою Державіаслужби України.
5.5. Копія Посвідчення підшивається в особову папку екзаменатора і зберігається в управлінні Державіаслужби України.
5.6. Термін дії Посвідчення - три роки.
VI. Продовження терміну дії кваліфікаційної відмітки екзаменатора
6.1. Термін дії кваліфікаційної відмітки екзаменатора є чинним не більше трьох років.
6.2. Продовження терміну дії кваліфікаційної відмітки екзаменатора проводиться згідно з додатком 8.
Для продовження дії кваліфікаційної відмітки екзаменатор повинен проводити щонайменше дві перевірки навичок або професійні перевірки щорічно протягом трьох років дії кваліфікаційної відмітки. Одна з них має проходити під наглядом головного екзаменатора або інспектора Державіаслужби України, який уповноважений відповідно до цього завдання.
Курси підтвердження/відновлення кваліфікації екзаменатори проходять один раз на три роки.
6.3. Видача нового Посвідчення з кваліфікаційною відміткою екзаменатора здійснюється в порядку, передбаченому розділами IV та VI цього Положення.
VII. Порядок взаємодії державіаслужби України та екзаменаторів
7.1. Державіаслужба України повинна розмістити перелік екзаменаторів на офіційному сайті Державної авіаційної служби України www.avia.gov.ua., вказавши кваліфікаційні відмітки кожного.
( Пункт 7.1 розділу VII в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 343 від 05.09.2011 )
7.2. Державіаслужба України зберігає особові справи екзаменаторів.
7.3. При надходженні до управління Державіаслужби України заяви кандидата на отримання відповідного свідоцтва/кваліфікаційної відмітки призначається екзаменатор з кваліфікаційною відміткою на проведення перевірки навичок/професійної перевірки.
Екзаменатор або інспектор з відповідними повноваженнями для проведення перевірки отримує завдання на відрядження.
7.4. Після закінчення перевірки та заповнення необхідної документації екзаменатор подає до управління Державіаслужби України звіт про перевірку та копію акта виконаної перевірки.
VIII. Проведення перевірок
8.1. Екзаменатори повинні додержуватися стандартів JAR-FCL під час перевірки. Оцінювання проводиться згідно з критеріями об'єктивної оцінки, наведеними у додатку 9, та допустимими значеннями льотної перевірки, вказаними в додатку 1 до JAR-FCL 1.240 та 1.295 для пілотів літаків і додатку 1 до JAR-FCL 2.240 та 2.295 для пілотів вертольотів.
8.2. Заявник під час перевірки повинен зосередитися виключно на виконанні польоту та керуванні літаком. Визначення стандартів перевірки є обов'язком екзаменатора.
8.3. При перевірці має імітуватися справжній політ. Екзаменатор може встановлювати практичні сценарії польоту з виконанням будь-яких нестандартних або імітованих аварійних вправ, гарантуючи, що не буде поставлено завдань, які можуть призвести до непорозуміння і загрози для безпеки польоту.
8.4. Під час польоту оцінюється відповідність знань та вмінь заявника поставленим завданням під час брифінгу: виконання вимог карт контрольних переліків, дотримання льотних процедур, обережність щодо антизледеніння, льотна майстерність, відповідність правилам АТС, процедури радіообміну, керування польотом та МСС (коли застосовується).
8.5. Заявники можуть оскаржити результати проведення перевірки у порядку, встановленому законодавством.
8.6. Метою проведення перевірки є:
а) визначення шляхом практичної демонстрації під час перевірки набуття чи збереження необхідного рівня знань та вмінь/кваліфікації заявником;
б) покращення підготовки і льотного навчання в авіаційних навчальних закладах шляхом забезпечення зворотного інформаційного зв'язку від екзаменаторів щодо найбільш складних питань/частин перевірок;
в) допомога у підтриманні і, якщо можливо, покращенні стандартів безпеки польотів за допомогою демонстрації високої льотної майстерності та дисципліни під час перевірок.
8.7. Вимоги щодо проведення перевірки:
а) екзаменатор планує та забезпечує проходження перевірки згідно з вимогами JAR-FCL і здійснює оцінку перевірки відповідно до обов'язкових стандартів перевірок;
б) кожен пункт частин перевірки повинен оцінюватись окремо. У разі незарахування пункту - не зараховується вся частина. Графік перевірки, що повідомляється під час інструктажу, не повинен змінюватись екзаменатором;
в) проходження пункту з мінімальним чи сумнівним успіхом не повинно впливати на оцінку екзаменатором подальших пунктів;
г) екзаменатор повинен довести до відома заявника вимоги та обмеження перевірки під час передпольотного інструктажу;
ґ) якщо перевірка завершується чи припиняється, екзаменатор повинен здійснити розбір польоту разом із заявником, надати обґрунтування щодо нескладених пунктів/частин та під час проведення розбору польоту надати заявнику бланк перевірки на підпис для ознайомлення з результатами перевірки. У разі нескладеної або припиненої перевірки навичок чи професійної перевірки екзаменотор повинен надати відповідну пораду для допомоги заявнику в повторному проходженні перевірки;
д) будь-який коментар щодо оцінки екзаменатором перевірки чи незгода заявника з такою оцінкою, які висловлюються під час розбору польоту, записуються у звіті про перевірку і підписуються екзаменатором та заявником;
е) для перевірки навичок/професійної перевірки мають використовуватись тільки сертифіковані в установленому порядку літаки/вертольоти чи комплексні пілотажні тренажери.
Екзаменатор повинен перевірити, чи літак/вертоліт чи комплексний пілотажний тренажер, який має використовуватись, є прийнятним і відповідним чином обладнаним для перевірки;
є) політ проводиться відповідно до вимог та обмежень керівництва з льотної експлуатації ПС і керівництва з виконання польотів FTO/TRTO або експлуатанта, власника ПС;
ж) екзаменатор повинен вести бортовий журнал і записи щодо оцінювання під час перевірки для використання під час розбору польоту.
Ці записи необхідно робити без сповіщення заявника та відволікання його уваги;
з) екзаменатор повинен враховувати можливі зміни, які виникають під час польоту, через вказівки органу АТС чи інші обставини, що впливають на перевірку;
и) при виникненні зміни в запланованій перевірці екзаменатор має переконатися, що заявник розуміє зміни і погоджується з ними. В іншому випадку політ припиняється;
і) припинення перевірки через поважні причини є підставою для їх врахування. Під час наступної перевірки перевіряються тільки ті пункти/частини, до складання яких заявник не приступав;
ї) згідно з вимогами JAR FCL 1.425/2.425 екзаменатору дозволяється проведення повторного виконання заявником будь-якого маневру чи процедури перевірки. Екзаменатор може припинити перевірку на будь-якому етапі, якщо вважається, що знання заявника вимагають повного повторення перевірки;
й) той самий екзаменатор не повинен повторно екзаменувати заявника, який не склав іспит, без згоди на те заявника;
к) екзаменатор до та під час польоту не повинен допускати створення напруженої атмосфери, уникати негативних коментарів чи критичних зауважень. Всі елементи оцінки повинні бути залишені на час розбору польоту;
л) екзаменатор є командиром ПС, окрім обставин, узгоджених з екзаменатором. У разі якщо екзаменатор не займає місце пілота, дублюючий пілот є командиром ПС;
м) згідно з вимогами АМС JAR FCL 1.425/2.425 екзаменатор повинен надавати заявнику не більше години для підготовки перевірки.
8.8. Тестування/перевірка складається з таких частин:
8.8.1. Усний наземний іспит (у відповідних випадках), який повинен включати:
а) загальні знання про літак/вертоліт і льотні характеристики;
б) планування польоту та експлуатаційні процедури;
в) інші відповідні пункти/частини перевірки.
8.8.2. Передпольотний інструктаж/брифінг, який повинен включати:
а) послідовність перевірки;
б) встановлення потужності і швидкості на різних етапах польоту;
в) заходи безпеки польоту.
8.8.3. Вправи в польоті, які включають кожен відповідний пункт/частину перевірки.
8.8.4. Розбір польоту, який повинен включати:
а) оцінювання заявника;
б) заповнення документів перевірки в присутності льотного інструктора та кандидата.
8.9. Організаційні заходи перевірки:
а) для усіх перевірок повинні використовуватися належні та відповідні приміщення для інструктажу/розбору польоту;
б) перевірка відповідних теоретичних знань заявника має бути завершена екзаменатором до проведення перевірки навичок;
в) сумніви щодо засвоєння рівня знань заявника можуть бути перевірені за допомогою опитування у будь-який час виконання польоту. Опитування під час польоту повинно проводитися таким чином, щоб воно не загрожувало безпеці польоту. Питання можуть бути відкладені до завершення виконання частини льотної перевірки;
г) на літаках/вертольотах з одним пілотом екзаменатор не повинен допомагати заявнику у керуванні літаком/вертольотом, веденні радіозв'язку, настроюванні та визначенні навігаційного обладнання та використанні навігаційних карт;
ґ) у разі перебування екзаменатора на пілотському сидінні він повинен брати участь у керуванні літаком/вертольотом тільки для забезпечення безпеки польоту;
д) під час проходження льотної перевірки безпека польоту повинна бути найголовнішим фактором. Екзаменатор, заявник та інші члени екіпажу повинні бути попереджені щодо інших польотів у районі виконання перевірки;
е) до мінімального складу льотного екіпажу під час перевірки для отримання свідоцтва/кваліфікаційної відмітки, яка виконується як політ з одним пілотом, необхідного для проведення перевірки навичок, входять заявник, екзаменатор та дублювальний пілот, якщо потрібно. Заявник повинен керувати літаком та діяти як КПС. Якщо потрібен дублювальний пілот, він має бути інструктором на типі або класі літака/вертольота, що використовується для перевірки, і нести відповідальність як КПС за безпеку та загальну експлуатацію літака.
Заявник повинен здійснювати політ на літаку/вертольоті з того місця, з якого можна виконувати обов'язки КПС, та виконувати перевірку так, ніби інших членів екіпажу немає. Екзаменатор не бере участі в управлінні літаком/вертольотом, за винятком, якщо втручання необхідне з причин безпеки або для уникнення неприйнятної затримки руху для інших ПС. Відповідальність за безпеку польоту покладається на екзаменатора, якщо він бере участь у виконанні польоту з пілотського крісла.
8.10. Мінімальні умови погоди для проведення перевірок встановлюються Державіаслужбою України з урахуванням обмежень повітряного судна, Керівництва з виконання польотів FTO/TRTO, Керівництва з виконання польотів експлуатанта, заявленого виду отримання свідоцтва/кваліфікаційної відмітки та умов безпеки польоту.
Відхилення від мінімально встановлених параметрів погоди недопустиме.
8.11. Передпольотна підготовка вимагає від заявника оцінити погодні умови та прийняти рішення щодо продовження польоту. Заявник повинен узяти до уваги вимоги усіх розділів перевірки, яку він проходить.
Екзаменатор повинен оцінити рішення заявника. Рішення продовжити виконання польоту, коли прогноз погоди виходить за межі, необхідні для завершення польоту, повинне розглядатися як "незданий" пункт перевірки.
Ті розділи/пункти перевірки, які повинні бути виконані під час польоту виключно за приладами, імітуються за допомогою відповідного обладнання для польотів за приладами.
8.12. Стеження за зледенінням повинно відображатися регулярною перевіркою зовнішньої температури та обігрівом карбюратора, якщо використовується. Заявник повинен вміти використовувати обладнання антизледеніння, що встановлене на літаку/вертольоті. При наявності справжнього льоду заявник повинен діяти відповідно до вимог керівництва з льотної експлуатації літака/вертольота. Навчання або підготовка повинна забезпечити дотримання експлуатаційних процедур щодо використання обладнання антизледеніння літака/вертольота, особливо питання обігріву приймачів повітряного тиску, карбюратора, двигуна/гвинта, системи анти-зледеніння планера. Літак/вертоліт не повинен виконувати політ навмисно в умовах зледеніння, якщо це суперечить вимогам керівництва з льотної експлуатації літака/вертольота.
8.13. Передпольотний інструктаж повинен охоплювати таке:
а) мету польоту;
б) перевірку особистих польотних документів;
в) здатність заявника вільно формулювати запитання;
г) експлуатаційні процедури, які мають виконуватись;
ґ) оцінку погоди;
д) робочі можливості заявника та екзаменатора;
е) цілі, які мають бути досягнуті заявником;
є) моделювання можливих погодних умов;
ж) зміст вправ, що мають виконуватись;
з) погоджені швидкості і параметри управління на різних етапах польоту;
и) використання радіообміну;
і) відповідні ролі заявника та екзаменатора під час аварійної ситуації;
ї) адміністративні процедури в польоті.
8.14. У разі якщо екзаменатор не перебуває на пілотському сидінні під час перевірки, він повинен забезпечити, щоб дублювальний пілот пройшов інструктаж щодо:
а) моделювання умов польотів за приладами;
б) моделювання відмови двигуна;
в) відновлення інформації радіонавігаційних засобів за необхідності;
г) необхідних дій у разі виникнення реальної аварійної ситуації;
ґ) використання радіозасобів для проведення перевірки;
д) інших питань, що можуть бути визначені екзаменатором.
8.15. Підготовка екзаменатора має бути спрямована на підтримання необхідного рівня взаємодії з заявником. Під час перевірки заявник повинен дотримуватись такого:
а) залучення екзаменатора у багатопілотне робоче середовище;
б) необхідності надання заявнику точних інструкцій;
в) відповідальності за безпечне виконання польоту;
г) втручання екзаменатора (у необхідних випадках);
ґ) використання приладового обладнання;
д) зв'язку з УПР та необхідності точних, легкозрозумілих намірів;
е) підказування заявнику щодо необхідної послідовності подій;
є) ведення коротких, базованих на фактах, записів.
8.16. Планування та підготовка перевірки
8.16.1. Екзаменатор повинен проводити кожну перевірку відповідно до плану перевірки таким чином, щоб кожний заявник мав не більше години для підготовки до перевірки.
8.16.2. Заявник повинен мати у своєму розпорядженні належні засоби для планування польоту. Екзаменатор перевіряє правильність їх використання заявником. Необхідно використовувати тиху кімнату брифінгу, щоб планування було виконано без перерв та відволікання уваги.
8.16.3. Планування повинно бути завершено без допомоги інших осіб. Необхідно отримати дозволи ATC та необхідну метео-інформацію. Будь-які вимоги щодо замовлень для виконання польоту повинні бути виконані заявником у належний час.
8.16.4. Заявник повинен підготувати завдання на політ, копію якого надати екзаменатору. Завдання на політ містить такі пункти:
а) маршрут (включаючи політ до запланованого запасного аеродрому);
б) частоти для зв'язку та навігаційних засобів;
в) заплановані ешелони та висоти;
г) хронометраж, розрахунок польоту;
ґ) безпечні висоти або мінімальні ешелони/висоти;
д) паливо (зазначення резервного палива та графіка використання палива, що залишається на ділянках);
е) місце для записів ATIS і дозволів у хронологічному порядку.
Маршрут польоту може виконуватися в іншому повітряному просторі, ніж повітряний простір класу G, з цією метою необхідно виконати аналіз спеціальних застережень під час планування.
8.16.5. Планування і підготовка повинні виконуватися екіпажем згідно з вимогами нормативно-правових актів та нормативних документів.
Розраховані на комп'ютері польотний та навігаційний плани або розрахунки маси та центрування літака/вертольота можуть бути використані протягом дозволеного періоду планування. Заявник є відповідальним за усі розрахунки щодо планування.
8.16.6. Заявник повинен розрахувати злітні та посадкові характеристики для злітно-посадкової смуги, яка передбачається для польоту, з найбільшими обмеженнями.
8.17. Оцінювання льотної майстерності
8.17.1. Кваліфікацію льотної майстерності за поведінкою можна згрупувати у три області:
а) процеси спілкування та прийняття рішення:
брифінг;
ставлення запитань/захист власної позиції/впевненість у собі;
самокритика;
спілкування з наявним персоналом;
виконання карт контрольних перевірок КЛЕ ПС;
прийняття рішень;
б) побудова та підтримка взаємодії під час польоту:
лідерство/командні якості;
міжособистісні взаємовідносини;
в) управління робочим навантаженням і розуміння ситуації:
підготовка/планування;
пильність;
розподілення робочого навантаження;
запобігання відволіканню уваги;
уникнення небажаних ситуацій (наприклад, турбулентність у супутньому сліді, недостатній інтервал літаків/вертольотів).
8.17.2. Система оцінювання управління польотом:
а) задовільна робота - спроможність заявника безпечно виконувати потрібні завдання, яка базується на:
виконанні завдань, що визначені JAR-FCL для отримання відповідного свідоцтва або кваліфікаційної відмітки, у межах експлуатаційних обмежень ПС та нормативів оцінок техніки пілотування, затверджених програмами підготовки;
демонстрації контролю літака/вертольота та польоту зі сприятливим результатом кожного завдання;
демонстрації здорового глузду/розсудливості та управління ресурсами екіпажу, кваліфікації щодо польоту в одночленному екіпажі, якщо літак/ вертоліт сертифікований для польотів з одним пілотом;
б) незадовільна робота - постійне перевищення відповідних допусків, зазначених у керівництві льотних екзаменаторів, або неспроможність вжити швидких корегувальних заходів при їх перевищенні, що свідчить про незадовільну роботу. Допуски відображають роботу, яка повинна бути виконана за сприятливих умов польоту. Втручання екзаменатора в пілотування для забезпечення безпечного польоту свідчить про незадовільну роботу.
Якщо повторне виконання пункту не відповідає вимогам, екзаменатор повинен уважати його нескладеним.
8.18. Післяпольотні процедури - проведення розбору польоту
8.18.1. Процедури після польоту вимагають точної оцінки польоту та повідомлення заявнику про результат перевірки. Екзаменатор повинен:
виділити час, необхідний для того, щоб чесно, неупереджено та вірно провести оцінювання перевірки;
надати чітке рішення щодо результатів перевірки з детальною інформацією про причини за кожним нескладеним пунктом, при цьому ця інформація подається як остаточна і не підлягає обговоренню, та надати заявнику бланк перевірки на підпис для ознайомлення з результатами перевірки;
якщо не складено перевірку на отримання кваліфікаційної відмітки, поінформувати заявника щодо наслідків такого результату;
спрямувати заявника до адміністративних процедур, які необхідно виконати за результатами перевірки.
8.18.2. Після закінчення польоту та адміністративних процедур екзаменатор може запропонувати консультації щодо будь-якого етапу польоту, де можуть обговорюватися такі пункти:
a) рекомендації заявнику щодо шляхів уникнення помилок і виправлення їх;
б) згадування будь-яких відзначених критичних моментів;
в) надання порад, які екзаменатор вважає корисними.
8.19. Вимоги щодо проходження перевірки навичок для видачі свідоцтв пілота або кваліфікаційних відміток викладені в таких додатках:
структура перевірки навичок для видачі свідоцтва приватного пілота (літака/вертольота) PPL (A/H) - додаток 10;
структура перевірки навичок для видачі свідоцтва комерційного пілота (літака/вертольота) CPL (A/H) - додаток 11;
структура перевірки навичок для отримання кваліфікаційної відмітки польотів за приладами - IR (літак/вертоліт) - додаток 12;
структура перевірки навичок для видачі кваліфікаційної відмітки типу та класу ПС (літак та вертоліт) - додаток 13;
структура перевірки навичок для видачі свідоцтва транспортного пілота (літак) - ATPL (A) - додаток 14;
структура перевірки навичок для видачі кваліфікаційної відмітки інструкторів (літак та вертоліт) - додаток 15.
8.20. Скарги та апеляції
Якщо у будь-який час перевірки або після неї заявник висловлює свою незгоду щодо процесу проведення перевірки або результату оцінювання, екзаменатор не повинен вступати у дискусію з заявником. Скарги або апеляції повинні розглядатися у порядку, встановленому законодавством.
8.21. Внесення записів до свідоцтва
У свідоцтвах, в яких роблять записи про відновлення/продовження терміну дії кваліфікаційної відмітки, екзаменатор повинен:
а) перевірити, що за останні 12 місяців було виконано 12 маршрутів, а для продовження кваліфікаційної відмітки допуску до польотів за приладами (IR) протягом попередніх 12 місяців - щонайменш 3 вильоти та заходи на посадку (IFR) були виконані на літаку SP класу або типу при виконанні польотів як одного пілота;
б) виконати професійну перевірку, включаючи польоти за приладами, внести кваліфікаційні відмітки, дату перевірки, дату завершення чинності відмітки, номер дозволу на діяльність та власноручним підписом підтвердити факт перевірки;
в) подати копію документа про перевірку навичок або професійну перевірку до Державіаслужби України і тримати один примірник документа про перевірку в особовій справі.
Перший заступник головиДержавної авіаційноїадміністрації О.ОвчинниковДодаток 1
до Положення
про екзаменатора
з льотної діяльності
ПРИКЛАДИ
прийнятних засобів відповідності для отримання кваліфікаційної відмітки екзаменатора
------------------------------------------------------------------
| | CRE | TRE |FE(PPL)|FE(CPL)|FIE|IRE|
|-------------+--------------------------------------------------|
|Основний курс|JAR FEM (вимоги в повному обсязі). |
| |Курс підготовки за процедурами та вимогами JAR- |