У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про припинення розгляду конституційного подання Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 Розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)", Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість"
м. Київ 20 жовтня 2009 року N 51-у/2009 | Справа N 2-51/2009 |
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича - доповідача,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на засіданні питання про припинення розгляду конституційного подання Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 Розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" від 1 липня 2009 року N 757-р (Офіційний вісник України, 2009 р., N 52, ст. 1797), Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість" від 17 липня 2009 року N 838-р (Офіційний вісник України, 2009 р., N 55, ст. 1919).
Заслухавши суддю-доповідача Джуня В.В. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Президент України звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням розглянути питання щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 Розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" від 1 липня 2009 року N 757-р (далі - Розпорядження N 757), Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість" від 17 липня 2009 року N 838-р (далі - Розпорядження N 838), дію яких зупинено Указом "Про зупинення дії пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 липня 2009 року N 757-р та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 року N 838-р" від 4 вересня 2009 року N 706.
Оспорюваним приписом пункту 2 Розпорядження N 757 зобов'язано взяти до відома, що для упорядкування податкового обліку платники податку на додану вартість декларують суму податкового кредиту у період виникнення податкового зобов'язання, а у разі встановлення органами державної податкової служби факту виписки податкових накладних, згідно з якими не задекларовано (не сплачено) податкові зобов'язання, обсяг яких за оподаткованими операціями перевищує суму, визначену підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону України "Про податок на додану вартість", реєстрація платників податку на додану вартість анулюється.
Положеннями Розпорядження N 838 зобов'язано Державну податкову адміністрацію під час адміністрування податку на додану вартість:
- відносити до найвищого ступеня ризику факт подання платником податку податкової декларації з податку на додану вартість за звітний податковий період, складеної з урахуванням податкових накладних, виписаних в іншому, ніж звітний, податковому періоді, та своєчасного нарахування і сплати податку;
- враховувати впродовж проведення камеральних перевірок показників податкової звітності з податку на додану вартість, що коригування або уточнення платником податку показників декларації, пов'язане з несвоєчасним включенням сум податкової накладної до складу податкового зобов'язання або податкового кредиту, за відповідний звітний податковий період є виправданим у разі, якщо воно здійснюється протягом двох місяців з дати настання граничного строку подання відповідної декларації;
- у разі коригування або уточнення платником податку показників декларації в обсязі 10 або більше відсотків загальної суми податкових зобов'язань та/або податкового кредиту, задекларованих у відповідному податковому періоді, проводити за участю підрозділів податкової міліції протягом місяця з дня його здійснення перевірку достовірності сум податку на додану вартість, нарахованого і сплаченого на всіх етапах поставки товарів (робіт, послуг), та інформувати протягом трьох днів з дня здійснення такого коригування або уточнення органи внутрішніх справ для вжиття ними заходів реагування в межах компетенції;
- у місячний строк привести у відповідність з Розпорядженням N 838 власні нормативно-правові акти.
У конституційному поданні стверджується, що Кабінет Міністрів України через надання зазначених вказівок органам Державної податкової служби здійснив регулювання порядку сплати податку на додану вартість, оскільки його підзаконними актами встановлено додаткові правила щодо порядку сплати цього податку. На думку Президента України, видавши Розпорядження N 757, Розпорядження N 838, Уряд України перевищив свої повноваження, втрутився у законодавчі повноваження Верховної Ради України та діяв у спосіб, не передбачений Конституцією та законами України, що суперечить частині другій статті 6, частині другій статті 19, частині другій статті 67, статті 75, пункту 3 частини першої статті 85, статті 91, пункту 1 частини другої статті 92, частині третій статті 113, частині першій статті 117 Конституції України.
2. Третя колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою від 12 жовтня 2009 року відмовила у відкритті конституційного провадження на підставі пункту 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" - непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні, у зв'язку з тим, що в процесі вивчення конституційного подання було встановлено, що оспорювані положення пункту 2 Розпорядження N 757, Розпорядження N 838 визнано такими, що втратили чинність відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання адміністрування податку на додану вартість" від 9 вересня 2009 року N 1120-р.
3. Президент України своєю заявою від 13 жовтня 2009 року вих. N 1-1/2352 відкликав конституційне подання щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 Розпорядження N 757, Розпорядження N 838.
Згідно з частиною першою статті 44 Закону України "Про Конституційний Суд України" конституційне подання може бути відкликане за письмовою заявою суб'єкта, який його направив до Конституційного Суду України, в будь-який час до дня розгляду на пленарному засіданні Конституційного Суду України.
Конституційний Суд України припиняє розгляд конституційного подання, якщо після прийняття ухвали колегії суддів Конституційного Суду України про відмову у відкритті провадження у справі суб'єкт права на конституційне подання письмовою заявою відповідно до статті 44 Закону України "Про Конституційний Суд України" відкликав конституційне подання (параграф 51-1 Регламенту Конституційного Суду України) .
Враховуючи викладене та керуючись статтею 3, частиною першою статті 44, статтею 50 Закону України "Про Конституційний Суд України", параграфом 51-1 Регламенту Конституційного Суду України, Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Припинити розгляд конституційного подання Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 Розпорядження Кабінету Міністрів України "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" від 1 липня 2009 року N 757-р, Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість" від 17 липня 2009 року N 838-р на підставі частини першої статті 44 Закону України "Про Конституційний Суд України", параграфа 51-1 Регламенту Конституційного Суду України - у зв'язку з письмовою заявою Президента України про відкликання його подання.
2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ