• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Галузева угода між Міністерством інфраструктури України, Федерацією роботодавців транспорту України і Спільним представницьким органом профспілок у сфері морського транспорту на 2013 - 2015 роки

Міністерство інфраструктури України, Професійні спілки | Угода, Форма типового документа, Інструкція, Порядок, Положення, Перелік від 13.06.2013
Реквізити
  • Видавник: Міністерство інфраструктури України, Професійні спілки
  • Тип: Угода, Форма типового документа, Інструкція, Порядок, Положення, Перелік
  • Дата: 13.06.2013
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство інфраструктури України, Професійні спілки
  • Тип: Угода, Форма типового документа, Інструкція, Порядок, Положення, Перелік
  • Дата: 13.06.2013
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
ФЕДЕРАЦІЯ РОБОТОДАВЦІВ ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
СПІЛЬНИЙ ПРЕДСТАВНИЦЬКИЙ ОРГАН ПРОФЕСІЙНОЇ СПІЛКИ РОБІТНИКІВ
МОРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ГАЛУЗЕВА УГОДА
між Міністерством інфраструктури України, Федерацією роботодавців транспорту України і Спільним представницьким органом профспілок у сфері морського транспорту на 2013 - 2015 роки
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Галузеву угоду (далі - Угода) укладено на 2013 - 2015 роки між центральним органом виконавчої влади в особі Міністерства інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури), профспілками в особі Спільного представницького органу Професійної спілки робітників морського транспорту України, Федерації морських професійних спілок України, Профспілки робітників морського транспорту України (об'єднаної) (далі - Профспілки) та роботодавцями в особі Федерації роботодавців транспорту України (далі - Роботодавці), які далі разом іменуються як Сторони.
1.2. Сторони визнають повноваження одна одної для укладення цієї Угоди та реалізації її норм на підприємствах, в установах та організаціях (далі - Підприємства), що входять у сферу дії Сторін.
1.3. Сторони розвиватимуть свої відносини на принципах соціального діалогу, взаємоповаги та рівноправності, дотримання визначених Угодою зобов'язань і домовленостей, взаємної відповідальності і спрямовуватимуть спільні зусилля на узгодження інтересів Працівників і Роботодавців, підвищення рівня зайнятості та стале зростання заробітної плати Працівників, виконання соціальних програм, досягнення стабільності та злагоди у трудових колективах Підприємств.
1.4. Положення цієї Угоди діють безпосередньо і є обов'язковими для всіх суб'єктів, що перебувають у сфері дії Сторін, які її підписали. Ця Угода є основою для розроблення та укладання колективних договорів Підприємств.
1.5. Для ведення переговорів з питань підготовки проекту Угоди та підведення підсумків її виконання Сторонами створюється спільна робоча комісія, яка складатиметься з рівної кількості представників, яких кожна Сторона визначає самостійно.
Членів комісії, делегованих до її складу від кожної із Сторін, очолюють співголови комісії та їх заступники.
Члени спільної робочої комісії на час її засідань звільняються від обов'язків за основним місцем роботи із збереженням середньої заробітної плати та включенням цього часу до трудового стажу.
1.6. Угода підписується уповноваженими представниками Сторін, набирає чинності з дня її підписання та зберігається по одному підписаному примірнику у кожної із Сторін.
1.7. Сторони у десятиденний строк із дня підписання Угоди подають її на повідомну реєстрацію до Міністерства соціальної політики України і в місячний термін із дня реєстрації надсилають копії Угоди Підприємствам і виборним органам первинних профспілкових організацій (первинних профспілок) Підприємств (далі - Профспілкові комітети).
1.8. Зміни і доповнення до Угоди протягом строку її дії вносяться в разі потреби тільки за взаємною згодою Сторін. Пропозиції однієї зі Сторін щодо внесення змін і доповнень до Угоди є обов'язковими для розгляду іншими Сторонами. Рішення щодо поданих пропозицій приймаються у місячний строк.
Зміни і доповнення, що випливають із змін до чинного законодавства України та Генеральної угоди, вносяться без проведення переговорів, інші зміни і доповнення - тільки після переговорів Сторін.
1.9. Угода набирає чинності з дня підписання і діє до укладення нової або перегляду цієї Угоди.
1.10. Угода не втрачає чинності в разі зміни складу, структури, найменування будь-якого органу, який представляє одну зі сторін, або входить до складу однієї зі Сторін.
1.11. До прийняття відповідних актів законодавства України суб'єктами, що перебувають у сфері дії Сторін, які підписали цю Угоду, застосовуються акти законодавства Союзу РСР, які не врегульовані законодавством України, за умови, якщо вони не суперечать Конституції і законам України, як це передбачено вимогами Постанови Верховної Ради України від 12.09.91 № 1545 "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР".
1.12. Положення цієї Угоди, що передбачають витрати за рахунок прибутку Підприємств, регулюються колективними договорами, виходячи з умов та економічних можливостей Підприємств.
II. СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ВИРОБНИЦТВА, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДУКТИВНОЇ ЗАЙНЯТОСТІ, ЗАПОБІГАННЯ НЕГАТИВНИМ НАСЛІДКАМ БАНКРУТСТВА, РЕСТРУКТУРИЗАЦІЇ, РЕОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЛІКВІДАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ
Для сприяння розвитку виробництва
Мінінфраструктури зобов'язується:
2.1. Доводити до відома Підприємств макроекономічні показники на наступний рік, визначені Урядом.
2.2. Вживати заходи щодо розробки та реалізації на Підприємствах єдиної державної економічної, тарифної, інвестиційної, науково-технічної, кадрової та соціальної політики з метою підвищення конкурентоспроможності Підприємств.
2.3. Під час формування бюджетних пропозицій до Державного бюджету враховувати пріоритетні потреби галузі.
2.4. Під час погодження фінансових планів на наступний рік враховувати ріст реальної заробітної плати, доведеної Урядом, виконання умов цієї Угоди та колективних договорів, виходячи з фінансових ресурсів та за умови збалансованих виробничих, фінансово-економічних показників Підприємства.
2.5. Сприяти стабілізації та розвитку галузевої науково-дослідної мережі, взаємодії науково-освітніх закладів, які займаються науковою та освітньою діяльністю для потреб Підприємств.
Роботодавці зобов'язуються:
2.6. Застосовувати на підприємствах всіх форм власності і видів господарювання регулювання виробничо-трудових та соціально-економічних питань шляхом обов'язкового укладання колективних договорів з профспілковими комітетами відповідних первинних профспілкових організацій (первинних профспілок).
2.7. Залучати представників профспілкових організацій у порядку, визначеному законодавством, колективними договорами і статутами Підприємств до:
- розроблення фінансових планів у частині соціально-економічного розвитку державних Підприємств, інших суб'єктів господарювання, у статутному фонді яких понад 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, їх дочірніх підприємств;
- удосконалення системи оплати праці;
- розроблення та внесення змін до статутів Підприємств (крім новостворених суб'єктів господарювання) у частині повноважень профспілок представляти інтереси працівників та захисту їх соціально-економічних та трудових прав;
- розроблення внутрішніх документів Підприємств, внесення змін та доповнень до них (правил внутрішнього трудового розпорядку, програми розвитку персоналу тощо);
- підготовки пропозицій стосовно розподілу прибутку державних підприємств на соціальний розвиток трудових колективів.
2.8. Рекомендувати керівникам Підприємств при формуванні річних виробничих і фінансових планів враховувати потреби щодо забезпечення продуктивної зайнятості, що дає змогу забезпечити ефективне виробництво та задовольнити потреби Працівників на рівні не менше встановлених законодавством гарантій, виконання умов цієї Угоди і колективних договорів.
Вживати заходів до подолання технологічної відсталості та прискорення оновлення основних засобів з метою підвищення конкурентоспроможності Підприємств та створення сучасних робочих місць.
2.9. Своєчасно забезпечувати робочі місця механізмами, інструментом, пристосуваннями, оргоснасткою, сировиною і матеріалами, необхідними для виконання виробничих програм (планів, завдань), виконання норм праці, скорочення непродуктивних витрат робочого часу, створення умов для високопродуктивної та безпечної праці на робочих місцях, а також підтримання обладнання в працездатному стані.
2.10. Сприяти реалізації здібностей Працівників до продуктивної і творчої праці, стимулювати працівників-авторів винаходів, корисних моделей, промислових зразків і раціоналізаторських пропозицій.
Профспілки зобов'язуються:
2.11. Сприяти Мінінфраструктури і Роботодавцям в реалізації виробничих і фінансових планів, заходів, спрямованих на підвищення ефективності роботи Підприємств, стабілізацію і розвиток виробництва, укріплення трудової дисципліни Працівників.
Проводити аналіз соціально-економічної діяльності Підприємств при розгляді стану виконання цієї Угоди та колективних договорів.
2.12. Організовувати збір та узагальнення пропозицій Профспілкових комітетів та Працівників з питань поліпшення роботи Підприємств, своєчасно доводити їх до Мінінфраструктури і Роботодавців, вживати заходів щодо їх реалізації.
2.13. Проводити роботу, спрямовану на формування свідомості Працівників щодо збереження власності Підприємств, дбайливого використання виробничих ресурсів і матеріальних цінностей.
2.14. Сприяти участі Профспілкових комітетів та Працівників в управлінні Підприємствами, їх соціальною сферою, в розподілі частини чистого прибутку, який залишається у розпорядженні Підприємств на соціальний розвиток трудових колективів.
Сторони домовилися:
2.15. Спільними діями сприяти подоланню наслідків економічної кризи, стабілізації та розвитку Підприємств, зростанню їх доходів як надійного джерела підвищення добробуту Працівників.
2.16. У встановленому законодавством порядку ініціювати прийняття та сприяти реалізації нормативно-правових актів і рішень, спрямованих на соціально-економічний розвиток Підприємств.
2.17. Здійснювати постійний обмін інформацією про соціально-економічне становище на Підприємствах, перспективи їх розвитку.
Для забезпечення продуктивної зайнятості
Роботодавці зобов'язуються:
2.18. Вживати передбачених законодавством заходів щодо забезпечення відповідних умов для продуктивної зайнятості.
2.19. Визначати у колективних договорах обсяги, порядок та періодичність підвищення професійної кваліфікації Працівників відповідно до потреб виробництва та вимог законодавства у цій сфері.
2.20. У випадку планування звільнень Працівників з ініціативи Роботодавця з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або у зв'язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності Підприємства забезпечити проведення звільнень за умови завчасного, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень, письмового повідомлення Профспілкових комітетів Підприємств про причини наступних звільнень, кількість і категорії Працівників, яких це може стосуватися, про термін проведення звільнень, а також забезпечити проведення консультацій з Профспілковими комітетами Підприємств про заходи щодо запобігання звільнень чи зведення їх кількості до мінімуму або пом'якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень.
2.21. У разі виникнення об'єктивних причин, через які неминучі масові звільнення Працівників з ініціативи Роботодавця (одноразового або протягом року скорочення чисельності Працівників на десять і більше відсотків) забезпечити проведення звільнень за умови завчасного (не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень) письмового повідомлення відповідної Профспілки.
2.22. Рекомендувати керівникам Підприємств не проводити масових звільнень Працівників без проведення спільних консультацій з Профспілками, їх організаціями та об'єднаннями, зокрема з питань розгляду можливостей щодо:
- скороченням адміністративно-управлінських витрат;
- першочерговим скороченням вакансій та сумісників;
- скасуванням робіт в надурочний час, у вихідні та святкові дні;
- припиненням укладання нових трудових договорів, у тому числі і строкових договорів, на період, коли плануються звільнення;
- скороченням замовлень у сторонніх організацій робіт та послуг, які можна виконати власними силами;
- залученням працівників інших підприємств на умовах цивільно-правових договорів тільки після попереднього інформування Профспілкових комітетів;
- використанням більш привабливих термінів у разі скорочення чисельності Працівників для сприяння природному відтоку кадрів, якому сприятиме виплата матеріальної допомоги у зв'язку із звільненням з угодою сторін, виходом на пенсію.
2.23. Вживати заходів щодо ефективного використання робочої сили, скорочення непродуктивних витрат робочого часу.
Профспілки зобов'язуються:
2.24. Здійснювати громадський контроль за виконанням Роботодавцями законодавчих і нормативних актів з питань зайнятості Працівників.
2.25. Вносити в разі потреби пропозиції Мінінфраструктури та Роботодавцям про перенесення термінів, тимчасове припинення або скасування заходів, пов'язаних з масовими вивільненнями Працівників, які є обов'язковими для розгляду.
2.26. Надавати членам Профспілок безкоштовну правову допомогу, консультації з питань зайнятості, в разі необхідності представляти їх права в судових органах та інших органах державної влади.
2.27. Проводити навчання профспілкового активу з питань зайнятості, дотримання Роботодавцями законодавства при скороченні чисельності Працівників.
Сторони домовилися:
2.28. Співпрацювати з органами державної служби зайнятості з метою:
- консультування, навчання вивільнюваних Працівників з питань законодавства про зайнятість, можливостей самореалізації на ринку праці, основам підприємницької діяльності;
- підбору роботи й працевлаштування Працівників, які вивільняються з ініціативи Роботодавця.
2.29. Вживати заходів щодо застосування до Працівників у разі прийняття (наймання) на роботу контрактної форми трудового договору лише у випадках, прямо передбачених законодавством.
Для запобігання негативних соціально-економічних наслідків банкрутства, реструктуризації, реорганізації та ліквідації Підприємств
Мінінфраструктури зобов'язується:
2.30. Доводити до Профспілок у порядку, визначеному законодавством, інформацію щодо проведення на Підприємствах запланованих реструктуризації, приватизації, реорганізації, передачі єдиних майнових комплексів в оренду, з державної у комунальну власність, порушення справи про банкрутство, часткової зупинки чи ліквідації Підприємств. Забезпечувати гласність та прозорість при здійсненні цих заходів.
2.31. Узгоджувати шляхом проведення переговорів з Профспілками передачу єдиних майнових комплексів в оренду, передачу у комунальну власність об'єктів соціальної сфери з метою недопущення погіршення умов і оплати праці Працівників.
На період реорганізації, зміни форми власності державних підприємств здійснювати заходи згідно з чинним законодавством щодо збереження робочих місць та інших соціально-правових гарантії, передбачених цією Угодою та відповідними колективними договорами для працівників, які підлягають звільненню з державних підприємств та працевлаштуванню на новостворених суб'єктах господарювання на термін до укладення нових колективних договорів.
2.32. З метою запобігання негативних соціально-економічних наслідків приватизації стратегічно важливих та містоутворюючих Підприємств для їх трудових колективів завчасно проводити консультації з уповноваженими представниками Профспілок і Роботодавців для обговорення заходів щодо пом'якшення можливих несприятливих наслідків приватизації цих Підприємств.
2.33. Не допускати змін форм власності, відчуження, перепрофілювання, ліквідації та передачі об'єктів соціально-культурного, медичного та спортивного призначення, що знаходяться на балансі Підприємств, без погодження з трудовими колективами.
Роботодавці зобов'язуються:
2.34. Роботодавці в межах своїх повноважень зобов'язані вживати своєчасних заходів для запобігання банкрутству підприємств-боржників.
З метою з'ясування позицій, досягнення домовленостей і пошуку компромісів щодо проведення санації, проводити консультації з Профспілками та обмінюватись відповідною інформацією.
2.35. З метою захисту прав та інтересів Працівників залучати представників профспілок у відносинах з роботодавцями в управлінні Підприємствами забезпечувати участь у роботі комісій з реструктуризації, приватизації, корпоратизації, оренди об'єктів державної власності, а також представляти інтереси працівників підприємств-боржників в комітеті кредиторів у ході процедури банкрутства.
Профспілки зобов'язуються:
2.36. Представляти права та інтереси Працівників у відносинах з Мінінфраструктури і Роботодавцями у ході приватизації, реструктуризації, реорганізації, санації та ліквідації державних Підприємств, передачі об'єктів з державної у комунальну власність, а також у ході продажу, відчуження та передачі в оренду і спільну діяльність держмайна.
2.37. У разі порушення справ про банкрутство Підприємств надавати правову допомогу Працівникам, яким заборгувало Підприємство заробітну плату, щодо подання ними заяв до суду.
Якщо підприємство-боржник має борги з профспілкових внесків, - забезпечити подання до суду заяв Профспілкового комітету.
Брати участь у проведенні перевірки стану виконання власниками приватизованих Підприємств умов договорів купівлі-продажу державного майна, укладених під час процедури приватизації, в частині захисту соціальних гарантій для Працівників (забезпечення зайнятості, відповідних умов і оплати праці та інших питань соціально-трудових відносин), а в разі порушення цих умов вимагати від державних органів приватизації вжиття визначених законодавством заходів.
III. ОПЛАТА І НОРМУВАННЯ ПРАЦІ. КОМПЕНСАЦІЙНІ ВИПЛАТИ
Оплата і нормування праці
Сторони домовилися:
3.1. Встановити мінімальну тарифну ставку (оклад) працівника, який виконує роботу, що не вимагає кваліфікації, за повністю виконану місячну норму праці у розмірі не меншому від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законодавством України, і не менше встановленої колективним договором підприємства, установи, організації на момент підписання цієї Угоди.
3.2. Встановити тарифну ставку робітника першого розряду (на інших (допоміжних) роботах) за повністю виконану місячну норму часу в нормальних умовах праці у розмірі не менше 120 % розміру заробітної плати некваліфікованого Працівника, встановленого відповідно до вимог пункту 3.1 цієї Угоди.
3.3 Тарифні ставки (сітки) робітників, схеми посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців і технічних службовців і робітників Підприємств, розраховані на основі визначеного у колективному договорі Підприємства розміру мінімальної місячної тарифної ставки (окладу) робітника першого розряду та мінімальних міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів місячних тарифних ставок (окладів) керівників, професіоналів, фахівців, технічних службовців і робітників Підприємств до мінімальної місячної тарифної ставки (окладу) робітника першого розряду (у коефіцієнтах), встановлених у Додатку № 1 до цієї Угоди.
3.4. Встановлювати у колективних договорах Підприємств:
3.4.1. Форми і системи оплати праці, умови запровадження та розміри премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат.
3.4.2. Перелік, умови запровадження та розміри доплат і надбавок до тарифних ставок (окладів) Працівників Підприємств згідно з Додатком № 2 до Угоди.
3.4.3. Особливості оплати праці окремих категорій Працівників Підприємств згідно з Положенням про умови оплати праці Працівників Підприємств, яке додається (Додаток № 3 до Угоди).
3.4.4. Надбавку за вислугу років Працівникам Підприємств згідно з Додатком № 4 до Угоди.
3.5. Оплата праці Працівників Підприємств здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються підприємством після виконання зобов'язань щодо оплати праці.
Підприємства здійснюють компенсацію Працівникам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати.
3.6. Норми колективного договору Підприємства, що допускають оплату праці нижче від розміру заробітної плати некваліфікованого Працівника, встановленого згідно з вимогами пункту 3.1 Угоди, можуть застосуватися лише тимчасово на період подолання фінансових труднощів Підприємства терміном не більш як 6 місяців.
Роботодавець може ініціювати внесення до колективного договору норм щодо відстрочки термінів запровадження норм Угоди з оплати праці одноразово чи сумарно на термін не більше 6 місяців протягом року.
Спільна домовленість сторін колективного договору щодо конкретного терміну відстрочки (в межах 6 місяців) оформлюється протоколом і виноситься на розгляд зборів (конференції) трудового колективу Підприємства з метою прийняття остаточного рішення (як доповнення до колективного договору). При цьому сторони узгоджують заходи щодо подолання фінансових труднощів.
У випадку неприйняття доповнення до колективного договору щодо тимчасового відстрочення дії норм з оплати праці цієї Угоди, безпосередньо діють норми Угоди.
Мінінфраструктури зобов'язується:
3.7. Забезпечити зростання середньої заробітної плати в цілому по галузі морського транспорту не нижче ніж встановлено у Генеральній угоді.
3.8. Забезпечувати у фінансових планах Підприємств планове зростання фондів оплати праці у зв'язку з поетапним зростанням мінімальної заробітної плати, законодавчо встановленої в Україні, та з метою виконання норм і положень цієї Угоди та колективних договорів Підприємств.
3.9. Вживати заходів щодо своєчасної та в повному обсязі виплати заробітної плати на Підприємствах.
У разі виникнення заборгованості із виплати заробітної плати здійснювати заходи з ліквідації заборгованості.
3.10. Протягом дії Угоди сприяти Підприємствам у визначенні переліків міжгалузевих і галузевих норм і нормативів праці, що рекомендуються для застосування на Підприємствах.
Роботодавці зобов'язуються:
3.11. Забезпечити включення до колективних договорів Підприємств заходів, спрямованих на:
- щорічне збільшення частки Працівників, які отримують заробітну плату вищу за розмір трьох прожиткових мінімумів для працездатної особи;
- збільшення витрат на оплату праці в залежності від збільшення обсягів виробництва і доходів;
- встановлення частки основної заробітної плати у середній на рівні, не меншому, ніж досягнутий на 1 січня поточного року.
3.12. Визначати ставки (оклади) Працівників загальних (наскрізних) професій і посад у колективних договорах згідно з вимогами Додатку № 1 до цієї Угоди.
3.13. У випадках підвищення тарифних ставок і посадових окладів на Підприємствах відповідно до законодавчих актів, а також за рішеннями, передбаченими в колективних договорах (угодах), як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, заробітна плата, включаючи премії та інші виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення. На госпрозрахункових підприємствах і в організаціях коригування заробітної плати та інших виплат провадиться з урахуванням їх фінансових можливостей.
3.14. Здійснювати виплату заробітної плати Працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективними договорами, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Розмір заробітної плати за першу половину місяця визначити колективними договорами, але не менше оплати за фактично відпрацьований час з розрахунку тарифної ставки (окладу) Працівника.
3.15. У разі затримки виплати заробітної плати Працівникам надавати на вимогу Профспілкових комітетів інформацію про наявність коштів на рахунках Підприємства відповідно до ст. 45 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" , а на вимогу Працівника - відомості про нараховану і невиплачену йому заробітну плату відповідно до ст. 31 Закону України "Про оплату праці" .
3.16. Запровадження, заміну і перегляд норм праці (норм виробітку, часу, обслуговування, чисельності) відповідно до досягнутого рівня техніки, технології, організації виробництва і праці проводити за погодженням з виборними органами первинних профспілкових організацій.
3.17. Здійснювати перевірку діючих норм праці, їх перегляд, заміну, застосування поправних коефіцієнтів, запровадження нових норм у строки та на умовах, визначених законодавством і передбачених колективними договорами.
Про початок проведення цих заходів повідомляти Працівників не пізніше як за один місяць.
3.18. Забезпечувати своєчасну і в повному обсязі виплату заробітної плати на Підприємствах.
У разі виникнення заборгованості із виплати заробітної плати здійснювати заходи з ліквідації заборгованості.
Профспілки зобов'язуються:
3.19. Здійснювати громадський контроль за додержанням на Підприємствах законодавства про працю, в тому числі за виконанням договірних гарантій з оплати праці та своєчасністю виплати заробітної плати.
3.20. Взаємодіяти у вирішенні питань з реалізації права Працівників на своєчасну і повну оплату праці з Мінінфраструктури, Роботодавцями та місцевими органами державного нагляду.
3.21. Надавати консультації та правову допомогу Працівникам у захисті їх прав з питань оплати праці.
3.22. Інформувати Мінінфраструктури та Роботодавців про випадки порушення законодавства, положень цієї Угоди та колективних договорів з питань оплати праці на окремих Підприємствах для вжиття відповідних заходів.
3.23. Ініціювати питання про притягнення до відповідальності керівників Підприємств за систематичну невиплату заробітної плати.
3.24. Постійно проводити аналіз і оцінку стану реалізації трудового законодавства, зобов'язань цієї Угоди та колективних договорів з питань оплати праці.
3.25. Проводити навчання профспілкового активу з питань організації, оплати та нормування праці, індексації грошових доходів та компенсаційних виплат.
Виплати інвалюти на харчування замість добових витрат членам екіпажів суден у закордонному плаванні
Сторони домовилися:
3.26. Виплачувати відрядженим членам екіпажів морських та річкових суден суми, що спрямовуються на харчування замість добових витрат, коли такі судна провадять комерційну, науково-пошукову діяльність, використовуються для проведення аварійно-рятувальних та пошуково-рятувальних робіт за межами територіальних вод України (тобто знаходяться у закордонному плаванні) відповідно до підпункту 140.1.7 пункту 140.1 статті 140 Податкового кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 02 лютого 2011 року № 73 "Про граничні норми добових витрат для відрядження членів екіпажів суден, інших транспортних засобів та суми, що спрямовуються на їх харчування замість добових витрат". Суми, що спрямовуються на харчування замість добових витрат, не можуть перевищувати граничних норм добових витрат, встановлених підпунктом 1 пункту 1 вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України (не вище 75 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, що діяв на 1 січня звітного податкового року, в розрахунку на добу) і фіксуються в доларах США. Мінімальні суми інвалюти на харчування замість добових витрат не можуть бути нижче 9,5 доларів США на добу для матроса (без класу) морського судна і 9,0 доларів США на добу для матроса (без класу) річкового судна.
3.27. Порядок виплати сум інвалюти на харчування замість добових витрат відрядженим членам екіпажів морських та річкових суден Підприємств визначати у колективних договорах відповідно до вимог Інструкції про особливості відрядження членів екіпажів суден (інших транспортних засобів) та порядок виплати сум, що направляються на харчування членів екіпажів суден (інших транспортних засобів) , затвердженої наказом Мінтрансу від 12 липня 1999 року № 359 і зареєстрованої Мін'юстом від 06 серпня 1999 року № 540/3833 (із змінами, внесеними наказом Мінінфраструктури від 29 серпня 2011 року № 341), згідно з Додатком № 5 до цієї Угоди.
3.28. Під час роботи та перебування на суднах, якщо такі судна здійснюють комерційну, промислову, науково-пошукову діяльність (крім риболовецької) за межами територіального моря (вод) України (тобто в закордонному плаванні), виконують міжнародні рейси для здійснення навігаційної діяльності чи перевезення пасажирів або вантажів за плату, використовуються для аварійно-пошукових та пошуково-рятувальних робіт за межами територіального моря (вод) України, члени екіпажів суден забезпечуються харчуванням замість добових.
У разі виникнення заборгованості із виплати сум інвалюти на харчування замість добових витрат здійснювати заходи з ліквідації заборгованості.
IV. РОБОЧИЙ ЧАС І ЧАС ВІДПОЧИНКУ
Сторони домовилися:
4.1. Установити нормальну тривалість робочого часу Працівників Підприємств 40 годин на тиждень.
4.2. Для Працівників встановлювати, як правило, п'ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями. При п'ятиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи (зміни, вахти), як правило, повинна бути однаковою. За наявності достатніх підстав інше може встановлюватися колективним договором Підприємства з дотриманням установленої в пункті 4.1. цієї Угоди тривалості робочого тижня.
4.3. В окремих підрозділах і на деяких видах робіт Підприємств, де за умовами виробництва (роботи) не може бути дотримана встановлена для цієї категорії Працівників щоденна або щотижнева тривалість робочого часу, допускається запровадження підсумованого обліку робочого часу. При цьому тривалість робочого часу за обліковий період повинна дорівнювати нормі робочого часу за цей період.
4.4. При підсумованому обліку робочого часу тривалість облікового періоду (місяць, квартал, півріччя, рік) встановлюється колективним договором Підприємства.
4.5. Максимальна тривалість щоденної роботи за підсумованим обліком робочого часу не повинна перевищувати 12 годин. За наявності письмової згоди Працівника допускається встановлення більшої тривалості щоденної роботи, якщо характер та умови праці передбачають періоди, коли Працівник перебуває на роботі у стані очікування часу початку виконання роботи та коли Працівник має можливість відпочивати протягом робочого часу.
4.6. Перелік категорій, професій та посад Працівників, які працюють за умовами підсумованого обліку робочого часу, умови застосування підсумованого обліку робочого часу визначається колективним договором Підприємства з урахуванням вимог нормативно-правових та інших актів у сфері праці.
4.7. Графіки виходу на роботу (зміну, вахту) за підсумованим обліком робочого часу затверджуються Роботодавцем, погоджуються з Профспілковим комітетом і доводяться до відома Працівників.
Роботодавці зобов'язуються:
4.8. Тривалість щоденної роботи (зміни, вахти) встановлювати згідно з Правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змін, вахт за погодженням з Профспілковими комітетами.
4.9. Особливості регулювання робочого часу і часу відпочинку Працівників плаваючого складу суден встановлювати у колективних договорах згідно з Положенням про робочий час і час відпочинку Працівників плаваючого складу суден Підприємств (Додаток № 6 до Угоди).
4.10. Не вилучати з робочого часу Працівників час приймання їжі, якщо за умовами виробництва Працівник не має права відлучатися з робочого місця та використати час обідньої перерви на свій розсуд.
4.11. У разі застосування рекомендацій Кабінету Міністрів України щодо перенесення вихідних та робочих днів не пізніше ніж за два місяці видавати накази (розпорядження) про перенесення вихідних та робочих днів на Підприємстві, погоджені з Профспілковими комітетами.
4.12. Надавати Працівникам щорічну основну відпустку тривалістю не менш як 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік, який відлічується з дня укладення трудового договору.
4.13. Встановлювати у колективних договорах конкретну тривалість:
4.13.1. Щорічної додаткової відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці Працівникам, зайнятим на роботах, пов'язаних із негативним впливом на здоров'я шкідливих виробничих факторів за Списком виробництв, цехів, професій і посад, затвердженим Кабінетом Міністрів України залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці та часу зайнятості Працівника в цих умовах.
4.13.2. Щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці:
- окремим категоріям Працівників, робота яких пов'язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров'я за Списком виробництв, робіт, професій і посад, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
- Працівникам з ненормованим робочим днем згідно із списками посад, робіт та професій, визначених колективним договором залежно від часу зайнятості Працівника в цих умовах.
4.14. Рекомендувати Підприємствам надавати Працівникам оплачувану міжнавігаційну (міжрейсову) відпустку за умови використання щорічної основної і додаткової відпусток, передбачених законодавством, та використання підсумованих днів відпочинку (для плавскладу суден) згідно з Додатком № 7 до Угоди у випадку установлення цього виду відпустки в колективних договорах.
Профспілки зобов'язуються:
4.15. Здійснювати громадський контроль за додержанням на Підприємствах законодавства про працю, зокрема щодо режиму робочого часу і часу відпочинку. У разі виявлення порушень вносити Роботодавцям подання про їх усунення.
4.16. Надавати Працівникам консультації та правову допомогу з питань законодавства про робочий час і час відпочинку.
V. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА ЗДОРОВ'Я
Мінінфраструктури зобов'язується:
5.1. Спільно з Профспілками розробити та погодити з Роботодавцями Галузеву програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на 2013 - 2017 роки, в якій передбачити відповідні заходи для підприємств морської галузі.
5.2. Інформувати Профспілки та Роботодавців про плани, накази та заходи з охорони праці, які здійснюються в галузі.
5.3. Щорічно розглядати за участю представників Профспілок та Роботодавців інформацію щодо стану умов праці, виробничого травматизму на Підприємствах, за підсумками розгляду вживати заходів щодо поліпшення роботи з охорони праці.
Роботодавці зобов'язуються:
5.4. Розробляти за участю сторін колективних договорів та включати до колективних договорів (у вигляді додатків до них) комплексні заходи щодо досягнення на Підприємствах встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійного захворювання, аваріям і пожежам, визначати обсяги та джерела фінансування зазначених заходів.
5.5. Передбачати витрати на охорону праці в обсягах не менше ніж встановлені законодавством про охорону праці.
5.6. Своєчасно проводити атестацію робочих місць за умовами праці з метою розроблення та реалізації організаційних і технічних заходів щодо поліпшення умов праці Працівників, а також для визначення їх права на надання пільг, доплат і компенсацій за роботу із шкідливими і важкими умовами праці.
5.7. Щорічно зменшувати на Підприємствах кількість працюючих в умовах, які не відповідають санітарно-гігієнічним нормам.
5.8. У повному обсязі забезпечувати Працівників відповідно до діючих норм спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту.
5.9. Надавати Працівникам, зайнятим на роботах з важкими і шкідливими умовами праці, пільги і компенсації, включаючи встановлення скороченого робочого часу, доплат і надбавок, надавати оплачувані перерви санітарно-оздоровчого призначення, додаткові оплачувані відпустки, забезпечувати Працівників лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними йому харчовими продуктами, милом, мийними та знешкоджувальними засобами в порядку, визначеному законодавством.
5.10. Забезпечити належні соціально-побутові умови Працівників (постійну роботу санітарно-побутових приміщень з гарантованим гарячим водопостачанням, організацією гарячого харчування тощо).
5.11. Забезпечити організацію і фінансування навчання з питань охорони праці керівних Працівників і спеціалістів, службові обов'язки яких пов'язані з організацією безпечного ведення робіт, а також обраних представників профспілкових організацій з питань охорони праці.
5.12. Створювати відповідні умови під час здійснення громадського контролю за станом охорони праці на виробничих об'єктах представниками Профспілкових комітетів, включаючи забезпечення транспортними засобами.
5.13. Забезпечити участь представників Профспілкових комітетів у комісіях Підприємств з:
- розслідування нещасних випадків;
- прийняття в експлуатацію нових об'єктів виробничого та соціального призначення, нових суден, виробничих дільниць і технологічного обладнання;
- перевірки знань з питань охорони праці;
- обстежень умов і стану безпеки праці на робочих місцях Працівників Підприємств.
5.14. Зберігати середній заробіток Працівникам під час проходження ними обов'язкових медичних оглядів та навчання з питань охорони праці.
5.15. Надавати членам екіпажів суден медичну допомогу, забезпечувати судна лікарськими засобами та інструментарієм, проводити навчання командного складу у відповідних медичних закладах для медичного обслуговування членів екіпажів на суднах або зберігати у штатних розкладах суднових лікарів.
5.16. Нести витрати, що пов'язані з наданням медичної допомоги членам екіпажів, які працюють під українським прапором, у період знаходження суден за кордоном, у випадках:
- перебування хворих у медичних закладах;
- надання медичної допомоги хворим на борту судна іноземними лікарями за рахунками відповідних медичних закладів;
- транспортування хворих та постраждалих від нещасних випадків у базовий порт.
5.17. Забезпечувати натуральними соками або сухим вином членів екіпажів суден у плаванні і знаходженні на ремонті у тропіках для компенсації втраченої рідини в організмі через високу температуру і вологість в межах норм на одну особу на добу, визначених у колективних договорах.
5.18. Оплачувати членам екіпажів суден роботи з прання спецодягу і суднової постільної білизни у випадках використання всіх комплектів білизни, що є на суднах відповідно до розцінок, встановлених у колективних договорах.
5.19. Вести облік і проводити розслідування випадків зникнення членів екіпажів суден і випадків їх смерті, у тому числі самогубств, що відбулися за наявності технічних, організаційних та психологічних факторів.
Профспілки зобов'язуються:
5.20. Забезпечувати здійснення громадського контролю за додержанням Роботодавцями вимог законодавства про охорону праці, виконанням необхідних профілактичних заходів, спрямованих на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасних випадків, професійних захворювань та інших випадків загрози життю або здоров'ю Працівників.
5.21. Забезпечити участь представників Профспілкових комітетів у роботі комісій із проведення атестації робочих місць за умовами праці.
5.22. Вносити Мінінфраструктури і державним органам нагляду відповідні подання у разі систематичного порушення Роботодавцем вимог нормативних актів з охорони праці та відмови усунення виявлених порушень.
5.23. Забезпечити участь представників Профспілки у розслідуванні нещасних випадків на виробництві та у розробленні заходів щодо їх запобігання.
5.25. Забезпечити навчання представників Профспілки з питань охорони праці, надавати консультації та безоплатну правову допомогу Працівникам та сім'ям загиблих на виробництві з питань охорони праці та соціального страхування від нещасних випадків.
5.26. Брати участь у роботі комісій з соціального страхування Підприємств під час вирішення питань щодо трудових рекомендацій, зокрема для працюючих інвалідів, призначення допомоги у разі тимчасової непрацездатності та розслідування обставин побутових травм Працівників.
Сторони домовилися:
5.27. За результатами атестації робочих місць за умовами праці вносити пропозиції до Мінсоцполітики з питань поліпшення пенсійного забезпечення Працівників Підприємств, надання додаткових відпусток, внесення змін і доповнень до діючого Списку № 1.
VI. СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ, ЗАДОВОЛЕННЯ ДУХОВНИХ ПОТРЕБ ПРАЦІВНИКІВ ПІДПРИЄМСТВ
Сторони домовилися:
6.1. Спільно здійснювати постійний моніторинг дотримання вимог ст. 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" стосовно відрахування Роботодавцями коштів Профспілковим комітетам на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу у розмірах, передбачених колективними договорами Підприємств.
6.2. Сприяти збільшенню чисельності Працівників та членів їх сімей, які оздоровлюються в санаторно-курортних закладах.
6.3. Сприяти запровадженню недержавного пенсійного забезпечення шляхом розроблення та реалізації галузевих програм недержавного пенсійного забезпечення Працівників Підприємств, внесення відповідних змін до колективних договорів, проведення цілеспрямованих інформаційних кампаній для роз'яснення Працівникам і Роботодавцям необхідності їх участі у недержавному пенсійному забезпеченні.
6.4. Рекомендувати передбачати у колективних договорах зобов'язання щодо соціального захисту пенсіонерів, які оформили пенсію на Підприємствах, інвалідів праці та сімей Працівників, загиблих на виробництві.
6.5. Сприяти залученню до занять народною творчістю Працівників і членів їх сімей на базі культурно-освітніх закладів та клубних формувань при Підприємствах.
6.6. Сприяти розвитку фізкультурно-спортивного руху на Підприємствах, залучати до систематичних занять різними формами фізичної культури та масового спорту Працівників, членів їх сімей.
6.7. Щороку вживати заходів, спрямованих на проведення оздоровчої кампанії серед дітей Працівників Підприємств. Максимально охоплювати оздоровчими заходами дітей, які потребують особливої соціальної уваги і підтримки.
6.8. Сприяти щорічному проведенню галузевих спартакіад та масових спортивних змагань з видів спорту (кросів, турнірів, регат тощо). Сприяти збереженню та розвитку об'єктів фізкультурно-спортивного призначення Підприємств.
6.9. Сприяти збереженню стаціонарної мережі дитячих оздоровчих закладів (дитячих таборів, центрів), які належать Підприємствам, та забезпечити умови перебування дітей в них, які б відповідали сучасним вимогам, та не допускати скорочення тривалості оздоровчих змін, визначеної законодавством.
Мінінфраструктури зобов'язується:
6.10. Сприяти активному залученню до народної творчості Працівників і членів їхніх сімей на базі культурно-освітніх закладів та формувань Підприємств.
Роботодавці зобов'язуються:
6.11. Розробити і затвердити заходи, спрямовані на створення умов для ефективного функціонування об'єктів соціально-культурного, медичного та спортивного призначення, що перебувають на балансі Підприємств.
6.12. Відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям (первинним профспілкам) Підприємств на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах і на умовах, передбачених колективними договорами цих Підприємств.
6.13. Колективні договори Підприємств можуть передбачати додаткові порівняно з чинним законодавством і цією Угодою гарантії та компенсації, соціально-побутові пільги, виходячи з економічних можливостей Підприємств, зокрема:
- матеріальну допомогу у разі тимчасової втрати працездатності через нещасний випадок на виробництві потерпілому Працівнику, крім допомоги по тимчасової непрацездатності, у розмірі втраченого заробітку за період непрацездатності;
- одноразову допомогу сім'ям Працівників, загиблих на виробництві, а також внаслідок смерті від професійного захворювання;
- одноразову допомогу сім'ям Працівників, померлих від загального захворювання або нещасного випадку в побуті, а також відшкодування (повне або часткове) витрат на поховання;
- матеріальну допомогу Працівникам при виході на пенсію у розмірі не менш ніж десять відсотків встановленої місячної тарифної ставки (окладу) за кожен рік роботи на Підприємстві;
- матеріальну допомогу Працівникам у разі звільнення у зв'язку зі змінами в організації виробництва та праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання Підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників;
- матеріальну допомогу Працівникам на оздоровлення у разі надання чергової відпустки в розмірі встановленої місячної тарифної ставки (окладу);
- одноразову винагороду до особистих ювілейних дат Працівників;
- щомісячну матеріальну допомогу жінкам, що перебувають у відпустці по догляду за дитиною;
- одноразову допомогу особам, звільненим після строкової служби із Збройних Сил України, які повернулись працювати на Підприємство;
- безвідсоткову позику на будівництво чи купівлю житла та інші соціально-побутові потреби Працівникам;
- оплату повністю або частково навчання Працівників або їх дітей в закладах професійно-технічної та вищої освіти;
- виділення один раз на рік побутового твердого палива Працівникам, які цього потребують, з оплатою не більш, ніж 50 відсотків вартості палива, а пенсіонерам, сім'ям загиблих на виробництві, одиноким матерям, багатодітним сім'ям - безкоштовно, враховуючи доставку;
- повну або часткову оплату лікування Працівників у стаціонарі, запровадження медичного страхування Працівників та їх сімей;
- додаткову відпустку Працівникам із збереженням середнього заробітку у випадках одруження, народження дитини, поховання не менше 3-х календарних днів;
- часткову компенсацію витрат на утримання дітей Працівників в дитячих дошкільних закладах, перебування в оздоровчих дитячих таборах (центрах), на придбання путівок в санаторії та бази відпочинку;
- тривалість робочого часу для осіб, які мають дітей віком до 14 років або дитину-інваліда, на одну годину на тиждень менше встановленої тривалості із збереженням розміру заробітної плати.
6.14. Рекомендувати включати до колективних договорів пункти щодо забезпечення:
- участі представників профспілкових організацій як виразників інтересів застрахованих осіб у роботі комісій із соціального страхування Підприємств;
- своєчасного і в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати в установленому законодавством порядку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за Працівників Підприємств;
- своєчасного оформлення документів особам, які працюють на Підприємствах, до призначення пенсії.
6.15. Забезпечувати безоплатно харчуванням членів екіпажів суден каботажного плавання транспортного, гідрографічного, службово-допоміжного та портового флоту, що знаходяться в експлуатації та ремонті, в тому числі в порту приписки або виплачувати їм відповідну грошову компенсацію таких витрат.
Добові норми витрат на ці цілі визначаються колективними договорами Підприємств.
Профспілки зобов'язуються:
6.16. Здійснювати громадський контроль за дотриманням Роботодавцями законодавства з питань соціального захисту Працівників.
6.17. Брати участь у вирішенні питань житлового та побутового обслуговування Працівників.
6.18. Надавати консультаційну та правову допомогу застрахованим особам у реалізації їх прав, визначених законодавством.
6.19. Проводити:
- огляди-конкурси на кращий культурно-освітній заклад Підприємств та кращого працівника цього закладу;
- фестивалі художньої самодіяльності та народної творчості аматорських колективів закладів культури Підприємств;
- спартакіади трудових колективів, змагання з окремих масових видів спорту тощо.
6.20. Забезпечувати щорічне оздоровлення і відпочинок дітей Працівників у дитячих оздоровчих таборах (центрах).
6.21. Брати участь у підготовці дитячих таборів (центрів) до літнього оздоровчого сезону та сприяти забезпеченню ефективної роботи цих оздоровчих закладів.
6.22. Проводити щорічно галузевий огляд роботи Профспілкових комітетів і трудових колективів на кращу організацію оздоровлення і відпочинку дітей та підлітків.
6.23. Організовувати щорічно новорічно-різдвяні свята для дітей.
6.24. Ініціювати вирішення питань передачі об'єктів соціальної сфери з балансу Підприємств на баланс Профспілкових комітетів.
VII. РОБОТА З МОЛОДДЮ
Роботодавці зобов'язуються:
7.1. Спрямовувати зусилля на дотримання та розширення прав і гарантій молодих Працівників щодо соціально-економічного захисту, професійного зростання, гідного рівня заробітної плати.
7.2. У разі необхідності організовувати навчання, стажування та обмін досвідом молодих фахівців Підприємств в профільних учбових закладах та на аналогічних підприємствах за кордоном з метою підтримання світового освітнього рівня національних фахівців та технічного і технологічного рівня вітчизняних Підприємств, укладати договори між учбовими закладами та Підприємствами про співробітництво, зокрема щодо організації практики для студентів. Сприяти розробці механізму надання гарантованого першого робочого місця.
7.3. Сприяти створенню умов для навчання молодих працівників безпосередньо на робочому місці, здійсненню в робочому процесі наставництва із залученням висококваліфікованих кадрових робітників.