• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо порядку стягнення штрафних санкцій, пені (неподаткових доходів) за порушення норм Законів України

Комітети Верховної Ради України  | Лист від 10.12.2004 № 06-10/10-1322
Реквізити
  • Видавник: Комітети Верховної Ради України
  • Тип: Лист
  • Дата: 10.12.2004
  • Номер: 06-10/10-1322
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Комітети Верховної Ради України
  • Тип: Лист
  • Дата: 10.12.2004
  • Номер: 06-10/10-1322
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Л И С Т
10.12.2004 N 06-10/10-1322
Державній податковій
адміністрації України
У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів ібанківської діяльності розглянуто лист Державної податковоїадміністрації України від 19.11.2004 р. N 519/2/10-1111/2752( v519_225-04 ) (далі - лист) щодо порядку стягнення штрафнихсанкцій, пені (неподаткових доходів), зокрема, за порушення нормЗаконів України "Про зовнішньоекономічну діяльність" ( 959-12 ),"Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сферіторгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ), "Продержавне регулювання виробництва і обігу спирту етилового,коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів"( 481/95-ВР ) та інших нормативно-правових актів, контроль завиконанням яких покладено на органи державної податкової служби.
Преамбулою Закону України (від 21.12.2000 р. N 2181-III( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податківперед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - ЗаконN 2181) визначено, що "цей Закон є спеціальним законом з питаньоподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язаньюридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державнимицільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів),включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування тавнески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування,нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуютьсядо платників податків контролюючими органами, у тому числі запорушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначаєпроцедуру оскарження дій органів стягнення".
Пунктом 1.2 статті 1 вищезазначеного Закону України( 2181-14 ) визначено, що "податкове зобов'язання - зобов'язанняплатника податків сплатити до бюджетів або державних цільовихфондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цимЗаконом або іншими законами України". Терміни "пеня" та "штрафнасанкція" ("штраф") установлені пунктами 1.4 та 1.5 статті 1, амеханізми їх нарахування встановлені відповідно статтями 16 і 17Закону N 2181.
За цими правилами проводиться нарахування та стягнення пені іштрафних санкцій, у разі їх застосування, за податками і зборами(обов'язковими платежами), визначеними статтями 14 та 15 ЗаконуУкраїни "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ), механізмнарахування і сплати яких установлені відповідними законами прооподаткування за окремими видами податків і зборів (обов'язковихплатежів), а також Законом N 2181 ( 2181-14 ).
Статтею 2 Закону України (від 04.12.90 р. N 509-XII( 509-12 ) "Про державну податкову службу в Україні" (далі - ЗаконN 509) на органи державної податкової служби покладені завдання поздійсненню "контролю за додержанням податкового законодавства,правильністю обчислення і своєчасністю сплати до бюджетів,державних цільових фондів податків і зборів (обов'язковихплатежів), а також неподаткових доходів, установленихзаконодавством". За положеннями статті 8 цього Закону Державнаподаткова адміністрація (України) здійснює, зокрема, і функцію повиконанню безпосередньо, а також по організації роботи державнихподаткових адміністрацій та державних податкових інспекцій,пов'язаної із "здійсненням контролю за додержанням законодавствапро податки, інші платежі, валютні операції, порядку розрахунківіз споживачами з використанням електронних контрольно-касовихапаратів, комп'ютерних систем і товарно-касових книг" тощо, атакож проводить роботу "по боротьбі з незаконним обігомалкогольних напоїв та тютюнових виробів", (по) застосуванню "увипадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій досуб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавствапро виробництво і обіг спирту етилового, коньячного, плодового,алкогольних напоїв і тютюнових виробів" тощо.
Пунктами 7 та 8 статті 11 Закону України N 509 ( 509-12 )органам державної податкової служби надано право "застосовувати допідприємств, установ, організацій і громадян фінансові санкції упорядку та розмірах, встановлених законом", а також "стягувати добюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені таштрафних санкцій у порядку, передбаченому законом".
Що стосується порядку стягнення органами державної податковоїслужби пені та штрафних санкцій (неподаткових доходів) запорушення норм окремих законів України, перелічених у листі( v519_225-04 ) Державної податкової адміністрації України, тослід наголосити наступне.
Статтею 37 Закону України (від 16.04.91 р. N 959-XII( 959-12 ) "Про зовнішньоекономічну діяльність" (далі - ЗаконN 959) передбачені спеціальні санкції за порушення цього абопов'язаних із ним законів України, що регулюють таку діяльність,які застосовуються до суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності.
До таких санкцій відноситься і "накладення штрафів у випадкахнесвоєчасного виконання або невиконання суб'єктамизовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктамигосподарської діяльності своїх обов'язків згідно з цим абопов'язаних з ним законів України". "Розмір таких штрафіввизначається відповідними положеннями законів України та/аборішеннями судових органів України". Такі санкції, у тому числіштраф, "застосовуються центральним органом виконавчої влади зпитань економічної політики за рішенням судових органів України"або за поданням визначених цією статтею органів, у тому числіорганів державної податкової служби.
Безпосередньо пов'язаним із Законом N 959 ( 959-12 ) є ЗаконУкраїни (від 23.09.94 р. N 185/94-ВР ( 185/94-ВР ) "Про порядокздійснення розрахунків в іноземній валюті" (далі - Закон N 185),статтею 4 якого передбачено право органів державної податковоїслужби на стягнення з резидентів пені за порушення ними термінівзарахування виручки в іноземній валюті на свої валютні рахунки урозмірі, визначеному цим Законом. За таке порушення органидержавної податкової служби проводять стягнення з резидентів іззастосуванням механізмів, передбачених Законом N 2181 ( 2181-14 ).Застосування цих механізмів при стягненні пені та штрафних санкційза порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічноїдіяльності та порушення валютного законодавства прямо передбаченоокрім преамбули також підпунктом 16.4.2 пункту 16 статті 16 тапунктом 17.1 статті 17 Закону N 2181.
Розділом V Закону України (від 06.07.95 р. N 265/95-ВР( 265/95-ВР ) "Про застосування реєстраторів розрахунковихоперацій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (вредакції Закону від 01.06.2000 р. N 1776-III ( 1776-14 ) зізмінами) (далі - Закон N 265) передбачена відповідальністьсуб'єктів підприємницької діяльності за порушення норм цьогозакону. За такі порушення за рішенням відповідних органівдержавної податкової служби України до суб'єктів підприємницькоїдіяльності застосовуються фінансові санкції у встановлених цимЗаконом розмірах.
Статтею 17 Закону України (від 19.12.95 р. N 481/95-ВР( 481/95-ВР ) "Про державне регулювання виробництва і обігу спиртуетилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюновихвиробів" (далі - Закон N 481) передбачена відповідальністьсуб'єктів підприємницької діяльності за порушення норм цьогоЗакону. За такі порушення визначеними законом органами досуб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансовісанкції у вигляді штрафів у встановлених цим Законом розмірах.
Такі санкції відповідно до законів України N 959 ( 959-12 ),N 265 ( 265/95-ВР ) та N 481 ( 481/95-ВР ), а також Бюджетногокодексу України ( 2542-14 ) зараховуються до бюджетів та за своєюекономічною суттю мають ознаки податкових надходжень до доходівбюджетів, не зважаючи на те, що за класифікацією бюджетних доходіввони відносяться до неподаткових надходжень.
Враховуючи вищезазначене вважаємо доцільним погодитись зпозицією Державної податкової адміністрації України щодоможливості застосування органами державної податкової службимеханізмів, передбачених Законом N 2181 ( 2181-14 ) для стягненняфінансових санкцій (неподаткових доходів) за порушення та урозмірах, встановлених Законами України "Про зовнішньоекономічнудіяльність" ( 959-12 ), "Про застосування реєстраторіврозрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчуваннята послуг" ( 265/95-ВР ), "Про державне регулювання виробництва іобігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоївта тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ).
Крім того, вважаємо за необхідне підкреслити те, щопреамбулою Закону N 2181 ( 2181-14 ) чітко визначено, що "цейЗакон перегулює питання погашення та обслуговування кредитів,наданих за рахунок бюджетних коштів або позик, залучених державоючи під державні гарантії, інших зобов'язань, що випливають з угод,укладених державними органами та/або від імені держави, якірегулюються нормами цивільного законодавства та іншими законами зпитань державного боргу та його обслуговування". Борги за такимикредитами, позиками та іншими зобов'язаннями, а також відповідніфінансові санкції стягуються згідно з нормами цивільногозаконодавства за рішеннями суду, та на них не поширюютьсямеханізми, передбачені Законом N 2181.
Голова С.Буряк