МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
N 440 від 31.10.2001
Про затвердження Рекомендацій щодо раціонального використання бюджетних коштів у закладах охорони здоров'я
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 N 5980/2 до доручення Президента України від 25.04.2001 р. N 1-14/479 щодо реалізації основних положень Послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2000 році" (до пункту 5 абзацу третього), з метою посилення контролю та забезпечення цільового і ефективного використання бюджетних коштів у закладах охорони здоров'я
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Рекомендації щодо раціонального використання бюджетних коштів у закладах охорони здоров'я.
2. Міністру охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам обласних, Севастопольської міської державних адміністрацій, начальнику Головного управління охорони здоров'я Київської міськдержадміністрації, керівникам закладів та установ охорони здоров'я, підпорядкованих МОЗ, забезпечити організацію планування та використання бюджетних коштів відповідно до вимог цих Рекомендацій.
Міністр В.Ф.МоскаленкоЗАТВЕРДЖЕНО
Наказом Міністерства
охорони здоров'я України
від 31.10.2001 N 440
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо раціонального використання бюджетних коштів у закладах охорони здоров'я
I. Загальні положення
1. Формування обсягів бюджетних коштів, порядок їх затвердження та використання закладами охорони здоров'я здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України, законів України, постанов Кабінету Міністрів України, інших актів законодавства (перелік додається).
2. Бюджетне призначення - це повноваження, надане головному розпоряднику бюджетних коштів Бюджетним кодексом України, законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет, що має кількісні та часові обмеження і дозволяє надавати бюджетні асигнування.
3. Для здійснення програм та заходів бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів, які поділяються на головних та нижчого рівня.
4. Розпорядниками бюджетних коштів є бюджетні установи (заклади охорони здоров'я) в особі їх керівників, уповноважені на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення видатків з бюджету.
5. Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та проводять видатки тільки в межах бюджетних асигнувань, передбачених у кошторисах доходів та видатків.
6. Зобов'язання, взяті з перевищенням повноважень, встановлених чинними нормативними актами, не вважаються бюджетними зобов'язаннями. Витрати бюджету на покриття таких зобов'язань не можуть здійснюватись.
II. Окремі показники роботи закладу
7. Основним фінансовим документом бюджетного закладу охорони здоров'я є кошторис доходів і видатків, який визначає обсяг і спрямування коштів для виконання функцій та досягнення цілей, визначених на бюджетний період відповідно до бюджетних призначень.
8. При визначенні обсягів видатків розпорядниками бюджетних коштів враховується об'єктивна потреба в коштах закладу охорони здоров'я, виходячи з її основних виробничих показників і контингентів, обсягу виконуваної роботи, штатних посад, необхідності реалізації окремих програм та пріоритетних заходів.
9. Показники видатків, що включаються до кошторису, обгрунтовуються відповідними розрахунками за економічними кодами бюджетної класифікації.
10. Розпорядниками коштів забезпечується виконання показників, затверджених доходною та видатковою частинами кошторисів.
11. Розпорядники бюджетних коштів несуть відповідальність за обгрунтованість планування видатків та ефективність використання коштів, дотримання режиму економії та використання резервів закладу.
12. Підставою для визначення показників кошторису закладів охорони здоров'я є: у лікарнях усіх видів, санаторіях і будинках дитини - число ліжок, кількість ліжко-днів, в амбулаторно-поліклінічних закладах - число відвідувань хворих до лікарів, чисельність працівників, площа приміщень тощо.
13. Число днів роботи ліжка в кошторисі закладу на плановий рік визначається виходячи з нормативного показника по різних профілях звітних даних за попередні роки, з урахуванням можливостей подальшого поліпшення їх використання та удосконалення структури.
14. Не допускаються економічні втрати від зниження навантаження лікарняних ліжок.
15. Основним показником діяльності амбулаторно-поліклінічних закладів (структурних підрозділів) є кількість відвідувань хворих до лікарів.
16. Ліжковий фонд звичайних стаціонарів закладів охорони здоров'я, що функціонує неефективно, необхідно замінити альтернативними стаціонарно-поліклінічними видами медичної допомоги - денними стаціонарами при амбулаторно-поліклінічних закладах, стаціонарами вдома різного профілю тощо.
III. Оплата праці
17. Підставою для визначення витрат на оплату праці в закладах охорони здоров'я є штатний розпис, затверджений у встановленому порядку, тарифікаційний список.
18. Штатна чисельність працівників закладів охорони здоров'я формується на підставі штатних нормативів і типових штатів, номенклатури посад в межах затверджених бюджетних асигнувань на заробітну плату. Фактична штатна чисельність працівників закладу не може перевищувати затверджену штатним розписом.
19. Посадові оклади (ставки заробітної плати), доплати, надбавки, премії, інші види заохочень чи винагород, матеріальна допомога встановлюються у відповідності до чинних нормативних актів, в межах фонду заробітної плати.
20. При використанні коштів на оплату праці не допускається завищення ставок і посадових окладів, виплати заробітної плати за невідпрацьований час, неправильного обрахування середньої заробітної плати при оплаті відпусток та їх тривалості, доплат, надбавок, премії тощо.
21. Суміщення професій (посад), виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника здійснюються у разі виробничої необхідності та неможливості виконання обсягу робіт наявним складом працівників.
22. Оплата праці у випадках, зазначених у пункті 21, проводиться за фактичний обсяг виконаних робіт в межах фонду оплати праці.
IV. Придбання матеріалів, предметів та інші послуги і видатки для поточних господарських потреб
23. Використання транспортних засобів закладів охорони здоров'я проводиться за прямим призначенням з дотримуванням норм витрат паливно-мастильних матеріалів, обгрунтованості списання автозапчастин, правильності заповнення шляхових листів, доцільності їх виписування на вихідні та святкові дні. Не допускаються приписки кілометрів пробігу, виїздів автотранспорту з несправним спідометром, втрат робочого часу через простої автотранспорту в зв'язку з відсутністю пального, запчастин, недоліками в організації та тривалості проведення поточного і капітального ремонту.
24. Канцелярські і поштово-телеграфні витрати проводяться, виходячи з необхідності максимальної ощадливості у їх використанні та недопущення оплати особистих міжміських та міських телефонних розмов за рахунок державних коштів.
25. При проведенні видатків на поточний ремонт необхідно дотримуватись правильності оплати фактично виконаних обсягів робіт та розцінок з урахуванням чисельності штатних працівників ремонтно-будівельних професій (мулярів, штукатурів, слюсарів-сантехніків, столярів тощо).
26. Необхідно забезпечити обгрунтованість витрачання коштів на ремонт і технічне обслуговування медичної техніки, не допускається включення в договори на його здійснення списане та непридатне до експлуатації обладнання.
27. Витрати на вивезення твердих побутових відходів.
27.1. Розрахунки за вивіз твердих побутових відходів у закладах охорони здоров'я здійснюються на підставі середньорічних норм накопичення та періодичності їх вивезення.
27.2. При оплаті рахунків слід звіряти розрахунки за фактично вивезену кількість твердих побутових відходів та внесені своєчасні зміни розрахункових сум у разі скорочення ліжок, структурних підрозділів тощо.
28. Дотримуватись ефективного використання вільних приміщень, медичного обладнання, іншого майна закладів охорони здоров'я, шляхом передачі їх в оренду.
29. При здачі в оренду вільних приміщень та майна керуватись діючими нормативно-правовими актами, забезпечувати повноту отримання плати за оренду та своєчасну оплату орендарями комунальних послуг, в т.ч. за спожиті енергетичні ресурси (тепло-, водо-, газо-, електропостачання), виконання інших умов договору.
30. При визначені господарських витрат закладами охорони здоров'я приміщення, що здаються в оренду іншим організаціям та структурним підрозділам, що утримуються за рахунок коштів спеціального фонду, не враховується.
31. При використанні коштів на придбання обладнання, твердого і м'якого інвентарю не допускаються випадки придбання зайвого, непотрібного обладнання і інвентарю, який фактично не використовується, випадків дострокового його списання, заміни придбаного інвентарю і обмундирування зношеним.
32. Списання, відчуження і передачу основних фондів та інших матеріальних цінностей проводиться у відповідності до діючих нормативно-правових актів.
33. Витрати на відрядження працівникам закладів охорони здоров'я здійснюються відповідно до чинних нормативних актів в межах затверджених бюджетних асигнувань на цю мету, з урахуванням дійсної потреби, обгрунтованості встановлених термінів, доцільності відрядження тощо в межах затверджених бюджетних асигнувань на цю мету.
V. Комунальні послуги та енергоносії
34. При проведенні видатків на оплату за спожиті енергоносії та комунальні послуги здійснюється контроль за виконанням обслуговуючими організаціями договірних зобов'язань, фактично виконаних обсягів робіт та послуг, правильності застосування діючих цін і тарифів, проведених розрахунків. Площі та інші показники, зазначені у договорі, повинні відповідати показникам у виставлених рахунках.
35. Оплата рахунків за спожиті енергетичні ресурси та комунальні послуги здійснюється відповідно до показників приладів обліку.
36. Оплата теплопостачання.
36.1. Дотримуватись відповідності розрахункового показника - кубатура будинків по зовнішньому обміру, зазначеного у договорі на споживання тепла, - фактичному. У випадку, коли упродовж року передбачалась зміна кубатури в зв'язку з капітальним ремонтом, реконструкцією, будівництвом, виведенням із експлуатації, при оплаті рахунків за опалення враховується фактичний термін введення в дію об'єкту, або виведення із експлуатації, а не плановий.
36.2. Періодично перевіряти чи всі службові приміщення, кубатура яких включена в розрахунок або інші платіжні документи, фактично опалюються (підвали, складові клітки, складські приміщення тощо).
37. Оплата водопостачання і водовідведення.
37.1. Дотримуватись відповідності розрахункового показника водолічильників до вказаного у платіжних документах та фактичних облікових даних. При відсутності водолічильників оплата проводиться за встановленими діючими нормами водоспоживання, передбаченими Правилами користування системами комунального водопостачання.
37.2. Правильність застосування тарифів на воду і послуги каналізації.
37.3. При сплаті рахунків за водопостачання по граничних нормах враховується, що при проведенні капітального ремонту приміщень закладів охорони здоров'я з відключенням води на період ремонту необхідно переглянути розрахунки граничних норм і суму оплати за воду;
37.4. При укладанні договору на водопостачання необхідно враховувати проектну потужність закладу та своєчасно вносити зміни в розрахунки сум плати за водопостачання при скороченні кількості ліжок.
38. Оплата гарячого водопостачання.
При відсутності лічильників оплата за гаряче водопостачання проводиться по граничних нормах, здійснюється постійний контроль за правильним застосуванням тарифів, своєчасним внесенням змін при скорочені кількості ліжок або тимчасовим виходом з ладу харчоблоку, пральні, тощо.
39. Оплата природного газу.
39.1. При оплаті рахунків за споживання газу перевіряється достовірність вказаної кількості спожитого газу з обліковими даними газових лічильників.
39.2. У випадках зміни кількості газового обладнання, режиму роботи, тимчасовому демонтажу газових приладів своєчасно повідомляються служби обліку та контролю за витрачанням газу з метою перегляду розрахункової суми плати за газ.
40. Витрати на електроенергію.
При оплаті рахунків за спожиту електроенергію перевіряється достовірність даних у представлених рахунках і облікових фактичних даних згідно з показниками лічильників. Споживання електроенергії для освітлення і на технологічні цілі різні, облік їх ведеться окремо.
41. З метою економії бюджетних коштів встановлюються лічильники тепло-, водо-, газопостачання.
При споживанні газу, електроенергії необхідно слідкувати за встановленими лімітами, не допускається їх перевитрата, посилити контроль за раціональним використанням наданих послуг, суворо дотримуватись режиму економії.
VI. Придбання медикаментів та продуктів харчування
42. Витрачання коштів на придбання медикаментів та перев'язувальних засобів здійснюється згідно з затвердженими в кошторисі розрахунковими нормами витрат.
43. Забезпечується облік і збереження медикаментів, особливо дороговартісних, наркотиків, спирту етилового в стаціонарах - на 1 ліжко/день, в амбулаторно-поліклінічних закладах - на лікарські відвідування.
44. Не проводиться їх відпуск по вимогах, не підтверджених лікарськими призначеннями, кількість списаних медикаментів з матеріально відповідальних осіб повинна відповідати фактично отриманої кількості відділеннями та кабінетами.
45. Необхідно дотримуватись вимог діючих нормативно-правових актів щодо безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів окремим категоріям населення.
46. Витрачання коштів на продукти харчування здійснюються в межах затверджених асигнувань та розрахункових норм витрат на 1 ліжко/день, дотримуватись рівномірності по місяцях протягом року.
47. Списання на витрати продуктів харчування проводиться на підставі щоденних меню - вимог і в суворій відповідності з фактичною наявністю хворих у стаціонарах.
48. Здійснюється постійний контроль за повнотою оприбуткування та закладкою харчових продуктів їжі, її якістю і калорійністю.
VII. Капітальний ремонт та обладнання
49. Використання коштів на проведення капітального ремонту будівель і споруд проводиться при наявності відповідної кошторисної та технічної документації, затвердженої в установленому порядку, правильності застосування розцінок, коефіцієнтів, достовірності обсягів виконаних робіт, обгрунтованості списаних матеріалів.
50. Придбання матеріальних цінностей та надання послуг за рахунок бюджетних коштів здійснюється з обов'язковим проведенням запиту цінових пропозицій, торгів (тендерів) відповідно до діючого чинного законодавства.
51. При використанні бюджетних коштів необхідно дотримуватись розрахунково-платіжної дисципліни, достовірності і законності проведених операцій на всіх етапах документообігу, зв'язаних з утворенням дебіторської та кредиторської заборгованостей, їх реальність і правильність списання, вжиття реальних заходів впливу щодо недисциплінованих платників, своєчасне відшкодування дебіторської і погашення кредиторської заборгованостей.
52. Забезпечується правильність ведення бухгалтерського обліку та достовірність звітності, збереження державного майна, якісне та своєчасне проведення інвентаризацій.
VIII. Централізоване постачання матеріальних цінностей
53. Для раціонального використання бюджетних коштів здійснюється централізація видатків Державного бюджету на закупівлю ліків та лікарських засобів для лікування найбільш розповсюджених видів захворювань (онкологія, туберкульоз, діабет, інфекційні хвороби, СНІД тощо) та високовартісного медичного обладнання.
54. Перелік підприємств, установ та закладів охорони здоров'я, яким доручається здійснювати закупівлю товарів, послуг та робіт за рахунок централізованих коштів Державного бюджету відповідно до рішень тендерного комітету, визначається відповідним наказом МОЗ.
55. Кожного року у період підготовки до складання проекту Державного бюджету на наступний рік структурні підрозділи МОЗ за напрямами діяльності аналізують подані органами охорони здоров'я пропозиції щодо потреби кожного регіону у товарах, послугах, роботах, виходячи з пріоритетності та ефективного використання бюджетних коштів, закупівля яких повинна здійснюватися за рахунок коштів Державного бюджету.
56. Після прийняття Закону "Про Державний бюджет" МОЗ повідомляє органи охорони здоров'я про орієнтовні показники розподілу коштів на забезпечення пріоритетних напрямків діяльності.
57. Закуплений товар розподіляється між регіонами на підставі розподілу, затвердженого керівником відповідного органу, в обсягах, що відповідають розрахункам потреби зазначених регіонів.
58. Органами охорони здоров'я при складанні відповідних розрахунків до бюджету, з урахуванням потреби та рівня забезпеченості централізованими поставками МОЗ, передбачаються необхідні обсяги асигнувань на реалізацію програм та заходів.
59. Розпорядники бюджетних коштів несуть відповідальність за управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених Бюджетним кодексом України.
Додаток
до Рекомендацій щодо раціонального
використання бюджетних коштів у
закладах охорони здоров'я
Перелік нормативних документів, якими необхідно керуватись при застосуванні Рекомендацій
1. Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 N 2542-III.
2. Кодекс законів про працю в Україні від 10.12.1971 р. з урахуванням внесених змін.
3. Закон України від 22.02.2000 р. N 1490-III "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
4. Закон України від 14.03.1995 р. N 98/95-ВР "Про оренду державного майна".
5. Постанови Кабінету Міністрів України:
5.1. "Про норми відшкодування витрат на відрядження в містах України та за кордон" від 23.04.1999 р. N 663 з урахуванням внесених змін від 06.05.2001 р. N 423.
5.2. "Про Порядок складання, розгляд, затвердження та основні вимоги щодо виконання кошторисів доходів і видатків бюджетних установ та організацій" від 09.01.2000р. N 17 з урахуванням внесених змін.
5.3. "Про впорядкування умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" від 07.02.2001 р. N 134.
5.4. "Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп'ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного і місцевих бюджетів" від 04.04.2001 р. N 332.
5.5. "Про затвердження Порядку захисту вітчизняного ринку у разі закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 11.04.2001 р. N 347.
6. Накази Міністерства охорони здоров'я:
6.1. "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000 р. N 33.
6.2. "Про впорядкування та затвердження умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення" від 06.04.2001 р. N 161/137.
7. Накази Міністерства фінансів:
7.1. "Про затвердження нової бюджетної класифікації України" від 03.12.1997 N 265 з урахуванням внесених змін.
7.2. "Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету" від 09.01.2001 р. N 6.
8. Накази Державного казначейства України:
8.1. "Про затвердження Порядку обліку зобов'язань розпорядників коштів бюджету в органах Державного казначейства" від 19.10.2000 р. N 103.
8.2. "Про затвердження Інструкції з обліку запасів бюджетних установ" від 08.12.2000 р. N 125.
8.3."Про затвердження Порядку касового виконання державного бюджету за видатками" від 22.01.2001 р. N 3.
8.4. "Про затвердження інструкції про порядок відображення в обліку бюджетних установ операцій з централізованого постачання матеріальних цінностей" від 10.08.2001 р. N 141.
9. Наказ Мінтранспорту від 10.02.1998 р. N 43 "Про затвердження Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті".
10. Наказ Держбуду України від 27.08.2000 р. N 174 "Про реформування ціноутворення та взаємовідносин у будівництві" у частині державних будівельних норм ДБН Д.1-1-2000.
11. Наказ Мінпраці, Мінюсту, Мінфіну від 28.06.1993 р. N 43 "Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій".