• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо реалізації Галузевої програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин

Міністерство освіти і науки України | Лист, План, Рекомендації від 08.10.2008 № 1/9-647
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист, План, Рекомендації
  • Дата: 08.10.2008
  • Номер: 1/9-647
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист, План, Рекомендації
  • Дата: 08.10.2008
  • Номер: 1/9-647
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
08.10.2008 N 1/9-647
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінню освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Загальноосвітнім навчальним
закладам
Заступник Міністра П.Б.Полянський
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо реалізації Галузевої програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин ( v0461290-08 )
З метою реалізації Галузевої програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин у 2008/2009 навчальному році Міністерству Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій необхідно забезпечити додаткове вивчення ряду предметів українською мовою за рахунок годин варіативної складової навчального плану.
Діючі Типові навчальні плани як 11-річної, так і 12-річної загальноосвітньої школи з навчанням мовами національних меншин (накази МОН від 29.11.2005 р. N 682 - початкова школа; від 07.05.2007 р. N 357 - основна школа; від 20.05.2003 р. N 306) дозволяють без додаткових фінансових витрат реалізувати Заходи щодо поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин, оскільки передбачають резерв часу (варіативна складова змісту освіти), який частково можна використати для збільшення годин на вивчення української мови та літератури у школах з навчанням угорською мовою (пункти 2, 3) або на введення в окремих класах паралельного вивчення українською мовою деяких предметів (історія України, математика, географія - пункти 2, 4, 6, 8).
Зокрема, Типовим навчальним планом початкової школи передбачено у варіативній частині 7 додаткових годин з яких 3 години (по 1 у кожному з II-IV класів) можна використати на підсилення вивчення української мови.
Аналогічно в основній і старшій школі. Хоча запас годин варіативної складової на II ступені школи дещо менший: у V-IX класах - 6,5 годин, у X-XI класах - 14,5 годин на тиждень. Частину з цього часу (щороку приблизно половину) можна використати для двомовного вивчення окремих предметів. При цьому зазначені години на посилення вивчення української мови будуть використовуватись, як передбачають Заходи з реалізації Галузевої програми, послідовно (не одразу в усіх класах).
На допомогу місцевим органам управління освітою, керівникам ЗНЗ з навчанням мовами національних меншин МОН України розробило орієнтовні варіанти Типових навчальних планів для початкової, основної і старшої шкіл з навчанням мовами національних меншин (додаються), які передбачають реалізацію відповідних пунктів Заходів з реалізації Галузевої програми.
Пропонуємо варіанти Типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин (за Галузевою програмою поліпшення вивчення української мови, затвердженою наказом МОН від 26.05.2008 р. N 461)
Типовий навчальний план
початкової школи з навчанням мовами національних меншин
(За Типовим навчальним планом початкової школи, затвердженим наказом МОН від 29.11.2005 р. N 682 ( v0682290-05 ), додаток 3)
Освітні
галузі
Навчальні
предмети
Кількість годин на тиждень у класах
1234
Мови і
літератури
Мова навчання6655
Українська мова33 + 14 + 14 + 1
Іноземна мова-222
МатематикаМатематика4444
Людина і
світ
Я і Україна1122
МистецтвоМузика1111
Образотворче
мистецтво
1111
ТехнологіяТрудове
навчання/Художня
праця
2111
Здоров'я і
фізична
культура
Фізична
культура*
3333
Основи здоров'я1111
Разом19 + 3*20 + 3* +
1
21 + 3* +
1
21 + 3* +
1
Додаткові години на
предмети інваріантної
складової, курси за вибором
індивідуальні та групові
заняття, консультації
1111
Гранично допустиме
навчальне навантаження на
учня (без урахування часу
на заняття з фізичної
культури, індивідуальні та
групові заняття)
20222323
Всього фінансується з
бюджету (сумарна кількість
годин інваріантної і
варіативної складових)
23252626
Граничний обсяг домашнього
завдання
-45 хв.70 хв.90 хв.
Типовий навчальний план
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин (основна школа у структурі 12-річної)
(За Типовим навчальним планом ЗНЗ (основна школа), затвердженим наказом МОН від 07.05.2007 р. N 357 ( v0357290-07, v0132290-04 ), додаток 4)
Освітні галузіНавчальні
предмети
Кількість годин на тиждень у
класах
56789
Мови і літературиУкраїнська мова33222
Іноземна мова33222
Мова
національної
меншини
3222,52,5
Українська
література
22222
Зарубіжна
література та
літер. націон.
меншини
22222
СуспільствознавствоІсторія України1111,51,5
Історія України0,5*
Всесвітня
історія
-1111
Правознавство----1
Етика11---
Естетична культураМузичне
мистецтво
1111-
Образотвор.
мистецтво
111--
Художня
культура
----1
МатематикаМатематика44444
Математика--1*1*1*
ПриродознавствоПриродознавство11---
Біологія--223
Географія-221,51,5
Географія-0,5*---
Фізика--122
Хімія--122
ТехнологіїТрудове
навчання
11221
Інформатика----1
Здоров'я і фізична
культура
Основи здоров'я1110,50,5
Фізична
культура
2,52,52,533
Разом26,5
+
0,5
28,5
+
0,5
29,5 + 131 + 1*33 + 1*
Додатковий час на навчальні
предмети, факультативи,
індивідуальні заняття та
консультації
--0,52-
Гранично допустиме навчальне
навантаження на учня
2729313333
Всього (без урахування поділу
класів на групи)
2729313434
_______________
* Паралельне вивчення частини предметів українською мовою запроваджується послідовно в терміни, визначені Заходами щодо поліпшення вивчення української мови (наказ МОН від 26.05.2008 р. N 461) .
Типовий навчальний план
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин (старша школа у структурі 11-річної)
(За Типовим навчальним планом ЗНЗ (старша школа), затвердженим наказом МОН від 20.05.2003 р. N 306( v0306290-03 ), додаток 2, універсальний)
Навчальні предметиКількість годин на тиждень у
класах
101110 - 11
Українська мова224
Українська література1 + 21 + 22 + 4
Мова національної меншини112
Зарубіжна література та
література національної
меншини
336
Іноземна мова224
Математика448
Математика2*2*4*
Інформатика112
Історія України21,53,5
Історія України2* 2
Всесвітня історія1,51,53
Людина і суспільство/Основи
філософії
11
Географія1 1
Основи економіки1 1
Біологія123
Фізика33,56,5
Астрономія 0,50,5
Хімія224
Фізична культура, ДПЮ, ОБЖ336
Трудове навчання/технології224
Разом30,5 + 6,5*31 + 4*61,5 + 10,5*
Додатковий час на поглиблене
вивчення предметів, введення
спецкурсів та предметів за
вибором; факультативні,
індивідуальні та групові
заняття
134
(14,5 - 10,5)
Гранично допустиме навчальне
навантаження на учня:
- 5-денний робочий тиждень333366
- 6-денний робочий тиждень363672
Всього фінансується (без
урахування поділу класів на
групи)
383876
_______________
* Паралельне вивчення математики, історії України та інших предметів українською мовою запроваджується послідовно в терміни, визначені Заходами щодо поліпшення вивчення української мови (наказ МОН від 26.05.2008 р. N 461) .
Українська мова
Вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин у 2008/2009 навчальному році здійснюється відповідно до методичних рекомендацій для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивченняшкільних дисциплін у 2008/2009 н. р. Українська мова. - Інформаційний збірник МОНУ - N 19-20-21 - 2008 - С. 32 - 45).
Основним завданням мовної освіти є вироблення на основі державних стандартів системи знань про мову і мовлення, мовних і мовленнєвих умінь та навичок, досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до світу, переорієнтація процесу навчання на розвиток особистості учня, формування його компетентностей.
Провідними у вивченні мови є комунікативно-діяльнісний, особистісно зорієнтований, соціокультурний і компетентнісний підходи. Так, компетентнісний підхід змінює уявлення вчителів про навчальний процес та оцінювання навчальних досягнень учнів. Важливою стає здатність школярів застосовувати набуті знання та уміння у життєвих ситуаціях.
Оцінювання результатів навчальної діяльності учнів з української мовиздійснюється за загальними критеріями (наказ МОН України від 05.05.2008 р. N 371 "Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти" - Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України - N 13 - 15 - 2008 р., стор. 20 - 36) на основі функціонального підходу до мовної освіти. Фронтально оцінюються: аудіювання, читання мовчки, диктант, письмовий переказ та письмовий твір, мовні знання і вміння. Індивідуально оцінюються: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос.
Оцінювання говоріння, читання вголос здійснюється індивідуально шляхом поступового накопичення оцінок для того, щоб кожний учень одержав мінімум одну оцінку за виконання завдань на побудову діалогу, усного переказу та усного твору. Для цих видів робіт не відводиться окремий урок, а оцінки виводяться один раз на рік і виставляються в колонки без дати.
Фронтальні види контрольних робіт
------------------------------------------------------------------
| Форми контролю | Класи і семестри |
| |----------------------------------------|
| | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| |-----+----+----+----+----+----+----+----|
| |I |II|I|II|I|II|I|II|I|II|I|II|I|II|I|II|
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|Перевірка мовної теми* |4 |4 |3|3 |3|3 |2|2 |2|2 |2|2 |2|2 |2|2 |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|Письмо: | | | | | | | | | | | | | | | | |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|переказ |1 |1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|твір |- |1 |-|1 |-|1 |1|1 |1|1 |1|- |1|- |1|- |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|Правопис: | | | | | | | | | | | | | | | | |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|диктант** |1 |1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |1|1 |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|Аудіювання* |- |1 |-|1 |-|1 |-|1 |-|1 |-|1 |-|1 |-|1 |
|-----------------------+--+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--+-+--|
|Читання мовчки* |1 |- |1|- |1|- |1|- |1|- |1|- |1|- |1|- |
------------------------------------------------------------------
_______________
* Основною формою перевірки мовної теми, аудіювання і читання мовчки є тестові завдання.
** Основною формою перевірки орфографічної і пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
Українська література. 10-й клас
Пропонуємо орієнтовне тематичне планування навчального матеріалу з української літератури для 10 класу (з розрахунку 4 год. на тиждень) за програмою авторів О.М.Бандура, Н.Й.Волошина, Київ: Шкільний світ, 2002 р.
N п/пКількість годинЗміст
1.1Усна народна творчість. Народний
епос. "Зажурилась Україна, бо нічим
прожити" - давня історична пісня.
Висока образність пісні, досконалість
віршової форми.
Теорія літератури. Поняття про
народний епос та його основні жанри.
Узагальнення знань про найбільш
використовувані засоби уснопоетичної
мови. Поглиблення поняття про народне
віршування.
2.1"Гей, не дивуйтесь, добрії люди".
Спалахи національно-визвольної війни
під проводом Богдана Хмельницького.
Народні прислів'я в тексті пісні.
Оригінальність віршової форми.
"Чи не той то хміль". Історична
основа пісні. Народний характер
національно-визвольної війни. Засоби
народної поетики в пісні (постійні
епітети, сталі порівняння, паралелізм
тавтологія тощо).
Римо-ритмічні особливості твору.
3.1"Хмельницький і Барабаш". Історична
основа думи.
Схвалення прагнень Хмельницького
об'єднати всі сили народу для
боротьби за визволення України,
захисту її самостійного державного
існування.
Дослівні повторення окремих місць у
думі як один із широко застосовуваних
у фольклорі художніх засобів.
Особливості віршової форми думи.
4.1Огляд інших жанрів фольклорного епосу
(казки, переказу, легенди, балади,
байки) з опорою на твори, що
вивчалися в попередніх класах;
анекдот як попередник літературної
новели. Зв'язки народного й
літературного епосу.
5 - 6.2Позакласне читання.
7.1Літературний процес 70 - 90-х років
XIX ст.
Вступ. Розвиток української
літератури, ідейно-тематичне та
жанрове збагачення її всупереч
антиукраїнській політиці влади
Російської та Австро-Угорської
імперії.
Емський акт (1876), його гальмівний
вплив на розвиток української
літератури, театру, національної
науки. Дальше зміцнення культурних
зв'язків східних і західних земель
України.
8.1Іван Нечуй-Левицький.
Визначальні ознаки творчості
письменника.
Тяжке становище трудового народу за
кріпацтва та пореформеного часу,
тягар солдатчини в перших
оповіданнях письменника ("Дві
московки", "Рибалка Панас Круть" та
ін.). Визначальне місце повісті
"Микола Джеря" в українській прозі.
9.1"Кайдашева сім'я" - зразок
реалістичної соціально-побутової
повісті. Суспільні процеси в
тогочасному селі, розпад
патріархальних норм родинного життя
під тиском пореформених обставин.
Теорія літератури. Поняття про
соціально-побутову повість.
10.1Зосередження уваги письменника на
сім'ї як осередку суспільства.
Своєрідність розгортання сюжету
повісті. Типовість характерів.
Індивідуалізм егоїстичних натур, що
став причиною духовної роз'єднаності
членів сім'ї.
11.1Картини побуту, їх значення для
розуміння характерів героїв та
вираження ідеї повісті. Роль автора у
творі. Гумор і сатира у повісті.
Майстерність описів та діалогів,
багатство мови. І.Франко про
"Кайдашеву сім'ю".
12.1Історичні романи "Князь Ієремія
Вишневецький", "Гетьман Іван
Виговський".
13.1Значення творчості
І.Нечуя-Левицького для розвитку
української прози. Вшанування його
пам'яті.
Критика: О. Білецький. Українська
класична проза (уривки).
14.1Панас Мирний.
Життєвий і творчий шлях письменника.
Формування світогляду. Ранні твори
письменника ("Лихий попутав",
"П'яниця"); учасники народницького
руху в повісті "Лихі люди".
Тематична та жанрова різноманітність
творчості.
15.1Роман "Хіба ревуть воли, як ясла
повні?" Історія написання. Джерела
твору, проблематика. Своєрідність
композиції (багатоплановість сюжету,
екскурси в минуле, публіцистичні
відступи, оригінальність початку
роману, масові сцени).
Теорія літератури. Поняття про роман.
Соціально-психологічний роман.
Багатоплановість великих епічних
творів, їх жанри.
16.1Чіпка Вареник - бунтар, борець проти
соціальної неправди. Соціальне та
психологічне вмотивування його
бунтарства, суперечливість характеру.
17.1Образи Грицька й Максима; жіночі
образи (Мотря, Галя, Христя), їх
ідейне навантаження, засоби
індивідуалізації. Сатиричне
зображення експлуататорів, засудження
антинародної діяльності представників
земства, чиновників.
18.1Майстерність письменника у
відтворенні картин народного життя.
Роль портретних деталей; прийоми
сатиричної характеристики. Значення
описів природи для розкриття
внутрішнього стану героїв. Тлумачення
назви твору. Місце роману в творчості
Панаса Мирного.
19.1Значення спадщини Панаса Мирного.
Розвиток традицій письменника-класика
у сучасній прозі.
Вшанування пам'яті письменника.
20.1Розвиток зв'язного мовлення.
21 - 22.2Література рідного краю.
23.1Розвиток драматургії і театру
(огляд).
Умови розвитку драматургії і театру в
другій половині XIX ст. Створення
українського професійного театру.
Трупа корифеїв та її діяльність.
Перемога художнього методу критичного
реалізму в українському театрі й
драматургії.
24.1Драматургічна творчість Михайла
Старицького. Актуальність тематики,
демократичний зміст, сценічність
його драматичних творів ("Ой не ходи,
Грицю...", "У темряві", "Талан").
Проблема соціальної нерівності на
селі ("Не судилося").
25.1Традиції української драматургії та
новаторство в драмах Марка
Кропивницького, злободенність
тематики, поєднання реалізму з
мелодраматизмом ("Доки сонце зійде,
роса очі виїсть", "Дай серцю волю,
заведе в неволю").
Відтворення нових процесів у житті
пореформеного села ("Глитай, або ж
Павук")
Розвиток української музики;
творчість М. Лисенка.
26.1Іван Карпенко-Карий.
Огляд життя і творчості письменника.
Артистична діяльність І.
Карпенка-Карого. Перші драми
письменника.
27.1П'єса "Хазяїн" - соціально-сатирична
комедія нового типу. Особливості
образу Пузиря - мільйонера з
дрібновласницькою психологією.
Психологічне вмотивування вчинків
Пузиря, трагікомізм образу.
Теорія літератури. Жанри драматичних
творів. Засоби зображення характеру в
драматичному творі. Поглиблення
поняття про конфлікт (суперечності
між персонажами та обставинами).
Прототип і художня типізація.
28.1Феноген, Ліхтаренко, Зеленський як
доповнення до образу Пузиря; показ
різних типів слуг та комерсантів,
викриття їхньої аморальності.
Значення образу Золотницького для
розкриття характеру Пузиря.
29.1Спроба протиставити
хижакам-експлуататорам представників
народницької інтелігенції (Соня,
Калинович).
Образ народу в комедії.
30.1Мовна характеристика дійових осіб.
Своєрідність монологів та діалогів.
Значення авторських ремарок; засоби
сатиричного зображення.
31.1Спільні риси сатири
І.Карпенка-Карого із сатирою
М.Гоголя, М.Салтикова-Щедріна,
О.Островського.
Роль І. Карпенко-Карого в розвитку
жанру трагедії на історичну тему
("Сава Чалий"). Реалістичне
зображення потворних явищ
капіталістичної дійсності ("Наймичка"
"Мартин Боруля", "Сто тисяч").
Значення творчості І. Карпенка-Карого
для розвитку української драматургії.
32.1Іван Франко.
Життєвий і творчий шлях письменника.
Поетична творчість І. Франка -
найвище досягнення української поезії
другої половини XIX ст. Багатство
тематики, ідейна глибина,
різноманітність форми.
33.1"Гімн" - один з найкращих творів
революційно-патріотичної лірики в
українській літературі. Громадянський
пафос поезії. Використання риторичних
фігур. Римо-ритмічні особливості
поезії. Популярність її в народі як
пісні (музика М. Лисенка).
"Гріє сонечко". Особливості
композиції вірша та його
римо-ритмічної структури.
34 - 35.2"Народе мій, замучений, розбитий"
(пролог до поеми "Мойсей").
Короткий виклад змісту поеми,
розкриття особливостей її жанру
(притча-алегорія). Образ Мойсея.
Поема Франка - видатний твір світової
літератури.
Спостереження над строфічною будовою
прологу (терцина).
36.1Збірка поезій "Зів'яле листя"
(підзаголовок "Лірична драма").
Народнопоетична основа поезій циклу.
"Декадент" - вірш-ораторія. Франко
про роль поета й поезії в житті
суспільства. Публіцистичний стиль
вірша. Значення риторичних фігур для
вираження непохитності, демократичних
переконань автора.
Своєрідність композиції твору.
37.1"Червона калино, чого в лузі гнешся?"
Використання народної символіки
(образи калини та дуба). Літературна
обробка поетом одного з пісенних
розмірів. Діалогічна форма.
"Чого являєшся мені у сні?..."
Використання надбань народного
віршування.
38.1Особливості поетичного стилю
І.Франка. Багатство форм і прийомів у
його ліриці. Поетичне новаторство
письменника.
Теорія літератури. Традиції і
новаторство в художній літературі.
Поняття про суспільну роль поезії.
39.1Розвиток зв'язного мовлення.
40.1Тематична і жанрова різноманітність
прози І. Франка. "Ліси і пасовиська".
Робітнича тематика в творчості
письменника.
Повість "Борислав сміється" - перший
у світовій літературі твір про
робітничий рух.
41.1"Перехресні стежки" - повість про
боротьбу справедливості з жорстокістю
і насильством. Образи представників
інтелігенції Рафаловича і
Стальського.
42.1Краса кохання Регіни і Євгенія.
Цинічність і садизм Стальського.
43.1Образи селян, зображення їхнього
тяжкого і беззахисного існування.
Інші образи у творі.
44.1Роль художніх деталей у розкритті
характерів героїв. Ліричні відступи у
творі. Екранізація повісті.
45 - 46.2Драматургічна творчість.
"Украдене щастя" -
соціально-психологічна драма, її
сценічна історія.
47.1Літературно-критичні та публіцистичні
твори письменника.
Світове значення спадщини І. Франка.
Критика: М. Коцюбинський "Реферат про
І. Франка" (скорочено).
48.1Розвиток зв'язного мовлення.
49 - 50.2Позакласне читання. Л. Горак "Тричі
являлася мені любов".
51.1Павло Грабовський.
Життєвий подвиг поета. Еволюція його
світогляду.
Теорія літератури. Поглиблення
поняття про жанри лірики
(громадянська, філософська, інтимна,
пейзажна). Поняття про публіцистику.
Прекрасне в житті і мистецтві.
52.1"До Русі-України". Поетичне вираження
одвічного прагнення українського
народу до волі.
"До українців". Заклик єднатися у
боротьбі за спільну мету -
відродження рідного краю. Роль
риторичних фігур у вірші.
53.1"Орли". Сатиричний характер вірша,
його римо-ритмічні особливості.
"Дітям". Особливості мови вірша.
"Трудівниця". Ставлення автора до
зображеного. Особливості композиції
вірша (сюжетність, поєднання
ліричного, героїчного і трагічного).
54.1Цикл "До Н. К. С.". Історична основа
віршів цього циклу.
Вірш "Н. К. С.".
Ідейна спільність громадянської
лірики П. Грабовського та І. Франка.
Своєрідність стилю П. Грабовського:
поєднання революційного пафосу з
глибоким ліризмом. Переклади і
переспіви. Публіцистика.
Літературно-критична діяльність.
Значення творчості П. Грабовського.
55.1Літературний процес
кінця XIX - початку XX ст.
Вступ
Суспільно-політичний і національний
рух в Україні наприкінці XIX ст.
Виникнення української преси,
"Просвіти" та інших
культурно-освітніх установ.
Стан літературної критики.
Розробка в українській літературі
нових тем, поява нових жанрів.
Українська література цього часу у
зв'язках з іншими видами мистецтва.
56.1Михайло Коцюбинський.
Життєвий і творчий шлях письменника.
Еволюція його світогляду. Вияв впливу
народницьких ідей у перших творах
("Андрій Соловейко", "Дядько та
тітка", "П'ятизлотник", "Ціпов'яз").
Теорія літератури. Правда історична і
художня. Літературний прототип.
Індивідуальний стиль письменника.
Первинне поняття про імпресіонізм.
57.1"Intermezzo". Образ автора в новелі.
Багатство образотворчих засобів у
змалюванні пейзажу, його роль у
розкритті психології митця.
58.1Внутрішній монолог як засіб
відтворення душевного стану героя.
Драматична напруженість діалогу.
Використання імпресіоністичних
засобів зображення ("Intermezzo").
Викриття реакційної суті
буржуазно-поміщицького
псевдолібералізму ("Коні не винні").
59.1"Тіні забутих предків". Відображення
своєрідного міфологічного
світовідчуття і світосприймання
гуцулів, що виявляються в їхньому
способі буття, віруваннях;
непереможний потяг до краси, поезії,
до всього людяного, піднесеного.
60.1Майстерний показ побуту, повір'їв,
звичаїв, елементи язичництва в них.
Протиставлення поетичних образів
Івана та Марічки, овіяних чарами
природи, грубій, обмеженій Палагні з
її єдиним прагненням до ситого життя.
61.1Романтичне забарвлення оповіді й
водночас правдиве відтворення способу
життя гуцулів, їхньої праці, взаємин
між собою; відсутність ідеалізації
життя на лоні природи.
62.1Роль діалектизмів та художніх засобів
опертих на гуцульський фольклор, у
створенні місцевого колориту.
Особливості жанру твору.
Роль і місце творчості М.
Коцюбинського в українській
літературі.
63.1Розвиток зв'язного мовлення.
64 - 65.2Література рідного краю.
66.1Леся Українка.
Життєвий і творчий шлях поетеси.
Творчість Лесі Українки - видатне
явище світової літератури.
Багатогранність таланту письменниці.
Теорія літератури. Естетичний ідеал
письменника. Письменник та його
творча праця.
67.1Збірка "На крилах пісень", оцінка її
І. Франком.
Рання лірика (цикл "Подорож до
моря"). Ліричний пейзаж "Красо
України, Подолля!.."
Основні мотиви лірики 90-х років XIX
ст. - початку XX ст.
68.1"Contra spem spero". Єдність
особистого і громадського. Художні
деталі алегоричного змісту.
Своєрідність композиції.
Афористичність мови.
"І все-таки до тебе думка лине..."
Афористичні вислови в поезії.
Особливості віршової форми
(різностопний ямб), відповідність її
ідейному змісту поезії. Поетичні
звертання, засоби звукопису, їх
зображувально-виражальна роль.
69.1"Як я люблю оці години праці".
Художнє відображення
літературно-творчого процесу.
Особливості організації ритмічної
мови (білий вірш).
Вираження одвічних прагнень народу до
краси і творчості. Узагальнені образи
царів та єгипетського народу.
Колективний образ у творі.
Інтонаційне багатство поезії ("Напис
в руїні").
"Стояла я і слухала весну". Роль
звукових і зорових художніх деталей.
Особливості поетичного стилю і мови
лірики Лесі Українки. Новаторство
ритміки.
70.1Поеми. Тема служіння поета визвольній
боротьбі народу в поемі "Давня
казка". Мотиви визвольної боротьби в
інших поемах.
Теорія літератури. Поглиблення
поняття про жанри драматичних творів
(драматична поема, драма-феєрія).
Первинне поняття про неоромантизм.
71.1"Лісова пісня". Проблема боротьби за
вільне, красиве, духовно багате життя
людини проти дрібновласницької
захланності, бездуховності (Мавка,
Лукаш, дядько Лев).
72.1Любов і взаєморозуміння як основа
сім'ї. Засудження потягу до
особистого збагачення, хижацького
ставлення до природи (мати Лукаша,
Килина).
73.1Виключність обставин, за яких
відбуваються події та розкриваються
характери. Своєрідність реалізму
п'єси.
74.1Картини природи в ній, їх
ідейно-тематичне та композиційне
значення. Висока драматургічна
майстерність. Використання засобів
неоромантизму.
75.1Розвиток зв'язного мовлення.
76.1"Бояриня". Звернення до проблеми
національної історії. Художнє
відтворення на тлі сімейного життя
звичаїв і побуту козацької старшини
та російського боярства, складних і
суперечливих подій в Україні та Росії
другої половини XVIII ст.
77.1Безкомпромісне розвінчання
соціально-політичної атмосфери Росії
XVIII ст. з її зневажанням
елементарних прав людини, із системою
доносів, хабарництва, катувань.
78.1Відображення туги за рідним краєм
Оксани - дочки козацького старшини
Олекси Перебійного. Компроміс Степана
з власною совістю, зневажання ним
самим своєї людської гідності та
честі.
79.1Домагання гетьмана Петра Дорошенка
звільнити Україну від надто
деспотичної "опіки" царського уряду.
Критика: Агатангел Кримський і Микола
Зеров про поему "Бояриня".
80.1Особливість творчого методу Лесі
Українки (поєднання реалізму і
романтизму). Леся Українка і музика.
Вітчизняне і світове значення
спадщини геніальної поетеси.
Вшанування пам'яті Лесі Українки.
Критика: І. Франко. "Леся Українка";
М. Рильський. "Слово про Лесю
Українку" (фрагменти).
81.1Розвиток зв'язного мовлення.
82 - 83.2Позакласне читання.
84.1Василь Стефаник.
Огляд життя і творчості письменника.
Формування демократичного світогляду.
Теорія літератури. Новела як жанр
епосу; психологічна новела. Прийоми
зображення характеру в епічних
творах. Первинне поняття про
експресіонізм.
85.1"Камінний хрест". Трагедія
переселення галицьких селян до
Канади. Узагальнюючий смисл образу
Івана Дідуха.
86.1Важкі переживання селян: туга за
рідним краєм, страх перед невідомим
майбутнім. Картини соціальної
дійсності через типові, яскраві,
вражаючі своєю силою художні деталі.
87.1Камінний хрест як символ трагічної
долі селянина-бідняка. Історична
правда і художній вимисел у новелі.
88.1Майстерність психологічної новели,
лаконізм і виразність мови мистецтво
деталі. Типовість обставин та
характерів. Авторська оцінка
зображеного. Використання засобів
експресіонізму.
89.1"Сини". Батьківська любов до дітей.
Заповіт синам: берегти і захищати
свою честь і рідну землю - Україну.
90.1Особливості стилю письменника.
І.Франко про В.Стефаника. В.Стефаник
в оцінці критики.
91.1Ольга Кобилянська.
Огляд життя і творчості письменниці.
О. Кобилянська - реформатор прози,
активна учасниця
загальноукраїнського літературного
процесу. Роль оточення прогресивної
вітчизняної літератури та
європейського модернізму у
становленні світоглядних і мистецьких
переконань письменниці.
92.1Участь Кобилянської в феміністичному
русі. Пошук методів боротьби за
соціальне й духовне розкріпачення
жінки-трудівниці ("Гортензія",
"Людина", "Через кладку",
"Царівна").
93 - 94.2Романтично-лірична повість "В неділю
рано зілля копала".
95.1"Людина". Безрадісне та
безперспективне життя жінки з
незаможної інтелігентної родини на
тлі важких суспільних умов.
96.1Критичні замальовки міщанського світу
убогих духовних інтересів його
представників.
97 - 98.2Крах мрій Олени Ляуфлер про незаміжнє
становище завдяки власній праці,
прагнення стати вище свого
середовища. Жертовність героїні задля
блага ближніх, вірність почуттю
першого кохання.
99.1Особливості композиції повісті, роль
публіцистичних матеріалів у творі.
Теорія літератури. Взаємопроникнення
літературних родів; використання
засобів лірики й драми в епічному
творі. Первинне поняття про
модернізм.
100.1Значення творчості О. Кобилянської
для розвитку української художньої
прози кінця XIX ст. - початку XX ст.
101.1Розвиток зв'язного мовлення.
102.1Підсумковий огляд.
Своєрідність і самобутність
української літератури, глибоке
розкриття гострих соціальних і
національних проблем.
Т. Шевченко - основоположник нової
української літератури і літературної
мови, значення його творчості для
дальшого розвитку літератури. Образи
борців за соціальне й національне
визволення народу в творах І. Франка,
П. Грабовського, М. Коцюбинського,
Лесі Українки.
Складність і своєрідність розвитку
української літератури наприкінці XIX
- на початку XX ст.
Місце і значення українського
словесного мистецтва в світовому
літературному процесі.
103 - 104.2Література рідного краю.
105.1Літературний процес XX ст.
(1900 - 1930)
Складність і драматизм умов, у яких
розвивалася українська література.
Різноманітність літературних течій та
угруповань у 20-х роках.
Співіснування різних напрямків, течій
стилів, боротьба між ними. Полеміка
про творчий метод в літературі
(1925 - 1928).
Створення спілки письменників. Перший
Всесоюзний з'їзд. Адміністративне
утвердження методу соціалістичного
реалізму.
106.1Доба українського ренесансу 20-х
років; блискуча плеяда її творців
(П.Тичина, М. Рильський, М.Хвильовий,
В. Сосюра, М. Зеров, Є. Плужник,
В.Підмогильний та ін.). Виразні риси
національної самобутньої літератури,
широта охоплення сфер тогочасної
дійсності, стильова різноманітність.
Драма особистості в тоталітарній
державі.
Переслідування українських
письменників, їхня трагічна доля в
роки сталінських репресій.
107.1Степан Васильченко.
Огляд життя і творчості письменника.
Життя сільських учителів, їхня
виснажлива праця, злигодні, утиски з
боку місцевої влади, попів, шкільних
інспекторів ("Вова", "Вечеря",
"Божественна Галя", "Над Россю",
"Гріх"). Художня розробка теми,
виховання нової людини, розкриття
психології дітей, школярів,
відтворення їхніх помислів,
безпосередності дій і поведінки
("Дома", "Петруня", "Роман",
"Увечері", "Басурмен").
108.1Повість "Талант". Соціальний конфлікт
між талановитими людьми з народу і
експлуататорами.
Мрії обдарованої дівчини-селянки про
артистичну діяльність і неможливість
їх здійснення в тогочасних умовах
(Тетяна). Віра героїв у нове, світле,
радісне життя (вчитель Андрій,
оповідач).
109.1Використання теми війни ("Окопний
щоденник", "Отруйна квітка").
Оповідання і повісті про життя дітей
та підлітків ("Приблуда", "Авіаційний
гурток", "Олив'яний перстень" та
ін.).
Драматичні твори письменника ("В
холодку", "На перші гулі", "Минають
дні", "Під Тарасове свято",
"Кармелюк").
Своєрідність стилю і творчого методу
письменника.
110.1Володимир Винниченко.
Розповідь про письменника.
Широта й актуальність тематики,
новаторська манера письма.
111.1Викриття фальшивого народолюбства
лібералів - характерні особливості
оповідань першого періоду творчості
письменника ("Біля машини", "Краса і
сила", "Голод", "На пристані",
"Промінь сонця", "Раб краси",
"Малорос-європеєць" та ін.).
112.1"Солдатики!" Страшні картини
голодного існування селянської
бідноти, нещадної експлуатації їх
поміщиками, грабування державою.
Солідаризація солдат з повсталим
селянством.
Теорія літератури. Поглиблення
поняття про новелу.
113.1Крайня загостреність конфлікту,
лаконізм зображення події,
психологічна вмотивованість вчинків
і поведінки персонажів.
114.1Суперечності й контрасти в світогляді
та літературній творчості
В.Винниченка.
Популярність творів письменника серед
загалу читачів. І. Франко,
М.Коцюбинський, Леся Українка про
творчість В. Винниченка. Повне
вилучення творів письменника з
читацького вжитку за авторитарного
режиму; об'єктивна оцінка їх сучасним
літературознавством. Місце творчості
В. Винниченка в українському
літературному процесі.
115 - 116.2Позакласне читання.
117.1Павло Тичина.
Життєвий і творчий шлях поета
могутнього новаторського таланту,
натхненного співця України. Огляд
творчості П. Тичини.
Збірка "Сонячні кларнети".
Майстерність відтворення настроїв
людини через образи природи ("Гаї
шумлять...", "Ой не крийся, природо,
не крийся...", "Світає").
Імпресіоністичні тенденції в збірці.
118.1Інтимна лірика П. Тичини ("Ви знаєте,
як липа шелестить...", "Коли в твої
очі дивлюся...", "Десь на дні мого
серця...", "Я сказав тобі лиш
слово..."). Глибина, щирість, чистота
почуттів закоханості, вірності,
сердечної ніжності, світлої радості.
Теорія літератури. Системи
віршування. Поняття про тонічне
віршування. Звукове інструментування
вірша. Зображувально-виражальні
засоби мови. Поняття про сонет.