• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Настанови з експлуатації транспортних засобів в органах та підрозділах ДСНС України

Державна служба України з надзвичайних ситуацій | Наказ, Звіт, Протокол, Рекомендації, План, Форма, Лист, Картка, Акт, Свідоцтво, Форма типового документа, Журнал, Перелік від 27.06.2013 № 432
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ, Звіт, Протокол, Рекомендації, План, Форма, Лист, Картка, Акт, Свідоцтво, Форма типового документа, Журнал, Перелік
  • Дата: 27.06.2013
  • Номер: 432
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ, Звіт, Протокол, Рекомендації, План, Форма, Лист, Картка, Акт, Свідоцтво, Форма типового документа, Журнал, Перелік
  • Дата: 27.06.2013
  • Номер: 432
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
27.06.2013 № 432
(з основної діяльності)
Про затвердження Настанови з експлуатації транспортних засобів в органах та підрозділах ДСНС України
Відповідно до пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 р. № 20, та з метою створення єдиної нормативно-технічної бази щодо експлуатації транспортних засобів в органах та підрозділах ДСНС України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Настанову з експлуатації транспортних засобів в органах та підрозділах ДСНС України, що додається.
2. Керівникам головних управлінь (управлінь) ДСНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ і Севастополь, аварійно-рятувальних (спеціальних) центрів (загонів) Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту центрального підпорядкування, навчальних закладів, науково-дослідних установ, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, підприємств, організацій та установ, що належать до сфери управління ДСНС України, здійснити комплекс організаційних заходів щодо запровадження у підпорядкованих підрозділах вимог Настанови та забезпечити її використання у повсякденній діяльності.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови ДСНС України Бойка А.П.
ГоловаМ. Болотських
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної служби України
з надзвичайних ситуацій
27.06.2013 № 432
НАСТАНОВА
з експлуатації транспортних засобів в органах та підрозділах ДСНС України
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Терміни та визначення
1.1. У цій Настанові викладено основні вимоги з експлуатації транспортних засобів, що знаходяться на озброєнні підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, а також визначено основні функції, обов'язки і права посадових осіб, відповідальних за організацію експлуатації ТЗ.
1.2. Настанова поширюється на територіальні органи, спеціальні регіональні центри швидкого реагування та підрозділи безпосереднього підпорядкування апарату ДСНС України, навчальні заклади та науково-дослідні установи ДСНС України, регіональні рятувальні, спеціалізований авіаційний та морський загони, установи, організації та підприємства системи ДСНС України (далі - органи та підрозділи), що експлуатують ТЗ.
1.3. У цій Настанові нижче наведені терміни вживаються у такому значенні:
вторинні ресурси - відходи виробництва і відходи споживання при експлуатації ТЗ;
господарські ТЗ - штатна група ТЗ, призначених для господарського, технічного та інших видів забезпечення;
граничний технічний стан ТЗ - стан ТЗ, коли його подальше застосування за призначенням недопустиме чи недоцільне, або відновлення його справного чи працездатного стану неможливе чи недоцільне;
діагностування ТЗ - технологічний процес визначення технічного стану ТЗ без розбирання та необхідності в обслуговуванні або ремонті, основний метод виконання контрольних робіт;
діагностичні параметри - це якісна міра прояву технічного стану ТЗ та його елементів за осередненими ознаками;
експлуатація ТЗ - це технічно правильне використання, а також діагностика, технічне обслуговування, ремонт, зберігання, транспортування та облік ТЗ;
зберігання ТЗ - це утримання ТЗ без залучення їх до експлуатації в спеціально обладнаних (відведених) місцях у технічному стані, не гіршому від того, що був на момент поставки ТЗ на зберігання;
капітальний ремонт (далі - КР) - ремонт, який виконується для відновлення справності та повного або близького до повного відновлення ресурсу ТЗ із заміною чи відновленням будь-яких його частин, у тому числі базових, та їх регулюванням;
консервація - розміщення технічно справних, повністю укомплектованих, заправлених і спеціально підготовлених ТЗ і обладнання в стані, що забезпечує їх довготривале зберігання і приведення до готовності в найкоротший строк;
контрольно-технічний пункт (КТП) - спеціальне приміщення призначене для контролю технічного стану ТЗ, які виходять з парку і повертаються з рейсу, та перевірки наявності і правильності оформлення документів у водіїв.
місцеві органи - районні, міські управління (відділи) ГУ(У) ДСНС України в Автономній Республіці Крим, областях та місті Київ;
напрацювання - тривалість або обсяг роботи ТЗ. Напрацювання може бути як неперервною величиною (тривалість роботи в годинах, кілометрах пробігу тощо), так і цілочисельною величиною (число робочих циклів, пусків тощо);
оперативні ТЗ - штатна група ТЗ, призначених безпосередньо для забезпечення оперативно-службової діяльності підрозділів ДСНС України;
первинні ресурси - нові ТЗ і причепи до них, вузли і запасні частини, автошини, пально-мастильні та інші експлуатаційні матеріали, що забезпечують як підтримання ТЗ у технічно справному стані, так і безпосереднє використання за прямим призначенням ТЗ;
пожежна, спеціальна та аварійно-рятувальна техніка - це сукупність технічних засобів поряд з ТЗ, які застосовуються для запобігання, обстеження, обмеження розвитку стихійного лиха, техногенних катастроф і пожеж, а також ліквідації їх наслідків та гасіння пожеж, захисту людей, територій і матеріальних цінностей у надзвичайних ситуаціях;
підрозділ - постійно діюча організаційно-штатна структура ДСНС України з особовим складом, працівниками, технікою, спеціальним обладнанням, яка спроможна самостійно або у взаємодії з іншими підрозділами цивільного захисту виконувати покладені на неї завдання щодо захисту населення і територій, захисту матеріальних і культурних цінностей та довкілля під час ліквідації наслідків НС та проведення спеціальних робіт у складних умовах;
парк (постійний та польовий) - спеціально відведене і обладнане місце зберігання (стоянки), обслуговування та ремонту ТЗ;
періодичність ТО (ремонту) - інтервал часу чи напрацювання між таким видом ТО (ремонту) і наступним таким же видом або іншим більшої складності;
передексплуатаційна підготовка - комплекс операцій чи операція щодо виявлення та усунення усіх несправностей, які виникли в процесі транспортування і зберігання ТЗ (одиниці техніки) та підготовки їх до використання;
працездатний стан (працездатність) - стан ТЗ, у якому значення усіх параметрів, які характеризують здатність виконувати задані функції із забезпеченням вимог охорони праці, безпеки дорожнього руху, відповідають вимогам нормативно-технічної і (або) конструкторської документації;
поточний ремонт (далі - ПР) - ремонт, який виконується в процесі експлуатації для забезпечення або відновлення гарантованої працездатності ТЗ і полягає у заміні і (або) відновленні окремих частин (може виконуватись по замовленню або за результатами діагностування агрегатним, знеособленим та іншими методами) і їх регулюванні;
параметри технічного стану (структурні параметри) - фізичні величини (міліметр, градус тощо), які визначають зв'язок і взаємодію елементів ТЗ та його функціонування в цілому;
ресурс - сумарне напрацювання ТЗ з початку його експлуатації чи поновлення експлуатації після ремонту певного виду (ПР чи КР) до переходу в граничний технічний стан;
ремонт - комплекс операцій щодо відновлення справності або працездатності ТЗ та відновлення ресурсів ТЗ чи їх складових частин;
споряджений ТЗ - це транспортний засіб, повністю заправлений експлуатаційними рідинами, витратними матеріалами, укомплектований обладнанням згідно з витратними нормами, з відрегульованими та змащеними вузлами, а також забезпечений первинними засобами пожежогасіння;
система ТО та ремонту техніки - сукупність взаємопов'язаних засобів, документації ТО і ремонту, а також виконавців, задіяних для підтримування і відновлення якості ТЗ, що входять у цю систему;
сезонне ТО (далі - СТО) - ТО, яке виконується для підготовки ТЗ до використання в осінньо-зимових чи весняно-літніх умовах;
справний стан (справність) - стан ТЗ, який відповідає усім вимогам нормативно-технічної і (або) конструкторської документації;
середній ремонт (далі - СР) - ремонт, який виконується в процесі експлуатації для забезпечення або відновлення гарантованої працездатності ТЗ і полягає в заміні або капітальному ремонті не більше двох базових агрегатів;
транспортний засіб (далі - ТЗ) - це механічний пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також установленого на ньому спеціального обладнання і механізмів;
ТЗ загального призначення - транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням і призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого або закритого типу);
ТЗ спеціалізованого призначення - транспортний засіб, призначений для перевезення певних категорій пасажирів чи вантажів (автобус для перевезення пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, швидка медична допомога тощо) та має спеціальне обладнання (обладнаний спеціальними світловими та звуковими сигнальними пристроями тощо);
ТЗ спеціального призначення - транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежно - рятувальний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, автомобіль - майстерня, радіологічна майстерня тощо);
технічне забезпечення - це комплекс заходів щодо оснащення підрозділів транспортними засобами, а також запасними частинами та витратними матеріалами для них;
територіальні органи - ГУ(У) ДСНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь;
технічний підрозділ - структурний спеціалізований підрозділ, що підпорядковується територіальному органу, призначений для організації зберігання (стоянки), здійснення обслуговування, ремонту та випробувань ТЗ, пожежно-технічного, аварійно-рятувального обладнання, засобів зв'язку, забезпечення вантажних перевезень та вирішення інших питань, пов'язаних із забезпеченням господарської діяльності;
технічне обслуговування (надалі ТО) - комплекс операцій чи операція щодо підтримки працездатності або справності ТЗ під час експлуатації;
трудомісткість ТО (ремонту) - трудовитрати на проведення одного ТО (ремонту) даного виду;
технічний стан ТЗ - сукупність схильних до зміни в процесі експлуатації якостей ТЗ (силові, кінематичні параметри ТЗ тощо), які характеризуються у певний момент часу ознаками, встановленими технічною документацією на цей ТЗ;
умови експлуатації ТЗ - це характер (варіант) навантажень (величина, інтенсивність навантаження); інтенсивність використання; види навантажень і порядок їх за черговістю; тактична обстановка і характер впливу надзвичайної ситуації (пожежі, аварії, катастрофи); параметри зовнішнього середовища (температура повітря, атмосферні осади тощо); система та культура обслуговування (кваліфікація водіїв, операторів, механіків-водіїв, обслуговуючого персоналу, технічна оснащеність підрозділів тощо);
фірмове обслуговування - метод виконання ТО підприємством-виробником або уповноваженим ним підприємством;
штатні ТЗ - транспортні засоби, передбачені штатами постійної готовності (штатними розписами) підрозділів та табелями до них;
штатні водії - працівники підрозділів ДСНС України, які перебувають на штатних посадах водіїв і за якими закріплені ТЗ.
1.4. Експлуатацію ТЗ організовують:
Департамент ресурсного забезпечення ДСНС України (далі - ДРЗ ДСНС України);
управління (відділи, відділення, сектори) ресурсного (матеріально-технічного) забезпечення органів та підрозділів (далі - УРЗ);
пожежно - рятувальні загони (частини, пости), аварійно-рятувальні
служби та формування.
1.5. Загальне керівництво та відповідальність за організацію і діяльність органів та підрозділів щодо експлуатації ТЗ покладено на:
директора ДРЗ ДСНС України;
начальників територіальних органів, керівників навчальних закладів та науково-дослідних установ ДСНС України, спеціальних регіональних центрів швидкого реагування та підрозділів безпосереднього підпорядкування апарату ДСНС України, навчальних та науково-дослідних установ, регіональних рятувальних, спеціалізованого авіаційного та морського загонів;
начальників УРЗ органів та підрозділів;
начальників пожежно-рятувальних загонів (частин, постів), аварійно-рятувальних служб та формувань, директорів (начальників) установ, організацій та підприємств системи ДСНС України.
1.6. Основними завданнями органів та підрозділів, які експлуатують ТЗ є:
своєчасне забезпечення підрозділів пожежно-рятувальною, аварійно-рятувальною технікою та іншими ТЗ згідно із встановленими нормами, облік та перерозподіл ТЗ (у межах наданих повноважень);
утримання та розвиток матеріально-технічної бази підрозділів ДСНС України щодо експлуатації ТЗ;
забезпечення готовності ТЗ до дій за призначенням;
керівництво технічною підготовкою водіїв та інших спеціалістів, які здійснюють експлуатацію ТЗ;
узагальнення досвіду роботи щодо експлуатації ТЗ та розроблення пропозицій з її удосконалення;
організація належної експлуатації і ремонту ТЗ.
1.7. Готовність ТЗ до дій за призначенням (далі - готовність) визначається належним технічним станом, надійністю, наявністю підготовленого особового складу (водіїв, механіків-водіїв, операторів установок та інших спеціалістів (далі - водії) та повним спорядженням ТЗ.
Готовність ТЗ досягається:
належною експлуатацією згідно з нормативно-технічною документацією та інструкціями заводів-виробників;
своєчасним та якісним технічним обслуговуванням і ремонтом;
своєчасним та повним забезпеченням запасними частинами, експлуатаційними матеріалами та майном, а також їх раціональним використанням;
високим рівнем технічної підготовки водіїв та спеціалістів, що здійснюють експлуатацію ТЗ.
1.8. Органи та підрозділи ДСНС України, що експлуатують ТЗ, у своїй діяльності керуються законами України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, цією Настановою, наказами та вказівками ДСНС України, іншими нормативними актами відповідних міністерств та відомств, а також технічними інструкціями заводів - виробників автомобілів та спеціального обладнання (додаток 1).
2. Призначення транспортних засобів, що експлуатуються в органах та підрозділах ДСНС України
2.1. Органи, підрозділи, підприємства, установи та організації системи ДСНС України оснащуються ТЗ, що за призначенням поділяються на оперативні та господарські ТЗ.
2.1.1. До оперативних ТЗ відносяться ТЗ, що використовується для виїзду на ліквідацію пожеж та наслідків надзвичайних ситуацій (НС) та виконання планових технічних робіт неаварійного характеру на підприємствах, що обслуговуються.
Оперативні ТЗ повинні мати спеціальні розпізнавальні знаки та написи згідно з ДСТУ 3849-99 і бути оснащені сигнально-гучномовною установкою (далі - СГУ) з проблисковими маячками із синім світлофільтром, встановленим над кабіною.
Встановлення на оперативних автомобілях СГУ здійснюється за умов обов'язкового нанесення спеціальних кольорографічних схем, розпізнавальних знаків, написів та наявності спеціального дозволу, який видається органами Державної автомобільної інспекції МВС України.
Експлуатація оперативного ТЗ, обладнаного СГУ, без дозволу органів Державної автомобільної інспекції МВС України забороняється.
2.1.2. До господарських ТЗ відносяться ТЗ, задіяні для матеріально-технічного забезпечення життєдіяльності підрозділів, а також для транспортування матеріалів і оснащення з метою виконання технічних та пожежно-профілактичних заходів, а також інженерних та допоміжних робіт, які безпосередньо не задіяні для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
2.2. ТЗ ДСНС України як оперативні, так і господарські, що зареєстровані службами безпеки дорожнього руху (Державною автомобільною інспекцією МВС України), за інтенсивністю використання і порядком їх утримання поділяють на дві групи експлуатації: стройову та транспортну.
До стройової групи зараховують ТЗ, призначені для перевезення особового складу, майна та інших експлуатаційних матеріалів, а також ТЗ із штатним обладнанням та технікою, що використовуються безпосередньо при ліквідації пожеж та наслідків НС за сигналом "ТРИВОГА".
До транспортної групи зараховують ТЗ, призначені для повсякденного життєзабезпечення відповідного підрозділу ДСНС України.
Поділ ТЗ за спеціалізацією та зарахування до груп експлуатації проводиться на підставі табеля до штату і оголошується наказом при введенні ТЗ в експлуатацію, про що робляться записи у технічному талоні ТЗ (Свідоцтві про реєстрацію ТЗ, технічному паспорті) та формулярі.
2.5. Встановлення річних норм витрат моторесурсів ТЗ та порядок використання моторесурсів ТЗ різних груп експлуатації визначається наказами ДСНС України.
3. Функції органів та підрозділів, обов'язки посадових осіб
3.1. УРЗ органів та підрозділів:
організовують належну експлуатацію ТЗ підпорядкованих підрозділів;
організовують забезпечення підпорядкованих підрозділів ТЗ, запасними частинами до них, гаражним і верстатним обладнанням, експлуатаційними, вогнегасними речовинами, речовим та іншим майном, здійснюють облік і контроль за їх раціональним використанням і зберіганням;
здійснюють контроль за списанням ТЗ, запасних частин до них, гаражного і верстатного обладнання, експлуатаційних матеріалів, вогнегасних речовин, речового та іншого майна;
організовують розроблення річного плану-графіка проведення технічного обслуговування;
контролюють виробничу діяльність технічних підрозділів;
контролюють розроблення і проведення заходів щодо підвищення професійної підготовки водіїв;
організовують і проводять у підрозділах ДСНС України огляди-конкурси з експлуатації та утримання ТЗ, постів ТО;
узагальнюють і розповсюджують передовий досвід з експлуатації ТЗ, організовують патентну, раціоналізаторську і винахідницьку роботу;
організовують і контролюють виконання комплексних заходів з економного використання енергоресурсів у підрозділах, ощадливе зберігання ТЗ, проводять облік споживання енергоресурсів, контролюють звітність підрозділів ДСНС України щодо енергозбереження.
3.2. Начальник УРЗ органів та підрозділів відповідно до цієї Настанови:
визначає порядок зберігання ТЗ і видачі (витрат) майна, що використовується для їхньої експлуатації, слідкує за дотриманням норм складських запасів основних експлуатаційно-технічних матеріалів;
вживає заходів щодо своєчасного забезпечення підрозділів ТЗ та майном, що використовується для їх експлуатації, а також іншими ресурсами відповідно до встановлених штатів та норм належності;
надає пропозиції до фінансово-економічних структур щодо планування витрат коштів на експлуатацію, ремонт, придбання (виготовлення) ТЗ, запасних частин до них, гаражного і верстатного обладнання, експлуатаційних матеріалів, вогнегасних речовин та іншого майна.
контролює виробничу діяльність технічних підрозділів;
забезпечує проведення перевірок технічного стану, належної експлуатації ТЗ згідно з інструкцією з експлуатації ТЗ, цієї Настанови, інших керівних документів, особисто бере участь у цих перевірках;
здійснює контроль за професійною підготовкою начальницького складу і водіїв підпорядкованих підрозділів з питань утримання та експлуатації ТЗ;
аналізує стан і ефективність роботи з профілактики відмов ТЗ, вживати заходів щодо їх недопущення;
здійснює контроль за списанням матеріалів та майна у встановленому законодавством порядку;
забезпечує ефективність використання і сприяння розвитку виробничої бази підпорядкованих підрозділів, впровадження нової техніки, технологій, передового досвіду, пропозицій винахідників і раціоналізаторів, які сприяють поліпшенню експлуатації ТЗ;
не допускає до експлуатації технічно несправні ТЗ;
організовує:
своєчасне і якісне оформлення документів, що стосуються питань експлуатації ТЗ;
роботу Кваліфікаційної комісії з питань атестації водіїв підпорядкованих підрозділів і підвищення кваліфікації працівників технічних підрозділів;
роботу підпорядкованих підрозділів із використання вторинних ресурсів;
збір інформації про експлуатацію ТЗ, несправності і відмови у роботі та направлення зазначеної інформації до заводів - виробників та ДРЗ ДСНС України.
3.3. Начальник технічного підрозділу з питань експлуатації ТЗ підпорядковується начальнику УРЗ і:
відповідає за виробничу діяльність та виконання завдань з експлуатації ТЗ;
організовує належну експлуатацію наявних ТЗ, обладнання відповідно до інструкцій з експлуатації ТЗ, цієї Настанови та інших керівних документів;
контролює своєчасне і якісне проведення діагностики, ремонту та ТО ТЗ, що передана для проведення перелічених технологічних операцій;
здійснює відбір та підготовку начальницького складу і водіїв з питань експлуатації ТЗ підрозділу;
проводить роботу з розвитку матеріально-технічної бази підрозділу, комплектування та оновлення ТЗ, обладнання, інструменту та іншого майна;
організовує проведення заходів з виконання вимог безпеки праці, охорони навколишнього середовища, техніки безпеки і виробничої санітарії, пожежної безпеки в підрозділі;
організовує раціоналізаторську і винахідницьку роботу, впроваджує передовий досвід щодо експлуатації ТЗ;
перевіряє технічний стан та правильність експлуатації ТЗ у підрозділі;
організовує та проводить заходи щодо надання платних послуг відповідно до вимог чинного законодавства;
здійснює заходи щодо економії пально-мастильних витратних матеріалів, енергоносіїв тощо.
3.4. Начальник (заступник начальника) пожежно-рятувального загону (частини, посту), аварійно-рятувальної служби, формування, інженер технічної частини підпорядковується з питань експлуатації ТЗ начальнику УРЗ органів та підрозділів, а також начальнику технічного підрозділу, якщо частина входить до його складу та:
відповідає за виконання завдань з експлуатації ТЗ частини;
забезпечує своєчасні та якісні діагностичні роботи, ТО, ремонт, обкатку, випробування ТЗ та їх спецагрегатів у підрозділах, згідно з інструкціями з експлуатації ТЗ, а також цією Настановою та іншими керівними документами;
здійснює щомісяця особистий контроль за технічним станом і готовністю ТЗ, з відмітками в журналі обліку ТО ТЗ (додаток 2);
організовує відбір і підготовку особового складу частини, в тому числі і водіїв;
проводить заходи щодо підвищення професійного рівня водіїв;
організовує і контролює дотримання вимог правил з охорони праці, охорони навколишнього середовища, техніки безпеки і виробничої санітарії, пожежної безпеки в частині;
організовує роботу з економного використання енергетичних ресурсів, запасних частин, пально-мастильних та інших експлуатаційних матеріалів;
забезпечує належне ведення технічної документації відповідно до цієї Настанови;
проводить закріплення ТЗ за водіями, підготовку до проведення технічного контролю ТЗ;
спрямовує і керує раціоналізаторською роботою, надає практичну допомогу раціоналізаторам і винахідникам;
організовує і контролює роботу поста ТО і ремонту (діагностики) ТЗ, забезпечує його комплектування відповідним обладнанням та інструментом;
бере участь у роботі комісії з проведення щорічних інвентаризацій ТЗ та інших матеріальних цінностей, слідкує за своєчасним вибраковуванням і списанням обладнання та іншого майна непридатного до подальшого використання;
проводить позапланові перевірки щодо належного зберігання ТЗ; організовує використання вторинних ресурсів за прямим та іншим призначенням, а також збирання і здачу вторинної сировини.
3.5. Начальник караулу (зміни, групи) відповідає за:
належну експлуатацію ТЗ;
теоретичну та практичну підготовку особового складу караулу (зміни, групи) та вивчення матеріальної частини ТЗ, пожежно-технічного та спеціального аварійно-рятувального обладнання, а також справність ТЗ;
своєчасне і повне ТО ТЗ;
приймання та здавання ТЗ під час зміни караулів (змін);
облік роботи та своєчасне випробування і обкатку ТЗ та спецагрегатів;
економну витрату експлуатаційних матеріалів;
Начальник караулу (зміни, групи) зобов'язаний:
знати технічні характеристики, тактичні можливості та технічний стан ТЗ, що знаходяться на утриманні в підрозділі;
знати правила безпеки праці та охорони навколишнього середовища;
забезпечувати своєчасну постановку ТЗ у розрахунок та на ремонт;
організовувати та керувати ТО, поточним ремонтом ТЗ, навчанням особового складу караулу (зміни) з вивчення будови і експлуатації ТЗ.
3.6. Командир відділення (екіпажу) відповідає за:
практичну підготовку особового складу відділення та вивчення ним матеріальної частини та інструкцій з експлуатації ТЗ;
своєчасне і повне обслуговування пожежно-технічного, аварійно-рятувального обладнання (оснащення) ТЗ;
формування практичних навичок у особового складу відділення при використанні ТЗ, а також підвищення професійної майстерності водіїв.
Командир відділення (екіпажу) зобов'язаний:
знати будову, технічні характеристики і тактичні можливості ТЗ, пожежно-технічного, аварійно-рятувального обладнання (оснащення);
проводити ТО, обкатку, випробування та перевірку технічного стану ТЗ та пожежно-технічного, аварійно-рятувального обладнання (оснащення).
3.7. Старший водій (начальник КТП, технік, командир обслуги) відповідає за професійну підготовку водіїв, технічну справність, своєчасне і якісне проведення ТО і ремонту ТЗ, ведення облікової документації з питань експлуатації ТЗ та зобов'язаний:
знати будову всіх ТЗ підрозділу, зміст інструкції з їх експлуатації і основні положення з поточного та капітального ремонтів наявних ТЗ; технічний стан і запас моторесурсу ТЗ підрозділу;
вміло керувати усіма ТЗ підрозділу та працювати зі спеціальними агрегатами, що знаходяться на утриманні в підрозділі; організовувати належну експлуатацію ТЗ;
щомісяця проводити заняття з водіями з питань поглибленого вивчення будови, покращення експлуатації і ремонту ТЗ, практичної роботи зі спецагрегатами ТЗ та пожежно-технічним і аварійно-рятувальним обладнанням;
вживати заходів щодо попередження аварій і відмов у роботі ТЗ, економії пального, мастильних та інших експлуатаційних матеріалів;
належним чином вести технічну документацію на ТЗ та спецагрегати.
3.8. Водій (механік-водій, моторист, оператор) відповідає за збереження закріпленого за ним ТЗ, його постійну справність і готовність та зобов'язаний:
знати матеріальну частину, технічні можливості та інструкцію з експлуатації ТЗ і спецагрегатів, на яких йому дозволено працювати відповідно до Свідоцтва на право роботи на ТЗ спеціального призначення стройової групи;
вміло та безпечно керувати закріпленим за ним ТЗ у різних експлуатаційних умовах, працювати із спеціальними агрегатами і обладнанням, засобами зв'язку;
утримувати ТЗ і спецагрегати технічно справними, а у випадку виявлення несправностей негайно доповідати начальнику караулу (зміни) і вживати невідкладних заходів щодо їх усунення;
знати і виконувати Правила дорожнього руху затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2001 р. № 1306 (далі - ПДР), безпеки праці та виробничої санітарії;
знати терміни і обсяги робіт (технологію) ТО, міжремонтні норми пробігів, виконувати роботи з ТО і ремонт ТЗ;
знати норми витрат пального і мастильних матеріалів, не допускати їх перевитрат;
знати і вести належним чином облікову документацію на ТЗ та спецагрегати;
брати участь у проведенні ТО-2 закріплених ТЗ під час виконання такого ТО у технічному підрозділі або бригадою пересувної авторемонтної майстерні (ПАРМ);
при виконанні службових обов'язків мати посвідчення водія, Свідоцтво на право роботи на закріпленому ТЗ спеціального призначення стройової групи (додаток 3), а також медичну довідку за відповідною формою.
3.9. Управління (відділи, сектори) реагування на надзвичайні ситуації територіальних органів відповідають за використання ТЗ стройової групи за призначенням відповідно до поставлених задач, розкладів виїздів та планів залучення сил та засобів, а також ведуть облік роботи цих ТЗ під час ліквідації пожеж, надзвичайних ситуацій та їх наслідків, занять та навчань.
Посадові особи управлінь (відділів, секторів) реагування на надзвичайні ситуації територіальних органів у зв'язку із службовою необхідністю можуть клопотати перед керівництвом територіальних органів про придбання нових ТЗ та переміщення наявних ТЗ між підрозділами. Ці посадові особи не відповідають за експлуатацію ТЗ (технічно-правильне використання, діагностику, технічне обслуговування, ремонт, зберігання, транспортування та їх облік), проте, вони мають право проводити контрольні огляди ТЗ стройової групи під час інспектування підрозділів з метою перевірки їх технічного стану. Про наслідки таких перевірок обов'язково доповідається рапортом по команді.
II. ОРГАНІЗАЦІЯ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ
1. Основні вимоги до транспортних засобів
1.1. ТЗ, що знаходяться у розрахунку, повинні застосовуватися для виконання плану підготовки та оперативних завдань відповідно до їхнього призначення, окрім застосування резервних ТЗ.
1.2. Кількість та ліміти ТЗ встановлюються згідно з наказами ДСНС України.
1.3. ТЗ використовуються для забезпечення оперативно-службової і господарської діяльності підрозділів ДСНС України, надання платних послуг юридичним та фізичним особам, передбачених чинним законодавством.
1.4. ТЗ, що знаходиться у розрахунку і в резерві, повинні бути в технічно-справному стані.
Резерв ТЗ створюється для підвищення технічних можливостей і готовності підрозділів ДСНС України.
В органах та підрозділах повинен бути100 % резерв основних пожежних (пожежно-рятувальних) автомобілів і 50% спеціальних, передбачених штатами, що повинні бути готові до використання їх за призначенням.
Необхідний резерв аварійно-рятувальної, інженерної та допоміжної техніки встановлюється начальниками територіальних органів, спеціальних регіональних центрів швидкого реагування та підрозділів безпосереднього підпорядкування апарату ДСНС України, навчальних закладів та науково-дослідних установ ДСНС України, регіональних рятувальних, спеціалізованого авіаційного та морського загонів.
1.5. ТО і ремонт ТЗ організовуються за планово-попереджувальною системою.
1.6. Категорично забороняється використання ТЗ не за призначенням, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
2. Прийняття та постановка на чергування (у розрахунок) транспортних засобів
2.1. Для прийняття в експлуатацію ТЗ керівником територіального органу призначається комісія у складі: представників УРЗ, управління (відділу, сектору) реагування на надзвичайні ситуації, СБДР, технічного підрозділу, старшого водія (водія, техніка чи оператора) і бухгалтера підрозділу, до якого передається ТЗ.
Комісія зобов'язана перевірити:
наявність необхідної документації (інструкції з експлуатації ТЗ та спеціальних агрегатів, формуляра ТЗ, приймально-здавального акта заводу-виробника ТЗ, акта про переобладнання тощо);
укомплектованість ТЗ обладнанням, устаткуванням, інструментом, первинними засобами пожежогасіння (за описом, специфікацією);
технічний стан ТЗ (зовнішнім оглядом, запуском і прослуховуванням двигуна, діагностуванням агрегатів і систем, випробуванням на ходу, увімкненням і роботою спецагрегатів).
2.2. Прийняття ТЗ в експлуатацію оформляється актом технічного стану ТЗ (агрегату) (додаток 4), який затверджується керівником територіального органу.
2.3. Після прийняття ТЗ в експлуатацію у підрозділі на нього заводяться і заповнюються облікові документи визначені главою 3 розділу II цієї Настанови.
2.4. Новий ТЗ реєструється СБДР ДСНС України з одержанням технічного талона ТЗ Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (далі - технічний талон), а перед постановкою на чергування такий ТЗ повинний пройти обкатку.
Обкатка ТЗ та їхніх спецагрегатів здійснюється відповідно до вимог заводів-виробників, викладених у паспортах та інструкціях з їх експлуатації.
2.5. Обкатку здійснює старший водій (водій) підрозділу під керівництвом начальника підрозділу (заступника начальника) або призначеної ним особи.
Перед обкаткою ТЗ водій повинен вивчити інструкції з експлуатації ТЗ і його спеціальних агрегатів, перевірити технічний стан засобу, звернувши особливу увагу на справність вузлів, систем, агрегатів, що впливають на безпеку руху, економію пального, безпеку життєдіяльності, а також заправити його необхідними експлуатаційними матеріалами.
Результати обкатки заносяться у формуляр ТЗ.
2.6. Після обкатки виконуються: діагностика, ТО-2 транспортного засобу та його спецагрегатів, а також випробування пожежно-технічного та спеціального аварійно-рятувального обладнання зі складанням актів про випробування.
2.7. Наказом начальника відповідного підрозділу ТЗ закріплюється за водієм і ставиться на чергування.
2.8. Гарантійні строки експлуатації ТЗ та початок їх дії вказуються в документах заводу-виробника.
2.9. Якщо у період гарантійного строку експлуатації ТЗ, за умови виконання вимог інструкції з експлуатації заводу-виробника, а також цієї Настанови, були виявлені несправності (сталися відмови), які виникли з вини заводу-виробника, наказом начальника (керівника) підрозділу ДСНС України, що здійснює експлуатацію ТЗ, утворюється комісія у складі не менше трьох посадових осіб для складання та подання до УРЗ органів та підрозділів акта-рекламації на ТЗ (додаток 5).
2.10. У випадку виявлення недоліків, зазначених у пункті 2.9. глави 2 розділу II цієї Настанови, начальник (заступник) підрозділу зобов'язаний негайно доповісти про це до управління (відділу, відділення, сектору) ресурсного (матеріально - технічного) забезпечення для прийняття спільного рішення про подання акта-рекламації заводу-виробнику.
2.11. У разі прийняття рішення про подання акта-рекламації, УРЗ органів та підрозділів, у триденний строк надсилає до заводу-виробника повідомлення про виклик представника заводу для з'ясування причин несправності (відмови) ТЗ і складання спільного акта-рекламації.
2.12. До прибуття представника заводу-виробника, а також без його дозволу розбирати вузли і агрегати ТЗ забороняється.
2.13. Якщо представник заводу впродовж 15 днів після отримання повідомлення не прибув, складається односторонній акт-рекламація. До складу комісії може входити спеціаліст незаінтересованої організації (за згодою).
2.14. Строк складання акта-рекламації не повинен перевищувати 30 діб від дня виявлення несправності або відмови ТЗ.
2.15. За пошкодження, вихід із ладу ТЗ у період гарантійного строку, що сталися з вини виробника, які вчасно не оформлені актом-рекламацією, несуть відповідальність органи та підрозділи, що здійснюють експлуатацію ТЗ.
2.16. Постановка в розрахунок пожежних авто драбин та колінчастих підйомників здійснюється після проведення технічного опосвідчення та вантажних випробувань.
Для проведення технічного опосвідчення та вантажних випробувань пожежних автодрабин та колінчастих підйомників наказом начальника територіального органу утворюється комісія із найбільш підготовлених працівників технічного підрозділу, УРЗ, технічного підрозділу, старшого водія та водіїв підрозділу.
Для автодрабин та автомобільних колінчастих підйомників з терміном експлуатації до 10 років, технічне опосвідчення та вантажні випробування проводяться один раз на рік, а з терміном експлуатації більше 10 років - двічі на рік.
За результатами опосвідчення та вантажних випробувань складаються відповідні акти (додатки 6, 7, 21, 22).
Постановка в розрахунок автодрабин та колінчастих підйомників, термін технічного опосвідчення та вантажних випробувань яких закінчився, заборонено.
2.17. Після прийняття ТЗ у підрозділі з особовим складом організовуються та проводяться заняття з вивчення його тактико-технічних характеристик та практичного застосування.
3. Облік роботи транспортних засобів
3.1. Основними обліковими документами ТЗ в органах та підрозділах ДСНС України є:
технічний талон (Свідоцтво про реєстрацію, технічний паспорт) ТЗ;
журнал обліку ТО ТЗ (додаток 2);
журнал обліку наявності і переміщення ТЗ (додаток 8);
експлуатаційна картка (додаток 9);
картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (додаток 10);
експлуатаційна картка акумуляторної батареї (додаток 11);
журнал видачі, повернення дорожніх листів та обліку роботи ТЗ (додаток 12);
журнал виїзду та повернення ТЗ (додаток 13);
журнал обліку щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв (додаток 14);
дорожній лист ТЗ (додатки 15, 16, 17);
формуляр ТЗ спеціального (спеціалізованого) призначення (далі - формуляр ТЗ) (додаток 18);
журнал обліку заявок та нарядів на використання ТЗ (додаток 20).
3.2. ТЗ реєструються СБДР з видачею технічного талона ТЗ.
ТЗ, які є власністю об'єктів, що охороняються підрозділами ДСНС України, або знаходяться в користуванні підрозділів ДСНС України згідно з договорами оренди, реєструються у Державній автомобільній інспекції МВС України.
3.3. Формуляр ТЗ підлягає обов'язковому заповненню після надходження спеціального (спеціалізованого) ТЗ у підрозділ. Формуляр ТЗ заповнюються в УРЗ особою, яка за своїми функціональними обов'язками відповідає і здійснює контроль за експлуатацією ТЗ у підпорядкованих підрозділах.
Ведення формулярів ТЗ здійснює старший водій (технік), а в разі його відсутності відповідальний за ТЗ. Формуляр ТЗ ведеться до списання або відчуження ТЗ.
За наявності на ТЗ лічильників, що враховують роботу спецагрегатів (пожежного насоса, генераторів тощо), величину приведеного пробігу треба встановлювати за показниками лічильників або згідно з інструкціями з експлуатації заводів-виробників. У цьому випадку час роботи спецаграгетів прирівнюється до кілометражу пробігу ТЗ (1 година роботи спеціального обладнання прирівнюється до 50 км пробігу).
Облік роботи спеціального обладнання спеціальних аварійно-рятувальних машин (аварійно-рятувальної техніки), приведення якого здійснюється від окремо встановленого двигуна, ведеться по напрацюванню цього двигуна, за показниками лічильників мотогодин, без наступного перерахунку відпрацьованих мотогодин в кілометри пробігу.
Облік напрацювання спеціального обладнання спеціальних аварійно-рятувальних машин (аварійно-рятувальної техніки), приведення якого здійснюється від тягового двигуна базових шасі, які не мають лічильників мотогодин, ведеться за фактичним часом роботи цього двигуна з наступним перерахунком відпрацьованих мотогодин в кілометри пробігу.
Одна мотогодина роботи спеціального обладнання спеціальних аварійно-рятувальних машин (аварійно-рятувальної техніки) прирівнюється до пробігу:
на базових автомобільних шасі - 25 км;
на базі танків, бронетранспортерів, гусеничних транспортерів та тягачів - 15 км;
для спеціальної інженерної техніки:
на базі колісних тракторів - 10 км;
на базі гусеничних тракторів - 5 км.
3.4. Журнал обліку наявності, переміщення ТЗ ведеться УРЗ органів та підрозділів. Журнал може бути замінений на комп'ютерний облік.
3.5. Експлуатаційна картка заводиться щомісяця на кожний спеціальний (спеціалізований) ТЗ, і є документом обліку його роботи. Експлуатаційна картка заповнюється черговим водієм.
Правильність внесених записів скріплюється (засвідчується) підписом начальника чергового караулу (зміни) і щоденно контролюється під час зміни караулів (змін) начальником (заступником начальника) підрозділу.
Підсумки роботи ТЗ обліковуються щомісяця старшим водієм або особою, яка його заміщає, та підписується начальником (заступником начальника) підрозділу.
Повністю заповнена і підписана начальником (заступником начальника) підрозділу експлуатаційна картка щомісяця, у встановлені дні здається до фінансово-економічної частини (бухгалтерії) із звітом про витрати пально-мастильних матеріалів.
3.6. Картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини заводиться, на кожний ТЗ з колісним рушієм (шасі), що надходить у частину, а також у випадку встановлення нової шини на колесо ТЗ.
Заповнення картки щомісяця здійснює старший водій (технік) або особа, яка його заміщає.
3.7. Експлуатаційна картка акумуляторної батареї заводиться на кожний акумулятор ТЗ, що надійшов у підрозділ, і під час заміни використаного акумулятора на новий.
Заповнення картки щомісяця здійснює старший водій або особа, яка його заміщає.
3.8. Журнал обліку ТО заводиться на кожний ТЗ стройової групи і заповнюється водієм, який закріплений за ТЗ, або начальником караулу (зміни), який є відповідальним за ТЗ.
3.8.1. У журнал вносяться записи про проведення відповідного ТО (безпосередньо після його проведення) та результати виконання робіт, зокрема:
щоденного ТО;
ТО при ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пожеж та після них; перевірки рівня і щільності (густини) електроліту, тиску в шинах та затяжки гайок кріплення коліс (один раз на десять днів); інші регламентні роботи.
3.8.2. Усі записи скріплюються (засвідчуються) підписами старшого водія, техніка і водіїв, а під час обслуговування пожежно-технічного та спеціального аварійно-рятувального обладнання - підписом командира відділення.
3.8.3. Правильність ведення журналу обліку ТО контролюється начальником (заступником начальника) підрозділу.
3.9. В органах та підрозділах ДСНС України форма дорожніх листів встановлюється:
для оперативних ТЗ - дорожні листи легкового спеціалізованого (легкового) автомобіля (додаток 15);
для господарсько-допоміжних ТЗ (транспортної групи) - дорожні листи вантажного автомобіля (додаток 16);
для ТЗ, виїзд яких здійснюється за сигналом "ТРИВОГА", диспетчерською службою видається дорожній лист за формою наведеною у додатку 17, в якому обов'язково вказується час отримання повідомлення та адреса виклику. Такі дорожні листи повинні бути пронумеровані, містити прізвище і підпис диспетчера та штамп підрозділу. Використання дорожніх листів іншої форми забороняється.
Облік видачі та повернення дорожніх листів ведеться старшим водієм в журналі видачі, повернення дорожніх листів та обліку роботи ТЗ.
Дорожній лист на виїзд ТЗ транспортної групи виписується старшим водієм (старшим механіком, начальником КТП) і є документом суворої звітності. Підставою для видачі дорожнього листа є наряд на використання ТЗ (додаток 19), який оформляється у територіальних та місцевих органах та затверджується напередодні начальником органу. Наряд на використання ТЗ складається відповідно до поданих напередодні заявок (рапортів). Наряди та заявки (рапорти) на використання ТЗ реєструються в журналі обліку заявок та нарядів на використання ТЗ (додаток 20) та зберігаються протягом календарного року. Журнали обліку заявок та нарядів на використання ТЗ повинні бути пронумерованими, прошнурованими та скріпленими печаткою. Знищення нарядів та заявок проводиться в третьому місяці наступного за звітним роком кварталу.
Дозвіл на виїзд ТЗ, який не був включений в наряд, видається начальником відповідного підрозділу, з відповідною відміткою в дорожньому листі. Чергові засоби включаються в наряд автоматично і вписуються в нього окремою групою.
3.9.1. Дорожній лист підписується начальником підрозділу, а для аварійно-рятувальних загонів, технічних підрозділів - начальником УРЗ загону (підрозділу), скріплюється печаткою і є розпорядженням водієві на виконання завдання.
Видані дорожні листи повинні мати відбиток штампів або печаток підрозділів і є первинними документами обліку експлуатації ТЗ.
Бланки дорожніх листів виготовляються типографським способом з обліковими серією та номером і зберігаються, як документи суворої звітності.
3.9.2. Дорожній лист (додатки 15, 16) видається водієві на одну добу, а у разі відрядження - на весь період відрядження під особистий підпис у журналах журнал видачі, повернення дорожніх листів та обліку роботи ТЗ. Перед виходом ТЗ з підрозділу (автопарку) старший водій (технік, начальник КТП) повинен зробити відмітку про технічний стан ТЗ, а черговий диспетчер (черговий парку) - відмітку в журналі обліку виїзду та повернення ТЗ про дату та час виходу ТЗ на лінію і показники спідометра (початкові) перед виходом ТЗ.
Після повернення ТЗ у підрозділ черговий диспетчер повинен зробити відмітку в журналі обліку виїзду та повернення ТЗ про час повернення ТЗ та показники спідометра після повернення ТЗ (кінцеві), а старший водій (технік, начальник КТП) - про технічний стан ТЗ.
3.9.3. У випадку втрати дорожнього листа проводиться службове розслідування. Замість втраченого виписується новий дорожній лист, у якому відновлюються всі відомості про ТЗ і його роботу.
3.9.4. Зіпсовані бланки дорожніх листів зберігаються разом з використаними бланками. Виправлення у дорожніх листах не допускаються (у випадку виправлень бланк дорожнього листа вважається зіпсованим).
3.9.5. Після виконання завдання повністю заповнений дорожній лист водій здає старшому водієві (техніку, начальнику КТП), який перевіряє правильність заповнення і робить відмітку в журналі про час повернення ТЗ і дорожнього листа. У випадку відсутності старшого водія (техніка, начальника КТП) дорожній лист здається начальнику (заступнику начальника) підрозділу або начальнику чергового караулу (зміни).
3.9.6. Використані бланки дорожніх листів, повністю заповнені і затверджені начальником (заступником начальника) підрозділу, додаються до звіту про витрати пально-мастильних матеріалів і здаються до фінансово-економічної частини (бухгалтерії).
3.10. Правила видачі, оформлення та зберігання таких дорожніх листів поширюються на усі наявні ТЗ.
3.11. Дорожні листи для виходу ТЗ по сигналах "ЗБІР", "ТРИВОГА", "ЗБІР. АВАРІЯ" повинні містити напис "ПО ТРИВОЗІ", що наноситься червоним кольором по діагоналі. Вони виписуються начальником (заступником начальника) підрозділу на початку року і зберігаються в спеціальному опечатаному ящику в чергового диспетчера (чергового парку) і видаються водіям після отримання диспетчером (черговим парку) відповідних сигналів.
3.12. Після повернення ТЗ повністю заповнений дорожній лист водій здає старшому водієві, а в разі його відсутності - начальнику (заступнику начальника) підрозділу або начальнику чергового караулу (зміни), який перевіряє правильність заповнення і робить відмітку в журналі про час повернення ТЗ і дорожнього листа. Замість використаного дорожнього листа начальник (заступник начальника) підрозділу виписує новий і вкладає його в ящик, який знаходиться у чергового диспетчера (чергового парку) та опечатує цей ящик. Якщо дорожній лист до кінця поточного року не був використаний, він здається старшому водієві з відміткою "НЕВИКОРИСТАНИЙ" і зберігається за такими ж правилами, які і звичайні дорожні листи.
3.13. У журналі видачі, повернення дорожніх листів та обліку роботи ТЗ обліковуються усі ТЗ підрозділу, в тому числі прикомандировані ТЗ. Журнал ведеться особою, якій надано право виписувати дорожні листи.
Журнал повинен бути пронумерованим, прошнурованим та скріплений печаткою і піддягає зберіганню впродовж трьох років від дати останнього запису.
4. Парки транспортних засобів
4.1. Парком називається територія, яка обладнана для зберігання, обслуговування та ремонту транспортних засобів. Залежно від умов розташування парки можуть бути постійними та польовими.
4.2. Устрій, планування і обладнання парків повинні забезпечувати зручність розміщення і зберігання ТЗ, їх технічного обслуговування і ремонту відповідно до технологічного процесу, а також зберігання ТЗ і технічного майна, швидкий і зручний вихід ТЗ з парку, надійну охорону і пожежну безпеку.
4.3. Постійні парки призначені для розміщення, обслуговування, ремонту та зберігання ТЗ підрозділу. Вони влаштовуються і обладнуються відповідно до генерального плану - основного документа з проектування і будівництва парку.
Генеральний план (схема території) парку затверджується начальником підрозділу і представляється по команді на погодження. Затверджений та погоджений план зберігається в підрозділі.
4.3.1. У постійному парку обладнуються наступні основні елементи:
приміщення для чергового парку;
контрольно-технічний пункт;
клас безпеки руху та інструктажу водіїв і старших машин;