• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році

Міністерство освіти і науки України | Рішення, Записка від 23.10.2007 № 13/2-4
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Рішення, Записка
  • Дата: 23.10.2007
  • Номер: 13/2-4
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Рішення, Записка
  • Дата: 23.10.2007
  • Номер: 13/2-4
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
23.10.2007
Протокол N 13/2-4
Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році
Заслухавши та обговоривши доповідь директора Департаменту вищої освіти Болюбаша Я.Я. "Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році" та з метою забезпечення якісної організації і проведення вступної кампанії 2008 року і подальшого розширення доступу до вищої освіти колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Відзначити, що Міністерством освіти і науки, відповідними підрозділами центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади. Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, вищими навчальними закладами проведено значну роботу щодо забезпечення відкритості, прозорості й об'єктивності вступної кампанії 2007 року, рівного доступу громадян до вищої освіти.
Доповідну записку "Про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році" (додається) довести до відома міністерств і відомств, які мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, керівників вищих навчальних закладів для вжиття заходів щодо усунення недоліків і порушень та недопущення їх при проведенні вступної кампанії 2008 року.
2. Звернути увагу керівників вищих навчальних закладів на порушення, допущені в організації і проведенні вступної кампанії 2007 року щодо:
- термінів прийому документів; встановлення різних вступних випробувань в залежності від джерел фінансування навчання; прийому на навчання при відсутності ліцензії та за кошти фізичних і юридичних осіб, при відсутності місць державного замовлення; запровадження платних послуг, не передбачених чинним законодавством; укладання договорів на підготовку фахівців та оплату вартості навчання до початку або під час прийому документів; порядку роботи апеляційної комісії тощо (Національний авіаційний університет, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Одеська національна морська академія, Сумський національний аграрний університет, Національний фармацевтичний університет, Одеський державний аграрний університет, Одеський державний медичний університет, Українська державна академія залізничного транспорту, Університет цивільного захисту України, Міжрегіональна академія бізнесу та права імені Н.Кручиніної (М.Дніпропетровськ), Міжрегіональна академія управління персоналом (відокремлені структурні підрозділи). Луганський державний інститут культури, Луганський інститут праці і соціальних відносин, Кременецький обласний гуманітарно-педагогічний інститут, Інститут сходознавства і міжнародних відносин "Харківський колегіум"; Приватний вищий навчальний заклад "Природничий коледж"; Кременецький лісотехнічний коледж);
- невиконання державного замовлення та неінформування міністерства про ситуацію з його виконанням (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, Миколаївський державний гуманітарний університет імені Петра Могили, Херсонський державний університет, Вінницький національний технічний університет, Васильківський коледж Національного авіаційного університету, Дніпродзержинський металургійний коледж, Миргородський державний керамічний технікум імені М.В.Гоголя, Токмацький механічний технікум Запорізького національного технічного університету, Гайворонський машинобудівний технікум, Сімферопольський технікум Кримського юридичного інституту Національної юридичної академії ім. Ярослава Мудрого, Київський машинобудівний технікум, Львівський технікум м'ясної та молочної промисловості Національного університету харчових технологій);
- недотримання нормативних вимог щодо забезпечення прийому на денну форму навчання за кошти державного бюджету в обсягах не менше 50 відс. від загального обсягу прийому на перший курс (Житомирський державний технологічний університет, Запорізький національний університет, Національна академія природоохоронного та курортного будівництва. Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника, Харківська національна академія міського господарства, Харківський національний автомобільно-дорожній університет).
Керівникам зазначених вищих навчальних закладів до 20 листопада 2007 року надати Міністерству освіти і науки пояснення щодо виявлених порушень в організації вступної кампанії 2007 року.
3. Центральним органам виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади:
- вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків і порушень при проведенні вступної кампанії 2007 року та недопущення їх при прийомі до вищих навчальних закладів у 2008 році.
- забезпечити координацію роботи з Міністерством освіти і науки з питань формування державного замовлення, організації і проведення прийому до вищих навчальних закладів у 2008 році та систематично інформувати МОН про хід і результати вступної кампанії.
4. Керівникам вищих навчальних закладів:
4.1. На засіданнях вчених (педагогічних) рад навчальних закладів обговорити матеріали колегії та визначити шляхи удосконалення прийому на навчання у 2008 році.
4.2. Забезпечити формування проектних показників державного замовлення на 2008 рік з урахуванням наявних площ навчально-лабораторних приміщень, науково-методичного та інформаційного забезпечення, гуртожитків, кадрових ресурсів навчального закладу тощо та відповідно до потреб регіону у фахівцях з вищою освітою.
4.3. Проектні показники щодо прийому та випуску у 2008 році узгодити відповідно, з Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. Не допускати випадків здійснення прийому на напрями підготовки і спеціальності без наявності ліцензії, перевищення ліцензійних обсягів підготовки, визначених для вищого навчального закладу, та недовиконання і перевищення доведених обсягів державного замовлення за напрямами підготовки і спеціальностями.
4.4. Забезпечити дотримання законодавчих норм щодо прийому осіб з числа пільгових категорій громадян.
4.5. При проведенні профорієнтаційної роботи серед учнівської молоді особливу увагу звернути на відбір на навчання переможців IV етапу Всеукраїнських та учасників міжнародних олімпіад і конкурсів з урахуванням їхніх досягнень та побажань щодо навчання.
4.6. Забезпечити своєчасне подання державної статистичної звітності, іншої інформації про діяльність вищого навчального закладу та її достовірність.
4.7. Припинити практику укладання договорів на навчання та оплати вартості навчання під час прийому документів, встановлення плату за послуги, що не передбачені діючими нормативними документами.
4.8. Вжити невідкладних заходів щодо попередження і недопущення випадків хабарництва шляхом проведення роз'яснювальної роботи серед студентів, викладачів, абітурієнтів та їхніх батьків і посилення контролю під час прийому документів, проведенні вступних випробувань та зарахуванні.
5. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
5.1. До 15 листопада 2007 року розглянути на засіданнях регіональних рад ректорів (директорів) вищих навчальних закладів особливості організації і проведення вступної кампанії 2008 року. З урахуванням результатів обговорення питань реалізації вимог наказу Міністерства освіти і науки від 13.07.2007 року N 607 "Про проведення у 2008 році зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів" провести засідання Громадської ради з питань вищої освіти Міністерства освіти і науки.
5.2. До 1 грудня 2007 року підготувати проект змін до Умов прийому до вищих навчальних закладів.
5.3. Організувати через засоби масової інформації роз'яснювальну роботу серед громадськості щодо особливостей організації вступу до вищих навчальних закладів та проходження зовнішнього незалежного оцінювання у 2008 році.
5.4. У березні 2008 року провести регіональні наради проректорів (заступників директорів) вищих навчальних закладів, відповідальних за організацію вступної кампанії та відповідальних секретарів приймальних комісій з питань особливостей організації і проведення вступної кампанії та зарахування у 2008 році.
5.5. Продовжити практику роботи консультаційних телефонів та оперативного штабу МОН, регіональних оперативних штабів "Вступна кампанія 2008 року" та забезпечити залучення громадськості й студентського самоврядування до участі у роботі приймальних комісій під час проведення вступної кампанії, розгляду апеляцій та зарахування на навчання.
5.6. Забезпечити ефективне використання засобів масової інформації для проведення роз'яснювальної роботи серед громадськості з питань прийому до вищих навчальних закладів та своєчасне видання "Довідника для вступників до вищих навчальних закладів України у 2008 році".
6. Управлінню ліцензування, акредитації та нострифікації (Михайліченко М.В.) забезпечити контроль за дотриманням вищими навчальними закладами ліцензійних умов на проведення освітньої діяльності, зокрема, відповідності заявлених обсягів підготовки наявній матеріально-технічній базі, забезпеченості студентів місцями у гуртожитку та рівню кадрового персоналу.
7. Державній інспекції навчальних закладів України (Бурлаков О.М.) забезпечити контроль за проведенням вступних випробувань і результатів вступної кампанії у вищих навчальних закладах у 2008 році.
8. Адміністративно-господарському департаменту (Ханюк В.А.) вивчити питання щодо виділення окремого приміщення із встановленням у ньому багатоканального телефону для прийому громадян на період вступної кампанії у вищих навчальних закладах, роботи оперативного штабу "Вступна кампанія 2008 року" та функціонування консультаційних телефонів.
9. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника Міністра Шинкарука В.Д.
Голова колегії,
Міністр

С.М.Ніколаєнко
Колегії Міністерства освіти
і науки України
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про підсумки вступної кампанії 2007 року та основні завдання щодо організації прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2008 році
У 2007 році Міністерством освіти і науки як центральним органом виконавчої влади у галузі освіти і науки здійснено комплекс заходів щодо розширення доступу молоді до здобуття вищої освіти, забезпечення об'єктивності, відкритості, прозорості, демократичності при проведенні вступних випробувань та зарахуванні абітурієнтів.
Як і в попередні роки, у 2007 році продовжено практику зарахування сертифікатів за результатами незалежного зовнішнього оцінювання. Посилено відповідальність керівників вищих навчальних закладів за організацію та проведення вступної кампанії. До роботи приймальних комісій, розгляду апеляцій, зарахування абітурієнтів залучалися депутати обласних (міських) рад, представники громадських організацій забезпечено належну роз'яснювальну та консультаційну роботу серед абітурієнтів та громадськості через засоби масової інформації - телебачення, радіо, газети і журнали. Своєчасно затверджено Умови прийому до вищих навчальних закладів, видано Довідник для вступників. Програми вступних випробувань, опубліковано в газеті "Освіта України" та розміщено на сайті МОН інформацію про розміри плати за навчання у вищих навчальних закладах.
Завчасно у березні 2007 року у м.м. Києві, Львові, Одесі, Донецьку, Харкові проведено регіональні наради-семінари проректорів (заступників директорів) та відповідальних секретарів приймальних комісій вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, та нараду керівників підрозділів міністерств і відомств, які відповідають за вищу освіту з питань організації вступної кампанії 2007 року. Підготовлено інструктивні листи-роз'яснення керівникам вищих навчальних закладів щодо Умов прийому, особливостей введення нового переліку напрямів підготовки за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра та особливостей вступу на навчання за освітньо-професійними програмами спеціаліста і магістра.
При Міністерстві освіти і науки, інших центральних органах виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, регіональних органах управління освітою та наукою функціонували оперативні штаби "Вступна кампанія 2007 року" та було організовано роботу консультаційних телефонів.
Як засвідчує практика останніх трьох років, така форма роботи з абітурієнтами та громадськістю забезпечує більш оперативне надання громадянам консультацій та реагування на їх заяви, звернення, пов'язані зі вступом до вищих навчальних закладів, у тому числі і з питань визнання сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти. Зокрема, на консультаційний телефон МОН у 2007 році звернулося понад 620 громадян (у 2006 році - 740 громадян).
На відміну від попередніх років, зміст цьогорічних телефонних і письмових звернень у більшості стосувався роз'яснень особливостей прийому документів, проведення вступних випробувань, визнання сертифікатів та зарахування. Загалом, відзначається тенденція щодо зменшення кількості скарг, нарікань на роботу приймальних комісій. Особливістю звернень на консультаційний телефон цього року стала значна кількість скарг щодо забезпечення гуртожитками, особливо у вищих навчальних закладах м. Києва.
Відповідні заходи щодо ефективного забезпечення проведення вступної кампанії було вжито вищими навчальними закладами. Зокрема, це стосується організації профорієнтаційної та агітаційної роботи щодо прийому на навчання та формування майбутнього контингенту студентів. Більш широко ця робота проводилася через засоби масової інформації, в довідниках для вступників, на відповідних сайтах вищих навчальних закладів в мережі Інтернет.
Міністерством було вжито заходів щодо поліпшення організаційного забезпечення проведення вступної кампанії. Реалізовано в повному обсязі електронну базу даних щодо формування, розміщення та контролю виконання державного замовлення вищими навчальними закладами на підготовку і випуск фахівців з вищою освітою як за державною статистичною формою 2-3 нк "Звіт вищого навчального закладу на початок навчального року", так і за формою МОН "Оперативні дані про результати прийому".
Протягом останніх трьох років запроваджено обов'язкове узгодження пропозицій вищих навчальних закладів на прийом і випуск фахівців з вищою освітою з місцевими органами виконавчої влади.
Поліпшилася співпраця МОН з центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, в питаннях організації прийому та в питаннях електронного обміну інформацією про основні показники вступної кампанії.
Організовано і забезпечено прийом до вищих навчальних закладів переможців IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін та учасників міжнародних олімпіад і конкурсів відповідно до їхніх побажань щодо вибору вищого навчального закладу та напряму підготовки (спеціальності).
Зважаючи на проблему виконання вищими навчальними закладами доведених квот на прийом різних категорій абітурієнтів, МОН у 2007 році разом із державним замовленням на підготовку фахівців доводилися квоти на:
- прийом сільської молоді згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.1999 р. N 1159 "Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості";
- прийом іноземних громадян відповідно до міжурядових угод України у галузі освіти;
- цільову підготовку за Регіональною довготривалою програмою "Взаємодії вищих навчальних закладів освіти західних областей з закладами освіти Автономної Республіки Крим та Військово-Морськими Силами Збройних Сил України";
- цільову підготовку осіб з суміжних прикордонних областей з Російською Федерацією.
Продовжено прийом за цільовими направленнями, відповідно до наказу МОН від 04.07.2006 року N 504 "Про організацію прийому та навчання осіб з обмеженими фізичними можливостями (вадами слуху)". Спільно з Українським товариством глухих визначено мережу вищих навчальних закладів, перелік напрямів підготовки (спеціальностей) та обсяги прийому осіб з вадами слуху.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10 червня 2007 року N 892 "Про державне замовлення на підготовку фахівців, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів (післядипломна освіта) для державних потреб у 2007 році" державним вищим навчальним закладам України було доведено такі обсяги прийому:
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста 85975 місць (у 2006 році - 88000 місць), у тому числі за денною формою навчання - 67942 місця;
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра 145000 місць (у 2006 році - 141912 місць), у тому числі за денною формою навчання - 118700 місць);
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста 91500 місць (у 2006 році - 91886 місць), у тому числі за денною формою навчання - 71893 місця;
- на напрями підготовки "Медицина", "Ветеринарна медицина", "Фармація" (на базі повної загальної середньої освіти) всього 5787 місць (у 2006 році - 5900 місць), у тому числі за денною формою навчання - 5857 місць;
- за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра 31948 місць (у 2006 році - 29661 місце), у тому числі за денною формою навчання - 27013 місць,
- на напрям підготовки "Ветеринарна медицина" (на базі повної загальної середньої освіти) всього 494 місця, у тому числі за денною формою навчання 494 місця.
У порівнянні з 2006 роком, збільшення контрольних показників прийому для освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра в цілому по Україні становить 3,2 відсотка, а з 2005 роком - на 4,1 відсотка.
Збільшення показників прийому за програмами спеціаліста і магістра у порівнянні з 2006 роком по Україні становить, відповідно, 2,6 і 14,2 відсотка.
Зазначені обсяги прийому спеціалістів та магістрів було приведено у відповідність до обсягів випуску за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра, що повною мірою гарантувало продовження навчання за кошти державного бюджету випускників-бакалаврів.
Загалом, було збільшено та внормовано обсяги підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем "бакалавр" за галузями знань: "Фізико-математичні науки", "Системні науки та кібернетика", "Інформатика та обчислювальна техніка", "Машинобудування та матеріалообробка", "Енергетика та енергетичне машинобудування", "Електротехніка та електромеханіка", "Хімічна технологія та інженерія", "Текстильна та легка промисловість", "Харчова промисловість та переробка сільськогосподарської продукції", "Будівництво та архітектура", Транспорт і транспортна інфраструктура".
Зокрема, за інженерно-технічними спеціальностями збільшено обсяги державного замовлення на 9 відсотків (з 38,6 тис. осіб до 42 тис. осіб).Водночас, враховуючи надлишок на ринку праці фахівців за економічними спеціальностями, за останні чотири роки обсяги державного замовлення зменшено на 31 відсоток (з 22,6 тис. осіб до 15,7 тис. осіб). Зменшено також обсяги державного замовлення на підготовку юристів, менеджерів, міжнародників.
Необхідно відзначити, що збільшення проектних обсягів прийому за програмою бакалавра було зумовлено не лише попитом на фахівців на ринку праці, а й необхідністю забезпечення виконання п. 1. статті 64 Закону України "Про вищу освіту" щодо забезпечення навчання за кошти державного бюджету не менше 180 студентів на кожні 10 тис. населення у державних вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації. У 2006-2007 роках кількість таких студентів у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації становила відповідно 173 особи.
Зростання обсягів державного замовлення протягом останніх років розширило можливість для реалізації Конституційного права громадян на безоплатне здобуття вищої освіти. З урахуванням демографічного спаду у 2008 році при збереженні нарощування обсягів державного замовлення вперше після прийняття Закону України "Про вищу освіту" зазначену норму можна буде досягти.
У 2007 році середній конкурс заяв на місця державного замовлення у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації, підпорядкованих МОН, становив 3,8 заяви, на денну форму навчання відповідно він залишився на рівні 2006 року - 3,3 заяви. У вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації - зменшився з 2,3 до 2,1 заяви, на денну форму навчання - з 2,1 до 1,9 заяви.
Найбільш популярними серед абітурієнтів залишилися спеціальності юридичного, економічного, комп'ютерного спрямування та міжнародні відносини. Водночас, спостерігається помітне зростання попиту на будівельні, технічні та транспортні спеціальності.
Найвищі конкурси заяв на денну форму навчання за кошти державного бюджету спостерігалися в Київському національному університеті ім. Тараса Шевченка (9), Національному гірничому університеті (9), Закарпатському державному університеті (7,6), Київському національному економічному університеті імені Вадима Гетьмана (6,6), Одеському державному економічному університеті (6,5), Криворізькому технічному університеті (6,2), Одеській державній академії будівництва і архітектури (6,0), Київському державному інституті декоративно-прикладного мистецтва ім. М.Бойчука (5,5), Харківському національному університеті радіоелектроніки (5,0) та інших.
Однак слід зазначити, що наведені показники не відображають реальну конкурсну ситуацію осіб, оскільки переважна більшість вступників подавала заяви на вступ до двох і більше навчальних закладів та/або на декілька напрямів підготовки (спеціальностей).
Враховуючи зазначене, викликають занепокоєння відносно невисокі показники конкурсів на денну форму навчання в ряді навчальних закладів, зокрема, у Миколаївському державному гуманітарному університеті імені Петра Могили - 1,5, Одеському національному політехнічному університеті -1,8, Херсонському державному університеті - 1,9, Тернопільському державному технічному університеті імені Івана Пулюя - 2,0, Глухівському, Уманському державних педагогічних університетах та Горлівському державному педагогічному інституті іноземних мов 2,2 заяви на одне місце. У 39 вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації конкурс взагалі становив від 1,1 до 1,3 заяви.
У 2007 році Умовами прийому до вищих навчальних закладів України було передбачено, що результати зовнішнього оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, підтверджені сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти, зараховуються як вступні випробування. Всього у тестуванні з 6 предметів взяло участь 116327 випускників (26 відсотків від кількості випускників загальноосвітніх шкіл 2007 року). Всього ж отримали сертифікати 230189 випускників, у тому числі, з української мови - 115,2 тис. осіб, математики - 53,0 тис. осіб, історії - майже 56,3 тис. осіб, біології -3,0 тис. осіб, фізики - 1,8 тис. осіб, Хімії - 0,9 тис. осіб. Достатній та високий рівень знань (6 і більше балів), який дозволяє сформувати якісний контингент студентів, з української мови показали - 56,2 відс., математики 57,2 відс., історії - 39,7 відсотка.
До приймальних комісій вищих навчальних закладів у 2007 році було подано понад 130 тис. сертифікатів (копій). У тому числі з української мови - 91 тис., історії - 15 тис., математики - 24 тис., біології - 1,2 тис., фізики - 0,4 тис., хімії 0,2 тис. сертифікатів.
Всього у 2007 році 38456 осіб (33 відсотки від загальної кількості тих, хто проходив тестування) стали студентами вищих навчальних закладів з урахуванням сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти.
За попередніми оперативними даними міністерств і відомств, які мають у своєму підпорядкуванні вищі навчальні заклади, та вищих навчальних закладів МОН, станом на 1 вересня 2007 року студентами перших курсів державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації стало понад 470 тис. осіб (у 2006 році - 466 тис. осіб), у тому числі сільської молоді 138,6 тис. осіб (у 2006 році -145,5 тис. осіб).
З них за освітньо-кваліфікаційними рівнями:
- молодшого спеціаліста - 140,0 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням - 78,2 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних осіб - 61,7 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 56 відсотків студентів, на денну форму навчання 62 відсотки (у 2006 році - 62 відс.);
- бакалавра - 316,4 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням -146,2 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 170,2 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 46,2 відсотків студентів, на денну форму навчання 59 відсотків (у 2006 році - 57 відс.);
- спеціаліста - 195,4 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням - 87,9 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 107,5 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 45 відсотків студентів, на денну форму навчання 56 відсотків (у 2006 році - 49 відс.);
- спеціаліста (на базі повної загальної середньої освіти за напрямами підготовки "Медицина", "Фармація", "Ветеринарна медицина") - 14,5 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням - 5,8 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 8,7 тис. осіб. За кошти державного бюджету зараховано всього 40 відсотків студентів, на денну форму навчання 40 відсотків (у 2006 році - 52 відс.);
- магістра - 57,5 тис. осіб, у тому числі за державним замовленням -29,2 тис. осіб, за кошти фізичних та юридичних - 28,3 тис. осіб. За кошти державного бюджету - всього 51 відсоток студентів, у тому числі на денну форму навчання - 47 відсотків (у 2006 році - 38 відс).
Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" від 4 липня 2005 року N 1013/2005 в частині прийому на навчання за кошти державного бюджету не менше 50 відсотків від загального обсягу прийому на денну форму навчання у 2007 році в цілому по системі вищої освіти України виконано.
Поліпшилася ситуація із зарахуванням до державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації різної категорії осіб. На навчання до державних вищих навчальних закладів зараховано майже 30 тис. осіб пільгових категорій населення (у 2006 році 21 тис. осіб).
Всього у 2007 році до державних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації на пільгових умовах вступило:
1. На умовах цільового прийому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.1999 р. N 1159 "Про підготовку фахівців для роботи в сільській місцевості" -17,6 тис. осіб (у 2006 році - 22,3 тис. осіб).
2. Дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування батьків - 3,8 тис. осіб (у 2006 році - 3,9 тис. осіб).
3. Інвалідів I і II групи, дітей-інвалідів - 3,7 тис. осіб (у 2006 році - і 3,1 тис. осіб).
4. Осіб, яким Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту" надане право поза конкурсного вступу - 180 осіб.
5. Дітей, батьки яких загинули або стали інвалідами на вуглевидобувних підприємствах - 84 особи.
6. Дітей військовослужбовців Збройних сил України, інших військових формувань, працівників правоохоронних органів, які загинули під час виконання службових обов'язків - 204 особи.
7. Осіб, яким згідно з п. 6 статті 22 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" надане право пільгового зарахування -4,1 тис. осіб (у 2006 році - 7,9 тис. осіб).
Серед вступників 2007 року:
1. Випускники загальноосвітньої середньої школи, нагороджені золотою (срібною) медаллю - 28,0 тис. осіб (у 2006 році - 32,0 тис. осіб).
2. Учасники міжнародних конкурсів та олімпіад, переможці Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін - 1,2 тис. осіб (у 2006 році - 2,1 тис. осіб).
3. Випускники ВНЗ I-II рівнів акредитації, які отримали диплом з відзнакою - 8,7 тис. осіб (у 2006 році - 10,7 тис. осіб).
На умовах пільгового державного кредитування у вищих навчальних закладах у 2007/2008 навчальному році зараховано 209 осіб (у 2006 році - 88 осіб).
Відповідно до міжнародних зобов'язань України в галузі освіти у 2007 році МОН виділило для іноземних громадян з 39 країн світу 483 державні стипендії на перший курс у 80 вищих навчальних закладах. Фактично зараховано 462 іноземних громадян, які прибули на навчання.
З метою посилення контролю за ходом вступної кампанії, враховуючи зауваження Рахункової палати України, та відповідно до розпорядження Міністерства освіти і науки від 17.05.07 N 94-р, в липні-серпні 2007 року проведено перевірку з питання організації та проведення прийому студентів на навчання у 51 вищому навчальному закладі I-IV рівнів акредитації, у тому числі у 42 (82,4%) державної форми власності, у м. Києві, Дніпропетровській, Київській, Харківській, Одеській, Тернопільській, Сумській, Луганській областях.
Під час інспектування вищих навчальних закладів проаналізовано роботу приймальних комісій щодо відповідності їх діяльності вимогам чинного законодавства, дотримання нормативно-правових актів у сфері вищої освіти та врахування інструктивно-методичних листів Міністерства освіти і науки при організації і проведенні прийому студентів на навчання, зокрема, прийому документів, проведення вступних випробувань, дотримання порядку розгляду апеляцій та зарахування.
Встановлено, що у всіх перевірених регіонах для забезпечення належного контролю проведення вступної кампанії та протидії проявам хабарництва і корупції у вищих навчальних закладах було створено регіональні оперативні штаби "Вступна кампанія 2007 року". Ними здійснено низку заходів, зокрема, забезпечено функціонування консультаційних телефонів, оперативних штабів з питань вступної кампанії, про що повідомлено громадськість за допомогою засобів масової інформації. Проведено роботу щодо розміщення відповідних оголошень на стендах приймальних комісій вищих навчальних закладів. У рамках цих заходів було передбачено організацію прийому членами штабів громадян з питань вступної кампанії та забезпечення оперативного реагування на звернення абітурієнтів та їх батьків.
Для забезпечення громадського контролю за дотриманням правил прийому та роботою приймальних комісій за узгодженням з керівниками вищих навчальних закладів до складу приймальних комісій було включено представників державних адміністрацій, обласних і міських рад. Відповідно до Умов прийому, які затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 05.02.07 N 84, та за погодженням з обласними управліннями освіти і науки до складу апеляційних комісій було включено вчителів загальноосвітніх шкіл. Встановлено, що керівництво більшості вищих навчальних закладів, які було перевірено, в цілому дотримувались вимог чинного законодавства при організації і проведенні вступної кампанії.
У більшості перевірених навчальних закладів відповідно до Умов прийому при прийомі на перший курс вступні випробування проводились в письмовій формі з використанням тестових технологій, що дозволило забезпечити більш об'єктивне оцінювання знань абітурієнтів і підвищити рівень довіри громадськості до питань вступу у вищі навчальні заклади.
За бажанням абітурієнтів як результати вступних випробувань всіма перевіреними навчальними закладами зараховувались результати зовнішнього оцінювання навчальних досягнень вступників, підтверджені сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти, з української мови, математики, історії України. У порівнянні з 2006 роком кількість поданих сертифікатів збільшилась і становить в окремих вищих навчальних закладах до 15 відсотків.
Водночас, в організації і проведенні вступної кампанії на місцях мали місце недоліки і порушення Умов прийому, що в першу чергу стосувалися організації роботи приймальних комісій; термінів і порядку проведення вступних випробувань; об'єктивності оцінювання та своєчасного оприлюднення результатів відповідей абітурієнтів; урахування як результатів вступних випробувань сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти у відповідності до шкали переведення балів, зазначених у сертифікатах, у шкалу оцінок вступних випробувань вищого навчального закладу; порядку зарахування вступників; дотримання ліцензійних умов; виконання доведених обсягів державного замовлення.
Для ефективної роботи приймальної комісії в 68 відсотках перевірених навчальних закладах III-IV рівнів акредитації використовувались автоматизовані системи обробки документів абітурієнтів, що дало змогу прискорити оброблення статистичної інформації, оперативно готувати документацію під час роботи приймальної комісії.
У перевірених навчальних закладах від 30 до 100 відсотків абітурієнтів подали оригінали документів про освіту. Найбільше таких абітурієнтів у Дніпродзержинському державному технічному університеті (99,2 відс.), Броварському вищому училищі фізичної культури (100 відс.), Кременецькому обласному гуманітарно-педагогічному інституту імені Тараса Шевченка (100 відс.).
Особливу увагу вищими навчальними закладами приділено питанням цільового прийому сільської молоді, дітей-сиріт, дітей-інвалідів та інших категорій осіб, визначених відповідними рішеннями Президента України, Уряду та державними програмами. Не лише державні, але практично і всі перевірені вищі навчальні заклади приватної форми власності реалізують певні соціальні програми, зокрема, зараховують на безоплатне навчання дітей-сиріт; дітей, що залишилися без піклування батьків, надають знижки в оплаті дітям з малозабезпечених сімей, із сільської місцевості, дітям-інвалідам або тим, які мають батьків інвалідів.
У той же час, незважаючи на неодноразові попередження Міністерства освіти і науки щодо безумовного дотримання вимог діючого законодавства у сфері вищої освіти, Умов прийому до вищих навчальних закладів України у 2007 році та інших нормативних документів МОН, у проведенні вступної кампанії 2007 року мали місце недоліки і порушення. Слід наголосити, що в окремих навчальних закладах негативні прояви під час проведення вступної кампанії набули перманентного характеру.
Найбільше порушень і недоліків виявлено в організаційному забезпеченні вступної кампанії. Так, всупереч пункту 10 наказу МОН від 05.02.07 N 84, яким встановлено порядок прийому документів (не раніше, ніж за 30 днів до початку вступних випробувань), розпочато прийом документів на денну форму навчання у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті (з 10.05.07), Українській державній академії залізничного транспорту (з 16.04.07 до 04.05.07 - для слухачів підготовчих курсів, з 18.04.07 до 15.07.07 - для інших категорій осіб, що вступають на місця державного замовлення). Порушено терміни прийому документів і в Кременецькому лісотехнічному коледжі.
В Одеській національній морській академії, Сумському національному аграрному університеті, Одеському державному аграрному університеті без узгодження з Міністерством освіти і науки п'ять-шість разів впродовж навчального року здійснювався прийом на навчання за заочною формою.
Проведення вступних випробувань за спеціальностями і спеціалізаціями при вступі на навчання за освітньо-професійними програмами підготовки бакалаврів було передбачено правилами прийому Української державної академії залізничного транспорту. У Сумському державному педагогічному університету імені А.С. Макаренка здійснювався набір студентів за напрямами підготовки, назви яких не відповідають визначеним постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.06 N 1719 та наказом МОН від 27.01.07 N 58 "Про порядок введення в дію переліку напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра" (прийом, зокрема, здійснювався на напрям (спеціальність) "Музика та естрада").
Всупереч пункту 16 наказу МОН від 05.02.07 N 84 встановлювалися різні вступні випробування на навчання за ОКР "бакалавр" в залежності від джерел фінансування. Наприклад, в Українській державній академії залізничного транспорту абітурієнти, які вступали на місця державного замовлення, складали три конкурсні випробування з математики, фізики (письмово за тестовими технологіями) та української мови (диктант), а ті, що вступали за рахунок коштів фізичних та юридичних осіб, складали одне комплексне вступне випробування, яке містило лише одне питання з української мови, два завдання з фізики та три питання з математики. Аналогічна ситуація зафіксована і в Сумському національному аграрному університеті, Українській академії банківської справи Національного банку України.
Більшість перевірених навчальних закладів не дотримувалося встановлених вимог стосовно порядку прийому документів, проведення фахових вступних випробувань та зарахування на навчання за освітньо-професійними програмами спеціаліста та магістра, що в умовах обмеженого державного замовлення на таку підготовку зумовило численні звернення громадян і не сприяло прозорості проведення вступної кампанії. Так, у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті, Університеті цивільного захисту України, Тернопільському державному технічному університеті імені Івана Пулюя прийом документів на навчання за освітньо-професійними програмами спеціаліста та магістра здійснювався в деканатах без участі приймальної комісії, при відсутності книг реєстрації заяв вступників. У Сумському державному педагогічному університеті імені А.С.Макаренка реєстрація заяв вступників до магістратури здійснювалася у журналах, починаючи з 2002 року, які не прошиті, не пронумеровані й не закриті за попередні роки в установленому порядку.
В Одеському державному медичному університеті при вступі до магістратури із порушенням термінів здійснювався прийом документів (з 01.08.07 до 31.08.07), проведення вступних випробувань (з 01.09.07 до 10.09.07) і зарахування на навчання (15.09.07).
Майже у 75 відсотків перевірених вищих навчальних закладів були відсутні положення про вступ на навчання за освітньо-професійними програмами спеціаліста, магістра. На дошках оголошень приймальних комісій не було висвітлено умови прийому за цими освітньо-кваліфікаційними рівнями.
В Одеському державному екологічному університеті приймальна комісія у 2007 році діяла згідно з Положенням про приймальну комісію вищого навчального закладу України, затвердженим наказом МОН від 25.03.03 N 169, який втратив чинність.
Майже в 60 відсотках перевірених вищих навчальних закладів з порушенням термінів (не пізніше як за місяць до початку вступних випробувань) було затверджено матеріали вступних екзаменаційних випробувань. В Університеті цивільного захисту України тестові завдання взагалі затверджені керівником під час проведення вступних випробувань.
Відвідування вступних випробувань і вибіркові перегляди перевірених екзаменаційних робіт засвідчили послаблений внутрішній контроль за роботою предметних екзаменаційних та фахових атестаційних комісій.
Всупереч вимогам наказу МОРІ від 15.02.06 N 101 "Про затвердження Положення про приймальну комісію" у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті технічними працівниками в екзаменаційних аудиторіях без зауважень приймались роботи, в яких разом із письмовою роботою знаходились три екземпляри чернетки із додатковими позначками, наявні підписи абітурієнтів тощо. У Сумському національному аграрному університеті під час оцінювання письмових робіт з хімії виправлення зараховувались як вірні, не проставлялась кількість балів за кожне завдання, що призводило в деяких випадках до необгрунтованого виставлення оцінки. Крім того, інспектування засвідчило, що в приймальних комісіях були відсутні інструктивні матеріали з проведення вступних випробувань за тестовими технологіями, критерії оцінювання екзаменаційних робіт вступників. У порушення пункту 27 наказу МОН від 15.02.06 N 101 зафіксовано випадки наступної зміни виставлених екзаменаторами оцінок, які засвідчувалися лише підписом голови предметної комісії без письмових пояснень екзаменатора і затвердження протоколом приймальної комісії.
Незважаючи на те, що майже у 95 відсотків перевірених вищих навчальних закладів вступні випробування проводилися письмово за тестовими технологіями або екзаменаційними білетами, перевірка екзаменаційних робіт здійснювалася членами екзаменаційних комісій, що може слугувати передумовами для посадових зловживань. Лише у двох перевірених вищих навчальних закладах, зокрема, Луганському національному педагогічному університеті імені Тараса Шевченка та Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка вступні випробування за тестовими технологіями проводились повністю автоматизовано за допомогою комп'ютерів, що створювало найбільш прозору і об'єктивну атмосферу під час проведення вступних випробувань і повністю виключило подання апеляцій.
Найбільше занепокоєння викликає формалізм в організації роботи апеляційних комісій майже у 80 відсотків перевірених вищих навчальних закладів, про що свідчать порушення термінів їх створення, відсутність журналів реєстрації апеляцій, графіків засідань комісії, установчого протоколу засідання апеляційної комісії, включення до складу комісій вчителів загальноосвітніх шкіл не за попередніми рекомендаціями обласних управлінь освіти і науки, а лише за погодженнями з ними після видання наказів у навчальних закладах, не дотримання вимог щодо кількості членів апеляційної комісії. Так, у Луганському державному інституті культури та мистецтв до складу апеляційної комісії входили тільки три особи, що не дозволяє забезпечити в повній мірі розгляд апеляцій з усіх вступних випробувань. В Університеті цивільного захисту України склад апеляційної комісії затверджено з порушенням термінів (11.06.07), без погодження із Головним управлінням освіти та науки Харківської обласної державної адміністрації. В Українській академії банківської справи Національного банку України всупереч пункту 4 наказу МОН від 15.02.06 N 101 і власного положення про Приймальну комісію навчального закладу головою апеляційної комісії було призначено ректора і включено членів предметних екзаменаційних комісій.
У Харківському інституті екології і соціального захисту, Економіко-технологічному університеті (м. Бровари), Кременецькому обласному гуманітарно-педагогічному інституті імені Тараса Шевченка порядок подання та розгляду апеляцій не було доведено до відома вступників через засоби наочної інформації.
У переважній більшості перевірених навчальних закладів апеляційні комісії було створено з порушенням встановлених термінів: у Одеському державному медичному університеті (27.06.07), Одеській національній академії зв'язку імені О.С.Попова (15.05.07), Одеській національній морській академії (06.06.07), Одеській державній академії будівництва та архітектури (06.07.07), Одеському національному університеті імені І.І.Мечнікова (01.06.07), Сумському державному педагогічному університеті імені А.С.Макаренка (03.07.07), Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті (15.05.07), Кременецькому обласному гуманітарно-педагогічному інституті імені Тараса Шевченка (11.06.07). В Одеському державному екологічному університеті апеляційна комісія взагалі була створена лише під час роботи комісії Державної інспекції (11.07.07). У Луганському інституті праці і соціальних відносин навіть у серпні 2007 року був відсутній наказ про створення апеляційної комісії.
В окремих навчальних закладах розроблені положення про апеляційну комісію не в повній мірі забезпечували можливість подання апеляції вступнику. Наприклад, в Одеському національному університеті імені І.І.Мечнікова діючим положенням не передбачено подання апеляції за наслідками співбесіди, а в Кременецькому обласному гуманітарно-педагогічному інституті імені Тараса Шевченка абітурієнт, який залишив "зону проведення" співбесіди, не заявивши про незгоду з виставленою оцінкою, втрачав можливість на подання апеляції.
Встановлено порушення при проведенні вузівських олімпіад. Для залучення абітурієнтів більшість навчальних закладів проводили олімпіади з профільних предметів серед випускників загальноосвітніх навчальних закладів, які входять до навчально-науково-виробничих комплексів та з якими укладені договори на підготовку абітурієнтів (останнє не передбачено наказом МОН від 05.02.07 N 84. Під час проведення олімпіад виникали порушення, що можуть слугувати передумовами до проявів корупції, хабарництва і зловживань з боку працівників приймальних комісій вищих навчальних закладів. Наприклад, у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті списки учасників олімпіад складались адміністраціями середніх загальноосвітніх шкіл, учні яких брали участь у олімпіадах, без погодження з членами приймальної комісії навчального закладу. Як наслідок, до участі в олімпіадах допускались школярі, які мали підсумкові оцінки від 6,5 до 4 балів (порушення п. 15 наказу МОН від 05.02.07 N 84, яким визначено для такої категорії осіб 7-12 балів). Окрім того, діючим Положенням з проведення олімпіад у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті у 2007 році було передбачено, що переможці олімпіади, які вступають до навчального закладу на контрактній основі, повинні заключити договір та внести плату за рік навчання до 16.06.07. У разі невиконання цієї вимоги результати олімпіади анулюються, і переможцями оголошуються учасники, що отримали меншу кількість балів. Виїзні олімпіади проводились в 18 населених пунктах України впродовж березня-квітня 2007 року, навчальним закладом для переможців олімпіад було виділено 175 бюджетних місць. Безоплатно в олімпіадах брали участь лише випускники підготовчих курсів університету.
За відсутності місць державного замовлення на денну форму навчання здійснювався прийом у Національному фармацевтичному університеті за освітньо-кваліфікаційним рівнем "магістр" (всі спеціальності, за якими здійснюється підготовка у вищому навчальному закладі), за освітньо-кваліфікаційним рівнем "бакалавр" (напрями "Біотехнологія", "Економіка підприємства", "Маркетинг", "Менеджмент"), у Сумському національному аграрному університеті за освітньо-кваліфікаційним рівнем "молодший спеціаліст" (спеціальність "Правознавство"), за освітньо-кваліфікаційним рівнем "спеціаліст" (спеціальності "Землевпорядкування та кадастр", "Фінанси", "Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності", в Університеті цивільного захисту України за освітньо-кваліфікаційним рівнем "спеціаліст" (спеціальності "Цивільний захист", "Охорона праці").
З метою достовірного інформування громадськості про розміри плати за весь період навчання у вищих навчальних закладах відповідно до положень статті 64 Закону України "Про вищу освіту" наказом МОН від 24.12.03 N 845 встановлено, що інформацію про вартість навчання всі вищі навчальні заклади незалежно від форм власності й підпорядкування подають Міністерству освіти і науки до 1 березня кожного року. Проте, всупереч вимогам зазначеного наказу, затвердження вартості навчання у Сумському державному університеті, Одеському національному університеті імені І.І.Мечнікова, Одеському національному морському університеті було здійснено лише у травні-червні 2007 року, а в Сумському національному аграрному університеті взагалі змінено під час вступних випробувань.
Також встановлено факти запровадження платних послуг, надання яких не передбачено діючими нормативними документами. Так, у Сумському державному педагогічному університеті імені А.С.Макаренка було встановлено вартість комплектування особових справ абітурієнтів у розмірі п'яти гривень, в Одеському державному аграрному університеті запроваджено платні послуги для вступників за канцтовари, вступні випробування, бланки. Укладання договорів на навчання та оплата вартості навчання до початку або під час прийому документів здійснювалось у Сумському державному педагогічному університеті імені А.С. Макаренка (починаючи з квітня 2007 року), Одеському державному медичному університеті, Міжрегіональній академії бізнесу та права імені Н.Кручиніної (м. Дніпропетровськ). В Одеському державному аграрному університеті договори укладались до початку оголошення результатів вступних випробувань, причому в порушення пункту 2 статті 6 Закону України "Про вищу освіту", наказу МОН від 27.03.07 N 236 - одночасно на підготовку за двома освітньо-кваліфікаційними рівнями (бакалавр-спеціаліст, бакалавр-магістр).
Зафіксовано форми договорів на підготовку фахівців, які відмінні від типового договору, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 11.03.02 N 183, які використовувалися в Одеському національному морському університеті, Національному фармацевтичному університеті, Харківському інституті екології і соціального захисту, Інституті сходознавства і міжнародних відносин "Харківський колегіум".
Під час інспектування вступної кампанії встановлено, що окремі навчальні заклади, ігноруючи вимоги чинного законодавства, здійснювали освітню діяльність без ліцензії, таким чином надавали громадськості недостовірні відомості.
Так, Міжрегіональною академією управління персоналом у своїх структурних підрозділах здійснювався прийом на навчання за спеціальностями, термін дії ліцензій для яких закінчився, тим самим створювався прецедент порушення статті 28 Закону України "Про вищу освіту", зокрема, у Запорізькому інституті імені гетьмана Петра Сагайдачного, Закарпатському інституті імені Августина Волошина, Волинському інституті імені В'ячеслава Липинського, Сєвєродонецькому інституті тощо. З метою оперативного реагування на встановлені факти Міністерством освіти і науки до Генеральної прокуратури України було направлено лист з проханням вжити відповідних заходів прокурорського реагування щодо приведення діяльності Міжрегіональної академії управління персоналом до норм законодавства та захисту законних інтересів громадян на якісну освіту, зокрема, у регіонах, де функціонують зазначені підрозділи.
Приватним вищим навчальним закладом "Природничий коледж" (м. Бровари) впродовж року надавалась інформація щодо здійснення прийому студентів у 2007 році. Перевіркою, проведеною Державною інспекцією в липні 2007 року, встановлено, що ліцензія на освітню діяльність у цьому навчальному закладі відсутня, приміщення, яке орендує навчальний заклад, знаходиться в аварійному та антисанітарному стані, необхідне кадрове, програмне, матеріально-технічне, навчально-методичне та інформаційне забезпечення навчального процесу відсутнє. У зв'язку з чим, керівництво навчального закладу було попереджено представниками Державної інспекції про необхідність дотримання норм чинного законодавства у сфері вищої освіти і кримінальну відповідальність у разі його порушення. Додатковою перевіркою, проведеною у вересні поточного року, встановлено, що Приватним вищим навчальним закладом "Природничий коледж", незважаючи на попередження, за відсутності ліцензії здійснено набір двох груп студентів за спеціальностями "Екологія", "Геодезія, картографія та землевпорядкування" (денна форма навчання), крім того здійснено набір студентів на заочну форму навчання.
У Приватному вищому навчальному закладі "Інститут сходознавства і міжнародних відносин "Харківський колегіум". Кременецькому лісотехнічному коледжі без ліцензії проводилась довузівська підготовка. Причому вартість тримісячних підготовчих курсів у Приватному вищому навчальному закладі "Інститут сходознавства і міжнародних відносин "Харківський колегіум" для кожного слухача становила 6422 грн.
Незважаючи на вжиті заходи щодо викорінення фактів хабарництва у вищих навчальних закладах, у 2007 році, за інформацією Міністерства внутрішніх справ, в установах освіти було викрито 741 злочин економічної спрямованості, у тому числі 603 - у сфері службової діяльності, серед яких 295 - про хабарництво. Закінчено розслідуванням та направлено на розгляд судів кримінальні справи за 532 злочинами цієї категорії. До кримінальної відповідальності притягнуто 158 осіб.
Слід зазначити, що з року в рік помітна тенденція до зростання як суми хабарів, що отримують посадовці-освітяни, так і кількості епізодів їх отримання.
Наприклад, в Одеській області, за матеріалами працівників міського управління внутрішніх справ м. Одеси, прокуратурою Одеської області було порушено кримінальну справу відносно декана заочного факультету Одеського державного екологічного університету, який вимагав та отримав хабарі від студентів за успішне складання екзаменів. Усього задокументовано 39 епізодів отримання хабарів на загальну суму 66,8 тис. грн.
Дніпропетровською обласною прокуратурою, за матеріалами органів внутрішніх справ, було порушено кримінальну справу щодо начальника методичного відділу Нікопольської філії Європейського університету, яка вимагала та отримувала хабарі від студентів зазначеного навчального закладу за успішне складання екзаменів. Всього було задокументовано 50 фактів отримання хабарів на загальну суму 20 тис. грн.
У Закарпатській області прокуратурою Рахівського району, за матеріалами органів внутрішніх справ, було порушено кримінальну справу за відносно завідувача науково-консультаційного центру Прикарпатського університету, який вимагав та отримував хабарі від батьків абітурієнтів за успішне складання вступних іспитів. Всього задокументовано 6 фактів отримання хабарів на загальну суму I тис. 600 дол. США.
У Чернівецькій області прокуратурою області, було порушено кримінальну справу за ознаками складу злочину, відносно декана Чернівецького факультету Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", який вимагав та отримав 500 доларів США хабара за сприяння в успішному складанні вступних випробувань.
Аналогічні факти зловживань службовим становищем та хабарництва задокументовано в Полтавській філії медичного інституту Української асоціації народної медицини, Дніпродзержинському державному технічному університеті, Криворізькому економічному інституті Київського національного економічного університету ім. Вадима Гетьмана.
В ході ревізії фінансово-господарської діяльності Національного авіаційного університету, яка проведена Державною контрольно-ревізійною службою Головного контрольно-ревізійного управління України, встановлено факти перевищення ліцензованих обсягів прийому на навчання, невиконання доведених обсягів прийому з окремих напрямів підготовки та спеціальностей і перевиконання з інших, чисельні фінансові порушення, зокрема, встановлено порушення статей Бюджетного кодексу України, законів України "Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти", "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" тощо.
За оперативними даними "Про результати прийому" станом на 10 вересня 2007 року за звітами керівників вищих навчальних закладів 15 вищих навчальних закладів не у повному обсязі виконали доведене державне замовлення. Найбільше недовиконання допустили: Миколаївський державний гуманітарний університет імені Петра Могили (20 місць), Херсонський державний університет (14 місць), Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя (12 місць). Вінницький національний технічний університет (12 місць (ОКР Дспеціаліст") Васильківський коледж Національного авіаційного університету (62 місця), Токмацький механічний технікум Запорізького національного технічного університету (30 місць), Київський машинобудівний технікум (25 місць), Сімферопольський технікум Кримського юридичного інституту Національної юридичної академії ім. Ярослава Мудрого (22 місць), Гайворонський машинобудівний технікум (14 місць), Дніпродзержинський металургійний коледж (7 місць), Миргородський державний керамічний технікум імені М.В.Гоголя (5 місць), Юридичний коледж Одеської національної юридичної академії (5 місць), Львівський технікум м'ясної та молочної промисловості Національного університету харчових технологій (4 місця).
У 2007 році 26 вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації та 24 I-II рівнів акредитації, підпорядкованих Міністерству освіти і науки, не забезпечили виконання співвідношення щодо зарахування на денну форму навчання за кошти державного бюджету в обсягах не менше 50 відсотків, серед яких: Житомирський державний технологічний університет лише 36 відс. за кошти державного замовлення, Запорізький національний університет - 43 відс., Луганський національний педагогічний університет ім. Тараса Шевченка - 35 відс.. Національна академія природоохоронного та курортного будівництва - 36 відс., Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника - 40 відс. Харківська національна академія міського господарства - 45 відс., Харківський національний автомобільно-дорожній університет - 32 відс.
У порушення наказу Міністерства освіти і науки від 11.07.2007 року N 597 "Про державне замовлення на підготовку та випуск фахівців з вищою освітою" окремими керівниками вищих навчальних закладів з причини низької виконавської дисципліни несвоєчасно подані статистичні звіти про виконання державного замовлення, що ускладнило узагальнення результатів виконання доведених обсягів державного замовлення та оперативне внесення змін до них (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Львівська національна академія мистецтв, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя та цілий ряд вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації (Миколаївський будівельний технікум, Любешівський технікум Луцького державного технічного університету, Політехнічний технікум Криворізького технічного університету, Єнакіївський політехнічний технікум, Горлівський житлово-комунальний технікум. Донецький гірничий технікум, Селидівський гірничий технікум, Житомирський комерційний технікум. Київський коледж міського господарства Академії муніципального управління. Київський технікум готельного господарства, Львівський технікум м'ясної та молочної промисловості Національного університету харчових технологій).
Як і у 2006 році, на відповідні звернення МОН, із запізненням надали звітну інформацію щодо результатів виконання державного замовлення Міністерство аграрної політики та Міністерство культури і туризму.
З причини поверхового підходу до формування контрольних показників прийому, продовжують мати місце факти неодноразових звернень керівників вищих навчальних закладів, як III-IV рівнів акредитації так і I-II рівнів акредитації, щодо внесення змін до доведених обсягів державного замовлення. Всього у 2007 році з цих питань міністерством було підготовлено 398 листів (для вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - 267 листів, для I-II рівнів акредитації - 135 листів).
Загалом, вступна кампанія 2007 року загострила ряд проблем, які потребують посилення участі в її проведенні регіональних рад керівників вищих навчальних закладів I-II і III-IV рівнів акредитації та персональної відповідальності безпосередньо керівників цих закладів за стан відбору контингенту студентів і розв'язання освітніх проблем регіону, дотримання вищими навчальними закладами ліцензійних умов провадження освітньої діяльності і приведення ліцензійних обсягів у відповідність до матеріально-технічних можливостей і кадрових ресурсів навчального закладу та умов прийому.
Питання підсумків вступної кампанії 2007 року та визначення головних завдань вступної кампанії 2008 року 18 жовтня 2007 року попередньо обговорено на розширеному засіданні Громадської ради з питань вищої освіти Міністерства освіти і науки за участю керівників вищих навчальних закладів м. Києва.
Насамперед необхідно внести зміни до Законів України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", "Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб", "Про освіту" та "Про вищу освіту" щодо формування та розміщення державного замовлення, посилення ролі і відповідальності місцевих органів влади у формуванні довгострокових прогнозних показників прийому до вищих навчальних закладів регіону з урахуванням демографічних прогнозів та потреби у фахівцях на ринку праці. Відповідний законопроект підготовлено і буде подано Кабінету Міністрів України.
Другим важливим завданням є приведення Умов прийому до вимог наказу Міністерства освіти і науки від 13.07. 2007 р. N 607 "Про проведення у 2008 році зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів", відповідно до якого прийом до вищих навчальних закладів у 2008 році буде здійснюватися за сертифікатами Українського центру оцінювання якості освіти.
З метою уникнення ряду проблем необхідно вирішити такі питання:
- надання додаткових можливостей абітурієнтам пройти тестування більше як з трьох предметів;
- запровадження механізму обмеження подання сертифікатів не більше як до трьох вищих навчальних закладів або на три напрями (спеціальності) з метою уникнення непередбачуваного накопичення заяв в окремих вищих навчальних закладах або на окремих напрямах (спеціальностях);
- проведення додаткової сесії орієнтовно у червні місяці для тестування осіб з числа випускників вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації та тих, хто здобув освіту у попередні роки;
- запровадження на напрямах (спеціальностях), де спостерігається високий конкурс, підвищеного мінімального балу та /або квоти прийому осіб, які мають пільги щодо позаконкурсного зарахування;
- визначення особливих умов прийому осіб з числа учасників міжнародних, переможців IV етапу Всеукраїнських олімпіад, конкурсів, турнірів тощо з метою запобігання їх відтоку для здобуття вищої освіти за кордоном;
- визначення особливих умов прийому випускників системи довузівської підготовки з метою підтримки і розвитку важливої форми профорієнтаційної роботи, особливо на інженерно-технічні, природничо-математичні, педагогічні та інші гостродефіцитні спеціальності шляхом проведення випускного комплексного професійно-орієнтованого екзамену чи творчого випробування і врахування його разом з результатами зовнішнього оцінювання та збереження квоти місць державного замовлення для такої категорії вступників;
- створення механізму безперешкодного вступу іноземців за кошти фізичних осіб, а також громадян України, які здобувають середню освіту за кордоном шляхом проведення їх тестування під час додаткової сесії або, як виняток, організації вступних випробувань;
- надання права вищим навчальним закладам, в разі необхідності, (високий конкурс заяв) проведення додаткового комплексного професійно-орієнтованого вступного випробування;
- визначення єдиного переліку шкільних предметів, з яких повинні проводитися вступні випробування на відповідні напрями підготовки (спеціальності) у вищих навчальних закладах України, незалежно від їх підпорядкування та форми власності.
Водночас, з метою вдосконалення системи прийому до вищих навчальних закладів та приведення її у відповідність до світових і європейських вимог необхідно, зокрема, у перспективі зменшити перелік предметів, з яких проводиться зовнішнє тестування. А саме, на зовнішнє тестування винести такі предмети:
- українська мова і література (інтегрований предмет, що включає питання з мови та літератури);
- історія (інтегрований предмет, що включає питання з історії України та всесвітньої історії);
- математика;
- біологія;
- фізика;
- хімія;
- географія;
- іноземна мова та література.
Тестування з предметів "Економіка" та "Правознавство" не проводити, оскільки вони вивчаються в школі з пізнавальною метою і не є предметами з основ наук.
Суттєво потрібно посилити співпрацю МОН, як центрального органу виконавчої влади в галузі освіти і науки, з іншими центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, та Асоціацією навчальних закладів України недержавної форми власності з питань прогнозування обсягів підготовки фахівців з вищою освітою, організації прийому до вищих навчальних закладів та забезпечення відкритості і прозорості вступної кампанії 2008 року.
Просимо розглянути і прийняти рішення, проект якого додається.
Директор департаменту
вищої освіти

Я.Я.Болюбаш