• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій з підготовки у Мінрегіоні України проектів нормативно-правових актів

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України | Наказ, Схема, Рекомендації від 13.10.2011 № 232
Реквізити
  • Видавник: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України
  • Тип: Наказ, Схема, Рекомендації
  • Дата: 13.10.2011
  • Номер: 232
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України
  • Тип: Наказ, Схема, Рекомендації
  • Дата: 13.10.2011
  • Номер: 232
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ, БУДІВНИЦТВА
ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
13.10.2011 N 232
Про затвердження Методичних рекомендацій з підготовки у Мінрегіоні України проектів нормативно-правових актів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
Відповідно до Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України від 31.05.2011 N 633/2011, Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 N 1040, та з метою забезпечення якісної підготовки проектів нормативно-правових актів, дотримання вимог нормопроектувальної техніки
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з підготовки у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України проектів нормативно-правових актів (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Керівникам структурних підрозділів Міністерства під час підготовки проектів нормативно-правових актів забезпечити дотримання положень Методичних рекомендацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра -
керівник апарату

Г.М.Семчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
регіонального розвитку,
будівництва та
житлово-комунального
господарства України
13.10.2011 N 232
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з підготовки у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України проектів нормативно-правових актів
1. Загальні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблено відповідно до законів України "Про центральні органи виконавчої влади", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", "Про Регламент Верховної Ради України", Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 N 950 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09.11.2011 N 1156) , (далі - Регламент Кабінету Міністрів України), Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870, Положення про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України, затвердженого Указом Президента України від 15.11.2006 N 970, Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731, Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України від 31.05.2011 N 633, а також Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 N 34/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N 381/10661.
( Пункт 1.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
1.2. Метою цих Методичних рекомендацій є надання рекомендацій щодо основних етапів підготовки у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі - Мінрегіон) проектів нормативно-правових актів, у тому числі регуляторних, а також техніко-юридичних особливостей їх розроблення та оформлення з урахуванням вимог нормопроектувальної техніки.
1.3. Методичні рекомендації призначені для застосування працівниками структурних підрозділів Мінрегіону, які здійснюють підготовку проектів нормативно-правових актів.
1.4. Під час підготовки проектів нормативно-правових актів слід враховувати такі визначення термінів:
нормативно-правовий акт - офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженим суб'єктом нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, має не персоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування;
правила - нормативно-правовий акт, який конкретизує нормативні приписи загального характеру з метою регулювання поведінки суб'єктів правовідносин у певних галузях і вирішує процедурні питання;
положення - звід нормативних приписів, який визначає організацію та діяльність органів виконавчої влади, органів державного управління, органів господарського управління та контролю, посадових та інших осіб у певних сферах діяльності;
інструкція - нормативно-правовий акт, який детально визначає зміст і методичні питання правового регулювання у певній сфері суспільних відносин;
втрата чинності нормативно-правового акта - припинення в установленому законодавством порядку застосування нормативно-правового акта;
скасування нормативно-правового акта - визнання нормативно-правового акта в установленому законодавством порядку недійсним з моменту прийняття.
2. Порядок підготовки проектів нормативно-правових актів
2.1. Проекти нормативно-правових актів, що розробляються в Мінрегіоні (далі - проекти актів), мають відповідати Конституції і законам України, чинним міжнародним договорам України, стандартам Ради Європи у сфері демократії, верховенства права та прав людини, зокрема положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, а в разі, коли проект акта належить до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу - відповідати acquis communautaire.
2.2. У Мінрегіоні можуть розроблятися такі види проектів актів:
проект Закону України;
проект постанови Верховної Ради України;
проект акта Президента України (указ, розпорядження);
проект акта Кабінету Міністрів України (постанова, розпорядження);
проект наказу Мінрегіону.
2.3. Підготовка проекту акта, як правило, складається з таких етапів:
отримання доручення щодо розроблення проекту акта;
розроблення проекту акта;
погодження проекту акта із структурними підрозділами Мінрегіону та Комітетом з галузевих реформ Мінрегіону;
проведення юридичної експертизи проекту акта;
погодження проекту акта із заінтересованими органами;
проведення щодо проекту акта узгоджувальних процедур (у разі необхідності);
проведення правової експертизи проекту акта Міністерством юстиції України;
внесення проекту акта на розгляд Кабінету Міністрів України та його прийняття (схвалення);
подання наказу Мінрегіону на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України (у разі підготовки проекту наказу);
оприлюднення нормативно-правового акта.
Схема підготовки проектів актів наведена у додатку до цих Методичних рекомендацій.
2.4. Підготовка проектів актів може здійснюватися на основі та на виконання Конституції і законів України, постанов Верховної Ради України, указів Президента України, рішень Кабінету Міністрів України, Орієнтовного плану законопроектних робіт, затвердженого на відповідний рік актом Кабінету Міністрів України, а також у межах повноважень за власною ініціативою Мінрегіону на виконання Плану нормотворчої діяльності Мінрегіону на відповідний рік.
2.5. Розробником проекту акта можуть бути в межах компетенції структурні підрозділи Мінрегіону (далі - структурні підрозділи), що здійснюють підготовку проекту акта за дорученням керівництва Мінрегіону чи за власною ініціативою, якщо розроблення проекту акта є доцільним.
Якщо підготовку проекту акта доручено декільком структурним підрозділам, то роботу над проектом організовує структурний підрозділ, який у дорученні визначений головним виконавцем. Інші структурні підрозділи, що вказані у дорученні, мають у межах компетенції забезпечити своєчасне надання відповідних пропозицій до проекту акта.
У разі потреби у розробленні проекту акта можуть брати участь кваліфіковані спеціалісти-практики.
Юридична служба Мінрегіону надає необхідну допомогу структурним підрозділам з правових питань, які виникають при підготовці проекту акта, а за дорученням керівництва опрацьовує питання відповідно до її компетенції.
2.6. Під час підготовки проекту акта слід керуватись:
при розробленні проекту Закону України - вимогами Закону України "Про Регламент Верховної Ради України", главами 2 - 5 розділу 4 Регламенту Кабінету Міністрів України, Правилами підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870, а також Методичними рекомендаціями щодо розроблення проектів законів та дотримання вимог нормопроектної техніки, схваленими постановою колегії Міністерства юстиції України від 21.11.2000 N 41;
при розробленні проектів актів Президента України - вимогами глав 2 - 5 розділу 4 Регламенту Кабінету Міністрів України, Правилами підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870, а також Положенням про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України, затвердженим Указом Президента України від 15.11.2006 N 970/2006;
при розробленні проектів актів Кабінету Міністрів України - вимогами розділу 4 Регламенту Кабінету Міністрів України та Правилами підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870;
при розробленні проекту наказу Мінрегіону, що підлягає державній реєстрації, - вимогами Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731, а також Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 N 34/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N 381/10661.
Крім того, при підготовці проектів актів необхідно дотримуватися вимог Методичних рекомендацій щодо проведення експертизи проектів нормативно-правових актів на наявність корупціогенних норм, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 N 1380/5.
( Пункт 2.6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
2.7. З метою підготовки якісного змісту проекту, а також координації дій структурних підрозділів та/або заінтересованих органів під час підготовки проекту акта може утворюватися робоча група. На робочу групу покладаються функції головного розробника.
Робоча група може утворюватися на виконання доручення Кабінету Міністрів України чи за власною ініціативою Мінрегіону, що оформляється відповідно актом Кабінету Міністрів України або наказом Мінрегіону.
До складу робочої групи включаються, як правило, представники органів виконавчої влади, народні депутати України, представники інших органів, громадських організацій, науковці. Склад робочих груп, коло представників, які входять до них, визначається змістом та сферою дії проекту акта.
2.8. Враховуючи статтю 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, перед початком підготовки проекту акта з'ясовується чи належить питання, яке передбачається врегулювати, до компетенції Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, Мінрегіону, а також до сфери регулювання Закону України, актів Президента України або Кабінету Міністрів України, наказу Мінрегіону.
При цьому питання, які визначаються та встановлюються виключно законами України, наведені у статті 92 Конституції України.
Підстави підготовки указів та розпоряджень Президента України визначені у Положенні про порядок підготовки та внесення проектів актів Президента України, затвердженому Указом Президента України від 15.11.2006 N 970/2006.
Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов. Постанови Кабінету Міністрів України видаються з питань: затвердження положення, статуту, порядку, регламенту, правил, методики та в інших випадках, коли суспільні відносини потребують нормативно-правового врегулювання; затвердження, прийняття або приєднання до міжнародних договорів; внесення змін до тексту постанов Кабінету Міністрів України, затверджених ними положень або інших нормативно-правових актів; визнання такими, що втратили чинність, постанов Кабінету Міністрів України або їх скасування.
Акти Кабінету Міністрів України з оперативних, організаційно-розпорядчих або інших поточних питань видаються у формі розпоряджень. Розпорядження Кабінету Міністрів України видаються з питань: схвалення програми, плану заходів, концепції реалізації державної політики у відповідній сфері, концепції державної цільової програми та концепції закону, директив, урядової заяви, листа, звернення, декларації, меморандуму; утворення, затвердження або зміни складу консультативних, дорадчих, інших допоміжних органів і робочих груп; виділення коштів резервного фонду державного бюджету; делегування повноважень Кабінету Міністрів України центральним та місцевим органам виконавчої влади; передачі майна; кадрових та інших питань організаційно-розпорядчого характеру.
2.9. У процесі роботи над проектом акта проводиться аналіз положень Конституції і законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, які стосуються предмета його правового врегулювання, вивчаються акти, що регулюють певні питання у відповідній сфері суспільних відносин, і практика їх застосування, наукова література, матеріали друкованих засобів масової інформації, результати соціологічних та інших досліджень (у разі їх проведення), а також інформація про закордонний досвід правового регулювання цієї сфери, у тому числі законодавства ЄС, та альтернативні проекти і варіанти рішень.
2.10. Під час підготовки тексту проекту акта структурний підрозділ, що є його розробником, має дотримуватися вимог нормопроектувальної техніки, наведених у главі 3 цих Методичних рекомендацій.
2.11. Підготовлений та відредагований проект акта візується керівником структурного підрозділу, що є його розробником, та подається на погодження (візування) керівникам структурних підрозділів - співвиконавцям з розроблення цього проекту, керівникам структурних підрозділів, яким у проекті акта передбачаються завдання чи доручення, керівникам структурних підрозділів, діяльність яких зачіпають норми проекту акта, а також виконавчому секретарю Комітету з галузевих реформ Мінрегіону.
Проект акта погоджується (візується) першим заступником, заступником Міністра чи заступником Міністра - керівником апарату згідно із розподілом функціональних обов'язків та повноважень.
Якщо в особи, яка погоджує проект акта, є пропозиції (зауваження) до проекту, то вони зазначаються поряд із візою чи викладаються на окремому аркуші, що додається до проекту акта.
У разі, якщо під час погодження до проекту акта внесені поправки, що змінюють суть проекту або окремих його положень, то проект підлягає повторному погодженню.
2.12. Погоджений із заінтересованими структурними підрозділами та виконавчим секретарем Комітету з галузевих реформ Мінрегіону проект акта подається для проведення юридичної експертизи до Юридичної служби Мінрегіону.
2.13. У випадках, передбачених законодавством, або в разі наявності в проекті акта положень та доручень, що поширюються на інші органи державної влади, проект акта погоджується із відповідними заінтересованими органами. Порядок погодження проектів актів із заінтересованими органами визначений главами 2 і 3 розділу 4 Регламенту Кабінету Міністрів України.
( Абзац перший пункту 2.13 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
Мінрегіон має погоджувати в обов'язковому порядку проекти законів України, постанов Верховної Ради України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України із усіма заінтересованими органами, а також Мінфіном, Мінекономрозвитку (крім розпоряджень Кабінету Міністрів України з кадрових питань). При цьому погодження із вказаними державними органами проектів наказів Мінрегіону здійснюється в разі наявності в проекті акта положень та доручень, що стосуються цих органів.
( Абзац другий пункту 2.13 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
Під час підготовки проекту акта з питань, що стосуються соціально-трудової сфери, такий проект підлягає погодженню з уповноваженим представником від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та з уповноваженим представником від всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців.
Мінрегіон надсилає заінтересованому органу проект акта, завізований Міністром, разом з пояснювальною запискою, а також порівняльною таблицею (якщо проектом акта передбачено внесення змін до інших нормативно-правових актів).
Відповідно до параграфа 37 Регламенту Кабінету Міністрів України заінтересований орган зобов'язаний за зверненням Мінрегіону у визначений ним строк взяти участь в опрацюванні та погодженні проекту акта у частині, що стосується його компетенції. Строк погодження проекту акта визначається виходячи із складності та обсягу проекту з урахуванням строків виконання завдань, установлених актами законодавства, протокольними рішеннями Кабінету Міністрів України та урядових комітетів тощо.
( Абзац п'ятий пункту 2.13 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
Свою позицію щодо проекту акта керівник заінтересованого органу доводить до відома Мінрегіону шляхом надсилання листа, до якого у разі відсутності зауважень додається також завізований ним проект акта (або зауваження і пропозиції до проекту акта).
Якщо у позиціях Мінрегіону і заінтересованого органу щодо проекту акта є розбіжності, які не можуть бути врегульовані на рівні фахівців таких органів, керівництво Мінрегіону та заінтересованого органу мають провести відповідні узгоджувальні процедури (консультації, наради, робочі зустрічі тощо) та вжити вичерпних заходів для врегулювання розбіжностей.
2.14. Структурний підрозділ, що є розробником проекту акта, організовує відповідно до законодавства громадське обговорення проектів, що мають важливе суспільне значення і стосуються прав та обов'язків громадян, а також проектів, які передбачають надання пільг, переваг окремим суб'єктам господарювання, делегування функцій, повноважень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, у тому числі організаціям недержавної форми власності.
2.15. Після погодження із заінтересованими органами та проведення громадського обговорення (у разі необхідності) проекти законів України, постанов Верховної Ради України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України разом із пояснювальною запискою, порівняльною таблицею (у разі необхідності), матеріалами погодження (листами із зауваженнями і пропозиціями), довідкою щодо відповідності проекту акта положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та довідкою щодо відповідності проекту акта acquis communautaire подаються до Міністерства юстиції України для проведення правової експертизи.
При цьому проект акта повинен бути погоджений (завізований) керівником Юридичної служби Мінрегіону (погодження здійснюється за наявності віз керівників структурного підрозділу, який є розробником проекту акта, та заінтересованих структурних підрозділів перед візуванням проекту першим заступником, заступником Міністра чи заступником Міністра - керівником апарату відповідно до розподілу функціональних обов'язків та повноважень). Пояснювальна записка, порівняльна таблиця та довідки готуються згідно з додатками 1, 2, 4, 7 Регламенту Кабінету Міністрів України.
За результатами правової експертизи проекту акта Міністерство юстиції України оформляє висновок.
2.16. Після отримання висновку Міністерства юстиції відповідно до параграфа 50 Регламенту Кабінету Міністрів України, проекти актів Президента України та Кабінету Міністрів України разом із супровідним листом, пояснювальною запискою (або політичною пропозицією), довідкою про погодження проекту акта та протоколом узгодження позицій (у разі необхідності), що підписуються Міністром, а також порівняльною таблицею (у разі необхідності), які підписуються керівником структурного підрозділу, що є розробником проекту акта, висновком Міністерства юстиції України, матеріалами погодження (листами із зауваженнями і пропозиціями) та комунікативним планом (у разі необхідності) вносяться на розгляд Кабінету Міністрів України. До проектів законів, що вносяться на розгляд Кабінету Міністрів України, додаються, крім перелічених, також документи, передбачені у параграфі 70 Регламенту Кабінету Міністрів України.
( Абзац перший пункту 2.16 в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
Супровідний лист, довідка про погодження проекту акта, протокол узгодження позицій готуються згідно з додатками 3, 5, 6 Регламенту Кабінету Міністрів України.
Порядок опрацювання проектів актів Уряду у Секретаріаті Кабінету Міністрів України та розгляду на засіданні Кабінету Міністрів України визначений главами 5 - 7 розділу 4 Регламенту Кабінету Міністрів України. При цьому порядок опрацювання проектів законів України та актів Президента України передбачено розділами 6 і 7 Регламенту Кабінету Міністрів України.
( Абзац третій пункту 2.16 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )
2.17. Наказ Мінрегіону, що містить одну чи більше норм, які зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, не пізніше п'ятого дня після його прийняття, Юридичною службою разом із структурним підрозділом, що є його розробником, подається на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України згідно із Порядком подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 N 34/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N 381/10661.
2.18. Відповідно до статті 15 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" всі накази Мінрегіону оприлюднюються державною мовою на офіційному веб-сайті Міністерства.
3. Особливості підготовки проектів регуляторних актів
3.1. Регуляторний акт - це 1) прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; 2) прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.
Проекти регуляторних актів готуються у порядку, передбаченому цими Методичними рекомендаціями з урахуванням вимог, визначених:
Методикою відстеження результативності регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308;
Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308;
Методичними рекомендаціями щодо проведення аналізу регуляторних актів, затвердженими наказом Держкомпідприємництва від 13.01.2011 N 2;
Методичними рекомендаціями щодо підготовки органами виконавчої влади інформації про здійснення ними державної регуляторної політики, затвердженими наказом Держкомпідприємництва від 06.05.2004 N 50;
Методичними рекомендаціями з підготовки аналізу регуляторного впливу, затвердженими Держкомпідприємництва;
Методичними рекомендаціями з підготовки звітів про відстеження результативності регуляторних актів, затвердженими Держкомпідприємництва;
Методичними роз'ясненнями щодо надання звітів про відстеження результативності регуляторних актів, затвердженими Держкомпідприємництва.
Крім того, практичні питання підготовки проектів регуляторних актів (із зразками відповідних документів) висвітлені у посібнику Держкомпідприємництва "Регуляторна діяльність в Україні: планування, обгрунтування, обговорення, відстеження" (наведені документи, розміщені на диску загального доступу Z у папці "Регуляторна діяльність").
3.2. Під час підготовки регуляторних актів здійснюється:
1) розроблення плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів (стаття 7 Закону) ;
2) підготовка проекту регуляторного акта;
3) підготовка аналізу регуляторного впливу проекту акта (стаття 8 Закону) ;
4) опублікування повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта (стаття 13 Закону) ;
5) безпосереднє оприлюднення проекту акта разом з аналізом регуляторного впливу (стаття 9 Закону) ;
6) робота із зацікавленими суб'єктами (отримання зауважень і пропозицій, проведення громадських слухань, круглих столів тощо);
7) погодження проекту регуляторного акта з центральним органом виконавчої влади з питань регуляторної політики (стаття 21 Закону) ;
8) прийняття регуляторного акта;
9) офіційне оприлюднення прийнятого регуляторного акта (стаття 12 Закону) ;
10) проведення відстеження результативності (базового, повторного, періодичного) регуляторного акта (статті 10, 26 Закону) ;
11) перегляд регуляторних актів (стаття 11 Закону) ;
12) оприлюднення інформації про регуляторну діяльність Міністерства (стаття 14 Закону) .
3.3. Структурний підрозділ перед початком розроблення проекту регуляторного акта має перевірити чи передбачений цей акт Планом діяльності Мінрегіону з підготовки проектів регуляторних актів на відповідний рік.
Якщо структурний підрозділ готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого Мінрегіоном Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на відповідний рік, цей структурний підрозділ повинен внести відповідні зміни до Плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього структурного підрозділу, але не пізніше дня оприлюднення такого проекту.
3.4. Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє на офіційному веб-сайті Мінрегіону у відповідній рубриці.
Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється структурним підрозділом у відповідній рубриці на офіційному веб-сайті Мінрегіону не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
3.5. Стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.
Вимоги до проведення аналізу впливу регуляторного акта визначені Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308.
3.6. Після розроблення проекту регуляторного акта, його оприлюднення на офіційному веб-сайті Мінрегіону структурний підрозділ направляє проект для розгляду та погодження центральному органу виконавчої влади з питань регуляторної політики.
3.7. Погоджений проект регуляторного акта вноситься на розгляд Кабінетові Міністрів України або подається на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у порядку, визначеному цими Методичними рекомендаціями.
3.8. Прийняті регуляторні акти підлягають оприлюдненню структурним підрозділом у відповідній рубриці на офіційному веб-сайті Мінрегіону.
3.9. У порядку, визначеному Методикою відстеження результативності регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 N 308, стосовно кожного регуляторного акта послідовно здійснюються базове, повторне та періодичне відстеження його результативності.
4. Вимоги до тексту проектів нормативно-правових актів
4.1. Під час підготовки тексту проекту акта дотримуються таких принципів:
логічна послідовність;
належна якість викладу, точність опису;
свобода від суперечностей;
лаконічність;
правильність компонування проекту акта;
нормативність мовних засобів офіційно-ділового стилю.
4.2. Не допускається у проектах актів повтор нормативних положень, визначених раніше прийнятими нормативно-правовими актами.
4.3. Проект акта повинен відповідати таким вимогам:
логічна послідовність викладу;
доступність для розуміння;
взаємозв'язок нормативних положень;
відсутність суперечностей у тексті проекту акта, узгодженість з актами законодавства;
оптимальна стислість викладу нормативних положень при глибині і всебічності відображення їхнього змісту;
точність та уніфікованість термінології, дотримання мовних норм;
чіткість і конкретність;
скорочення до мінімуму кількості актів по одному і тому самому питанню, полегшення користування ними, укрупнення нормативно правових актів.
4.4. Текст проекту акта має відповідати нормативам державної мови, нормам офіційно-ділового стилю літературної української мови.
Офіційно-діловий стиль забезпечує документальність, аргументованість і характеризується відсутністю індивідуально-авторських рис, емоційно-експресивних елементів. У тексті проекту акта неприпустиме використання просторічних, розмовних, емоційно забарвлених слів, висловів, конструкцій, а також вживання довільних скорочень, нечітких словосполучень, загальних міркувань, гасел, закликів.
Положення проекту акта мають викладатися однозначно і не допускати різного тлумачення.
Одне й те саме слово не може вживатися для виразу різних понять. Уживання синонімів для виразу одного й того самого поняття слід уникати. Не повинні вживатися іноземні слова і терміни за наявності рівнозначних слів і термінів в українській мові. Абревіатури (крім загальновживаних) та позначення допускаються тільки після наведення повних назв чи відповідних пояснень.
Обов'язковою вимогою до мови проекту акта є дотримання правил синтаксису. Для синтаксису офіційно-ділової мови характерні такі риси, як розповідний характер і прямий порядок слів у реченні, який виражається у:
розміщенні групи підмета перед групою присудка, а не узгоджуваного - одразу після нього;
винесенні вставних конструкцій (зокрема, крім того, при цьому, разом з тим) на початок речення з метою встановлення зв'язку з висловленим раніше, систематизації викладу, пояснення подальшої думки або окремих слів та словосполучень, орієнтування на джерело запозичення даних тощо.
Непрямий порядок слів (інверсія) виправданий лише тоді, коли логічний наголос припадає на присудок.
У проектах актів переважно використовуються пасивні конструкції (наприклад, перевірка проводиться, заходи здійснюються).
У разі необхідності наголошення на об'єкт дії перевага надається активній формі (наприклад, голову Департаменту призначає на посаду і звільняє з посади Кабінет Міністрів України).
Проект акта викладається в теперішньому часі. Майбутній і минулий час застосовується лише тоді, коли необхідно наголосити на часовому співвідношенні двох подій.
Мова повинна бути зрозумілою і точною, фрази - нескладної конструкції без зайвого перевантаження підрядними реченнями і займенниками. Необхідно також уникати прислівникових і дієприслівникових зворотів.
4.5. При розробленні проекту акта необхідно перевіряти достовірність фактичного матеріалу, до якого належать власні назви, географічні найменування, дати історичних подій, посилання, цифрові дані тощо. Під час перевірки фактичного матеріалу слід користуватися офіційними джерелами або, у разі необхідності - енциклопедіями, академічними словниками тощо.
Також необхідно знати особливості (структурні, термінологічні) прийнятих раніше документів з питання, що розглядається. Такий підхід полегшує завдання з уніфікації документів, вживання відповідної термінології та усталених синтаксичних конструкцій.
4.6. Нормативні положення мають бути доступні для розуміння і застосування і не повинні містити зайву деталізацію, оскільки проект акта регулює суспільні відносини, а не вирішує конкретне питання. Для полегшення застосування норм і уникнення різного тлумачення кожне нормативне положення формулюється таким чином, щоб не виникало сумніву щодо строку його дії. Якщо проект акта (окремі норми) приймається з обмеженим строком дії, це обов'язково зазначається у тексті проекту акта.
4.7. Проект акта повинен передбачати всі характерні для певного акта обов'язкові реквізити і стабільний порядок їх розміщення: найменування суб'єкта нормотворення, назву виду акта, дату прийняття, номер, структурні складові, місце для підпису, візи тощо.
4.8. Кожен проект акта містить назву, яка має бути лаконічною, стислою, указувати на предмет правового регулювання, відображати основний зміст акта. Якщо в проекті акта йдеться про кілька питань, його назва може бути узагальненою.
Проект акта не може мати назву, тотожну назві іншого нормативно-правового акта.
4.9. У проекті акта спочатку викладаються норми загального характеру, що встановлюють принципи правого регулювання і містять правила, які повинні враховуватися під час застосування наступних нормативних положень, а далі норми, згруповані з окремих питань, що стосуються того чи іншого аспекту правого регулювання, і додаткові положення, які стосуються всіх або деяких питань предмета регулювання. Нормативні положення загального характеру об'єднуються в розділ (главу) "Загальні положення (частина)".
Залежно від виду проект акта може містити, як правило, такі структурні одиниці: розділи, глави, статті, частини, пункти, підпункти, абзаци.
4.10. Під час підготовки проекту акта необхідно враховувати, що проект може містити визначення термінів лише в разі необхідності. Визначення термінів не можуть містити нормативних приписів та наводяться в алфавітному порядку і в називному відмінку.
Терміни мають відповідати нормам ділового мовлення і не повинні суперечити їх загальновживаному значенню. Спеціальні терміни, необхідні для врегулювання конкретного виду суспільних відносин, використовуються у проекті акта тільки в тому розумінні, в якому вони вживаються в даній спеціальній сфері.
Зміст термінів, які використовуються в проекті акта, не повинен відрізнятися від їх змісту, визначеного в Конституції та законах України, актах Президента України та Кабінету Міністрів України, наказах Мінрегіону, що регулюють відповідну сферу.
Можливе посилання на пояснення термінів, визначених в інших нормативно-правових актах, наприклад: "У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні".
4.11. У проектах актів можуть використовуватися відсильні приписи. Розвантаження проекту акта відбувається через відсилання до інших нормативних приписів однакової або вищої юридичної сили, унаслідок чого поширюється дія інших нормативно-правових актів на цей предмет правового регулювання. Відсилання у проекті акта до його окремих положень, а також до інших нормативно-правових актів, їх окремих положень застосовуються у разі, якщо необхідно підкреслити взаємний зв'язок нормативних приписів або уникнути дублювань.
Відсилання можуть бути до нормативно-правового акта в цілому або до його структурних одиниць. Не допускається відсилання до нормативного припису, який у свою чергу, відсилає до іншого нормативного припису.
4.12. Під час розроблення проектів актів дотримуються інші вимоги нормопроектувальної техніки, визначені у Правилах підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 N 870, Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 N 34/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за N 381/10661, а також Методичних рекомендаціях щодо розроблення проектів законів та дотримання вимог нормопроектної техніки, схвалених постановою колегії Міністерства юстиції України від 21.11.2000 N 41.
Директор Департаменту
нормативно-правового
регулювання


М.А.Татаринцева
Додаток
до Методичних рекомендацій
з підготовки у Міністерстві
регіонального розвитку,
будівництва та
житлово-комунального
господарства України
нормативно-правових актів
СХЕМА
підготовки проектів нормативно-правових актів
------------- ------------------ ------------ ------------------- ------------------ 5
| Доручення | |Розроблення НПА | |Погодження| |Подання на підпис| | Погодження НПА |------------------------------->
| щодо | 1 | структурним | 2 | НПА | 3 | (візування) | 4 |з ЦОВВ та іншими| 5 ----------------------
|розроблення|--->| підрозділом |---> | |--->| Міністру |--->|заінтересованими|--------> |Подання наказу на |
| НПА | |(робочою групою)| | | | | | організаціями | |державну реєстрацію |
------------- ------------------ ------------ ------------------- ------------------ |до Мін'юсту |
| | |(подається особисто)|
--------------------------------------------------- | ----------------------
| | | | | |
V V V V V V
----------------------- ----------- ---------- ---------------------------- ------------------------- -------------------------
| Заінтересовані | |Комітет з| |Юридична| |Перший заступник Міністра,| |разом із супров. | |разом із супровідним |
|структурні підрозділи| |галузевих| | служба | | заступник Міністра, | |листом подається: | |листом подається: |
| | | реформ | | | | заступник Міністра - | |- проект; | |- наказ Мінрегіону; |
----------------------- ----------- ---------- | керівник апарату в межах | |- пояснювальна записка;| |- пояснювальна записка;|
| компетенції | |- порівняльна таблиця | |- відомості про чинні |
---------------------------- |(у разі внесення змін);| |НПА з питання наказу; |
|- АРВ та повідомлення | |- копія наказу у 2-х |
|про оприлюднення (для | |прим.; |
--------------------- ------------------ ---------------- |регуляторних актів до | |- порівняльна таблиця |
| Подання проекту | 6 |Внесення проекту| 7 |Доопрацювання | |Мінекономрозвитку) | |(у разі внесення змін);|
5 | Закону, акта ПУ та|---> | на розгляд КМУ |---> | проекту | ------------------------- |- матеріали погодження |
---> | КМУ до Мін'юсту | | (параграф 50 | | (у разі | |наказу; |
| для проведення | |Регламенту КМУ) | |необхідності),| ------------- |- за потреби оригінал |
|правової експертизи| ------------------ | проведення | 8 | Прийняття | |та 2 копії рішення |
| (параграф 44 | |узгоджувальних|---> |(схвалення)| |Мінекономрозвитку; |
| Регламенту КМУ) | | процедур | | акта | |- довідка про |
--------------------- ---------------- ------------- |відповідність наказу |
| ------------------------- 9 |9 9 |acquis communautaire; |
V |разом із супров. | -------------------+----------------- |- лист до Урядового |
------------------------- |листом подається: | | | | |уповноваженого щодо |
|разом із супров. | |- проект та матеріали | V V V |відповідності наказу |
|листом подається: | |до нього в електр. | ------------------ ------------------ -------------- |положенням Конвенції та|
|- проект із візою | |формі; | |Внесення проекту| |Внесення проекту| |Оприлюднення| |практиці Європейського |
|керівника юридичної | |- пояснювальна записка | | до АПУ | | до ВРУ | | акта | |суду з справ людини; |
|служби; | |(або політична | | (параграф 73 | | (параграф 71 | -------------- |- інформаційно- |
|- пояснювальна записка;| |пропозиція); | |Регламенту КМУ) | |Регламенту КМУ) | |аналітичні матеріали; |
|- порівняльна таблиця | |- порівняльна таблиця | ------------------ ------------------ |- копія висновку |
|(у разі внесення змін);| |(у разі внесення змін);| | | |Юридичної служби. |
|- матеріали погодження | |- протокол узгодження | V V -------------------------
|проекту; | |позицій; | ------------------- ------------------------------ |6
|- довідка щодо | |- довідка про | |разом із | |разом із супров. листом | V
|відповідності проекту | |погодження; | |супров. листом | |подається: | -----------------------
|acquis communautaire; | |- висновок Мін'юсту; | |подається: | |- проект Закону та матеріали| | Доопрацювання |
|- довідка щодо | |- інформаційно- | |- проект акта та | |до нього в електр. формі; | | наказу |
|відповідності проекту | |довідковий матеріал; | |матеріали до | |- пояснювальна записка; | |(у разі необхідності)|
|Конвенції про захист | |- комунікативний план | |нього в електр. | |- порівняльна таблиця | -----------------------
|прав людини. | |(за потреби); | |формі; | |(у разі внесення змін); | |
------------------------- |- пропозиції щодо | |- пояснювальна | |- проект постанови ВРУ про | V
|інф. супров. та | |записка; | |прийняття проекту за основу;| --------------
|роз'ясн. НПА; | |- порівняльна | |- перелік законів та інших | | Державна |
|- до проекту Закону | |таблиця (у разі | |НПА, що потребують змін; | | реєстрація |
|додаються документи, | |внесення змін); | |- висновок антикорупційної | | та |
|вказані у параграфі 70 | |- довідка про | |експертизи проекту. | |оприлюднення|
------------------------- |погодження акта. | |- проект Закону про внесення| | наказу |
|Увага! Дивись | |змін до інших законів | --------------
|параграф 73 щодо | |Увага! Дивись параграф 71 |
|підпису | |щодо підпису документів |
|документів | ------------------------------
-------------------
( Додаток в редакції Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 1 від 03.01.2012 )