• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Інструкції про виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті

Національний банк України  | Постанова, Картка, Заява, Договір, Повідомлення, Зразок, Форма типового документа, Інструкція від 03.03.2023 № 16
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Картка, Заява, Договір, Повідомлення, Зразок, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 03.03.2023
  • Номер: 16
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Картка, Заява, Договір, Повідомлення, Зразок, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 03.03.2023
  • Номер: 16
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
03.03.2023 № 16
Про затвердження Інструкції про виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 179 від 24.12.2023 № 36 від 27.03.2024 № 122 від 05.10.2024 № 11 від 06.02.2025 )
Відповідно до статей 7, 15, 40, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 72 Закону України "Про платіжні послуги" та з метою забезпечення запровадження системи електронних платежів Національного банку України нового покоління на базі міжнародного стандарту ISO 20022-1:2013 "Фінансові послуги - Універсальна схема повідомлень фінансової індустрії", прийнятого міжнародною організацією зі стандартизації, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Інструкцію про виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті (далі - Інструкція), що додається.
2. Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку (Андрій Поддєрьогін) після офіційного опублікування довести до відома надавачів платіжних послуг України інформацію про прийняття цієї постанови.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Олексія Шабана.
4. Постанова набирає чинності з 01 квітня 2023 року, крім пункту 58 розділу IV Інструкції, який набирає чинності 01 січня 2025 року.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 36 від 27.03.2024 )

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
03.03.2023 № 16
ІНСТРУКЦІЯ
про виконання міжбанківських платіжних операцій в Україні в національній валюті
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція розроблена відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про банки і банківську діяльність", "Про платіжні послуги" та нормативно-правових актів Національного банку України (далі - Національний банк).
2. Терміни в цій Інструкції вживаються в таких значеннях:
1) внутрішньобанківська міжфілійна система (далі - ВМС) - автоматизована система банку, яка забезпечує проведення платіжних операцій між його філіями та взаємодію із системою електронних платежів Національного банку (далі - СЕП) для виконання міжбанківських платіжних операцій самим банком і філіями банку, що працює в СЕП за моделлю 3 обслуговування консолідованого кореспондентського рахунку;
2) внутрішньобанківська платіжна операція через ВМС (далі - внутрішньобанківська операція) - платіжна операція між банком та його філією або між філіями банку, що здійснюється засобами ВМС;
2-1) граничний час виконання миттєвого кредитового переказу СЕП (далі - граничний час виконання миттєвого переказу СЕП) - максимальна допустима тривалість часу, за який має бути виконаний миттєвий кредитовий переказ СЕП з урахуванням усіх етапів його проходження;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим підпунктом 2-1 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
3) довідник небанківських надавачів платіжних послуг - систематизована інформація про всіх небанківських надавачів платіжних послуг, які виконують платіжні операції користувачів платіжних послуг через розрахункові рахунки, що відкриті в банках/філіях банків - учасниках СЕП;
( Підпункт 3 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
3-1) довідник небанківських надавачів платіжних послуг, які виконують миттєвий кредитовий переказ СЕП (далі - довідник небанківських надавачів платіжних послуг, які виконують миттєвий переказ СЕП), - систематизована інформація про всіх небанківських надавачів платіжних послуг, які виконують платіжні операції користувачів платіжних послуг з миттєвого кредитового переказу СЕП через розрахункові рахунки, що відкриті в банках/філіях банків - учасниках СЕП, які виконують миттєвий кредитовий переказ СЕП;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим підпунктом 3-1 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
3-2) довідник учасників миттєвого кредитового переказу СЕП (далі - довідник учасників миттєвого переказу СЕП) - систематизована інформація про всіх учасників СЕП, які виконують миттєвий кредитовий переказ СЕП;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим підпунктом 3-2 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
4) довідник учасників СЕП - систематизована інформація про всіх учасників СЕП, що є складовою частиною СЕП і використовується під час роботи її програмно-технічних комплексів;
5) договірне списання - дебетовий переказ, що здійснюється з рахунку платника на підставі наданої отримувачем платіжної інструкції, за умови отримання згоди платника на виконання дебетового переказу, наданої ним отримувачу та банку, в якому відкритий рахунок платника;
6) електронне повідомлення - структуровані дані в електронному вигляді, які формуються, передаються та обробляються учасниками платіжного ринку України;
7) запит на здійснення платіжної операції - інформаційне повідомлення, яке містить реквізити платіжної інструкції, на підставі якого отримувач цього інформаційного повідомлення ініціює та виконує міжбанківську платіжну операцію;
8) інформаційне повідомлення - фінансове повідомлення, яке містить інформацію, відмінну від платіжних інструкцій на виконання міжбанківських операцій через СЕП (квитанція, виписка, запити, статус запитів, відповіді на запити);
9) інша установа - фінансова установа/надавач платіжних послуг, яка/який не є банком, право участі в СЕП якої/якого передбачено законами України та яка/який забезпечує виконання вимог Національного банку щодо участі в СЕП;
10) керівник банку - голова правління банку;
11) код ID НБУ - єдиний ідентифікатор Національного банку, що надається банку, філії банку, філії іноземного банку, іншій установі відповідно до нормативно-правового акта Національного банку щодо системи єдиної ідентифікації учасників фінансового ринку;
12) консолідований кореспондентський рахунок - кореспондентський рахунок банку або рахунок іншої установи, що відкритий у Національному банку і на якому об’єднані кошти банку та його філій або кошти іншої установи та її філій для роботи банку та його філій або іншої установи та її філій у СЕП за відповідною моделлю обслуговування консолідованого кореспондентського рахунку;
13) ліміт початкових оборотів - сума, що визначає максимальний обсяг початкових міжбанківських платіжних операцій, які учасник СЕП може виконати протягом календарного дня;
14) ліміт технічного рахунку - сума, що визначає мінімальний залишок коштів на технічному рахунку учасника СЕП;
14-1) миттєвий кредитовий переказ СЕП (далі - миттєвий переказ СЕП) - миттєвий кредитовий переказ, що виконується через СЕП;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим підпунктом 14-1 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
15) міжбанківська платіжна операція (далі - міжбанківська операція) - переказ коштів між банками (філіями банків)/філіями іноземних банків/іншими установами, що обумовлений потребою виконання платіжних операцій користувачів платіжних послуг або власних зобов’язань банків (філій банків)/філій іноземних банків/інших установ;
16) модель обслуговування консолідованого кореспондентського рахунку в СЕП (далі - модель) - сукупність механізмів і технології роботи СЕП, банку та його філій, згідно з якими виконується міжбанківська операція через консолідований кореспондентський рахунок;
17) небанківський надавач платіжних послуг - надавач фінансових платіжних послуг, що не є банком, який має право відкривати платіжні рахунки користувачам платіжних послуг на договірній основі виключно для цілей виконання платіжних операцій відповідно до умов договору та вимог законодавства України;
( Підпункт 17 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
18) платіжне повідомлення - фінансове повідомлення, яке містить платіжні інструкції на виконання міжбанківських операцій через СЕП та внутрішньобанківських операцій;
19) правила СЕП - нормативно-правові, розпорядчі акти та технологічна документація Національного банку з питань функціонування СЕП, які визначають ключові питання щодо організаційної структури СЕП, умов участі в СЕП, порядку здійснення розрахунків, управління ризиками, організації системи захисту інформації в СЕП, уключаючи кіберзахист, порядку вирішення спорів, забезпечення безперервного функціонування СЕП, порядку проведення реконсиляції, загальних умов зберігання інформації про фінансові повідомлення, здійснення Національним банком контролю за дотриманням учасниками СЕП вимог правил СЕП;
( Підпункт 19 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 179 від 24.12.2023 )
20) рахунок учасника СЕП у Національному банку (далі - рахунок учасника СЕП) - рахунок, що відкривається банку/філії іноземного банку/іншій установі в Національному банку для здійснення міжбанківських операцій через СЕП;
21) система автоматизації - програмне забезпечення‚ що обслуговує поточну діяльність учасника СЕП та використовується для забезпечення ініціювання, виконання та завершення платіжних операцій;
( Підпункт 21 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 36 від 27.03.2024 )
22) СЕП - державна платіжна система міжбанківських розрахунків, що забезпечує проведення міжбанківських операцій між учасниками СЕП із застосуванням електронних засобів приймання, оброблення, передавання та захисту інформації. Функціонування СЕП забезпечується програмно-технічним комплексом - центр оброблення СЕП (далі - ЦОСЕП), який розміщений у Національному банку;
( Підпункт 22 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
23) система резервування і відновлення функціонування ЦОСЕП - процедури, програмно-технічні комплекси та компоненти програмного забезпечення ЦОСЕП, що призначені забезпечити функціонування СЕП у разі порушення функціонування програмно-технічного комплексу ЦОСЕП унаслідок фізичного пошкодження комп’ютерного та телекомунікаційного обладнання, каналів зв’язку, втрати або пошкодження баз даних;
( Підпункт 23 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
24) технічне повідомлення - електронне повідомлення СЕП, яке не належить до фінансових повідомлень і використовується в СЕП для обміну службовою інформацією між ЦОСЕП і учасником СЕП;
25) технічний рахунок у ЦОСЕП (далі - технічний рахунок) - інформація в електронній формі, що зберігається в ЦОСЕП, поновлюється під час оброблення міжбанківських операцій і відображає розрахунки, здійснені через СЕП за кредитовим переказом та дебетовим переказом;
( Підпункт 25 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
25-1) технічний рахунок у ЦОСЕП для миттєвих переказів СЕП (далі - технічний рахунок для миттєвих переказів СЕП) - інформація в електронній формі, що зберігається в ЦОСЕП, поновлюється під час оброблення миттєвих переказів СЕП і відображає розрахунки, здійснені через СЕП за миттєвим переказом СЕП;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим підпунктом 25-1 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
26) транспортне повідомлення - електронне повідомлення, призначене для передавання фінансових або технічних повідомлень між ЦОСЕП і учасником СЕП, яке містить фінансове або технічне повідомлення та додаткові технологічні дані, потрібні для його транспортування і визначення походження/авторства та перевірки цілісності цього фінансового або технічного повідомлення;
26-1) учасник миттєвого переказу СЕП - учасник СЕП, який виконує миттєвий переказ СЕП шляхом безпосередньої взаємодії з ЦОСЕП або через ВМС банку;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим підпунктом 26-1 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
27) учасник СЕП безпосередній (далі - учасник СЕП) - Національний банк, банк та його філія, філія іноземного банку, інша установа, що мають технічні рахунки в ЦОСЕП і виконують міжбанківські операції через СЕП шляхом обміну повідомленнями з ЦОСЕП;
( Підпункт 27 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
28) учасник СЕП опосередкований - філія банку, що не має технічного рахунку в ЦОСЕП, та виконує міжбанківські операції у СЕП через ВМС банку;
( Підпункт 28 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
29) фінансове повідомлення - електронне повідомлення, призначене для передавання платіжних повідомлень та інформаційних повідомлень між ЦОСЕП і учасником СЕП.
Інші терміни, що вживаються в цій Інструкції, застосовуються в значеннях, визначених законодавством України.
3. Ця Інструкція визначає загальні вимоги щодо функціонування в Україні СЕП та порядку виконання міжбанківських операцій на території України через кореспондентські рахунки банків-резидентів, філій іноземних банків у національній валюті України.
4. Взаємовідносини в системі міжбанківських розрахунків між її учасниками регулюються договорами, укладеними відповідно до законодавства України.
Договірне списання, якщо договором передбачено здійснення такого списання, виконується відповідно до порядку дебетового переказу коштів за згодою платника, визначеного нормативно-правовим актом Національного банку про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг.
5. Міжбанківські операції через рахунки учасників платіжної системи в розрахунковому банку можуть виконуватися на підставі платіжних інструкцій, сформованих за результатами клірингу в платіжній системі.
6. Документи, що подаються до Національного банку відповідно до норм цієї Інструкції, мають бути викладені українською мовою, не містити виправлень або неточностей, а також мають бути оформлені відповідно до вимог пунктів 7-9 розділу I цієї Інструкції.
7. Банк, філія іноземного банку, інша установа мають право подавати до Національного банку:
1) електронну копію оригіналу документа в паперовій формі (далі - електронна копія документа) з накладанням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (далі - УЕП з кваліфікованим сертифікатом) уповноваженої особи, а також з кваліфікованою електронною печаткою або удосконаленою електронною печаткою, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронної печатки (далі - електронна печатка з кваліфікованим сертифікатом) банку/філії іноземного банку/іншої установи (за наявності);
( Підпункт 1 пункту 7 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
2) документи на паперових носіях.
8. Електронні копії документів подаються до Національного банку засобами системи електронної пошти Національного банку (далі - система ЕП) (за умови підключення банку/філії іноземного банку/іншої установи до системи ЕП) або на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку - nbu@bank.gov.ua.
9. Електронні копії документів, що подаються до Національного банку відповідно до вимог цієї Інструкції, мають створюватись у вигляді файлів, які містять відскановані з паперових носіїв зображення документів.
Сканування з паперових носіїв зображення документів здійснюється з урахуванням таких вимог:
1) формат готового файла - pdf;
2) сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
3) файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст та реквізити документа;
4) документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
5) роздільна здатність сканування не нижче ніж 300 dpi.
10. Національний банк має право запитувати та отримувати додаткові документи, інформацію або пояснення з метою уточнення інформації, зазначеної в поданих до Національного банку документах.
11. Національний банк має право надати зауваження та пропозиції до документів, поданих відповідно до вимог цієї Інструкції, якщо вони не відповідають вимогам законодавства України, нормативно-правових актів Національного банку, та встановити строк для їх опрацювання.
II. Порядок прийняття і виключення учасників СЕП
12. Учасниками СЕП можуть бути банки-резиденти, їх філії та філії іноземних банків, а також Державна казначейська служба України та інші суб’єкти, визначені законом, за умови дотримання вимог, установлених цією Інструкцією та іншими нормативно-правовими актами Національного банку.
13. Інформація про учасника СЕП міститься в довіднику учасників СЕП, який включає такі відомості про учасника СЕП:
1) скорочене найменування учасника СЕП;
2) код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (далі - код за ЄДРПОУ) учасника СЕП;
3) категорія учасника СЕП:
банк/філія банку/філія іноземного банку;
інша установа;
Державна казначейська служба України;
Національний банк;
4) трибайтний унікальний ідентифікатор учасника СЕП для системи криптографічного захисту інформації Національного банку;
( Підпункт 4 пункту 13 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 179 від 24.12.2023 )
5) код ID НБУ учасника СЕП;
6) код ID НБУ головної установи під час роботи в СЕП за моделлю;
7) код ID НБУ учасника СЕП - юридичної особи;
8) номер моделі;
9) рівень у моделі.
14. Порядок отримання учасником СЕП інформації з довідника учасників СЕП визначається технологічною документацією щодо функціонування СЕП з питань ведення довідника учасників СЕП.
15. Для ідентифікації учасника СЕП використовується код ID НБУ.
16. Банк має бути включений до довідника учасників СЕП за умови:
1) уключення відомостей про банк до Державного реєстру банків;
2) укладення з Національним банком договору про рахунок учасника СЕП у Національному банку;
3) приєднання до Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Національним банком України (далі - Єдиний договір) для отримання таких видів послуг Національного банку:
розрахунково-інформаційне обслуговування в системі електронних платежів Національного банку;
надання послуг системою електронної пошти Національного банку;
надання в користування засобів криптографічного захисту інформації Національного банку.
( Абзац четвертий п ідпункту 3 пункту 16 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 179 від 24.12.2023 )
Приєднання до Єдиного договору здійснюється відповідно до публічної пропозиції Національного банку на укладення Єдиного договору, розміщеної на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
17. Філія банку - безпосередній учасник СЕП має бути включена до довідника учасників СЕП за умови:
1) уключення відомостей про філію банку до Державного реєстру банків;
2) приєднання філії банку до Єдиного договору шляхом подання нею до Національного банку відповідної заяви для отримання таких видів послуг Національного банку:
розрахунково-інформаційне обслуговування в системі електронних платежів Національного банку;
надання послуг системою електронної пошти Національного банку;
надання в користування засобів криптографічного захисту інформації Національного банку.
( Абзац четвертий п ідпункту 2 пункту 17 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 179 від 24.12.2023 )
18. Уключення філії банку до довідника учасників СЕП як опосередкованого учасника СЕП здійснюється за умови включення відомостей про філію банку до Державного реєстру банків.
19. Інша установа включається до довідника учасників СЕП у порядку, визначеному в розділі XII цієї Інструкції.
20. Унесення інформації до довідника учасників СЕП здійснюється в разі:
1) уключення/виключення учасника СЕП до/із довідника учасників СЕП;
2) зміни реквізитів учасника СЕП, що зазначені в пункті 13 розділу II цієї Інструкції;
3) переходу учасника СЕП на роботу в СЕП за моделлю;
4) переходу учасника СЕП на роботу з однієї моделі на іншу;
5) повернення учасника СЕП на роботу в СЕП без моделі.
21. Безпосередній учасник СЕП може бути виключений із довідника учасників СЕП за умови розірвання Єдиного договору в частині відмови від послуги розрахунково-інформаційного обслуговування в системі електронних платежів Національного банку.
22. Учасник СЕП зобов’язаний надіслати до Національного банку повідомлення про внесення інформації до довідника учасників СЕП (уключення, унесення змін, виключення) за формою, що наведена в додатку 1 до цієї Інструкції (далі - повідомлення). Повідомлення має бути надіслане засобами системи ЕП не пізніше ніж за три робочих дні до дати включення, виключення або внесення змін до довідника учасників СЕП.
Банк, якому належить філія, також має надіслати повідомлення про внесення відповідної інформації до довідника учасників СЕП про цю філію.
23. Національний банк на підставі повідомлення, отриманого від учасника СЕП, уносить зміни до довідника учасників СЕП, які набирають чинності в 00.00 того календарного дня, який зазначено в повідомленні як дата внесення змін.
24. Національний банк забезпечує включення учасника СЕП до довідника учасників СЕП з нульовим значенням технічного рахунку цього учасника.
Національний банк у разі включення банку до довідника учасників СЕП забезпечує в день такого включення перерахування засобами СЕП на його рахунок учасника СЕП коштів, що обліковувалися на накопичувальному рахунку для формування статутного капіталу банку.
25. Національний банк виключає учасника СЕП із довідника учасників СЕП незалежно від значення його технічного рахунку.
II-1. Порядок прийняття і виключення учасників миттєвого переказу СЕП
25-1. Учасниками миттєвого переказу СЕП мають бути виключно учасники СЕП.
25-2. Інформація про учасника миттєвого переказу СЕП міститься в довіднику учасників миттєвого переказу СЕП, який включає такі відомості, як:
1) скорочене найменування учасника миттєвого переказу СЕП;
2) категорія учасника миттєвого переказу СЕП:
банк/філія банку/філія іноземного банку;
інша установа;
Державна казначейська служба України;
Національний банк;
3) трибайтний унікальний ідентифікатор учасника СЕП для системи криптографічного захисту інформації Національного банку;
4) код ID НБУ учасника миттєвого переказу СЕП;
5) код ID НБУ головної установи під час роботи в СЕП за моделлю;
6) номер моделі;
7) рівень у моделі.
25-3. Порядок отримання учасником миттєвого переказу СЕП інформації з довідника учасників миттєвого переказу СЕП визначається технологічною документацією щодо функціонування СЕП з питань ведення довідника учасників миттєвого переказу СЕП.
25-4. Банк включається до довідника учасників миттєвого переказу СЕП за умови:
1) включення відомостей про банк до довідника учасників СЕП;
2) отримання від Національного банку підтвердження повної взаємодії із СЕП на стенді СЕП у Національному банку в частині виконання миттєвого переказу СЕП.
25-5. Філія банку - безпосередній учасник миттєвого переказу СЕП включається до довідника учасників миттєвого переказу СЕП за умови:
1) включення відомостей про філію банку до довідника учасників СЕП як безпосереднього учасника СЕП;
2) включення відомостей про банк, якому належить філія, до довідника учасників миттєвого переказу СЕП;
3) отримання від Національного банку підтвердження повної взаємодії із СЕП на стенді СЕП у Національному банку в частині виконання миттєвого переказу СЕП.
25-6. Включення філії банку до довідника учасників миттєвого переказу СЕП як опосередкованого учасника миттєвого переказу СЕП здійснюється за умови:
1) включення відомостей про філію банку до довідника учасників СЕП як опосередкованого учасника СЕП;
2) включення відомостей про банк, якому належить філія, до довідника учасників миттєвого переказу СЕП;
3) отримання від Національного банку підтвердження повної взаємодії із СЕП на стенді СЕП у Національному банку в частині виконання миттєвого переказу СЕП.
25-7. Інша установа включається до довідника учасників миттєвого переказу СЕП за умови:
1) включення відомостей про іншу установу до довідника учасників СЕП;
2) отримання від Національного банку підтвердження повної взаємодії із СЕП на стенді СЕП у Національному банку в частині виконання миттєвого переказу СЕП.
25-8. Унесення інформації до довідника учасників миттєвого переказу СЕП здійснюється в разі:
1) включення/виключення учасника миттєвого переказу СЕП до/із довідника учасників миттєвого переказу СЕП;
2) зміни відомостей про учасника миттєвого переказу СЕП, що зазначені в пункті 25-2 розділу II-1 цієї Інструкції.
25-9. Учасник СЕП зобов’язаний надіслати до Національного банку повідомлення про внесення інформації до довідника учасників миттєвого переказу СЕП (включення, унесення змін, виключення) за формою, що наведена в додатку 2 до цієї Інструкції. Повідомлення надсилається засобами системи ЕП не пізніше ніж за три робочих дні до дати включення, виключення або внесення змін до довідника учасників миттєвого переказу СЕП.
Банк, якому належить філія, також надсилає повідомлення про внесення відповідної інформації до довідника учасників миттєвого переказу СЕП про цю філію.
25-10. Національний банк на підставі повідомлення, отриманого від учасника СЕП, уносить зміни до довідника учасників миттєвого переказу СЕП, які набирають чинності в 00.00 того календарного дня, який зазначено в повідомленні як дата внесення змін.
25-11. Національний банк забезпечує включення учасника миттєвого переказу СЕП до довідника учасників миттєвого переказу СЕП з нульовим значенням технічного рахунку для миттєвих переказів СЕП цього учасника.
25-12. Національний банк виключає учасника миттєвого переказу СЕП із довідника учасників миттєвого переказу СЕП незалежно від значення його технічного рахунку для миттєвих переказів СЕП.
( Інструкцію доповнено новим розділом II-1 згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
III. Відкриття/закриття рахунку учасника СЕП у Національному банку для участі в СЕП
26. Національний банк відкриває кореспондентський рахунок банку або рахунок іншій установі для участі в СЕП на підставі укладеного договору про рахунок учасника СЕП у Національному банку України (додаток 3) та за умови подання документів, оформлених відповідно до пунктів 6-9 розділу I цієї Інструкції:
( Абзац перший пункту 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
1) заяви про відкриття рахунку учасника СЕП у Національному банку України (додаток 4);
( Підпункт 1 пункту 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
2) картки зі зразками підписів (додаток 5).
( Підпункт 2 пункту 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
27. Національний банк для відкриття кореспондентського рахунку банку або рахунку іншій установі отримує відомості, що містяться про банк/іншу установу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр).
28. Національний банк відкриває кореспондентський рахунок філії іноземного банку на підставі укладеного договору про рахунок учасника СЕП у Національному банку України (додаток 3) та за умови подання документів, оформлених відповідно до пунктів 6-9 розділу I цієї Інструкції:
( Абзац перший пункту 28 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
1) заяви про відкриття рахунку учасника СЕП у Національному банку України (додаток 4);
( Підпункт 1 пункту 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
2) картки зі зразками підписів (додаток 5);
( Підпункт 2 пункту 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025з )
3) копії документів, що підтверджують взяття філії іноземного банку на облік відповідним контролюючим органом як платника податків та платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, засвідчених у встановленому законодавством України порядку.
29. Банк/інша установа зобов’язані в разі зміни свого місцезнаходження протягом трьох робочих днів із дня внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру повідомити про це Національний банк.
Національний банк у разі відповідності цієї інформації відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі, уносить відповідні зміни про місцезнаходження банку/іншої установи в картку зі зразками підписів або додає відомості, отримані з Єдиного державного реєстру, до електронної копії картки зі зразками підписів.
30. Філія іноземного банку зобов’язана в разі зміни свого місцезнаходження в місячний строк із дня внесення змін до Державного реєстру банків подати до Національного банку документи, зазначені в підпункті 3 пункту 28 розділу III цієї Інструкції.
Національний банк уносить відповідні зміни про місцезнаходження філії іноземного банку в картку зі зразками підписів або додає інформацію з Державного реєстру банків до електронної копії картки зі зразками підписів, у разі відповідності інформації про місцезнаходження, зазначеної в документах філії іноземного банку, відомостям, що містяться в Державному реєстрі банків.
31. Під час оформлення картки зі зразками підписів слід керуватися таким:
1) у картку включаються зразки підписів уповноважених осіб, яким відповідно до законодавства України та установчих документів банку/філії іноземного банку/іншої установи надано право розпоряджання рахунком учасника СЕП і підпису платіжних інструкцій, а саме:
право першого підпису належить керівнику банку/філії іноземного банку/іншої установи та уповноваженим особам;
право другого підпису належить головному бухгалтеру банку/філії іноземного банку/іншої установи та особам, уповноваженим керівником банку/філії іноземного банку/іншої установи;
зразки підписів керівника та головного бухгалтера банку/філії іноземного банку/іншої установи уключаються до картки обов’язково;
право першого підпису не може бути надано головному бухгалтеру та іншим особам, які мають право другого підпису;
право другого підпису не може бути надано особам, які мають право першого підпису;
2) нова картка зі зразками підписів усіх осіб, які мають право першого та другого підписів, подається у разі змін у складі уповноважених осіб банку/філії іноземного банку/іншої установи, яким надано право розпорядження рахунком учасника СЕП і підпису платіжних інструкцій;
3) банк/філія іноземного банку/інша установа подає тимчасову картку в разі призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника та/або головного бухгалтера банку/філії іноземного банку/іншої установи осіб, зразка підписів яких немає в картці, лише зі зразками підписів цих осіб. Банк/філія іноземного банку/інша установа мають право надати лише копію відповідного документа, що підтверджує повноваження тимчасово уповноваженої особи на відповідний строк, якщо особа, яка призначена тимчасово виконувати обов’язки керівника та/або головного бухгалтера банку/філії іноземного банку/іншої установи, має право першого чи другого підпису;
4) у разі тимчасового надання особі права першого чи другого підпису, а також тимчасової заміни однієї з осіб, уповноважених керівником банку/філії іноземного банку/іншої установи, нова картка не створюється, а додатково подається тимчасова картка лише зі зразком підпису тимчасово уповноваженої особи із зазначенням строку її дії відповідно до документа, що підтверджує повноваження тимчасово уповноваженої особи, та копія цього документа. Тимчасова картка підписується керівником банку/філії іноземного банку/іншої установи;
5) зразок відбитка печатки банку (за наявності) може включатися до картки зі зразками підписів. Використання печаток, призначених для спеціальних цілей ("Для пакетів", "Для перепусток"), не допускається;
6) картка зі зразками підписів має бути підписана власноручним підписом керівника банку/філії іноземного банку/іншої установи.
Підписи осіб, уповноважених розпоряджатися рахунком учасника СЕП, що зазначені у картці зі зразками підписів, що подається:
у паперовій формі, мають бути засвідчені нотаріально або підписом уповноваженого працівника Національного банку;
у вигляді електронної копії, мають бути засвідчені в паперовій формі власноручним підписом керівника банку/філії іноземного банку/іншої установи.
32. Банк/інша установа в разі реорганізації шляхом перетворення, зміни найменування зобов’язаний/зобов’язана подати такі самі документи, що і під час відкриття рахунку учасника СЕП. Національний банк уносить зміни до договору про рахунок учасника СЕП у Національному банку або укладає новий договір. Номер рахунку учасника СЕП залишається без змін.
33. Філія іноземного банку в разі зміни свого найменування зобов’язана подати до Національного банку такі самі документи, що і під час відкриття рахунку. Національний банк уносить зміни до договору про рахунок учасника СЕП у Національному банку або укладає новий договір. Номер рахунку учасника СЕП залишається без змін.
34. Підставою для закриття рахунку учасника СЕП у Національному банку є розірвання договору, що здійснюється за заявою власника рахунку учасника СЕП або уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (у разі ліквідації банку та відкликання банківської ліцензії за рішенням Національного банку), або за ініціативою Національного банку у випадках, передбачених законодавством України.
( Абзац перший пункту 34 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
Заява про закриття рахунку учасника СЕП у Національному банку (додаток 6) може надаватися в електронній формі. Заява про закриття рахунку учасника СЕП у Національному банку в цьому разі має містити КЕП або УЕП з кваліфікованим сертифікатом уповноваженої особи власника рахунку учасника СЕП або Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та кваліфіковану електронну печатку або електронну печатку з кваліфікованим сертифікатом відповідної установи (за наявності).
( Абзац другий пункту 34 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
35. Рахунок учасника СЕП, на кошти якого накладено обтяження майнових прав, закривається за згодою обтяжувача, який установив таке обтяження, крім випадку закриття кореспондентського рахунку банку під час виконання банком плану припинення здійснення банківської діяльності без припинення юридичної особи відповідно до Закону України "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків".
36. Національний банк має перерахувати залишок коштів за рахунком учасника СЕП у разі закриття рахунку учасника СЕП не пізніше наступного операційного дня Національного банку на рахунок, визначений його власником або уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (у разі ліквідації банку та відкликання банківської ліцензії за рішенням Національного банку), або Національним банком відповідно до законодавства України.
37. Національний банк зобов’язаний:
1) надіслати повідомлення до відповідного контролюючого органу про відкриття/закриття рахунку учасника СЕП у порядку, визначеному статтею 69 Податкового кодексу України;
2) перевірити наявність інформації про внесення банку/філії іноземного банку/іншої установи до Єдиного реєстру боржників під час відкриття або закриття рахунку учасника СЕП;
3) у день відкриття/закриття рахунку учасника СЕП, який внесений до Єдиного реєстру боржників, повідомити про це зазначений у Єдиному реєстрі боржників орган державної виконавчої служби або приватного виконавця у встановленому законодавством України порядку.
38. Національний банк зберігає документи, які передбачені в розділі III цієї Інструкції, протягом строку, установленого нормативно-правовим актом, який регламентує строки зберігання документів, що утворюються в діяльності Національного банку та банків України.
IV. Загальний порядок функціонування СЕП та проведення переказу коштів за допомогою учасників СЕП
39. Національний банк визначає технологію роботи СЕП, має право змінювати технологічну структуру цієї системи та шляхи програмно-технічної реалізації її компонентів і вимагати від учасників СЕП відповідної адаптації їх програмно-технічних засобів системи автоматизації та ВМС до технології роботи СЕП. Строк інформування учасників СЕП про внесення змін до програмно-технічного забезпечення визначається Національним банком і не може бути меншим, ніж за 30 календарних днів до часу їх унесення. Зміна програмно-технічних засобів і технології роботи СЕП відбувається за вказівками Національного банку.
40. Технологічний регламент роботи СЕП визначається Національним банком і надсилається засобами системи ЕП усім учасникам СЕП для виконання.
41. Проведення платіжних операцій через СЕП здійснюється у національній валюті України.
42. Одиницею обміну інформацією в СЕП є фінансове та технічне повідомлення.
Фінансові повідомлення поділяються на платіжні та інформаційні повідомлення.
43. Платіжні інструкції від учасника СЕП приймаються в межах поточного значення його технічного рахунку, за винятком суми коштів щодо якої встановлено обмеження на розпорядження згідно із законодавством України.
Списання коштів з рахунку учасника СЕП у Національному банку здійснюється за платіжними інструкціями, що надійшли від учасника СЕП - власника рахунку або сформовані Національним банком у випадках, визначених законом або обумовлених договором.
44. Опис технології роботи СЕП та взаємодії учасників СЕП із ЦОСЕП, опис повідомлень, їх реквізитний склад, правила заповнення реквізитів, правила контролю та алгоритми оброблення, правила організації захисту інформації та кіберзахисту в СЕП визначаються правилами СЕП.
Національний банк розміщує технологічну документацію щодо функціонування СЕП на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
45. Учасник СЕП забезпечує:
1) формування платіжного повідомлення на підставі платіжних інструкцій клієнтів або власних платіжних інструкцій, запитів на здійснення/відкликання платіжної операції. Під час формування платіжного повідомлення повинна бути забезпечена незмінність усіх обов’язкових реквізитів платіжної інструкції, крім зазначення дати складання платіжної інструкції та випадку застосування дати валютування. Платіжне повідомлення повинно містити найменування/прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) платника та номер його рахунку, які були зазначені в платіжній інструкції, у разі застосування дати валютування.
( Підпункт 1 пункту 45 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 179 від 24.12.2023 )
2) обмін з ЦОСЕП фінансовими та технічними повідомленнями шляхом формування, передавання, приймання транспортних повідомлень;
3) оброблення в системі автоматизації учасника СЕП фінансових і технічних повідомлень, що надійшли від ЦОСЕП.
46. Електронний підпис з платіжної інструкції до платіжного повідомлення не переноситься.
( Пункт 47 розділу IV виключено на підставі Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
48. ЦОСЕП здійснює оброблення фінансових повідомлень і виконання платіжних інструкцій, що містяться у платіжних повідомленнях, у порядку їх надходження до ЦОСЕП.
49. ЦОСЕП не веде своїми засобами черг платіжних інструкцій, не виконаних через недостатність коштів на технічному рахунку учасника СЕП. ЦОСЕП надсилає учаснику СЕП інформаційне повідомлення про відмову у виконанні платіжної інструкції в разі недостатності коштів на технічному рахунку.
50. Учасник СЕП-відправник не може відкликати фінансове або технічне повідомлення, прийняте ЦОСЕП.
51. Платіжна інструкція, яка міститься у платіжному повідомленні, уважається виконаною у СЕП з часу відображення її суми одночасно на технічному рахунку учасника СЕП-відправника і технічному рахунку учасника СЕП-отримувача.
52. Учасник СЕП-отримувач зобов’язаний отримати та обробити всі фінансові або технічні повідомлення, які ЦОСЕП формує на його адресу, з періодичністю, яка забезпечує дотримання вимог законодавства України щодо строків виконання платіжних операцій.
53. ЦОСЕП зберігає в своїх базах даних інформацію про платіжні повідомлення, яка потрібна для виконання запитів на повернення коштів за платіжними операціями, здійснення уточнення реквізитів, протягом 30 календарних днів.
54. Учасник СЕП має право надіслати:
1) платіжне повідомлення на повернення за дорученням/згодою клієнта коштів за успішно виконаними платіжними операціями протягом строку, визначеного в пункті 53 розділу IV цієї Інструкції, з моменту виконання в ЦОСЕП цих платіжних операцій. Учасник СЕП після закінчення цього строку повертає кошти за успішно виконаними платіжними операціями шляхом надсилання до ЦОСЕП нового платіжного повідомлення на виконання платіжної інструкції клієнта;
2) платіжне повідомлення на повернення коштів за не успішно виконаними платіжними операціями протягом строку, що визначений нормативно-правовим актом Національного банку про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, але не більше ніж у строк, визначений в пункті 53 розділу IV цієї Інструкції;
3) інформаційне повідомлення, яке містить запит на повернення коштів за успішно виконаною платіжною операцією, протягом строку, визначеного в пункті 53 розділу IV цієї Інструкції;
4) інформаційне повідомлення у разі отримання запиту на повернення коштів за успішно виконаною платіжною операцією, яке містить відповідь на цей запит, протягом строку, визначеного в пункті 53 розділу IV цієї Інструкції, з моменту виконання зазначеної платіжної операції в СЕП;
5) інформаційне повідомлення, яке містить запит на отримання дубліката виписки, що містить інформацію про розрахунки, виконані в СЕП, або дубліката повідомлення, що містить інформацію про зарахування/списання коштів з рахунку, протягом трьох календарних днів з моменту формування ЦОСЕП такої виписки/повідомлення;
6) інформаційне повідомлення із запитом на отримання копії фінансового повідомлення, яке було сформовано ЦОСЕП, на його адресу протягом поточного або попереднього календарного дня.
55. Учасник СЕП зберігає в своїх базах даних інформацію про фінансові повідомлення, яка потрібна для виконання запитів на повернення коштів за платіжними операціями, уточнення реквізитів, не менше 30 календарних днів.
56. Учасник СЕП та Національний банк зобов’язані забезпечити фіксування у системі автоматизації платіжних операцій за рахунком учасника СЕП у Національному банку датою того календарного дня, в який ці операції були проведені через СЕП і відображені за технічними рахунками у ЦОСЕП.
57. Національний банк відображає на рахунках учасників СЕП інформацію про розрахунки, що здійснені через СЕП, за підсумками календарного дня.
58. Учасник СЕП зобов’язаний зарахувати кошти за платіжною операцією на рахунок отримувача протягом години з моменту зарахування цих коштів на технічний рахунок цього учасника СЕП у ЦОСЕП, крім випадків:
1) неможливості встановлення учасником СЕП належного отримувача коштів за платіжною операцією відповідно до порядку виконання платіжних операцій, визначеного Законом України "Про платіжні послуги";
2) визначених законодавством України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
( Підпункт 2 пункту 58 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )
3) реалізації учасником СЕП спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до санкційного законодавства України;
4) попереднього зарахування коштів за платіжною операцією на окремий рахунок, визначений нормативно-правовим актом Національного банку з питань заходів захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, з метою забезпечення виконання учасником СЕП функцій агента валютного нагляду за відповідністю здійснюваних операцій валютному законодавству України;
( Пункт 58 розділу IV доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 36 від 27.03.2024 )
5) виконання учасником СЕП технологічних робіт з обслуговування системи автоматизації учасника СЕП, унаслідок яких платіжна операція не може бути завершена в строк, визначений в абзаці першому пункту 58 розділу IV цієї Інструкції, за умови, що:
проведення технологічних робіт здійснюється у часи найменшої активності платіжних операцій клієнтів;
про виконання технологічних робіт попередньо повідомлено ЦОСЕП у спосіб, визначений правилами СЕП, та клієнтів у спосіб, визначений договором, із зазначенням дати та часу їх проведення та очікуваної тривалості виконання.
( Абзац третій підпункту 5 пункту 58 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 11 від 06.02.2025 )( Пункт 58 розділу IV доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 36 від 27.03.2024 )
59. Учасник СЕП зобов’язаний розробити внутрішній документ, що регламентує порядок відновлення роботи в СЕП у разі порушення роботи в СЕП або виникнення надзвичайних ситуацій, та забезпечити його виконання.
60. Національний банк має право зупинити приймання фінансових повідомлень від учасника СЕП, який порушує технологію роботи СЕП, не виконує вимоги щодо захисту інформації та кіберзахисту в СЕП. Учасник СЕП продовжує роботу в СЕП після отримання Національним банком документальних підтверджень усунення недоліків, наслідком яких стало зупинення приймання фінансових повідомлень від цього учасника СЕП.
IV-1. Особливості виконання миттєвого переказу СЕП
60-1. Платіжні інструкції на виконання миттєвого переказу СЕП від учасника миттєвого переказу СЕП приймаються в межах поточного значення його технічного рахунку для миттєвих переказів СЕП, за винятком суми коштів, щодо якої встановлено обмеження на розпорядження згідно із законодавством України.
60-2. Національний банк має право прийняти рішення про встановлення максимальної суми однієї платіжної операції миттєвого переказу СЕП.
60-3. Безпосередній учасник миттєвого переказу СЕП виконує миттєвий переказ СЕП шляхом обміну повідомленнями миттєвого переказу СЕП із ЦОСЕП.
Опосередкований учасник миттєвого переказу СЕП виконує миттєвий переказ СЕП через ВМС.