• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 67. Водний транспорт

Міністерство транспорту України  | Наказ, Покажчик, Довідник від 10.12.2001 № 863
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Наказ, Покажчик, Довідник
  • Дата: 10.12.2001
  • Номер: 863
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
10.12.2001 № 863
ПОГОДЖЕНО
Міністерством праці
та соціальної політики України
ДОВІДНИК
кваліфікаційних характеристик професій працівників
ВИПУСК 67
Водний транспорт
( Із змінами і доповненнями, внесеними Наказами Міністерства транспорту та зв'язку № 189 від 10.05.2005 № 861 від 07.12.2005 № 671 від 06.07.2007 Наказами Міністерства інфраструктури № 428 від 26.06.2013 № 938 від 20.11.2013 № 328 від 20.08.2015 )
"Морський транспорт"
Видання друге, доповнене, перепрацьоване
КВАЛІФІКАЦІЙНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
КЕРІВНИКИ
1. ВИКОНАВЕЦЬ ДНОПОГЛИБЛЮВАЛЬНИХ РОБІТ
Завдання та обов'язки. Організовує роботу та здійснює контроль за виконанням планів днопоглиблювальних робіт земкараванами. Керує виконанням завдань із проведення капітальних робіт на об'єктах, що будуються. Контролює якість та своєчасне виконання технічними дільницями промірних робіт. Забезпечує складання проектів організації днопоглиблювальних робіт та іншої технічної документації. Контролює комплектування земкараванів та розстановку флоту по дільницях робіт. Здійснює контроль за дотриманням технології днопоглиблювальних та промірних робіт. Зобов'язує й контролює технічні дільниці щодо своєчасного оповіщення капітанів портів, державних інспекцій та органів гідрографії про всі зміни судноплавно-навігаційніх умов на шляхах, що обслуговуються. Керує складанням планів-графіків літнього та зимового обмеження порту за узгодженням з інспекціями та капітанами портів.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, нормативні та інші керівні документи з питань організації днопоглиблювальних робіт, виробниче планування, організацію технології днопоглиблювальних робіт та оперативного управління днопоглиблювальним флотом; склад днопоглиблювального флоту та його можливості; усі види днопоглиблювальних та промірних робіт; організацію робіт на технічних дільницях та дистанціях шляху; організацію обслуговування засобів навігаційного огородження; основи економіки, організації праці, виробництва та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи в галузі управління морськими шляхами: для спеціаліста - не менше 2 років, бакалавра - не менше 3 років.
2. ГОЛОВНИЙ МЕХАНІК СУДНА
Завдання та обов'язки. Забезпечує безперервну й технологічно правильну експлуатацію головної енергетичної установки та допоміжних механізмів відповідно до нормативних техніко-експлуатаційних характеристик. Здійснює контроль за дотриманням у справному технічному стані енергетичного, технологічного та іншого устаткування, суднових систем, пристроїв та механізмів, а також за забезпеченням своєчасного та кваліфікованого технічного обслуговування, правильного ведення суднової технічної та експлуатаційної документації, стежить за виконанням вимог і розпоряджень органів технічного нагляду та державних інспекцій. Організовує розроблення планів огляду, випробувань та профілактичного ремонту устаткування згідно з положеннями системи планово-запобіжного ремонту, затверджує й контролює їх виконання. Контролює безпечне і якісне проведення ремонтних робіт і модернізацію устаткування, роботу з підвищення його надійності та довговічності. Створює умови експлуатації та розробляє заходи з подовження міжремонтних періодів роботи устаткування. Бере участь у підготовці пропозицій щодо реконструкції, переозброєння судна, у роботах з упровадження засобів технічної діагностики, автоматики, малої механізації, нової техніки. Забезпечує своєчасне пред'явлення судна та його технічних засобів для огляду органами технічного нагляду. Здійснює контроль за витратами коштів на капітальний ремонт і відновлення устаткування. Забезпечує контроль за осадкою, остійністю та напругами корпусу судна. Бере участь у розробленні та впровадженні заходів щодо створення безпечних і сприятливих умов праці під час експлуатації та ремонту суднового устаткування. Керує службою технічної експлуатації судна. Вивчає ділові якості підлеглого персоналу судна, подає пропозиції з добору й розстановки кадрів. Веде виховну роботу, спрямовану на підвищення трудової та виробничої дисципліни, поліпшення якості робіт, зниження витрат на ремонт і технічне обслуговування. Здійснює контроль за дотриманням правил охорони праці, протипожежного захисту та охорони природного навколишнього середовища.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, положення та інші керівні документи з технічної експлуатації суднової техніки, організації загальносуднової служби; правила та нормативні документи Регістру судноплавства України або іншого класифікаційного товариства, яке здійснює технічний нагляд за судном; Кодекс торговельного мореплавства України; техніко-експлуатаційні характеристики головних та допоміжних силових енергетичних установок та суднових технічних засобів; нормативні та технічні інструкції з ремонту силових енергетичних установок та суднових технічних засобів; методи оцінки технічного стану, надійності та довговічності суднових машин та механізмів, суднового устаткування; експлуатацію систем внутрішньосуднового зв'язку; положення міжнародних конвенцій та резолюцій Міжнародної морської організації (ІМО) щодо охорони життя людини на морі (СОЛАС), запобігання забрудненню із суден (МАРПОЛ), запобігання зіткненню суден (МППСС), про підготовку й дипломування моряків та несення вахти (ПДМНВ) тощо; вимоги Міжнародних санітарних правил; Галузеву угоду між Мінтрансом України й профспілкою; організацію вахтової служби; правила та інструкції судновласника; умови колективного договору (трудового контракту); аварійно-рятувальну справу; дії машинної команди щодо забезпечення живучості в машинному відділенні; організацію робіт під час судноремонту; економіку; організацію праці та управління; трудове законодавство.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж роботи за професією старшого механіка на енергонасичених суднах: для магістра - не менше 2 років, спеціаліста - не менше 3 років.
3. ДИРЕКТОР (НАЧАЛЬНИК) АГЕНТСТВА З ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ МОРЯКІВ
Завдання та обов'язки. Здійснює керівництво, формулює, планує діяльність агентства з метою виконання його завдань, розширення сфери діяльності та підвищення економічних показників роботи при зменшенні фінансових витрат. Спрямовує діяльність колективу на підвищення якості та скорочення термінів організації обслуговування судновласників з забезпечення кваліфікованими спеціалістами плавскладу. Організовує розроблення заходів щодо вдосконалення ефективності роботи агентства та підвищення конкурентоспроможності на ринку надання послуг з працевлаштування плавскладу. Забезпечує діяльність агентства відповідно до світових стандартів шляхом упровадження передових методів роботи, застосування способів обґрунтованого планування. Організовує постійне рекламування послуг агентства, пов'язаних із працевлаштуванням моряків. Налагоджує зв'язки з судноплавними компаніями або фірмами-судновласниками щодо надання їм послуг з добору кваліфікованих спеціалістів плавскладу та укладає з ними договори на обслуговування. Веде листування та телефонні переговори з клієнтурою, підприємствами та організаціями (профспілковими, страхувальними тощо) з питань, які стосуються сфери діяльності агентства. Вирішує всі питання в межах наданих йому прав. Стежить за виконанням умов контрактів, які укладено між судновласником та найманими членами екіпажів суден. Організовує оформлення необхідних документів та доставлення спеціалістів на місце, що вказується судновласником. Контролює діяльність працівників агентства та надає розпорядження щодо виконання їх функціональних обов'язків. Здійснює контроль за належним використанням підлеглим персоналом організаційної та обчислювальної техніки. Організовує та впроваджує технічне навчання працівників агентства, підвищення рівня їх знань. Здійснює добір кадрів працівників, їх розстановку та доцільне використання. Контролює додержання працюючими правил і норм охорони праці, виробничої і трудової дисципліни, правил внутрішнього трудового розпорядку в агентстві. Стежить за дотриманням договірної та фінансової дисципліни, зберіганням комерційної таємниці.
Повинен знати: основи чинного законодавства; постанови, накази, розпорядження, положення, нормативні та інші керівні документи, що стосуються питань працевлаштування моряків; нормативні акти Кодексу торговельного мореплавства України; міжнародні договори, конвенції та угоди з питань працевлаштування моряків; методи управління господарською та фінансово-валютною діяльністю агентства; умови колективного договору; основи морського права; досвід здобування позицій на регіональних та світових ринках послуг з добору кваліфікованих суднових спеціалістів для судновласників; англійську мову (морську специфіку) в обсязі, необхідному для ведення листування, ділового й побутового спілкування та оформлення документів; економіку, організацію праці й управління; трудове законодавство.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж роботи в сфері працевлаштування моряків - не менше 3 років.
4. ДИРЕКТОР (НАЧАЛЬНИК) АГЕНТСТВА МОРСЬКОГО
Завдання та обов'язки. Здійснює керівництво, формулює, планує всі види діяльності морського агентства. Організовує й забезпечує виробничу й фінансово-валютну діяльність агентства з метою повного виконання його статутних завдань, розширення сфери діяльності та підвищення економічних показників роботи, зменшення фінансових витрат. Спрямовує діяльність колективу на підвищення якості та скорочення термінів організації постачання й агентського обслуговування суден у порту відповідно до інтересів судновласника й звичайної практики морського агентування. Організовує розроблення заходів з удосконалення ефективності роботи агентства для конкурентоспроможності на ринку щодо надання послуг у галузі торговельного мореплавства. Забезпечує діяльність агентства відповідно до світових стандартів шляхом упровадження передових методів роботи, застосування способів обґрунтованого планування. Організовує постійне рекламування всіх видів послуг, пов'язаних із морським агентуванням. Веде листування та радіотелефонні переговори із суднами, клієнтурою, портами, підприємствами та організаціями з питань, які стосуються сфери діяльності морського агентства. Вирішує питання в межах наданих йому прав. Здійснює контроль за належним використанням організаційної, обчислювальної техніки. Забезпечує правильну експлуатацію та технічний стан автотранспорту, закріпленого за морським агентством. Організовує та запроваджує технічне навчання працівників агентства, підвищення рівня їх знань. Контролює підготовку до проведення атестації працівників. Здійснює добір кадрів працівників. Їх розстановку й доцільне використання. Контролює додержання працюючими правил і норм охорони праці, виробничої й трудової дисципліни, правил внутрішнього трудового розпорядку в агентстві. Стежить за дотриманням договірної та фінансової дисципліни, зберіганням працівниками агентства комерційної таємниці, майна та коштів. Подає пропозиції щодо призначення на посаду, переміщення працівників на посадах, заохочення працівників, які відзначилися, і накладання дисциплінарних покарань на порушників. Перевіряє діяльність усіх працівників агентства та надає розпорядження щодо виконання їх функцій.
Повинен знати: постанови, накази, розпорядження, положення, нормативні та інші керівні документи, що стосуються питань морського агентування; нормативні акти Кодексу торговельного мореплавства України; чинне законодавство України; міжнародні договори, конвенції та угоди з питань торговельного мореплавства; методи управління господарською, виробничою та фінансове-валютною діяльністю морського агентства; організацію агентування суден, експедирування вантажів, фрахтування суден та надання митних брокерських послуг; Положення про морське агентство; умови колективного договору; основи транспортного права та морське право; досвід завоювання позицій на регіональних та світових ринках щодо надання суднам агентських послуг; економіку, організацію праці й управління; трудове законодавство.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж роботи в галузі морського агентування: для спеціаліста - не менше 5 років, бакалавра - не менше 7 років.
5. КАПІТАН
Завдання та обов'язки. Здійснює керівництво судном. Вживає заходів щодо забезпечення безпеки плавання, підтримання порядку на судні, запобігання завданню будь-якої шкоди судну, людям і вантажу, які перебувають на ньому, а також забрудненню навколишнього природного середовища. Забезпечує захист інтересів судновласника й вантажовласника щодо судна, вантажу або рейсу плавання. Контролює порядок ведення суднової документації фінансово-господарської діяльності судна. Забезпечує організацію загальносуднової служби. Контролює наявність необхідних для рейсу навігаційних карт, лоцій та інших посібників для плавання, здійснює опрацювання шляху майбутнього плавання. Контролює несення ходової та стоянкової вахт під час рейсу. Вимагає від своїх помічників здійснення плавання шляхом, який було визначено попереднім прокладенням з урахуванням факторів, що впливають на просування судна, контролюючи його місцезнаходження з необхідною частотою та точністю, за будь-яких умов та усіма можливими засобами. Особисто керує судном, коли судно заходить в порт або виходить із порту, розминається з іншими суднами у вузьких місцях, районах інтенсивного руху, у разі обмеженої видимості та в інших складних умовах плавання. Контролює одержання навігаційної та гідрометеорологічної інформації, а також інформації про переміщення інших суден. Аналізує погодні та океанографічні умови. Контролює додержання правил під час буксирування та плавання в льодових умовах. Використовує радіолокаційне лоцманське проведення та інформацію служб регулювання руху згідно з портовими правилами, рекомендаціями лоцмана й навігаційними посібниками. Контролює підготовку вантажних приміщень до прийняття вантажу, розглядає та затверджує вантажний план. Здійснює контроль розрахунків завантаження. Забезпечує безпечне навантаження, укладення, закріплення та догляд за вантажем протягом рейсу, безпечне вивантаження. Здійснює контроль за забезпеченням судна пальним, водою, продуктами харчування, матеріально-технічним постачанням. Здійснює організацію та контроль за технічним навчанням командного складу й суднової команди, загальне керівництво плавальною практикою практикантів, яких направлено на судно. Контролює наявність і терміни дії суднових документів, дипломів, сертифікатів та посвідчень членів екіпажу. Пред'являє судно, його обладнання та постачання для огляду та перевірки відповідно до термінів. Забезпечує організацію та контроль підготовки екіпажу щодо забезпечення живучості судна, боротьби з пожежею на судні та поведінки в екстремальних умовах та в разі залишення судна. Вживає заходів щодо документального оформлення аварійних подій із судном, а також подій у разі псування, пошкодження й втрати вантажу або багажу, що перевозиться, заподіяння травм людям та інших випадків у порядку, встановленому чинним законодавством України. Проводить попереднє розслідування аварійної події незалежно від її класифікації. Забезпечує розроблення планів дій у надзвичайних ситуаціях та схем боротьби за плавучість. Контролює осадку, остійність та подовжню міцність судна. Забезпечує надання допомоги людям, які зазнали лиха в морі, допомогу іншому судну, його пасажирам і екіпажу після зіткнення, наскільки можливо зробити це без серйозної загрози для своїх пасажирів, екіпажу й свого судна. Організовує надання невідкладної медичної допомоги. Вживає всіх статутних та ініціативних заходів для рятування людей і недопущення захоплення судна, документів, вантажу та іншого майна в разі воєнної небезпеки, піратських дій, небезпеки захоплення судна. Дає дозвіл залишити судно екіпажу в разі загрози неминучої загибелі судна. Залишає судно останнім після вживання всіх можливих заходів щодо рятування суднового радіо- й машинного журналів, карт цього рейсу, документів, цінностей. Виконує свої обов'язки стосовно екіпажу незалежно від місцезнаходження в разі загибелі судна. Підтримує порядок на судні згідно з чинним законодавством України про працю. Надає згоду на прийняття на роботу членів екіпажу. Виконує функції органів дізнання, керуючись при цьому чинним кримінально-процесуальним законодавством України. Приймає рішення на проведення ревізії кількості продовольства й вантажу, що перебувають на судні, і можуть бути використані для харчування в разі нестачі продовольства. Вживає заходів для одержання коштів на продовження плавання, ремонту судна або утримання екіпажу в разі виникнення невідкладної потреби в коштах. Засвідчує факти народження дитини й укладання шлюбу, а також факт смерті та заповіт.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, інструкції, нормативні та інші керівні документи стосовно питань безпеки плавання, судноводіння, технічного стану суден, організації загальносуднової служби; правила й нормативні документи Регістру судноплавства України або іншого класифікаційного товариства, яке здійснює технічний нагляд за судном; Кодекс торговельного мореплавства України; положення міжнародних конвенцій та резолюцій Міжнародної морської організації (ІМО) щодо запобігання забрудненню із суден (МАРПОЛ), запобігання зіткненню суден (МППСС), охорони життя людини на морі (СОЛАС), з міжнародного авіаційного й морського пошуку та датування (МАМПС), про підготовку й дипломування моряків та несення вахти (ПДМНВ) тощо; чинні нормативні документи з охорони навколишнього природного середовища; правила користування Глобальною морською системою зв'язку під час лиха й для забезпечення безпеки (ГМЗЛБ); засоби автоматичного радіолокаційного проведення (ЗАРП); Галузеву угоду між Мінтрансом України й профспілкою; правила та інструкції судновласника; умови Колективного договору стосовно свого судна та екіпажу, умови договорів морського перевезення вантажу, пасажирів та морського круїзу; економіку; морське право; аварійно-рятувальну справу, англійську мову (морську специфіку); організацію праці та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги.
- У разі роботи на морських суднах валовою місткістю від 500 і більше в далекому плаванні.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та періодичне підвищення кваліфікації. Диплом капітана далекого плавання і диплом оператора ГМЗЛБ загальний. Підтвердження кваліфікації відповідно до стандарту компетентності, визначеного Мінтрансзв'язку. Стаж плавання за посадою старшого помічника капітана на морських суднах валової місткості 500 і більше в далекому плаванні - не менше 1,5 року. Придатність за станом здоров'я для роботи на судні.
- У разі роботи на морських суднах валовою місткістю від 500 і більше у малому плаванні.
Кваліфікаційні вимоги. Базова вища освіта відповідного напряму підготовки (бакалавр) та періодичне підвищення кваліфікації. Диплом капітана малого плавання або штурмана далекого плавання і диплом оператора ГМЗЛБ загальний. Підтвердження кваліфікації відповідно до стандарту компетентності, визначеного Мінтрансзв'язку. Стаж плавання на посаді старшого помічника капітана суден валової місткості 500 і більше в малому або далекому плаванні - не менше 1 року. Придатність за станом здоров'я для роботи на судні.
- У разі роботи на морських суднах валовою місткістю від 500 і більше у прибережному плаванні.
Кваліфікаційні вимоги. Базова вища освіта відповідного напряму підготовки (бакалавр) та періодичне підвищення кваліфікації. Диплом штурмана далекого плавання і диплом оператора ГМЗЛБ загальний. Підтвердження кваліфікації відповідно до стандарту компетентності, визначеного Мінтрансзв'язку. Стаж плавання на посаді старшого помічника капітана суден валової місткості 500 і більше в будь-якому плаванні - не менше 1 року. Придатність за станом здоров'я для роботи на судні.
- У разі роботи на морських суднах валовою місткістю до 500 у прибережному плаванні.
Кваліфікаційні вимоги. Неповна вища освіта відповідного напряму підготовки (молодший спеціаліст) та періодичне підвищення кваліфікації. Диплом капітана прибережного плавання або диплом штурмана і диплом оператора ГМЗЛБ. Підтвердження кваліфікації відповідно до стандарту компетентності, визначеного Мінтрансзв'язку. Стаж у будь-якому плаванні з виконанням обов'язків вахтового помічника капітана на будь-яких самохідних суднах - не менше 2 років, з яких - не менше 1 року на посаді старшого помічника капітана в будь-якому плаванні; з дипломом штурмана - не менше 2 років у будь-якому плаванні з виконанням обов'язків вахтового помічника капітана на будь-яких самохідних суднах, з яких - не менше 1 року на посаді старшого помічника капітана в прибережному або малому плаванні. Придатність за станом здоров'я для роботи на судні.
( Пункт 5 розділу "Керівники" із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства транспорту та зв'язку України № 861 від 07.12.2005 р. )
6. КАПІТАН ПОРТУ (МОРСЬКОГО)
Завдання та обов'язки. Здійснює нагляд за судноплавством та додержанням порядку в морському порту, за дотриманням суднами та особами, які перебувають на території та в акваторії порту, чинного законодавства й правил мореплавання, а також міжнародних договорів України щодо мореплавання, безпечного морського перевезення пасажирів і вантажів. Забезпечує контроль за безпекою плавання й регулюванням руху суден в акваторії порту й підхідних шляхах. Керує службою капітана порту, до складу якої входять Інспекція державного портового нагляду (ІДПН), дипломно-паспортний відділ, лоцманська служба. Здійснює керівництво службою регулювання руху суден (СРРС). Проводить реєстрацію суден у Державному судновому реєстрі України Судновій книзі України й видає суднові документи. Забезпечує перевірку суднових документів, дипломів, сертифікатів і кваліфікаційних свідоцтв плавскладу суден, а також видачу посвідчень моряків членам суднового екіпажу. Вивчає документи, що містять інформацію про вантаж, з метою його безпечного перевезення суднами, які завантажуються в порту. Здійснює нагляд за дотриманням вимог щодо порядку приходу суден в порт та їх виходу з порту і організовує оформлення відповідних документів. Забезпечує контрольний огляд судна з метою оцінки його придатності для плавання. Здійснює нагляд за дотриманням екіпажами суден вимог щодо запобігання забруднення навколишнього природного середовища. Забезпечує очищення акваторії порту, підхідних каналів і фарватерів від забруднення нафтою та нафтопродуктами, а також плаваючими й затонулими предметами, які заважають судноплавству. Здійснює нагляд за виконанням вимог щодо належного технічного стану причалів, у тому числі швартовного та відбійного обладнання, рейдового встаткування. Уживає заходів щодо підтримання оголошених глибин в порту й на підхідних каналах та фарватерах, справного стану та належного функціонування засобів навігаційного огородження в порту й на підходах до нього. Контролює своєчасне отримання капітанами суден, які готуються до виходу з порту, навігаційної й гідрографічної інформації. Здійснює організацію й керівництво криговим проведенням суден на підходах до порту й у межах його акваторії, а також операціями з рятування та надання допомоги людям і суднам, що зазнають лиха в акваторії порту й на підходах до нього. Видає за встановленим порядком дозвіл на підняття майна, що затонуло в морі, а також на проведення в межах території та акваторії порту будівельних, гідрографічних та інших робіт. Веде розслідування аварій згідно із чинними положеннями та облік аварійних морських подій за заявою капітана судна, судновласника або консула держави прапора судна. Бере участь у розгляді проектів і прийнятті в експлуатацію гідротехнічних споруд порту. Здійснює розроблення й видання доповнень до обов'язкових постанов порту. Забезпечує надання довідок капітану судна, необхідних для оформлення морського протесту. Організовує проходження технічного навчання морських лоцманів, лоцманів-операторів служби регулювання руху суден, працівників служби капітана порту, перевірки рівня їх знань, підвищення рівня їх кваліфікації у встановленому порядку. Веде встановлену документацію.
Повинен знати: закони, постанови, розпорядження, накази, інструкції та інші керівні документи, що регламентують безпеку судноплавства; Положення про капітана морського торговельного порту України; накази та приписи Держфлотінспекції України з питань нагляду за безпекою судноплавства та організації проведення розслідувань причин аварійних морських подій; Кодекс торговельного мореплавства України; правила Регістру судноплавства України та інших класифікаційних товариств, які здійснюють технічний нагляд за суднами; положення міжнародних конвенцій та резолюцій Міжнародної морської організації (ІМО) щодо запобігання зіткненню суден (МППСС), охорони життя людини на морі (СОЛАС), запобігання забрудненню із суден (МАРПОЛ), про вантажну марку тощо; міжнародні правила, кодекси та стандарти, що стосуються безпечного оброблення, розміщення, кріплення та перевезення вантажів; правила перевезення вантажів і пасажирів; правила виконання криголамних і лоцманських операцій; організацію проведення аварійно-рятувальних операцій; організацію роботи порту й флоту; морське право; передовий вітчизняний та зарубіжний досвід судноводіння; обов'язкові постанови порту та місцеві правила плавання; навігаційне та гідрографічне устаткування акваторії порту й прилеглих до порту вод; чинні нормативні акти щодо охорони від забруднень прибережних вод; порядок ведення затвердженої документації; англійську мову (морську специфіку); економіку; організацію праці й управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж роботи за професією капітана морського судна: для магістра - не менше 4 років, спеціаліста - не менше 5 років. Наявність диплома капітана суден валовою місткістю від 3000 і більше (або капітана далекого плавання).
7. КОМІСАР АВАРІЙНИЙ МОРСЬКИЙ
Завдання та обов'язки. З'ясовує обставини і причини настання страхового випадку на морському транспорті та визначає розмір збитків на підставі заяви страховика або страхувальника. Проводить дослідження аварійних випадків та збирає необхідні документи. Знайомиться з матеріалами слідства та є присутнім під час слідчих дій з дозволу особи або органу, які проводять розслідування. Порушує клопотання стосовно обставин і причин настання страхового випадку. Робить, у разі необхідності, запити до правоохоронних органів, банків, медичних закладів та інших підприємств, установ, організацій, що володіють інформацією про обставини страхового випадку. Отримує пояснення у письмовій формі про причини і розмір заподіяної шкоди від фізичних осіб, причетних до даного страхового випадку. Проводить або організовує проведення необхідної в окремих випадках експертизи для з'ясування обставин і причин настання страхового випадку та визначення розміру заподіяної шкоди. Складає аварійний сертифікат і, у разі потреби, рапорт на підставі проведеного дослідження та зібраних документів. Надає на запити Укрстрахнагляду, а також слідчих органів інформацію про обставини і причини настання страхового випадку та заподіяну шкоду. Зберігає таємницю про об'єкт страхування і не розголошує інформацію про дослідження аварійних випадків без згоди на це страховика і страхувальника.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, інструкції та положення про порядок розслідування аварійних випадків на морському транспорті; нормативні матеріали та міжнародні конвенції щодо запобігання зіткненню суден (МППСС), охорони природного навколишнього середовища та інші; Кодекс торговельного мореплавства України; Типове положення про організацію діяльності аварійних комісарів; морське страхування; договір морського страхування; основи транспортного права та морське право; форми та методи виконання дослідження обставин і причин настання страхових випадків та визначення розміру заподіяної шкоди; правила ведення встановленої документації; англійську мову (морську специфіку); основи економіки морського транспорту; організації праці та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи в галузі морського транспорту: для спеціаліста - не менше 3 років, бакалавра - не менше 4 років. Наявність свідоцтва (сертифіката) компетенції.
8. МАЙСТЕР АВАРІЙНО-РЯТУВАЛЬНИХ, СУДНОПІДІЙМАЛЬНИХ, ПІДВОДНО-ТЕХНІЧНИХ ТА ІНШИХ СПЕЦІАЛЬНИХ РОБІТ
Завдання та обов'язки. Здійснює оперативне технічне керівництво роботами підрозділів суден щодо аварійно-рятувальних, суднопідіймальних, підводно-технічних та інших спеціальних операцій. Контролює дотримання технології безпечного використання технічних засобів, водолазного спорядження, спеціального устаткування під час виконання аварійно-рятувальних та підводно-технічних робіт. Вивчає об'єкти суднопідіймальних та підводно-технічних робіт. Організовує оптимальне завантаження плавзасобів, водолазних станцій, суднопідіймального та спеціального устаткування. Контролює виконання підрозділами графіків, технічних нормативів, термінів проведення суднопідіймальних та підводно-технічних робіт. Бере участь в аварійно-рятувальних, суднопідіймальних та підводно-технічних роботах, а також у навчанні та контролі знань працівників підрозділів щодо технічного використання спеціального устаткування та оснащення, що використовуються під час виконання аварійно-рятувальних, суднопідіймальних і підводно-технічних робіт.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, нормативні та інші керівні документи з виконання аварійно-рятувальних, суднопідіймальних, підводно-технічних та спеціальних робіт; технологію безпечного виконання аварійно-рятувальних, суднопідіймальних, підводно-технічних та спеціальних робіт; будову та технологічні можливості використання спеціального оснащення та спеціального спорядження під час виконання аварійне-рятувальних, суднопідіймальних, підводно-технічних та спеціальних робіт; основи водолазної справи; основи економіки, організації праці та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи за професією інженера на судноремонтному виробництві, гідротехніка або помічника капітана: для спеціаліста - не менше 3 років, бакалавра - не менше 4 років.
9. МАЙСТЕР ВОДОЛАЗНИХ РОБІТ
Завдання та обов'язки. Організовує виконання підводних водолазних робіт. Здійснює керівництво та надає практичну допомогу водолазним спеціалістам груп експедиційного загону з організації водолазної служби. Контролює підготовленість водолазних спеціалістів груп суден із питань водолазної справи. Розробляє заходи щодо поліпшення організації виконання водолазних робіт. Веде облік персоналу водолазів, контролює його правильне використання та завантаження. Бере участь у медичних комісіях з повторного огляду водолазів, у складанні планів та проектів аварійно-рятувальних, суднопідіймальних та підводно-технічних робіт, випробуванні та впровадженні засобів нової техніки, розгляданні нормативно-технічної документації з водолазної справи. Розподіляє водолазне спорядження та устаткування, контролює правильність його використання та зберігання. Контролює своєчасні дефектації водолазного спорядження, виконання вимог нормативної технічної документації. Перевіряє ступінь готовності водолазних станцій, ботів та рятувальних суден до виконання підводних аварійних робіт, надання допомоги водолазам, що потерпають від лиха під водою. Розробляє плани організації водолазних робіт у разі аварійно-рятувальних операцій. Бере участь в аварійно-рятувальних операціях, керує роботою водолазів під водою.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, нормативні та інші керівні документи з питань організації й технології проведення водолазних робіт; будову та технічну експлуатацію водолазних станцій, водолазних ботів, водолазного спорядження та устаткування; водолазну справу; нормативні акти, правила, положення та інші інструктивні документи з організації праці під час виконання водолазних, аварійно-рятувальних та підводних робіт, повітряне господарство, що застосовується під час виконання водолазних робіт; правила та норми охорони праці, протипожежного захисту під час виконання водолазних робіт; медичні норми та показання з безпечних умов праці водолазних спеціалістів; основи економіки; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи за професією водолазного фахівця: для спеціаліста - не менше 4 років, бакалавра - не менше 5 років.
10. МАЙСТЕР ЕЛЕКТРОРАДІОНАВІГАЦІЙНОЇ КАМЕРИ
Завдання та обов'язки. Виконує роботи з регулювання, настроювання, профілактики, ремонту та модернізації суднових засобів зв'язку, електрорадіонавігації, пошукової техніки та мореплавних інструментів. Інструктує та консультує суднових спеціалістів із питань експлуатації та технічного обслуговування суднових засобів зв'язку, електрорадіонавігації, пошукової техніки та мореплавних інструментів. Перевіряє технічний стан приладів, наявність технічної документації та правильність її ведення. По закінченні робіт із ремонту та настроювання приладів на судні робить відповідні записи у формулярах приладів. Бере участь у випробуванні нової техніки та приладів зв'язку, електрорадіонавігації та гідроакустики.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази та інші керівні документи стосовно питань забезпечення надійності роботи електрорадіонавігаційної апаратури; міжнародні резолюції з вимог до встаткування Глобальної морської системи зв'язку під час лиха й для забезпечення безпеки (ГМЗЛБ); основи радіотехніки, електротехніки і телемеханіки; будову, принцип роботи та електричні схеми усіх електрорадіонавігаційних та гідроакустичних приладів, установлених на судні, правила їх технічної експлуатації; основи економіки й організації праці; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи за професією: для спеціаліста - не менше 1 року, бакалавра - не менше 2 років.
11. МАЙСТЕР СТАНЦІЇ З ОГЛЯДУ НАДУВНИХ РЯТУВАЛЬНИХ ЗАСОБІВ ТА КОНТРОЛЬНО-ВИМІРЮВАЛЬНИХ ПРИЛАДІВ
Завдання та обов'язки. Здійснює перевірку та ремонт надувних рятувальних засобів, гідростатичних роз'єднувальних пристроїв, рятувальних кругів та жилетів, пластмасових контейнерів, контрольно-вимірювальних приладів. Контролює якість ремонтних робіт. Здійснює заходи щодо зниження їх вартості та скорочення термінів виконання, підвищення стійкості деталей та вузлів, запобігання браку. Контролює дотримання стандартів, технічних умов та технології виробництва. Здійснює нагляд за технічним станом закріпленого за ним устаткування, підтримує його у справному стані, виконує ремонт. Забезпечує підготовку робочих місць, правильність підбирання такелажу, інструменту та пристроїв. Інструктує робітників щодо безпечних способів та методів виконання робіт.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, методичні, нормативні та інші керівні документи, що стосуються виробничо-господарської діяльності станції; стандарти, технічні умови, вимоги Регістру судноплавства України щодо надувних рятувальних засобів, гідростатичних роз'єднувальних пристроїв, рятувальних кругів та жилетів, пластмасових контейнерів, контрольно-вимірювальних приладів; устаткування дільниці станції та правила його технічної експлуатації; технологію ремонтних робіт; основи економіки, організації праці та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи за професією, пов'язаною з експлуатацією або ремонтом надувних рятувальних засобів: для спеціаліста - не менше 1 року, бакалавра - не менше 2 років.
12. НАЧАЛЬНИК ВІДДІЛУ З ЛІКВІДАЦІЇ РОЗЛИВІВ НАФТИ ТА НАФТОПРОДУКТІВ У МОРІ
Завдання та обов'язки. Керує роботами з планування та реалізації підготовки морських спеціальних підрозділів, проведення навчання з ліквідації розливів нафти. Забезпечує розроблення нормативно-технічної документації для морських спеціальних підрозділів із проблеми ліквідації розливів нафти та нафтопродуктів у морі. Відпрацьовує задачі щодо проведення робіт із ліквідації розливів нафти з усіма взаємодіючими організаціями та підприємствами. Бере участь у розгляданні арбітражних та підсудних справ, що пов'язані з виконанням робіт із ліквідації розливів нафти та нафтопродуктів у морі. Проводить аналіз та систематизацію операцій із ліквідації розливів нафти, узагальнює досвід та розповсюджує його у всіх морських спеціальних підрозділах. Керує розробленням заходів та рекомендацій щодо проведення операцій з ліквідації розливів нафти та нафтопродуктів у морі. Організовує та проводить семінари щодо розбору операцій з ліквідації розливів нафти для підвищення професійної кваліфікації особового складу морських спеціальних підрозділів. Бере участь у доборі та розстановці кадрів морських спеціальних підрозділів, у розгляді проектів спеціальних суден, устаткування та технічних засобів для ліквідації розливів нафти та нафтопродуктів у морі. Забезпечує впровадження нової високоефективної техніки, технології та заходів щодо поліпшення умов праці, механізації робіт, узагальнення передового досвіду з ліквідації розливів нафти. Забезпечує контроль за грамотною технічною експлуатацією устаткування та технічних засобів для ліквідації розливів нафти, проводить періодичні перевірки їх технічного стану. Бере участь у розслідуванні аварійних випадків у морських спеціальних підрозділах.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, методичні, нормативні та інші керівні документи з питань охорони морського середовища від забруднення нафтою та нафтопродуктами; положення Міжнародної конвенції із запобігання забрудненню із суден (МАРПОЛ), резолюцій Міжнародної морської організації (ІМО) із запобігання забрудненню морського середовища та інші; організацію роботи з охорони водного навколишнього середовища; правила та нормативні акти в галузі охорони природного навколишнього середовища; основи економіки, організації праці та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж роботи в морських спеціальних підрозділах: для магістра або спеціаліста - не менше 3 років, бакалавра - не менше 5 років.
13. НАЧАЛЬНИК ВІДДІЛУ ТРАНСПОРТУ
Завдання та обов'язки. Здійснює керівництво виробничо-господарською діяльністю транспортного відділу. Стежить за правильністю експлуатації, ремонту, технічного обслуговування автотранспорту, обладнання, паркового господарства. Контролює правильність витрачання паливно-мастильних матеріалів, ведення та облік технічної документації. Забезпечує виконання планових завдань в установлені терміни, ефективне використання транспорту. Стежить за своєчасним представленням автотранспорту на щорічний, а для спеціального автотранспорту - щоквартальний технічний огляд. Організовує правильне технічне обслуговування і ремонт автотранспорту. Своєчасно подає заявки на необхідні змінні запасні частини та інструмент. Організовує і керує парковою службою з метою недопущення розкрадання майна. Перевіряє правильність заповнення шляхових листків. Координує роботу водіїв, диспетчера, слюсарів. Здійснює добір кадрів. Контролює додержання підлеглим персоналом правил і норм охорони праці, протипожежної безпеки, виробничої санітарії.
Повинен знати: постанови, накази, розпорядження, інструкції, нормативні та інші керівні документи з питань експлуатації, технічного обслуговування, ремонту автотранспорту; комплектність і вимоги до технічного стану автомобілів, автонавантажувачів, паркового обладнання і механізмів; єдину систему планово-запобіжного ремонту; організацію ремонтних робіт транспорту та обладнання; конструктивні особливості та технічні дані транспорту підприємства; порядок і строки складання звітної документації; методи господарчого розрахунку; форми матеріального заохочення; правила і норми охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту; основи економіки та організації виробництва і праці; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж роботи за професією, пов'язаною з експлуатацією транспорту, - не менше 3 років.
14. НАЧАЛЬНИК ВОКЗАЛУ (МОРСЬКОГО)
Завдання та обов'язки. Здійснює керівництво виробничо-господарською діяльністю морського вокзалу. Організовує ефективну взаємодію усіх структурних підрозділів вокзалу, спрямовує їх діяльність на досягнення високих темпів розвитку, якісне виконання планових завдань, удосконалення культури обслуговування пасажирів, збільшення обсягу та розширення номенклатури послуг, що надаються пасажирам, як на вокзалі, так і на пасажирських суднах усіх ліній. Організовує вивчення та впровадження вітчизняних та зарубіжних передових форм та засобів обслуговування пасажирів. Забезпечує безпечні умови посадки та висадки пасажирів та стоянки суден біля причалів морського вокзалу. Організовує на пасажирських причалах рятувальні пости, обладнані відповідним справним інвентарем. Забезпечує належний санітарно-технічний стан усіх вокзальних приміщень, причалів, інших споруд та територій вокзалу. Здійснює контроль за відправленням пасажирських суден у рейс відповідно до розкладу руху. Здійснює нагляд за додержанням трудової дисципліни, відповідного порядку на суднах, що знаходяться біля причалів морського вокзалу. Забезпечує безпеку стоянки суден, здійснює контроль за додержанням правил та норм охорони морського навколишнього середовища, правил та норм охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту. Вживає заходів щодо забезпечення вокзалу кваліфікованими кадрами, найкращого використання знань та досвіду працівників, підвищення рівня їх кваліфікації.
Повинен знати: постанови, накази, розпорядження, нормативні та інші керівні документи, що стосуються діяльності морських вокзалів, правила перевезення пасажирів, багажу та вантажу; будову та конструктивні особливості пасажирських причалів та інших споруд вокзалу, а також правила їх експлуатації та ремонту; основи економіки морського транспорту; передовий досвід організації робіт з якісного обслуговування пасажирів; види та форми звітності щодо роботи морського вокзалу; нормативні акти про охорону морського навколишнього середовища; правила та норми охорони праці, виробничої санітарії та протипожежного захисту; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Післядипломна освіта в галузі управління. Стаж роботи за професією, пов'язаною з експлуатаційною діяльністю, для спеціаліста - не менше 3 років, бакалавра - не менше 5 років.
15. НАЧАЛЬНИК ГРУПИ (ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ)
Завдання та обов'язки. Керує роботами з планування організації аварійно-рятувальної підготовки групи, проведення тренувальних аварійно-рятувальних навчань у взаємодії із загоном, пароплавствами та портами. Організовує та проводить аварійно-рятувальні роботи суднами групи, веде аналіз аварійних обставин та надає необхідні рекомендації. Оформлює документацію з рятування суден та готує матеріали для ведення справ у відповідних судових органах. Бере участь у розробленні заходів, настанов та рекомендацій щодо безпеки мореплавання, проведення аварійно-рятувальних операцій, забезпечення морських буксирувань, ліквідації аварійних розливів нафти. Організовує підготовку буксирувальних експедицій суднами групи, готує інструкції із забезпечення їх безпеки. Упроваджує на суднах групи прогресивні заходи та технічні засоби судноводіння. Організовує навчання судноводіїв та рятувальників щодо забезпечення безаварійного плавання, роботу аварійно-рятувальних операцій, що проводяться. Бере участь у розслідуванні аварійних випадків та підготовці за ними проектів наказів, у здійсненні контролю за проведенням щорічних перевірок знань судноводіїв на суднах групи, в інспекторських оглядах суден групи, у підборі та розстановці командного складу групи суден. Організовує контроль за дотриманням планів завантаження суден буксирно-рятувального флоту за максимально ефективного їх використання. Розробляє разом з іншими відділами та групами загону заходи щодо підвищення якості та ефективності роботи флоту, зниження виробничих простоїв суден.
Повинен знати: накази, розпорядження, інструкції та інші керівні документи з питань, що регулюють діяльність групи; міжнародні конвенції та нормативні акти відносно аварійно-рятувальних та буксирно-перегінних робіт; положення Конвенції щодо запобігання забрудненню із суден (МАРПОЛ); нормативні вимоги щодо охорони водного навколишнього середовища; технологію безпечного проведення аварійно-рятувальних та буксирно-перегінних робіт; технічну експлуатацію флоту та спеціального спорядження; основи економіки, організації праці, виробництва та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи за професією капітана-наставника - не менше 3 років.
16. НАЧАЛЬНИК ЗМІНИ ПОРТОВОГО НАГЛЯДУ
Завдання та обов'язки. Здійснює керівництво роботами із забезпечення безаварійного судноплавства в акваторії порту та прилеглих до порту водах, а також безпеки стояння суден у порту. Регламентує переміщення суден в акваторії порту, підхідних каналах та фарватерах. Здійснює контроль за роботою портової служби регулювання руху суден, яка забезпечує судноплавство в порту та прилеглих до порту водах. Здійснює контроль за виконанням усіма суднами й організаціями, що знаходяться на території порту, законів, правил, інструкцій та розпоряджень, пов'язаних із правильним використанням суднами гідротехнічних споруд та рейдового обладнання. Дає дозвіл та здійснює контроль за оформленням приходу суден до порту та виходу суден у море в суворій відповідності до вимог міжнародних конвенцій з охорони людського життя на морі, інструкцій капітанів портів та інших положень і приписів офіційних органів. Контролює чергову зміну портового нагляду щодо своєчасного оповіщення капітанів суден, що стоять у порту й на рейді, про метеорологічні та навігаційні умови. Контролює знання особового складу зміни щодо глибин біля причалів порту, на підхідних каналах та фарватерах, у гаванях та зовнішніх рейдах. Здійснює контроль за справною дією засобів навігаційного огородження в порту та на підходах до нього. Контролює особисто або через зміну портового нагляду виконання суднами нормативних вимог щодо запобігання забрудненню моря нафтопродуктами та вживає заходів до порушників згідно з чинними положеннями. Контролює проведення очищення поверхні акваторії порту та рейду від забруднення нафтопродуктами та сміттям. Бере участь у складанні плану швартовних операцій. Веде постійну профілактичну роботу щодо запобігання порушенням чинного законодавства, загальних правил морських портів України, спрямованих на забезпечення безаварійної роботи флоту та підтримання належного порядку в порту та прилеглих до порту водах. Контролює робочий стан закріплених за портовим наглядом суден (плавзасобів), забезпечення їх документами Регістру судноплавства України, відповідність укомплектованості екіпажів суден до вимог чинного законодавства. Стягує встановлені збори за оформлення документів та огляди. Вживає заходів щодо забезпечення допомоги суднам, що зазнають лиха, у порту та на підхідних шляхах із залученням засобів, що знаходяться в його розпорядженні, у тому числі суден, що стоять у порту та на рейді. Контролює правильне ведення зміною портового нагляду журналів змінних донесень, добових зведень, контролю приходу й відходу суден та іншої встановленої документації. Проводить технічне навчання з особовим складом зміни портового нагляду.
Повинен знати: закони, постанови, розпорядження, накази, правила, нормативні та інші керівні документи, пов'язані з безпекою судноплавства та підтриманням належного порядку у порту й прилеглих до порту водах; загальні правила морських торговельних портів України; обов'язкові постанови порту; Кодекс торговельного мореплавства України; правила й нормативні документи класифікаційних товариств, які здійснюють технічний нагляд за суднами; положення міжнародних конвенцій та резолюцій Міжнародної морської організації (ІМО) щодо запобігання зіткненню суден (МППСС), охорони життя людини на морі (СОЛАС), запобігання забрудненню із суден (МАРПОЛ), про вантажну марку тощо; Положення про Інспекцію державного портового нагляду; Положення про капітана морського торговельного порту; структуру та функції Інспекції державного портового нагляду як підрозділу служби капітана порту; організацію роботи порту й флоту; організацію та систему оперативного регулювання судноплавством у порту та прилеглих до порту водах; інструкції з виходу суден у море; навігаційні та гідрографічні умови в порту та в прилеглих до порту водах; методику та правильне використання сучасних засобів портової навігації та зв'язку; конструктивні особливості портових гідротехнічних споруд; прохідні глибини на підхідних каналах, фарватерах, на рейдах, в порту та біля причалів; правила проведення морських операцій; правила перевезення вантажів та пасажирів морем; технічні засоби рятувальної служби порту, методику проведення рятувальних робіт в акваторії порту та на підходах до порту; види та правила оформлення службової документації; основи економіки, організації праці та управління; основи трудового законодавства.
Кваліфікаційні вимоги. Повна або базова вища освіта відповідного напряму підготовки (спеціаліст або бакалавр). Стаж роботи за професією капітана суден малого плавання (або штурмана далекого плавання): для спеціаліста - не менше 3 років, бакалавра - не менше 4 років. Наявність диплома капітана суден валовою місткістю від 500 до 3000 (або капітана малого плавання) або старшого помічника капітана суден валовою місткістю 3000 й більше (або штурмана далекого плавання).
17. НАЧАЛЬНИК ІНФОРМАЦІЙНО-ОБЧИСЛЮВАЛЬНОГО ЦЕНТРУ (СЛУЖБИ РЕГУЛЮВАННЯ РУХУ СУДЕН)
Завдання та обов'язки. Керує й організовує роботу з проектування та виробничої експлуатації прикладного програмного забезпечення з постановкою завдань для служби регулювання руху суден і лоцманської служби, а також інших завдань для порту. Здійснює контроль за належним станом комплексу засобів обчислювальної техніки служби регулювання руху суден: багатотермінальних обчислювальних комплексів і персональних комп'ютерів, зовнішніх пристроїв обчислювальної техніки, апаратури передавання даних, систем безперебійного електроживлення, кондиціювання та вентиляції повітря. Забезпечує безпечну технічну експлуатацію й безперервну роботу інформаційно-обчислювального центру, установлення та монтаж обладнання й апаратури, що заново впроваджуються. Бере участь у перевірці технічного стану інформаційно-обчислювального центру, проведенні профілактичних оглядів та поточного ремонту. Здійснює контроль за проведенням своєчасного ремонту та випробування обладнання центру. Вивчає існуючі та перспективні системи керування суднами та автоматизації судноводіння. Забезпечує вибір та постановку завдань, що проектуються, щодо автоматизації технологічних процесів. Організовує та забезпечує процеси проектування та впровадження нового програмного забезпечення. Бере участь як представник у розробках нового програмного забезпечення, що виконуються сторонніми організаціями. Забезпечує супровід операційних систем та резервне копіювання інформації баз даних. Здійснює обґрунтування та бере участь у замовленнях на придбання нової комп'ютерної техніки, комплектуючих та готового програмного забезпечення. Організовує технічне навчання працівників інформаційно-обчислювального центру щодо видів обладнання та програмного забезпечення. Стежить за виконанням графіка складання іспитів щодо перевірки знань з електробезпеки. Вживає заходів щодо забезпечення у виробничих приміщеннях інформаційно-обчислювального центру належного стану повітряного середовища, освітлення, температурного режиму, рівня шуму та вібрації у відповідності до санітарних норм. Організовує проведення інструктажів, забезпечує робочі місця інструкціями з охорони праці, знаками безпеки, огородженнями та попереджувальними надписами. Веде встановлену документацію.
Повинен знати: постанови, розпорядження, накази, методичні, нормативні та інші керівні документи, що стосуються обчислювальної техніки, її технічного обслуговування й ремонту; техніко-експлуатаційні характеристики, конструкційні особливості, призначення й режими роботи обладнання інформаційно-обчислювального центру; правила його експлуатації; сучасні та перспективні берегові системи забезпечення безпеки та регулювання руху суден на підходах і акваторіях морських портів; сучасні комп'ютерні технології оброблення інформації, сучасні системи програмування та системи керування базами даних; операційні системи, задачі та прикладні програми, що експлуатуються на інформаційно-обчислювальному центрі та комп'ютерах служби регулювання руху суден; організацію та керівні документи, що регламентують розроблення програмного забезпечення; правила технічної експлуатації електроустановок споживачів; основи економіки, організації праці й управління; основи трудового законодавства.