МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Галузевої програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки
З метою реалізації рішень I Всеукраїнської наради вчителів української мови і літератури загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин та колегії Міністерства освіти і науки України від 24.04.2008 р. N 4/10-2 щодо створення належних умов для забезпечення ефективності процесу вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Галузеву програму поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки (додається).
2. Керівникам структурних підрозділів Міністерства освіти і науки України (Болюбаш Я.Я., Десятов Т.М., Куліков П.М.), Інституту інноваційних технологій та змісту освіти (Завалевський Ю.І.), Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щороку до 10 жовтня інформувати департамент загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.) щодо виконання відповідних заходів програми.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра П.Б.Полянського.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МОН України
26.05.2008 N 461
ГАЛУЗЕВА ПРОГРАМА
поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2011 роки
I. Загальна частина
Державність мови є універсальною формою об'єднання людей в один народ. Це - важливий чинник самовизначення нації, її генетичний код, надійна основа розвитку країни і основний засіб творення національної культури.
Утвердженню статусу української мови у системі освіти сприяли Указ Президента України від 04.07.2005 р.
N 1013/2005 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" та виконання заходів щодо реалізації
Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки. Виконання основних положень цих документів покликано сприяти створенню оптимального мовного простору в державі, необхідних умов для утвердження державності української мови.
Аналіз стану вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин, організаційного і науково-методичного забезпечення цього процесу в умовах переходу на 12-річний термін навчання дає підстави констатувати певні позитивні зміни:
- усвідомлення учнями та їхніми батьками життєвої необхідності оволодіння державною мовою, що створює мотиваційну базу для її вивчення;
- істотне розширення мережі загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою, що сприяє самоідентифікації частини українців і стабілізує мережу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин;
- впровадження обов'язкового вивчення української мови у всіх загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від мови навчання;
- створення науково-методичного забезпечення курсу - української мови в умовах переходу на 12-річний термін навчання - нових навчальних планів, програм, підручників, посібників, попередні результати апробації яких засвідчили перспективність реформ, здійснюваних у галузі мовно-літературної освіти;
- посилення розвивального і виховного потенціалу української мови завдяки реалізації в програмах і підручниках соціокультурної змістової лінії, що містить вагомий українознавчий компонент;
- реалізація комплексу заходів, пов'язаних із підготовкою педагогічних кадрів до викладання української мови в умовах переходу на 12-річний термін навчання та профільність освіти.
Разом із тим, проведений аналіз свідчить, що стан вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин досить неоднорідний. Неналежний рівень оволодіння українською мовою випускників окремих закладів робить їх неконкурентоспроможними при вступі (тестуванні) до вищих навчальних закладів, а в подальшому успішно інтегруватись в українське суспільство.
Усе це потребує додаткових заходів щодо поліпшення стану вивчення української мови і літератури в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин.
II. Мета та основні завдання
Метою Програми є створення належних умов для поліпшення вивчення української мови в цих закладах, розвитку і розширення сфери її функціонування, виховання шанобливого ставлення до неї.
Основними завданнями Програми є:
зміцнення статусу української мови як державної;
розширення функціонування української мови;
визначення дієвих заходів щодо поліпшення стану вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин;
створення достатньої організаційної, кадрової, фінансової, науково-методичної та матеріально-технічної бази для забезпечення оптимальної ефективності процесу вивчення української мови з метою досягнення високого рівня володіння нею випускниками;
створення і видання підручників нового покоління та навчальнометодичної літератури до них, розширення словникової бази.
III. Фінансове забезпечення
Фінансування Програми здійснюється в межах видатків Державного бюджету, передбачених центральним та місцевим органам виконавчої влади, які є виконавцями цієї Програми.
Виконавці Програми щороку в межах бюджетних призначень передбачають цільові кошти на фінансування відповідних розділів Програми.
IV. Очікувані результати
Виконання Програми забезпечить:
реалізацію статті
10 Конституції України щодо всебічного розвитку і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя;
поліпшення вивчення та викладання української мови і літератури в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин;
підвищення рівня грамотності та культури мовлення учнів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин;
забезпечення навчально-методичною літературою з української мови і літератури.
V. Координація та контроль за виконанням Програми
Координація роботи з виконання Галузевої програми покладається на департамент загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України.
Академія педагогічних наук України, Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, міських державних адміністрацій, структурні підрозділи Міністерства освіти і науки України щороку до 10 жовтня інформують департамент загальної середньої та дошкільної освіти про хід виконання Галузевої програми.
Заходи щодо поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин
N | Заходи | Термін виконання | Виконавці |
1. | Розробити регіональні заходи поліпшення вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин | до 01.07.2008 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
2. | Забезпечити підготовку випускників загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин до зовнішнього незалежного оцінювання: | | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти |
- збільшити кількість годин на вивчення української літератури в 10 та 11 класах (по 2 години на тиждень додатково за рахунок варіативної складової навчальних планів); | з 01.09.2008 року |
- запровадити в 10 класах двомовне вивчення (мовою навчання за рахунок інваріантної частини та українською мовою за рахунок варіативної частини навчальних планів) історії України (2 години на тиждень), математики (2 години на тиждень); | з 01.09.2008 року |
- запровадити в 11 класах вивчення історії України українською мовою; | з 01.09.2009 року |
- запровадити в 11 класах двомовне вивчення (мовою навчання за рахунок інваріантної частини та українською мовою за рахунок варіативної частини навчальних планів) математики (2 години на тиждень) і одного предмета за вибором учнів (2 години на тиждень) | з 01.09.2009 року |
3. | Збільшити у 2-4 класах години на вивчення української мови (по 1 годині на тиждень додатково за рахунок варіативної складової навчальних планів) | з 01.09.2008 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
4. | Запровадити в 5 класах двомовне вивчення (мовою навчання за рахунок інваріантної частини та українською мовою за рахунок варіативної частини навчальних планів) історії України (0,5 години на тиждень) | з 01.09.2008 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
5. | Запровадити починаючи з 6 класу вивчення історії України українською мовою | з 01.09.2009 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
6. | Запровадити в 6 класах двомовне вивчення (мовою навчання за рахунок інваріантної частини та українською мовою за рахунок варіативної частини навчальних планів) географії (1 година на тиждень) | з 01.09.2009 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
7. | Запровадити починаючи з 7 класу вивчення географії українською мовою | з 01.09.2010 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
8. | Запровадити починаючи з 7 класу двомовне вивчення (мовою навчання за рахунок інваріантної частини та українською мовою за рахунок варіативної частини навчальних планів) математики (по 1 годині на тиждень) | з 01.09.2010 року | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
9. | Підготувати інструктивно- методичний лист щодо поетапного переходу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин на викладання ряду предметів (історія України, географія України, трудове навчання, фізична культура, захист Вітчизни тощо) українською мовою | до 1 липня 2008 року | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
10. | Проводити моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з української мови загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин | 2008-2011 роки | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
11. | Вивчити стан викладання української мови і літератури, провести моніторинг навчально- методичного забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин: | | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут педагогіки АПН України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
- у Чернівецькій області; | 2008 рік |
- у Закарпатській області; | 2009 рік |
- у Автономній Республіці Крим; | 2010 рік |
- в Одеській області; | 2010 рік |
- у м. Севастополі | 2011 рік |
12. | Розробити методичні матеріали щодо застосування елементів двомовного навчання при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин | 2008 рік | Інститут педагогіки АПН України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
13. | Посилити компетентне спрямування навчання української мови, яке має забезпечити вільне користування усним і писемним українським мовленням, з цією метою поновити критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови | 2008 рік | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти |
14. | Розробити навчальні програми з української мови і літератури факультативних занять, курсів за вибором для профільної школи | 2009-2011 роки | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
15. | Продовжити роботу з авторськими колективами із створення підручників з української мови і літератури: | | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
для учнів 9 класу; | III кв-л 2008 року |
для учнів 10 класу; | III кв-л 2009 року |
для учнів 11 класу; | III кв-л 2010 року |
для учнів 12 класу | III кв-л 2011 року |
16. | Удосконалити навчальну програму з української літератури для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин: | | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Чернівецький ІППО, Чернівецький державний університет |
- підготувати методичний лист щодо внесення змін до навчальної програми з української літератури; | до 1 серпня 2008 року |
- створити хрестоматію з української літератури для учнів 5-6 класів | 2009 рік |
17. | Забезпечити створення і видання: двомовних термінологічних словників, навчально-методичної літератури, дидактичних матеріалів з української мови і літератури для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин | 2008-2009 роки | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
18. | Створити постійну рубрику в журналі "Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях і колегіумах" для вчителів української мови і літератури, які викладають у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин | 2008 рік | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, видавництво "Педагогічна преса" |
19. | Запровадити, починаючи з 2009 року (з періодичністю раз у два роки), обласний тур Всеукраїнського конкурсу "Вчитель року", номінацію "Українська мова і література" для вчителів української мови і літератури загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин | 2009 рік | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти |
20. | Внести зміни до відповідних нормативних документів щодо поділу класів на групи при вивченні української мови, якщо є 21 і більше учнів у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин у міській місцевості та 16 учнів у сільській місцевості | IV квартал 2008 року | Департамент економіки та фінансування |
21. | Встановити надбавки до посадових окладів учителям української мови і літератури та вчителям початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин | до 1 червня 2008 року | Департамент економіки та фінансування |
22. | Опрацювати питання щодо можливості безоплатного здобуття вчителями загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин другої вищої освіти за спеціальністю "українська мова і література" | II квартал 2009 року | Департамент вищої освіти |
23. | Проводити курси з вивчення української мови для вчителів історії, математики, інших предметів, які працюють в загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин | Постійно | Обласні ІППО |
24. | Проводити курси підвищення кваліфікації вчителів української мови і літератури, вчителів початкових класів, загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин | 2008-2011 роки | Обласні ІППО |
25. | Розробити та запровадити у систему підвищення кваліфікації обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти спецкурс "Методика навчання учнів української мови у полікультурному мовному середовищі" | 2010 рік | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, Обласні ІППО |
26. | Проводити міжрегіональні науково-методичні семінари та тренінги з питань методики та сучасних технологій викладання української мови і літератури: | | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент професійно- технічної освіти, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, обласні ІППО |
- у Закарпатській області; | 2008 рік |
- у Чернівецькій області; | 2009 рік |
- у Автономній Республіці Крим; | 2010 рік |
- в Одеській області | 2011 рік |
27. | Проводити широку інформаційно-просвітницьку та роз'яснювальну роботу серед учнів, педагогів, батьків, громадськості щодо законодавчої та нормативно-правової бази про статус державної мови через центральні та регіональні засоби масової інформації. | 2008-2011 роки | Департаменти МОН, Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
28. | Проводити тематичні літературні експозиції, дні шляхетності української мови, літературно-мистецькі вечори, дні української писемності та мови спільно з обласними організаціями національно-культурних товариств, відповідними фахівцями української словесності вищих навчальних закладів | 2008-2011 роки | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
29. | Сприяти модернізації навчально-матеріальної бази загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин | 2008-2011 роки | Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
30. | Забезпечити умови для опанування педагогічними працівниками загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин новітніми технологіями навчання та комп'ютерною технікою | 2008-2011 роки | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |
31. | Поповнювати фонди бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин сучасною книжковою продукцією українською мовою | 2008-2011 роки | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій |