МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД, ТЕРИТОРІЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.09.2023 № 882 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 листопада 2023 р.
за № 2008/41064
Про затвердження Правил проведення аварійно-рятувальних робіт на повітряному транспорті
Відповідно до статей 82, 113 Повітряного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2012 року № 1037 "Про заходи щодо вдосконалення організації та проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування", підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до стандартів та рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила проведення аварійно-рятувальних робіт на повітряному транспорті, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 15 грудня 2005 року № 947 "Про затвердження Положення про медичний пункт аеровокзалу цивільної авіації України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31 січня 2006 року за № 84/11958;
наказ Міністерства інфраструктури України від 07 травня 2013 року № 286 "Про затвердження Правил аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів у цивільній авіації України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24 травня 2013 року за № 809/23341.
3. Департаменту дорожніх і авіаційних перевезень, розвитку туризму та безпеки на транспорті забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра С. Деркача.
Виконувач обов’язків Міністра | В. Шкураков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
розвитку громад, територій
та інфраструктури України
28 вересня 2023 року № 882
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 листопада 2023 р.
за № 2008/41064
ПРАВИЛА
проведення аварійно-рятувальних робіт на повітряному транспорті
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають порядок організації і проведення аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів, АРР на території аеродромів/вертодромів та в районі відповідальності цих аеродромів за пошук і рятування, на яких здійснюється комерційна експлуатація повітряного транспорту.
2. Ці Правила поширюються на фізичних та юридичних осіб незалежно від форми власності та підпорядкування, на яких покладено аварійно-рятувальне та протипожежне забезпечення польотів ЦА України.
3. У цих Правилах скорочення мають такі значення:
АП - авіаційна подія;
АПР - авіаційний пошук і рятування;
АРК - аварійно-рятувальна команда;
АРР - аварійно-рятувальні роботи;
ГАКЦПР - Головний авіаційний координаційний центр пошуку та рятування;
ГУ ДСНС - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
ДМРКЦ - Державний морський рятувально-координаційний центр;
ДСА - диспетчерська служба аеродрому;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
КЦПР ЦА - Координаційний центр пошуку та рятування цивільної авіації;
НБРТ - Національне бюро розслідувань на транспорті;
НПРГ - наземна пошуково-рятувальна група;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ПС - повітряне судно;
РДЦ - районний диспетчерський центр;
РНПЗ - рівень необхідного пожежного захисту;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
ЦА - цивільна авіація;
ЦДС - центральна диспетчерська служба уповноваженого органу з питань ЦА;
NOTAM - повідомлення для пілотів, що розсилається засобами електрозв’язку і містить інформацію про введення в дію, стан або зміну будь-якого аеронавігаційного обладнання, обслуговування та правил аеронавігаційного обслуговування чи інформацію про небезпеку, своєчасне попередження про які має важливе значення для персоналу, пов’язаного з виконанням польотів.
4. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
аварійна ситуація - стан, який характеризується відхиленням від нормальних умов життя і діяльності людей, що призвів (може призвести) до загрози життю та здоров’ю людей, руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів;
аварійна стадія - загальний термін, який означає в різних обставинах стадію невизначеності, стадію тривоги або стадію лиха;
аварійне оповіщення - передача повідомлення про аварійну ситуацію органу, який може надати допомогу або координувати її надання;
аварійно-рятувальна команда - нештатне формування, що створюється експлуатантом аеродрому/вертодрому та має спеціальну підготовку і оснащено засобами, устаткуванням і обладнанням для швидкого та ефективного проведення пошукових та АРР;
аварійно-рятувальне та протипожежне забезпечення польотів - комплекс заходів з дотримання встановлених правил і нормативів (норм), спрямованих на підготовку, утримання на належному рівні готовності та залучення до дій аварійно-рятувальних сил і засобів для пошуку та рятування пасажирів, членів екіпажу, а також гасіння пожеж, що виникли під час АП на території аеродромів/вертодромів та в районі відповідальності аеродромів ЦА за пошук і рятування;
аварійно-рятувальні засоби - технічні засоби спеціального призначення (засоби зв’язку, техніка, обладнання, спорядження, матеріали, відео-, кіно-, фотоматеріали з технології проведення АРР, програмні продукти і бази даних та інші засоби), які використовуються під час проведення АРР;
аварійно-рятувальні роботи - роботи, спрямовані на пошук, рятування і захист людей (зокрема, надання їм домедичної та екстреної медичної допомоги), локалізацію зони впливу небезпечних чинників, що потребують залучення працівників, які мають спеціальну підготовку, засоби індивідуального захисту та оснащення;
"Відбій" - сигнал оповіщення для припинення дій під час аварійних ситуацій з ПС, дій АРК, які виконувалися за сигналом "Готовність" або "Тривога", або завершення АРР;
видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися - загальний термін, який означає в різних обставинах:
видалення ПС - для ПС, що втратило здатність самостійно рухатися або такий рух неможливий за допомогою звичайних буксирувальних засобів;
витягування ПС - під час викочування ПС за межі ЗПС або руліжної доріжки, в результаті чого ПС загрузло в м’якому ґрунті або снігу та отримало незначні пошкодження або не має взагалі таких;
евакуація ПС - для ПС, що в результаті АП отримало значні пошкодження та фюзеляж не підлягає відновленню;
"Готовність" - сигнал оповіщення для АРК, коли до очікуваної посадки ПС, яке зазнає лиха, залишається більш як 30 хвилин;
Координаційний центр пошуку і рятування - орган, який забезпечує координацію проведення пошуково-рятувальних операцій у межах району пошуку і рятування та сприяння ефективній організації роботи пошуково-рятувальної служби;
наземна пошуково-рятувальна група - група, яка укомплектована підготовленим персоналом і оснащена устаткуванням, придатним для проведення пошукових та АРР у межах району відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування;
район відповідальності аеродрому цивільної авіації за пошук і рятування - територія (місцевість, водна поверхня), яка охоплює територію аеродрому та прилеглу територію за межами аеродрому і встановлена планом заходів на випадок аварійної обстановки на аеродромі (Аварійний план аеродрому). Район відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування визначається з урахуванням умов використання та експлуатації аеродрому, можливостей взаємодії з місцевими організаціями (підприємствами ЦА) щодо виконання пошуку та АРР та встановлюється відповідно до пункту 3 розділу І Правил авіаційного пошуку і рятування в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 16 березня 2015 року № 279, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 01 квітня 2015 року за № 364/26809 (далі - Правила авіаційного пошуку і рятування в Україні);
сертифікат відповідності - документ, який підтверджує, що продукція, послуги, система управління якістю, система екологічного менеджменту, персоналу відповідають установленим вимогам законодавства та нормативних документів;
служба аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення - структурний підрозділ експлуатанта аеродрому/вертодрому для здійснення функцій аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів, пожежної безпеки, АРР на території аеродромів/вертодромів ЦА та у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування;
стаціонарний аварійний оперативний центр - орган управління на аеродромі/вертодромі, укомплектований підготовленим персоналом та оснащений необхідними засобами зв’язку, оповіщення, оргтехнікою та інформаційною документацією, що створений з метою здійснення керівництва та координації АРР на аеродромі/вертодромі та районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування під час ліквідації наслідків АП;
"Тривога" - сигнал оповіщення для АРК, коли АП трапилась раптово або до очікуваної посадки ПС, що зазнає лиха, залишається менш як 30 хвилин.
Інші терміни, що використовуються у цих Правилах, вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України та Правилах авіаційного пошуку і рятування в Україні.
II. Аварійно-рятувальне та протипожежне забезпечення польотів
1. Аварійно-рятувальне та протипожежне забезпечення польотів на аеродромі/вертодромі та в районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування охоплює:
підготовку відповідальних посадових осіб до організації аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів;
планування заходів для гасіння пожеж;
планування заходів для виконання пошуку та АРР;
організацію чергування АРК, засобів та органів управління ними;
організацію зв’язку та оповіщення про лихо з ПС;
організацію та виконання пошуку;
організацію та виконання АРР і гасіння пожеж;
організацію технічного оснащення наземних АРК сучасними засобами рятування;
організацію технічного оснащення пожежно-рятувального підрозділу сучасною пожежно-рятувальною технікою, вогнегасними речовинами, спеціальним аварійно-рятувальним спорядженням;
проведення спеціальної підготовки особового складу АРК та органів управління.
2. Регулювання аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів, а також координація спільних дій з іншими органами державної влади здійснюються уповноваженим органом з питань ЦА.
Оперативним органом управління, який здійснює координацію дій сил і засобів ЦА під час проведення АПР, є КЦПР ЦА.
Уповноважений орган з питань ЦА забезпечує цілодобове функціонування КЦПР ЦА.
3. Аварійно-рятувальне та протипожежне забезпечення польотів на аеродромі/вертодромі та в районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування організовується експлуатантом аеродрому/вертодрому через службу аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення відповідно до наказу по підприємству.
4. Служба аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення є структурним підрозділом експлуатанта аеродрому/вертодрому та знаходиться під адміністративним контролем управління аеродрому/вертодрому, яке повинно забезпечити організацію, оснащеність, укомплектованість, навчання персоналу та виконання функцій за призначенням.
Служби аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення діють відповідно до положень про них, що затверджуються керівником експлуатанта аеродрому/вертодрому та погоджуються з відповідними територіальними органами ДСНС в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - територіальні органи ДСНС).
5. До складу пошуково-рятувальних сил і засобів ЦА входять:
органи управління силами і засобами ЦА для проведення пошуку і АРР (КЦПР ЦА, штаб операції з АПР);
повітряні пошуково-рятувальні групи;
чергові пошуково-рятувальні ПС;
АРК підприємств ЦА;
НПРГ;
пересувні пункти управління (засоби радіозв’язку).
III. Організація планування аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів
1. Організація аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів у ЦА передбачає планування заходів щодо пошуку та виконання АРР до, під час та після АП, координацію дій експлуатантів ПС, установ, організацій та підприємств, які взаємодіють, координаційних центрів, служб, АРК під час проведення пошуку та виконання АРР.
2. Експлуатантом аеродрому/вертодрому розробляється план заходів на випадок аварійної обстановки на аеродромі/вертодромі (Аварійний план аеродрому/вертодрому) (далі - План заходів на випадок аварійної обстановки), який повинен містити:
аварійні ситуації з ПС;
аварійні ситуації, що не мають відношення до ПС;
надзвичайні ситуації у сфері охорони здоров’я;
поєднання цих аварійних ситуацій.
До аварійних ситуацій з ПС належать:
АП на аеродромі/вертодромі;
АП за межами аеродрому/вертодрому:
на суші,
на воді;
інцидент з ПС у польоті (очікувана аварійна посадка ПС);
інцидент з ПС на землі;
інцидент з ПС, пов’язаний із диверсією, включно із загрозою застосування вибухових пристроїв;
інцидент з ПС, пов’язаний з актом незаконного втручання.
Аварійні ситуації, що не мають відношення до ПС:
пожежі в будівлях та на відкритій місцевості;
диверсії, включно із загрозою застосування вибухових пристроїв у будівлях;
стихійні лиха;
випадки, пов’язані з небезпечними вантажами;
випадки, що вимагають надання домедичної та екстреної медичної допомоги.
Надзвичайні ситуації у сфері охорони здоров’я:
масові отруєння (харчові, хімічні, радіологічні та інші);
епідемії (епізоотія, епіфітотія тощо);
виявлення особливо небезпечної інфекції;
інші ситуації.
Змішані аварійні ситуації, в яких залучені:
ПС/будівля;
ПС/засоби для заправки паливом;
ПС/ПС.
План заходів на випадок аварійної обстановки затверджується керівником експлуатанта аеродрому/вертодрому та погоджується з територіальним органом ДСНС.
План заходів на випадок аварійної обстановки передбачає координацію дій, які виконуються під час виникнення АП та надзвичайних ситуацій на аеродромі/вертодромі та в районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування.
План заходів на випадок аварійної обстановки повинен містити:
перелік обов’язків адміністрації аеродрому/вертодрому у разі аварійних ситуацій;
список номерів контактних телефонів та перелік каналів зв’язку з посадовими особами та аварійно-рятувальними підрозділами, службами, які залучаються до дій під час АП, або події, пов’язаній з актом незаконного втручання;
організацію стаціонарного аварійного оперативного центру (штабу операції з АПР) і пересувного командного пункту у разі виникнення аварійних ситуацій на аеродромі/вертодромі;
дії підрозділів АРК (служб) експлуатанта аеродрому/вертодрому під час виникнення аварійних ситуацій;
завдання та обов’язки кожної організації (підрозділу), стаціонарного аварійного оперативного центру і пересувного командного пункту для всіх видів аварійних ситуацій;
карту аеродрому/вертодрому та карту району відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування з нанесеною координатною сіткою;
функції органів ОПР в аварійних ситуаціях;
порядок залучення аварійно-рятувальних служб і ресурсів єдиної системи проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування, єдиної державної системи цивільного захисту та Національної системи пошуку і рятування на морі (далі - взаємодієві аварійно-рятувальні сили) відповідно до планів взаємодії з ГУ ДСНС під час проведення АПР та/або плану взаємодії з відповідним ДМРКЦ при проведенні АПР.
Експлуатанту аеродрому у разі визначення можливих варіантів АРР необхідно проводити оцінку зон заходу на посадку та вильоту в межах 1000 м від порога ЗПС, включно з аналізом відповідних ресурсів, які необхідно залучати до проведення АРР. У процесі розгляду таких варіантів дій та визначення маршрутів руху і під’їзду слід враховувати особливості навколишнього середовища, зокрема топографію і стан поверхні, варіанти доступу для пожежогасіння та рятування, можливість залучення взаємодієвих аварійно-рятувальних сил та необхідних аварійно-рятувальних засобів, зокрема з інших організацій, про що вказується в Плані заходів на випадок аварійної обстановки.
У Плані заходів на випадок аварійної обстановки визначається порядок періодичної перевірки відповідності цього плану встановленим вимогам шляхом проведення повномасштабних навчань, порядок аналізу результатів навчань або ліквідації фактичної аварійної ситуації з метою підвищення його ефективності.
Невід’ємною частиною Плану заходів на випадок аварійної обстановки є оперативний план пожежогасіння на ПС, розроблений з урахуванням типів ПС, які виконують польоти на цьому аеродромі/вертодромі.
Оперативний план пожежогасіння на ПС повинен містити:
характеристику аеродрому/вертодрому, включно з кількістю ЗПС та їх категорії за РНПЗ, кількість аварійно-рятувальних станцій, їх розміщення, пожежне водозабезпечення та схему і характеристику аварійно-під’їзних доріг до ЗПС та аеродрому/вертодрому;
склад протипожежних сил і засобів;
розрахунок можливостей щодо ліквідації пожежі на ПС аварійно-рятувальних сил і засобів, передбачених планом взаємодії;
порядок зв’язку та оповіщення під час виникнення пожежі на ПС;
порядок дії особового складу пожежно-рятувального підрозділу АРК під час гасіння пожежі на ПС;
рекомендації щодо гасіння пожежі на ПС.
Додатки до оперативного плану пожежогасіння на ПС:
схема розташування пожежних автомобілів та інших засобів пожежогасіння для різних типів локалізації пожежі на ПС;
заходи з безпеки під час гасіння пожеж на ПС і рятування пасажирів та екіпажу;
схеми ПС із зазначенням основних і аварійних виходів, місць прорубування фюзеляжу, розміщення бортового аварійно-рятувального обладнання, паливних баків, агрегатів, електросхеми та кисневого обладнання.
Експлуатантом аеродрому/вертодрому окремим додатком до Плану заходів на випадок аварійної обстановки розробляється План надання допомоги сім’ям постраждалих внаслідок АП, яким передбачено надання допомоги сім’ям постраждалих під час АП (членам екіпажу та пасажирам).
План надання допомоги сім’ям повинен враховувати наступні чинники:
одержувачі допомоги сім’ям;
форми допомоги, що надається сім’ям;
сторони, які надають допомогу сім’ям;
періодичний перегляд і апробація цього плану.
3. Експлуатант аеродрому/вертодрому спільно розробляє плани взаємодії:
з ГУ ДСНС під час проведення АПР (розробляється з ГУ ДСНС, адміністративні території яких входять до меж району відповідальності аеродрому ЦА за пошуку і рятування) за формою, визначеною Правилами авіаційного пошуку і рятування в Україні;
з ДМРКЦ (МРКПЦ) під час проведення АПР (розробляється у разі, якщо район відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування охоплює морську акваторію) за формою, визначеною Правилами авіаційного пошуку і рятування в Україні.
4. Експлуатант ПС розробляє План реагування на аварійні (надзвичайні) ситуації. Розділ Плану реагування на аварійні (надзвичайні) ситуації, що містить події з ПС експлуатанта, повинен бути скоординований з Планом заходів на випадок аварійної обстановки та погоджений керівником експлуатанта аеродрому/вертодрому. Експлуатант ПС надає копію Плану реагування на аварійні (надзвичайні) ситуації експлуатанту аеродрому/вертодрому базування.
5. На випадок виникнення необхідності видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися в межах льотного поля аеродрому/вертодрому, розробляється план видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися, який затверджується керівником експлуатанта аеродрому/вертодрому. Цей план повинен враховувати характеристики ПС та процедури видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися для ПС, які виконують польоти на цьому аеродромі/вертодромі, та містити:
перелік обов’язків керівного складу експлуатанта аеродрому/вертодрому та експлуатанта ПС щодо організації та безпосереднього видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися з визначенням відповідальних осіб (координатора робіт з видалення ПС та керівника робіт з видалення ПС);
підготовчі заходи до проведення видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися з визначенням необхідного устаткування, транспортних засобів, можливості їх пересування територією аеродрому/вертодрому;
розмежування дій служб експлуатанта аеродрому/вертодрому та експлуатанта ПС під час видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися ПС;
можливі способи видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися;
перелік наявного устаткування для виконання робіт з видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися на аеродромі/вертодромі;
заходи щодо забезпечення необхідного устаткування для виконання робіт з видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися, з інших аеродромів/вертодромів та установ, організацій і підприємств;
підготовку та оснащення персоналу, який передбачається залучати до виконання робіт з видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися;
заходи безпеки під час роботи з устаткуванням, механічними засобами та виконання робіт із видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися.
Процедури з видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися, для ПС, які виконують польоти на цьому аеродромі/вертодромі, розробляються експлуатантом ПС та викладаються окремим розділом до плану видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися.
6. На аеродромі/вертодромі керівником експлуатанта аеродрому/вертодрому на кожну зміну розробляється змінний план чергування аварійно-рятувальних сил та засобів, у якому вказуються координатор операції з АПР на аеродромі/вертодромі, координатор на місці проведення робіт, склад чергових аварійно-рятувальних сил та засобів на зміну, зокрема склад підрозділів АРК, НПРГ, наявні засоби зв’язку та оповіщення, кількість та марки спецтранспорту, який передбачено залучати до виконання АРР.
7. На аеродромі/вертодромі відпрацьовуються заходи з виявлення місця АП в районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування, і прибуття до нього підрозділів АРК у найкоротший строк з доставкою необхідного аварійно-рятувального та медичного обладнання.
Експлуатантом аеродрому/вертодрому розробляються відповідні карти (графічний план) з нанесеною координатною сіткою території аеродрому/вертодрому і району відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування, з позначенням під’їзних шляхів, місць зустрічі підрозділів АРК, зон зосередження підрозділів АРК, джерел водопостачання, розташування медичних закладів й іншою необхідною інформацією для проведення пошуку та АРР. Екземпляри таких карт повинні бути в пункті управління повітряним рухом на аеродромі/вертодромі, у всіх підрозділах АРК, аварійно-рятувальних і пожежних автомобілях, в органах управління сил і засобів, які залучаються до виконання пошукових та АРР.
IV. Організація протипожежного забезпечення польотів
1. Протипожежне забезпечення польотів охоплює заходи, спрямовані на гасіння пожеж ПС, які виникли під час аварійних або надзвичайних подій на території аеродромів/вертодромів ЦА, з метою створення умов для рятування людей, які знаходяться на борту цих ПС.
2. Організація протипожежного забезпечення польотів на аеродромі/вертодромі передбачає:
визначення категорії аеродрому/вертодрому за РНПЗ;
оснащення сучасною аеродромною пожежно-рятувальною технікою, засобами для гасіння пожеж, аварійно-рятувальним спорядженням, вогнегасними речовинами, підтримання їх у належному стані та постійній готовності до застосування;
будівництво аварійно-рятувальних станцій на достатній відстані від ЗПС для своєчасного та швидкого розгортання для застосування пожежно-рятувальних сил і засобів;
утворення пожежно-рятувальних підрозділів, якісний підбір персоналу цих підрозділів та їх підготовку;
створення на підприємствах ЦА пожежно-рятувальних підрозділів (за необхідності) для забезпечення добровільної пожежної охорони (далі - ДПО);
організацію постійного спостереження за зльотом та посадкою ПС черговим персоналом пожежно-рятувального підрозділу;
організацію надійного оповіщення та чіткої взаємодії пожежно-рятувального підрозділу з іншими пожежно-рятувальними підрозділами;
високу готовність і професійну підготовку персоналу пожежно-рятувального підрозділу (членів ДПО);
удосконалення методів і тактики гасіння пожеж на ПС наявними в ЦА засобами пожежогасіння.
3. Аеродрому встановлюється категорія за РНПЗ шляхом визначення категорії за РНПЗ кожної ЗПС залежно від розмірів ПС, які виконують польоти на цьому аеродромі, згідно з додатком 1 до цих Правил, та частоти польотів.
4. На вертодромі категорія за РНПЗ встановлюється шляхом визначення категорії за РНПЗ залежно від розмірів вертольотів, які виконують польоти на цьому вертодромі, згідно з додатком 2 до цих Правил, незалежно від частоти таких польотів.
Якщо вертольоти виконують польоти на аеродромі, призначеному для використання літаками, категорія РНПЗ аеродрому має відповідати вимогам до вертольотів найбільших габаритних розмірів (максимальна довжина фюзеляжу та максимальна ширина фюзеляжу), які використовують цей аеродром.
5. Інформація про встановлену категорію аеродрому/вертодрому за РНПЗ надається службам аеронавігаційної інформації та органам ОПР на аеродромі/вертодромі.
У разі зміни категорії за РНПЗ на аеродромі/вертодромі через органи ОПР надається відповідна інформація для пілотів ПС. Повідомлення про зміну категорії за РНПЗ надається навіть якщо це робиться на короткий строк, але відомо, що зміна категорії аеродрому/вертодрому за РНПЗ може вплинути на рух ПС на цьому аеродромі/вертодромі.
Зміна категорії за РНПЗ може бути пов’язана зі зміною кількості вогнегасних речовин, аеродромних пожежних автомобілів або кількості персоналу зі складу пожежно-рятувального підрозділу АРК тощо.
Зміну категорії за РНПЗ необхідно відображати присвоєнням нової наявної на аеродромі/вертодромі категорії за РНПЗ.
6. На аеродромі та вертодромі на рівні поверхні повинні бути пожежні автомобілі, які рекомендовані для гасіння пожеж на ПС. Норми забезпечення аеродромів ЦА аеродромними пожежними автомобілями та вогнегасними речовинами повинні відповідати нормам, наведеним у додатку 3 до цих Правил.
На вертодромах на рівні поверхні мінімальна кількість вогнегасних речовин повинна бути не меншою ніж у даних, зазначених у таблиці 3 додатка 3 до цих Правил.
На вертодромах, які підняті над поверхнею, мінімальна кількість вогнегасних речовин повинна бути не меншою ніж у даних, зазначених у таблиці 4 додатка 3 до цих Правил.
7. На аеродромі залежно від категорії кожної ЗПС за РНПЗ, на вертодромі залежно від РНПЗ, знаходиться нормативний запас вогнегасної речовини, який одночасно доставляється пожежними автомобілями до місця АП. На аеродромі/вертодромі постійно повинні зберігатися щонайменше двократний по відношенню до нормативного резервний запас піноутворювача та додаткові вогнегасні речовини для гасіння пожеж на ПС. Резервний запас піноутворювача та додаткових вогнегасних речовин зберігаються в приміщенні аварійно-рятувальної станції.
8. Розміщення аварійно-рятувальної(их) станції (станцій) на аеродромі повинно забезпечувати огляд льотного поля та розгортання пожежно-рятувального підрозділу в кінці кожної ЗПС за оптимальних умов видимості і стану поверхні доріг за час, що не перевищує трьох хвилин для першого(их) пожежного(их) автомобіля(ів) і чотирьох хвилин для наступних.
Розміщення аварійно-рятувальної(их) станції (станцій) повинно передбачати прямий та зручний під’їзд аварійно-рятувальних і протипожежних засобів у зону ЗПС з мінімальною кількістю поворотів.
Розміщення аварійно-рятувальної(их) станції (станцій) на вертодромі на рівні поверхні повинно забезпечувати розгортання пожежно-рятувального підрозділу за оптимальних умов видимості і стану поверхні доріг у будь-якій частині вертодрому за час, що не перевищує двох хвилин.
Часом розгортання вважається період часу від початкового виклику пожежно-рятувального підрозділу до моменту, коли розгортається(ються) перший(і) транспортний(і) засіб (засоби), який(які) забезпечує(ють) подачу піни за умови норми витрати, що становить 50% від норми витрати, зазначеної в таблицях 1, 3 додатка 3 цих Правил.
9. Аварійно-під’їзні дороги повинні забезпечувати доступ до аеродрому/вертодрому там, де характер місцевості дозволяє прокладати ці дороги, щоб звести до мінімуму час розгортання пожежно-рятувального підрозділу.
Аварійно-під’їзні дороги повинні бути придатними до експлуатації за будь-яких погодних умов та витримувати навантаження великих аеродромних пожежних автомобілів та інших транспортних засобів, які будуть ними рухатися. Необхідно передбачити достатній запас висоти для проїзду крупногабаритних транспортних засобів.
Доступ в зону заходження на посадку на відстані 1000 м від порогу ЗПС або від порогу ЗПС до меж території аеродрому, огородженої парканом, забезпечується за рахунок установлення воріт аварійного виїзду або шлагбаумів, можливість відкриття яких гарантована для аварійно-рятувальних сил та засобів.
10. Для гасіння пожежі та проведення АРР на ПС, об’єктах на території аеродромів/вертодромів ЦА створюється пожежно-рятувальний підрозділ зі складу пожежної охорони служби аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення, який входить до складу АРК аеродрому/вертодрому.
11. Пожежно-рятувальний підрозділ оснащується пожежно-рятувальною технікою, вогнегасними речовинами, спеціальним аварійно-рятувальним спорядженням на аеродромі відповідно до категорії кожної ЗПС за РНПЗ, на вертодромі відповідно до РНПЗ вертодрому.
12. На період польотів на аварійно-рятувальній(их) станції (станціях) організовується чергування персоналу пожежно-рятувального підрозділу караулу для постійного спостереження за зльотом, посадкою та рулінням ПС на аеродромі/вертодромі.
Чергові забезпечуються оптичними засобами спостереження та засобами зв’язку для оповіщення у разі АП або пожежі.
13. На кожному підприємстві ЦА створюється система оповіщення у разі виникнення пожежі та АП. Система оповіщення передбачає наявність засобів для оголошення аварійних сигналів для усіх підрозділів АРК одночасно. На аварійно-рятувальній(их) станції (станціях) передбачається наявність засобів звукової сигналізації для оголошення сигналу тривоги, наявність прямого зв’язку з аеродромно-диспетчерською вишкою органу ОПР аеродрому. Для керівництва АРР, виклику додаткових аварійно-рятувальних сил, зв’язку з пошуково-рятувальними ПС передбачається оснащення відповідними засобами телефонного та радіозв’язку.
Переговори через канали прямого зв’язку та радіообміну під час виконання АРР на аеродромі та в районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування підлягають автоматичному запису засобами об’єктивного контролю.
14. З метою перевірки ефективності Плану заходів на випадок аварійної обстановки, підтримання високого рівня підготовки, забезпечення контролю за підготовкою підрозділів АРК, пошукових та аварійно-рятувальних сил, що взаємодіють, передбачаються заходи з відповідних тренувань та навчань.
15. Місця стоянок ПС на період наземного обслуговування ПС оснащуються первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) з розрахунку не менше одного вогнегасника на дві стоянки. Вогнегасник повинен мати запас вогнегасної речовини не менше 40 кг і можливість переміщення і приведення в дію одною людиною. Допускається заміна одного вогнегасника декількома, сумарний запас вогнегасної речовини в яких не менше 40 кг.
Місця стоянок ПС забезпечуються засобами для швидкого виклику та оповіщення пожежно-рятувального підрозділу у разі виникнення пожежі або значного розлиття палива.
Експлуатант аеродрому/вертодрому та обслуговувальні компанії забезпечують проходження періодичної підготовки персоналу аеропортових служб та обслуговувальних компаній щодо дій під час виникнення пожежі на ПС, будівлях (спорудах), місцях стоянок ПС, на території аеродрому/вертодрому та користування вогнегасниками.
16. З метою удосконалення методів і тактики гасіння пожеж на ПС наявними в ЦА засобами пожежогасіння повинні бути обладнані навчально-тренувальні полігони для проведення навчань та тренувань пожежно-рятувального підрозділу з урахуванням типів ПС, аварійно-рятувального та протипожежного обладнання, що використовується на цьому аеродромі/вертодромі.
V. Організація чергування пошукових та аварійно-рятувальних сил засобів ЦА та органів управління ними
1. Для забезпечення пошуку і рятування ПС, які зазнали лиха, організовується чергування:
персоналу зміни КЦПР ЦА;
органів ОПР;
стаціонарних аварійних оперативних центрів;
пошуково-рятувальних ПС ЦА;
АРК аеродромів ЦА, зазначених у пункті 4 цього розділу.
2. Управління (координація дій) силами та засобами ЦА, які залучаються до пошуку та АРР, може здійснюватися:
черговим персоналом (диспетчером) КЦПР ЦА;
керівником підприємства ЦА;
стаціонарним аварійним оперативним центром, штабом операції з АПР, ДСА;
координатором операції з АПР;
координатором на місці проведення робіт;
керівником гасіння пожежі.
3. Чергування пошуково-рятувальних ПС ЦА для проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування здійснюється відповідно до законодавства.
4. Для аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення на кожному аеродромі/вертодромі незалежно від форми власності та підпорядкування утворюється АРК, яка складається із чергових підрозділів (головних та допоміжних), що формуються з персоналу структурних підрозділів, наявних на підприємстві ЦА, персоналу підприємств, установ, організацій та підрозділів, які залучаються відповідно до законодавства України, а саме:
головні підрозділи:
пожежно-рятувальний;
водно-рятувальний (за необхідності);
медичний;
допоміжні підрозділи:
наземного обслуговування;
обслуговування пасажирів;
аеродромний;
РТЗ;
спеціального транспорту;
авіаційної безпеки.
З персоналу підрозділів АРК формується НПРГ, яка за потреби виїжджає за межі території аеродрому для проведення пошуку, гасіння пожеж та АРР.
Головним завданням АРК є рятування пасажирів і членів екіпажу, цінного обладнання і вантажу, а за можливості - й авіаційної техніки.
Нормативи чисельності АРК на аеродромах/вертодромах ЦА України визначаються згідно з додатком 4 до цих Правил.
Склад та укомплектованість АРК та НПРГ, строки чергування АРК на аеродромі затверджуються щороку наказом керівника експлуатанта аеродрому.
На аеродромі має бути в наявності аварійно-рятувальний автомобіль, підібраний із врахуванням географічних і кліматичних умов місцевості, для проведення пошукових і АРР у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування, і такий, що забезпечує доставку НПРГ і аварійно-рятувального спорядження до місця події.
Перелік основного аварійно-рятувального спорядження для проведення пошуку та АРР на аеродромі/вертодромі визначається згідно з додатком 5 до цих Правил.
5. З метою здійснення загального управління (координації дій) аварійно-рятувальними та іншими невідкладними роботами наказом керівника експлуатанта аеродрому/вертодрому (далі - аеродром) призначається координатор операції з АПР на аеродромі, який під час проведення АРР повинен носити жилет оранжевого кольору з написом "Адміністрація аеродрому".
6. Керівник експлуатанта аеродрому призначає координатора на місці проведення робіт, як правило, начальника зміни - керівника рятувального підрозділу, який функціонально підпорядковується координатору операції з АПР на аеродромі.
Координатор на місці проведення робіт на аеродромі повинен носити жилет червоного кольору з написом "Координатор на місці АРР".
7. Керівниками підрозділів АРК на аеродромі призначаються відповідні начальники змін, які на період чергування разом зі своїми черговими підрозділами функціонально підпорядковуються координатору на місці проведення робіт.
8. З метою забезпечення координації операції з АПР, АРР на аеродромі функціонує стаціонарний аварійний оперативний центр.
За потреби керівник експлуатанта аеродрому (координатор операції з АПР на аеродромі) формує штаб операції з АПР, яким керує координатор операції з АПР на аеродромі. До штабу включається начальник служби аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення.
З метою здійснення керівництва АРР під час ліквідації наслідків АП на місці події застосовується пересувний командний пункт, який розміщується на транспортному засобі підвищеної прохідності.
9. Пожежно-рятувальний підрозділ укомплектовується персоналом пожежно-рятувального караулу (зміни) пожежної охорони служби аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення підприємства ЦА, забезпечується спеціальним одягом, необхідними засобами індивідуального захисту, спеціальним спорядженням для виконання своїх функцій.
Увесь персонал пожежно-рятувального підрозділу повинен пройти спеціальну підготовку з надання домедичної допомоги постраждалим.
10. Керівники експлуатантів аеродромів забезпечують страхування персоналу служби аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення, який залучається до проведення АРР відповідно до законодавства України.
11. Для забезпечення оперативності та ефективності пожежно-рятувального підрозділу персонал, пожежні автомобілі, спеціальне і протипожежне обладнання та інші аварійно-рятувальні засоби повинні розміщуватися на аеродромі в приміщенні аварійно-рятувальної(их) станції (станцій).
12. На аеродромах, де зліт та заходження на посадку здійснюються над водною поверхнею (море, велике озеро, велика річка, водосховище) має функціонувати водно-рятувальний підрозділ (штатний або на договірних засадах).
Водно-рятувальний підрозділ забезпечується плавучими транспортними засобами (катера, моторні човни), укомплектованими:
засобами повітряного електрозв’язку зі стаціонарним аварійним оперативним центром і пересувним командним пунктом;
обладнанням для освітлення місця робіт на воді;
звуковими і світловими сигнальними пристроями;
індивідуальними і груповими рятувальними плавзасобами.
Кількість необхідних рятувальних плавзасобів та обладнання розраховується, зважаючи на найбільшу пасажиромісткість ПС, що здійснюють польоти з такого аеродрому.
13. Медичний підрозділ комплектується з медичних працівників та інших підготовлених фахівців експлуатанта аеродрому.
До складу медичних засобів входить укомплектований спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги для транспортування пацієнта (тип А), медичний автопричіп-фургон із засобом його буксирування та чемодан-укладання.
Перелік оснащення медичного підрозділу АРК визначається відповідно до додатка 6 до цих Правил.
14. Підрозділ наземного обслуговування комплектується із числа персоналу служби наземного обслуговування експлуатанта аеродрому або інженерно-технічного персоналу експлуатанта ПС, який базується на цьому аеродромі. Підрозділ наземного обслуговування оснащується необхідним аварійно-технічним обладнанням, засобами та устаткуванням для видалення ПС, що втратило спроможність самостійно рухатися.
15. Підрозділ обслуговування пасажирів комплектується із числа працівників служби, що здійснює обслуговування пасажирів.
16. Аеродромний підрозділ формується із числа працівників аеродромної служби, оснащується відповідними технічними засобами та обладнанням.
17. Підрозділ РТЗ формується із числа працівників служби, що здійснює РТЗ, оснащується засобами стаціонарного та переносного радіо-, телефонного та інших видів зв’язку.
18. Підрозділ служби спеціального транспорту формується із числа працівників служби спеціального транспорту, оснащується автотранспортними засобами, зокрема і для евакуації потерпілих з місця події.
19. Підрозділ авіаційної безпеки комплектується із числа працівників підрозділу охорони служби авіаційної безпеки.
20. Відомості про чергові аварійно-рятувальні та протипожежні сили і засоби на аеродромах, пошуково-рятувальні ПС експлуатантів ЦА щоденно надаються до КЦПР ЦА.
КЦПР ЦА надає узагальнені відомості про чергові пошуково-рятувальні ПС ЦА до ГАКЦПР.
VI. Організація оповіщення та передача інформації про лихо
1. Функції оповіщення про лихо, визначення аварійної стадії виконують органи ОПР. Органи ОПР визначають аварійну стадію "НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ" (INCERFA), "ТРИВОГА" (ALERFA), "ЛИХО" (DETRESFA) щодо ПС, яке зазнає або зазнало лиха в їх районах відповідальності, та надають повідомлення про аварійний стан ПС до КЦПР ЦА та РДЦ, які надають отримане повідомлення до ГАКЦПР.
Оповіщення аварійно-рятувальних служб, місцевих органів влади, правоохоронних органів та експлуатантів ПС здійснюється адміністрацією експлуатанта аеродрому через ДСА.
Схему оповіщення на аеродромі наведено у додатку 7 до цих Правил.
Схему оповіщення експлуатанта ПС на випадок АП наведено у додатку 8 до цих Правил.
Для негайного повідомлення КЦПР ЦА експлуатанти ПС повинні мати у своєму розпорядженні перелік аварійно-рятувальних засобів ПС, у якому зазначено кількість, кольори й тип рятувальних плотів і сигнальних ракет, докладний опис запасів медичних засобів, води, а також тип аварійного переносного радіоустаткування і частоти, на яких воно працює.
Якщо інформацію, що стосується ПС, які перебувають в аварійному стані, отримано не від органів ОПР, а з інших джерел, то КЦПР ЦА повідомляє про це ГАКЦПР та відповідний орган ОПР.
2. Оповіщення про аварійні обставини на аеродромі здійснюється за допомогою сигналів "Готовність" та/або "Тривога".
Про припинення дій під час аварійних ситуацій з ПС, дій, які виконувалися за сигналами "Готовність" та/або "Тривога", або завершення АРР подається сигнал "Відбій".
3. Право прийняття рішення про подання сигналів "Готовність", "Тривога" або "Відбій" залежно від обставин надається:
керівнику польотів (диспетчеру зміни органу ОПР);
начальнику зміни аеродрому;
керівнику підприємства;
черговому персоналу (диспетчеру) КЦПР ЦА.
4. Оголошення сигналів "Готовність" та/або "Тривога" здійснюється органом ОПР за командою керівника польотів з використанням телефонних, гучномовних, радіотехнічних засобів зв’язку або за допомогою спеціальної апаратури аварійного оповіщення.
У тексті оповіщення вказуються:
тип та бортовий номер ПС, що зазнало лиха;
характер аварійної ситуації;
останнє повідомлення про місце знаходження (вихід на зв’язок з диспетчером органу ОПР) ПС (час повідомлення, висота, курс, азимут польоту);
розрахунковий час та курс посадки ПС;
місце (номер квадрата), в якому трапилась подія, якщо екіпаж виконав вимушену посадку ПС, або номер визначеного (ізольованого) місця стоянки ПС на аеродромі, якщо екіпаж виконав вимушену посадку після вчиненого акту незаконного втручання;
кількість членів екіпажу та пасажирів на борту ПС;
наявність небезпечних вантажів;
місце збору АРК згідно з графічним планом аеродрому.
5. Дії керівників підприємств ЦА у разі виникнення АП:
1) отримавши інформацію про виникнення АП, керівник експлуатанта аеродрому у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування, де сталася АП, та керівник експлуатанта, ПС, з якого сталася АП, повинні негайно розпочати виконання заходів, які передбачено відповідними планами;
2) без затримки, не пізніше ніж протягом п’ятнадцяти хвилин після отримання інформації про АП, необхідно надати повідомлення КЦПР ЦА (в усній формі) про вжиті заходи щодо реагування на подію та повідомити взаємодієві органи відповідно до планів взаємодії.
Повідомлення про АП з ПС та вжиті заходи повинна містити таку інформацію:
стадія аварійності: "НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ" (INCERFA), "ТРИВОГА" (ALERFA), "ЛИХО" (DETRESFA);
дата і час (UTC або місцевий час);
стосовно кого (об’єкт АП, тип, позивний, держава реєстрації);
інформація про обставини події або про її розвиток (місце розташування, ситуація, що склалася, число осіб, які піддалися ризику, метеоумови на місці події, наявність небезпечного вантажу);
інформація про координатора операції з АПР на аеродромі;
вжиті заходи для пошуку і рятування;
заходи, що пропонуються штабом операції з АПР;
інша інформація, що стосується АП.
6. Керівник експлуатанта аеродрому у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування, де сталася АП, та керівник експлуатанта, з ПС якого сталася АП, протягом не більш як двох годин збирають оперативну інформацію і передають повідомлення у письмовій формі до КЦПР ЦА та ЦДС.
Керівник експлуатанта аеродрому повідомляє також місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи ДСНС, органи Національної поліції, Службу безпеки України.
VII. Організація і проведення пошуку та АРР у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування
1. Пошук організовується та проводиться з метою визначення місця знаходження осіб, які зазнають або зазнали лиха у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування.
2. Організація та проведення пошуку у районі відповідальності аеродрому ЦА за пошук і рятування покладаються на керівника експлуатанта аеродрому, координатора операції з АПР на аеродромі, на якому сталася АП.
3. Чергові аварійно-рятувальні сили та засоби на аеродромі (підрозділи АРК) переводяться у вищі ступені готовності до виконання завдань за сигналами "Готовність" або "Тривога".
4. За сигналом "Готовність" підрозділи АРК зі своїм спорядженням протягом десяти хвилин прибувають до вказаного місця збору і чекають на подальші команди.
За сигналом "Готовність" підрозділи АРК переходять під керівництво координатора на місці проведення робіт.