ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
N 11/2-2782 від 20.03.98 м.Київ |
Начальникам регіональних
митниць
Начальникам митниць
Щодо застосування положень угод про вільну торгівлю
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Державної митної служби N 11/2-9155 від 30.08.99 ) ( Лист втратив чинність у частині, що суперечить Листу N 11/2-9155 від 30.08.99 на підставі Листа Державної митної служби N 11/2-9155 від 30.08.99 )
Для керівництва та використання в роботі надсилаємо узагальнену інформацію стосовно оподаткування товарів, що імпортуються в Україну та експортуються з України в рамках діючих міждержавних угод про вільну торгівлю.
1. Умови застосування режиму вільної торгівлі
Країни СНД
Азербайджанська Республіка
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України та Урядом Азербайджанської Республіки про вільну торгівлю (набрала чинності 26.12.96) "Договірні Сторони не застосовують мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони ".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Азербайджанської Республіки, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Республіка Білорусь
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Білорусь про вільну торгівлю (застосовується з 17.12.92) "Сторони не застосовують мито, податки та збори, що мають еквівалентну дію на експорт і/або імпорт товарів, що виходять з території однієї із держав і призначені для митної території іншої держави".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Республіки Білорусь, не обкладаються ввізним митом та податком на додану вартість за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Республіка Вірменія
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Вірменія про вільну торгівлю (набрала чинності 18.12.96) "Договірні Сторони не застосовують мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Республіки Вірменія, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Республіка Грузія
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Грузія про вільну торгівлю (набрала чинності 04.06.96) "Договірні Сторони не застосовують мито і/або імпортне мито, а також податки та збори, що мають з митом еквівалентну дію, до товарів, які походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Республіки Грузія, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Республіка Молдова
Відповідно до статті 2 Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про вільну торгівлю (набрала чинності 27.05.96) "Договірні Сторони не застосовуватимуть мито, податки та збори, що мають еквівалентну дію на експорт і/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Республіки Молдова, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) закупівлі товару резидентом однієї з держав учасниць Угоди про створення зони вільної торгівлі.
Держави, які підписали угоду про створення зони вільної торгівлі: Азербайджанська Республіка, Республіка Білорусь, Республіка Вірменія, Республіка Грузія, Республіка Казахстан, Киргизька Республіка, Республіка Молдова, Російська Федерація, Республіка Таджикистан, Туркменістан, Республіка Узбекистан, Україна.
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93 (з урахуванням Рішення глав урядів Співдружності Незалежних Держав про зміну пунктів 9 і 10 Правил від 15.04.94).
Російська Федерація
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про вільну торгівлю (набрала чинності з 29.03.94) "Договірні Сторони не застосовуватимуть мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Російської Федерації, не обкладаються ввізним митом та податком на додану вартість за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Відповідно до протоколу до Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про вільну торгівлю від 24.06.93 (лист ДМСУ від 26.11.97 N 11/3-11251 цукор білий (код за ТН ЗЕД - 1701 99100) вилучено з режиму вільної торгівлі.
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Туркменістан
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України та Урядом Туркменістану про вільну торгівлю (набрала чинності з 18.12.96) "Договірні Сторони не застосовуватимуть мито, податки та збори, що мають еквівалентний вплив на експорт та/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Туркменістану, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Республіка Узбекистан
Відповідно до статті 1 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Узбекистан про вільну торгівлю (набрала чинності 01.01.96) "Договірні Сторони не застосовуватимуть мито, податки та збори, що мають еквівалентну дію, а також кількісні обмеження на експорт і/або імпорт товарів, які походять з митної території однієї з Договірних Сторін і призначені для митної території іншої Договірної Сторони. Вилучення із зазначеного торговельного режиму за узгодженою номенклатурою товарів оформляється документами, що є невід'ємною частиною цієї Угоди".
Товари, що призначені для митної території України та походять з Республіки Узбекистан, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми СТ-1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93.
Протоколом про вилучення товарів з режиму вільної торгівлі до Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Узбекистан про вільну торгівлю від 29 грудня 1994 року (набрав чинності 01.01.96) встановлені переліки продукції, на які розповсюджуються кількісні обмеження (квотування, ліцензування) у взаємній торгівлі України з Республікою Узбекистан. Зазначений Протокол не обмежує застосування тарифних преференцій у вигляді звільнення товарів від сплати ввізного та вивізного мита у взаємній торгівлі України з Республікою Узбекистан.
Країни Балтії
Естонська Республіка
Звільнення від обкладення митом здійснюється відповідно до статей 5 та 6 Угоди між Україною та Естонською Республікою про вільну торгівлю (набрала чинності 14.03.96):
"Стаття 5. Заборона та відміна мит на імпорт і зборів, які мають еквівалентну дію
1. В двосторонній торгівлі між Сторонами не повинні вводитись нові мита на імпорт і збори, які мають еквівалентну дію.
2. Мита на імпорт і збори, які мають еквівалентну дію, відміняються з дня набуття чинності цієї Угоди.
3. Положення цієї статті також застосовуються до мит фіскального характеру. Сторони можуть здійснити заміну мита на внутрішній податок.
Стаття 6. Заборона та відміна мит на експорт і зборів, які мають еквівалентну дію
1. В торгівлі між Сторонами не повинні запроваджуватись нові мита на експорт і збори, які мають еквівалентну дію.
2. Мита на експорт і збори, які мають еквівалентну дію, відмінюються з набуттям чинності цієї Угоди."
Товари походженням з Естонської Республіки, що призначені для митної території України, звільняються від обкладення ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання "сертифіката переміщення" форми EUR.1 (Додаток III до Протоколу A Угоди між Україною та Естонською Республікою про вільну торгівлю) або форми EUR.2 (Додаток IV до Протоколу A Угоди між Україною та Естонською Республікою про вільну торгівлю), при цьому сертифікат переміщення форми EUR.1 приймається також у тому разі, коли вартість товарів не перевищує 3000 ECU на одну відправку;
2) дотримання правила "прямого транспортування" (стаття 14 Протоколу A Угоди між Україною та Естонською Республікою про вільну торгівлю).
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Протоколу A Угоди між Україною та Естонською Республікою про вільну торгівлю.
Латвійська Республіка
Звільнення від обкладення митом здійснюється відповідно до статей 7 та 8 Угоди між Україною та Латвійською Республікою про вільну торгівлю (набрала чинності 15.01.97):
"Стаття 7. Заборона та відміна мит на імпорт і зборів, які мають еквівалентну дію
1. В торгівлі між Сторонами не повинні запроваджуватись нові мита на імпорт і збори, які мають еквівалентну дію.
2. Україна відміняє з дня набуття чинності цією Угодою усі мита на імпорт і будь-які збори, які мають еквівалентну дію, на продукти походження з Латвії.
3. Латвія відміняє з дня набуття чинності цією Угодою усі мита на імпорт і будь-які збори, які мають еквівалентну дію, на продукти походження з України.
4. Положення цієї статті також застосовуються до мит фіскального характеру.
Стаття 8. Заборона та відміна мит на експорт і зборів, які мають еквівалентну дію
1. В торгівлі між Сторонами не повинні запроваджуватись нові мита на експорт або збори, які мають еквівалентну дію.
2. Мита на експорт і збори, які мають еквівалентну дію, відмінюються з дня набуття чинності цією Угодою, за винятком продуктів, зазначених у Додатку 1."
Угода застосовується до товарів, які підпадають під товарні групи з 25 по 97 Гармонізованої системи опису та кодування товарів, походженням з України або Латвійської Республіки (стаття 3 Угоди).
Товари походженням з Латвійської Республіки (за винятком товарів груп з 1 по 24 Гармонізованої системи опису та кодування товарів), що призначені для митної території України, звільняються від обкладення ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання "сертифікату переміщення" форми EUR.1 (Додаток III до Протоколу A Угоди між Україною та Латвійською Республікою про вільну торгівлю) або форми EUR.2 (Додаток IV до Протоколу A Угоди між Україною та Латвійською Республікою про вільну торгівлю), при цьому сертифікат переміщення форми EUR.1 приймається також у тому разі, коли вартість товарів не перевищує 3000 ECU на одну відправку;
2) дотримання правила "прямого транспортування" (стаття 14 Протоколу A Угоди між Україною та Латвійською Республікою про вільну торгівлю).
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Протоколу A Угоди між Україною та Латвійською Республікою про вільну торгівлю.
Відповідно до Угоди Україна не застосовує вивізне (експортне) мито до товарів українського походження, що експортуються і призначені для Латвійської Республіки, за винятком товарів груп з 1 по 24 Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Литовська Республіка
Відповідно до статті 2 Угоди між Урядом України та Урядом Литовської Республіки про вільну торгівлю (набрала чинності 21.11.95) "Договірні Сторони не застосовують мита, податки та збори, що мають еквівалентну дію на експорт і/або імпорт товарів, що походять з митної території однієї з держав і призначені для митної території іншої держави".
Товари, за винятком товарів, зазначених у Протоколі про виключення з режиму вільної торгівлі до Угоди між Урядом України та Урядом Литовської Республіки про вільну торгівлю, що призначені для митної території України та походять з Литовської Республіки, не обкладаються ввізним митом за умови:
1) підтвердження походження товарів шляхом подання сертифіката форми EUR.1;
2) дотримання правила "безпосередньої закупівлі";
3) дотримання правила "прямого відвантаження".
Визначення країни походження товарів здійснюється відповідно до Додатку до Угоди між Урядом України та Урядом Литовської Республіки про вільну торгівлю.
2. Застосування податку на додану вартість, акцизного збору та митних зборів
Податок на додану вартість (за винятком товарів, які походять і ввозяться з Російської Федерації та Республіки Білорусь), акцизний збір та митні збори при ввезенні товарів, що походять з країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, справляються в загальному порядку.
3. Застосування вивізного (експортного) мита
Відповідно до вищезазначених угод про вільну торгівлю Україна не застосовує вивізне (експортне) мито до товарів українського походження, що експортуються і призначені для країн, з якими укладено ці угоди про вільну торгівлю (виняток - експорт товарів з 1 по 24 групу ГС до Латвійської Республіки).
4. Підтвердження походження товарів
Країни СНД
Відповідно до Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 24.09.93 на підтвердження походження товару в країні - учасниці СНД необхідно представлення митним органам України декларації - сертифікату про походження товару форми СТ-1 (зразок додається).
У разі відсутності сертифікату форми СТ-1 при митному оформленні товарів, що походять з країни СНД, з якою укладено двосторонню угоду про вільну торгівлю, і країну походження можливо визначити на підставі маркування товару або товаросупровідних чи інших документів на ці товари, застосовуються пільгові ставки ввізного мита (а також податок на додану вартість з товарів, які походять та імпортуються з Російської Федерації та Республіки Білорусь).
У випадку неможливості визначити країну походження товару, застосовуються повні ставки ввізного мита (а також податок на додану вартість з товарів, які походять та імпортуються з Російської Федерації та Республіки Білорусь).
Поновлення режиму вільної торгівлі до товарів походженням з країн СНД, з якими застосовується режим вільної торгівлі
Якщо протягом року суб'єкт ЗЕД представить митним органам України оригінал (або офіційно завірений його дублікат (копію)) сертифікату про походження товару форми СТ-1 з зазначеної країни, на підставі пункту 21 Правил визначення країни походження, затверджених Рішенням Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав 24.09.93 протягом року після митного оформлення товару може бути:
- поновлено, за умови виконання правил "безпосередньої закупівлі" та "прямого відвантаження" (з Республікою Молдова - за умови виконання правила "закупівля товару резидентом однієї з держав учасниць Угоди про створення зони вільної торгівлі"), режим вільної торгівлі з поверненням сплачених сум ввізного мита;
- може бути поновлено режим найбільшого сприяння, з частковим поверненням зазначених коштів (різниця між сумою ввізного мита, сплаченого по повній ставці ввізного мита і сумою ввізного мита, яку необхідно сплатити по пільговій ставці ввізного мита) - у разі невиконання правил "безпосередньої закупівлі" та "прямого відвантаження".
Країни Балтії
Підтвердження країни походження товарів з країн Балтії здійснюється відповідно до двосторонніх угод про вільну торгівлю між Україною та Естонською Республікою, Латвійською Республікою, Литовською Республікою шляхом представлення сертифікату переміщення форми EUR-1 або EUR-2 (до товарів з Литовської Республіки тільки сертифікат переміщення форми EUR-1).
Якщо сертифікат переміщення форми EUR-1 або EUR-2 з зазначених країн відсутній, а країну походження можливо визначити на підставі маркування товару або товаросупровідних чи інших документів на ці товари, застосовуються пільгові ставки ввізного мита.
У разі неможливості визначити країну походження товару застосовуються повні ставки ввізного мита.
Поновлення режиму вільної торгівлі до товарів походженням з Естонської Республіки та Латвійської Республіки
Якщо суб'єкт ЗЕД представляє митним органам України сертифікат переміщення (або його дублікат) про походження товару з Естонської Республіки або Латвійської Республіки, у термін дії сертифікату переміщення, протягом 4-х місяців від дати видачі сертифікату переміщення, може бути:
- поновлено режим вільної торгівлі (у разі виконання правила "прямого транспортування") з поверненням сплачених сум ввізного мита;
- поновлено режим найбільшого сприяння з частковим поверненням зазначених коштів (різниця між сумою ввізного мита, сплаченого по повній ставці ввізного мита, і сумою ввізного мита, яку необхідно сплатити по пільговій ставці ввізного мита) - у разі невиконання правила "прямого транспортування".
Відповідно до статті 22 Протоколу A Угоди між Україною та Естонською Республікою про вільну торгівлю і статті 22 Протоколу A Угоди між Україною та Латвійською Республікою про вільну торгівлю сертифікат переміщення (або його дублікат) може бути прийнято митними органами України для цілей застосування режиму вільної торгівлі або режиму найбільшого сприяння протягом одного року з дати митного оформлення у випадку:
- коли затримка у представленні сертифікату переміщення до встановленого кінцевого терміну викликана форс-мажорними або виключними обставинами;
- якщо товари представлені митними органами до кінцевого терміну подання сертифікату переміщення. При цьому до форс-мажорних та виключних обставин належать такі, що склалися з причин, які не залежали від волі платника (війни, стихійні лиха, пожежі, епідемії, тощо), та об'єктивно спричинили затримку в поданні сертифікату переміщення.
В інших випадках сплачені суми ввізного мита з товарів, походженням з Естонської Республіки або Латвійської Республіки, поверненню не підлягають.
Поновлення режиму вільної торгівлі до товарів походженням з Литовської Республіки
Якщо суб'єкт ЗЕД представляє митним органам України сертифікат переміщення (або його дублікат) про походження товару з Литовської Республіки, у термін дії сертифікату переміщення, протягом 4-х місяців від дати видачі сертифікату переміщення, може бути:
- поновлено режим вільної торгівлі - у разі виконання правил "безпосередньої закупівлі" та "прямого відвантаження", з поверненням суми сплаченого ввізного мита;
- поновлено режим найбільшого сприяння з частковим поверненням зазначених коштів (різниця між сумою ввізного мита, сплаченого по повній ставці ввізного мита і сумою ввізного мита, яку необхідно сплатити по пільговій ставці ввізного мита) - у разі невиконання правил "безпосередньої закупівлі" та "прямого відвантаження".
Відповідно до статті 19 Додатку до Угоди між Україною та Литовською Республікою про вільну торгівлю про правила визначення країни походження товарів сертифікат переміщення (або його дублікат) може бути прийнято у надзвичайних випадках митними органами України для цілей застосування режиму вільної торгівлі або національного режиму на протязі одного року з дати митного оформлення (в межах строку дії сертифікату переміщення). При цьому до надзвичайних випадків належать такі, що склалися з причин, які не залежали від волі платника (війни, стихійні лиха, пожежі, епідемії тощо), та об'єктивно спричинили затримку в поданні сертифікату переміщення.
В інших випадках сплачені суми ввізного мита з товарів, походженням з Литовської Республіки, поверненню не підлягають.
5. Застосування правил "безпосередньої закупівлі" та "прямого відвантаження" ("прямого транспортування")
1) "Безпосередня закупівля" - це закупівля товару безпосередньо у підприємства, фірми, зареєстрованих у встановленому порядку в країні експорту.
Звертаємо увагу на те, що правило "безпосередньої закупівлі" не виконується у разі закупівлі товару в країні експорту у представництва фірми або підприємства, які не є резидентами цієї країни. Для звільнення від сплати ввізного мита (а також податку на додану вартість з товарів, які походять та ввозяться з Російської Федерації та Республіки Білорусь) торговельною країною повинна виступати країна, з якою підписано угоду про вільну торгівлю.
При митному оформленні товарів, які походять з Республіки Молдова, правило "безпосередньої закупівлі" виконується у разі закупівлі товару походженням з Республіки Молдова резидентом однієї з держав - учасниць угоди про створення зони вільної торгівлі.
2) "Пряме відвантаження" ("пряме транспортування") - це пряме переміщення товарів з країни експорту в країну імпорту. При цьому допускається переміщення товарів через територію однієї чи кількох країн внаслідок географічних, транспортних, технічних та економічних причин та тимчасове їх ввезення або складування на території цих країн за умови, що ці товари весь час перебувають під митним контролем країн транзиту.
6. Прикінцеві положення
Вважати такими, що втратили чинність листи Держмитслужби України:
- від 23.11.94 N 11/3-4027,
- від 26.02.97 N 11/2-1753,
- абзаци шостий, сьомий, восьмий та дев'ятий листа від 22.11.95 N 11/3-5075.
Голова Служби | Л.Деркач |