• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Галузева угода між Державним агентством автомобільних доріг України і Профспілкою працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України на 2020-2022 роки

Державне агентство автомобільних доріг України, Професійні спілки | Угода від 14.02.2020
Реквізити
  • Видавник: Державне агентство автомобільних доріг України, Професійні спілки
  • Тип: Угода
  • Дата: 14.02.2020
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державне агентство автомобільних доріг України, Професійні спілки
  • Тип: Угода
  • Дата: 14.02.2020
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ УКРАЇНИ
ПРОФСПІЛКА ПРАЦІВНИКІВ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
ГАЛУЗЕВА УГОДА
між Державним агентством автомобільних доріг України і Профспілкою працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України на 2020-2022 роки
Загальні положення
Галузеву угоду (далі - Угода) укладено на 2020-2023 роки між Державним агентством автомобільних доріг України (далі - Укравтодор) та Профспілкою працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України (далі - Профспілка), які далі разом іменуються як Сторони, відповідно до вимог Законів України "Про соціальний діалог в Україні", "Про колективні договори і угоди", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" та з метою посилення соціального захисту працівників, які перебувають у сфері дії Сторін, що підписали Угоду.
Угодою встановлюються соціально-трудові гарантії для найманих працівників, регулюються виробничі, трудові і соціально-економічні відносини між найманими працівниками і роботодавцями, а також відповідальність Сторін за виконання досягнутих домовленостей.
Сторони в межах своїх повноважень після укладення Угоди є соціальними партнерами у вирішенні правових, трудових, соціально-економічних та інших питань.
Прийняті за цією Угодою зобов'язання та домовленості є обов'язковими для виконання Сторонами. Положення Угоди діють безпосередньо, поширюються на дорожні підприємства, організації та установи всіх форм власності (далі - підприємства), які перебувають у сфері дії Сторін, що уклали цю Угоду, та на працівників профспілкових організацій, які працюють на виборних і штатних посадах.
Виконання положень Угоди забезпечується Сторонами:
- на рівні галузі - Укравтодором і Профспілкою;
- на рівні Автономної Республіки Крим, областей, і м. Севастополя - підприємствами та республіканськими, міськими, обласними, об'єднаними та первинними організаціями профспілки (далі - профспілки).
Угода є основою для розроблення та укладення колективних договорів, а її положення застосовуються як мінімальні гарантії і не обмежують права підприємств у розширенні трудових та соціально-побутових гарантій і пільг за наявності власних коштів. Угода не може погіршувати становище працівників порівняно з нормами законодавства і Генеральної угоди при укладанні колективних договорів.
Сторони сприятимуть проведенню переговорів з укладення колективних договорів і угод на всіх рівнях соціального діалогу.
Сторонами колективного договору на рівні підприємства є керівник підприємства і первинна профспілкова організація підприємства.
Розділ I. Розвиток виробництва для забезпечення продуктивності праці та зайнятості
Укравтодор зобов'язується:
1.1. З метою забезпечення ефективної зайнятості працівників дорожнього господарства і підвищення на цій основі їхнього життєвого рівня забезпечити формування стратегії розвитку та державної цільової програми для забезпечення ефективного функціонування галузі, підвищення науково-технічного і економічного потенціалу та нарощування обсягів виробництва.
1.2. Вживати заходи до подолання технологічної відсталості та прискорення оновлення основних засобів з метою підвищення конкурентоспроможності підприємств та створення сучасних робочих місць.
1.3. Своєчасно проводити розрахунки за виконані та прийняті роботи з підприємствами підрядниками.
1.4. Питання ліквідації, реорганізації, перепрофілювання, перепідпорядкування або зміни форми власності підприємств, їх структурних (виробничих) підрозділів розглядати з участю органів Профспілок відповідного рівня.
1.5. Відповідно до законодавства забезпечувати проведення та розробку за участю Профспілки галузевих нормативних документів з питань нормування та охорони праці.
1.6. Регулярно проводити з представницькими органами Профспілки консультації, переговори з питань виробництва та забезпечення зайнятості, колективно-договірного регулювання соціально-трудових відносин.
1.7. Не допускати порушення конституційних прав і гарантій працівників дорожнього господарства у сфері соціально-трудових відносин з метою забезпечення ефективної та безперебійної роботи та соціальної справедливості в питаннях оплати праці працівників, законодавства про оплату праці, колективних договорів, цієї угоди, і у разі їх порушення ставити питання щодо притягнення до відповідальності винних посадових осіб відповідно до чинного законодавства.
1.8. Надавати консультативну допомогу підприємствам з питань, що регулюються цією Угодою, та за участю представників Профспілок розглядати плани санації збиткових підприємств у частині соціально-трудових відносин.
1.9. Передбачати у галузевих програмах соціально-економічного розвитку заходи з вирішення проблем зайнятості, підвищення рівня доходів, соціальної підтримки малозабезпеченої категорії працівників тощо.
1.10. Приймати рішення про доцільність відчуження шляхом продажу цілісного майнового комплексу або нерухомого майна, що не використовується в господарській діяльності підприємств або використання якого не пов'язане з їх основною діяльністю, спільно з Профспілкою.
1.11. Зміцнювати сформовану систему підвищення кваліфікації, підготовки та перекваліфікації працівників.
1.12. У межах компетенції надавати членам профспілки роз'яснення та консультативну допомогу з питань зайнятості, оплати праці та соціальних гарантій.
Профспілка зобов'язується:
1.13. Постійно захищати правові, економічні і професійні інтереси працівників дорожнього господарства, надавати членам профспілки безкоштовні консультації та юридичну допомогу.
1.14. Представляти права та інтереси працівників у відносинах з власником щодо управління підприємством у разі зміни організації виробництва або форми власності.
1.15. Здійснювати заходи щодо недопущення виникнення соціальної напруги в трудових колективах, протидії будь-яким ініціативам щодо спорів, страйків та інших колективних дій з питань, включених до цієї Угоди, за умови її виконання.
Сторони домовились:
1.16. Проводити підвищення кваліфікації працівників не рідше одного разу на п'ять років, зокрема у періоди їх неповної зайнятості, та працівників, які перебувають під загрозою вивільнення.
Здійснювати підвищення кваліфікації або перепідготовку працівників з питань охорони праці не рідше одного разу на 3 роки.
Здійснювати навчання та перевірку знань з питань охорони праці для працівників, що залучаються до виконання робіт з підвищеною небезпекою з періодичністю один раз на рік
Здійснювати підвищення кваліфікації працівників режимно-секретних органів у перший рік призначення, а потім не рідше одного разу на 5 років.
1.17. У разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників (більше 15 відсотків штатної чисельності) з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності підприємства, установи, організації, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень надати первинним профспілковим організаціям інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень, а також провести консультації з профспілками про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом'якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень.
1.18. Надавати безоплатно профспілкам інформацію про стан виконання покупцями державного майна (концесіонерами) зобов'язань за договорами його купівлі-продажу (концесійних договорів) стосовно забезпечення зайнятості, оплати праці, збереження соціальних об'єктів та з інших питань соціально-трудових відносин.
1.19. Залучати представників профспілок до проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу (концесії) державного майна, укладених у процесі приватизації (концесії), в частині виконання його покупцями (концесіонерами), зобов'язань щодо соціальної діяльності акціонерних товариств і до вжиття визначених законодавством заходів у разі виявлення порушень таких умов.
1.20. Включати представників профспілок до складу комісій з питань: приватизації, передачі у концесію, реструктуризації, реорганізації та ліквідації суб'єктів господарювання, передачі об'єктів соціально-культурного призначення з державної власності у комунальну.
1.21. Залучати представників профспілок до проведення консультацій щодо підготовки змін до договорів купівлі-продажу державного майна підприємств в частині соціального пакету зобов'язань.
Сторони рекомендують:
1.22. Надавати переважне право прийняття на роботу працівників, раніше вивільнених з підприємств дорожнього господарства.
1.23. Передбачати у колективних договорах зобов'язання щодо:
- стабілізації зайнятості;
- скорочення непродуктивних втрат робочого часу;
- створення нових робочих місць.
1.24. Забезпечувати рівні можливості чоловіків і жінок при прийнятті на роботу і доступ до вакантних робочих місць.
1.25. Включати у визначеному законодавством та колективними договорами порядку представників профспілок до складу комісій з питань:
- приватизації, реструктуризації, реорганізації та ліквідації суб'єктів господарювання;
- передачі об'єктів соціально-культурного призначення з державної власності у інші форми власності та підготовки змін до договорів купівлі-продажу таких об'єктів.
1.26. Залучати представників профспілок до розроблення фінансових планів державних підприємств, інших суб'єктів господарювання, у статутному фонді яких понад 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, та їх дочірніх підприємств, у частині соціально-економічних питань.
1.27. Відновити наставництво, удосконалити професійне навчання працівників безпосередньо на виробництві, запровадити системи підтвердження кваліфікації за робітничими професіями за результатами навчання.
1.28. Проводити професійну перепідготовку та підвищення кваліфікації працівників у періоди їх неповної зайнятості.
Розділ II. Оплата праці, підвищення рівня доходів
Сторони домовились:
2.1. Здійснювати організацію оплати праці працівникам дорожнього господарства відповідно до Закону України "Про оплату праці", Кодексу законів про працю України, нормативно-правових актів з питань оплати праці, Генеральної та цієї Угод.
2.2. Ввести в дію тарифні ставки і посадові оклади працівників дорожнього господарства (додатки 1-15* до Угоди), розраховані виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розрахунку на місяць у розмірі:
- 2102 гривні з 1 березня 2020 року;
- 2197 гривень з 1 липня 2020 року;
- 2270 гривень з 1 грудня 2020 року.
Тарифна ставка робітника I розряду встановлюється на рівні 200 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розрахунку на місяць.
Розмір тарифної ставки (окладу) некваліфікованого працівника небюджетної сфери за повністю виконану норму робочого часу у нормальних умовах праці не може бути нижчим за розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законодавством.
Межа посадових окладів заступників головного інженера, головного бухгалтера і керівників відділів встановлюється на 7-12 відсотків нижче за рівень межі посадових окладів відповідних керівників, передбачених цією Угодою.
2.3. Тарифні ставки (оклади) і посадові оклади працівників окремих професій, які не передбачені в додатках до цієї Угоди, встановлювати на рівні тарифних ставок (окладів) і посадових окладів, передбачених у відповідних галузях економіки, з дотриманням норм і гарантій в оплаті праці, прийнятих для працівників дорожнього господарства.
На період подолання фінансових труднощів розміри мінімальних тарифних ставок (окладів) у колективних договорах підприємств можуть бути нижчими від норм, визначених цією Угодою, але не нижче від державних норм і гарантій в оплаті праці і на термін, що не перевищує шість місяців.
2.4. Розміри посадових окладів та умови оплати праці керівників державних підприємств та ПАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" (далі - Компанія) встановлюються Укравтодором відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 року № 859 "Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об'єднань державних підприємств" і обумовлюються у контракті, а розміри посадових окладів керівників дочірніх підприємств Компанії встановлюються самою Компанією з дотриманням вимог зазначеної постанови.
Розміри посадових окладів та умови оплати праці начальників служб автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях і м. Севастополі встановлюються Укравтодором.
2.5. Установити для застосування підприємствами Перелік доплат і надбавок до тарифних ставок і посадових окладів працівників дорожнього господарства згідно з додатком 16*.
2.6. Підприємства самостійно встановлюють у колективному договорі форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, Генеральною і цією Угодами.
2.7. Стимулювати підвищення професійного рівня працівників, ефективності і якості їх праці, зацікавленості у кінцевих результатах роботи, а також у виконанні робіт у стислі терміни шляхом:
- встановлення надбавок за високі досягнення у праці керівникам, професіоналам, фахівцям та технічним службовцям, за високу професійну майстерність - робітникам, за класність - водіям;
- преміювання працівників за результати господарської діяльності помісячно або поквартально, при цьому показники преміювання колективів функціональних підрозділів пов'язуються з кінцевими результатами діяльності підприємства в цілому;
- виплати заохочення за виконання особливо важливих завдань;
- встановлення надбавок за виконання особливо важливої роботи (завдання) на термін її виконання;
- виплати одноразової винагороди за підсумками роботи за рік;
- виплата винагороди за вислугу років;
- інших видів виплат, передбачених законодавчими нормативними актами з питань оплати праці та колективними договорами.
2.8. Переглядати тарифні ставки і посадові оклади у разі законодавчого підвищення розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, не допускаючи при цьому заборгованості з виплати заробітної плати.
2.9. Визначені Угодою міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення в оплаті праці є обов'язковими для застосування підприємствами дорожнього господарства.
2.10. При фінансовій можливості забезпечити щорічне зростання середньомісячної заробітної плати на рівні вищому ніж прогнозний індекс споживчих цін. Умовами зростання фонду оплати праці можуть бути: підвищення продуктивності праці; збільшення обсягів виробництва; зниження витрат на одну гривню собівартості продукції та інші.
2.11. Здійснювати моніторинг своєчасної виплати заробітної плати на підприємствах дорожнього господарства та вживати комплекс заходів щодо усунення причин затримки її виплати.
Дотримуватись норм чинного законодавства щодо розірвання контрактів з керівниками підприємств, які безпідставно допустили невиплату заробітної плати.
2.12. Виплату заробітної плати здійснювати регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Розмір заробітної плати за першу половину місяця визначається колективним договором, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації, за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника.
2.13. У разі затримки виплати заробітної плати працівникам надавати на вимогу профспілки інформацію про наявність коштів на рахунках підприємства відповідно до статті 45 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", а на вимогу працівника - відомості про нараховану і невиплачену йому заробітну плату відповідно до статті 31 Закону України "Про оплату праці".
2.14. Створювати спільні представницькі комісії з метою усунення причин виникнення заборгованості з виплати працівникам заробітної плати та здійснення контролю з цього питання.
У випадках допущення заборгованості:
- складати графіки повного її погашення та забезпечувати контроль за їх виконанням;
- дотримуватись вимог чинного законодавства щодо компенсації працівникам частини заробітної плати, втраченої у зв'язку з порушенням термінів її виплати;
- надавати працівникам вичерпну інформацію щодо розмірів заборгованості з виплати заробітної плати та нарахованої компенсації.
2.15. З метою соціального захисту працівників відповідно до чинного законодавства здійснювати індексацію грошових доходів у зв'язку із змінами цін на споживчі товари і послуги.
2.16. Встановлення доплат, передбачених пунктом 4 Додатка 16 до цієї Угоди, на будівельних та ремонтно-будівельних роботах, здійснювати на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2005 року № 576 "Про затвердження переліку робіт із важкими, шкідливими та особливо шкідливими умовами праці у будівництві, на яких підвищена оплата праці".
Встановлення доплат на інших роботах, передбачених пунктом 4 Додатка 16, по можливості здійснювати за рахунок власних коштів підприємств (стаття 7 Закону України "Про охорону праці").
2.17. Оплачувати працю за роботу в надурочний час, у святкові, неробочі та вихідні дні згідно з чинним законодавством.
2.18. Оплату праці на підприємствах або їх відокремлених підрозділах та робочих місцях, розташованих у населених пунктах, що мають статус гірських, здійснювати згідно з чинним законодавством.
2.19. У зв'язку із змінами в організації виробництва і праці не допускати змін істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці (систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших) повідомляти працівника не пізніше ніж за два місяці. Якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняти за пунктом 6 статті 36 Кодексу законів про працю України .
2.20. Запровадження, заміну чи перегляд норм праці здійснювати за погодженням з профспілковим комітетом.
Про запровадження нових і зміну чинних норм праці повідомляти працівників не пізніше як за один місяць до запровадження.
2.21. Оплату часу простою не з вини працівника здійснювати в розмірі тарифної ставки (посадового окладу).
2.22. Здійснювати контроль за додержанням законодавства про оплату праці, норм Генеральної та цієї Угод, а у разі їх порушення піднімати питання про притягнення до відповідальності винних осіб.
2.23. Сприяти своєчасному перегляду рівня кошторисної заробітної плати, що враховується при визначенні вартості дорожніх робіт.
Сторони рекомендують:
2.24. Підприємствам передбачати у колективних договорах:
- здійснення заходів, спрямованих на збільшення частки заробітної плати в операційних витратах;
- конкретні зобов'язання власників Підприємств (роботодавців) щодо своєчасної виплати працівникам заробітної плати, а також обсягів і строків погашення заборгованості із виплати заробітної плати (у разі виникнення) та здійснювати контроль за складанням графіків погашення заборгованості та їх виконання;
- створення спільних представницьких комісій з метою усунення причин виникнення заборгованості із виплати заробітної плати.
2.25. Розширення та доповнення переліку робіт, на яких можуть встановлюватись доплати за умови праці, а також збільшення розмірів встановлених доплат здійснювати на умовах, передбачених колективним договором та чинним законодавством.
2.26. Працівникам дорожнього господарства, які мають відзнаку "Почесний дорожник" або "Знак пошани", виходячи з фінансових можливостей встановлювати доплату у розмірі не більше ніж 5 відсотків тарифної ставки (посадового окладу).
2.27. Встановлювати окремим робітникам, які мають високу кваліфікацію і зайняті на особливо важливих роботах, місячні оклади замість тарифних ставок.
2.28. Здійснювати оплату праці працівників, зайнятих на ліквідації наслідків стихійного лиха або виконанні інших особливо важливих завдань, за підвищеними тарифними ставками, посадовими окладами на період їх виконання на умовах, прийнятих у колективному договорі, якщо інше не передбачене чинним законодавством.
2.29. Здійснювати контроль за додержанням на підприємствах законодавства про працю, в тому числі за своєчасну виплату заробітної плати. Передбачити відповідні зобов'язання з оплати праці в колективних договорах.
2.30. Передбачити в колективних договорах положення щодо участі трудового колективу у формуванні, розподілі та використанні прибутку підприємства.
2.31. Передбачити в колективних договорах умови оплати праці з урахуванням рекомендацій, визначених у додатках до цієї Угоди, а саме: Додаток 18* "Рекомендації про порядок і умови виплати працівникам дорожнього господарства винагороди за підсумками роботи за рік"; Додаток 19* "Рекомендації про порядок і умови виплати працівникам дорожніх підприємств винагороди за вислугу років"; Додаток 20* "Типове положення про порядок і умови виплати щомісячної надбавки за вислугу років працівникам Служб автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях і м. Севастополі"; Додаток 21* "Рекомендації про порядок встановлення і виплати надбавки до тарифних ставок (окладів) і посадових окладів працівникам дорожніх підприємств і організацій за роз'їзний характер робіт"; Додаток 22* "Рекомендації щодо застосування вахтового методу організації робіт у дорожньому господарстві".
__________
* Не наводиться.
Розділ III. Умови праці та відпочинку, охорона праці
Укравтодор зобов'язується:
3.1. Узгоджувати з Профспілкою проекти нормативно-правових актів та інших документів, що стосуються соціально-трудової сфери.
3.2. За поданням Профспілки розглядати питання і приймати рішення стосовно виконання умов контрактів з керівниками, дії яких погіршують соціально-економічне становище працівників підприємств і суперечать колективному договору, цій Угоді.
3.3. Щороку розглядати на засіданнях колегії за участю Профспілки умови та стан безпеки праці на виробництві, виробничого травматизму, профзахворюваності та пожежної безпеки і вживати відповідних заходів для поліпшення становища з цих питань.
3.4. Інформувати підприємства та голів профспілкових комітетів щодо прийняття нормативно-правових актів з охорони праці і пожежної безпеки.
3.5. Щокварталу здійснювати моніторинг нещасних випадків на виробництві за основними факторами і причинами та стану умов праці і доводити його до відома підприємств та Профспілки.
Профспілка зобов'язується:
3.6. Відстоювати права працівників на безпечні умови праці. Здійснювати громадський контроль за додержанням законодавчих та нормативно-правових актів з питань трудового законодавства та охорони праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці і належного виробничого побуту, забезпеченням працівників засобами колективного та індивідуального захисту.
3.7. Забезпечити участь представників Профспілки у роботі комісій з розслідування причин кожного нещасного випадку, опрацювання заходів щодо їх попередження, а також протидіяти необґрунтованому віднесенню нещасних випадків на виробництві до невиробничого травматизму.
3.8. Надавати консультації та безоплатну правову допомогу працівникам і сім'ям загиблих у вирішенні питань своєчасного і повного відшкодування Фондом соціального страхування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним трудових обов'язків, згідно з законами України "Про охорону праці", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".
3.9. Захищати права та законні інтереси працівників під час вирішення трудових спорів (конфліктів) у судових та інших органах державної влади і місцевого самоврядування.
3.10. Рекомендувати адміністрації при звільненні працівників у зв'язку з ліквідацією підприємства, скороченням чисельності, крім гарантій, передбачених Кодексом законів про працю України, виплачувати (на умовах, визначених колективним договором) їм за рахунок власних коштів разову вихідну допомогу.
Сторони домовились:
3.11. Трудові відносини у сфері праці та відпочинку будуються на засадах дотримання державних гарантій і договірного регулювання.
3.12. Прийом на роботу працівників за контрактною формою трудового договору здійснюється лише у випадках, передбачених законами України. Сфера застосування контракту обмежується посадами керівників підприємств.
3.13. Норми тривалості робочого часу і відпочинку для різних категорій працівників регулюються чинним законодавством.
Надурочні роботи застосовуються лише у випадках, передбачених чинним законодавством.
Мінімальна тривалість роботи при неповному робочому дні чи неповному робочому тижні не може бути меншою ніж 50 відсотків робочого часу за місяць.
3.14. Час початку і закінчення роботи, режим роботи змінами, поділ робочого дня на частини, застосування підсумованого обліку робочого часу погоджуються з профспілковими комітетами та встановлюються правилами внутрішнього трудового розпорядку або колективним договором.
3.15. Тривалість основної щорічної оплачуваної відпустки встановлюється згідно з чинним законодавством і не може бути меншою ніж 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік. Не допускається відмова у наданні щорічної відпустки та заміна її матеріальною чи іншою компенсацією без добровільної згоди працівника, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
3.16. Додаткові відпустки працівникам з ненормованим робочим днем тривалістю до 7 днів надаються згідно із списками робіт, професій і посад, визначених колективними договорами. Конкретна тривалість вказаних відпусток встановлюється в колективному договорі. Орієнтовний перелік робіт, професій і посад працівників з ненормованим робочим днем, яким надається відпустка за особливий характер праці, наведений у Додатку 17 до цієї Угоди.
3.17. Додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці надаються за Списками, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 року № 1290 "Про затвердження Списків виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці". Колективним чи трудовим договорами визначається конкретна тривалість додаткових відпусток:
- за роботу із шкідливими і важкими умовами праці залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці і часу зайнятості працівника в цих умовах,
- за особливий характер праці - залежно від часу зайнятості працівника в цих умовах.
3.18. Відпустки без збереження заробітної плати надаються відповідно до статей 25 і 26 Закону України "Про відпустки".
3.19. Черговість надання відпусток визначається графіками, які затверджуються роботодавцем за погодженням з виборними органами профспілки на початку кожного року і доводяться до відома усіх працівників. Графіки повинні враховувати інтереси як виробництва, так і працівників.
3.20. Рекомендувати підприємствам при укладанні колективних договорів розглядати питання про можливість встановлення для працюючих жінок, які мають дітей шкільного та дошкільного віку, особливо багатодітних матерів, 38-го динного робочого тижня за рахунок власних коштів підприємства.
3.21. Запровадити тривалість робочого часу для осіб, які мають дітей віком до 14-ти років або дитину з інвалідністю, на одну годину на тиждень менше встановленої тривалості із збереженням розміру заробітної плати.
3.22. Забезпечити своєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці працівників, зайнятих у шкідливих і важких та особливо шкідливих і особливо важких умовах праці, для встановлення їм права на пільгове пенсійне забезпечення, додаткові відпустки та інші види пільг і компенсацій, а також розроблення заходів щодо поліпшення умов праці та оздоровлення працівників.
3.23. Створювати безпечні і здорові умови праці на робочих місцях для збереження життя здоров'я як жінок, так і чоловіків.
3.24. Створювати сприятливі умови для вагітних жінок.
3.25. Рекомендувати підприємствам та профспілкам при укладанні колективних договорів у додаток "Комплексні заходи щодо досягнення встановлених нормативів безпеки, підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійного захворювання, аваріям і пожежам" включати тільки заходи та засоби, що покращують умови та безпеку праці (пункти 1, 2, 3 та 4 Переліку заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2003 року № 994 "Про затвердження переліку заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до витрат").
Зобов'язання підприємств щодо забезпечення працівників засобами індивідуального захисту та їх утримання, надання працівникам, зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці, молока чи рівноцінних харчових продуктів, проведення медичних оглядів працівників та витрати на їх здійснення (пункти 5, 6, 7 вищезгаданої постанови) передбачати в текстовій частині розділу "Охорона праці" або в окремих додатках до колективного договору.
3.26. Сприяти встановленню належної взаємодії з Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України з метою надання допомоги потерпілим в одержанні від Фонду усіх страхових виплат і видів соціальної допомоги згідно з законодавством. Передбачити у колективних договорах виплату одноразової допомоги потерпілим з тимчасовою втратою працездатності за рахунок власних коштів.
3.27. Активізувати роботу уповноважених трудових колективів і представників профспілки з питань охорони праці щодо здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту, гарячим харчуванням, обладнанням санітарно-побутових приміщень.
3.28. Закріпити за працівниками право відмовитися від виконання роботи, яка становить безпосередню і серйозну небезпеку для їх життя чи здоров'я, життя та здоров'я інших людей.
3.29. Проводити для працівників та уповноважених представників профспілок з охорони праці на підприємстві, в організації чи установі навчання з питань охорони праці і пожежної безпеки, звільнення їх від основної роботи на строк навчання, визначений колективним договором, із збереженням для них за рахунок роботодавця середнього заробітку.
3.30. Забезпечувати оплату послуг медичних закладів з обов'язкового медичного огляду робітників і фахівців за рахунок підприємств та повне виконання рекомендацій заключного акта за результатами періодичного медичного огляду працівників.
3.31. Організувати своєчасне і кваліфіковане надання першої домедичної та невідкладної медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і аварій на виробництві.
3.32. Сприяти фінансуванню Комплексних заходів поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в розмірі не менше 0,5 відсотка від фонду оплати праці за попередній рік відповідно до вимог чинного законодавства.
3.33. Впроваджувати у виробництво безпечні технології, нову техніку з метою створення здорових і безпечних умов праці.
3.34. Посилити внутрівідомчий контроль за станом охорони праці, умов та безпеки праці, пожежної безпеки, безпеки руху на відомчому транспорті.
3.35. Щорічно здійснювати заходи по проведенню 28 квітня Дня охорони праці, встановленого Указом Президента України від 18 серпня 2006 року № 685/2006 "Про День охорони праці".
3.36. Залучати представників профспілки до складу комісій із проведення атестації робочих місць за умовами праці.
Розділ IV. Соціальний захист та задоволення духовних потреб працівників
Сторони домовились:
4.1. Не допускати затримки у виплатах працівникам підприємств, які здійснюються відповідно до Законів України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про охорону праці".
4.2. Не допускати перепрофілювання об'єктів соціально-культурного призначення галузі та передачу їх іншим власникам без погодження з відповідними органами Профспілки.
4.3. Забезпечити збереження та рентабельне функціонування оздоровчих закладів, у тому числі дитячих.
4.4. Здійснювати оздоровлення та відпочинок працівників галузі і членів їх сімей у санаторно-курортних установах з частковою компенсацією вартості путівок за рахунок власних коштів підприємств, при їх наявності. Проводити оздоровлення працівників, які працюють у шкідливих та важких умовах праці.
4.5. Проводити лікування та оздоровлення працівників - учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у Лікувально-реабілітаційному центрі ім. В.Т. Гуца відповідно до гарантій, встановлених чинним законодавством.
4.6. Сприяти розвитку фізкультурно-спортивного руху в Україні, залучати до систематичних занять різними формами фізичної культури та масового спорту працівників, членів їх сімей, у тому числі осіб, об'єднаних у фізкультурно-спортивні товариства.
4.7. Здійснювати відрахування первинним та об'єднаним профспілковим організаціям дорожньої галузі коштів у розмірі не менше ніж 0,3 відсотка фонду оплати праці на соціальні заходи, культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу, як це передбачено статтею 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності".
4.8. Забезпечувати реалізацію передбачених законодавством заходів соціального захисту осіб з інвалідністю і хворих на туберкульоз за рахунок коштів підприємств.
4.9. З метою соціального захисту передбачити у колективних договорах підприємств надання матеріальної допомоги пенсіонерам ветеранам дорожньої галузі за рахунок коштів підприємств.
4.10. Надавати грошову та інші види допомоги учасникам Великої Вітчизняної війни, ветеранам, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, учасникам антитерористичної операції та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, особам з інвалідністю та іншим найменш захищеним працівникам (пенсіонерам) дорожнього господарства за рахунок коштів підприємств.
4.11. Відзначати День автомобіліста і дорожника, встановлений Указом Президента України від 13 жовтня 1993 року № 452/93 "Про День автомобіліста і дорожника", та День вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, встановлений Указом Президента України від 10 листопада 2006 року № 945/2006 "Про День вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС".
4.12. Сприяти запровадженню недержавного пенсійного забезпечення шляхом розроблення програм недержавного пенсійного забезпечення працівників підприємств, проведення роз'яснювальної роботи з цього питання.
Сторони рекомендують:
4.13. Передбачати у колективних договорах підприємств:
4.13.1. Питання соціального забезпечення молодих спеціалістів.
4.13.2. Заходи щодо запобігання поширенню епідемії ВІЛ/СНІД у виробничому середовищі та можливість систематичного підвищення рівня обізнаності працюючих з проблем ВІЛ/СНІД безпосередньо на робочих місцях. Впровадити інформаційно-просвітні програми з профілактики ВІЛ/СНІД.
4.13.3. Проведення гендерного аудиту та за його результатами складення планів гендерної рівності.
4.14. Надавати благодійні пожертвування Благодійному фонду "Дорожник" з метою соціального захисту пенсіонерів, малозабезпечених осіб та інших найменш захищених категорій працівників підприємств.
4.15. Впроваджувати страхування здоров'я на випадок хвороби та інших інтересів працівників підприємств від різноманітних ризиків.
4.16. Передбачати вирішення питання щодо розвитку культури, фізичного виховання та спорту, дитячого оздоровлення, молодіжної та гендерної політики під час укладання колективних договорів.
4.17. Вживати заходів щодо збільшення чисельності працевлаштованих на перше робоче місце випускників закладів освіти.
Розділ V. Соціальний діалог
Профспілка зобов'язується сприяти:
5.1. Реалізації цієї Угоди через відповідні профспілки.
5.2. Виконанню рішень конференції трудового колективу, що не суперечать Статуту профспілки.
5.3. Зниженню соціальної напруги в трудових колективах, протидії будь-яким ініціативам щодо спорів, страйків та інших колективних дій з питань, включених до цієї Угоди, за умови її виконання.
Сторони домовились:
5.4. Соціальний діалог здійснювати у формі обміну інформацією, консультацій, переговорів, узгоджувальних нарад, робочих зустрічей, засідань за круглим столом з питань здійснення державної соціальної та економічної політики, у тому числі проектів законів України, конвенцій Міжнародної організації праці, які подаються на ратифікацію Верховній Раді України, проектів інших нормативно-правових актів.
5.5. Сприяти консолідації діяльності сторін соціального партнерства на всіх рівнях колективно-договірних відносин, зміцненню організацій профспілки і роботодавців, не допускати дій, спрямованих на зниження ефективності або перешкоджання їх діяльності.
5.6. Підтримувати збір членських профспілкових внесків за особистими письмовими заявами членів профспілки з перерахуванням зібраних внесків на рахунок профспілкових органів не пізніше трьох банківських днів після виплати заробітної плати працівникам.
5.7. На умовах, передбачених статтею 10 Закону України "Про колективні договори і угоди", на всіх рівнях діючої структури управління взаємно надавати економічну, технічну та іншу інформацію.
5.8. Сприяти підприємствам у проведенні колективних переговорів, своєчасному укладанні колективних договорів або внесенні до них змін і доповнень згідно з Законом України "Про колективні договори і угоди" та з положеннями цієї Угоди.
5.9. Сприяти зниженню соціальної напруги в трудових колективах шляхом консультацій, переговорів, вироблення спільних пропозицій та конкретних дій.
5.10. Запрошувати на засідання колегії представників профспілки та практикувати проведення спільних нарад і консультацій Укравтодору та профспілки з питань оплати та умов праці.
5.11. Не перешкоджати діяльності Профспілки, створювати належні умови для її діяльності, безкоштовно надавати на підприємствах необхідні для роботи приміщення.
5.12. Працівникам, обраним до складу виборних профспілкових органів, гарантувати можливості для здійснення їх повноважень згідно статті 252 Кодексу законів про працю України.
5.13. Надавати для роботи виборних профспілкових органів та проведення зборів приміщення з усім необхідним обладнанням, зв'язком, опаленням, прибиранням, транспортом, охороною у порядку, передбаченому колективним договором.
5.14. Надавати інформацію з питань, що стосується соціально-економічних прав та інтересів трудящих, результатів господарської діяльності підприємств, кадрових змін.
5.15. Обговорювати з представниками профспілкових організацій підприємств питання фінансування та розвитку соціальної сфери підприємства.
5.16. Надавати в безкоштовне користування будинки і споруди для проведення фізкультурно-оздоровчих заходів.
Заключні положення
З метою забезпечення реалізації положень цієї Угоди, здійснення контролю за її виконанням, Сторони, керуючись обов'язками, правами та повноваженнями, визначеними для Сторін, нормами чинного законодавства, домовилися про наступне:
1. Угода набирає чинності з дня її підписання і діє до 31 грудня 2022 року. Термін дії цієї Угоди продовжується до укладання Угоди на наступний термін або продовження терміну дії цієї Угоди, про що Сторони укладають додаткову Угоду.
2. Угода зберігає свою чинність у випадку зміни складу, структури, найменування чи реорганізації (реструктуризації) Сторін, що її уклали. У разі ліквідації однієї із Сторін умови Угоди залишаються обов'язковими протягом усього строку проведення ліквідації.
3. Жодна із Сторін, що уклали цю Угоду, не може протягом встановленого терміну її дії в односторонньому порядку припинити виконання взятих на себе зобов'язань, порушити узгоджені положення та норми. До закінчення терміну дії Угода може бути розірвана або змінена тільки за взаємною згодою Сторін.
4. Сторони один раз на рік розглядають стан виконання Угоди та визначають додаткові заходи з реалізації невиконаних положень, про що відповідним чином інформують підприємства та профспілкові органи.
5. За ініціативою однієї із сторін до Угоди можуть вноситись зміни та доповнення. Пропозиції про зміни та доповнення подаються Сторонами у письмовій формі. Зміни та доповнення вносяться лише у разі взаємної згоди Сторін.
6. Спірні питання, що виникають під час реалізації цієї Угоди, вирішуються шляхом переговорів.
7. Інформація та роз'яснення з питань, що є предметом цієї Угоди, надаються Сторонами на безоплатній основі.
8. За три місяці до закінчення строку дії цієї Угоди за ініціативою однієї із Сторін починаються переговори щодо укладання Угоди на наступний термін.
9. Сторони визнають право роботодавців та профспілок, які не брали участі у переговорах, приєднуватись до цієї Угоди протягом терміну її дії за умови, якщо вони візьмуть на себе зобов'язання щодо її виконання.
Ця Угода підписана у трьох примірниках, які зберігаються у кожної із Сторін та у Міністерстві соціальної політики України і мають однакову юридичну силу.
Голова
Державного агентства
автомобільних доріг
України



О.М. Кубраков
14 лютого 2020 року
Голова
Профспілки працівників
автомобільного
транспорту та шляхового
господарства України




В.М. Вакуленко
14 лютого 2020 року
( Текст взято з сайту Укравтодору https://ukravtodor.gov.ua/ )