• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Типової базисної структури навчальних планів підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах у 2001/2002 навчальному році

Міністерство освіти і науки України | Наказ, Інші від 12.06.2001 № 448 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Інші
  • Дата: 12.06.2001
  • Номер: 448
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, Інші
  • Дата: 12.06.2001
  • Номер: 448
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 448 від 12.06.2001
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства освіти і науки N 295 від 13.04.2004 )
Про затвердження Типової базисної структури навчальних планів підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах у 2001/2002 навчальному році
З метою організації розробки нових робочих навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах відповідно до вимог законів України "Про професійно-технічну освіту", "Про загальну середню освіту" та забезпечення необхідних умов щодо їх впровадження у 2001/2002 навчальному році
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типову базисну структуру навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників та розподіл навчального часу з природничо-математичної і гуманітарної підготовки для професійно-технічних навчальних закладів (додаток 1, пояснювальна записка), запровадити її, починаючи з 2001/2002 навчального року.
2. Департаменту розвитку професійно-технічної освіти (В.В.Томашенко) здійснити заходи щодо запровадження у професійно-технічних навчальних закладах нових робочих навчальних планів та забезпечення необхідних умов для їх реалізації в новому 2001/2002 навчальному році.
3. Науково-методичному центру професійно-технічної освіти (Є.М.Судаков) до 18 червня 2001 року затвердити типові навчальні плани та програми викладання предметів "Інформатика та інформаційні технології", "Українське ділове мовлення".
4. Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, директорам обласних навчально-методичних центрів професійно-технічної освіти провести відповідну організаційну роботу та надати практичну допомогу професійно-технічним навчальним закладам щодо розробки робочих навчальних планів згідно з цим наказом.
5. Науково-методичному центру професійно-технічної освіти (Є.М.Судаков) спільно з Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти (В.В.Олійник, за згодою) здійснити курсову підготовку методистів обласних навчально-методичних центрів професійно-технічної освіти, в тому числі з предметів "Громадянська освіта", "Інформатика та інформаційні технології".
6. Опублікувати цей наказ в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, газеті "Освіта України" та журналі "Професійно-технічна освіта".
7. Наказ Міністерства освіти України від 17.08.98 р. N 304 вважати таким, що втратив чинність.
8. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра В.О.Огнев'юка.
Міністр В.Г.Кремень
Додаток N 1
до наказу Міністерства
освіти і науки України
від 12 червня 2001 р. N 448
Типова базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах (35 год. на тиждень)
Структура змісту
професійно-технічної
освіти
На базі повної загальної
середньої освіти
На базі базової загальної
середньої освіти
з отриманням
повної загальної
середньої освіти
без отримання
повної загальної
середньої освіти
0.5
р.
1 р.1.5 р.2 р.2.5
р.
2.5
р.
3
р.
3.5
р.
4
р.
1
р.
1.5
р.
2
р.
2.5
р.
1.Загальнотехнічна
підготовка
50 -
100
50 -
200
50 -
250
50 -
300
50 -
400
50 -
200
50 -
300
50 -
350
50 -
400
50 -
150
50 -
200
50 -
300
50 -
400
2.Професійно-теоретична
підготовка
100
-
150
200
-
300
250
-
400
350
-
500
450
-
900
200
-
500
250
-
650
490
-
930
650
-
1100
150
-
250
210
-
420
350
-
590
450
-
900
3.Професійно-практична
підготовка
571
-
471
948
-
698
1523
-
1173
2103
-
1703
2618
-
1818
1470
-
1020
2100
-
1450
2540
-
1800
3060
-
2260
928
-
728
1493
-
1133
2033
-
1543
2648
-
1748
4.Природничо-
математична
підготовка
781781781781
5.Гуманітарна
підготовка
347272727261961961961972727272
6.Фізична культура і
здоров'я
2550901101601601802002205090110160
7.Допризовна підготовка
юнаків (основи
медичних знань для
дівчат)
7070707070707070
8.Предмети, які вільно
обираються

25

45

45

45

45

45

45

45

45

45

45

45

45
9.Іспити та інші форми
контролю

35

35

70

70

105

105

105

105

105

35

70

70

105
10.Консультації507010015035035035035035070100150350
Усього: фонд навчального
час п. п. 1 - 9
84014002100280035003500420049005600140210028003500
Кількість навчальних
тижнів
24406080100100120140160406080100
Додаток N 2
до наказу Міністерства
освіти і науки України
від 12 червня 2001 р. N 448
Розподіл навчального часу з природничо-математичної та гуманітарної підготовки для професійно-технічних навчальних закладів
Навчальні предметиНа базі повної загальної
середньої освіти
На базі базової загальної
середньої освіти
з отриманням
повної загальної
середньої освіти
без отримання
повної загальної
середньої освіти
0.5
р.
1 р.1.5 р.2 р.2.5
р.
2.5
р.
3
р.
3.5
р.
4
р.
1
р.
1.5
р.
2
р.
2.5
р.
I.Природничо-
математична
підготовка
781781781781
Розподіл
год.
IIIIII
Математика240250260
Фізика206216226
Хімія130120110
Інформатика707070
Біологія,
основи
екології
1059585
Географія303030
II.Гуманітарна
підготовка

34

72

72

72

72

619

619

619

619

72

72

72

72
1.Українська мова і
література
210210210210
2.Зарубіжна
література
70707070
3.Історія України 70707070
4.Українське ділове
мовлення
38383838
5.Всесвітня історія 70707070
6.Громадянська
освіта*

17

38

38

38

38
7.Іноземна мова 130130130130
8.Основи правових знань17343434343434343434343434
9.Людина і суспільство 35353535
ВСЬОГО: I + II3472727272140014001400140072727272
_____________
* Вводиться за умови розробки відповідного програмно-методичного забезпечення.
Пояснювальна записка
Типова базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах (ПТНЗ) на 2001/2002 навчальний рік із загальноосвітніх дисциплін складена на основі Типового навчального плану III ступеня загальноосвітніх навчальних закладів (технологічний напрям).
Розподіл навчального часу з природничо-математичної та гуманітарної підготовки в ПТНЗ враховує основні вимоги законів України "Про освіту", "Про професійно-технічну освіту", "Про загальну середню освіту", Положення про організацію навчально-виробничого процесу в професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 18.05.98 р. N 181.
Розподіл годин базисної структури передбачає природничо-математичну підготовку в обсязі 781 год.; гуманітарну підготовку - 619 год. (без урахування годин на фізичну культуру і здоров'я та допризовну підготовку юнаків (основи медичних знань для дівчат).
Гранично допустиме навчальне навантаження учнів наближене до вимог державного стандарту, визначеного Типовим навчальним планом загальноосвітньої школи.
Робочі навчальні плани для ПТНЗ складаються навчальними закладами на основі Тимчасової базисної структури навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників і затверджуються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Індивідуальні та експериментальні варіанти навчальних планів, зокрема для державних професійно-технічних училищ, вищих професійних училищ, центрів професійно-технічної освіти та навчальних закладів інших форм власності, погоджуються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і затверджуються Міністерством освіти і науки України.
При складанні робочих навчальних планів для ПТНЗ, які, крім професійної, надають повну загальну середню освіту, у частині загальноосвітньої підготовки до 15 відсотків навчального часу можуть перерозподілятися між освітніми галузями з урахуванням профілю підготовки кваліфікованих робітників.
Порядок реалізації базисної структури вирішується навчальним закладом самостійно шляхом перерозподілу часу між півріччями або курсами. При цьому необхідно дотримуватися гранично допустимого навчального навантаження учнів (35 год. на тиждень), яке не повинно перевищувати обсягу, встановленого Типовою базисною структурою навчального плану.
Програмами передбачається можливість вносити зміни до тематики курсів, окремих тем і розділів дисциплін залежно від рівня підготовки учнів, специфіки професії; добирати конкретний прикладний матеріал; обирати форми контролю знань учнів, враховуючи рівень вимог державної підсумкової атестації учнів.
При цьому важливо, щоб при навчанні учням були зрозумілі зміст і практична необхідність вивченого матеріалу, його значення та зв'язок з відповідною професійною діяльністю; щоб кожен учень зміг відчути можливість і необхідність професійного застосування набутих ним знань.
На вивчення предмета "Математика" відводиться 240 - 260 годин, з яких половина - на вивчення геометрії.
Провідною ідеєю організації процесу вивчення курсу математики є рівнева і профільна диференціація, що забезпечується введенням трьох напрямів з різним обсягом навчального матеріалу, ступенем його обгрунтованості і повноти змісту.
На вивчення предмета "Фізика" відводиться 206 - 226 годин, з яких 12 - 14 годин - на вивчення курсу "Астрономія".
У межах відведеного навчальним планом часу викладачам надається право вилучати деякі питання і додатково вводити інші залежно від професії, орієнтуючись на розділ програми "Основні вимоги до знань і вмінь учнів".
Диференціація навчання повинна здійснюватись за напрямами відповідно до обраної професії, а саме: курс загальнокультурної орієнтації пропонується учням професій у галузі легкої промисловості, сільського господарства та сфери послуг, де фізика розглядається як елемент загальної освіти (206 годин); курс прикладного характеру пропонується для підготовки спеціалістів металургійних, гірничих професій; галузей машино- і приладобудування, будівництва, транспорту тощо (216 годин); курс поглибленого рівня, орієнтований на грунтовну фізико-математичну підготовку учнів (226 годин).
З нового 2001/2002 навчального року вводяться такі предмети: "Біологія, основи екології", на який відводиться 105 годин - для підготовки спеціалістів біотехнологічного профілю, 95 годин - для професій сільськогосподарського профілю та 85 годин - для підготовки спеціалістів професій, що не потребують поглибленого вивчення біології. Даний курс визначається необхідністю біологічних та екологічних знань кожній людині для забезпечення її загальнокультурного та професійного рівня, сприятиме формуванню в учнів цілісної картини світу, допоможе усвідомити своє місце і значення в системі "суспільство - людина - природа"; у групах, де навчання здійснюється на базі повної загальної середньої освіти, замість предмета "Етнографія і фольклор" - предмет "Громадянська освіта" (38 годин) в ході розробки відповідного програмно-методичного забезпечення; у групах, де навчання здійснюється з отриманням повної загальної середньої освіти, курс "Інформатика та інформаційні технології" (104 години), з них: 70 годин - на курс "Інформатика", 34 години - на професійно орієнтований курс (спецкурс) "Інформаційні технології", за рахунок годин курсу "Основи інформатики та автоматизація виробництва", курс "Людина і суспільство" ("Основи філософії" - з 2002/2003 навчального року) - 35 годин; у групах, де навчання здійснюється без здобуття повної загальної середньої освіти, замість предмета "Етнографія і фольклор" - предмет "Українське ділове мовлення" (38 годин).
На вивчення предмета "Хімія" відводиться 130 - 110 годин, "Географія" - 30 годин.
У ПТНЗ, які здійснюють навчання з отриманням повної загальної середньої освіти, на вивчення предметів гуманітарного циклу передбачено 619 годин, з них 210 годин - українська мова і література, 70 годин - зарубіжна література, 70 годин - історія України, 70 годин - всесвітня історія, 130 годин - іноземна мова, 34 години - основи правових знань та 35 годин - людина і суспільство.
На вивчення української мови в ПТНЗ з українською мовою навчання у 2001/2002 навчальному році відводиться 140 годин, 70 годин - на вивчення української літератури.
Зменшення кількості годин на вивчення української літератури не передбачає виключення навчального матеріалу. Реалізацію навчальної програми треба забезпечити за рахунок інтенсифікації навчального процесу (шляхом оглядового, самостійного вивчення окремих тем та їх доцільного об'єднання).
У ПТНЗ, де навчання здійснюється російською мовою, на вивчення української та російської мови і літератури відводиться 280 годин, зокрема по 140 годин на кожен із предметів.
Зарубіжна література як окремий предмет не викладається, а інтегрується при викладанні української та російської літератур.
Вивчення предметів гуманітарного циклу, зокрема української мови та літератури, зарубіжної літератури, історії, має стати засобом формування та становлення особистості, її інтелекту, почуттів, волі, переконань, засобом пізнання навколишнього світу. Учні повинні усвідомити, що рідна мова, література, історія сприяють виявленню і задоволенню як духовних, так і матеріальних потреб людей, об'єднують їх для досягнення добробуту і збереження духовних цінностей, єднають покоління, формують національну свідомість і культуру нації.
Завдання викладачів предметів гуманітарного циклу - відкрити учням доступ до джерел української духовності, культури, навчити їх постійно збагачувати свій духовний потенціал, утверджувати себе в колективі і в суспільстві.
У ПТНЗ на гуманітарну підготовку учнів на базі повної загальної середньої освіти відводиться 72 години, з них 38 годин - на предмет "Громадянська освіта", а 34 години - на "Основи правових знань".
Вивчення предмета "Громадянська освіта" обсягом 38 годин має дати учням необхідні базові знання з політичних і правових питань, розвинути громадянське почуття учнів, зробити їх політично та громадсько активними.
Актуальність вивчення предмета "Основи правових знань" зумовлена необхідністю засвоєння учнями ПТНЗ правових знань, потрібних у майбутньому фахівцеві в його практичній діяльності. В обсязі матеріалу, розрахованого на ефективне вивчення учнями ПТНЗ, характеризуються основні галузі правової системи України.
У групах, де навчання здійснюється без отримання повної загальної середньої освіти, на предмети гуманітарної підготовки відводиться 72 години. З них 38 - на "Українське ділове мовлення", 34 - на "Основи правових знань".
Згідно з Типовою базисною структурою навчальних планів предмет "Фізична культура і здоров'я" пропонується для трьох категорій учнів: на базі повної загальної середньої освіти відводиться від 25 до 160 годин; на базі базової загальної середньої освіти із здобуттям повної загальної середньої освіти відводиться від 160 до 220 годин; на базі базової загальної середньої освіти без отримання повної загальної середньої освіти відводиться від 50 до 160 годин. Розподіл годин здійснюється залежно від терміну навчання з розрахунку 2 години на тиждень. Після закінчення курсу учні складають залік. При оцінюванні вмінь учнів треба керуватися "Державними тестами і нормативами оцінки фізичної підготовленості населення України" (постанова Кабінету Міністрів України від 15.01.96 р. N 80).
Підготовка юнаків до проходження строкової служби у Збройних Силах та інших військових формуваннях України здійснюється на уроках допризовної підготовки обсягом 70 годин. Цей курс передбачає надання учням початкових знань з військової справи, медико-санітарної підготовки, цивільної оборони, сприятиме формуванню психологічної готовності до військової служби та почуття патріотизму.
Юнаки, які за станом здоров'я або з інших причин не проходять допризовної підготовки, та дівчата залучаються до занять з основ медичних знань та цивільної оборони (відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 29.06.2000 р. N 251).
Навчальні досягнення учнів з професійної, природничо-математичної, гуманітарної підготовки для професійно-технічних навчальних закладів оцінюються за 12-бальною шкалою відповідно до діючих критеріїв.
Навчальний рік завершується державною підсумковою атестацією згідно з Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р. N 588.
Надруковано: "Освіта України", N 27, 26 червня 2001 р.