• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про надання інформації (щодо виконання Указу Президента України від 25 лютого 2008 року N 155)

Державна податкова адміністрація України  | Лист від 19.01.2010 № 55/3/16-1111
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Лист
  • Дата: 19.01.2010
  • Номер: 55/3/16-1111
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Лист
  • Дата: 19.01.2010
  • Номер: 55/3/16-1111
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.01.2010 N 55/3/16-1111
Кабінету Міністрів України
Про надання інформації
Державна податкова адміністрація України на виконання пункту 3 доручення Кабінету Міністрів України від 28.02.2008 N 11416/1/1-08 (до Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента України від 25 лютого 2008 року N 155 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 лютого 2008 року "Про стан виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 грудня 2006 року "Про заходи щодо попередження і нейтралізації загроз національній безпеці, пов'язаних із нестабільністю правового регулювання відносин у сфері адміністрування податку на додану вартість" (далі - Рішення), затвердженого Першим віце-прем'єр-міністром України О.В.Турчиновим 28.02.2008), стосовно щомісячного інформування Кабінету Міністрів України про стан виконання завдань, встановлених підпунктами 1-6 пункту 3 Рішення, відповідальність за виконання яких покладено на Державну податкову адміністрацію України, доповідає.
До підпункту 1 пункту 3 Рішення
З метою забезпечення завершення перевірок правомірності заявлених до відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість, які тривають понад установлений законом термін, Державною податковою адміністрацією України розроблено відповідні рекомендації регіональним органам державної податкової служби, спрямовані на забезпечення скорочення бюджетної заборгованості з відшкодування податку та її поетапну ліквідацію, вжито ряд методологічних і організаційних заходів щодо активізації роботи по упередженню безпідставно заявлених до відшкодування сум податку на додану вартість.
Зокрема, розпорядженням Державної податкової адміністрації України від 05.08.2009 N 246-р зобов'язано регіональні органи державної податкової служби під особисту відповідальність голів ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі забезпечити належну організацію роботи стосовно зменшення залишків неперевіреної бюджетної заборгованості.
Впродовж січня - грудня 2009 року в цілому по Україні заявлено до відшкодування податку на додану вартість 58309,2 млн.грн., з них на рахунки платників - 48636,5 млн.грн., або 83,4% (за січень - грудень 2008 року відповідно - 48654,9 млн.грн. та 43860,5 млн.грн.).
Фактично відшкодовано за січень - грудень 2009 року 37717,4 млн.грн., з них на рахунки платників - 34537,3 млн.грн., або 91,6%.
Водночас, протягом 2009 року упереджено незаконних заявок на відшкодування податку в розмірі 9522,3 млн. гривень.
Інформацію стосовно виконання підпункту 2 пункту 3 Рішення за IV квартал 2009 року надано Президентові України В.А.Ющенку листом Державної податкової адміністрації України від 31.12.2009 N 736/1/07-1112, яким повідомлялось наступне.
З метою поліпшення ефективності роботи з адміністрування податку на додану вартість та на виконання п. 3.2 рішення РНБО ДПА України 22.08.2008 затверджено План заходів, спрямованих на посилення внутрішнього контролю за додержанням законодавства посадовими особами органів державної податкової служби при адмініструванні податку на додану вартість (далі - План заходів).
Основними причинами, що призводять до порушень процедур перевірок є:
судове оскарження платниками зменшених сум бюджетного відшкодування ПДВ;
збір доказової бази для визнання угод нікчемними та упередження безпідставного відшкодування ПДВ, оскільки перевірками виявлено причетність до формування контрагентів з ознаками фіктивності;
вжиття заходів щодо розкриття банківської таємниці, пошуку посадових осіб та засновників/ліквідаторів виявлених контрагентів, оскільки результати перевірок свідчать про наявність шахрайства у передчасній ліквідації таких платників шляхом банкрутства;
підтвердження правомірності нарахування сум ПДВ до відшкодування може тривати понад законодавчо визначені терміни через застосування платниками розгалужених ланцюгів постачання товарів (послуг), які іноді сягають до 5-7 ланок і більше, що сприяє зловживанням при формуванні суми бюджетного відшкодування ПДВ та потребує детального дослідження.
Підрозділами по боротьбі з корупцією в органах державної податкової служби протягом 2009 року за напрямом "відшкодування ПДВ" складено 32 протоколи про адміністративне правопорушення, порушено 43 кримінальні справи, направлено 81 матеріал до органів прокуратури у порядку ст. 97 Кримінально-процесуального кодексу України.
У IV кварталі 2009 року питання правомірності відшкодування з бюджету сум податку на додану вартість, визначені Планом заходів, були перевірені підрозділом відомчого контролю під час комплексних перевірок органів державної податкової служби у м. Києві. За результатами перевірок видано накази, якими притягнуто до відповідальності винних посадових осіб, та вжито заходів для усунення виявлених порушень.
Згідно із вимогами розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 N 262-р "Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування ПДВ", наказу ДПА України від 18.04.2008 N 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" підрозділи податкової міліції здійснюють оперативне відпрацювання інформації щодо платників ПДВ ризикової категорії та платників, які заявили до відшкодування з бюджету ПДВ, у встановленому чинними законодавчими та нормативно-правовими актами порядку.
З метою ефективного відпрацювання розшифровок додатка 5 до декларацій з ПДВ, оперативного виявлення і локалізації "податкових ям" та притягнення до відповідальності осіб, причетних до створення і функціонування, з 26 січня 2009 року проводиться оперативно-профілактична операція "Яма".
За наслідками вжитих упродовж року заходів виявлено 461 суб'єкт господарювання з ознаками "податкових ям", 204 транзитних підприємства та 687 вигодонабувачів. Стосовно посадових осіб (за фактами скоєння злочинів) 1182 таких підприємств порушено кримінальні справи, з яких 201 кримінальну справу направлено до суду з обвинувальними висновками.
Для забезпечення ступеневого контролю підрозділи податкової міліції беруть участь в опрацюванні реєстрів на відшкодування ПДВ та у межах компетенції надають застереження щодо правомірності відшкодування.
Так, станом на 25.12.2009 із суми ПДВ, яка підлягає відшкодуванню грошовими коштами (понад 22 млрд.грн.), за ініціативи регіональних підрозділів податкової міліції 481 суб'єкту господарювання не відшкодовуються 402,4 млн.грн. гривень.
На виконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 N 262 "Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування податку на додану вартість" протягом 2009 року ДПА України розроблено нормативні документи та вжито таких заходів:
наказом ДПА України від 24.04.2009 N 213 затверджено Уніфікований формат транспортного повідомлення при інформаційній взаємодії платників податків, операторів та податкових органів в електронному вигляді телекомунікаційними каналами зв'язку з використанням електронного цифрового підпису з метою стандартизації інтерфейсу взаємодії криптографічних бібліотек всіх акредитованих центрів сертифікації ключів з існуючою в органах ДПС України системою приймання та обробки податкової звітності, поданої платниками податків в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку;
наказом ДПА України від 06.04.2009 N 168 "Про впровадження централізованої системи електронної податкової звітності платників податків в органах ДПС України" затверджено План-графік поетапного впровадження у промислову експлуатацію в органах ДПС України централізованої системи електронної податкової звітності платників податків та створення на базі ДПА у м. Києві відділу централізованої обробки електронних звітів (ЦОЕЗ), на який покладено функції приймання, передачі та обробки всіх масивів електронної звітності. Вказана система дозволить оперативно отримувати й обробляти інформацію платників податків, у тому числі через спецоператорів, скоротити витрати на районному рівні, зменшити обсяги технічних помилок, забезпечити повний захист інформації, поліпшити обслуговування платників та імідж податкової служби;
для організації та впровадження централізованої системи подання платниками податків податкової звітності в електронному вигляді до органів ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку наказом ДПА України від 29.04.2009 N 222 "Про внесення змін до наказу ДПА України від 04.09.2008 N 566" створено відділ централізованої обробки електронних звітів;
доопрацьовано та підтримується в актуальному стані програмне забезпечення для платників податків з формування та передачі до органів ДПС податкової звітності в електронному вигляді згідно з наказом ДПА України від 21.01.2009 N 8 "Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість". Оновлені версії регулярно надсилаються до регіональних ДПА для безкоштовного розповсюдження серед платників податків, а також оприлюднюються на сайті ДПА України;
доопрацьовано програмне забезпечення системи приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності районного рівня згідно із зауваженнями регіональних ДПА та наказами ДПА України;
удосконалено програмне забезпечення Системи автоматизованого співставлення розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (далі - Система) та транспортного модуля підняття даних з районного на обласний і центральний рівні, що дало можливість щоденно отримувати та обробляти розшифровки. Співставлення виконується на центральному рівні із забезпеченням доступу до результатів підрозділам органів ДПС на регіональному та районному рівнях для відпрацювання;
розроблено і на центральному рівні впроваджується модуль програмного забезпечення Системи, який дозволяє графічно відображати зв'язки між контрагентами та в автоматичному режимі відслідковувати схеми і ланцюги взаємовідносин платників ПДВ;
приведено у відповідність до нових законодавчих вимог програмне забезпечення блоку "Реєстр платників ПДВ" АІС "Реєстри платників податків" щодо створення та ведення реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування;
значно розширено перелік аналітичних форм АІС "Моніторинг реєстру платників ПДВ" з метою контролю, аналізу та інвентаризації переліку платників податку на додану вартість на центральному рівні; за результатами використання даних аналітичних форм запроваджено розрахунок інтегрованого показника за напрямом "Інформаційно-аналітичне забезпечення процесів оподаткування" у частині повноти та достовірності реєстру платників ПДВ.
Органами державної податкової служби здійснюється значний обсяг робіт з приймання та обробки податкової звітності платників податку на додану вартість. У грудні 2009 року подали звітність в електронному вигляді 92,28% платників ПДВ (всього 240912, з них засобами E_mail - 65914, на дискеті - 174998).
На сьогодні роботу Державної податкової адміністрації України спрямовано на максимальне погашення наявної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість перед платниками та забезпечення у подальшому відшкодування податку у законодавчо встановлені терміни.
На виконання підпункту 3 пункту 3 Рішення направлено лист від 24.03.2008 N 3424/5/10-3010/732 до Ради національної безпеки і оборони України, яким повідомлено про вжиті заходи стосовно підвищення ефективності виконання органами ДПС контрольних функцій.
З метою формування належної доказової бази по руйнуванню схем ухилення від оподаткування, припинення протиправної діяльності суб'єктів господарювання, які надали податковий кредит і не задекларували податкових зобов'язань, ДПА України розроблено та направлено до підпорядкованих органів ДПС листом від 03.02.2009 N 2012/7/10-1017 Методичні рекомендації (орієнтовний алгоритм дій) органів державної податкової служби по руйнуванню схем ухилення від оподаткування та формування доказової бази у справах про стягнення коштів, отриманих за нікчемними угодами.
Крім того, за результатами аналізу стану позовної роботи і з метою вирішення справ про відшкодування з бюджету сум ПДВ та визнання недійсними податкових повідомлень-рішень щодо зменшення заявлених до відшкодування сум ПДВ на користь органів ДПС України, ДПА України листами від 10.03.2009 N 4917/7/10-3017/735 наголошено регіональним органам ДПС на забезпеченні належної доказової бази при відстоюванні позиції органів ДПС у судах по справах різних категорій, в тому числі про відшкодування з бюджету сум ПДВ та визнання недійсними податкових повідомлень-рішень щодо зменшення заявлених до відшкодування сум ПДВ.
20.03.2009 проведено в ДПА у Чернігівській області семінар-нараду за участю юридичних підрозділів регіональних ДПА та суддів Верховного Суду України, Вищого адміністративного суду України, Київського апеляційного адміністративного суду та Чернігівського окружного адміністративного суду щодо проблемних питань, які виникають під час супроводження справ в судах (зокрема, неоднозначне застосування різними судовими інстанціями норм податкового законодавства, суперечливі рішення).
30.06.2009 проведено в Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів органів державної податкової служби України семінар-нараду за участю суддів Верховного Суду України, Вищого адміністративного суду України, Київського апеляційного адміністративного суду, Київського окружного адміністративного суду, Окружного адміністративного суду м. Києва, Юридичного департаменту ДПА України та керівників юридичних підрозділів ДПА в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі на тему "Обговорення проблемних питань, що виникають під час розгляду спорів за участю ОДПС".
З метою належного супроводження справ у судах та надання практичної допомоги юридичним підрозділам підпорядкованих органів ДПА України постійно направляються копії рішень судів касаційної інстанції у справах, вирішених на користь держави (листи від 27.01.2009 N 1484/7/10-2017/182, щодо донарахування сум ПДВ; 04.02.2009 N 2063/7/10-2017/269 щодо бюджетного відшкодування ПДВ (пп. 5.1.7 п. 5.1 ст. 5, пп. 7.4.2 п. 7.4. ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість") , щодо експортного відшкодування ПДВ, 04.02.2009 N 2201/7/10-3017/297 стосовно судових справ за позовами платників податків щодо ПДВ, які в 2008 році вирішені судами касаційної інстанції (ВАСУ, ВСУ) на користь органів ДПС; 11.02.2009 N 2668/7/10-2017/399 щодо застосування спеціального режиму оподаткування з податку на додану вартість; 24.04.2009 N 8648/7/10-4017/1283 щодо визначення платнику податків податкових зобов'язань з ПДВ внаслідок продажу товарів за цінами меншими за звичайні ціни).
З метою удосконалення позовної роботи у вересні 2009 року ДПА України разом з Науково-дослідним інститутом фінансового права Національного університету ДПС України організовано та проведено засідання круглого столу "Спори про податки: причини виникнення та напрями їх вирішення". Крім того, у вересні 2009 року ДПА України прийнято активну участь у роботі науково-практичного круглого столу "Мінімізація сплати податків: економіко-правовий аспект", метою проведення якого було дослідження сучасного стану проблем мінімізації, оптимізації, ухилення від оподаткування; нормативно-правового забезпечення протидії схемам мінімізації сплати податків та удосконалення взаємодії органів ДПС України з іншими органами виконавчої влади при здійсненні контролю за правильністю нарахування і сплати податків; шляхи реформування податкового контролю в Україні для створення дієвого механізму упередження порушення податкового законодавства з урахуванням зарубіжного та вітчизняного досвіду по виявленню та руйнуванню схем мінімізації сплати податків і зборів. За результатами обговорення учасники круглого столу визначили ряд рекомендацій для використання у практичній діяльності органів ДПС, що можуть зменшити негативний вплив мінімізації податків на наповнення бюджету та удосконалити податкове законодавство.
Також, слід зазначити, що 02.10.2009 в ДПА у Тернопільській області було організовано та проведено семінар-нараду за участю суддів Верховного Суду України, Вищого адміністративного суду України, апеляційного суду Тернопільської області, господарського суду Тернопільської області, Тернопільського окружного адміністративного суду та керівників юридичних підрозділів ДПА в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі щодо проблемних питань, що виникають при розгляді спорів за участі органів ДПС.
З метою отримання єдиного підходу до вирішення проблемного питання, що склалося у судах стосовно бюджетного відшкодування податку на додану вартість ДПА України 13.11.2009 за N 13903/5/10-2016/3755 до Вищого адміністративного суду України був направлений лист про узагальнення судової практики, яка вказаним судом вирішується по аналогічним справам по різному, а саме як на користь платників податків так і на користь органів ДПС.
З метою запровадження передбаченого підпунктом 4 пункту 3 Рішення моніторингу змін показників, що всебічно характеризують ситуацію з відшкодуванням з Державного бюджету України сум податку на додану вартість, зокрема, сум, які знаходяться в адміністративному або судовому оскарженні, Державною податковою адміністрацією України видано розпорядження від 21.05.2008 N 152-р "Про забезпечення взаємодії структурних підрозділів органів державної податкової служби щодо відстеження стану залишків невідшкодованих сум податку на додану вартість, які знаходяться в адміністративному або судовому оскарженні".
Вказаним розпорядженням передбачено здійснення органами державної податкової служби аналізу обсягів та детальної структури сум податку на додану вартість, заявлених до відшкодування з Державного бюджету України, сум, щодо яких відмовлено у відшкодуванні з Державного бюджету України, сум, які відшкодовано та не відшкодовано, в тому числі підтверджені перевірками, перевіряються понад установлені законом строки, сум, щодо яких здійснюється адміністративне оскарження, судовий розгляд, тощо по кожному регіону.
Інформацію про відшкодування сум податку на додану вартість з Державного бюджету України станом на 1 грудня 2009 року листом Державної податкової адміністрації України від 17.12.2009 N 15572/5/07-1116 надано Раді національної безпеки і оборони України.
На виконання підпункту 5 пункту 3 Рішення та доручення Кабінету Міністрів України від 11.02.2008 N 6268/1/1-08 (до листа Секретаріату Президента України від 31.01.2008 N 02-02/284) Державна податкова адміністрація України надає Секретаріату Президента України інформацію про стан справ з надходженням до бюджетів усіх рівнів сум податків, зборів (обов'язкових платежів), а також відшкодуванням з Державного бюджету України сум податку на додану вартість за формами згідно з додатками 2-6 до Переліку аналітичної інформації з соціально-економічних питань в щоденному режимі починаючи з інформації станом на 12 лютого 2008 року.
Зокрема, інформація надається за такими формами:
- довідка про суми фактичних надходжень до бюджету України (по платежах, контроль за якими покладено на органи державної податкової служби України);
- інформація щодо виконання бюджетного розпису Міністерства фінансів України органами державної податкової служби України та темпів зростання надходжень податків і зборів до бюджетів України порівняно з аналогічним періодом минулого року;
- інформація щодо показників по податку на додану вартість з урахуванням визначених чинним законодавством термінів сплати;
- зведена інформація про надходження платежів та податковий борг за податковими зобов'язаннями платників, без урахування сум податкового боргу платників податків, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство або прийнято рішення суду про призупинення стягнення в розрізі міністерств, органів виконавчої влади, НАК "Нафтогаз України" та КВЕД до державного бюджету;
- інформація про надміру сплачені податки і збори (переплати) з урахуванням визначених чинним законодавством термінів сплати до Зведеного бюджету по податку всього.
Відповідно до підпункту 6 пункту 3 Рішення інформування громадськості про стан справ з надходженням до бюджетів всіх рівнів сум податків, зборів (обов'язкових платежів), відшкодуванням з Державного бюджету України сум ПДВ, факти порушення податкового законодавства, які призвели до значних втрат державного бюджету, забезпечено під час виходу в ефір інформаційних передач "Факти" 11.01.2010 та "Надзвичайні новини" 13.01.2010, 14.01.2010 на ICTV, передачі "ТСН" на каналі "1 + 1" 11.01.2010, 12.01.2010, 14.01.2010, передачі "Новини" на каналі Інтер 12.01.2010, передачі "Без коментарів" на 5-му каналі 13.01.2010, 14.01.2010, передачі "Новини" на ТРК Київ 13.01.2010.
На виконання підпункту 2 пункту 8 "Про стан виконання завдань, визначених актами законодавства та рішеннями Кабінету Міністрів" протоколу N 37 засідання Кабінету Міністрів України від 3 червня 2009 року та, враховуючи те, що рішення Ради національної безпеки і оборони України від 1 лютого 2008 року введено в дію у зв'язку з нагальною необхідністю здійснення заходів, спрямованих на вдосконалення нормативно-правового регулювання адміністрування податку на додану вартість, а також те, що завдання визначені пунктом 3 Рішення виконані в повній мірі, просимо пункт 2 Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Указу Президента України від 25 лютого 2008 року N 155, затвердженого Першим віце-прем'єр-міністром України О.В.Турчиновим 28.02.2008 (доручення Кабінету Міністрів України від 28.02.2008 N 11416/1/1-08), до пункту 3 Рішення стосовно щомісячного інформування Кабінету Міністрів України про стан виконання завдань, встановлених підпунктами 1-6 пункту 3 Рішення, відповідальність за виконання яких покладено на Державну податкову адміністрацію України, зняти з контролю.
Заступник Голови О.М.Любченко