• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Інструкція з журнально-ордерної форми обліку на сільськогосподарських підприємствах

Міністерство агропромислового комплексу України  | Інструкція від 16.07.1996 № 222 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство агропромислового комплексу України
  • Тип: Інструкція
  • Дата: 16.07.1996
  • Номер: 222
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство агропромислового комплексу України
  • Тип: Інструкція
  • Дата: 16.07.1996
  • Номер: 222
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА І
ПРОДОВОЛЬСТВА УКРАЇНИ
І Н С Т Р У К Ц І Я
N 222 від 16.07.96
м.Київ
Затверджено
наказом Міністерства сільського
господарства і продовольства
України від 16.07.96 р. N 222
( Інструкція втратила чинність на підставі Наказу Мінагрополітики N 49 від 07.03.2001 )
Інструкція з журнально-ордерної форми обліку на сільськогосподарських підприємствах
1. Загальні положення
1.1. Форми реєстрів журнально-ордерної форми обліку розроблені і затверджені Міністерством сільського господарства і продовольства України відповідно до Положення про організацію бухгалтерського обліку і звітності в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 квітня 1993 р. N 250 з наступними змінами і доповненнями до нього та іншими інструктивними матеріалами, а також діючого плану рахунків бухгалтерського обліку в сільськогосподарських підприємствах.
1.2. Для оформлення господарських операцій застосовують форми первинних документів, які затверджені Міністерством статистики та Міністерством сільського господарства і продовольства, Національним банком України тощо відповідно до Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 р. N 88 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України N 168/704.
1.3. Облікові реєстри мають переважно місячну періодичність, єдину уніфіковану систему побудови номерів форм.
1.4. Підприємства при потребі (затвердженні нових нормативних документів, змінах і доповненнях в обліку, звітності і за рекомендаціями органів управління та наукових закладів) вносять в діючі форми реєстрів журнально-ордерної форми відповідні уточнення, зміни і доповнення.
1.5. Невеликі підприємства застосовують тільки ті облікові регістри, які необхідні їм для відображення всіх господарських і фінансових операцій, змінюють при необхідності періодичність їх складання в межах звітного періоду.
1.6. Журнально-ордерна форма обліку передбачає використання таких найважливіших принципів:
- здійснення записів в журналах-ордерах у порядку реєстрації операцій тільки по кредиту рахунка в кореспонденції з дебетом інших рахунків;
- об'єднання, як правило, в єдиній системі записів синтетичного і аналітичного обліку;
- відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій в розрізі показників, необхідних для здійснення управління, контролю, аналізу і складання бухгалтерської звітності;
- застосування журналів-ордерів по декількох рахунках, які мають між собою економічний і обліковий зв'язок;
- побудова облікових реєстрів із заздалегідь вказаною кореспонденцією рахунків та показниками, які необхідні для складання бухгалтерської звітності;
- застосування місячних, а в деяких випадках квартальних і річних журналів-ордерів з використанням необхідної кількості вкладних листків.
1.7. Основними реєстрами бухгалтерського обліку є журнали-ордери, які побудовані за кредитовою ознакою, та відомості, де відображають дебетові обороти. Записи в цих реєстрах здійснюють на підставі первинних документів із зазначенням кореспондуючих рахунків. Синтетичний та аналітичний облік здійснюється в журналах-ордерах та відомостях, як правило, в єдиній системі записів.
1.8. По синтетичних рахунках, які мають велику номенклатуру об'єктів обліку, та значну кількість щомісячних записів господарських операцій, аналітичний облік ведуть в допоміжних відомостях і виробничих звітах, підсумки яких потім переносять в журнали-ордери.
1.9. У кінці місяця підсумкові дані кредитових оборотів із журналів-ордерів переносять в Головну книгу.
Дебетові обороти відповідного синтетичного рахунка підраховують після закінчення реєстрації записів в Головній книзі.
1.10. У журналах-ордерах передбачена типова кореспонденція по кредиту рахунків бухгалтерського обліку. Дані реєстрів приведено у відповідність з показниками періодичної і річної звітності.
1.11. Записи в облікових реєстрах, перелік яких наведено в додатку N 1, здійснюють по мірі надходження документів або за підсумками за місяць. На документах, дані яких включені в журнали-ордери, відомості, реєстри і листки-розшифровки, зазначають номери відповідних реєстрів і порядкові номери записів у них (номер рядка). По документах, які відображені в реєстрах загальним підсумком, номер реєстру і номер запису зазначають на окремому листку, який прикріпляється до зброшурованих документів.
1.12. Суми, що відносяться в дебет рахунків, аналітичний облік по яких ведуть в інших журналах-ордерах, відомостях тощо при потребі групують в необхідному розрізі в листках-розшифровках. Записи в них здійснюють за даними документів підсумками за день або більш тривалий період, а в необхідних випадках - на підставі окремих документів з коротким поясненням змісту операції. По закінченні звітного місяця заповнені листки-розшифровки передають працівнику, який веде відповідні журнали-ордери або відомості.
1.13. Облікові реєстри після закінчення записів підписують виконавець і головний бухгалтер. У реєстрах, показники яких переносять у Головну книгу або в інші реєстри, роблять відповідну позначку про це.
1.14. Помилки, виявлені в реєстрах до підведення підсумків, виправляють коректурним способом, а після підведення підсумків, але до внесення їх в Головну книгу, виправляють на підставі бухгалтерської довідки з відображенням у вільних рядках або графах. Після запису підсумків журналів-ордерів в Головну книгу ніякі виправлення в них за поточний місяць не допускаються, а необхідні записи оформляють бухгалтерською довідкою і заносять у Головну книгу в наступному місяці. Зазначені довідки зберігають при відповідному обліковому реєстрі, в якому зроблено виправлення.
1.15. У Головній книзі відображають залишки й обороти в розрізі синтетичних рахунків. Дані в розрізі субрахунків і аналітичних рахунків накопичують відповідних реєстрах.
1.16. Перевірку правильності записів у Головній книзі здійснюють шляхом підсумку оборотів і залишків по всіх рахунках. Суми дебетових і кредитових оборотів і залишків повинні бути відповідно рівними. Головну книгу відкривають на рік: на кожний синтетичний рахунок відводять окрему сторінку, а при потребі - кілька.
1.17. Сільськогосподарські підприємства можуть для ведення синтетичного обліку використовувати шахову оборотну відомість (шахматний баланс).
2. Облік грошових коштів і кредитів банку
2.1. Облік касових операцій.
2.1.1. Приймання, зберігання та видача грошових коштів, оформлення прибуткових і видаткових касових ордерів та інших документів, ведення касової книги, контроль за дотриманням касової дисципліни здійснюють відповідно до "Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України", затвердженого постановою Правління Національного банку України від 2 лютого 1995 р. N 21.
2.1.2. Для обліку касових операцій по рахунку N 50 "Каса" ведеться журнал-ордер N 1 с.-г., який використовують для записів протягом року. Записи до журналу-ордеру здійснюють на підставі звітів касира, в яких проти кожної суми проставляють номер кореспондуючого рахунка. Операції з однаковою кореспонденцією рахунків об'єднують і записують у журнал-ордер однією сумою. У колонці "Підстава (чи за який період)" записують дату або початкові і кінцеві числа звіту, наприклад за 01-03 і т.д.
2.1.3. Наприкінці кожного місяця в журналі-ордері N 1 с.-г. визначають підсумки кредитових оборотів рахунка 50 у кореспонденції з іншими рахунками, які записують у Головну книгу. У відомості також визначають підсумки по дебету рахунка 50 і визначають сальдо на 1-е число наступного за звітним місяця.
2.1.4. Журнал-ордер N 1 с.-г. має вигляд зошита. На титульному листку і в кінці цього реєстру передбачені таблиці для розшифровки показників, потрібних для складання касового плану.
2.1.5. Облік операцій з іноземної валюти відображають на рахунку 50 субрахунок 2 "Іноземна валюта". Для цього передбачено окремий бланк журналу-ордеру N 1 с.-г. та відомості N 1.1 с.-г.
Записи здійснюють на підставі звітів касира, що складаються по кожній іноземній валюті зокрема. Операції реєструють в іноземних грошових одиницях та в гривнях за курсом Національного банку України відповідно до Положення з бухгалтерського обліку операцій в іноземній валюті, затвердженого наказом Мінфіну України від 14 лютого 1996 р. N 29.
2.2. Облік операцій на рахунках в банку та вкладень.
2.2.1. Облік операцій на рахунку 51 "Розрахунковий рахунок" ведуть у журналі-ордері N 2 с.-г., який брошурують у вигляді зошита з використанням вкладних листків для записів протягам року. Записи в журналі-ордері здійснюються по мірі надходження виписок банку після їх перевірки з документами. У виписках і первинних документах проти кожної суми зазначають номер кореспондуючого рахунку. Суми з кожної опрацьованої виписки записують у журнал-ордер підсумками з деталізацією сум по кореспондуючих рахунках.
2.2.2. У кінці звітного періоду в журналі-ордері N 2 с.-г. підраховують підсумки оборотів у кореспонденції з іншими рахунками і визначають залишок на 1-е число наступного за звітним місяця, що повинен дорівнювати залишку, наведеному у виписці банку за останній день місяця.
2.2.3. Обороти по кредиту рахунка 51 журналу-ордера N 2 с.-г. переносять у Головну книгу в колонку "Оборот по кредиту". Одночасно суми, що складають цей кредитовий оборот, записують по дебету відповідних кореспондуючих рахунків у Головній книзі в розділі "Обороти по дебету".
2.2.4. Облік коштів на валютному рахунку ведеться згідно із Законом України від 23.09.1994 р. "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" і Положення з бухгалтерського обліку операцій в іноземній валюті, затвердженого наказом Мінфіну України від 14 лютого 1996 р. N 29.
2.2.5. Відображення в бухгалтерському обліку руху коштів здійснюється в гривнях шляхом перерахунку іноземної валюти за курсом Національного банку України.
2.2.6. Облік операцій на рахунку 52 "Валютний рахунок" ведуть спочатку у відомості N 2.1. с.-г. на підставі виписок банку і перевірених первинних документів, де проти кожної суми зазначають номер кореспондуючого рахунка. Аналітичні рахунки відкривають для кожного виду валюти. Залишок на початок кожного місяця по всіх аналітичних рахунках рахунка 52 повинен дорівнювати залишку, наведеному в Головній книзі.
2.2.7. Відомість N 2.1. с-г. відкривається на рік з використанням вкладних листків.
2.2.8. На титульному листі відомості N 2.1. с.-г. розміщена таблиця для розшифровки курсу валюти на початок і кінець місяця, що дозволяє при потребі перевірити точність розрахунків курсової різниці.
2.2.9. Суми по кредиту рахунку 52 з кожної опрацьованої виписки банку записують в окремому примірнику журналу-ордера N 2 с.-г. Аналогічно записують дебетові обороти. При записах на кожний кореспондуючий рахунок відводять дві суміжні графи для запису сум у гривнях та у валюті.
2.2.10. Облік господарських операцій на рахунках 55 "Інші рахунки в банках", 56 "Інші грошові кошти", 58 "Фінансові вкладення" ведуть у журналі-ордері N 3 с.-г., а операції на аналітичних рахунках відображають у відомостях N 3.1 с.-г., яка розрахована на місяць. Записи в цих реєстрах здійснюють на підставі виписок банку та доданих до них документів.
2.2.11. Для відображення записів по аналітичних рахунках "Інші грошові кошти" в розрізі субрахунків призначена відомість N 3.1 с.-г., де в окремих рядках відкривають аналітичні рахунки: по рахунку 55 на кожний виставлений акредитив, рахунок на лімітовану чекову книжку, поточний рахунок для розрахунків з населенням за сільськогосподарську продукцію і худобу та інші рахунки в банках; по рахунку 56 "Інші грошові кошти": на кожну суму коштів, що знаходиться в дорозі, вид грошових документів тощо.
2.2.12. Аналітичний облік акцій незалежно від джерел їх надходження ведеться в спеціальних відомостях обліку акцій за видами, термінами випуску, акціонерами, вартістю.
2.2.13. У кінці місяця кредитовий оборот журналу-ордера форми N 3 с.-г. переносять в Головну книгу.
2.3. Облік кредитів банків та інших позик.
2.3.1. Взаємовідносини сільськогосподарських підприємств з установами банку по кредитах регулюються Законом України "Про банки і банківську діяльність" та іншими нормативними документами.
2.3.2. Облік господарських операцій, що відображаються на рахунках 90 "Короткострокові позики банку", 92 "Довгострокові позики банку", 95 "Інші позикові кошти" 97 "Позики банку для робітників підприємства" здійснюють у журналі-ордері N 4 с.-г. який відкривається на місяць. Для кожного рахунка виділені окремі розділи.
2.3.3. Підставою для запису господарських операцій протягом місяця у цей реєстр є виписки банку з позикового рахунка і додані до них первинні документи.
2.3.4. Аналітичний облік за видами позик ведуть у спеціальній таблиці - аналітичних даних, які використовують при складанні балансу. Залишок на кінець місяця по рахунках позик, визначених в аналітичних даних, підсумовують і співставляють із залишком у Головній книзі.
2.3.5. Для обліку розрахунків з власниками акцій по рахунку 95 використовують відомість N 4.1 с.-г.
2.3.6. У кінці місяця кредитові обороти рахунків 90, 92, 95, 97 із журналу-ордера N 4 с.-г. переносять у Головну книгу.
3. Облік розрахунків
3.1. Облік розрахунків з постачальниками і підрядниками та по міжгосподарській кооперації.
3.1.1. Для обліку розрахунків відображених на рахунках 60 "Розрахунки з постачальниками і підрядниками" і 64 "Розрахунки по міжгосподарській кооперації" призначений журнал-ордер N 6 с.-г. Реєстр операцій по розрахунках з постачальниками (підрядниками) N 6.1 с.-г. та Відомість аналітичного обліку по розрахунках N 6.2 с.-г.
3.1.2. Облік розрахунків в реєстрах журнально-ордерної форми здійснюють незалежно від величини суми рахунка-фактури і форми розрахунків.
3.1.3. Матеріальні цінності оплачені, але не одержані на склад до кінця місяця, сільськогосподарські підприємства оприбутковують в міру надходження, відмічаючи їх вартість по кредиту рахунків 60 або 64 в кореспонденції з дебетом рахунків по обліку цих цінностей.
Якщо при прийманні виявлена нестача товарно-матеріальних цінностей, то поряд з купівельною вартістю цінностей, що надійшли, окремо показують суму виявленої нестачі. У такому ж порядку фіксують суми претензій щодо сортності, комплектності, невідповідності цін і т.ін., які виявлені при прийманні або при перевірці товарно-транспортних накладних і розрахункових документів. Якщо частина оплаченого вантажу знаходиться в дорозі або не вивезена до кінця звітного місяця зі складу постачальника, то в розділі "Відмітка про оплату" записують суму, що відноситься до цієї частини оплаченого вантажу без відображення її по кредиту рахунка 60 або 64; цю суму обліковують як дебіторську заборгованість.
Суми по розрахункових документах за цінності, що знаходяться на кінець місяця в дорозі або не вивезені зі складу постачальника, переносять в наступному місяці в графу "Залишок на початок місяця", а в графі "Б" Найменування постачальника (підрядника)" зазначають найменування постачальника, від якого не надійшов вантаж.
По мірі фактичного надходження матеріальних цінностей у "Відомості аналітичного обліку" в графі "В" записують номер складу або прибуткового документа і роблять відповідну відмітку про оприбуткування (по дебету рахунків з обліку матеріальних цінностей та кредиту рахунка 60 або 64).
3.1.4. При значній кількості розрахункових операцій дані попередньо накопичують в "Реєстрі операцій з розрахунків з постачальниками, підрядчиками та міжгосподарськими підприємствами" N 6.1 с.-г., який відкривається на кожного постачальника, підрядника або міжгосподарське підприємство.
Записи по кредиту рахунків 60 і 64 сум, що належать за товарно-матеріальні цінності, роботи та послуги виконують на підставі наданих постачальниками (підрядниками) і прийнятих до оплати розрахункових документів, а по невідфактурованих поставках - згідно із супровідними вантажними документами та приймальними актами. Надходження матеріальних цінностей повинно бути підтверджене відповідними прибутковими документами, підписаними матеріально відповідальними особами, або їх відміток (надписами чи штампом) на документах постачальника.
Накопичення даних про кількість і вартість переданих (прийнятих) молодняка тварин і кормів господарства-учасники або міжгосподарські підприємства здійснюють в реєстрі в хронологічному порядку на підставі товарно-транспортних накладних.
Реєстри ведуть по кожному міжгосподарському підприємству (господарству-учаснику) із зазначенням виду тварин або найменування кормів.
3.1.5. Щомісяця обороти з реєстрів переносять у відомість N 6.2 с.-г., де на кожну організацію відводять окремий рядок, а підсумок відомості - в журнал-ордер N 6 с.-г.
3.1.6. При веденні обліку матеріальних цінностей за планово-обліковими цінами їх вартість зазначають у графі 3 відомості N 6.2 с.-г., а відхилення купівельної вартості від вартості за планово-обліковими цінами по кожному синтетичному рахунку (субрахунку, групі матеріальних цінностей) повинні реєструватися в окремих графах цієї відомості та реєстру.
3.1.7. Записи в журналі-ордері, відомості N 6.2 с.-г. і реєстрі за виконані підрядником роботи і надані послуги проводять на підставі розрахункових документів по мірі їх приймання. Заборговані підрядником суми показують в кореспонденції з дебетом рахунків, на яких повинні бути віднесені відповідні витрати. Суми заліків, що виникли після акцепту розрахункових документів, записують в окремих графах в кореспонденції з дебетом рахунків, на яких відображають ці розрахунки, а оплату з каси і різного роду списання відображають в графах 36 і 37 "З інших рахунків" із зазначенням кореспондуючого рахунку і суми.
3.1.8. Відмітку у відомості про оплату розрахункових документів і списання заборгованості роблять протягом двох місяців. Після їх завершення суми, що залишилися неоплаченими або несписаними, переносять окремо по кожному розрахунковому документу в графу "Залишок на початок місяця (кварталу, року)".
Підсумкові дані "Відомості аналітичного обліку" N 6.2 с.-г. повинні звірятися з відповідними даними по синтетичних рахунках. Так, наприклад, підсумок по графі 26 "Сума акцепту по рахунку або вартість невідфактурованих поставок" повинна дорівнювати підсумкам сум, віднесених в дебет відповідних рахунків плюс суми за сплачений, але не одержаний до кінця місяця вантаж. Підсумки суми оплати і списання (графа 38) за поточний місяць плюс суми, що залишилися несплаченими і несписаними, повинні дорівнювати підсумку графи 26 плюс заборгованість постачальникам і підрядникам на початок місяця (графа 2). У відомості N 6.2 с.-г. зазначають залишок на початок і кінець місяця: по дебету - суми, сплачені постачальникам; по кредиту - суми, що належать постачальникам; розраховують підсумки по кореспондуючих рахунках і співставляють їх з відповідними обліковими реєстрами. Для зручності як дебетові, так і кредитові обороти з відомості N 6.2 с.-г. переносять в журнал-ордер N 6.2 с.-г., а з нього - в Головну книгу.
3.2. Облік розрахунків з підзвітними особами.
3.2.1. Облік розрахунків з підзвітними особами ведуть у журналі-ордері N 7 с.-г. Аналітичний облік у цьому реєстрі ведуть по кожній окремо виданій у підзвіт сумі лінійно-позиційним методом записів.
3.2.2. При відкритті журналу-ордеру з попереднього реєстру записують перехідні залишки на початок місяця із зазначенням дати виникнення дебіторської чи кредиторської заборгованості.
3.2.3. При записах операцій поточного місяця на окремому рядку відображають дату і суму виданого авансу (графи 4-7), відшкодування перевитрат проти виданого авансу (графи 8-10), відшкодовану або утриману суму невикористаного авансу (графи 11- 14) і суми витрат по поданому і затвердженому авансовому звіті (графи 15-24).
3.2.4. У разі, якщо підзвітній особі, яка знаходиться у тривалому відрядженні, направляють додатковий аванс або один і той же працівник повторно за місяць одержує аванс, то суму і дату видачі (перерахування) авансу відображають у вільних графах 6 і 7 по тому ж рядку (по дебету рахунка 71 з кредиту відповідних кореспондуючих рахунків).
При поданні одним працівником за поточний місяць двох авансових звітів відповідні суми відображають записом в одній графі по одному і тому ж рядку. З метою одержання підсумкових (синтетичних) даних по рахунку 71 суми витрат по авансових звітах і повернення невикористаних коштів показують у журналі-ордері форми N 7 с.-г. у кореспонденції з дебетом відповідних рахунків.
3.2.5. Якщо підзвітна особа відповідає за реалізацію продукції або матеріалів (продавець магазину чи ларка тощо), то отриману від реалізації виручку, відображають по дебету рахунка 71 (з кредиту рахунка 46 "Реалізація"), використовуючи одну з вільних граф (6 чи 7), а суму, внесену до каси підприємства (організації), на розрахунковий рахунок або відправлену поштовим переказом, записують у графах 11-13. Дані цих граф повинні відповідати сумам, що відображені у відповідних журналах-ордерах (N 1 с.-г., 2 с.-г., З с.-г., 3 с.-г. , 4 с.-г. і 11 с.-г. тощо).
3.2.6. Після закінчення записів усіх операцій з розрахунків з підзвітними особами за звітний місяць у журналі-ордері N 7 с.-г. підраховують підсумки по всіх графах і кредитові обороти переносять у Головну книгу.
3.3. Облік розрахунків з різними дебіторами і кредиторами.
3.3.1. Облік розрахунків, відображених на рахунках 59 "Векселі одержані", 61 "Розрахунки по авансах", 63 "Розрахунки по претензіях", 65 "Позабюджетні платежі", 66 "Векселі видані", 68 "Розрахунки з бюджетом", 69 "Розрахунки по страхуванню" (субрахунок 3), 72 "Розрахунки по відшкодуванню матеріальних збитків", 73 "Розрахунки з робітниками та службовцями по інших операціях", 75 "Розрахунки із засновниками", 76 "Розрахунки з різними дебіторами і кредиторами", 77 "Внутрішньовідомчі розрахунки по перерозподілу обігових коштів та прибутку", 78 "Внутрішньовідомчі розрахунки по поточних операціях", 79 "Внутрішньогосподарські розрахунки" ведуть в журналі-ордері N 8 с.-г.
3.3.2. Аналітичний облік розрахунків з квартиронаймачами ведуть у відомості N 8.2 с.-г.; з батьками за утримання їх дітей у дитячих закладах - у відомості N 8.3 с.-г.; розрахунки з бюджетом - у відомості N 8.4 с.-г., а для обліку всіх інших розрахунків використовують відомість N 8.1 с.-г.
3.3.3. Нарахування платежів здійснюють безпосередньо у відомостях (N 8.2 с.-г. і 8.3 с.-г.), в інших реєстрах записи роблять на підставі документів.
3.3.4. Аналітичний облік у відомості N 8.1 с.-г. ведуть за синтетичними рахунками, а при потребі облік деталізують за видами зобов'язань, зокрема по рахунках 69, 72, 73, 76, 78, 79 тощо. При веденні обліку по рахунках 59 та 66 потрібно зазначати дату та строк платежів по кожній організації, від якої одержано чи якій передано вексель або якій він переведений. Облік розрахунків із засновниками ведеться на рахунку 75, а для ведення аналітичного обліку використовують відомість N 13.2 с.-г, її ведуть протягом кількох років. На кожну особу відводять рядок, у якому відмічають суму паю при приватизації підприємства та його списання згідно з діючим положенням чи збільшення при зарахуванні дивідендів та в інших випадках.
Після закінчення приватизації цю ж відомість використовують для обліку вкладень (паїв) по рахунку 85.
Для нарахування наступної видачі сум дивідендів складають окрему відомість.
3.3.5. Відомість N 8.2 с.-г. відкривається на рік. На кожного квартиронаймача відводять кілька рядків. В одному з них записують суми нарахувань (окремо за житлову площу, опалення, освітлення, воду тощо), а в інших відмічають їх уточнення (при потребі). Для обліку розрахунків за місяць використовують вкладні листки. Суми дебетових і кредитових оборотів по розрахунках з квартиронаймачами та їх заборгованість визначають окремо по кожній особі, сторінці і відомості в цілому.
Аналогічно роблять записи у відомості N 8.3 с.-г.
3.3.6. Для обліку розрахунків з особами за реалізовану за готівку продукцію використовують відомість N 11-3 с.-г.
3.3.7. Для обліку розрахунків з бюджетом використовують відомість N 8.4 с.-г., де зобов'язання записують за їх видами за місяць і з початку року (прибутковий податок з громадян, акцизний збір, плата за землю, податок на прибуток, податок на добавлену вартість, плата за використання природних ресурсів, плата за воду, відрахування до Фонду ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, податок з власників транспортних засобів, місцеві податки і збори тощо). У відомості на кожний вид платежів відводять рядок (за місяць і з початку року). Якщо по якомусь виду податків передбачено кілька платежів протягом місяця, використовують кілька рядків. Ця відомість може бути використана для обліку операцій по рахунку 65.
3.3.8. Підсумки відомостей заносять у журнал-ордер N 8, з якого загальний підсумок переносять у Головну книгу.
4. Облік тварин на вирощуванні та відгодівлі
4.1. Облік тварин на вирощуванні та відгодівлі здійснюється відповідно до інструкції з обліку поголів'я, затвердженої Міністерством сільського господарства і продовольства.
4.2. На підставі первинних документів і записів у "Книзі обліку тварин і птиці" складається "Звіт про рух тварин і птиці на фермі", в якому відображають кількісні підсумкові дані про наявність і рух тварин за місяць по кожній обліковій групі і який разом з первинними документами здається в бухгалтерію підприємства. Після перевірки він є підставою для складання журналу-ордера N 9 с.-г.
4.3. В журналі-ордері N 9 с.-г. відображають дебетові і кредитові обороти по рахунку 09 "Тварини на вирощуванні та відгодівлі".
4.4. Записи здійснюють за обліковими групами в розрізі ферм.
4.5. В журалі-ордері N 9 с.-г. ведуть також аналітичний облік поголів'я, переданого громадянам на вирощування за договорами, та тварин, що знаходяться на вирощуванні (відгодівлі) в інших господарствах.
4.6. Після запису по всіх аналітичних рахунках у журналі-ордері підраховують загальні обіги по дебету і кредиту за місяць і з початку року.
4.7. Підсумкові дані по кредиту рахунка 09 у кореспонденції з іншими рахунками переносять у Головну книгу.
4.8. На підставі "Звіту про рух худоби та птиці на фермі" складають також відомість N 13.3 с.-г. руху тварин основного стада.
5. Облік виробничих запасів, готової продукції і товарів
5.1. Облік наявності і руху матеріальних цінностей (сировини, матеріалів, палива, будівельних матеріалів, запасних частин, насіння, кормів, малоцінних та швидкозношуваних предметів, готової продукції і товарів) матеріально відповідальні особи ведуть у місцях зберігання в картках чи книгах складського обліку.
5.2. Щомісяця у строки, передбачені графіком документообігу, матеріально відповідальні особи складають "Звіт про рух матеріальних цінностей" у двох примірниках і разом з виправдними документами передають до бухгалтерії. Після перевірки другий примірник звіту, підписаний бухгалтером, повертають матеріально відповідальній особі. Звіти про рух матеріальних цінностей складають окремо по кожному синтетичному рахунку (субрахунку). Матеріально відповідальні особи заповняють тільки кількісні показники звітів, а їх таксування здійснюють в бухгалтерії. На підприємствах, які використовують єдині планово-облікові ціни, матеріально відповідальні особи можуть виконувати таксування. По запасних частинах та ремонтних матеріалах звіти складають тільки по сумі.
5.3. Дані про рух та наявність цінностей узагальнюють у журналі-ордері N 10.1 с.-г., який об'єднано з відомістю N 10 а с.-г. Для записів по синтетичних рахунках (субрахунках) використовують вкладні листки. Облік цінностей ведуть за цінами придбання чи планово-обліковими цінами. При застосуванні планово-облікових цін відхилення від них відображаються в окремій графі журналу-ордера N 10.1 с.-г. та відомості N 10 а с.-г. Записи в цю графу здійснюються на підставі даних журналів-ордерів N 6 с.-г. та N 8 с.-г. (по матеріальних цінностях, які надійшли від постачальників та інших організацій), N 10.2 с.-г. (на суму витрат допоміжних виробництв, пов'язаних з доставкою в господарство матеріалів, заробітної плати, нарахованої за навантаження та розвантаження матеріалів, які надходять від постачальників), N 7 с.-г. (на суму витрат по службових відрядженнях, пов'язаних з придбанням матеріалів тощо). На останній сторінці журналу-ордера наведено розрахунок, який дозволяє визначати відхилення фактичної собівартості від їх вартості за планово-обліковими цінами по кожному синтетичному рахунку, а при необхідності, по субрахунку в цілому по підприємству.
5.4. Для обліку зносу малоцінних та швидкозношуваних предметів використовують окремі сторінки журналу-ордера N 10.1 с.- г. і відомості N 10 а с.-г. Записи роблять на підставі бухгалтерських довідок. Суми по кредиту рахунка N 1З повинні узгоджуватися з обігами по рахунку 12 та даними виробничих звітів.
5.5. Кредитові обороти по синтетичних рахунках та обліку матеріалів із журналу-ордера N 10.1 с.-г. переносять у Головну книгу.
5.6. Аналітичний облік матеріальних цінностей у бухгалтерії підприємства ведуть у сальдових відомостях на підставі перевірених та протаксованих звітів про рух матеріальних цінностей. Підсумки залишків по синтетичному рахунку та субрахунках звіряються з даними про залишки матеріальних цінностей, відображених у журналі-ордері N 10.1 с.-г. та відомості N 10 а с.-г. (дебет рахунків) в розрізі матеріально відповідальних осіб.
5.7. Залишки матеріалів та готової продукції на кінець звітного місяця, відображені в журналі-ордері N 10.1 с.-г. та відомості N 10 а с.-г., узгоджують з підсумковими даними сальдових відомостей по кожному синтетичному рахунку (субрахунку).
6. Облік розрахунків по оплаті праці
6.1. Розрахунки по оплаті праці у сільськогосподарських підприємствах ведуться на синтетичному рахунку 70 "Розрахунки по оплаті праці" в розрізі таких субрахунків: 70-1 "Розрахунки по оплаті праці", 70-2 "Розрахунки з депонентами по оплаті праці", 70-3 "Розрахунки по стипендіях".
6.2. Кожному працівнику присвоюють табельний номер, який не змінюється протягом тривалого періоду. При підготовці номерів прізвища працюючих записують в алфавітному порядку.
6.3. Аналітичний облік розрахунків по оплаті праці ведеться в Розрахунково-платіжних (розрахункових) відомостях або в книзі обліку розрахунків по оплаті праці.
Розрахунково-платіжну (розрахункову) відомість відкривають на місяць на кожну бригаду, ферму та інші виробничі підрозділи. Ці відомості зберігають у спеціальних папках окремо від первинних та інших документів. Наприкінці року їх підшивають у папки і передають на зберігання в архів.
У книзі обліку розрахунків по оплаті праці на кожного працівника відводять один рядок, на якому протягом року у відповідних графах записують за кожний місяць дані про нарахування, видачу оплати праці й утримання з неї.
6.4. На підставі первинних документів з обліку праці, накопичувальних відомостей, журналів обліку витрат щомісяця складається "Зведена відомість нарахування і розподілу оплати праці та відрахувань від неї" за об'єктами обліку (N 10-3 а с.-г.). У цій відомості відображають кількість відпрацьованих людино-годин, суму нарахованої оплати праці та нарахувань на неї відповідно до чинного законодавства (органам соціального страхування, до Пенсійного фонду, у резерв відпусток, до фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і соціального захисту населення та інше) за об'єктами обліку, виробничими підрозділами та в цілому по підприємству. Проти кожної суми нарахованої оплати праці зазначають кореспондуючий рахунок. Ця відомість є підставою для записів у виробничий звіт, "Відомість аналітичного обліку по рахунку 69 "Розрахунки по страхуванню" (N 10-3 в с.-г. тощо). Зведена відомість нарахування і розподілу праці використовується для обліку фонду оплати праці по підприємству та виробничих підрозділах. Для обліку розрахунків по рахунку 70-2 використовують відомість розрахунків з депонентами, а по рахунку 70-3 відкривають окрему розрахункову відомість за формою відомості N 8.1 с.-г.
6.5. Для зведеного обліку і контролю за використанням фонду оплати праці і складання встановленої звітності передбачено зведену відомість нарахованої оплати праці за її складом та категоріями робітників (N 10.3 б с.-г.). Відомість складається на підставі підсумкових даних розрахунково-платіжних відомостей або книги обліку розрахунків по оплаті праці.
Відомість N 10.3 б с.-г. відкривають на рік в цілому по підприємству для щомісячного відображення сум нарахованої оплати праці за категоріями, професіями працівників.
Цю відомість використовують для відображення даних про основну і додаткову оплату праці, оплату відпускних і простоїв, виплату винагород за вислугу років, різних видів надбавок і доплат, які входять до фонду заробітної плати і які здійснюються за рахунок прибутку, що направляється на матеріальне заохочення, та фонду споживання.
6.6. Операції з обліку розрахунків по страхуванню зосереджені в журналі-ордері N 10.3 с.-г. (крім розрахунків по індивідуальному страхуванню) та у Відомості аналітичного обліку по рахунках (N 10-3 в с.-г.), де групуються дані за видами платежів і компенсацій.
7. Облік виробництва
7.1. Облік витрат виробництва ведеться відповідно до Типового положення з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 1996 р. N 452.
7.2. Для обліку витрат виробництва передбачено використовувати журнал-ордер, який з метою кращого розподілу обов'язків між виконавцями підрозділяють на два: N 10.2 с.-г. та N 10.3 с.-г.
7.3. Журнал-ордер N 10.2 с.-г. призначений для відображення кредитових оборотів по виходу продукції, списанню вартості послуг чи робіт та певних видів витрат тощо з кредиту рахунків 03, 20, 23, 24, 25, 26, 28, 29 та 31.
7.4. Журнал-ордер N 10.3 с.-г. використовують для обліку нарахованої оплати праці та пов'язаних з нею сум відрахувань на соціальні заходи та резервів наступних періодів, а також амортизаційних відрахувань та нестач і втрат від псування цінностей (рахунки 70, 69, 84, 86, 89).
7.5. Первинні документи, довідки бухгалтерії, відомості по нарахуванню амортизації тощо є підставою для заповнення місячних виробничих звітів (N 10.2 а с.-г.). Їх складають у виробничих підрозділах на підставі наявних документів, а при потребі залучають ті з них, що складені в інших підрозділах чи в бухгалтерії господарства, а також листки-розшифровки, що складені при записах в інших журналах-ордерах. Дозволяється виробничі звіти заповнювати в бухгалтерії господарства на підставі одержаних від підрозділів і складених в бухгалтерії документів, наприклад по нарахуванню амортизації.
7.6. У виробничих звітах дані групуються в розрізі, який дозволяє в подальшому зробити записи по аналітичних рахунках відповідних синтетичних рахунків.
7.7. Підсумки виробничих звітів з деталізацією сум по синтетичних рахунках (субрахунках) переносять у журнали-ордери N 10.2 с.-г. та N 10.3 с.-г., а їх дані - в Головну книгу. При наявності кількох виробничих звітів, за якими списують витрати на відповідний синтетичний рахунок чи оприбутковують продукцію, складають зведений виробничий звіт.
7.8. Для ведення аналітичного обліку витрат і виходу продукції протягом року використовують Книгу обліку витрат виробництва (форма N 10-2 б с.-г.); рахунки в ній відкривають відповідно до діючих положень, записи роблять на підставі виробничих звітів, а при необхідності залучають первинні документи.
7.9. Сільськогосподарські підприємства можуть не використовувати Книгу, якщо у виробничому звіті накопичуватимуться дані про понесені витрати та одержану продукцію з початку року.
7.10. Записи по рахунку 84 "Нестачі і втрати від псування цінностей" у журналі-ордері N 10.3 с.-г. роблять на підставі листків-розшифровок. Аналітичний облік по цьому рахунку ведуть по кожному факту нестач, крадіжок, втрат від загибелі тварин та пошкодження майна із зазначенням рішень про стягнення (списання). Для ведення аналітичного обліку використовують річну відомість за формою N 8.1 с.-г.
8. Облік реалізації
8.1. У сільськогосподарських підприємствах реалізованою вважається продукція (виконані роботи або надані послуги), відвантажена покупцям і списана з матеріально відповідальних осіб незалежно від строку надходження грошей від замовника (при безготівкових розрахунках); при оплаті готівкою - після надходження грошей.
8.2. Для обліку відвантаження і реалізації готової продукції (робіт, послуг) використовують журнал-ордер N 11 с.-г., де відображають операції з рахунків: 42 "Торговельна націнка"; 43 "Позавиробничі витрати"; 44 "Витрати обігу"; 45 "Товари відвантажені, виконані роботи і послуги"; 46 "Реалізація"; 62 "Розрахунки з покупцями та замовниками".
8.3. Записи в журналі-ордері роблять підсумком за місяць на підставі накопичувальних відомостей та реєстрів.
8.4. Дані первинних документів узагальнюються в необхідному розрізі в "Реєстрі документів по реалізації готової продукції" (N 11.1 с.-г.); "Реєстрі документів по реалізації товарно-матеріальних цінностей, робіт та послуг" (N 11.2 с.-г.) та "Реєстрі документів по реалізації продукції, матеріалів, робіт та послуг за готівку" N 11.3 с.-г. Ці дані переносять у відомість N 11.4 с.-г., яка складається щомісяця.
8.5. Реєстр форми N 11.1 с.-г. використовують для накопичення даних з продажу окремих видів сільськогосподарської продукції, за видами реалізації та для аналітичного обліку розрахунків із заготівельними та іншими організаціями і особами.
У реєстрах N 11.1 с.-г. в хронологічному порядку у відповідних графах (1-3) записують: підрозділ, який реалізував продукцію, найменування платника, якість продукції тощо.
Вартість відправленої продукції (графа 7) за відповідними цінами розраховують у цілому по реєстру. Підсумок по всіх документах щодо реалізації певного виду продукції узгоджують з даними матеріальних звітів.
У графах 13-24 (у розділі "Прийнято") записують номер приймальної квитанції, реєстра або іншого документа заготівельної організації (одержувача продукції); прийняту кількість у натурі (а при продажу державі - і залікову масу реалізованої сільськогосподарської продукції), виручку за цінами реалізації; суми надбавок, доплат, знижок; разом без податків; податок на добавлену вартість; акцизний збір, всього по кредиту рахунка 46 "Реалізація" і кореспондуючий рахунок (62, 76, 71, 70 та ін.).
8.6. Бухгалтерія господарства на підставі банківських та інших документів відмічає оплату кожної накладної або іншого супровідного документа, зазначивши шифр рахунку, на який зарахована виручка.
8.7. Аналогічно заповнюють реєстр N 11.2 с.-г., який застосовують для обліку реалізації інших товарно-матеріальних цінностей, виконаних робіт і наданих послуг за видами реалізації (в рахунок, оплати праці, інша реалізація).
8.8. Реєстр форми N 11.3 с.-г. призначений для групування виручки від реалізації продукції, матеріалів, робіт та послуг за готівку. Цей реєстр призначений на місяць і складається на підставі прибуткових касових ордерів і накладних внутрішньогосподарського призначення.
8.9. Цей реєстр заповнює касир і після перевірки звіту каси головним бухгалтером передає його бухгалтеру, що веде облік реалізації.
У графах 1 - 3 реєстру N 11.3 с.-г. вказують дату і номер прибуткового касового ордера і накладної. У графі 4 - прізвище, ім'я та по батькові одержувача продукції, матеріалів, робіт або послуг. У графах 5 - 16 окремо по кожному виду реалізованої продукції, робіт або послуг записують кількість і суму (виручку від реалізації) за цінами реалізації без податку на добавлену вартість і акцизного збору з кредиту рахунка 46 "Реалізація" в дебет рахунка 50 "Каса". У графі 17 підраховують підсумок, у графах 18 - 19 записують податок на добавлену вартість і акцизний збір, у графі 20 - загальну суму виручки від реалізації за готівку разом з податком на добавлену вартість і акцизним збором.
8.10. Вартість оплаченої за готівку продукції (матеріалів, робіт, послуг) не одержану покупцем в цьому періоді, відображають у графі 2, а при її одержанні роблять відмітки по кожному документу (рядку) в графах 22 і 23. Для того щоб виявити такі факти, в кінці місяця після складання реєстру N 11.3 с.-г. його узгоджують з матеріальним звітом.
8.11. У кінці місяця в Реєстрі підраховуються підсумки по кожному виду реалізованої продукції, матеріалів, робіт та послуг за місяць, який переносять у відомість N 11.4 с.-г.
8.12. Відомість N 11.4 с.-г. передбачає ведення протягом місяця аналітичного обліку реалізації за кількістю і вартістю окремих видів реалізованої продукції, виконаних робіт і наданих послуг на сторону, а також за напрямками реалізації відповідно до показників таблиць річного звіту сільськогосподарського підприємства. На окремих сторінках відомості ведуть облік реалізації продукції рослинництва, тваринництва і т.д., власної і заготовленої у населення. Підсумки підраховують по кожній галузі окремо і в цілому по сільськогосподарському підприємству.
8.13. У кінці року (у відомість N 11.4 с.-г. за грудень) у графи 8- 14 записують калькуляційні різниці (різницю між фактичною і плановою собівартістю виробленої продукції, робіт та послуг) по окремих видах реалізованої продукції. У графі 15 відомості N 11.4 с.-г. показують вартість реалізованої продукції без податку на добавлену вартість, у графі 16 - податок на добавлену вартість, у графі 17 - акцизний збір, у графі 18 відображають дебетовий оборот по рахунку 46 "Реалізація" разом з податками.
8.14. У розділі "Прийнято до оплати" (графи 19 - 25) відображають обороти з кредиту рахунка 46 в дебет рахунків 62 "Розрахунки з покупцями і замовниками" - на суму виручки від реалізації продукції (робіт, послуг), яку повинні заплатити покупці і замовники, в тому числі продукції і худоби, прийнятих у населення; 20 "Основне виробництво" - на вартість матеріальних цінностей, відпущених на промислову переробку на підприємстві; 50 "Каса", 51 "Розрахунковий рахунок" - на надходження виручки від реалізації продукції (робіт, послуг); 70 "Розрахунки по оплаті праці" - на вартість продукції (робіт, послуг) виданої робітникам підприємства в рахунок оплати праці; 71 "Розрахунки з підзвітними особами" - на суму виручки від реалізації, внесеної в підзвіт матеріально відповідальної особи; 80 "Прибутки та збитки" - списання результатів від реалізації продукції (робіт, послуг).
Показники цього розділу заповнюють на підставі первинних документів або реєстрів N 11.1 с.-г., N 11.2 с.-г. та відомості N 11.3 с.-г. Обороти за місяць за кількістю і вартістю реалізованої продукції відображають за напрямками реалізації. При цьому продукцію, реалізовану державі, показують в натуральній і заліковій масі (за кількістю) - графи 19 і 20. У графі 26 показують виручку від реалізації продукції (робіт, послуг) за цінами реалізації без сум податку на добавлену вартість і акцизного збору, які показують окремо в графах 27 і 28. У графі 29 показують кредитовий оборот по рахунку 46 "Реалізація" разом із зазначеними податками.
8.15. Для обліку витрат, пов'язаних з реалізацією продукції, використовують Виробничий звіт N 10.2 а с.-г. по рахунку 43 "Позавиробничі витрати", якщо такий рахунок ведуть на підприємстві. Якщо ж цей рахунок не ведуть, то витрати, пов'язані з реалізацією, накопичують на окремому аналітичному рахунку "Витрати, пов'язані з реалізацією продукції", який відкривають у складі рахунка 46 "Реалізація". Позавиробничі витрати щомісяця списують і приєднують до виробничої собівартості окремих видів продукції. Позавиробничі витрати у відомість N 11.4 с.-г. можна записувати на підставі первинних документів, якщо це разові операції і якщо відомо, на який вид реалізованої продукції їх можна віднести.
8.16. Дані (дебетові і кредитові обороти) по рахунку 46 "Реалізація" за видами продукції (робіт, послуг) і напрямками реалізації з початку року накопичуються в Книзі аналітичного обліку реалізації продукції, матеріалів, робіт та послуг N 11.5 с.-г., записи в яку здійснюють на підставі відомості N 11.4 с.-г. та N 11.3 с.-г. У Книзі накопичують інформацію по реалізації продукції (робіт, послуг) з початку року, яка необхідна для складання звітності. У книзі на кожний аналітичний рахунок відводиться один розворот.
8.17. Для здійснення контролю за записами в Книзі необхідно щомісяця складати оборотну відомість, в яку слід записати всі рахунки, відкриті в цій Книзі.
8.18. Синтетичний облік реалізації сільськогосподарської продукції, виконаних робіт і наданих послуг ведуть в журналі-ордері N 11 с.-г. У ньому відображають підсумками за місяць обороти по кредиту рахунків 46 "Реалізація" і 62 "Розрахунки з покупцями і замовниками". Якщо кількість покупців більше числа рядків у цій формі, то записи роблять підсумком по певному виду реєстру без деталізації по окремих організаціях. Контроль за станом розрахунків здійснюють за даними реєстру.
8.19. В аналітичних даних по рахунку 62 (45) наводиться перелік всіх покупців та замовників, які мали стосунки за звітний період або заборгованість за попередні періоди. По кожному з них показуються залишки на початок та на кінець місяця й обіги по дебету і кредиту за звітний період. Заповняються аналітичні дані на підставі реєстрів, первинних документів та листків-розшифровок.
Рахунок 45 "Товари відвантажені, виконані роботи і послуги" застосовують у тому разі, якщо на підприємстві ведуть касовий метод обліку реалізації продукції, товарів, робіт і послуг, тобто виручка береться на облік після оплати розрахункових документів і надходження коштів на рахунки в банках або в касу підприємства.
8.20. Сільськогосподарські підприємства рахунок 42 "Торгова націнка" застосовують у тому разі, якщо в них є власні магазини або ларки, куди передається готова продукція за цінами продажу. Облік по рахунку 42 ведеться в реєстрах N 11.1 с.-г. і N 11.2 с.-г. і відомості N 11.4 с.-г. Кредитові обороти по рахунку 42 з відомості N 11.4 с.-г. переносять щомісяця в журнал-ордер N 11 с.-г.
9. Облік фондів економічного стимулювання і соціального призначення, цільового фінансування і надходжень
9.1. Для обліку операцій на рахунках 88 "Фонди спеціального призначення" та 96 "Цільове фінансування і цільові надходження" використовують журнал-ордер N 12. Сільськогосподарські підприємства не створюють фондів економічного стимулювання, тобто не використовують рахунок 87, а всі відповідні витрати відображають по рахунку 81 у журналі-ордері N 15.
9.2. Записи в журналі-ордері N 12 здійснюють у два етапи: спочатку на підставі документів чи листків-розшифровок реєструють господарські операції за місяць за рухом (створенню і використанню чи одержанню фінансування) окремих фондів та цільових надходжень у відомості N 12.1 с.-г., після чого підсумки операцій на окремих аналітичних рахунках переносять у журнал-ордер N 12, де підраховують загальну суму кредитового обороту за місяць для переносу в Головну книгу.
9.3. Залишок невикористаних фондів та суми перевитрат на початок і кінець звітного періоду реєструють в підсумковому рядку в цілому по окремих субрахунках (аналітичних рахунках) у відомості N 12.1 с.-г., записи в яку роблять на протязі року, використовуючи вкладні листки. При потребі суми витрат по рахунках 88 і 96 деталізують за окремими статтями.
10. Облік основних засобів, їх зносу, нематеріальних активів і статутного (неподільного) фонду
10.1. Для обліку операцій по рахунках 01 "Основні засоби", 02 "Знос основних засобів", 04 "Нематеріальні активи", 85 "Статутний (неподільний) фонд" використовують журнал-ордер N 13 с.-г. та відомості N 13.1 с.-г., 13.2 с.-г. і 13.3 с.-г.
10.2. Аналітичний облік основних засобів здійснюють в інвентарних картках.
10.3. Заповнені інвентарні картки реєструють в описах інвентарних карток з обліку основних засобів (03-7), які ведуться в одному примірнику за класифікаційними групами об'єктів основних засобів. При вибутті основних засобів роблять помітки в описі, а відповідну картку додають до акта на списання основних засобів.
Зміни у вартості основних фондів та сумі зносу у відповідності до розпоряджень Уряду відображають у названих вище реєстрах.
10.4. Інвентарні картки на основні засоби, що надійшли або вибули протягом місяця, зосереджують у картотеці. У кінці місяця на їх підставі заповнюють картки обліку руху основних засобів та відомість наявності та руху основних засобів N 13.1 с.-г. Відомість відкривається на рік. У ній по кожній обліковій групі основних засобів відображають залишок на початок місяця, обіг за місяць по дебету і кредиту. Підсумок відомості N 13.1 с.-г. звіряють з даними синтетичного обліку по рахунку N 01 у Головній книзі. У кінці року дані відомості форми N 13.1 с.-г. використовують при складанні річного звіту.
10.5. Облік об'єктів основних засобів за місцем їх експлуатації (знаходження) і матеріально відповідальними особами здійснюється в інвентарних списках основних засобів, які ведуться за класифікаційними групами основних засобів із зазначенням місця експлуатації. Замість списків можуть використовуватися інвентаризаційні описи основних засобів.
10.6. Діючий порядок аналітичного обліку основних засобів (пункти 10.2-10.6) розповсюджуються також на облік нематеріальних активів.
10.7. Для аналітичного обліку по рахунку 02 в журналі-ордері N 13 с.-г. виділена таблиця "Аналітичні дані" до рахунка 02 "Знос майна". У цій таблиці знаходять відображення суми залишків зносу за класифікаційними групами об'єктів на початок місяця, нарахування та списання зносу і залишок на кінець місяця.
10.8. Для обліку по рахунку 85 "Статутний (неподільний) фонд" у журналі-ордері N 1З с.-г. виділено в окремий розділ, де на підставі первинних документів відображають кредитові обороти рахунка 85 у кореспонденції з дебетовими рахунками.
Аналітичний облік до рахунка 85 ведуть в окремій таблиці журналу-ордера N 13 с.-г., в якій зазначають статті збільшення і зменшення фонду. У таблицю записують обороти загальними підсумками за місяць і з початку року на підставі попередньо згрупованих даних документів та листків-розшифровок.
10.9. Для обліку розрахунків із засновниками по внесках до статутного фонду підприємства передбачено відомість аналітичного обліку по розрахунках пайових внесків N 13.2 с.-г. Відомість ведеться протягом чотирьох років. У ній по кожному засновнику відображають суми, внесені та зараховані до статутного фонду (нараховано) та виплачені (зменшено).
10.10. Аналітичний облік наявності та руху продуктивної та робочої худоби за місяць та наростаючим підсумком з початку року ведуть у відомості N 13.3 с.-г. Підсумок оборотів по руху тварин, облік яких ведеться на рахунку 01, переносять у журнал-ордер N 13 с.-г.
10.11. Синтетичний облік по рахунках 01, 02, 04, 85 ведуть у журналі-ордері N 13 с.-г. Записи по кредиту цих рахунків здійснюють на підставі первинних документів та підсумовують по відомості.
11. Облік фінансових результатів та їх використання
11.1. Для обліку операцій на рахунках 80 "Прибутки (доходи) і збитки", 81 "Використання прибутку", 82 "Використання позикових коштів", 83 "Доходи майбутніх періодів", 98 "Нерозподілений прибуток (непокритий збиток) минулих років" використовується журнал-ордер N 15 с.-г., який відкривається на місяць. Для кожного з названих рахунків в журналі-ордері передбачені відповідні розділи, в яких записують кредитові обороти в хронологічному порядку на підставі первинних документів чи листків-розшифровок. Вони ж служать підставою для заповнення аналітичних даних до рахунків.
11.2. Підсумки кредитових оборотів за звітний місяць і залишки на кінець місяця по відповідних рахунках, що відображені в аналітичних даних по рахунках 80, 81, 82, 83, 98, повинні дорівнювати кредитовим оборотам по цих же рахунках у журналі-ордері N 15 с.-г.; ці суми переносять в Головну книгу.
12. Облік капітальних вкладень та джерел їх фінансування
12.1. Для обліку операцій, що відображаються на рахунках 30 "Некапітальні роботи", 33 "Капітальні вкладення", 35 "Формування основного стада", 93 "Фінансування капітальних вкладень", 94 "Фінансування формування основного стада", призначені журнал-ордер N 16 с.-г., виробничий звіт N 10.2 а с.-г., книга обліку виробництва за формою N 16.2 б с.-г., аналітичні дані до рахунку 93.
12.2. У журналі-ордері N 16 с.-г. для кожного із зазначених рахунків передбачено окремі розділи, в яких записують кредитові обороти в кореспонденції з відповідними рахунками на підставі первинних документів або листків-розшифровок.
12.3. Записи по кредиту рахунків 93 і 94 проводять у кореспонденції з дебетом рахунків 81 (використання прибутку), 82 (використання кредитів банку на капітальні вкладення), 86 (використання амортизаційного фонду для фінансування капітальних вкладень), 96 (використання бюджетного фінансування на капітальні вкладення).
12.4. В аналітичних даних до рахунка 93 ведуть облік сум за окремими джерелами фінансування капітальних вкладень. Обороти за звітний місяць записують на підставі первинних документів і відповідних листків-розшифровок, які є підставою для записів у журналі-ордері N 16 с.-г.
12.5. Всі операції по списанню витрат по капітальних вкладеннях і формуванню основного стада ведуть безпосередньо за рахунок і в межах наявних джерел фінансування і відображають по кредиту рахунків 33 і 35 і дебету рахунків 93 і 94.
12.6. Місячні підсумки кредитових оборотів з рахунків, включених у журнал-ордер N 16 с.-г., переносять у Головну книгу.
12.7. Аналітичний облік витрат на капітальні вкладення, проведення некапітальних робіт та витрат на формування основного стада ведуть у виробничому звіті N 10.2 а с.-г. або Книзі обліку виробництва N 10.2 б с.-г. Записи в цих реєстрах по кожному об'єкту виконують на підставі первинних документів, листків-розшифровок або накопичувальних відомостей. При цьому капітальні вкладення доцільно групувати за видами: будівельні роботи і реконструкція, монтаж обладнання, проектно-пошукові роботи, придбання і вирощування багаторічних насаджень. Аналітичні рахунки відкривають по кожному об'єкту зокрема.
13. Облік переоцінки товарно-матеріальних цінностей. Для обліку операцій, пов'язаних з переоцінкою товарно-матеріальних цінностей, використовують рахунок 14. Дані накопичують в журналі-ордері N 17 с.-г., на лицьовому боці якого відображують обороти по кредиту рахунку 14 (суми дооцінки чи розподіл уцінки товарно-матеріальних цінностей відображають окремо), а на звороті наведена довідка, де записують дані про уцінку товарно-матеріальних цінностей та розподіл сум дооцінки.
Записи в журнал-ордер N 17 с.-г. ведуть на підставі відповідних документів про переоцінку товарно-матеріальних цінностей і розподілу цих сум.
Додаток N 1
до Інструкції з журнально-одерної
форми обліку на сільськогосподарських
підприємствах
Перелік реєстрів журнально-ордерної форми обліку
Журнали-ордери
N
форми
Назва формиНа який
обліковий
період
відкрива-
ється
По яких
рахунках
ведеться
облік
1234
1 с.-г.Журнал-ордерРік50
2 с.-г.Журнал-ордерРік51,52
3 с.-г.Журнал-ордерМісяць55,56,58
4 с.-г.Журнал-ордерМісяць90,92,95
97
6 с.-г.Журнал-ордерМісяць,
квартал,
рік
60,64
7 с.-г.Журнал-ордерМісяць71
8 с.-г.Журнал-ордерМісяць59,61,63,
65,66,68,
69/3-2,72,
73,75,76,
77,78,79
9 с.-г.Журнал-ордерМісяць09
10.1
с.-г.
Журнал-ордерМісяць05,06,07,
08,10,12,
13,40,41
10.2
с.-г.
Журнал-ордерМісяць03,20,23,
24,25,26,
28,29,31
10.3
с.-г.
Журнал-ордерМісяць69(1,2,4,)
70,84,86,
89
11
с.-г.
Журнал-ордерМісяць42,43,44,
45,46,62
12
с.-г.
Журнал-ордерМісяць87,88,96
13
с.-г.
Журнал-ордерМісяць01,02,04,
85
15
с.-г.
Журнал-ордерМісяць80,81,82,
83,98
16
с.-г.
Журнал-ордерМісяць30,33,35,
93,94
17
с.-г.
Журнал-ордер

Головна книга


Листки-розшив
ровки
Місяць

Рік


Місяць
14

Всі синте-
тичні раху
нки
Підстави
для запи-
сів по ко-
респондую-
чих рахун-
ках
Продовження таблиці
Відомості та реєстри
N
форми
Назва формиНа який
обліковий
період
відкрива-
ється
По яких
рахунках
ведеться
облік
5678
1.1
с.-г.
Відомість аналітичного обліку по
рахунку 50 субрахунок 2
Рік50 субра-
хунок 2
2.1
с.-г.
Відомість аналітичного обліку по
рахунку 52
Рік52
3.1
с.-г.
Відомість аналітичного обліку по
рахунках 54, 55, 56, 58
Місяць55, 56,
58
4
с.-г.
4.1
с.-г.
Аналітичні дані до рахунків 90, 92,
95, 97
Відомість аналітичного обліку по
рахунку 95
Рік
6.1
с.-г.

6.2
с.-г.
Реєстр операцій по розрахунках з
постачальниками (підрядниками), між-
господарськими підприємствами
Відомість аналітичного обліку
Місяць


Квартал,
півріччя,
рік
60,64


60,64
8.1
с.-г.
Відомість аналітичного обліку
рахунків
Рік, мі-
сяць, ква
ртал
59,61,63,
65,66,
69/3-2,72,
73,75,76
(субрахун-
ки 1,2,5,6
7,8),77,
78,79
8.2
с.-г.

8.3
с.-г.

8.4
с.-г.
Відомість аналітичного обліку розра-
хунків з мешканцями квартир та гурто
житків
Відомість аналітичного обліку розра-
хунків з батьками за утримання дітей
в дитячих закладах
Відомість аналітичного обліку розра-
хунків з бюджетом
Рік


Рік


Рік
76/3


76/4


68
9-а
с.-г.
ВідомістьМісяць09
10.2а
с.-г.


10.2б
с.-г.
Виробничий звіт



Книга обліку виробництва
Місяць



Рік
03,20,23,
24,25,28,
29,30,31,
33,43,44
03,20,23,
24,25,26,
28,29,30,
31,33,43,
44
10.3а
с.-г.

10.3б
с.-г.

10.3в
с.-г.
Зведена відомість нарахування та роз
поділу заробітної плати та відраху-
вань від неї по об'єктах обліку
Зведена відомість нарахованої оплати
праці за її складом та категоріями
робітників
Відомість аналітичного обліку по ра-
хунку 69 "Розрахунки по страхуванню"
Місяць


Рік


Місяць



70


69
(1,4)
11.1
с.-г.
11.2
с.-г.

11.3
с.-г.

11.4
с.-г.


11.5
с.-г.
Реєстр документів по реалізації гото
вої продукції
Реєстр документів по реалізації това
рно-матеріальних цінностей, робіт та
послуг
Реєстр документів по реалізації про-
дукції, матеріалів, робіт та послуг
за готівку
Відомість аналітичного обліку реалі-
зації продукції, матеріалів, робіт
та послуг сільськогосподарських
підприємств
Книга аналітичного обліку реалізації
продукції, матеріалів, робіт та по-
слуг
Місяць

Місяць


Місяць


Місяць



Рік


46


46


45,46,62



46
12.1
с.-г.
Відомість аналітичного обліку по ра-
хунках 87, 88, 96
Місяць87,88,96
13.1
с.-г.

13.2
с.-г.
13.3
с.-г.
Зведена відомість наявності та руху
основних засобів та нематеріальних
активів
Відомість аналітичного обліку по роз
рахунках пайових внесків
Відомість аналітичного обліку наявно
сті руху худоби основного стада
Місяць




Рік
85




01
15
с.-г.
Аналітичні дані до журналу-ордера
N 15 с.-г.
Місяць80,81,82,
83,98
10.2а
с.-г.
10.2б
с.-г.
Виробничий звіт

Книга обліку виробництва
Місяць

Рік
30,33,35
17
с.-г.
Зведені дані по уцінці товарно-мате-
ріальних цінностей
Місяць14