• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання

Міністерство розвитку громад та територій | Наказ, Протокол, Заява, Правила, Перелік, Форма типового документа, Свідоцтво, Положення від 29.03.2024 № 265
Реквізити
  • Видавник: Міністерство розвитку громад та територій
  • Тип: Наказ, Протокол, Заява, Правила, Перелік, Форма типового документа, Свідоцтво, Положення
  • Дата: 29.03.2024
  • Номер: 265
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство розвитку громад та територій
  • Тип: Наказ, Протокол, Заява, Правила, Перелік, Форма типового документа, Свідоцтво, Положення
  • Дата: 29.03.2024
  • Номер: 265
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД, ТЕРИТОРІЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
29.03.2024 № 265
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 травня 2024 р.
за № 657/42002
Про затвердження Положення про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання
Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 5, статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт", абзацу сто сорок першого підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), та з метою імплементації положень Директиви (ЄС) 2017/2397 Європейського парламенту і Ради від 12 грудня 2017 року про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві та про скасування директив Ради 91/672/ЄЕС та 96/50/ЄС, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання, що додається.
2. Установити, що:
датою початку функціонування Реєстру кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажу українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв) є день розміщення на офіційному вебсайті Адміністрації судноплавства повідомлення про початок його функціонування;
до впровадження та введення в експлуатацію інформаційно-комунікаційної системи у сфері підготовки та дипломування членів екіпажів суден Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України здійснює збір, зберігання, перегляд, надсилання, прийняття, обробку, розгляд інформації у сфері підготовки членів екіпажів суден внутрішнього плавання засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема, з використанням посадовими особами Адміністрації судноплавства відповідних електронних кабінетів користувача, які створюються на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг;
документи членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, що підтверджують кваліфікацію та надають право на управління суднами внутрішнього плавання, використання суднового радіолокатора, радіотелефона, електронних картографічних та навігаційно-інформаційних систем, видані до набрання чинності цим наказом, підлягають обов’язковому обміну до 31 грудня 2031 року включно у порядку, передбаченому Положенням, затвердженим цим наказом. Починаючи з 01 січня 2032 року, зазначені у цьому абзаці документи, втрачають чинність.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства інфраструктури України від 07 жовтня 2014 року № 490 "Про затвердження Положення про порядок видачі посвідчення судноводія торговельного судна, яке допущено до плавання судноплавними річковими внутрішніми водними шляхами", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24 жовтня 2014 р. за № 1324/26101.
4. Управлінню морського та річкового транспорту забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
5. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Юрія Васькова.

Віце-прем’єр-міністр
з відновлення України -
Міністр



О. Кубраков

ПОГОДЖЕНО:

Міністр освіти і науки України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Міністр охорони здоров’я України

Голова Державної служби
морського і внутрішнього водного транспорту
та судноплавства України

Голова Державної регуляторної служби України

Заступник Голови
спільного представницького органу
об’єднань профспілок

Керівник Секретаріату
Спільного представницького органу роботодавців
на національному рівні



О. Лісовий


О. Вискуб

В. Ляшко



Є. Ігнатенко

О. Кучер



В. Добровольський



Р. Іллічов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
розвитку громад, територій
та інфраструктури України
29 березня 2024 року № 265
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
07 травня 2024 р.
за № 657/42002
ПОЛОЖЕННЯ
про присвоєння та підтвердження кваліфікації членів екіпажів суден внутрішнього плавання
І. Загальні положення
1. Це Положення встановлює умови та процедури для присвоєння та підтвердження кваліфікацій осіб, які беруть участь в експлуатації суден, що плавають внутрішніми водними шляхами, з урахуванням положень Закону України "Про внутрішній водний транспорт" та Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/2397 від 12 грудня 2017 року про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві та про скасування директив Ради 91/672/ЄЕС та 96/50/ЄС (далі - Директива № 2017/2397) і визначає:
порядок ведення Реєстру кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв) та доступу до інформації, яку він містить;
перелік членів палубної команди екіпажу судна;
порядок присвоєння кваліфікації з урахуванням класифікації морських і внутрішніх водних шляхів;
порядок видачі, поновлення, обміну, зупинення дії та скасування кваліфікаційних документів членів екіпажу судна внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв), їх форму та заходи для запобігання підробці таких документів;
вимоги щодо віку, професійної компетентності, адміністративної відповідності, стану здоров’я та часу плавання членів екіпажу судна внутрішнього плавання;
строк дії кваліфікаційних документів членів палубної команди судна;
вимоги до членів державної кваліфікаційної комісії.
2. Дія цього Положення поширюється на громадян України, іноземців (крім громадян держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом; фізичних осіб, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України "Про санкції") та осіб без громадянства, які на законних підставах проживають на території України, студентів (курсантів) закладів вищої та фахової передвищої освіти, які проходять підготовку та підтвердження кваліфікації з метою отримання кваліфікаційних документів, на капітанів (судноводіїв), членів екіпажу суден внутрішнього плавання; заклади охорони здоров’я, заклади вищої, фахової передвищої та професійно-технічної освіти, а також на підприємства, установи та організації, які здійснюють підготовку капітанів (судноводіїв) та членів екіпажу суден внутрішнього плавання, державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту", до основних завдань якого належить організаційно-технічне забезпечення надання послуг у сфері морського і внутрішнього водного транспорту, Адміністрацію судноплавства, Мінінфраструктури, МОН, МОЗ.
3. Це Положення застосовується до осіб, які беруть участь в експлуатації таких категорій суден внутрішнього плавання:
1) річкові судна або судна змішаного плавання довжиною 20 метрів і більше або для яких добуток довжини, ширини та осадки становить об’єм у 100 кубічних метрів або більше;
2) плавуче обладнання;
3) пасажирські судна;
4) судна технічного флоту;
5) буксири та штовхачі, призначені для:
буксирування, кантування або штовхання суден, зазначених у підпунктах 1-4 цього пункту;
руху суден, зазначених у підпунктах 1-4 цього пункту, які входять до зчаленої групи;
6) самохідні пороми.
4. Це Положення не поширюється на осіб, які:
1) керують малими, спортивними або прогулянковими суднами (в тому числі водними мотоциклами);
2) задіяні в пересуванні поромів, що не пересуваються самостійно;
3) беруть участь в експлуатації суден внутрішнього плавання, що їх використовують Збройні Сили України та інші утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи спеціального призначення, Адміністрація судноплавства, а також служби цивільного захисту, пожежні та інші аварійно-рятувальні служби.
Особи, що керують прогулянковими (в тому числі вітрильним судном або водним мотоциклом) або малими суднами, можуть керувати такими суднами на підставі отриманого міжнародного посвідчення на право управління прогулянковим судном або посвідчення судноводія малого/маломірного судна, виданого до набрання чинності Законом України "Про внутрішній водний транспорт".
Особи, що керують суднами, які вказані в підпунктах 2 та 3 цього пункту та не вказані в пункті 3 цього розділу, можуть отримувати кваліфікаційні посвідчення, визначені в цьому Положенні, за бажанням.
5. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
великий склад суден - склад суден, у якого добуток загальної довжини та загальної ширини судна (суден), що штовхаються, становить 7000 квадратних метрів або більше;
верифікація - процес перевірки достовірності документів та відповідність їх встановленим цим Положенням вимогам;
державна кваліфікаційна комісія (далі - ДКК) - колегіальний орган, який створюється Адміністрацією судноплавства з числа її посадових осіб з метою визначення рівня підготовки та перевірки знань осіб для отримання документів відповідно до статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт";
документ про освіту - документ про вищу, фахову передвищу або професійну (професійно-технічну) освіту, який видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню (освітньо-професійну) програму закладу освіти, акредитовану у встановленому законодавством порядку, та пройшла атестацію;
електронна система - інформаційно-комунікаційна система Адміністрації судноплавства у сфері підготовки та дипломування членів екіпажу суден, визначена постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1499 "Деякі питання присвоєння звань особам командного складу морських суден";
ідентифікаційний номер члена екіпажу (CID EU) - номер, сформований у базі даних членів екіпажу Європейського Союзу (ECDB), який ідентифікує члена палубної команди, зареєстрованого у цій базі даних, і який є унікальним для власника;
ідентифікаційний номер члена екіпажу (CID UA) - номер, сформований у Реєстрі, який ідентифікує члена палубної команди і який є унікальним для власника;
іспит - перевірка компетенцій (знань, умінь та навичок), що передбачає перевірку теоретичних знань (комп’ютерний іспит) та/або виконання практичних завдань (практичний іспит) в обсязі та порядку, передбачених відповідними програмами підготовки;
кваліфікаційне посвідчення - документ, виданий Адміністрацією судноплавства відповідно до статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт", цього Положення та стандартів CESNI ES-QIN, що підтверджує відповідний рівень професійної компетентності, необхідний для безпечної експлуатації судна внутрішнього плавання;
компетентність - доведена здатність особи використовувати знання та навички, що їх вимагають встановлені національним та міжнародним законодавством стандарти для належного виконання завдань, необхідних для експлуатації суден внутрішнього плавання;
медична довідка - документ про придатність до роботи на суднах внутрішнього плавання за станом здоров’я, виданий в установленому законодавством порядку;
навчально-тренажерний заклад (далі - НТЗ) - підприємство, установа або організація, що здійснює підготовку членів екіпажу суден внутрішнього плавання за схваленими Адміністрацією судноплавства програмами підготовки, а також має запроваджену відповідно до законодавства систему стандартів якості;
операційний рівень - рівень відповідальності, пов’язаний зі службою в якості матроса, матроса першого класу чи стернового та забезпеченням контролю за виконанням усіх завдань у межах визначеної зони відповідальності цієї особи відповідно до належних процедур і під керівництвом особи, що працює на рівні управління;
осадка - вертикальна відстань у метрах між найнижчою точкою корпусу, без урахування кіля чи інших стаціонарних деталей, та ватерлінією;
підтверджений стаж плавання - стаж плавання члена палубної команди судна внутрішнього плавання, занесений до послужної книжки та підтверджений Адміністрацією судноплавства;
Портал Дія - Єдиний державний вебпортал електронних послуг;
посвідчення суднового радіооператора - національне посвідчення, видане відповідно до Регламенту радіозв’язку, який є додатком до Міжнародної конвенції електрозв’язку, що надає право експлуатувати станції радіозв’язку на судні внутрішнього плавання;
початковий рівень - рівень відповідальності, пов’язаний зі службою в якості палубного матроса та забезпеченням належного виконання завдань членів палубної команди управлінського/операційного рівня;
програма підготовки - програма підготовки НТЗ у галузі внутрішнього судноплавства, яка відповідає встановленим Мінінфраструктури вимогам, а також вимогам стандартів CESNI ES-QIN, та схвалена Адміністрацією судноплавства;
Регламент радіозв’язку - Регламент радіозв’язку, який є додатком або розглядається як додаток до Міжнародної конвенції електрозв’язку;
Реєстр - Реєстр кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажів українських суден внутрішнього плавання, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв) - інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення реєстрових даних та надання реєстрової інформації щодо кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди та послужних книжок, інших кваліфікаційних документів членів екіпажу, що стосуються судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, а також спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв);
спеціальний дозвіл капітана (судноводія) - документ, що підтверджує відповідний рівень додаткової професійної компетентності, необхідний для виконання завдань, що становлять ризик для судноплавства;
стандарти CESNI ES-QIN - Європейські стандарти кваліфікацій у галузі внутрішнього судноплавства Європейського комітету з розробки стандартів у галузі внутрішнього судноплавства;
статус "активний" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) є дійсними;
статус "втрачений" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) були оголошені Адміністрацією судноплавства такими, що втрачені;
статус "закінчився" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) більше не є чинними через закінчення строку їх дії або у разі виникнення змін, що зумовлюють необхідність зміни відомостей, внесених до Реєстру;
статус "зупинений" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) тимчасово не діють, оскільки Адміністрацією судноплавства вжито заходів з тимчасового припинення дії таких документів з міркувань безпеки або громадського порядку;
статус "скасований" - означає, що кваліфікаційні посвідчення членів палубної команди, кваліфікаційні посвідчення фахівців, а також спеціальні дозволи капітанів (судноводіїв) втратили чинність в результаті виявлення невідповідності особи кваліфікаційним вимогам та прийняття рішення про скасування таких документів;
схвалена освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення передбачених такою програмою результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної (професійних) кваліфікації (кваліфікацій), узгоджений з Адміністрацією судноплавства;
управлінський рівень - рівень відповідальності, пов’язаний із службою в якості капітана (судноводія) судна та забезпеченням належного виконання іншими членами палубної команди всіх завдань з експлуатації судна внутрішнього плавання;
фахівець з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо (Liquefied natural gas expert, LNG) - особа, яка має відповідну кваліфікацію, щоб брати участь у процедурі бункерування судна, що працює на зрідженому природному газі, або щоб керувати таким судном в якості капітана (судноводія);
фахівець з перевезень пасажирськими суднами (Passenger navigation expert) - особа, що працює на борту судна і має відповідну кваліфікацію для вживання заходів у надзвичайних ситуаціях на борту пасажирських суден.
6. Перелік членів палубної команди судна внутрішнього плавання:
капітан (судноводій);
стерновий;
матрос першого класу;
матрос;
палубний матрос;
практикант.
Капітан (судноводій) відноситься до управлінського рівня кваліфікацій палубної команди.
Стерновий, матрос першого класу та матрос відносяться до операційного рівня кваліфікацій палубної команди.
Палубний матрос та практикант відносяться до початкового рівня кваліфікацій палубної команди.
7. Професійні компетентності для безпечної експлуатації судна внутрішнього плавання членами палубної команди підтверджуються такими документами:
1) документ про освіту відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня, освітньо-професійного, освітнього ступеня;
2) кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання - для капітана (судноводія);
3) кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - для стернового, матроса першого класу, матроса, палубного матроса, практиканта;
4) посвідчення суднового радіооператора - для капітана (судноводія) та стернового;
5) кваліфікаційне посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо - для членів екіпажу суден, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом, капітанів (судноводіїв) суден, на яких зріджений природний газ використовується як паливо;
6) кваліфікаційне посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами - для членів екіпажу пасажирських суден, на яких покладаються обов’язки щодо вжиття заходів у разі виникнення надзвичайних ситуацій на борту таких суден.
Члени палубної команди повинні мати кваліфікаційні посвідчення, що підтверджують відповідний рівень професійної компетентності, необхідний для безпечної експлуатації судна внутрішнього плавання.
8. Додатково до кваліфікаційного посвідчення капітани (судноводії) суден внутрішнього плавання, які плавають в умовах, що потребують особливої уваги до безпеки судноплавства, повинні мати відповідні спеціальні дозволи, які підтверджують спеціальну компетенцію:
1) спеціальний дозвіл з керування великими складами суден;
2) спеціальний дозвіл з керування судном, що здійснює плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора;
3) спеціальний дозвіл з керування судном, що здійснює плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних;
4) спеціальний дозвіл з керування судном, що здійснює плавання водними шляхами, що становлять особливий ризик для судноплавства;
5) спеціальний дозвіл з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо.
Капітани (судноводії) суден внутрішнього плавання, які мають чинні документи про освіту, що відповідають вимогам Конвенції ПДНВ, не зобов’язані отримувати спеціальний дозвіл для здійснення плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних.
9. Строки дії кваліфікаційних посвідчень та спеціальних дозволів:
1) кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія):
віком до 60 років - строк дії обмежений тринадцятьма роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком від 60 до 70 років - строк дії обмежений п’ятьма роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком після 70 років - строк дії обмежений двома роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
2) кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди (крім капітана):
дійсне до віку 60 років, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком від 60 до 70 років, строк дії обмежений п’ятьма роками, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
віком після 70 років, строк дії кваліфікаційного посвідчення складає два роки, якщо в медичній довідці не вказано менший строк;
3) кваліфікаційне посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо (для членів екіпажу суден, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом, капітанів (судноводіїв) суден, на яких зріджений природний газ використовується як паливо) - строк дії обмежений п’ятьма роками;
4) кваліфікаційне посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами (для членів екіпажу пасажирських суден, на яких покладаються обов’язки щодо вжиття заходів у разі виникнення надзвичайних ситуацій на борту таких суден) - строк дії обмежений п’ятьма роками.
Строк дії спеціальних дозволів закінчується одночасно із закінченням строку дії кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія).
10. Члени палубної команди, які мають чинні кваліфікаційні посвідчення, можуть виконувати:
капітан (судноводій) - функції стернового, матроса першого класу, матроса або палубного матроса;
стерновий - функції матроса першого класу, матроса або палубного матроса;
матрос першого класу - функції матроса або палубного матроса;
матрос - функції палубного матроса.
11. Відповідність кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди посадам на суднах внутрішнього плавання зазначено у розділі IV цього Положення.
Для зайняття посад, що не належать до палубної команди, допускаються особи, які мають документ про освіту за освітньою (освітньо-професійною) програмою, що надає компетентності згідно з посадовими обов’язками члена екіпажу.
12. Капітан (судноводій) та інші члени екіпажу повинні мати чинну медичну довідку.
Члени екіпажу судна внутрішнього плавання, які не є членами палубної команди, повинні пройти початкову підготовку з питань безпеки на суднах, проведену НТЗ, та отримати відповідне свідоцтво, форма якого наведена в додатку 1 до цього Положення.
13. Підготовка, навчання, атестація, здобуття відповідного ступеня освіти, присвоєння кваліфікації та видача відповідного документа про освіту здійснюється закладами освіти відповідно до Законів України "Про освіту", "Про вищу освіту", "Про фахову передвищу освіту", "Про професійну (професійно-технічну) освіту".
Схвалені освітні програми мають відповідати стандартам CESNI ES-QIN, вимогам національних стандартів освіти за спеціальністю "Морський та внутрішній водний транспорт" відповідного рівня та ступеня та цьому Положенню.
Перелік свідоцтв членів екіпажів суден внутрішнього плавання, що видаються НТЗ та які засвідчують успішне проходження відповідної підготовки, наведений в додатку 2 до цього Положення.
Форма та перелік свідоцтв про складання практичного іспиту на тренажері керування судном (або на борту судна), що видаються закладами освіти або НТЗ та які засвідчують успішне проходження практичної відповідної підготовки, наведені у додатку 3 до цього Положення.
Строк дії свідоцтв, що видаються НТЗ, які необхідні для отримання в Адміністрації судноплавства кваліфікаційних документів (за потреби), становить п’ять років з дати їх видачі.
14. Адміністрація судноплавства в частині кваліфікаційних документів членів палубної команди суден внутрішнього плавання здійснює:
видачу, поновлення, обмін кваліфікаційних документів членів палубної команди судна внутрішнього плавання та спеціальних дозволів капітанів (судноводіїв), що є платними адміністративними послугами, розмір плати за які встановлений частиною сьомою статті 30 Закону України "Про внутрішній водний транспорт";
скасування або зупинення дії кваліфікаційних документів, спеціальних дозволів капітана (судноводія) відповідно до розділу XI цього Положення;
видачу, поновлення та обмін послужної книжки члена екіпажу судна внутрішнього плавання.
15. Послужна книжка і кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди екіпажу судна внутрішнього плавання (крім капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання) оформлюються одним документом (послужна книжка, комбінована із кваліфікаційним посвідченням).
Форма та зміст внесених даних про час плавання, перевірку автентичності та підтвердження записів, порядок отримання, строки підготовки та видачі Адміністрацією судноплавства послужної книжки наведені у розділі XIII цього Положення.
16. Інформація щодо отримання адміністративних послуг, пов’язаних з видачею, поновленням та обміном кваліфікаційних документів, зокрема, щодо порядку надання адміністративних послуг, адреси, за якими здійснюється надання адміністративних послуг, режим доступу до приміщень, в яких здійснюється прийом кандидатів, контактні номери телефонів розміщується на офіційному вебсайті Адміністрації судноплавства.
17. Адміністрація судноплавства та державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту" мають забезпечити вільний доступ до своїх приміщень, в яких здійснюється прийом кандидатів, забезпечивши належні умови для доступу маломобільних груп населення, облаштування у місцях прийому кандидатів інформаційних стендів, інформаційних терміналів та/або інших засобів доведення інформації до кандидатів із зразками відповідних документів та інформацією в обсязі, достатньому для отримання кандидатом адміністративної послуги без сторонньої допомоги.
18. Подані НТЗ на погодження Адміністрації судноплавства програми підготовки протягом двадцяти робочих днів з дня їх отримання підлягають погодженню або повертаються НТЗ разом із переліком зауважень, з обґрунтуванням щодо дотримання вимог стандартів CESNI ES-QIN, а також вимог до освітніх (освітньо-професійних) програм, тренажерного обладнання, суден внутрішнього водного транспорту, що використовуються для виконання практичних завдань під час підготовки та складання іспиту, затверджених Мінінфраструктури.
НТЗ публікує на власному вебсайті програми підготовки після їх погодження Адміністрацією судноплавства.
НТЗ та заклади освіти, які здійснюють підготовку капітанів (судноводіїв) та членів екіпажу суден внутрішнього плавання, повинні впровадити та підтримувати систему стандартів якості у сфері підготовки членів екіпажу суден внутрішнього плавання, яка відповідає вимогам цього Положення, стандартам CESNI ES-QIN, а також вимогам освітніх (освітньо-професійних) програм, тренажерного обладнання, суден внутрішнього плавання, що використовуються для виконання практичних завдань під час підготовки та складання іспиту. Зазначена система стандартів якості повинна бути сертифікована класифікаційним товариством (визнаною організацією), уповноваженим на здійснення нагляду за виконанням на суднах внутрішнього плавання вимог, встановлених законодавством та міжнародними договорами України у сфері внутрішнього водного транспорту та судноплавства відповідно до Закону України "Про внутрішній водний транспорт" або органом з оцінки відповідності, який акредитований Національним агентством з акредитації України для провадження відповідної діяльності. Документи зазначеної системи стандартів якості у сфері підготовки членів екіпажу суден внутрішнього плавання публікуються на вебсайті НТЗ/закладу освіти.
НТЗ та заклади освіти, які впровадили та підтримують сертифіковану систему стандартів якості, включаються до переліку НТЗ та закладів освіти із зазначенням свідоцтв членів екіпажу суден внутрішнього плавання / документів про освіту, які ними видаються, погоджених Адміністрацією судноплавства програм підготовки, а також строків дії виданих сертифікатів щодо системи стандартів якості у сфері підготовки членів екіпажу суден внутрішнього плавання. Зазначений перелік розробляється Адміністрацією судноплавства та оприлюднюється на її офіційному вебсайті. Адміністрація судноплавства забезпечує зберігання зазначених переліків та усіх змін до них протягом п’ятнадцяти років.
19. Правила заповнення кваліфікаційних документів наведені в додатку 4 до цього Положення.
II. Кваліфікаційні посвідчення
1. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (практикант) кандидат повинен:
бути за віком не молодше ніж 16 років;
мати підписану угоду (або трудовий договір, або контракт, або лист-виклик, або направлення закладу освіти для проходження практики) про стажування (практику). Угода може бути підписана як персонально кандидатом з роботодавцем, так і закладом освіти;
мати підтвердження початкової підготовки з питань безпеки на суднах в НТЗ за програмою підготовки, схваленою Адміністрацією судноплавства;
мати довідку про навчання (в закладі освіти за схваленою освітньою (освітньо-професійною) програмою) та направлення для проходження практики.
Підставою для включення до складу членів екіпажу є довідка про навчання та направлення для проходження практики від закладу освіти, видана за згодою з судновласником або особою, яка його представляє.
2. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (палубний матрос) кандидат повинен:
бути віком не молодше ніж 16 років;
мати підтвердження базової підготовки з безпеки праці на суднах внутрішнього плавання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за програмою підготовки, схваленою Адміністрацією судноплавства; або
мати підтвердження початкової підготовки з питань безпеки на суднах в НТЗ за програмою підготовки, схваленою Адміністрацією судноплавства.
3. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матрос) кандидат повинен:
1) бути віком не молодше ніж 17 років та мати підтвердження закінчення навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за дворічною програмою (академічний рік), схваленою Адміністрацією судноплавства, яка охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 90 днів; або
2) бути віком не молодшим ніж 18 років та накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 360 днів на суднах внутрішнього плавання в якості члена палубної команди/накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на суднах внутрішнього плавання в якості члена палубної команди, якщо кандидат може надати доказ наявності принаймні 250 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні; або
3) бути віком не молодшим ніж 18 років, а також:
мати підтвердження закінчення навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за програмою, схваленою Адміністрацією судноплавства, яка розрахована на період принаймні дев’яти місяців, охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 90 днів;
мати принаймні 500 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні до прийому на навчання за схваленою програмою / мати підтвердження закінчення курсу професійно-технічного навчання тривалістю принаймні три роки до прийому на навчання за схваленою програмою.
4. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матроса першого класу) кандидат повинен:
1) бути віком не молодшим ніж 18 років та мати підтвердження закінчення навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за трирічною програмою (академічний рік), схваленою Адміністрацією судноплавства, яка охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 270 днів; або
2) бути віком не молодшим ніж 18 років та накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді матроса на судні внутрішнього плавання.
5. Для отримання кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (стерновий) кандидат повинен:
1) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді матроса першого класу на судні внутрішнього плавання;
мати посвідчення суднового радіооператора; або
2) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати підтвердження проходження навчання у закладі професійної (професійно-технічної) освіти за трирічною програмою навчання, схваленою Адміністрацією судноплавства, яка охоплює стандарти компетенції для операційного рівня та включає стаж плавання принаймні 360 днів;
скласти практичний іспит для стернового на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора; або
3) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати принаймні 500 днів стажу роботи на посаді капітана морського судна або на іншій посаді управлінського рівня;
скласти практичний іспит для стернового на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора.
6. Для отримання кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання кандидат повинен:
1) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати підтвердження проходження навчання у закладі вищої або фахової передвищої освіти за освітньою або освітньо-професійною програмою, затвердженою у визначеному законодавством порядку, яка розрахована на період принаймні три роки та охоплює стандарти компетенції для управлінського рівня;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 360 днів у рамках освітньої (освітньо-професійної) програми або після її завершення;
мати посвідчення суднового радіооператора; або
2) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди (стернового);
мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді стернового;
скласти практичний іспит для капітана на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора; або
3) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 540 днів на посаді члена палубної команди судна внутрішнього плавання/накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 180 днів на посаді члена палубної команди судна внутрішнього плавання, якщо кандидат може надати доказ наявності стажу роботи принаймні 500 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні;
скласти практичний іспит для капітана (судноводія) на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
мати посвідчення суднового радіооператора; або
4) бути віком не молодше ніж 18 років, а також:
мати принаймні 500 днів стажу роботи в якості особи командного або рядового складу на морському судні до прийому на навчання за освітньою (освітньо-професійною) програмою / мати підтвердження закінчення курсу професійного (професійно-технічного) навчання тривалістю принаймні три роки до прийому на навчання за освітньою (освітньо-професійною) програмою;
мати підтвердження проходження навчання у закладі вищої або фахової передвищої освіти за освітньою або освітньо-професійною програмою, затвердженою у визначеному законодавством порядку, яка розрахована на період принаймні півтора роки та охоплює стандарти компетенції для управлінського рівня;
скласти практичний іспит для капітана (судноводія) на тренажері керування судном внутрішнього плавання (або на борту судна);
накопичити підтверджений стаж плавання на судні внутрішнього плавання принаймні 180 днів за освітньою (освітньо-професійною) програмою та принаймні 180 днів після її завершення;
мати посвідчення суднового радіооператора.
Зразок кваліфікаційного посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання встановлено додатком 5 до цього Положення.
7. Для отримання посвідчення суднового радіооператора кандидат повинен:
бути віком не молодше ніж 18 років;
мати підтвердження проходження підготовки з виконання функції суднового радіооператора судна внутрішнього плавання в НТЗ;
здати практичний іспит на тренажері керування судном внутрішнього плавання в частині радіозв’язку або на тренажері суднового радіооператора (або на борту судна).
Зразок посвідчення суднового радіооператора встановлено додатком 6 до цього Положення.
8. Для отримання кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, кандидат повинен відповідати таким вимогам:
1) для капітанів (судноводіїв) суден внутрішнього плавання:
бути за віком не молодше ніж 18 років;
відповідати вимогам стандартів компетентностей для фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо;
2) для членів екіпажу суден внутрішнього плавання, які беруть участь у бункеруванні суден зрідженим природним газом:
бути за віком не молодше ніж 18 років;
відповідати вимогам стандартів компетентностей для фахівця з бункерування суден зрідженим природним газом на суднах, на яких зріджений природний газ використовується як паливо.
Зразок кваліфікаційного посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, встановлено додатком 7 до цього Положення.
9. Для отримання кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами кандидат повинен:
бути за віком не молодше ніж 18 років;
відповідати вимогам стандартів компетентностей для фахівця з пасажирського судноплавства.
Зразок кваліфікаційного посвідчення фахівця з перевезень пасажирськими суднами встановлено додатком 8 до цього Положення.
10. У разі, якщо подані кандидатом документи для отримання кваліфікаційного посвідчення, відповідають вимогам, встановленим цим Положенням, Адміністрацією судноплавства з одночасним внесенням відповідного запису до Реєстру:
вноситься запис до оригіналу послужної книжки "Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Практикант", "Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Палубний матрос"/"Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Матрос"/"Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Матрос першого класу"/"Кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання - Стерновий";
видається посвідчення суднового радіооператора;
видається кваліфікаційне посвідчення: капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання/фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо/фахівця з перевезень пасажирськими суднами.
III. Спеціальні дозволи для капітанів (судноводіїв) суден внутрішнього плавання
1. Для отримання капітаном (судноводієм) судна внутрішнього плавання спеціального дозволу з керування великими складами суден він повинен:
відповідати стандартам компетентності для капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання з керування великими складами суден;
накопичити підтверджений стаж плавання принаймні 720 днів на судні внутрішнього плавання, у тому числі 540 підтверджених днів з кваліфікацією капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання та принаймні 180 підтверджених днів керування великими складами суден, які штовхаються, під керівництвом іншого капітана, який має спеціальний дозвіл на керування великими складами суден.
2. Для отримання капітаном (судноводієм) судна внутрішнього плавання спеціального дозволу з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, він повинен:
відповідати стандартам компетентності для фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо;
мати свідоцтво про підготовку фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо.
3. Для отримання спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора, капітан (судноводій) повинен відповідати стандартам компетентності для плавання за допомогою радіолокатора.
4. Для отримання спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних, капітан (судноводій) повинен мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня.
5. Для отримання спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання внутрішніми водними шляхами, що становлять особливий ризик для судноплавства, капітан (судноводій) повинен:
мати підтверджений стаж плавання не менше одного року на посаді капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання;
пройти ділянки, які становлять конкретні ризики для судноплавства, із капітаном (судноводієм), що має необхідний спеціальний дозвіл,- не менше трьох разів вверх та трьох разів вниз за течією, протягом одного року до дати подачі документів;
мати підтвердження проходження підготовки з додаткових професійних компетенцій на відповідність стандартам CESNI ES-QIN для управлінського рівня.
6. У разі, якщо подані капітаном (судноводієм) судна внутрішнього плавання документи для отримання спеціального дозволу відповідають вимогам, встановленим цим Положенням, Адміністрацією судноплавства оформлюється нове кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання, до якого вноситься інформація щодо: спеціального дозволу на керування великими складами суден/спеціального дозволу для здійснення плавання в умовах обмеженої видимості за допомогою радіолокатора/спеціального дозволу з керування судном, що здійснює плавання морськими водними шляхами, віднесеними до переліку внутрішніх водних шляхів, що належать до категорії судноплавних/спеціального дозволу для плавання водними шляхами, що становлять особливий ризик для судноплавства, або видається кваліфікаційне посвідчення фахівця з керування судном, на якому зріджений природний газ використовується як паливо, з одночасним внесенням відповідних даних до Реєстру.
IV. Відповідність кваліфікаційних посвідчень посадам на суднах
1. Таблиця відповідності кваліфікаційних посвідчень членів палубної команди посадам на суднах внутрішнього плавання наведена в додатку 9 до цього Положення.
2. Вимоги для зайняття посад:
1) мати кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) судна внутрішнього плавання для зайняття посади:
капітана, капітана-механіка (суднового), змінного капітана, змінного капітана-першого помічника механіка (суднового), змінного капітана-другого помічника механіка (суднового), змінного капітана-другого помічника механіка, капітана-змінного механіка (суднового), капітана-дублера та інші посади, суміщені з посадою капітана;
судноводія (особа, на яку покладається управління судном, у тому числі судноводіння), судноводія-механіка (суднового), судноводія-помічника механіка (суднового) та інші посади, суміщені з аналогічною посадою судноводія;
командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу), командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу)-помічника механіка (суднового), змінного командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу) та інші посади, суміщені з посадою командира земснаряда (землесоса або іншого плавзасобу);
2) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (стернового) для зайняття посади стернового, стернового-моториста та інші посади, суміщені з посадою стернового;
3) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матроса першого класу) для зайняття посади боцмана, старшого матроса, матроса першого класу, матроса першого класу-моториста, матроса першого класу-повара та інші посади, суміщені з посадою матроса першого класу;
4) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (матроса) для зайняття посади матроса, матроса другого класу, шкіпера та інших посад, суміщених з посадою матроса;
5) мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (палубного матроса) для зайняття посади палубного матроса та інших посад, суміщених з посадою палубного матроса.
3. Займати суміщені посади капітана (судноводія) та механіка мають право особи, які отримали кваліфікаційне посвідчення капітана (судноводія) та документ про освіту за спеціальністю механіка або судноводія-механіка.
4. Під час перебування на борту судна практиканта така особа повинна мати кваліфікаційне посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання (практиканта).
5. Інші члени екіпажу судна внутрішнього плавання, які не є членами палубної команди, відповідно до цього Положення можуть не мати кваліфікаційного посвідчення члена палубної команди судна внутрішнього плавання.
V. Створення та організація роботи ДКК
1. Для здійснення Адміністрацією судноплавства повноважень і виконання функцій відповідно до цього Положення Адміністрацією судноплавства з числа її посадових осіб утворюється ДКК.
2. До обов’язків ДКК належить:
1) участь в організації та проведенні практичних іспитів (в тому числі в дистанційному форматі);
2) організація та забезпечення складення кандидатами комп’ютерних іспитів та проведення засідань ДКК відповідно до вимог законодавства;
3) оформлення протоколів ДКК із засвідченням результатів складання іспитів;
4) ознайомлення кандидата з результатом складеного комп’ютерного іспиту;
5) здійснення аналізу документів, що подаються кандидатами для отримання кваліфікаційного документа;
6) внесення відомостей, зазначених у заявах кандидатів про отримання кваліфікаційних документів, та у документах, що додані до цих заяв, до електронної системи;
7) звірка відомостей про стаж плавання члена екіпажу судна внутрішнього плавання, які були ним самостійно внесені до електронної системи, з відомостями у послужній книжці/судновому журналі;
8) внесення відомостей до Реєстру;
9) забезпечення видачі Адміністрацією судноплавства кваліфікаційних документів;
10) підготовка:
повідомлень кандидатам про залишення заяви без руху або про залишення заяви без розгляду відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру", рішень Адміністрації судноплавства про відмову у видачі кваліфікаційних документів;