МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.08.2025 м. Київ № 541
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
28 серпня 2025 р. за № 1268/44674
Про затвердження Положення щодо впровадження в системі Міністерства оборони України механізмів заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення щодо впровадження в системі Міністерства оборони України механізмів заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних із корупцією правопорушень, інших порушень
Закону України "Про запобігання корупції", що додається.
2. Департаменту з питань запобігання та виявлення корупції Міністерства оборони України забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр оборони України | Денис ШМИГАЛЬ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства оборони України
12 серпня 2025 року № 541
Положення
щодо впровадження в системі Міністерства оборони України механізмів заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції"
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає механізми заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних із корупцією правопорушень, інших порушень
Закону України "Про запобігання корупції" (далі - Закон) у Міністерстві оборони України (далі - Міноборони), Держспецтрансслужбі, Збройних Силах України, їх органах військового управління, військових частинах, вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах, організаціях та підприємствах, які належать до сфери управління Міноборони (далі - органи військового управління, військові частини, установи, заклади та підприємства).
2. Органи військового управління, військові частини, установи, заклади та підприємства заохочують викривачів та сприяють їм у повідомленні про можливі факти корупційних або пов'язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону (далі - повідомлення).
3. Дія цього Положення поширюється на всіх військовослужбовців та працівників органів військового управління, військових частин, установ, закладів та підприємств.
4. Метою заохочення та формування культури повідомлення є сприяння військовослужбовцям та працівникам у виявленні та повідомленні про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, вчинених іншими військовослужбовцями чи працівниками органів військового управління, військових частин, установ, закладів та підприємств, що має сформувати повагу до викривачів як сталу норму та частину антикорупційної культури.
5. Правову основу формування та функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення становлять Конвенція Організації Об'єднаних Націй проти корупції, ратифікована Законом України від 18 жовтня 2006 року
№ 251-V "Про ратифікацію Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти корупції", Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 173), ратифікована Законом України від 18 жовтня 2006 року
№ 252-V "Про ратифікацію Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією", Цивільна конвенція про боротьбу з корупцією, ратифікована Законом України від 16 березня 2005 року
№ 2476-IV "Про ратифікацію Цивільної конвенції про боротьбу з корупцією", Закон та інші нормативно-правові акти у сфері запобігання корупції.
II. Форми механізмів заохочення та формування культури повідомлення
1. Механізми формування культури повідомлення реалізуються в таких формах:
1) проведення навчання з питань формування культури повідомлення та виховання серед військовослужбовців та працівників нетерпимості до корупції;
2) проведення заходів поширення інформації щодо прав викривачів, забезпечення гарантій їх захисту, затвердження пам'яток та методичних матеріалів щодо здійснення повідомлення;
3) взаємодія з викривачем та інформування про стан та результати розгляду повідомлення.
2. Механізми заохочення повідомлення реалізуються в таких формах:
1) створення сприятливих умов військовослужбовцям та працівникам, надання методичної та консультаційної допомоги для здійснення повідомлення;
2) упровадження передбачених законодавством форм заохочення військовослужбовців та працівників, які є викривачами.
III. Організаційні засади функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення
1. Організація формування культури повідомлення та забезпечення функціонування механізму заохочення викривачів в органах військового управління, військових частинах, установах, закладах та підприємствах покладається на їх керівників (начальників, командирів).
2. Керівники (начальники, командири) органів військового управління, військових частин, установ, закладів та підприємств забезпечують:
1) послідовну та систематичну роботу щодо запобігання корупції;
2) неприпустимість вчинення корупційних правопорушень або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону;
3) об'єктивне та неупереджене реагування на кожне повідомлення;
4) негайне реагування на всі негативні заходи впливу або загрозу їх застосування щодо викривачів;
5) невідворотність відповідальності у разі виявлення корупційних правопорушень або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону;
6) забезпечення конфіденційності під час взаємодії з викривачами.
3. Забезпечення функціонування механізму заохочення та формування культури повідомлення в органах військового управління, військових частинах, установах, закладах та на підприємствах здійснює уповноважений підрозділ (уповноважена особа) з питань запобігання та виявлення корупції.
4. Уповноважений підрозділ (уповноважена особа) здійснює заходи заохочення та формування культури повідомлення шляхом:
1) ефективної організації роботи внутрішніх каналів повідомлення;
2) розміщення на офіційному вебсайті інформації про внутрішні канали для повідомлень, організацію співпраці з викривачами; етичну поведінку та формування поваги до викривачів; правовий статус, права та гарантії захисту викривачів;
3) якісного та своєчасного розгляду повідомлень, що надійшли через внутрішні канали;
4) постійної взаємодії з викривачами та інформування їх про стан і результати розгляду повідомлень;
5) надання методичної допомоги, консультацій, проведення внутрішнього навчання щодо здійснення повідомлень та захисту викривачів;
6) забезпечення внесення інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів при отриманні такого повідомлення.
5. Уповноважений підрозділ (уповноважена особа) вживає в межах повноважень заходів щодо захисту викривачів із числа військовослужбовців та працівників органів військового управління, військових частин, установ, закладів та підприємств.
1) повідомлення здійснено добровільно, без впливу зовнішніх факторів;
2) заохочення не призведе до розкриття особи викривача. Таке заохочення може здійснюватися шляхом застосування заходів, передбачених нормами законодавства, без розкриття у внутрішньому документі (наказі) застосування заходу заохочення з підстав його діяльності як викривача, за винятком випадків, коли викривач надав письмову згоду на розкриття інформації про його особу.
7. Вид заохочення для стимулювання підлеглого, який є викривачем, керівник (начальник, командир) органу військового управління, військової частини, установи, закладу або підприємства визначає самостійно або за пропозицією уповноваженого органу (уповноваженої особи), яким здійснювався розгляд повідомлення викривача.
8. Уповноважений підрозділ (уповноважена особа) повинні систематично проходити навчання щодо захисту прав викривачів.
IV. Права та гарантії захисту викривачів
1. Військовослужбовцю чи працівнику органу військового управління, військової частини, установи, закладу та підприємства, якому стала відома інформація про можливі факти корупційних або пов'язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону, вчинених іншим військовослужбовцем чи працівником органу військового управління, військової частини, установи, закладу та підприємства, забезпечується вільне обрання каналів повідомлення.
2. Військовослужбовці чи працівники органу військового управління, військової частини, установи, закладу та підприємства не вважаються викривачами, якщо повідомлять інформацію, що є загальновідомою, або якщо зазначені в повідомленні відомості не містять фактичних даних, які можна перевірити.
3. Права викривача виникають з моменту повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону.
4. Військовослужбовці чи працівники, які є викривачами, мають такі права та гарантії захисту:
1) бути повідомленим про свої права та обов'язки, передбачені Законом;
2) подавати докази на підтвердження своєї заяви;
3) отримувати від уповноваженого органу, до якого він подав повідомлення, підтвердження його прийняття і реєстрації;
4) давати пояснення, свідчення або відмовитися їх давати;
5) на безоплатну правничу допомогу у зв'язку із захистом прав викривача;
6) на конфіденційність;
7) повідомляти про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону на умовах анонімності;
8) у разі загрози життю і здоров'ю, якщо це пов'язано зі здійсненням повідомлення, - на забезпечення безпеки щодо себе та близьких осіб, майна та житла або на відмову від таких заходів;
9) на відшкодування витрат у зв'язку із захистом прав викривачів, витрат на адвоката у зв'язку із захистом прав особи як викривача, витрат на судовий збір;
10) на винагороду у визначених Законом випадках;
11) на отримання психологічної допомоги;
12) на звільнення від юридичної відповідальності у визначених Законом випадках;
13) отримувати інформацію про стан та результати розгляду, перевірки та/або розслідування за фактом повідомлення ним інформації.
5. Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача, визначених Законом.
6. З метою попередження дискримінації викривачів у зв'язку зі здійсненням повідомлення, їх залякування чи будь-яких інших форм психологічного чи матеріального впливу керівником (начальником, командиром) органу військового управління, військової частини, установи, закладу та підприємства додатково вживаються заходи для недопущення фактів:
1) притягнення викривача до дисциплінарної відповідальності у зв'язку з таким повідомленням;
2) звільнення чи примушення до звільнення зі служби (роботи);
3) переведення до нового місця військової служби (роботи) чи відмови у призначенні на вищу посаду, зміни графіка чергування (роботи);
4) зменшення розміру грошового забезпечення (заробітної плати), розміру премій;
5) створення перешкод викривачу, його близьким особам у подальшому здійсненні ними їх трудової, професійної, господарської, громадської, наукової або іншої діяльності, проходженні ними служби чи навчання;
6) застосування формально правомірних рішень і дій, які носять вибірковий характер, зокрема, не застосовуються до інших військовослужбовців (працівників) у подібних ситуаціях та/або не застосовувалися до військовослужбовця (працівника) в подібних ситуаціях раніше, або загрозі таких заходів впливу;
7) інших негативних заходів впливу або загроз застосування таких заходів впливу внаслідок здійснення повідомлення.
7. Будь-яке повідомлення є конфіденційним, навіть якщо особа не є викривачем у розумінні норм Закону.
8. Розкриття (розголошення) інформації про викривача заборонено, крім випадків, установлених Законом.
9. Уповноважений підрозділ (уповноважена особа) здійснює заходи щодо перевірки кожного факту розкриття (розголошення) конфіденційної інформації про особу, що здійснила повідомлення та вжиття заходів щодо притягнення до відповідальності винних осіб.
Директор Департаменту з питань запобігання та виявлення корупції Міністерства оборони України полковник юстиції | Сергій СТЕПАНЯН |