• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 31 жовтня 2021 року на окремих територіях Донецької та Луганської областей

Центральна виборча комісія | Постанова від 17.08.2021 № 301
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 17.08.2021
  • Номер: 301
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Центральна виборча комісія
  • Тип: Постанова
  • Дата: 17.08.2021
  • Номер: 301
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 17 серпня 2021 року № 301
Про звернення до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 31 жовтня 2021 року на окремих територіях Донецької та Луганської областей
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX було призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також виборів депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).
Пунктом 5 указаної Постанови встановлювалось, що чергові місцеві вибори не проводяться в разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.
Постановами від 8 серпня 2020 року № 160 та від 14 серпня 2020 року № 176 Центральна виборча комісія призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а також перші вибори депутатів районних рад, крім тих, що розташовані на тимчасово окупованих територіях, визначених Указом Президента України від 7 лютого 2019 року № 32/2019 "Про межі та перелік районів міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", на яких відповідно до статті 2 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", частини п’ятої статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" місцеві вибори не проводяться.
Враховуючи положення пункту 7 частини першої статті 205 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), яким передбачено, що в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях Центральна виборча комісія приймає рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування, пункту 1 частини третьої статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", на підставі висновків Донецької обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 5 серпня 2020 року № 0.1/20-4177/4-20) та Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації (лист від 6 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3409), які були надіслані Комісії на виконання її постанови від 30 липня 2020 року № 152, Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 161 встановила неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, визначивши їх переліки.
При цьому на виконання постанови Комісії від 18 серпня 2020 року № 180, якою Комісія повторно звернулась до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання актуальних висновків щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Кодексу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях, утворених згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2020 року № 117 "Про утворення звичайних та спеціальних виборчих дільниць на постійній основі", а також щодо можливості організації підготовки та проведення згідно з Кодексом виборів депутатів районних рад Донецької та Луганської областей 25 жовтня 2020 року, Донецька та Луганська обласні державні адміністрації - обласні військово-цивільні адміністрації надіслали до Комісії актуальні висновки (листи від 28 серпня 2020 року № 0.1/20-4571/4-20 та від 28 серпня 2020 року № 1/01.01-09-3684 відповідно), якими підтвердили інформацію, повідомлену раніше.
У зв’язку з цим Центральна виборча комісія не змінювала свого рішення про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької і Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, ухваленого постановою Комісії від 8 серпня 2020 року № 161.
Таким чином, 25 жовтня 2020 року не було проведено перших місцевих виборів у Світлодарській, Торецькій міських територіальних громадах Бахмутського району Донецької області, Волноваській, Вугледарській міських, Мирненській, Ольгинській селищних територіальних громадах Волноваського району Донецької області, Сартанській селищній територіальній громаді Маріупольського району Донецької області, Авдіївській, Мар’їнській міських, Очеретинській селищній територіальних громадах Покровського району Донецької області, Гірській, Лисичанській, Попаснянській, Сєвєродонецькій міських територіальних громадах Сєвєродонецького району Луганської області, Щастинській міській, Станично-Луганській, Широківській селищних, Нижньотеплівській сільській територіальних громадах Щастинського району Луганської області.
З метою забезпечення розгляду питання щодо можливості призначення в указаних територіальних громадах Донецької та Луганської областей перших місцевих виборів на 28 березня 2021 року Комісія постановою від 5 січня 2021 року № 4 знову звернулась до Донецької та Луганської обласних державних адміністрацій - обласних військово-цивільних адміністрацій стосовно надання висновків щодо можливості організації підготовки та проведення зазначених виборів відповідно до Кодексу, на виконання якої зазначені обласні військово-цивільні адміністрації листами від 15 січня 2021 року № 01/20-230/4-21 і № 1/01.01-09.182 надіслали висновки, в яких указали про неможливість організації підготовки та проведення відповідних місцевих виборів.
За таких обставин рішення щодо призначення на 28 березня 2021 року перших місцевих виборів у зазначених територіальних громадах Донецької і Луганської областей Центральною виборчою комісією не приймалось.
Разом з тим постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року за результатами перегляду в апеляційному порядку рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 грудня 2020 року в справі № 855/25/20 визнано протиправною і скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 161.
При цьому, аргументуючи свою правову позицію в указаній справі, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов, зокрема, висновків, що пункт 7 частини першої статті 205 Кодексу суперечить Конституції України, а також що для ухвалення Комісією обґрунтованого і об’єктивного рішення про можливість чи неможливість забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів до відповідних органів місцевого самоврядування відповідно до положень Кодексу на окремих територіях на законодавчому рівні повинен бути встановлений порядок вирішення Центральною виборчою комісією відповідного питання та критерії для ухвалення такого рішення.
Згідно з частиною першою статті 129-1 Конституції України, частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України , частиною другою статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Зважаючи на вказану постанову Шостого апеляційного адміністративного суду, водночас враховуючи, що у Донецькій та Луганській областях відбувається операція Об’єднаних сил щодо забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а тому проведення на окремих територіях цих областей перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад та відповідних сільських, селищних, міських голів може поставити під загрозу життя і здоров’я виборців, членів територіальних та дільничних виборчих комісій з місцевих виборів, інших суб’єктів та учасників виборчого процесу таких місцевих виборів та, крім того, існує імовірність незабезпечення належних організаційних та безпекових умов роботи виборчих комісій, що унеможливить здійснення вільного волевиявлення виборців під час голосування, підрахунок голосів виборців, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, збереження виборчої документації на територіях, прилеглих до тимчасово окупованих територій, та у зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій у Донецькій та Луганській областях, Комісія постановою від 11 червня 2021 року № 229 звернулась до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування щодо вжиття заходів, спрямованих на законодавче врегулювання порядку вирішення Центральною виборчою комісією відповідно до пункту 7 частини першої статті 205 Кодексу питання стосовно неможливості проведення виборів до органів місцевого самоврядування в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях та критеріїв для ухвалення такого рішення.
Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Центральній виборчій комісії за наслідками розгляду вказаної постанови з порушених у ній питань надано відповідь листом від 6 липня 2021 року № 04-23/12-2021/221785, в якому, зокрема, вказано, що наразі здійснюється робота із розробки законопроєкту щодо унормування питання визначення алгоритму дій державних органів під час прийняття рішення про можливість організації підготовки та проведення виборів до представницьких органів місцевого самоврядування окремих громад, у тому числі критеріїв аналізу безпекової ситуації для прийняття такого рішення.
Водночас Комісія зауважує, що 15 липня 2021 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження в справі № 855/25/20 за касаційною скаргою Центральної виборчої комісії, зокрема, на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року в цій справі, а 16 серпня 2021 року ухвалою Верховного Суду зупинено дію постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2021 року у справі № 855/25/20 до закінчення її перегляду в касаційному порядку.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія зазначає.
Частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Статтею 2 вказаного Закону встановлено, що Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України (частина друга статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").
Таким чином, за умови відсутності рішення Конституційного Суду України, яким положення закону визнано неконституційним, Комісія не наділена повноваженнями діяти в інший спосіб, ніж передбачено положенням закону.
Відповідно до статей 38, 69 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Статтею 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Згідно зі статтею 140 Основного Закону України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. До складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову (стаття 141 Конституції України).
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів встановлюються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс.
Частинами першою та другою статті 6 Кодексу передбачено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.
Відповідно до частини першої статті 288 Кодексу перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються у разі об’єднання територіальних громад, утворення нових адміністративно-територіальних одиниць, інших змін адміністративно-територіального устрою або змін, у результаті яких утворюється новий орган місцевого самоврядування.
До Центральної виборчої комісії 27 липня 2020 року надійшли розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року, зокрема, № 710 та № 717, якими визначено адміністративні центри територіальних громад і затверджено території територіальних громад Донецької та Луганської областей.
Проте за наведених обставин у згаданих вище 18 територіальних громадах Донецької та Луганської областей гарантовані Конституцією України та Кодексом виборчі права громадян не реалізовано в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
Разом з тим позачергові, проміжні, перші, додаткові місцеві вибори проводяться двічі на рік - в останню неділю березня та останню неділю жовтня (частина перша статті 5 Кодексу).
Згідно з частиною сьомою статті 194, пунктом 1 частини першої статті 205 Кодексу призначення перших виборів депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів належить до повноважень Центральної виборчої комісії.
Перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів (частина п’ята статті 195 Кодексу).
Отже, у разі можливості організації підготовки та проведення відповідно до Кодексу місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей в останню неділю жовтня 2021 року Комісія повинна ухвалити рішення про призначення перших місцевих виборів 31 жовтня 2021 року не пізніше 21 серпня 2021 року.
Водночас Комісія зауважує, що Конституцією України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави (стаття 3).
Статтею 71 Основного Закону України встановлено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється (частина третя статті 14 Кодексу).
За змістом статей 22, 64 Основного Закону України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані, а також не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті7 Кодексу).
Наразі у Донецькій та Луганській областях здійснюється операція Об’єднаних сил щодо забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. При цьому, за інформацією з відкритих джерел, на окремих територіях Донецької та Луганської областей досі фіксуються порушення режиму припинення вогню, тривають обстріли, а отже, існує загроза безпеці виборців, інших суб’єктів та учасників виборчого процесу, а також належному забезпеченню організації підготовки та проведення відповідних виборів із дотриманням вимог Кодексу.
Як неодноразово наголошувалось Центральною виборчою комісією, законами України вона не уповноважена самостійно визначати можливість забезпечення належної безпеки та уникнення терористичної загрози під час організації та проведення місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей.
Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" обласні військово-цивільні адміністрації, крім виконання повноважень місцевих державних адміністрацій на відповідній території, також здійснюють повноваження згідно із законом щодо організації проведення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці виборів органів державної влади і місцевого самоврядування; надання висновків Центральній виборчій комісії щодо можливості організації та підготовки відповідно до закону проведення відповідних виборів на окремих територіях.
Враховуючи викладене, з метою забезпечення реалізації і захисту конституційних виборчих прав громадян України на окремих територіях Донецької та Луганської областей, надання Центральній виборчій комісії Донецькою та Луганською обласними державними адміністраціями - обласними військово-цивільними адміністраціями висновків, передбачених пунктом 1 частини третьої статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", щодо можливості організації підготовки та проведення згідно з Кодексом зазначених виборів у територіальних громадах Донецької та Луганської областей, на території яких установлено неможливість проведення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, відповідно до статей 3, 7, 22, 38, 64, 69, 71, 129-1, 140, 141 Конституції України, керуючись частиною першою статті 1, статтею 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, пунктами 1, 2 статті 17, статтею 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Звернутися до Донецької обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації стосовно надання не пізніше 19 серпня 2021 року висновку щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 31 жовтня 2021 року у Світлодарській, Торецькій міських територіальних громадах Бахмутського району Донецької області, Волноваській, Вугледарській міських, Мирненській, Ольгинській селищних територіальних громадах Волноваського району Донецької області, Сартанській селищній територіальній громаді Маріупольського району Донецької області, Авдіївській, Мар’їнській міських, Очеретинській селищній територіальних громадах Покровського району Донецької області за формою, що додається (на паперовому носії та в електронному вигляді).
2. Звернутися до Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації стосовно надання не пізніше 19 серпня 2021 року висновку щодо можливості організації підготовки та проведення відповідно до Виборчого кодексу України перших місцевих виборів 31 жовтня 2021 року в Гірській, Лисичанській, Попаснянській, Сєвєродонецькій міських територіальних громадах Сєвєродонецького району Луганської області, Щастинській міській, Станично-Луганській, Широківській селищних, Нижньотеплівській сільській територіальних громадах Щастинського району Луганської області за формою , що додається (на паперовому носії та в електронному вигляді).
3. Копію цієї постанови надіслати Донецькій та Луганській обласним державним адміністраціям - обласним військово-цивільним адміністраціям.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії

О.ДІДЕНКО