• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2002/2003 навчальному році

Міністерство освіти і науки України | Лист від 07.02.2003 № 1/9-60
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 07.02.2003
  • Номер: 1/9-60
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Лист
  • Дата: 07.02.2003
  • Номер: 1/9-60
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
07.02.2003 N 1/9-60
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій,
ректорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти,
керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів
Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2002/2003 навчальному році
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що порядок закінчення 2002/2003 навчального року і проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів визначені Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001 р. N 342, Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р. N 588 та інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 р. N 44, відповідно до яких державна підсумкова атестація учнів проводиться після завершення ними кожного ступеня навчання.
Відповідно до зазначених документів реалізація навчальних програм має завершитися у 1-4(3)-х класах - до 24 травня, 5-11(12)-х класах - до 30 травня, після яких у 1-8-х та 10-х класах проводяться навчальні екскурсії та практика. Навчальні екскурсії та практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 07.03.2001 р. N 1/9-97 орієнтовно в такі терміни:
- з 26 по 29 травня (4 дні) - для учнів 1- 4(3)-х класів (не більш як 3 години на день);
- з 2 по 13 червня (10 днів) - для учнів 5-6-х класів по 3 години, 7-8-х класів - по 4 години, 10-х класів - по 5 годин на день.
Після завершення навчальних екскурсій та навчальної практики проводиться підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів.
Керівникам навчальних закладів дозволяється вносити корективи до термінів організації навчальних екскурсій та навчальної практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу, профілю навчання. Свято останнього дзвоника в загальноосвітніх навчальних закладах проводиться 30-31 травня.
Для проведення державної підсумкової атестації Міністерством освіти і науки України підготовлені і затверджені білети та збірники завдань відповідно до чинних навчальних програм.
Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів проводиться 4 червня, для випускників 11-х класів - 5 червня.
Державна підсумкова атестація, що проводиться у письмовій формі, розпочинається о 9.00, а в усній формі - для першої групи - о 8.00, для другої групи - о 14.00. інші терміни початку проведення державної підсумкової атестації мають бути погоджені з відповідними органами управління освітою.
При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації доцільно передбачити, щоб для підготовки до кожної з атестацій учні мали не менш як два-три дні.
I. Державна підсумкова атестація у початковій школі
Відповідно до п.3.3. Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти державній підсумковій атестації у 4(3)-х класах підлягають результати навчальної діяльності учнів з української мови, читання та математики. Бали за державну підсумкову атестацію виставляються на основі річного оцінювання, що здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2002 р. N 1/11-2927), К., "Початкова школа", 2002.
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської державних адміністрацій на підставі річного оцінювання може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання.
Проведення додаткових робіт в усній та письмовій формах з метою виставлення оцінок за державну підсумкову атестацію молодших школярів не допускається.
II. Державна підсумкова атестація в основній школі
У випускних 9-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 5-ти предметів: української мови, математики, географії, біології, іноземної мови або іншого гуманітарного предмета з інваріантної складової навчального плану, у тому числі мов і літератур національних меншин, за вибором навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з української мови проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст диктанту визначатиметься із посібника "Українська мова. Державна підсумкова атестація, 9 клас" (автори Шелехова Г.Т. та ін.), К., "КІМО", 2002 р., 2003 р.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з мовами національних меншин проводиться відповідно до вимог листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Державна підсумкова атестація з математики проводитиметься з алгебри (письмово) за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" (за ред. Слєпкань З.І.), Харків, "Гімназія", 2002 р., 2003 р.
На виконання завдань відводиться 2 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після запису вчителем текстів завдань на дошці.
Варіанти завдань за вказаним посібником визначатимуть Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або усно за білетами, або письмово за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я.), Харків, "Гімназія", 2003 р.
Білети розроблено Міністерством освіти і науки України і вони містять по три завдання. Перше завдання охоплює навчальний матеріал курсу "Географія України" (8 клас), друге - навчальний матеріал 9-го класу, третє має практичну спрямованість та передбачає коротку характеристику географічних об'єктів і явищ з обов'язковим використанням тематичних карт.
Завдання для письмової форми добирають Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій спільно з інститутами післядипломної педагогічної освіти.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічної години. Відлік часу розпочинатиметься після написання вчителем завдання на дошці.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися як в усній (білети), так і в письмовій формі за завданнями з навчального посібника "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О.), К, "Генеза", 2002 р., у навчальних закладах, що беруть участь в апробуванні письмової форми проведення атестації.
Білети з біології складено за змістом чинної навчальної програми для 6-9-х класів. Білети містять по три завдання: перші два передбачають перевірку теоретичних знань школярів про будову та функції живих організмів, а третє має практичний зміст, спонукає учнів до виявлення уміння застосувати набуті знання у практичній діяльності.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічної години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Формують варіанти завдань і визначають їх кількість Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій спільно з інститутами післядипломної педагогічної освіти відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.11.2002 N 1/9-500.
Форму проходження державної підсумкової атестації обирають учні.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови орієнтовані насамперед на перевірку здатності учнів спілкуватись та розуміти спілкування. Білети складаються із двох завдань, що відображають ситуації із реального життя: перше - бесіда за поданими ситуаціями, друге - читання тексту та переклад. Перше завдання має на меті перевірити рівень сформованості мовних навичок та мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, рівень сформованості комунікативної компетенції; друге - перевірка ступеня розуміння незнайомого тексту, оперування лексичним матеріалом.
Учням під час підготовки до відповіді дозволяється користуватися двомовними словниками.
Навчальні заклади, що оберуть державну підсумкову атестацію з історії України, проходитимуть її в усній формі за білетами, що містять по два завдання, зорієнтовані на перевірку основних знань і вмінь учнів. Особливу увагу приділено періоду кінця XVIII початку XX століть.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють період XVI - XIX століть. Особливу увагу приділено питанням розвитку культури.
Під час підготовки учням дозволяється користуватися настінними історичними картами, атласами.
Білети з основ правознавства включають завдання з теорії держави і права, основ публічного і приватного права. Основну увагу приділено основам конституційного права. При підготовці до атестації вчителям та учням необхідно врахувати, що з 1 січня 2003 року введено новий Сімейний кодекс України, і внести корективи до підготовки питань, пов'язаних із шлюбно-сімейним законодавством. Під час державної атестації дозволяється користуватися схемами і таблицями, відповідними кодексами.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі диктанту. Завдання з польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської мов визначаються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; з російської мови атестація проводиться за посібником "Російська мова. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бикова К.І. та ін.), Харків, "Торсінг", 2002 р., 2003 р.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Для загальноосвітніх навчальних закладів з польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською мовами навчання білети розробляються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до 20 травня до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами); з російською мовою - Міністерством освіти і науки України.
III. Державна підсумкова атестація у старшій школі
У випускних 11-х класах державна підсумкова атестація проводиться з п'яти предметів: української мови, історії України (XX ст.) та трьох предметів за вибором учнів з інваріантної складової навчального плану.
Атестація з української мови проводитиметься за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст переказу з творчим завданням буде визначено з посібника "Українська мова. Збірник текстів для переказів з творчим завданням. Державна підсумкова атестація, 11 клас" (авт. Скуратівський Л.В. та ін.), К., "Форум", 2002 р., 2003 р.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
На виконання завдання з української мови відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу починається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з історії України (XX ст.) містять по два завдання. Значне місце в них відведено проблемам суспільно-політичного, економічного, культурного та духовного життя України й світу, впливові загальносвітових тенденцій на Україну та її місцю і ролі у світовій історії.
Відповіді на запитання передбачають знання учнями основних понять, уміння аналізувати історичні події, формулювати й аргументувати власну думку щодо них, висловлювати ставлення до історичних подій, явищ та осіб. Особливу увагу приділено боротьбі українського народу за незалежність та розбудові України як суверенної держави - члена міжнародної спільноти.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють основні події світової історії XX століття. При цьому перевагу надано аналізу історичних процесів у європейських державах.
Учні під час підготовки до відповіді можуть користуватися настінними картами, атласами.
Державна підсумкова атестація з курсів української, зарубіжної літератури та літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами.
Білети з української літератури розроблені Міністерством освіти і науки України.
Білети з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин:
- польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською розробляються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до Міністерства освіти і науки України українською та рідною мовами);
- російською - Міністерством освіти і науки України.
Під час державної підсумкової атестації з літератури учні мають виявити знання літературного процесу і змісту художніх творів, вміння аналізувати їх, висловлювати та доводити власні думки щодо позиції автора і героїв твору, декламувати напам'ять вірші.
Враховуючи варіативність навчальних програм з курсів літератур, вчителі можуть вносити до завдань зміни і доповнення, попередньо обговоривши їх на засіданнях методичних об'єднань та погодивши з директором (заступником директора) навчального закладу.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі переказу з творчим завданням.
Завдання:
- з мов національних меншин (польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської) визначаються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України;
- з російської мови проводиться за посібником "Російська мова. Збірник текстів переказів для державної підсумкової атестації" (авт. Бикова К.і. та ін.), Харків, "Торсінг", 2002 р., 2003 р.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинається з початком читання вчителем тексту.
Білети з основ філософії ("Людина і суспільство", "Людина і світ") містять відповідно два і три завдання й передбачають виявлення знань учнів про людину і суспільство.
Державна підсумкова атестація з основ економіки може відбуватися в усній (за білетами) або у письмовій формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є.), Кам'янець-Подільський, "Абетка-Нова", 2003 р.
Білети складаються з двох теоретичних і одного практичного завдання. Теоретичні завдання спрямовані на перевірку знання учнями основних економічних понять і законів, вміння аналізувати економічні явища, аргументувати прикладами власну думку; висловлювати власне ставлення до подій, що відбуваються в сучасній економіці. Третє завдання - задача, що добирається вчителем із "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є.), Кам'янець-Подільський, "Абетка-Нова", 2003 р. Для загальноосвітніх навчальних закладів, у яких предмет вивчається за 35-годинною програмою, задачі добираються із задач достатнього або високого рівнів, а для класів з профільним і поглибленим вивченням економіки - із високого рівня.
Атестація у письмовій формі проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з економіки в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001-2002 навчальному році" від 21.02.2002 р. N 1/9-92.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після одержання учнями завдання.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з математики може проводиться з алгебри та початків аналізу і з геометрії (окремо з кожного предмета) за двома формами: усно за білетами або письмово за "Збірником завдань для державної підсумкової атестації з математики. Алгебра та початки аналізу. 11 клас." та "Збірником завдань для державної підсумкової атестації з математики. Геометрія. 11 клас" (за редакцією Слєпкань З.І.), Харків, "Гімназія", 2002 р.
Форму проведення державної підсумкової атестації обирає навчальний заклад з урахуванням побажань учнів.
Варіанти завдань для атестації з алгебри і початків аналізу та з геометрії у письмовій формі за вказаним посібником визначають Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
На виконання завдання з алгебри та початків аналізу відводиться 2 астрономічні години, з геометрії - 2,5.
Для проведення атестації з математики в усній формі використовуються білети, які включають основний теоретичний та практичний матеріал з курсу алгебри та початків аналізу, та білети з геометрії, які включають основний теоретичний та практичний матеріал з курсів планіметрії та стереометрії.
За наповненням білети для загальноосвітніх класів та профільних класів однотипні, проте практичні завдання для профільних класів відрізняються вищим рівнем складності та набором способів розв'язування рівнянь, нерівностей, систем рівнянь, різноманітністю прикладів застосування похідної та інтеграла, конструкціями геометричних задач на комбінацію тіл тощо.
Практичні завдання до білетів дещо конкретизовані. Вчитель самостійно добирає практичні завдання із "Збірника завдань для державної підсумкової атестації. Алгебра та початки аналізу. 11 клас" та "Збірника завдань для державної підсумкової атестації. Геометрія. 11 клас" (за редакцією Слєпкань З.І.), Харків, "Гімназія", 2002 р. за такою схемою:
- для загальноосвітніх класів друге завдання добирається з переліку завдань достатнього рівня, третє - з переліку завдань високого рівня;
- для класів з поглибленим вивченням математики друге завдання обирається з переліку завдань високого рівня, третє завдання - з переліку завдань для класів з поглибленим вивченням математики.
Методичні рекомендації щодо написання та оцінювання атестаційної роботи з алгебри в 9-х класах і проведення державної підсумкової атестації з математики в 11-х класах загальноосвітніх навчальних закладів опубліковані у науково-методичному журналі "Математика в школі", 2003 р. N 2.
Державна підсумкова атестація з фізики може проводитися в усній чи письмовій формі або у формі захисту учнівських дослідницьких робіт.
Атестація в усній формі відбуватиметься за білетами. Перші два завдання в них стосуються основного теоретичного матеріалу і розраховані на з'ясування рівня володіння системою фізичних законів, понять, теорій, методів наукового пізнання тощо. Відповіді учнів мають супроводжуватися виконанням відповідних дослідів і демонстрацій, прикладами, пов'язаними з життєдіяльністю людини та досягненнями науки і техніки. Третє завдання передбачає розв'язання задачі або виконання експериментальної чи лабораторної роботи. Задачі добираються вчителем із "Збірника різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики" (за ред. Гельфгата І.М.), Харків, "Гімназія", 2002 р., 2003 р.: для учнів гуманітарних класів - із завдань достатнього або високого рівня, учнів загальноосвітніх класів - високого рівня (4-бальна), учнів класів з поглибленим або профільним вивченням - високого рівня (5-бальна).
Державна підсумкова атестація у письмовій формі та у формі захисту учнівських дослідницьких робіт проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з фізики в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001-2002 навчальному році" від 21.02.2002 р. N 1/9-90.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 2,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після одержання учнями завдання.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з астрономії проводиться в усній формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з астрономії" (авт. Казанцев А.М., Крячко І.П.), Кам'янець-Подільский, "Абетка-Нова", 2002 р., 2003 р., відповідно до листа Міністерства освіти і науки України "Про проведення державної підсумкової атестації з астрономії в 11(12-х) класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2001-2002 навчальному році" від 21.02.2002 N 1/9-91.
Державна підсумкова атестація з інформатики може проводитися або в усній формі за білетами, або у формі захисту учнівських робіт зі створення прикладного програмного забезпечення навчального процесу (прикладні програмні засоби, інструментальні середовища, комп'ютерні навчальні системи).
Атестацію у формі захисту учнівських робіт зі створення прикладного програмного забезпечення навчального процесу можуть обирати учні, які виявили особливий інтерес до предмета, мають глибокі знання інформаційних технологій та навчальні досягнення з інформатики високого рівня (10, 11, 12 балів).
Методичні рекомендації щодо підготовки і проведення у 2002/2003 н.р. державної підсумкової атестації з інформатики у формі захисту учнівських робіт зі створення прикладного програмного забезпечення навчального процесу в 11(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладів викладені у листі Міністерства освіти і науки України від 08.11.2002 р. N 1/9-492.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або в усній, або письмовій формі. Атестація в усній формі проводиться за білетами, що складаються з трьох завдань. Перше завдання розраховане на знання загальних фізико-географічних закономірностей, друге - географії України, третє - економічної і соціальної географії світу.
Атестація у письмовій формі проводитиметься за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я.), Харків, "Гімназія", 2003 р. Завдання для атестації у письмовій формі добирають учителі. На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічної години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології так само може проводитися або в усній, або у письмовій формі за навчальним посібником "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс старшої школи" (авт. Данилова О.В., Данилов С.А.), К., "Генеза", 2002 р., у навчальних закладах, що беруть участь в апробуванні письмової форми проведення атестації. Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі. На виконання завдань відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Білети з біології містять по три завдання (10-11 кл.). Перші два передбачають перевірку теоретичних знань щодо рівнів організації живого, хімічного складу організмів, будови і життєдіяльність клітин, розуміння законів спадковості та мінливості. Третє завдання має практичний зміст і спонукає учнів до виявлення вмінь застосовувати здобуті знання у практичній діяльності.
Форму проходження атестації обирають учні.
- Державна підсумкова атестація з хімії проводитиметься в усній формі за білетами, що складаються з трьох завдань: двох теоретичних і одного практичного. Відповіді учнів мають супроводжуватися записами формул речовин, рівнянь хімічних реакцій. З метою кращої орієнтації учнів до третіх завдань білетів наведено конкретні приклади.
Державна підсумкова атестація з іноземної мови проводитиметься в усній формі за білетами. Учні виконують три завдання: перше - бесіда за поданою ситуацією; друге - читання тексту мовчки і переклад тексту, третє - письмова робота.
- Перше завдання має на меті встановлення рівня сформованості мовних навичок і мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, адекватне реагування на звертання до себе і поводження в цій ситуації, вміння практично застосовувати набуті знання. Друге завдання - перевірити ступінь розуміння незнайомого тексту і оперування лексичним матеріалом; третє передбачає перевірку рівня сформованості орфографічних навичок, вмінь писемного мовлення, рівня їх практичного застосування. Обсяг усного повідомлення і письмового завдання обумовлюється вимогами програми. Користуватися текстом, підручниками, іншими посібниками (довідниками) під час виконання письмової роботи не дозволяється.
Державна підсумкова атестація з основ безпеки життєдіяльності проводитиметься в усній формі за білетами, які містять по два завдання переважно практичного спрямування. Відповіді учнів повинні бути підкріплені прикладами реальних або умовних,
наближених до реального життя ситуацій, на основі яких учні мають продемонструвати вміння аналізувати ситуації за п'ятьма компонентами та надавати першу допомогу. У разі неможливості демонстрації прийомів першої допомоги, учні мають розповісти про порядок її надання.
Державна атестація з фізичної культури, допризовної підготовки і трудового навчання здійснюється на підставі річного оцінювання навчальних досягнень учнів.
Державна підсумкова атестація учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) усіх видів, у т.ч. допоміжних шкіл (шкіл інтернатів), здійснюється на основі річного оцінювання у випускному класі.
У 9-х, 11(12)-х класах загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим або профільним вивченням окремих предметів, з навчанням мовами національних меншин перелік предметів для атестації (за вибором) може бути доповнений навчальними предметами варіативної складової навчальних планів. Атестація може проводитися як за завданнями (білетами), розробленими Міністерством освіти і науки України, так і за спеціально розробленими завданнями (білетами) Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, попередньо погодженими до 20 травня у Міністерстві освіти і науки України.
Учні мають право на повторну атестацію з метою підвищення балів відповідно до п. 1.7. Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, що проводиться не раніше, ніж через 10 днів після закінчення атестації, і не пізніше, ніж почнеться новий навчальний рік.
Відповідно до розділу 7 "Положення про державну підсумкову атестацію" атестація може проводитись за результатами річного оцінювання.
При визначенні претендентів на нагородження золотою та срібною медалями та їх нагородженні необхідно дотримуватися вимог Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2000 р. N 584 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 19 грудня 2000 р. за N 924/5145.
В окремих випадках при визначенні претендентів на нагородження золотою або срібною медалями за письмовою заявою батьків, або осіб, що їх замінюють, для учнів (вихованців) загальноосвітніх санаторних та спеціальних навчальних закладів (шкіл-інтернатів) може проводитися державна підсумкова атестація, якщо ці учні навчалися за загальноосвітніми програмами.
Згідно п.3 вищезазначеного Положення та п.3.7. Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 20.12.02 р. N 732 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 08.01.2003 р. за N 9/7330, золотою або срібною медалями можуть нагороджуватися творчо обдаровані учні, які навчаються за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором закладу на початку навчального року, і прискорено закінчують школу.
Екстерни не підлягають нагородженню золотою або срібною медалями.
Контроль за правильністю присудження золотої та срібної медалей покладається на Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Звертаємо увагу на те, що залишаються чинними такі листи Міносвіти і науки України з питань закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації:
- від 27.03.2000 р. N 1/9-78 (про збір коштів на проведення державної підсумкової атестації, випускних вечорів тощо);
- від 28.12.2000 р. N 1/9-533 (про нагородження творчо обдарованих учнів та екстернів);
- від 07.03.2001 р. N 1/9-97; від 24.04.2001 р. N 1/9-166; від 23.05.2001 р. N 1/9-200 (про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики);
- від 22.03.2001 р. N 1/9-124 (про атестацію учнів, які навчалися за кордоном);
- від 12.04.2001 р. N 1/9-151; 14.03.2002 р. N 1/9-132 (про проведення державної підсумкової атестації випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти на базі вищих навчальних закладів);
- від 02.04.2002 р. N 1/9-165 (про дострокове проведення державної підсумкової атестації);
- від 16.04.2002 р. N 1/9-195 (про недоцільність збирання оперативної інформації про середній бал навчальних досягнень учнів).
Документи про отримання освіти учням-випускникам вручаються на урочистих зборах. До участі в зборах запрошуються батьки, представники громадських організацій, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Вручення документів проводиться в приміщеннях, які відповідають вимогам техніки безпеки.
У процесі підготовки до організації випускних вечорів доцільно залучати органи самоврядування навчального закладу (Раду загальноосвітнього навчального закладу, піклувальну раду тощо).
Дата проведення випускних вечорів в регіонах визначається Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Зазначаємо, що за будь-яких умов навчальний рік має бути завершено не пізніше, ніж 1 липня 2003 року.
Міністр В.Г.Кремень
"Освіта України",
N 12, від 14.02.2003 р.