ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 30 червня 2023 року № 38 |
Про затвердження Регламенту Центральної виборчої комісії
Відповідно до статті 32 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія постановляє:
1. Затвердити Регламент Центральної виборчої комісії (додається).
2. Визнати такими, що втратили чинність:
1) постанову Центральної виборчої комісії від 26 квітня 2005 року № 72 "Про затвердження Регламенту Центральної виборчої комісії";
2) постанову Центральної виборчої комісії від 08 квітня 2009 року № 20 "Про внесення змін до Регламенту Центральної виборчої комісії";
3) пункт 1 постанови Центральної виборчої комісії від 11 квітня 2014 року № 260 "Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії";
4) постанову Центральної виборчої комісії від 29 липня 2016 року № 350 "Про внесення змін до Регламенту Центральної виборчої комісії";
5) постанову Центральної виборчої комісії від 25 жовтня 2019 року № 1937 "Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії";
6) постанову Центральної виборчої комісії від 07 квітня 2020 року № 82 "Про внесення змін до Регламенту Центральної виборчої комісії";
7) постанову Центральної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 559 "Про внесення змін до Регламенту Центральної виборчої комісії";
8) постанову Центральної виборчої комісії від 31 березня 2022 року № 65 "Про внесення змін до статті 20-1 Регламенту Центральної виборчої комісії".
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії | О. ДІДЕНКО |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 30 червня 2023 року № 38
РЕГЛАМЕНТ
ЦЕНТРАЛЬНОЇ ВИБОРЧОЇ КОМІСІЇ
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Регламент Центральної виборчої комісії (далі - Регламент) визначає порядок організації роботи Центральної виборчої комісії.
2. Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, Закону України "Про Центральну виборчу комісію", інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених законами України.
3. Рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.
4. Діяльність Комісії здійснюється відкрито і публічно.
Розділ II. ПОРЯДОК ОБРАННЯ ГОЛОВИ КОМІСІЇ, ЗАСТУПНИКІВ ГОЛОВИ КОМІСІЇ, СЕКРЕТАРЯ КОМІСІЇ
1. Голова Комісії, заступники Голови Комісії, секретар Комісії обираються Комісією на її засіданні таємним голосуванням із числа членів Комісії, які мають вищу юридичну освіту.
2. Засідання Комісії з виборів Голови Комісії, заступників Голови Комісії, секретаря Комісії вважається повноважним, якщо на ньому присутні не менш як дві третини її персонального складу.
3. Засідання Комісії скликає і веде до обрання Голови Комісії найстарший за віком член Комісії. Якщо до списку кандидатур на посаду Голови Комісії внесено кандидатуру члена Комісії, який є головуючим, то на засіданні головує найстарший за віком член Комісії, не внесений до списку кандидатур.
4. Комісія відкритим голосуванням затверджує форму бюлетеня для таємного голосування та форму протоколу голосування.
5. До списку кандидатур на посаду Голови Комісії вноситься будь-яка кількість кандидатур, які мають право балотуватися на посаду Голови Комісії і дали на це згоду.
Кандидатури на посаду Голови Комісії можуть обговорюватися.
6. Для організації та проведення виборів Голови Комісія відкритим голосуванням обирає лічильну комісію у складі трьох осіб із числа членів Комісії, які не балотуються на посаду Голови Комісії. Головуючий на засіданні Комісії не може обиратися до складу лічильної комісії.
7. Лічильна комісія обирає зі свого складу відкритим голосуванням голову комісії, про що складається протокол.
8. Лічильна комісія визначає порядок голосування та забезпечує виготовлення бюлетенів для таємного голосування. Бюлетені на звороті підписують члени лічильної комісії. Бюлетені без підпису зазначених осіб є недійсними.
9. До бюлетеня для таємного голосування вносяться в алфавітному порядку прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності) кандидатур на посаду Голови Комісії.
Після прізвищ усіх кандидатур у бюлетені зазначається: "Не підтримую жодної кандидатури на посаду Голови Центральної виборчої комісії".
Кількість бюлетенів для таємного голосування не може перевищувати кількості членів Комісії, які беруть участь у засіданні Комісії.
Про одержання бюлетенів члени Комісії розписуються в окремому списку, який складає лічильна комісія.
Голосування здійснюється проставленням у бюлетені для таємного голосування позначки "+" або іншої позначки напроти прізвища кандидатури на посаду Голови Комісії.
У разі якщо член Комісії не підтримує жодної кандидатури, внесеної до бюлетеня, він проставляє позначку напроти слів "Не підтримую жодної кандидатури на посаду Голови Центральної виборчої комісії".
Бюлетені, в яких напроти прізвищ кандидатур на посаду Голови Комісії або слів "Не підтримую жодної кандидатури на посаду Голови Центральної виборчої комісії" проставлено більше однієї позначки, вважаються недійсними.
10. Лічильна комісія забезпечує таємність голосування.
11. Після проведення таємного голосування лічильна комісія перевіряє дійсність бюлетенів і встановлює результати виборів, про що складає протокол, який підписують голова і члени лічильної комісії.
12. Обраною на посаду Голови Комісії вважається кандидатура, за яку проголосувало більше половини складу Комісії.
13. У разі якщо жодна з кандидатур на посаду Голови Комісії не одержала необхідної кількості голосів, за рішенням лічильної комісії проводиться повторне голосування по двох кандидатурах, які набрали найбільшу кількість голосів.
14. Якщо дві і більше кандидатур на посаду Голови Комісії одержали найбільшу однакову кількість голосів, повторне голосування проводиться по цих кандидатурах.
У разі якщо одна із кандидатур одержала більшу кількість голосів, але не одержала необхідної кількості, а інші дві і більше кандидатур одержали однакову кількість голосів, по всіх цих кандидатурах проводиться повторне голосування.
15. Якщо під час повторного голосування Голову Комісії не обрано, проводяться вибори з повторним висуванням кандидатур. Повторне голосування проводиться таємно за правилами, передбаченими частинами дев’ятою - дванадцятою цієї статті.
1. Вибори заступників Голови Комісії і секретаря Комісії проводяться після обрання Голови Комісії.
2. Заступники Голови Комісії та секретар Комісії обираються відповідно до статті 9 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" в порядку, встановленому статтею 2 Регламенту.
3. Кандидатури на посади заступників Голови Комісії і секретаря Комісії пропонує Голова Комісії.
Розділ III. ПОВНОВАЖЕННЯ ГОЛОВИ КОМІСІЇ, ЗАСТУПНИКІВ ГОЛОВИ КОМІСІЇ, СЕКРЕТАРЯ КОМІСІЇ ТА ЧЛЕНІВ КОМІСІЇ
1. Голова Комісії набуває своїх повноважень після затвердження Комісією протоколу лічильної комісії про результати виборів Голови Комісії.
2. Голова Комісії:
1) здійснює загальне керівництво діяльністю Комісії та керівництво Секретаріатом Комісії, організовує його роботу;
2) скликає та веде засідання Комісії, пропонує порядок денний засідання Комісії;
3) скликає наради;
4) інформує від імені Комісії Верховну Раду України, Президента України про результати виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму;
5) підписує постанови Комісії та протоколи її засідань;
6) забезпечує розгляд звернень, що надходять до Комісії, проводить особистий прийом громадян України, суб’єктів виборчого процесу і процесу референдуму;
7) представляє Комісію у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, виборчими комісіями, комісіями з референдумів, підприємствами, установами та організаціями, іноземними державами, виборцями;
8) вносить на затвердження Комісії положення про Секретаріат Комісії, структуру, штат і штатну чисельність Секретаріату Комісії, зміни до них;
9) затверджує штатний розпис Комісії та її Секретаріату, а також зміни до нього;
10) призначає на посади та звільняє з посад керівника, заступників керівника Секретаріату Комісії;
11) затверджує структуру, штатний розпис та кошторис регіональних представництв Комісії, утворених як юридичні особи публічного права, а за поданням керівника регіонального представництва Комісії - структуру та штатний розпис територіальних представництв Комісії, утворених як юридичні особи публічного права;
12) призначає на посади і звільняє з посад керівників і заступників керівників регіональних та територіальних представництв Комісії;
13) затверджує структуру, штатний розпис та кошторис Центру підготовки учасників виборчих процесів, призначає і звільняє його керівника;
14) подає на затвердження Комісії фінансовий звіт про витрати коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення відповідних виборів і референдумів, який після затвердження Комісією надсилає до Рахункової палати України у строк, визначений чинним законодавством України;
15) вносить на розгляд Комісії пропозиції щодо нагородження почесними відзнаками Комісії;
16) у межах своїх повноважень видає розпорядження, дає доручення з питань організації діяльності Комісії та її Секретаріату;
17) утворює робочі групи, комісії тощо для забезпечення ефективної організації роботи Комісії, її Секретаріату;
18) є розпорядником коштів Державного бюджету України, що виділяються на утримання Комісії та її Секретаріату;
19) здійснює передбачені Законом України "Про Центральну виборчу комісію" повноваження члена Комісії;
20) здійснює інші повноваження відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та інших законів України.
1. Заступник Голови Комісії набуває своїх повноважень після затвердження Комісією відповідного протоколу лічильної комісії про результати виборів заступника Голови Комісії.
2. Заступник Голови Комісії:
1) виконує окремі обов’язки, що випливають із повноважень Комісії, за розпорядженням чи дорученням Голови Комісії;
2) здійснює окремі повноваження Голови Комісії, передбачені Законом України "Про Центральну виборчу комісію", за розпорядженням чи дорученням Голови Комісії в разі його відсутності або неможливості здійснення ним своїх повноважень;
3) проводить особистий прийом громадян України, суб’єктів виборчого і референдумного процесів;
4) здійснює повноваження члена Комісії, передбачені Законом України "Про Центральну виборчу комісію";
5) здійснює інші повноваження відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та інших законів України.
1. Секретар Комісії набуває своїх повноважень після затвердження Комісією протоколу лічильної комісії про результати виборів секретаря Комісії.
2. Секретар Комісії:
1) забезпечує підготовку засідань Комісії, питань і матеріалів, що вносяться на її розгляд;
2) забезпечує повідомлення членів Комісії про дату, час скликання та місце проведення засідання та питання, внесені до проєкту порядку денного, надання членам Комісії необхідних матеріалів та проєктів рішень з питань порядку денного засідання;
3) забезпечує повідомлення членів Комісії про дату, час та місце проведення наради Комісії, надання членам Комісії необхідних для цього матеріалів;
4) підписує протоколи засідань Комісії та додатки до рішень Комісії;
5) забезпечує діловодство Комісії, доводить рішення Комісії та розпорядження і доручення Голови Комісії до відома членів Комісії, інших виборчих комісій, комісій з референдумів, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їх посадових осіб, суб’єктів виборчого процесу та процесу референдуму, а також забезпечує надання відповідної інформації медіа;
6) проводить особистий прийом громадян України, суб’єктів виборчого процесу та процесу референдуму;
7) здійснює повноваження члена Комісії, передбачені Законом України "Про Центральну виборчу комісію";
8) здійснює інші повноваження відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та інших законів України.
1. Члени Комісії здійснюють повноваження відповідно до затвердженого Комісією розподілу обов’язків між ними, а також виконують окремі доручення Голови Комісії або заступників Голови Комісії у разі виконання ними повноважень Голови Комісії у передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію" випадках.
2. Член Комісії:
1) готує питання на розгляд Комісії, бере участь у розгляді та обговоренні питань порядку денного засідання Комісії, здійснює заходи з організації підготовки питань на розгляд Комісії, контролює та бере участь у підготовці цих питань, доповідає з підготовлених питань;
2) за рішенням Комісії або в окремих випадках за розпорядженням Голови Комісії представляє Комісію у відносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, виборчими комісіями, комісіями з референдумів, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями;
3) розглядає заяви суб’єктів виборчого процесу та процесу референдуму;
4) проводить особистий прийом громадян, суб’єктів виборчого процесу та процесу референдуму;
5) вносить пропозиції на розгляд Комісії щодо залучення фахівців та науковців до експертної, аналітичної та іншої роботи, пов’язаної з виконанням повноважень Комісією;
6) здійснює інші повноваження відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та інших законів України.
Член Комісії під час здійснення повноважень має право:
1) вимагати і безоплатно отримувати від державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, керівників та інших посадових і службових осіб підприємств, установ і організацій усіх форм власності, виборчих комісій, комісій з референдумів, політичних партій необхідну документацію, статистичні дані, бухгалтерсько-фінансові звіти, інші матеріали та інформацію, у тому числі персональні дані, а також усні та письмові пояснення з питань, що належать до повноважень Комісії;
2) залучати до участі в підготовці окремих питань науковців, фахівців та експертів, а також працівників установ і організацій, органів державного фінансового контролю;
3) вносити пропозиції (вимоги) стосовно організації проведення виборчого процесу чи процесу референдуму, які є обов’язковими до розгляду Комісією;
4) користуватися в установленому порядку банками даних органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
5) використовувати державні, зокрема урядові, системи (засоби) зв’язку;
6) входити безперешкодно у випадках, передбачених законодавством України, до приміщень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ і організацій, а також бути присутніми на засіданнях виборчих комісій і комісій з референдумів;
7) виступати на засіданнях Комісії, вносити пропозиції з питань, що належать до її повноважень, вимагати проведення з них голосування;
8) бути присутнім на засіданнях Верховної Ради України, її комітетів, тимчасових спеціальних та тимчасових слідчих комісій, а також на засіданнях, що проводяться Кабінетом Міністрів України, у міністерствах та інших органах державної влади та органах місцевого самоврядування, з розгляду питань щодо проведення виборів і референдумів;
9) брати участь у спостереженні за підготовкою та проведенням виборів в інших країнах (за ініціативи цих країн), у тому числі у складі міжнародних організацій, членами яких є Україна або Комісія;
10) ознайомлюватися з будь-якими документами і матеріалами Комісії з дотриманням вимог законодавства про державну таємницю;
11) ознайомлюватися з будь-якою інформацією, що міститься в інформаційних (автоматизованих), інформаційно-комунікаційних системах Комісії або виводиться з них;
12) у разі незгоди з рішенням, прийнятим Комісією, у письмовій формі викласти свою окрему думку, що додається до протоколу засідання Комісії;
13) бути присутнім на всіх заходах, що проводяться Комісією та Секретаріатом Комісії;
14) користуватися засобами матеріально-технічного та побутового забезпечення.
Розділ IV. ПОРЯДОК ДОСТРОКОВОГО ПРИПИНЕННЯ ВИКОНАННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ГОЛОВИ КОМІСІЇ, ЗАСТУПНИКІВ ГОЛОВИ КОМІСІЇ, СЕКРЕТАРЯ КОМІСІЇ БЕЗ ЗВІЛЬНЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ОСОБИ З ПОСАДИ ЧЛЕНА КОМІСІЇ
1. Повноваження Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії можуть бути припинені достроково рішенням Комісії за заявою такого члена Комісії або за ініціативою більшості членів Комісії.
2. Повноваження Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії припиняються достроково без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії за його заявою рішенням Комісії, прийнятим шляхом таємного голосування, за яке проголосувала більшість членів Комісії.
Повноваження Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії припиняються достроково без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії за ініціативою більшості членів Комісії рішенням Комісії, прийнятим шляхом таємного голосування, за яке проголосувало не менш як 13 членів Комісії.
3. Комісія не може розглядати питання про дострокове припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії під час виборчого процесу чергових загальнодержавних виборів, чергових місцевих виборів або процесу всеукраїнського референдуму.
4. Засідання Комісії щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії за ініціативою більшості членів Комісії скликається на їх письмову вимогу.
5. Засідання Комісії щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії скликається в порядку, передбаченому частиною четвертою статті 14 Регламенту, не пізніш як на п’ятий робочий день з дня надходження відповідної заяви Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії чи письмової вимоги більшості членів Комісії, а у разі, якщо така заява чи вимога надійшла під час виборчого процесу чергових загальнодержавних виборів, чергових місцевих виборів або процесу всеукраїнського референдуму, - з дня закінчення відповідного виборчого процесу або процесу всеукраїнського референдуму. Якщо відповідна заява чи вимога надійшла за п’ять або менше днів до початку виборчого процесу чергових загальнодержавних виборів, чергових місцевих виборів або процесу всеукраїнського референдуму, відповідне засідання Комісії повинне бути скликане та проведене до початку відповідного виборчого процесу або процесу всеукраїнського референдуму.
6. Засідання Комісії щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії за ініціативою більшості членів Комісії вважається повноважним, якщо на ньому присутні не менш як 13 членів Комісії.
7. На засіданні Комісії, на якому розглядається питання про дострокове припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, не може головувати відповідно Голова Комісії, заступник Голови Комісії, питання про дострокове припинення повноважень якого розглядається. Головуючий у такому разі обирається на засіданні Комісії з числа членів Комісії, які не брали участі в ініціюванні питання про дострокове припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії. За відсутності таких членів головуючий на засіданні обирається з числа членів Комісії, присутніх на засіданні.
8. На початку засідання щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії за їх заявою оголошується заява щодо дострокового припинення повноважень відповідної посадової особи.
9. На початку засідання щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії за ініціативою більшості членів Комісії заслуховується доповідь одного з членів Комісії, які ініціювали питання дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної посадової особи з посади члена Комісії. Після заслуховування доповіді надається слово посадовій особі, щодо якої ініційовано процедуру дострокового припинення повноважень (у разі її присутності), а також членам Комісії, які виявили бажання виступити як за, так і проти дострокового припинення повноважень відповідної посадової особи.
10. Після завершення обговорення питання щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії Комісія відкритим голосуванням затверджує форму бюлетеня для таємного голосування та форму протоколу голосування.
11. Для організації, проведення голосування щодо дострокового припинення повноважень Голови Комісії, заступника Голови Комісії, секретаря Комісії без звільнення відповідної особи з посади члена Комісії та визначення його результатів Комісія відкритим голосуванням обирає лічильну комісію у складі трьох осіб із числа членів Комісії. Головуючий на засіданні Комісії, посадова особа, щодо якої ініційована процедура дострокового припинення повноважень, не може обиратися до складу лічильної комісії.
12. Лічильна комісія обирає зі свого складу відкритим голосуванням голову комісії, про що складається протокол.
13. Лічильна комісія визначає порядок голосування та забезпечує виготовлення бюлетенів для таємного голосування. Бюлетені на звороті підписують члени лічильної комісії. Бюлетені без підпису зазначених осіб є недійсними.
14. Кількість бюлетенів для таємного голосування не може перевищувати кількості членів Комісії, які беруть участь у засіданні Комісії.
Про одержання бюлетенів члени Комісії розписуються в окремому списку, який складає лічильна комісія.
15. Лічильна комісія забезпечує таємність голосування.
16. Після проведення таємного голосування лічильна комісія перевіряє дійсність бюлетенів і встановлює результати голосування, про що складає протокол, який підписують голова і члени лічильної комісії.
17. Рішення Комісії, зазначене в частині другій цієї статті, набирає чинності після затвердження Комісією протоколу лічильної комісії про результати таємного голосування.
18. Якщо за рішення, зазначене в частині другій цієї статті, проголосувало менше встановленої кількості членів Комісії, питання про дострокове припинення повноважень відповідної посадової особи не може бути внесене до порядку денного засідання Комісії раніше, ніж через шість місяців.
Розділ V. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ КОМІСІЇ
1. Забезпечення діяльності Комісії у здійсненні нею повноважень, в тому числі як розпорядника Державного реєстру виборців, покладається на Секретаріат Комісії. Секретаріат Комісії виконує організаційну, юридичну, експертну, аналітичну, інформаційно-довідкову та матеріально-технічну роботу, спрямовану на забезпечення здійснення Комісією та її членами повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами України.
2. Положення про Секретаріат Комісії, його структура, штат і штатна чисельність, зміни до них затверджуються Комісією за пропозицією Голови Комісії.
Штатний розпис Комісії та її Секретаріату, а також зміни до нього затверджуються розпорядженням Голови Комісії.
Для забезпечення виконання Комісією функцій розпорядника Державного реєстру виборців у структурі Секретаріату Комісії утворюється Служба розпорядника Державного реєстру виборців.
3. Секретаріат Комісії очолює його керівник, який у межах своїх повноважень видає накази, дає доручення.
Керівник та інші працівники Секретаріату Комісії, регіональних та територіальних представництв Комісії є державними службовцями, крім:
працівників патронатної служби;
працівників, які відповідно до Закону України "Про державну службу" виконують функції з обслуговування;
робітників, зайнятих обслуговуванням (робітників наскрізних професій).
4. Організацію роботи Голови Комісії, заступників Голови Комісії, секретаря Комісії, інших членів Комісії забезпечує патронатна служба Комісії. До складу патронатної служби Комісії входять радники, помічники та секретарі Голови Комісії, помічники та секретарі заступників Голови Комісії, секретаря Комісії, а також помічники інших членів Комісії.
5. Керівник Секретаріату Комісії та його заступники призначаються на посади та звільняються з посад розпорядженням Голови Комісії. Інші працівники Секретаріату Комісії призначаються на посади та звільняються з посад наказом керівника Секретаріату Комісії.
Працівники патронатної служби Комісії призначаються на посади та звільняються з посад керівником Секретаріату Комісії за пропозицією відповідного члена Комісії.
1. Для вирішення питань, пов’язаних із забезпеченням виконання повноважень Комісії, Комісія може утворювати свої регіональні та територіальні представництва.
Регіональні та територіальні представництва Комісії можуть утворюватися в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення та як міжрегіональні, міжрайонні територіальні органи, повноваження яких поширюються на декілька адміністративно-територіальних одиниць.
Територіальні представництва Комісії за рішенням Комісії здійснюють повноваження органу ведення Державного реєстру виборців.
2. Регіональні та територіальні представництва Комісії за рішенням Комісії можуть утворюватися як юридичні особи публічного права або структурні підрозділи Секретаріату Комісії.
3. Організація діяльності регіональних та територіальних представництв Комісії та межі їх повноважень регулюються положенням про такі представництва, що затверджується Комісією.
1. Для забезпечення виконання Комісією повноважень щодо підвищення правової культури, організації навчання членів виборчих комісій, інших учасників виборчого процесу та процесу референдуму діє Центр підготовки учасників виборчих процесів.
1. Для проведення фахових консультацій з основних питань діяльності Комісії можуть утворюватися експертні групи, до складу яких можуть входити Голова Комісії, заступники Голови Комісії, секретар Комісії та інші члени Комісії, працівники Секретаріату Комісії, представники інститутів громадянського суспільства, наукових установ, освітніх закладів, міжнародних організацій, народні депутати України, посадові та службові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Експертні групи можуть ухвалювати рекомендації щодо основних питань діяльності Комісії.
2. Комісія може утворювати інші постійні або тимчасові консультативні та допоміжні органи.
Комісія приймає рішення про утворення чи ліквідацію експертних груп, інших консультативних та допоміжних органів, визначає їх кількісний та персональний склад, затверджує положення про них.
3. Організаційне, інформаційне, матеріально-технічне забезпечення діяльності консультативних та допоміжних органів здійснює Секретаріат Комісії, якщо інше не передбачено рішенням Комісії.
Розділ VI. ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ КОМІСІЇ
1. Комісія приймає рішення з питань, що належать до її повноважень, після їх розгляду та обговорення на своїх засіданнях.
2. Основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, що відповідно до законів України належить до повноважень Комісії.
3. Засідання Комісії проводяться з урахуванням необхідності дотримання установлених законодавством України строків здійснення Комісією своїх повноважень, прийняття відповідних рішень та в разі потреби.
4. Засідання Комісії скликаються її Головою, а в разі його відсутності - одним із заступників Голови Комісії. У разі відсутності Голови Комісії або заступників Голови Комісії чи їх відмови скликати засідання Комісії воно може бути скликане не менш як третиною членів Комісії з обов’язковим повідомленням усіх членів Комісії про дату, час і місце засідання.
5. Засідання Комісії веде її Голова або за дорученням Голови Комісії чи за погодженням між його заступниками один із його заступників. У разі відсутності Голови Комісії та його заступників або невиконання ними з будь-яких причин своїх функцій Комісія обирає головуючого на засіданні зі свого складу більшістю голосів від складу Комісії.
6. Засідання комісії є повноважним за умови присутності не менш як одинадцяти членів Комісії.
Присутність члена Комісії на засіданні Комісії може забезпечуватися за допомогою технічних засобів.
7. Секретар Комісії забезпечує повідомлення членів Комісії про дату, час і місце проведення засідання Комісії із зазначенням пропонованих для розгляду питань порядку денного, наданням проєктів рішень Комісії і необхідних матеріалів з питань, включених до порядку денного, як правило, не пізніше ніж за день до проведення засідання Комісії.
8. Проєкт порядку денного засідання Комісії готує секретар Комісії за пропозицією членів Комісії та керівника Секретаріату Комісії і погоджує його з Головою Комісії.
У разі відсутності секретаря Комісії його обов’язки виконує член Комісії, який відповідно до затвердженого Комісією розподілу обов’язків здійснює повноваження секретаря Комісії у разі його відсутності.
У разі відсутності й такого члена Комісії обов’язки секретаря Комісії, пов’язані із забезпеченням підготовки засідань Комісії, виконує за дорученням Голови Комісії (або заступника Голови Комісії у разі виконання ним повноважень Голови) один із членів Комісії до моменту обрання на засіданні Комісії секретаря засідання.
У разі відсутності на засіданні Комісії секретаря Комісії на початку засідання з числа членів Комісії відкритим голосуванням за пропозицією головуючого на засіданні обирається секретар засідання Комісії. Секретар засідання Комісії виконує всі функції секретаря Комісії, що стосуються цього засідання.
9. Порядок денний засідання Комісії пропонує для затвердження Голова Комісії або головуючий на засіданні. Порядок денний засідання Комісії обговорюється та затверджується рішенням Комісії на початку її засідання.
10. У разі необхідності внесення змін до порядку денного під час засідання Комісії член Комісії вносить відповідну пропозицію. Пропозиція про внесення змін до порядку денного Комісії під час її засідання обговорюється та затверджується рішенням Комісії.
11. На засіданні Комісії можуть бути присутні керівник Секретаріату Комісії (його заступники), керівники (заступники керівників) структурних підрозділів Секретаріату Комісії, працівники патронатної служби Комісії, а також інші працівники Секретаріату, відповідальні за підготовку питань порядку денного засідання.
12. На засідання Комісії можуть запрошуватися представники органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також представники медіа.
13. На засіданні Комісії мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення Комісії:
- кандидати на пост Президента України, уповноважені представники кандидатів на пост Президента України у Центральній виборчій комісії;
- кандидати в народні депутати України, представники політичних партій у Центральній виборчій комісії;
- уповноважені представники ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною ініціативою;
- представники політичних партій, громадських організацій, зареєстрованих як прихильники чи опоненти питання всеукраїнського референдуму, у Центральній виборчій комісії;
- представник ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою в Центральній виборчій комісії;
- уповноважені особи в загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму від політичних партій, громадських організацій, зареєстрованих як прихильники чи опоненти питання всеукраїнського референдуму, ініціативної групи всеукраїнського референдуму за народною ініціативою;
- офіційні спостерігачі від громадських організацій у загальнодержавному виборчому окрузі, в загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму (не більше двох осіб від однієї громадської організації);
- офіційні спостерігачі від іноземних держав, міжнародних організацій;
- представники медіа (не більше двох осіб від одного медіа).
На засіданні Комісії також мають право бути присутніми особи, які супроводжують зазначених осіб, які внаслідок порушення здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) потребують такого супроводження.
14. На засіданні Комісії під час розгляду заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, скаржник, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, скаржника, суб’єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.
На засіданні Комісії також мають право бути присутніми особи, які супроводжують зазначених осіб, які внаслідок порушення здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) потребують такого супроводження.
15. Інші особи, крім зазначених у частинах тринадцятій, чотирнадцятій цієї статті, мають право бути присутніми на засіданні Комісії з дозволу Комісії, про що нею приймається відповідне рішення, або на запрошення Комісії.
Комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення присутніх на засіданні Комісії осіб права участі в такому засіданні, якщо вони перешкоджають його проведенню. Щодо осіб, зазначених у частині тринадцятій цієї статті, таке рішення приймається двома третинами голосів від складу Комісії.
16. Засідання Комісії проводяться, як правило, за місцем її постійного знаходження.
У разі необхідності Комісія може проводити виїзні засідання, а також засідання за допомогою технічних засобів, у тому числі в режимі відеоконференції.
17. Повідомлення про дату, час і питання порядку денного засідання Комісії для осіб, зазначених у частинах другій та третій статті 4 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", та інших осіб, як правило, розміщується на офіційному вебсайті Комісії.
18. У разі необхідності Комісія може проводити наради, які є однією із організаційних форм її діяльності. Наради проводяться з метою попереднього розгляду та обговорення питань діяльності Комісії без ухвалення рішень з таких питань, в тому числі для подальшого включення відповідних питань до порядку денного засідання Комісії. У нарадах беруть участь не менше одинадцяти членів Комісії. На нарадах також можуть бути присутні керівник Секретаріату Комісії (його заступники), керівники (заступники керівників) структурних підрозділів Секретаріату Комісії, до компетенції яких належать питання, що розглядаються на нарадах, працівники патронатної служби Комісії та в разі потреби інші працівники Секретаріату Комісії.
Інші особи можуть бути присутніми на нараді лише на запрошення або з дозволу Комісії, а також у випадках, визначених законами України.
Особи, яким законами України надано право ставити запитання та вносити пропозиції щодо проєктів рішень Комісії, користуються таким правом під час проведення нарад Комісії (до 3 хвилин для кожної особи).
Наради скликаються Головою Комісії, а в разі його відсутності - заступником Голови Комісії, який виконує повноваження Голови Комісії, із зазначенням дати, часу і місця їх проведення.
1. Питання для розгляду на засіданні Комісії готують члени Комісії із залученням за розпорядженням, дорученням Голови Комісії, заступників Голови Комісії працівників Секретаріату Комісії.
2. Проєкти документів для розгляду на засіданні Комісії та її рішення готуються державною мовою.
3. Проєкти рішень та інших документів для внесення на розгляд Комісії візують виконавець, керівник структурного підрозділу, відповідального за підготовку питання порядку денного засідання, працівник, який здійснював літературне редагування проєкту документа, керівник структурного підрозділу Секретаріату Комісії, до повноважень якого належать юридичні питання, член Комісії, який відповідає за підготовку питання для розгляду на засіданні Комісії або є доповідачем питання порядку денного, керівник Секретаріату Комісії - з питань організації діяльності Секретаріату Комісії.
У разі незгоди з проєктом документа відповідна особа візує його із зауваженнями, що додаються до проєкту в письмовій формі.
Відсутність візи працівника Секретаріату Комісії на запропонованому членом Комісії проєкті рішення не може бути підставою для невключення цього питання до порядку денного засідання Комісії та перешкодою для прийняття рішення з відповідного питання.
Інші вимоги до оформлення, порядок підготовки та погодження проєктів рішень Комісії та інших документів для розгляду на її засіданні визначаються порядком роботи з документами в Центральній виборчій комісії.
4. Проєкти рішень та інших документів, що пропонуються для розгляду на засіданні Комісії, як правило, не пізніш як за добу до дати проведення засідання надаються членам Комісії для вивчення та підготовки до їх обговорення, зокрема для підготовки пропозицій і зауважень.
1. Засідання Комісії проводяться відкрито.
2. Перед засіданням Комісії проводиться реєстрація запрошених на засідання осіб згідно зі списками, запропонованими членом Комісії-доповідачем, а також інших осіб, які прибули на засідання.
3. Відомості про прибулих на засідання Комісії осіб подаються головуючому на засіданні до початку засідання.
4. Особи, які мають право бути присутніми на засіданнях Комісії або запрошені до участі в засіданні Комісії, допускаються до зали засідань до початку засідання Комісії та під час перерви.
5. Журналісти, представники медіа, допускаються на засідання Комісії за картками акредитації або за списком, поданим структурним підрозділом Секретаріату Комісії, до повноважень якого належать питання взаємодії з медіа, головуючому на засіданні Комісії.
Акредитація журналістів, представників медіа при Комісії здійснюється в порядку, встановленому Комісією.
6. Головуючий, як правило, на початку засідання оголошує відомості про прибулих на засідання Комісії осіб та перелік медіа, представники яких присутні на засіданні Комісії.
7. Особи, запрошені на засідання Комісії, беруть участь лише в розгляді питань, з яких вони запрошені. Перед виступом запрошена особа зазначає своє прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), а також місце роботи або свій правовий статус.
1. Головуючий на засіданні Комісії:
- встановлює кількість присутніх на засіданні членів Комісії, оголошує про відкриття засідання Комісії у разі встановлення його повноважності;
- веде засідання Комісії;
- пропонує до затвердження порядок денний засідання Комісії, організує обговорення питань порядку денного;
- надає слово для виступу спочатку членам Комісії, а потім запрошеним та іншим особам відповідно до законодавства в порядку черговості заявок;
- ставить на голосування пропозиції членів Комісії в порядку їх надходження;
- організує голосування та оголошує результати голосування;
- забезпечує рівні можливості членам Комісії для участі в обговоренні питань;
- забезпечує дотримання Регламенту членами Комісії, працівниками Секретаріату, патронатної служби Комісії, запрошеними та іншими особами;
- здійснює інші повноваження.
2. Головуючий має право ставити на голосування свої пропозиції позачергово, вносити в першочерговому порядку пропозиції щодо подальшого ходу засідання Комісії, ставити виступаючим запитання.
3. Головуючий під час виступів членів Комісії не має права коментувати їх виступи. У разі виступу члена Комісії не по суті питання порядку денного, що обговорюється, головуючий має право перервати його із зауваженням щодо необхідності дотримання предмету обговорення.
4. Під час прийняття рішення головуючий голосує останнім.
5. Головуючий на засіданні Комісії забезпечує дотримання встановленого порядку розгляду питань, їх повне і всебічне вивчення, фіксацію перебігу засідання.
На засіданні Комісії ніхто не має права на виступ без дозволу головуючого. Головуючий обов’язково надає право на виступ члену Комісії, який наполягає на цьому.
1. Розгляд питання порядку денного на засіданні Комісії, як правило, включає:
- доповідь члена Комісії, співдоповіді (у разі потреби);
- запитання членів Комісії доповідачу, співдоповідачам, відповіді на них;
- виступи членів Комісії та інших осіб, яким таке право надано законами України, з питання, що розглядається;
- внесення пропозицій членами Комісії, їх обговорення;
- оголошення головуючим на засіданні Комісії про припинення обговорення питання;
- заключне слово доповідача, співдоповідачів (за їх бажанням);
- голосування.
2. Для доповіді члена Комісії, співдоповіді та виступів членів Комісії, довідок, заключного слова надається, як правило, до 10 хвилин.
Головуючий на засіданні Комісії на прохання виступаючого може за згодою більшості присутніх на засіданні членів Комісії продовжити йому час для виступу.
3. Участь в обговоренні питання порядку денного можуть взяти інші особи, яким таке право надано законами України. Для виступів таких осіб надається до 3 хвилин. Головуючий на засіданні Комісії на прохання такої особи може за згодою більшості присутніх на засіданні членів Комісії продовжити їй час для виступу.
Якщо особа перевищує час, відведений для виступу, або висловлюється не з обговорюваного питання, головуючий на засіданні Комісії попереджає її про це, а в разі продовження порушення вимог Регламенту - позбавляє її слова. Та частина виступу особи, яка виголошена після позбавлення її слова, не включається до стенограми засідання Комісії.
У разі зловживання особою своїм правом на виступ, що перешкоджає подальшому веденню засідання, головуючий на засіданні Комісії може оголосити перерву в засіданні.
4. Учасники засідання Комісії та присутні в залі засідань не мають права використовувати свої виступи для заяв, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров’я населення, а також для політичних заяв, декларацій тощо. За порушення цієї вимоги, а також вимог абзацу першого частини другої та абзацу першого частини третьої цієї статті головуючий має право позбавляти слова таких осіб.
1. У разі виникнення у члена Комісії реального чи потенційного конфлікту інтересів він діє відповідно до вимог, передбачених законодавством про запобігання корупції.
1. За результатами розгляду на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови, у порядку, визначеному Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламентом. З питань поточної внутрішньої діяльності Комісія може ухвалювати протокольне рішення, яке заноситься до протоколу засідання і не потребує оформлення окремим документом.
2. Кожний член Комісії, який бере участь у засіданні Комісії, має право подати пропозиції до проєкту рішення.
3. Пропозиції членів Комісії до проєкту рішення вносяться в усній чи письмовій формі.
У разі надходження пропозицій проєкт рішення голосується за основу. Голосування щодо кожної пропозиції проводиться окремо. Після проведення голосування за пропозиціями проєкт рішення, прийнятий за основу, голосується в цілому з урахуванням пропозицій членів Комісії, що набрали необхідну кількість голосів.
Член Комісії може на будь-якій стадії обговорення проєкту рішення зняти свою пропозицію.
4. Інші особи, яким відповідними законами України надано право вносити пропозиції щодо проєктів рішень Комісії, вносять їх під час нарад Комісії та подають такі пропозиції у письмовій формі не пізніше початку засідання, на якому розглядається відповідне питання, до структурного підрозділу Секретаріату Комісії, до повноважень якого належить забезпечення діловодства в Комісії, для реєстрації.
1. Рішення Комісії ухвалюється на засіданні Комісії відкритим голосуванням більшістю голосів від складу Комісії.
Голосування під час засідання Комісії здійснюється шляхом підняття руки членом Комісії на питання головуючого на засіданні про те, хто "за", "проти" або "утримався". Головуючий на засіданні Комісії на підставі результатів голосування оголошує, чи набрало рішення або пропозиція необхідну кількість голосів.
За наявності технічної можливості голосування на засіданні Комісії може проводитися за допомогою технічних засобів.
2. Член Комісії, присутній на її засіданні, який не погоджується з прийнятим Комісією рішенням, має право викласти окрему думку, яка в письмовій формі додається до протоколу засідання Комісії.
3. У разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення кримінального чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.
4. Рішення Комісії у формі постанови подається секретарем Комісії на підпис головуючому на засіданні, як правило, не пізніше наступного дня, а в окремих випадках, передбачених виборчим законодавством, - негайно.
5. Рішення Комісії набирає чинності з моменту його ухвалення, якщо інший строк набрання ним чинності не передбачено в самому рішенні.