• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Інструкції з організації роботи органів державного пожежного нагляду

Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи  | Наказ, Форма типового документа, Вимоги, Інструкція від 06.02.2006 № 59 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Вимоги, Інструкція
  • Дата: 06.02.2006
  • Номер: 59
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Вимоги, Інструкція
  • Дата: 06.02.2006
  • Номер: 59
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
06.02.2006 N 59
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 квітня 2006 р.
за N 480/12354
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства надзвичайних ситуацій № 863 від 25.05.2012 )
Про затвердження Інструкції з організації роботи органів державного пожежного нагляду
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 N 481 від 13.07.2009 )
Відповідно до Закону України "Про пожежну безпеку", Положення про Державну пожежну охорону, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1994 року N 508, Положення про Державний департамент пожежної безпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 року N 500, та з метою вдосконалення функціонування органів державного пожежного нагляду МНС України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з організації роботи органів державного пожежного нагляду (додається).
2. Начальникам ГУ(У) МНС України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі організувати вивчення Інструкції з особовим складом і забезпечити її застосування органами державного пожежного нагляду.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на начальника Державного департаменту пожежної безпеки МНС України полковника внутрішньої служби Улинця Е.М.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
В.І.Балога



А.В.Дашкевич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС України
06.02.2006 N 59
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 квітня 2006 р.
за N 480/12354
ІНСТРУКЦІЯ
з організації роботи органів державного пожежного нагляду
( У тексті Інструкції слова "проектно-кошторисна документація" в усіх відмінках замінено словами "проектна документація" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з організації роботи органів державного пожежного нагляду (далі - Інструкція) розроблена відповідно до Законів України "Про пожежну безпеку", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Положення про Державну пожежну охорону, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1994 року N 508 (із змінами), Положення про Державний департамент пожежної безпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 року N 500 (із змінами), Порядку розподілу суб'єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для безпеки життя і здоров'я населення, навколишнього природного середовища щодо пожежної безпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2007 року N 1324, та інших нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.
( Частина перша пункту 1.1 глави 1 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Інструкція визначає порядок організації та здійснення державними інспекторами державного пожежного нагляду за дотриманням на території України вимог пожежної безпеки центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від їх організаційно-правових форм та форм власності, включаючи об'єкти, які становлять власність іноземних юридичних осіб або підприємців з іноземними інвестиціями, громадянами України, іноземними громадянами, особами без громадянства.
1.2. Державний пожежний нагляд здійснюють:
Державний департамент пожежної безпеки - урядовий орган державного управління, який діє у складі МНС;
територіальні органи державного пожежного нагляду - управління (відділи) з питань наглядово-профілактичної діяльності, підпорядковані Державному департаменту пожежної безпеки, на які покладено здійснення державного пожежного нагляду;
( Абзац третій пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
місцеві органи державного пожежного нагляду - відділення, відділи, управління тощо з питань наглядово-профілактичної діяльності, підпорядковані територіальним органам державного пожежного нагляду, на які покладено його здійснення, або Державному департаменту пожежної безпеки.
1.3. Державний пожежний нагляд очолює начальник Державного департаменту пожежної безпеки (далі - Держпожбезпеки), який за посадою є головним державним інспектором України з пожежного нагляду. Перший заступник начальника Держпожбезпеки є одночасно першим заступником головного державного інспектора України з пожежного нагляду. Заступники начальника Держпожбезпеки є одночасно заступниками головного державного інспектора України з пожежного нагляду. Начальники структурних підрозділів Держпожбезпеки та їх заступники є одночасно старшими державними інспекторами України з пожежного нагляду.
Начальники територіальних органів державного пожежного нагляду за посадою є головними державними інспекторами з пожежного нагляду Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а їх заступники, які відповідно до покладених на них функцій здійснюють контроль за організацією наглядово-профілактичної роботи, є заступниками головних державних інспекторів з пожежного нагляду.
Начальники місцевих органів державного пожежного нагляду є головними державними інспекторами з пожежного нагляду міст, селищ міського типу, районів у містах, районів, підрозділів пожежної охорони на договірних об'єктах.
( Абзац третій пункту 1.3 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Інші посадові особи Держпожбезпеки, територіальних та місцевих органів державного пожежного нагляду, які відповідно до покладених на них функцій здійснюють контроль за дотриманням вимог пожежної безпеки, є відповідними державними інспекторами (України, областей, міст, селищ міського типу, районів у містах, районів, підрозділів пожежної охорони на договірних об'єктах) з пожежного нагляду.
( Абзац четвертий пункту 1.3 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
У разі відсутності начальника Держпожбезпеки обов'язки головного державного інспектора України з пожежного нагляду виконує його перший заступник або один із заступників, на якого покладені відповідні функції.
У разі відсутності начальника територіального органу державного пожежного нагляду обов'язки головного державного інспектора з пожежного нагляду виконує заступник головного державного інспектора з пожежного нагляду або особа, яка згідно з наказом виконує його обов'язки, а в місцевому органі - державний інспектор з пожежного нагляду, на якого покладені відповідні функції.
На посади начальників органів державного пожежного нагляду призначаються особи, які мають практичний стаж роботи в органах державного пожежного нагляду не менше ніж 3 роки та у яких є відповідний освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче, ніж "спеціаліст" за напрямом "пожежна безпека". На посади інженерно-інспекторського складу органів державного пожежного нагляду призначаються особи, у яких є відповідний освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче, ніж "бакалавр" за напрямом "пожежна безпека". Разом з цим допускається призначення на посади органів держпожнагляду осіб, які мають відповідний освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче, ніж "спеціаліст" за напрямом "будівництво" або "правознавство", а також інших спеціальностей, враховуючи спеціалізацію основного виробництва відповідної територіальної одиниці, за умови проходження ними курсів перекваліфікації у навчальних закладах системи МНС за напрямом "пожежна безпека". Призначення, повторний прийом, поновлення, переведення з інших міністерств та органів виконавчої влади на посади середнього та старшого начальницького складу органів держпожнагляду, присвоєння інженерно-інспекторському складу первинних та чергових спеціальних звань, а також внесення змін до штатної чисельності органів держпожнагляду здійснюються наказом Міністра України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи за погодженням з Держпожбезпеки відповідно до внесених керівниками територіальних органів держпожнагляду пропозицій до подання начальників головних управлінь (управлінь) МНС в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
( Абзац сьомий пункту 1.3 глави 1 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
1.4. Органи держпожнагляду у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України, наказами МНС, а також рішеннями місцевих Рад та їх виконкомів, прийнятими в межах їх компетенції, та цією Інструкцією.
( Пункт 1.4 глави 1 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
1.5. Органи державного пожежного нагляду мають власну печатку та бланк.
1.6. Відповідно до Закону України "Про пожежну безпеку" органи державного пожежного нагляду не залежать від будь-яких господарських органів, об'єднань громадян, політичних формувань, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування. Вони вирішують покладені на них завдання у взаємодії з іншими державними органами, добровільними протипожежними об'єднаннями і формуваннями громадян.
1.7. Контроль за виконанням вимог пожежної безпеки на об'єктах Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Адміністрації Держприкордонслужби України та Державного департаменту України з питань виконання покарань здійснюється їх службами пожежної безпеки.
( Абзац перший пункту 1.7 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Згідно з інструкціями про порядок здійснення державного пожежного нагляду на цих об'єктах органи державного пожежного нагляду один раз на п'ять років проводять перевірки діяльності служб та підрозділів пожежної охорони з вибірковою перевіркою стану пожежної безпеки на підконтрольних їм об'єктах.
1.8. Контроль за виконанням правил пожежної безпеки в лісах, на підземних об'єктах, у шахтах, розрізах і кар'єрах, рудниках, копальнях, при будівництві тунелів і гідротехнічних споруд, у разі проведення вибухових робіт, облаштування та експлуатації газового господарства, у рухомому складі залізничного, морського, річкового, повітряного і автомототранспорту, морських і річкових спорудах, що знаходяться на плаву, на нафто-, газо- і продуктопроводах здійснюється згідно із чинним законодавством відповідними органами та службами органів виконавчої влади, до сфери управління яких належать вказані об'єкти, споруди або лісовий фонд.
1.9. Державний пожежний нагляд за виконанням вимог пожежної безпеки на об'єктах, які розташовані в лісах, на об'єктах морського, річкового, повітряного та залізничного транспорту (крім рухомого складу), здійснюється органами державного пожежного нагляду на підставі спільних нормативно-правових актів та цієї Інструкції.
1.10. Контроль за виконанням правил пожежної безпеки під час проектування, будівництва, технічного переоснащення, реконструкції та експлуатації об'єктів іноземних фірм і спільних підприємств регулюється законодавством або умовами, передбаченими договорами сторін, якщо вони не суперечать чинному законодавству.
1.11. Державний пожежний нагляд за введенням в експлуатацію та експлуатацією електроустановок здійснюється в порядку, установленому МНС і Мінпаливенерго.
1.12. У цій Інструкції поняття вживаються у такому значенні:
Будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт будинків, споруд та інших об'єктів, технічне переоснащення підприємств.
( Абзац пункту 1.12 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Відключення дільниць електромережі - дільниця, експлуатація якої припинена шляхом накладання однієї пломби, печатки або безпосереднього знеструмлення, незалежно від кількості електроспоживачів, які на ній знаходяться.
Відомчі організації - сукупність підприємств, установ та організацій, які обслуговують відповідну галузь державного управління.
Вибухопожежонебезпечний об'єкт - об'єкт з наявністю приміщень виробничого, складського чи іншого призначення, який належить згідно з Общесоюзными нормами технологического проектирования "Определение категорий помещений и зданий по взрывопожарной и пожарной опасности", затвердженими 27.02.1986 МВС СРСР (далі - ОНТП 24-86), до категорії "А" та "Б" за вибухопожежною небезпекою.
( Поняття "Вибухопожежонебезпечний об'єкт" вживається в значенні, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2001 року N 150 "Про затвердження Порядку видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень" (із змінами) згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Види робіт та послуг діяльності протипожежного призначення - окремі роботи (послуги), визначені Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з проектування, монтажу, технічного обслуговування засобів протипожежного захисту та систем опалення, оцінки протипожежного стану об'єктів та Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з проведення випробувань на пожежну небезпеку речовин, матеріалів, будівельних конструкцій, виробів і обладнання, а також пожежної техніки, пожежно-технічного озброєння, продукції протипожежного призначення на відповідність встановленим вимогам, затвердженими наказом Держпідприємництва України та МНС України від 01.09.2004 N 99/33 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 13.09.2004 за N 1144/9743 та N 1145/9744 (далі - Ліцензійні умови), які виконуються в межах діяльності протипожежного призначення.
Державний інспектор з пожежного нагляду - посадова особа органу державного пожежного нагляду, яка наділена законами та іншими нормативно-правовими актами повноваженнями щодо здійснення державного пожежного нагляду.
Державний пожежний нагляд (далі - держпожнагляд) - це наглядова діяльність спеціально уповноважених державних органів у сфері пожежної безпеки, пов'язана із здійсненням контролю за виконанням і додержанням вимог та вирішення інших встановлених законодавством питань у цій сфері.
Діяльність протипожежного призначення - господарська діяльність з проектування, монтажу, технічного обслуговування засобів протипожежного захисту та систем опалення, оцінки протипожежного стану об'єктів.
Документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, погодження, свідоцтво тощо, який дає суб'єкту господарювання право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності.
Експертиза щодо пожежної безпеки - дослідження, випробування, перевірка, аналіз, оцінка науково-технічних розробок, проектної та іншої документації, новоутворених або діючих підприємств та інших об'єктів, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, пристроїв, матеріалів, речовин відповідності нормативно-правовим актам з питань пожежної безпеки.
( Абзац одинадцятий пункту 1.12 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )( Абзац дванадцятий пункту 1.12 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. До засобів протипожежного захисту належать: установки пожежної сигналізації та пожежогасіння, системи оповіщення людей про пожежу і керування евакуацією, системи протидимного захисту, системи централізованого пожежного спостереження, первинні засоби пожежогасіння, блискавкозахист, вогнезахист конструкцій, протипожежні перешкоди та системи протипожежного водопостачання.
Ліцензіат - суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.
Ліцензія - документ державного зразка, який засвідчує право ліцензіата на провадження зазначеного в ньому виду господарської діяльності протягом визначеного строку за умови виконання Ліцензійних умов.
Об'єкт з масовим перебуванням людей - це будинки дитячих дошкільних та навчальних закладів, лікувальних закладів із стаціонаром, культових будинків та споруд, будинків для людей похилого віку та інвалідів, санаторіїв і закладів відпочинку, культурно-просвітніх та видовищних закладів, критих спортивних споруд, готелів, мотелів, кемпінгів, ринки, а також інші аналогічні за призначенням об'єкти з постійним або тимчасовим перебуванням людей з кількістю 50 осіб та більше.
( Поняття "Об'єкт з масовим перебуванням людей" вживається в значенні, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2001 року N 150 "Про затвердження Порядку видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень" (із змінами) згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Оцінка протипожежного стану об'єкта - визначення відповідності приміщень, будівель, споруд та територій, технологічних процесів, організаційної роботи тощо вимогам нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.
Підконтрольні об'єкти - рухоме та нерухоме майно підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, а також інших об'єктів, які належать до сфери управління суб'єктів господарювання або фізичних осіб - підприємців, щодо якого встановлені вимоги пожежної безпеки, за виконанням і додержанням яких здійснюється нагляд (контроль) органами держпожнагляду.
( Абзац сімнадцятий пункту 1.12 глави 1 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Пожежна небезпека - сукупність чинників, які зумовлюють можливість виникнення та (або) розвитку пожежі на об'єкті.
( Абзац вісімнадцятий пункту 1.12 глави 1 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Пожежонебезпечна продукція - продукція з такими властивостями, прояв яких створює (може створити) пожежну небезпеку.
Припис держпожнагляду на усунення порушень вимог пожежної безпеки (далі - припис) - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу держпожнагляду відповідному керівнику (власнику) або уповноваженим особам суб'єкта господарювання, фізичним особам - підприємцям та громадянам щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
( Абзац двадцятий пункту 1.12 глави 1 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Продукція протипожежного призначення - продукція, що призначена для забезпечення пожежної безпеки, у тому числі пожежна техніка, обладнання, спорядження, вогнегасні і вогнезахисні речовини, засоби спеціального зв'язку і управління, а також інші засоби, що спрямовані на запобігання, виявлення і гасіння пожеж та проведення пожежно-рятувальних робіт.
Сертифікат відповідності - документ, який підтверджує, що продукція, системи якості, системи управління якістю, системи управління довкіллям, персонал відповідає встановленим вимогам конкретного стандарту чи іншого нормативного документа, визначеного чинним законодавством.
Система централізованого пожежного спостереження - комплекс технічних засобів, призначений для передавання у заданому вигляді повідомлень про виникнення пожеж і технічний стан установок пожежної автоматики (пожежогасіння, пожежної сигналізації, димовидалення) з об'єкта протипожежного захисту на пункт зв'язку чергових частин пожежно-рятувальних підрозділів, а також їх приймання, оброблення, передавання і реєстрування.
Суб'єкт господарювання - зареєстрована в установленому порядку юридична особа незалежно від її організаційно-правової форми та форми власності, яка провадить господарську діяльність, крім органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності.
Експертний висновок - документ, який складений за результатами перевірки (оцінки) протипожежного стану підприємства, об'єкта, приміщення, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, пристроїв, матеріалів, речовин та здійснення експертизи проектної документації на об'єкти будівництва щодо відповідності вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки.
( Пункт 1.12 глави 1 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Мала архітектурна форма - невелика одноповерхова пересувна споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, або стаціонарна споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру має площу до 30 кв.м, яка виконується із полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без улаштування фундаментів.
( Пункт 1.12 глави 1 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов - рішення органу ліцензування (територіального органу ліцензування) про необхідність усунення ліцензіатом у встановлені строки порушень ліцензійних умов провадження господарської діяльності з проектування, монтажу, технічного обслуговування засобів протипожежного захисту та систем опалення, оцінки протипожежного стану об'єктів та ліцензійних умов провадження господарської діяльності з проведення випробувань на пожежну небезпеку речовин, матеріалів, будівельних конструкцій, виробів і обладнання, а також пожежної техніки, пожежно-технічного озброєння, продукції протипожежного призначення на відповідність установленим вимогам.
( Пункт 1.12 глави 1 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
Технічні умови - комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об'єкта архітектури, які мають відповідати його розрахунковим параметрам з пожежної безпеки.
( Пункт 1.12 глави 1 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2. Обов'язки, права та відповідальність посадових осіб органів держпожнагляду
2.1. Обов'язки посадових осіб держпожнагляду визначаються у їх посадових інструкціях начальниками органів держпожнагляду відповідно до Закону України "Про пожежну безпеку", інших нормативно-правових актів та цією Інструкцією.
( Пункт 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.2. Основні обов'язки посадових осіб органів держпожнагляду:
2.2.1. Здійснення держпожнагляду за виконанням встановлених законодавством вимог пожежної безпеки міністерствами, іншими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які проживають або тимчасово перебувають в Україні.
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено підпунктом 2.2.1 згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.2.2. Здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства з питань пожежної безпеки в населених пунктах, на підконтрольних об'єктах, громадянами, надання обов'язкових до виконання приписів щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки.
2.2.3. Здійснення контролю за дотриманням вимог пожежної безпеки під час проектування, будівництва, реконструкції, технічного переоснащення та експлуатації будівель, споруд та інших об'єктів, участь у роботі комісій з прийняття в експлуатацію будівель, споруд та інших об'єктів, а також у відведенні територій під будівництво.
2.2.4. Здійснення контролю за дотриманням Ліцензійних умов суб'єктами господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
2.2.5. Контроль за наявністю сертифікатів відповідності з питань пожежної безпеки в Українській державній системі сертифікації продукції - Системі сертифікації УкрСЕПРО (далі - УкрСЕПРО) на продукцію та матеріали, у тому числі що застосовуються при наданні послуг і виконанні робіт протипожежного призначення.
2.2.6. Здійснення дозвільно-реєстраційних функцій щодо фізичних та юридичних осіб у сфері пожежної безпеки згідно з чинним законодавством.
2.2.7. Проведення технічних розслідувань, перевірок заяв, повідомлень та іншої інформації про пожежі та злочини, пов'язані з ними, дізнання у справах про пожежі і порушення протипожежних правил.
2.2.8. Здійснення адміністративно-правової діяльності та застосування наданих згідно з чинним законодавством прав.
2.2.9. Проведення консультацій посадових осіб об'єктів та громадян з питань пожежної безпеки.
2.2.10. Здійснення контролю за справністю та цільовим використанням засобів протипожежного захисту.
2.2.11. Проведення масово-роз'яснювальної роботи серед населення щодо запобігання пожежам, сприяння діяльності добровільної та місцевої пожежної охорони, інших протипожежних формувань.
2.2.12. Здійснення перевірок діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, відомчих організацій щодо забезпечення ними протипожежного захисту населених пунктів та об'єктів, що їм підпорядковані.
2.2.13. Взаємодія з іншими органами державного нагляду щодо питань пожежної безпеки.
2.2.14. Здійснення обліку і аналізу пожеж та їх наслідків, розробка відповідних заходів, спрямованих на їх попередження.
2.2.15. Здійснення погодження будівельних норм, стандартів, регламентів, технічних умов, інших нормативно-технічних документів у відповідності з вимогами нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.
( Пункт 2.2 глави 2 доповнено підпунктом 2.2.15 згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.3. Посадові особи органів держпожнагляду мають право:
2.3.1. Проводити в робочий час за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів у присутності керівника, або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання планові та позапланові перевірки підприємств, установ, організацій, будівель, споруд, новобудов та інших підконтрольних об'єктів всіх форм власності, одержувати під час здійснення державного пожежного нагляду необхідні пояснення, відомості, довідки, документи, матеріали.
( Абзац перший підпункту 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
На об'єктах приватної власності контролювати умови безпеки людей на випадок пожежі, а також вирішення питань пожежної безпеки, що стосуються прав та інтересів інших юридичних осіб і громадян.
2.3.2. Залучати спеціалістів центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій за погодженням з їх керівниками до проведення планових та позапланових перевірок, а також незалежної експертизи.
2.3.3. Надавати (надсилати) керівникам центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій або уповноваженим ними особам, а також громадянам обов'язкові для виконання приписи, постанови, розпорядження, експертні висновки (з питань проведення експертизи проектної документації) про усунення порушень і недоліків у роботі, пов'язаній із забезпеченням пожежної безпеки та проведенням заходів щодо запобігання пожежам, здійснювати контроль за їх виконанням.
( Підпункт 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.3.4. Отримувати безкоштовно від міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових осіб і громадян відомості і документи, які характеризують стан пожежної безпеки на об'єктах, дані про пожежі, технічну документацію на розроблення і виготовлення пожежонебезпечних приладів, обладнання та іншої продукції, речовин і матеріалів, відповідні статистичні дані, дислокацію об'єктів, технічні паспорти та іншу інформацію з питань, які належать до компетенції держпожнагляду, а також одержувати від керівника (власника) суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи необхідні пояснення, відомості, довідки, документи, матеріали.
( Підпункт 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.3.5. Здійснювати контроль за виконанням протипожежних вимог, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час проектування (вибірково), будівництва, реконструкції, розширення чи технічного переоснащення, капітального ремонту підприємств, будівель, споруд та інших об'єктів.
2.3.6. Притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб об'єктів та громадян згідно з чинним законодавством.
У разі виявлення факту провадження господарської діяльності в галузі пожежної безпеки, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, без одержання відповідної ліцензії, провадження господарської діяльності без одержання дозволу органу держпожнагляду на початок роботи підприємств та оренду приміщень, а також подання суб'єктом господарювання органу держпожнагляду недостовірної інформації про відповідність матеріально-технічної бази вимогам законодавства або у разі завідомо неправдивого виклику пожежної охорони складати протоколи про адміністративні правопорушення.
( Абзац другий підпункту 2.3.6 пункту 2.3 глави 2 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.3.7. Проводити попередні перевірки обставин і причин виникнення пожеж, загибелі та травмування людей, знищення або пошкодження матеріальних цінностей.
2.3.8. Відповідно до наказу МНС від 21.10.2004 N 130 "Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів", зареєстрованого в Мін'юсті 08.11.2004 за N 1416/10015, за порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу виникнення пожежі або перешкоджають її гасінню та евакуації людей, застосовують до суб'єктів господарювання санкції у вигляді запобіжних заходів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2001 року N 150 "Про затвердження Порядку видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень" (із змінами) у разі невиконання умов забезпечення пожежної безпеки, зазначених у дозволі на початок роботи підприємств та оренду приміщень, органи держпожнагляду мають право анулювати дані дозволи.
У разі виявлення порушень якості виконання робіт та надання послуг протипожежного призначення суб'єктами господарювання, які мають відповідні ліцензії, посадові особи органів держпожнагляду протягом 10 робочих днів надають до органу ліцензування (територіального органу ліцензування) письмову інформацію про такі порушення для вжиття заходів реагування.
( Підпункт 2.3.8 пункту 2.3 глави 2 в редакції Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.3.9. Перевіряти наявність документів, які дають право на виконання пожежонебезпечних робіт.
2.3.10. Проводити практичне відпрацювання планів евакуації людей або дій працівників об'єкта на випадок пожежі.
2.3.11. Контролювати діяльність служб пожежної безпеки, а також відомчої, місцевої, добровільної пожежної охорони, пожежно-технічних комісій.
2.3.12. Вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки та припинення дій, які перешкоджають здійсненню держпожнагляду.
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено підпунктом 2.3.12 згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.3.13. Фіксувати процес здійснення перевірок протипожежного стану суб'єктів господарювання на засоби аудіо- та відеотехніки.
( Пункт 2.3 глави 2 доповнено підпунктом 2.3.13 згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.4. Посадові особи органів держпожнагляду під час виконання функцій державного пожежного нагляду зобов'язані:
повно, об'єктивно та неупереджено здійснювати держпожнагляд у межах повноважень, передбачених законодавством;
дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб'єктами господарювання;
не втручатися і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності під час здійснення планових та позапланових перевірок, якщо це не загрожує життю та здоров'ю людей, не спричиняє небезпеки виникнення пожеж та перешкод для їх гасіння;
забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці суб'єкта господарювання, що стає доступною посадовим особам під час здійснення держпожнагляду;
ознайомити керівника суб'єкта господарювання, або його заступника, або уповноважену ним особу з результатами перевірок у встановлені законом строки;
за зверненням суб'єкта господарювання надавати консультаційну допомогу;
за зверненням представників профспілки або уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці надавати можливість брати участь у перевірках протипожежного стану об'єктів та розглядати їх пропозиції.
( Главу 2 доповнено пунктом 2.4 згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.5. При здійсненні держпожнагляду розпорядження та доручення головних державних інспекторів з пожежного нагляду та їх заступників є обов'язковими для виконання підлеглими їм державними інспекторами, якщо вони не суперечать законодавству.
2.6. За неналежне виконання посадових інструкцій та за перевищення повноважень посадові особи держпожнагляду несуть відповідальність у порядку, установленому чинним законодавством.
( Пункт глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
2.7. Ніхто не має права втручатись у діяльність державних інспекторів, окрім вищих за статусом посадових осіб органів держпожнагляду.
2.8. Не дозволяється залучати державних інспекторів до виконання робіт, не передбачених функціональними обов'язками.
3. Організація діяльності органів держпожнагляду
3.1. Основні функції урядового, територіальних та місцевих органів держпожнагляду
3.1.1. Держпожнагляд здійснюється на відповідних рівнях: урядовому, територіальному та місцевому.
3.1.2. Урядовий орган держпожнагляду (Держпожбезпеки) здійснює свої функції на підставі законів та інших нормативно-правових актів, а також Положення. Держпожбезпеки є центральним органом ліцензування діяльності протипожежного призначення.
Держпожбезпеки:
здійснює управління системою держпожнагляду в Україні;
установлює порядок організації та здійснення держпожнагляду;
контролює діяльність підпорядкованих органів держпожнагляду;
здійснює нормативне регулювання у сфері пожежної безпеки в Україні, координує діяльність з цих питань міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади та громадських організацій;
розробляє за участю центральних та місцевих органів виконавчої влади проекти загальнодержавних та регіональних програм забезпечення пожежної безпеки та пожежної охорони в Україні та контролює їх виконання;
здійснює, у межах наданих повноважень, через територіальні та місцеві органи держпожнагляду державний пожежний нагляд в Україні за дотриманням в населених пунктах, на підконтрольних об'єктах, громадянами вимог законодавства з питань пожежної безпеки;
видає та переоформлює ліцензії, видає дублікати ліцензій на здійснення діяльності протипожежного призначення, здійснює в межах компетенції контроль за додержанням ліцензіатами Ліцензійних умов, видає розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов та анулює ліцензії та приймає рішення про визнання ліцензій недійсними, формує і веде ліцензійний реєстр;
видає дозволи на початок роботи, технічні умови до початку проектування, виконує експертизу щодо пожежної безпеки проектів будівництва, капітального ремонту та реконструкції об'єктів незалежно від форм власності, а також експертизу протипожежного стану об'єктів, бере участь у комісіях з прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
( Абзац десятий підпункту 3.1.2 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
погоджує проекти нормативно-правових актів, будівельні норми, стандарти, технічні регламенти та умови, що стосуються пожежної безпеки, за участю центральних органів виконавчої влади розробляє і затверджує державні правила і норми пожежної безпеки;
здійснює через Державний центр сертифікації МНС сертифікацію на відповідність вимогам пожежної безпеки пожежонебезпечної продукції, виробів пожежної техніки та обладнання протипожежного призначення;
організовує ведення державного статистичного обліку пожеж та їх наслідків;
бере участь у складі постійно діючої слідчо-оперативної групи МВС під час розслідування злочинів, пов'язаних з пожежами;
організовує та здійснює адміністративно-правову діяльність;
надає відповідно до законодавства платні послуги у сфері пожежної безпеки;
виконує інші функції державного нагляду в Україні, які передбачені Законом України "Про пожежну безпеку", Положенням та іншими нормативно-правовими актами.
3.1.3. Територіальні органи держпожнагляду (територіальні органи ліцензування діяльності протипожежного призначення) самостійно і через підпорядковані їм органи держпожнагляду організовують виконання вимог чинного законодавства України та здійснюють систематичний контроль за дотриманням вимог законодавства з питань пожежної безпеки, а також:
здійснюють аналіз та облік пожеж;
контролюють роботу місцевих органів держпожнагляду за всіма напрямами діяльності;
проводять навчання посадових осіб органів держпожнагляду щодо підвищення їх професійного рівня;
контролюють використання наданих прав місцевими органами держпожнагляду, дотримання законності при їх застосуванні;
розглядають заходи протипожежного захисту об'єктів, на які не встановлено норми та правила пожежної безпеки, і вносять пропозиції до Держпожбезпеки для узгодження;
упроваджують передовий досвід роботи щодо організації протипожежного захисту об'єктів;
перевіряють відповідність Ліцензійним умовам документів на видачу відповідних ліцензій, які подаються суб'єктами господарювання до Держпожбезпеки як центрального органу ліцензування робіт та послуг протипожежного призначення;
здійснюють контроль за додержанням ліцензіатами Ліцензійних умов;
здійснюють аналіз діяльності підпорядкованих органів держпожнагляду, визначають основні фактори, які впливають на результати роботи, та вживають заходів щодо її вдосконалення;
контролюють роботу місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, відомчих організацій у частині забезпечення пожежної безпеки населених пунктів і об'єктів;
контролюють діяльність служб пожежної безпеки, а також відомчої, місцевої, добровільної пожежної охорони, пожежно-технічних комісій;
видають документ дозвільного характеру, уносять у встановленому порядку пропозиції щодо їх анулювання та реєструють декларації відповідності об'єкта (об'єктів) вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
( Абзац тринадцятий підпункту 3.1.3 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
надають відповідно до законодавства платні послуги у сфері пожежної безпеки;
проводять експертизи протипожежного стану об'єктів, проектної документації з пожежної безпеки та іншої документації;
беруть участь у роботі комісій з прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
розглядають відповідно до Закону України "Про звернення громадян" запити, пропозиції, заяви, скарги юридичних осіб і громадян, публікації у пресі, повідомлення по радіо і телебаченню з питань пожежної безпеки та приймають відповідні рішення;
контролюють проведення навчання з питань пожежної безпеки посадових осіб та працівників підприємств, установ та організацій, зайнятих на роботах з підвищеною пожежною небезпекою;
взаємодіють зі службами ГУМВС-УМВС з питань попередження, розслідування, розкриття та обліку злочинів, що пов'язані з пожежами;
виконують інші функції, що випливають з покладених на них завдань.
3.1.4. Місцеві органи держпожнагляду:
здійснюють планові та позапланові перевірки протипожежного стану об'єктів на закріплених територіях;
здійснюють перевірку діяльності відомчих організацій щодо забезпечення ними пожежної безпеки об'єктів, що їм підпорядковані;
контролюють виконання в населених пунктах, на об'єктах та громадянами вимог законодавства з питань пожежної безпеки;
видають документ дозвільного характеру, вносять у встановленому порядку пропозиції щодо анулювання документів дозвільного характеру та реєструють декларації відповідності об'єкта (об'єктів) вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
( Абзац п'ятий підпункту 3.1.4 пункту 3.1 глави 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 128 від 18.02.2008 )
ведуть облік, аналіз пожеж та їх наслідків на закріпленій території, аналізують причини випадків загибелі та травмування людей під час пожеж, розробляють та здійснюють заходи щодо їх попередження;
взаємодіють зі страховими організаціями, органами внутрішніх справ та медичними закладами з питань обліку пожеж та їх наслідків;
проводять експертизи протипожежного стану об'єктів, проектної документації з пожежної безпеки, іншої документації;
проводять масово-роз'яснювальну роботу з питань пожежної безпеки;
проводять дізнання у справах про пожежі і порушення протипожежних правил та пожежно-технічні розслідування причин виникнення пожеж;
надають відповідно до законодавства платні послуги у сфері пожежної безпеки;
контролюють впровадження на об'єктах засобів протипожежного захисту, їх технічний стан та виведення сигналів від пожежної автоматики об'єктів на пульти пожежного спостереження;
перевіряють роботу пожежно-технічних комісій та добровільних пожежних дружин (команд) об'єктів;
здійснюють контроль за розробленням та виготовленням пожежонебезпечних приладів, обладнання та іншої продукції, речовин і матеріалів;
взаємодіють з органами внутрішніх справ з питань попередження, розслідування, розкриття та обліку злочинів, пов'язаних з пожежами;
здійснюють контроль за дотриманням протипожежних вимог будівельних норм, правил пожежної безпеки під час проектування та будівництва;
взаємодіють з іншими органами державного нагляду з питань пожежної безпеки;
здійснюють контроль за впровадженням сертифікованої продукції протипожежного призначення на об'єктах незалежно від форм власності, а також за наявності ліцензій в організаціях, що виконують послуги протипожежного призначення;
контролюють організацію навчання працівників підприємств, установ, організацій і населення правилам пожежної безпеки;
здійснюють вибірково в навчальних закладах освіти, закладах підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів, на підприємствах, в установах і організаціях контроль за підготовкою працівників, учнів і студентів з питань пожежної безпеки;
взаємодіють зі страховими організаціями з питань посилення протипожежного захисту застрахованих об'єктів;
взаємодіють з протипожежними об'єднаннями громадян;
розглядають згідно із Законом України "Про звернення громадян" запити, пропозиції, заяви, скарги юридичних осіб і громадян, публікації у пресі, повідомлення по радіо і телебаченню з питань пожежної безпеки та приймають відповідні рішення;
здійснюють діяльність відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності";