• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Галузева угода на 2005-2006 роки між Міністерством палива та енергетики України та Профспілкою працівників атомної енергетики та промисловості України

Професійні спілки, Міністерство палива та енергетики України  | Перелік, Угода від 28.04.2005 № 01-12-185
Реквізити
  • Видавник: Професійні спілки, Міністерство палива та енергетики України
  • Тип: Перелік, Угода
  • Дата: 28.04.2005
  • Номер: 01-12-185
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Професійні спілки, Міністерство палива та енергетики України
  • Тип: Перелік, Угода
  • Дата: 28.04.2005
  • Номер: 01-12-185
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ПРОФСПІЛКА ПРАЦІВНИКІВ АТОМНОЇ ЕНЕРГЕТИКИ
ТА ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
28.04.2005
ГАЛУЗЕВА УГОДА
на 2005-2006 роки між Міністерством палива та енергетики України та Профспілкою працівників атомної енергетики та промисловості України
( Щодо пропозицій та зауважень додатково див. Лист Міністерства праці та соціальної політики N 3552/0/14-05/015-12 від 24.05.2005 )
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Міністерство палива та енергетики України (далі - Міністерство), з однієї сторони, та Профспілка працівників атомної енергетики і промисловості України (далі - Профспілка), з другої сторони, уклали Галузеву угоду (далі - Угода) на підставі Закону України "Про колективні договори і угоди" та положень Генеральної угоди.
Галузева угода - це нормативний документ, яким встановлюється основні норми, принципи та взаємні зобов'язання сторін стосовно регулювання на галузевому рівні соціально-економічних та трудових відносин у галузі згідно із законодавством, додаткові соціально-економічні гарантії та трудові пільги. Вона укладена з метою посилення соціального захисту працівників галузі і включає зобов'язання Сторін, які спрямовані на створення умов для підвищення ефективності роботи Підприємств, реалізації на цій основі професійних, трудових і соціально-економічних гарантій трудящих і трудових колективів.
1.2. Угода поширюється на всіх працівників, прийнятих на умовах найму на підприємства, в організації та установи /надалі - Підприємства/, які входять до сфери управління Мінпаливенерго, та на працівників профспілкових органів і підвідомчих їм організацій в частині пільг і гарантій, визначених Угодою, а також оплати праці робітників та службовців за загальними наскрізними професіями (посадами). Положення Угоди діють безпосередньо і поширюються на всіх суб'єктів, які перебувають у сфері дії кожної із Сторін, які підписали цю Угоду.
1.3. Норми, положення та умови (далі Норми) Галузевої угоди діють безпосередньо і є обов'язковими для сторін та для застосування під час ведення колективних переговорів на виробничому рівні як мінімальні гарантії
1.4. Договори та угоди, укладені колективно або індивідуально, не можуть погіршувати становище працівників у порівнянні з цією Угодою.
1.5 Угода набуває чинності від дати її підписання представниками сторін і діє до укладення нової або перегляду цієї Угоди. У випадку ліквідації однієї із сторін Угода втрачає чинність із дня створення ліквідаційної комісії. Представникам власника і Профспілки на підприємствах пропонується укласти колективні договори або внести до діючих відповідні зміни та доповнення з урахуванням умов цієї Угоди.
1.6. Сторони за взаємною згодою можуть вносити зміни та доповнення до цієї Угоди. Пропозиції однієї із сторін є обов'язковими для розгляду другою стороною. Вони розглядаються спільно Сторонами у термін до одного місяця від дня отримання їх іншою стороною, крім випадків передбачених чинним законодавством.
1.7. Роз'яснення щодо застосування Угоди не можуть суперечити чинному законодавству та положенням цієї Угоди, надаються Сторонами спільно за підписом керівників Сторін.
1.8. Міністерство у 10-денний строк від дня погодження з Профспілкою усіх умов проекту Угоди готує її для підписання, після чого подає її на реєстрацію і в 20-денний строк від дня реєстрації надсилає Угоду на Підприємства представнику власника та ЦК профспілки. Представник власника на Підприємстві зобов'язаний направити копію цієї Угоди відповідному комітету профспілки в тижневий термін від дня її отримання.
1.9. Керівники Підприємств за участю відповідного комітету профспілки зобов'язані довести до відома працівникам Підприємств зміст Угоди в 10-денний термін після отримання її від Міністерства.
1.10. Сторони сприяють Підприємствам у проведенні колективних переговорів та своєчасному укладенню колективних договорів.
Сторони вживають необхідні заходи щодо укладання колективних договорів на Підприємствах.
1.11. Сторони зобов'язані вступати в переговори стосовно укладання нової Угоди не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку дії цієї угоди.
1.12. Міністерство (представник власника) та Профспілка (профспілковий комітет) не мають права в односторонньому порядку приймати рішення з питань, які погіршують умови, визначені цією угодою, і такі рішення вважаються недійсними.
1.13. Копії укладених на Підприємствах колективних договорів, або змін та доповнень до них, у 10-денний термін надсилаються до ЦК профспілки
1.14. Підприємства двічі на рік звітують Міністерству та Профспілці про виконання цієї Угоди у визначені сторонами терміни та за встановленою формою.
2. ЗОБОВ'ЯЗАННЯ З ПИТАНЬ ОПЛАТИ ПРАЦІ ТА ЗАХИСТУ ЇЇ ВИПЛАТИ
З метою забезпечення основних потреб працівників на рівні не нижче встановлених законом державних соціальних стандартів і державних соціальних гарантій, права працівників на своєчасне отримання заробітної плати і її достатній рівень, захисту трудящих у сфері їх доходів, а також використовуючи всі наявні засоби впливу для ліквідації заборгованості із заробітної плати, у разі її виникнення на Підприємствах, Сторони домовилися:
2.1. Керуючись законами України "Про оплату праці", "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", "Про прожитковий мінімум" умови оплати праці найманих працівників Підприємств визначатимуться колективними договорами з дотриманням умов Галузевої угоди ( додатками 1-17).
У додатках наведені коефіцієнти співвідношень місячних тарифних ставок, місячних та посадових окладів до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу, а саме:
додаток 1. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних тарифних ставок робітників галузі за кваліфікаційними розрядами та за видами робіт і виробництв (нормальні умови праці) до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 2. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних тарифних ставок робітників, зайнятих на вантажно-розвантажувальних роботах, до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 3. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів робітників за загальними (наскрізними) професіями до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 4. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів службовців до мінімального місячного посадового окладу робітника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 5. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів та фахівців Національної атомної енергогенеруючої компанії "Енергоатом" до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 6. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів та фахівців науково-дослідних, проектних, конструкторських, вишукувальних установ та організацій до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 7. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців комбінатів і самостійних рудоуправлінь до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 8. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців підприємств гідрометалургійних та хімічних виробництв до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу (крім "Східного гірничо-збагачувального комбінату");
додаток 9. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців будівельно-монтажних та ремонтно-будівельних організацій до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 10. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців підприємств матеріально-технічного постачання до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 11. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців автогосподарств промислових підприємств до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 12. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних тарифних ставок водіїв 3-го класу, зайнятих на перевезенні вантажів загального призначення в автогосподарствах промислових підприємств та організацій (за семигодинним робочим днем) до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 13. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців залізничних цехів до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 14. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних тарифних ставок робітників локомотивних бригад залізничних цехів до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 15. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців навчальних комбінатів (пунктів) промислових підприємств і будівельно-монтажних організацій і учбових закладів професійно-технічної освіти, що готують кадри працівників для промислових підприємств основної діяльності та будівельно-монтажних організацій, до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 16. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців навчально-тренувальних центрів до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу;
додаток 17. Мінімальні коефіцієнти співвідношень місячних посадових окладів працівників воєнізованої та пожежної охорони до мінімального місячного посадового окладу працівника, який виконує некваліфіковану роботу.
Надбавки та доплати, які мають міжгалузевий характер, до тарифних ставок і посадових окладів працівників Підприємств встановлюються згідно з додатком 18.
2.2. На підставі ст. 15 Закону України "Про оплату праці" форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат визначаються Підприємствами у колективному договорі. Розміри тарифних ставок та посадових окладів, надбавок і доплат, не можуть бути меншими за вирахувані, виходячи з розмірів, наведених у додатках 1-18 до цієї Угоди.
2.3. Для працівників, що виконують роботи, не властиві основній діяльності галузі (підгалузі), умови оплати праці визначаються у колективних договорах з урахуванням норм і гарантій, передбачених Галузевими угодами тих галузей, до яких ці роботи відносяться за характером виробництв, але з урахуванням пункту 2.5 цієї Угоди.
2.4.1. На підприємствах визначаються зменшені на 20 відсотків норми виробітку для молодих робітників, прийнятих на роботу після закінчення загальноосвітніх шкіл та профтехучилищ, на строк до трьох місяців.
2.4.2. Оплату робочого часу за вимушені простої не з вини працівника проводити із розрахунку не нижче 2/3 його тарифної ставки (місячного окладу), що є мінімальною гарантією. Рекомендувати Підприємствам у колективних договорах передбачати більш високі гарантії в межах фінансових можливостей.
2.4.3. Перегляд та введення норм виробітку, зміну умов оплати праці на підприємстві в бік їх погіршення здійснюються власником або уповноваженим ним органом (представником власника) з обов'язковим офіційним погодженням із профспілковим комітетом не пізніше, ніж за два місяці до їх введення.
2.4.4. Оплату праці в надурочний час проводити у подвійному розмірі.
2.4.5. У період зміни умов оплати праці працівникам, яких попереджено про звільнення на підставі пункту 1 ст.40 КЗпП України, встановлюються такі ж тарифні ставки (оклади), як і для інших працівників Підприємства.
2.5. .Місячна заробітна плата працівників у яких вона є основним джерелом існування, не може бути нижчою прожиткового мінімуму згідно ст. 17 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Цією Угодою встановлена:
мінімальна місячна тарифна ставка (оклад) для працівників, які виконують некваліфіковану, малокваліфіковану або допоміжну роботу (гардеробник, кур'єр, прибиральник службових приміщень, швейцар, сторож тощо) у розмірі:
100% прожиткового мінімуму на працездатну особу - для підприємств атомної енергетики;
120% мінімальної заробітної плати, визначеної чинним законодавством, - для інших Підприємств.
Підприємствам, у складі яких є підрозділи непромислової сфери, самостійно визначати умови оплати праці працівників цих підрозділів, виходячи з мінімуму для робітника 1 розряду у розмірі 120% мінімальної заробітної плати, визначеної чинним законодавством.
2.6. Міністерство надаватиме Профспілці інформацію з питань оплати праці.
2.7. При визначенні на Підприємствах тарифних сіток, ставок і посадових окладів Підприємства зобов'язані враховувати визначені цією Угодою співвідношення та зберігати галузеву диференціацію в оплаті праці. Формування тарифної сітки та схем посадових окладів повинно здійснюватися на Підприємствах пропорційно, та провадитися на основі тарифної ставки робітника першого розряду і міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів), що встановлюються у розмірах, не нижчих ніж визначені цією Угодою. Співвідношення міжкваліфікаційних (міжпосадових) коефіцієнтів, які визначені цією Угодою є обов'язковими для Підприємств при формуванні схем посадових місячних окладів.
При цьому, на підприємствах можуть використовуватися варіанти побудови зазначених схем, наприклад:
а) "послідовна", коли нижня межа схеми посадового окладу наступної, за кваліфікаційним рівнем, посади працівника починається з максимальної межі схеми посадового окладу попереднього працівника, який за посадою на одну категорією нижче;
б) "перехресна", коли нижня межа схеми посадового окладу наступної, за кваліфікаційним рівнем, посади працівника знаходиться в межах, що не вище середньої величини схеми посадового окладу попереднього працівника, який за посадою на одну категорією нижче.
2.8. Роботодавці зобов'язані передбачити у колективних договорах заходи щодо забезпечення щорічного підвищення рівня середньої заробітної плати не менше ніж на 25 відсотків та випереджаюче зростання темпів реальної заробітної плати порівняно з темпами зростання реального валового внутрішнього продукту.
Фонд оплати праці Підприємства визначається на умовах та в розмірах, визначених колективним договором з урахуванням вимог цієї Угоди
В період дії цієї Угоди Підприємства постійно упорядковують діючі норми і нормативи праці, системи матеріального заохочення тощо з метою підвищення долі тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок в середньомісячній заробітній платі.
Підвищення частки тарифів у середньомісячній заробітній платі на Підприємствах здійснювати також за рахунок зменшення інших складових заробітної плати в межах коштів, затверджених на оплату праці.
2.9. У разі, якщо Підприємства, які входять до сфери управління Міністерства, виконують роботи або надають послуги іншим Підприємствам галузі (за умови, що виробництво продукції (послуг) здійснюється на території підприємства-замовника або робітники підприємства-виконавця перебувають там понад 80% робочого часу), при узгодженні з замовником цін на продукцію (послуги), у розрахунок беруться ціни, які діють на Підприємстві замовника, а також згідно з колективним договором, тарифні ставки (посадові оклади) аналогічних професій та посад, доплати та надбавки, передбачені додатком 18 до цієї Угоди, за роботу у вихідні та святкові дні, надурочний та у нічний час, розмір поточної премії, винагороди та доплати за вислугу років та лікувально-профілактичного харчування, відповідно до діючих на Підприємствах положень.
2.10. Питання формування, розподілу і використання коштів на споживання, забезпечення своєчасної виплати заробітної плати вирішуються на Підприємствах спільно з профспілковими комітетами. Профспілкові комітети беруть участь у формуванні, розподілі і використанні прибутку Підприємства.
2.11. Забезпечувати на Підприємствах гласність внутрішніх положень про оплату праці, у тому числі про преміювання, доплати, заохочувальні виплати тощо, як обов'язкових додатків до колективних договорів.
2.12. Міністерство здійснюватиме розробки з проблем організації та нормування праці, посилить вплив на ці складові політики оплати праці та інформуватиме про це Профспілку.
2.13. Питання оплати праці та матеріального забезпечення працівників галузі вирішується спільно суб'єктами організації оплати праці.
Примітка. Визначення суб'єктів організації оплати праці наведено в ст. 5 Закону України "Про оплату праці".
2.14. Сторони визначили, що одноразова винагорода за вислугу років здійснюється у розмірі, що не перевищує 3,6 місячної тарифної ставки (посадового окладу) на рік, відповідно до положень, що діють на Підприємствах.
2.15. Сторони зобов'язують Підприємства не допускати заборгованість із заробітної плати.
Сторони установили, що у разі виникнення на підприємстві (в установі, організації) заборгованості із заробітної плати терміном понад один місяць:
2.15.1. Міністерство за участю Профспілки вживатиме ефективних заходів до її ліквідації в межах своєї компетенції;
2.15.2. Керівники Підприємств зобов'язані:
2.15.2.1 Щомісяця надавати працівникам витяги з розрахункової відомості (особового рахунка) по заробітній платі працівника з даними про дату утворення і розміри заборгованості та розміри нарахованої компенсації за затримку виплати заробітної;
2.15.2.2. Передбачити у колективних договорах заходи щодо збільшення частки працівників, які отримують заробітну плату вище прожиткового мінімуму, не менш як на 10 відсоткових пунктів щороку.
2.16. Міністерство за участю Профспілки сприятиме збереженню працівникам зупинених енергоблоків, а також працівникам об'єкта "Укриття" умов оплати праці в розмірі не нижчому від середньої заробітної плати працівників відповідних професій та посад на діючих атомних електростанціях України із збереженням пільг, передбачених законами України.
"ДП НАЕК "Енергоатом" щомісяця надавати ДСП "ЧАЕС" відомості про середню заробітну плату працівників діючих АЕС по категоріям персоналу"
2.17. Сторони завчасно вживатимуть заходи щодо реалізації Програми соціального захисту працівників Чорнобильської АЕС та жителів м. Славутича у зв'язку із зняттям з експлуатації станції.
2.18. Сторони забезпечать контроль за дотриманням законодавства про оплату праці та норм Генеральної та цієї Угоди. При виявленні фактів порушення законодавства про оплату праці одна із сторін інформуватиме іншу сторону. Виявлені Сторонами факти порушень чинного законодавства керівники підприємств зобов'язані усунути і повідомити Сторони цієї Угоди.
2.19. Сторони домагатимуться своєчасної виплати заробітної плати працівникам Підприємств незалежно від джерел її фінансування. Сторони зобов'язують Підприємства забезпечити дотримання чинного законодавства щодо індексації грошових доходів працівників та компенсації втрати частини заробітної плати у зв'язку з порушенням термінів її виплати.
2.20. При прийнятті Міністерством рішення про ліквідацію Підприємств, Міністерство забезпечуватиме дотримання гарантій з виплати заборгованої заробітної плати та визначатиме джерела фінансування у разі недостатності коштів боржника та відсутності правонаступника.
2.21. Сторони домовилися дотримуватися норм чинного законодавства щодо розірвання контрактів з керівниками Підприємств, де сума заборгованості із заробітної плати, грошового забезпечення протягом наступного місяця не зменшується.
Сторони домовились, що:
2.22. Міністерство за участю Профспілки забезпечить ефективний контроль за дотриманням законодавства про оплату праці, про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії в межах компетенції сторін.
2.23. Мінпаливенерго за участю Профспілки вживатимуть заходи щодо першочергової виплати заробітної плати та інших соціальних виплат (в тому числі при ліквідації або банкрутстві суб'єкта підприємництва).
2.24. Міністерство вноситиме пропозиції щодо передбачення в проекті Державного бюджету необхідних коштів на повернення боргів із заробітної плати працівникам Підприємств (структурних підрозділів Підприємств), що фінансуються з бюджету, які виготовили продукцію та виконали роботи на замовлення держави, з віднесенням цих сум до внутрішнього боргу держави, з щомісячною виплатою, узгодженою з Профспілкою.
2.25. При зміні розмірів мінімальних гарантій в оплаті праці, визначених чинним законодавством, для роботодавців не може бути підставою для перегляду в бік збільшення завдань (норм виробітку) на годину праці.
2.26. Суб'єкти господарювання не надаватимуть у період до погашення заборгованості із заробітної плати своїм працівникам позик без погодження з профспілковим комітетом крім випадків, передбачених колективним договором.
2.27. Сторони зобов'язують Підприємства:
- наближувати заробітну плату працівників соціально-культурної сфери до рівнів, визначених законодавством з питань відповідних галузей;
- спрямовувати кошти підприємств та організацій, що вивільняються в результаті зменшення податкового навантаження на цілі, визначені спільним рішення сторін соціального партнерства на виробничому рівні:
- надавати Профспілці інформацію щодо працівників, яким встановлено тарифну ставку (оклад, посадовий оклад) нижчу ніж передбачену цією угодою;
- на засадах соціального партнерства обговорити питання щодо включення до колективних договорів зобов'язань по створенню спільних представницьких комісій з метою усунення причин виникнення боргів із заробітної плати, а також складенню щомісячних графіків погашення заборгованості із заробітної плати та забезпеченню контролю за їх виконанням.
2.28. Профспілка зобов'язується:
- сприяти підвищенню рівню життя членів профспілки, зростання їх доходів, викоріненню бідності серед працюючих;
- здійснювати громадський контроль за створенням на підприємствах умов та режимів роботи, що дозволяють забезпечувати оплату праці вищу за встановлений розмір прожиткового мінімуму.
3. РЕЖИМ ПРАЦІ ТА ВІДПОЧИНКУ
3.1. Режим роботи (графіки роботи), тривалість робочого часу та відпочинку працівників Підприємств визначаються колективними договорами. Правила внутрішнього трудового розпорядку є невід'ємною частиною колективного договору.
Сторони домовились:
3.2. Час, який витрачають гірники на отримання наряду, переодягнення, на отримання наряду-допуску, на приймання зміни, пересування до місця роботи та назад, миття в лазні, прирівнюється до робочого та оплачується із розрахунку тарифної ставки (окладу). Тривалість робочого часу на зазначені операції встановлюється адміністрацією за погодженням з профспілковим комітетом і не може перевищувати 1,5 години.
Підприємства атомної енергетики мають право самостійно вирішувати питання оплати часу прийому-здачі зміни оперативним персоналом, визначивши їх у колективному договорі.
3.3. Залучення працівників до надурочних робіт здійснюється згідно з чинним законодавством України. Прохання працівника про звільнення його від надурочних робіт по можливості має задовольнятися.
3.4. При знаходженні житлового масиву на відстані понад 3 км від підприємства та відсутності міського, приміського та іншого транспорту доставка працівників на роботу і з роботи забезпечується Підприємством. Порядок та умови забезпечення доставки працівників визначається колективним договором.
3.5. Питання про надання працівникам додаткових відпусток вирішуються в межах чинного законодавства. Відпустка працівникам з ненормованим робочим днем надається на умовах, визначених колективними договорами з урахуванням Орієнтовного переліку робіт, професій і посад працівників суб'єктів атомної енергетики та промисловості, яким надається щорічна відпустка за ненормований робочий день (додаток 19).
3.6. Міністерство спільно з Профспілкою за поданням Підприємств вноситиме пропозиції щодо змін та доповнень до постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.97 N 1290 "Про затвердження списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки та роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці".
3.7. Питання про можливість встановлення 38-годинного робочого тижня для працюючих жінок, які мають дітей шкільного та дошкільного віку, вирішується роботодавцями та профспілковими комітетами Підприємств шляхом переговорів при укладенні колективних договорів.
3.8. Порядок встановлення за згодою між працівником і власником режиму роботи на умовах неповного робочого дня або неповного робочого тижня визначається колективними договорами
3.9. Міністерство за участю керівників Підприємств та представників Профспілки та профспілкових комітетів Підприємств аналізуватиме виконання в галузі Конвенції МОП N 158 про припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця.
3.10. Міністерство та Профспілка:
3.10.1. Аналізуватимуть використання праці дітей та підлітків у галузі.
3.10.2. Зобов'язують керівників Підприємств передбачати у колективному договорі умови надання додаткових відпусток згідно чинного законодавства.
3.10.3. Рекомендувати сторонам соціального партнерства на виробничому рівні створити комісії по трудових спорах на Підприємствах з кількістю працюючих 15 осіб і більше та сприяти підвищенню ефективності розгляду ними трудових спорів.
3.10.4. Організовують щорічно з метою забезпечення належного рівня правової підготовки сторін колективних договорів і угод, здійснення ефективного контролю за додержанням законодавства про працю для представників власників і Профспілки навчання протягом 3 - 5 днів із збереженням заробітної плати за місцем роботи.
3.11. Сторони домовилися, що працівники Підприємств не несуть дисциплінарну відповідальність (у т.ч. відносно переведення працівника на роботу, не передбачену трудовим договором) за статутами (положеннями) та іншими нормативно-правовими актами органів колишнього Союзу РСР, які суперечать чинному законодавству.
3.12. На виробництвах, де за умовами роботи перерву неможливо установити, працівнику повинна бути надана можливість для харчування впродовж зміни. Перелік таких виробництв та робіт, порядок та місце харчування встановлюється роботодавцем за погодженням з профспілковим комітетом Підприємства
3.13. Особи, які отримали повідомлення про звільнення згідно п. 1 ст. 40 КЗпП України мають право на отримання вільного від роботи певного часу для пошуку нового місця роботи із збереженням оплати, визначеної колективним договором, але не менше двох годин на тиждень.
3.14. Підприємства при укладенні колективного договору розраховують норму тривалості робочого часу на рік таким чином, щоб вона не перевищувала норми, які розраховані та визначені відповідно до законодавства, а також не передбачала можливість додаткового установлення робочого дня працівникові поза межами нормального графіку змінності у вихідний для нього день
3.15. Міністерство зобов'язується: за участю Профспілки проаналізувати і за необхідності подати Мінпраці пропозиції щодо проекту Типового положення "Про робочий час і час відпочинку" для працівників, перевтома яких може створювати загрозу здоров'ю працівників та оточуючих".
4. ОХОРОНА ПРАЦІ І ЗДОРОВ'Я
З питань охорони праці
4.1. Міністерство зобов'язується:
4.1.1. Здійснювати свої повноваження в галузі охорони праці відповідно до Закону України "Про охорону праці", вживати заходи щодо виконання Галузевої програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища.
4.1.2. Спільно з Профспілкою вносити пропозиції до Кабінету Міністрів України з питань пенсійного забезпечення працівників галузі, надання додаткових відпусток і скорочення робочого часу залежно від характеру виробництва.
4.1.3. За участю представників Профспілки щороку розглядати питання про стан охорони праці на виробництві, виробничого травматизму та професійної захворюваності, вживати відповідних заходів щодо його поліпшення.
4.1.4. Здійснювати оперативно-методичне керівництво роботою з охорони праці та пожежної безпеки на підприємствах.
4.1.5. Здійснювати облік та аналіз причин нещасних випадків, професійних захворювань, розробляти заходи для їх упередження та забезпечувати контроль за їх виконанням.
4.1.6. Сприяти запровадженню страхування працівників відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", а також інших видів загальнообов'язкового державного соціального страхування для окремих категорій працівників атомної енергетики та промисловості.
4.1.7. Контролювати підготовку Підприємств до роботи в осінньо-зимовий період.
4.1.8. За необхідності організувати навчання фахівців з охорони праці на факультеті підвищення кваліфікації при Національному технічному університеті України "Київський політехнічний інститут".
4.1.9. При укладанні контрактів з керівниками підприємств вносити пункти про їх відповідальність за стан охорони праці на підприємствах
4.1.10. Сприяти запровадженню у виробництво досягнень науки і техніки, прогресивних технологій, сучасних засобів колективного та індивідуального захисту працівників, пожежегасіння.
4.1.11. На основі аналізу виробничого травматизму, а також за поданням профспілкових органів заслуховувати на колегії Міністерства (із залученням представників Профспілки) керівників підприємств, на яких сталися смертельні, групові нещасні випадки, або не виконуються заходи щодо поліпшення умов і безпеки праці.
4.1.12. Здійснювати контроль за виконанням на підприємствах законодавчих, міжгалузевих та галузевих нормативно-правових актів з охорони праці та пожежної безпеки.
4.1.13. Надавати, за необхідності, Профспілці документи, інформацію і роз'яснення, обліково-звітну документацію з виробничого травматизму, професійних захворювань.
4.1.14. Організувати продовження роботи щодо перегляду чи розробки галузевих нормативно-правових актів з питань охорони праці, у тому числі і галузевих норм безоплатного забезпечення спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту.
Розробити за участю Профспілки нормативи щодо забезпечення працівників лікувально-профілактичним харчуванням; молоком або іншими рівноцінними харчовими продуктами, мийними та знешкоджувальними засобами, газованою солоною водою.
4.1.15. Вирішувати питання щодо:
- виконання Державної програми навчання та підвищення знань працівників, населення з питань охорони праці, у разі її затвердження;
- ліквідації заборгованості з виплати одноразової допомоги та відшкодування шкоди відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".
4.2. Атомпрофспілка зобов'язується:
4.2.1. Здійснювати громадський контроль за дотриманням роботодавцем законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці, за створенням на підприємствах і в організаціях безпечних і нешкідливих умов праці, належних побутових умов на виробництві для працівників, забезпеченням їх засобами колективного та індивідуального захисту, спецодягом та спецвзуттям.
4.2.2. За результатами перевірок та виявленні порушень роботодавцем чинного законодавства з охорони праці або цієї Угоди вносити подання до керівників Підприємств, Міністерства, а за необхідності, інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування про усунення цих порушень. У разі відмови усунути ці порушення або недосягнення згоди у зазначений термін - звертатися до прокуратури або оскаржувати неправомірні дії або бездіяльність посадових осіб у суді.
4.2.3. Брати участь в:
оцінці умов праці на робочих місцях та давати висновки згідно із ст. 6 Закону України "Про охорону праці", а також у разі вирішення інших конфліктів, якщо вони будуть виникати через умови праці;
розслідуванні нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві;
прийнятті в експлуатацію нових і реконструйованих виробничих об'єктів та об'єктів соцкультпобуту;
проведенні навчання профактиву з питань охорони праці, участі у нарадах, семінарах;
комплексних перевірках стану охорони праці, що проводяться Міністерством, компаніями, підприємствами;
складанні актів про нещасний випадок і внесенні змін до його змісту, якщо будуть виникати конфлікти з цього питання між потерпілим та власником;
роботі комісій з перевірки знань з охорони праці.
4.3. Міністерство та Атомпрофспілка зобов'язують керівників підприємств спільно з профспілковими комітетами:
4.3.1. Забезпечити на підприємствах розроблення та виконання програм (заходів) поліпшення умов і безпеки праці та внести в колективні договори відповідні доповнення з урахуванням положень цієї Угоди.
4.3.2. Створювати працівникам здорові і безпечні умови праці, застосовувати необхідні заходи з профілактики виробничого травматизму та професійної захворюваності.
4.3.3. Розробляти та впроваджувати заходи з механізації та автоматизації важких робіт та робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці.
4.3.4. Надавати профспілковим комітетам необхідну звітну інформацію та інші матеріали з охорони праці.
4.3.5. Забезпечувати керівникам Атомпрофспілки та апарату її Центрального комітету можливість безперешкодного входу на підприємства, в установи, організації, де працюють члени профспілки, відвідування та огляду їх місць роботи, а на підприємства, які мають ядерні установки - за умови оформлення допуску згідно з чинним законодавством.
4.3.6. Розглядати за необхідності стан охорони праці на підприємствах галузі за участю представників профспілки (уповноважених трудового колективу).
4.3.7. Забезпечити працюючих усіма видами державного соціального страхування у порядку та в розмірах, передбачених чинним законодавством.
4.3.8. Не чинити перешкоду виборним органам профспілки здійснювати громадський контроль за виконанням роботодавцем законодавства про працю та охорону праці, за забезпеченням на Підприємстві безпечних та нешкідливих умов праці, виробничої санітарії, правильним застосуванням установлених умов оплати праці, а також виконувати вимоги цих виборних профспілкових органів по усуненню виявлених недоліків.
4.3.9. Інформувати керівництво Атомпрофспілки про випадки із смертельним наслідком, групові та аварії.
4.3.10. Вжити заходів щодо своєчасного проведення атестації робочих місць за умовами праці працівників, зайнятих у шкідливих і важких умовах праці, для встановлення їх права на пільги і компенсації, а також для розроблення заходів щодо поліпшення умов праці та оздоровлення працівників.
4.4. Сторони рекомендують передбачити в колективних договорах на Підприємствах:
4.4.1. Заохочення працівників підприємств за активну участь та ініціативу у здійсненні заходів щодо підвищення безпеки і поліпшення умов праці.
4.4.2. Навчання та методичне керівництво уповноважених трудового колективу з питань охорони праці.
4.4.3. Надання громадським інспекторам з охорони праці (представникам комітетів профспілки з охорони праці) вільний від основної роботи час для виконання ними громадських обов'язків з питань охорони праці на термін, передбачений колективним договором, із збереженням за ними середнього заробітку, але не менше 4 годин на тиждень.
4.4.4. Розмір витрат на охорону праці відповідно до Закону України "Про охорону праці".
4.4.5. Порядок надання працівникам лікувально-профілактичного харчування (у тому числі щодо працівників, відряджених у зону відчуження) з дотриманням чинного законодавства.
З питань медичного забезпечення:
4.5. Сторони сприяють:
4.5.1 Організації якісного медичного обслуговування працівників підприємств і організацій, у тому числі шляхом укладання двосторонніх угод з лікувальними закладами про надання додаткових послуг за рахунок коштів підприємств та організацій;
4.5.2. Вивченню причин втрат працездатності та виходу на інвалідність внаслідок виробничого травматизму, переопромінювання, впливу інших шкідливих чинників на організм персоналу АЕС, уранодобувних та уранопереробних підприємств і прирівняних до них професій.
4.5.3. Розробці заходів щодо зниження втрат працездатності та первинного виходу на інвалідність.
4.5.4. Вивченню стану здоров'я учасників ліквідації Чорнобильської катастрофи, що працюють на об'єктах атомної енергетики та промисловості, та здійсненню розрахунків ризиків стохастичних (вибіркових) ефектів. Створенню реєстру (бази даних) потерпілих від Чорнобильської катастрофи.
4.5.5. Вивченню ефективності медичної реабілітації працівників АЕС в профілакторіях та розробці рекомендацій з діяльності профілакторіїв атомних електростанцій в комплексі оздоровчих заходів галузі.
4.5.6. Відкриттю на базі санаторіїв "Горный", "Прикарпаття", "Червона калина" реабілітаційних відділень для реабілітації персоналу АЕС, працівників уранодобувної і уранопереробної промисловості, апарату Міністерства та Профспілки.
4.6. Сторони домовились:
4.6.1. Сприяти функціонуванню та розвитку спеціалізованих медико-санітарних частин та СЕС, що обслуговують суб'єкти господарювання атомної енергетики та промисловості.
4.6.2. Розробити рекомендації щодо взаємовідносин підприємств з медико-санітарними закладами, які обслуговують підприємства атомної енергетики та промисловості, з метою додаткового медичного забезпечення працівників.
4.6.3. Розробити та затвердити механізм взаємовідносин підприємств з медико-санітарними закладами, які обслуговують підприємства атомної енергетики та промисловості, з метою додаткового медичного забезпечення працівників
4.7. Підприємства зобов'язані відраховувати своїм профспілковим організаціям кошти на культурно-масову, фізкультурно-оздоровчу роботу, роботу з дітьми та навчання профспілкових кадрів в порядку та в розмірах, передбачених чинним законодавством, колективним договором та цією Угодою, але не менше ніж 0,3 відсотка від фонду оплати праці згідно із Законом України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності". Організаційні ланки профспілки сприяють забезпеченню фінансування відповідних заходів галузевого рівня.
4.8. З метою підвищення рівня правової підготовки сторін колективних договорів і Угоди та ефективного контролю за їх виконанням Сторони домовилися щорічно проводити для представників Підприємств і Профспілки навчання з питань охорони праці протягом 2-4 днів із збереженням заробітної плати за місцем основної роботи.
5. ГАРАНТІЇ, СОЦІАЛЬНІ ПІЛЬГИ ТА КОМПЕНСАЦІЇ
5.1. Сторони домовились:
5.1.1. Підприємство може надавати одноразову допомогу працівнику при виході на пенсію (за віком або за вислугою років) у розмірах, встановлених колективним договором диференційних від стажу роботи на Підприємстві, а також щомісяця виплачувати пенсії (повністю або частково) за рахунок коштів Підприємств.
5.1.2. Працівникам підприємства можуть встановлюватися за колективним договором додаткові компенсаційні виплати (матеріальна допомога), крім передбачених законодавством (за рахунок прибутку, що залишається у розпорядженні Підприємства).
5.1.3. При направленні працівника за його згодою на сільськогосподарські роботи, на роботу в оздоровчі табори, а також при супроводженні дітей в ці табори за працівником зберігається середній заробіток.
5.1.4. Рекомендувати керівникам Підприємств і профспілковим комітетам встановлювати понад передбачені державою соціальні пільги, гарантії та компенсації, в тому числі щомісячні надбавки до державних пенсій, оплачувані (частково оплачувані) відпустки у випадках: особистого шлюбу, народження дітей, шлюбу дітей, смерті подружжя або близьких родичів за рахунок прибутку, що залишається у розпорядженні Підприємства, на умовах, визначених колективними договорами.
5.1.5. Підприємства можуть надавати працівникам атомно-енергетичного комплексу грошову компенсацію за споживану електричну та теплову енергію на підставі колективного договору.
5.1.6. Рекомендувати передбачати при укладанні колективних договорів зобов'язання щодо соціального захисту ветеранів праці та людей похилого віку.
5.1.7. Не допускати створення заборгованості із всіх соціальних виплат і допоміг.
5.1.8. При внесенні пропозицій до змін до Законів України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не допускати звуження обсягів існуючих державних соціальних пільг, рівнів компенсацій, доплат і допомоги, передбачених законодавством, рівня пенсійного забезпечення, ефективності заходів із збереженням здоров'я постраждалого населення та розглянути можливість їх підвищення.
5.1.9. Здійснити заходи щодо сприяння гарантованому забезпеченню молоді першим робочим місцем, стимулювання створення роботодавцями додаткових робочих місць для молоді.
5.2. Міністерство за участю Профспілки (відповідних комітетів профспілки) вживатиме заходів щодо посилення державної підтримки об'єктів соціально-культурної сфери (клубів, будинків і палаців культури, масових бібліотек, спортивних споруд, дитячих позашкільних та оздоровчих закладів /у частині будівництва, капітального та поточного ремонтів, експлуатації будівель, споруд та їх обладнання/), що знаходяться на балансі Підприємств, відповідного фінансування на утримання зазначених об'єктів від своїх власників.
Міністерство та Профспілка рекомендують Підприємствам вирішувати питання фінансування витрат на утримання об'єктів соціально-культурної сфери на умовах, визначених колективним договором.
5.3 Міністерство сприятиме функціонуванню здравниць "Горный" (м. Ялта) і "Прикарпаття" (м. Трускавець) та оздоровленню в них працівників галузі.
5.4. Міністерство за погодженням з Профспілкою передбачатиме у бюджетних запитах фінансування на здійснення соціальних заходів згідно з чинним законодавством.
5.5. При реалізації Державної програми відпочинку та оздоровлення дітей на період до 2008 року, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 р. N 33 Міністерство сприятиме посиленню державної підтримки дитячих оздоровчих закладів, які є в галузі.
6. СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ВИРОБНИЦТВА, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДУКТИВНОЇ ЗАЙНЯТОСТІ
6.1. Сторони домовились:
6.1.1. Спільно вживати заходи щодо розвитку виробництва, збереження та створення нових робочих місць.
6.1.2. Рекомендувати роботодавцям та профспілковим комітетам Підприємств розробляти і запроваджувати заходи, що упереджують запобіганню на Підприємствах масовим звільненням працюючих понад 5 відсотків чисельності працівників протягом календарного року.
У разі виникнення об'єктивних причин, через які неминучі звільнення працівників з ініціативи власника, проводити їх лише за умови попереднього (не пізніше ніж за 3 місяці) письмового повідомлення відповідного профоргану про причини і обсяги скорочень, терміни вивільнення, спеціальності та кваліфікації працівників, що підлягають скороченню, та проведення спільних консультацій щодо заходів, спрямованих на сприяння працевлаштуванню працівників, що вивільняються.
Якщо обсяг звільнення складає 5 відсотків від загальної чисельності працівників, про це повідомляються Міністерство та Профспілка.
Роботодавцю і профкому використовувати тримісячний період для проведення переговорів, обміну інформацією і іншої роботи, спрямованої на зниження рівня скорочення працівників, виконання заходів щодо забезпечення зайнятості.
6.1.3. Відповідно до пункту 1.2.18 Генеральної угоди підвищення кваліфікації працівників Підприємства повинно здійснюватися не рідше ніж один раз на 5 років.
6.1.4. Зобов'язати Підприємства визначати у колективних договорах обсяги професійного навчання працівників та загальні витрати коштів на ці цілі відповідно до потреб виробництва та вимог актів законодавства у цій сфері.
6.2. Міністерство спільно з Профспілкою вживатимуть заходів до керівників підприємств, які порушили чинне законодавство щодо впровадження контрактної форми трудового договору (договору на визначений термін).
6.3. Міністерство і представники власника на підприємствах вживатимуть заходи щодо удосконалення шляхів та механізмів здійснення політики зайнятості в галузі і соціального захисту працівників, які вивільнятимуться.
6.4. За участю Профспілки Міністерство готуватиме пропозиції до Кабінету Міністрів України про врегулювання проблеми часткового безробіття і соціального захисту частково безробітних (у т.ч. щодо визначення джерел фінансування).
6.5. Міністерство та Профспілка здійснюватимуть контроль за дотриманням на підприємствах вимог статті 113 КЗпП України щодо визнання простоїв не з вини працівника і відповідної оплати за ці простої та законності і обґрунтованості надання роботодавцями відпусток без збереження заробітної плати.
6.6. Міністерство проводитиме роботу на подальше удосконалення галузевої мережі навчальних закладів (для підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів) відповідно до структурних змін та перспектив розвитку атомно-енергетичного комплексу.
6.7. Міністерство не допускатиме прийняття рішень про ліквідацію, реорганізацію, реструктуризацію Підприємства, а також перепрофілювання, передачу іншому власнику Підприємств атомно-промислового комплексу, які відносяться до сфери управління Міністерства, без погодження з ЦК профспілки.
6.8. Міністерство сприятиме працевлаштуванню висококваліфікованих працівників ЧАЕС, вивільнюваних у зв'язку з її закриттям на інших підприємствах галузі або АЕС з урахуванням професійної підготовки та кваліфікації або з необхідною професійною перепідготовкою.
6.9. Міністерство розглядатиме можливість працевлаштування висококваліфікованих працівників, які звільняються відповідно до пункту 1 статті 40 КЗпП України, на Підприємствах галузі, а разом із зацікавленими органами виконавчої влади - на підприємствах інших галузей економіки. Міністерство відпрацьовуватиме за участю Профспілки необхідні проекти документів із зазначеного питання.
6.10. Міністерство та Профспілка на засадах соціального партнерства розглядатимуть питання забезпечення зайнятості та прийматимуть відповідні рішення, пов'язані з вивільненням працівників згідно з чинним законодавством.
6.11. Сторона власника зобов'язує роботодавця при вирішенні питання щодо використання праці іноземців проводити відповідні консультації з виборним профспілковим органом.
6.12. Сторони зобов'язують роботодавців гарантувати робоче місце кожному випускнику навчального закладу, який навчається за направленням підприємства, що відноситься до сфери управління Міністерства.
6.13. Міністерство зобов'язується:
не допускати зменшення чисельності працівників, зайнятих на Підприємствах атомної енергетики та промисловості;
вживати заходів, спрямованих на модернізацію підприємств галузі, їх інноваційний та інвестиційний розвиток, впровадження високотехнологічних наукомістких виробництв;
спільно з Атомпрофспілкою вносити пропозиції з питань реформування податкового законодавства з метою захисту та забезпечення розвитку Підприємств галузі;
включати представників Атомпрофспілки до галузевих комісій з питань контролю за виконанням узгоджених сторонами планів реструктуризації, корпоратизації Підприємств.
6.14. Сторони зобов'язують Підприємства атомної промисловості розробити і здійснити заходи щодо підвищення ефективності роботи підприємств, розвитку їх виробництв, зниження собівартості їх товарної продукції для забезпечення:
стабілізації економічно-фінансового стану, поповнення їх обігових коштів;
підтримки створення спільних міждержавних підприємств;
збільшення витрат на заробітну плату при перегляді тарифних ставок і посадових окладів;