У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) постанов Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228", "Деякі питання реалізації військового майна"
м. Київ 2 вересня 2009 року N 46-у/2009 | Справа N 2-41/2009 (N 1-47/2009) |
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича - доповідача,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на засіданні питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) постанов Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228" від 10 вересня 2008 року N 816 (Офіційний вісник України, 2008 р., N 70, ст. 2353), "Деякі питання реалізації військового майна" від 11 лютого 2009 року N 88 (Офіційний вісник України, 2009 р., N 11, ст. 333).
Заслухавши суддю-доповідача Овчаренка В.А. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - Президент України - відповідно до пункту 15 частини першої статті 106 Конституції України видав Указ від 6 березня 2009 року N 124, яким зупинив дію постанов Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228" від 10 вересня 2008 року N 816 (далі - Постанова N 816), "Деякі питання реалізації військового майна" від 11 лютого 2009 року N 88 (далі - Постанова N 88), та звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням розглянути питання щодо їх відповідності Конституції України (конституційності).
- видання Кабінетом Міністрів України в цілому Постанови N 816 без узгодження з органами держави у галузі експертного контролю - Президентом України та Радою національної безпеки і оборони України. Це не відповідає пунктам 1, 17 частини першої статті 106, частині першій статті 107 Конституції України, згідно з якими Президент України забезпечує національну безпеку України, здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони, а Рада національної безпеки і оборони України є координаційним органом у цих сферах діяльності;
- надання Постановою N 816 права державному підприємству "Зовнішньоторговельна фірма "ТАСКО-експорт" здійснювати у повному обсязі експорт та імпорт товарів військового призначення і товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю. Це положення, на думку глави держави, не відповідає статтям 17, 18 Конституції України, оскільки суперечить основним принципам державної політики у сфері військово-технічного співробітництва, створює передумови витоку інформації, що становить державну таємницю, та загрозу національній безпеці України;
- утворення Постановою N 88 Державного спеціалізованого підприємства "Укрспецторг" і наділення його монопольним правом з реалізації військового майна на внутрішньому ринку (шляхом усунення з внутрішнього ринку інших підприємств, які реалізовували військове майно). Президент України вважає, що це не відповідає частині третій статті 42 Основного Закону України, оскільки має місце неправомірне обмеження конкуренції та зловживання монопольним становищем на ринку;
- позбавлення суб'єктів господарювання права вносити зміни у договори стосовно збільшення обсягу та розширення номенклатури реалізації військового майна, які були укладені на час видання Постанови N 88. На думку Президента України, Кабінет Міністрів України втрутився у сферу законодавчих повноважень і порушив пункт 8 частини першої статті 92 Конституції України, згідно з яким правила конкуренції та норми антимонопольного регулювання визначаються виключно законом;
- ліквідації Постановою N 88 Державного департаменту надлишкового майна та земель у складі Міністерства оборони України, оскільки за пунктом 22 частини першої статті 85 Конституції України питання затвердження загальної структури, визначення функцій Збройних Сил України належить до повноважень Верховної Ради України.
Суб'єкт права на конституційне подання вважає, що, видавши Постанову N 816 та Постанову N 88, Кабінет Міністрів України порушив також частину другу статті 6, частину другу статті 19, частину третю статті 113 Конституції України.
2. Друга колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою від 23 червня 2009 року відмовила у відкритті конституційного провадження у справі згідно з пунктом 2 частини першої статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України".
3. Вирішуючи питання щодо відкриття конституційного провадження у справі, Конституційний Суд України виходить з такого.
3.1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 150 Конституції України, пункту 1 статті 13 Закону України "Про Конституційний Суд України" питання, порушене Президентом України у конституційному поданні, щодо неконституційності Постанови N 88 підвідомче Конституційному Суду України. Конституційне подання за формою і змістом відповідає вимогам, передбаченим статтями 13, 38, 39, 40, 71 Закону України "Про Конституційний Суд України".
На підставі наведеного Конституційний Суд України дійшов висновку про необхідність відкриття провадження у справі у цій частині конституційного подання.
3.2 У період підготовки матеріалів справи до розгляду Конституційним Судом України, Кабінет Міністрів України видав Постанову "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2008 р. N 816" від 19 серпня 2009 року N 878, а отже, є підстави для відмови у відкритті конституційного провадження у справі в частині визнання неконституційною Постанови N 816, оскільки юрисдикція Конституційного Суду України не поширюється на нормативно-правові акти, що втратили чинність (Рішення Конституційного Суду України від 14 листопада 2001 року N 15-рп/2001) .
Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150, 153 Конституції України, статтями 13, 39, 40, 45, 46, 50, 71 Закону України "Про Конституційний Суд України", Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Відкрити конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації військового майна" від 11 лютого 2009 року N 88.
2. Відмовити у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 1999 р. N 1228" від 10 вересня 2008 року N 816 на підставі пункту 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" - непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
(Текст взято з сайту Конституційного Суду України)