• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість. (Форми NN 1-ПДВ, 2-ПДВ, 3-ПДВ, 4-Р, 6-ПДВ, 2-РС, 4-РС, 3-РС, 2-РК, 2-РЖ, 6-РЖ)

Державна податкова адміністрація України  | Наказ, Форма, Заява, Положення від 01.03.2000 № 79 | Документ не діє
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 79 від 01.03.2000
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 квітня 2000 р.
за N 208/4429
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної податкової служби N 978 від 22.12.2010 )
Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Державної податкової адміністрації N 170 від 14.04.2000 N 117 від 20.03.2001 N 72 від 14.02.2002 N 707 від 15.12.2004 N 185 від 24.05.2005 N 17 від 16.01.2006 N 216 від 25.04.2006 N 427 від 24.07.2006 N 560 від 01.09.2008 N 755 від 04.12.2008 N 758 від 30.09.2010 ) ( У заголовку та тексті Наказу слова "Положення про Реєстр" замінено на слова "Положення про реєстрацію" згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 17 від 16.01.2006 )
З метою приведення нормативно-правових актів Державної податкової адміністрації України у відповідність до вимог Указу Президента України від 28 червня 1999 року N 746/99 "Про внесення змін до Указу Президента України від 3 липня 1998 року N 727 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" і пункту 2 розділу 6 Закону України від 14 вересня 1999 року N 1039-XIV "Про угоди про розподіл продукції" та керуючись статтею 8 Закону України "Про державну податкову службу в Україні",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, що додається.
2. Наказ Державної податкової адміністрації України від 27 травня 1997 року N 149, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 червня 1997 року за N 216/2020 (в редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 25.01.99 N 43, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.03.99 за N 164/3457), вважати таким, що втратив чинність.
3. Начальнику Головного управління Державного реєстру фізичних осіб Сердюк Н.П. забезпечити подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції цього наказу.
4. Начальнику Головного управління по роботі з платниками податків Сисоєву В.О. після державної реєстрації наказу "Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість" забезпечити публікацію його в засобах масової інформації.
5. Начальнику Головного управління Державного реєстру фізичних осіб Сердюк Н.П. в 5-денний термін визначити потрібну для виготовлення кількість бланків Свідоцтва про реєстрацію платників податку на додану вартість та подати заявку за областями на їх виготовлення до Управління справами.
6. Начальнику Управління справами Коваленку В.В. після державної реєстрації наказу "Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість" забезпечити:
6.1. У 10-денний термін його тиражування та надсилання державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
6.2. У місячний термін - виготовлення потрібної кількості бланків Свідоцтва про реєстрацію платників податку на додану вартість і доставку їх державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
7. Начальнику Управління фінансування державних податкових адміністрацій Карачовій А.І. вирішити питання фінансування виготовлення бланків Свідоцтва про реєстрацію платників податку на додану вартість.
8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Росоловського В.М.
Голова М.Я.Азаров
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної податкової
адміністрації України
01.03.2000 N 79
(у редакції наказу
Державної податкової
адміністрації України
від 30.09.2010 N 758)
( z1191-10 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 квітня 2000 р.
за N 208/4429
ПОЛОЖЕННЯ
про реєстрацію платників податку на додану вартість
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до Законів України "Про податок на додану вартість" (далі - Закон), "Про державну податкову службу в Україні" та інших нормативно-правових актів.
2. Цим Положенням визначається порядок:
реєстрації платників податку на додану вартість;
анулювання реєстрації платників податку на додану вартість;
ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр);
присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість;
оприлюднення даних з Реєстру;
перереєстрації платників податку на додану вартість та заміни свідоцтв про реєстрацію платників податку на додану вартість;
ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість;
засвідчення копій свідоцтв про реєстрацію платників податку на додану вартість.
3. Цим Положенням визначаються форми:
заяв про реєстрацію платників податку на додану вартість;
свідоцтв про реєстрацію платників податку на додану вартість;
документів про анулювання реєстрації платників податку на додану вартість;
журналів реєстрації платників податку на додану вартість;
інших документів з питань реєстрації/анулювання реєстрації, перереєстрації та заміни свідоцтв про реєстрацію платників податку на додану вартість.
4. Особа - будь-яка з осіб, наведених у пункті 1.2 статті 1 Закону, незалежно від того, чи є така особа резидентом, чи ні:
суб'єкт підприємницької діяльності, у тому числі підприємство з іноземними інвестиціями, незалежно від форми та часу внесення цих інвестицій;
інша юридична особа, що не є суб'єктом підприємницької діяльності;
фізична особа (громадянин, іноземний громадянин та особа без громадянства), яка здійснює діяльність, віднесену до підприємницької згідно із законодавством, або імпортує товари на митну територію України;
представництво нерезидента, що не має статусу юридичної особи.
4.1. Для цілей оподаткування дві чи більше осіб, які здійснюють спільну (сумісну) діяльність без створення юридичної особи, вважаються окремою особою у межах такої діяльності.
Облік результатів спільної (сумісної) діяльності ведеться платником податку на додану вартість, уповноваженим на це іншими сторонами згідно з умовами договору, окремо від обліку господарських результатів такого платника податку на додану вартість.
4.2. Платником податку на додану вартість може бути зареєстровано інвестора, який на період дії угоди про розподіл продукції сплачує податок на додану вартість з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про угоди про розподіл продукції".
4.3. Фізичні особи, які не є суб'єктами господарювання та ввозять товари (предмети) на митну територію України в обсягах, що підлягають оподаткуванню згідно з митним законодавством, сплачують податок на додану вартість під час перетину такими товарами (предметами) митного кордону України без реєстрації платниками цього податку.
4.4. Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) податку на додану вартість до бюджету при наданні послуг нерезидентом, є його постійне представництво, а за відсутності такого - особа, яка отримує такі послуги, якщо місце надання таких послуг знаходиться на митній території України.
5. Платник податку на додану вартість (далі - платник ПДВ) - особа, яка згідно з Законом зобов'язана здійснювати утримання та внесення до бюджету податку, що сплачується покупцем, або особа, яка імпортує товари на митну територію України.
Платником ПДВ є:
5.1. Будь-яка особа, яка:
здійснює або планує здійснювати господарську діяльність та реєструється за своїм добровільним рішенням як платник ПДВ;
підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ;
імпортує товари (супутні послуги) в обсягах, що підлягають оподаткуванню цим податком згідно з нормами статті 2 Закону.
5.2. Будь-яка особа, яка за своїм добровільним рішенням зареєструвалася платником ПДВ.
6. Будь-якій особі, яка реєструється як платник ПДВ, присвоюється індивідуальний податковий номер, який використовується для справляння цього податку.
6.1. Індивідуальний податковий номер є єдиним для всього інформаційного простору України і зберігається за платником ПДВ до моменту анулювання реєстрації платника ПДВ.
6.2. Використання індивідуального податкового номера, наданого при реєстрації, є обов'язковим при оформленні й користуванні всіма видами документів, які пов'язані з розрахунками при придбанні товарів, обліком, звітністю про податок на додану вартість, оформленні податкового кредиту.
6.3. Індивідуальний податковий номер становить:
6.3.1. Для юридичних осіб - 12-розрядний числовий код такої структури: 7 знаків включають перші 7 знаків ідентифікаційного коду Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (далі - ЄДРПОУ) без контрольного числа, 8-й та 9-й знаки - код області за системою кодування, прийнятою в органах державної податкової служби (далі - податкові органи), 10-й та 11-й знаки - код адміністративного району за системою кодування, прийнятою в податкових органах, 12-й знак - контрольний розряд, алгоритм формування якого встановлює центральний податковий орган України.
6.3.2. Для фізичних осіб - 10-значний індивідуальний ідентифікаційний номер платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - ДРФО).
Для фізичних осіб - підприємців, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття ідентифікаційних номерів, мають у паспортах відмітки про право здійснювати платежі без ідентифікаційного номера, стосовно яких замість ідентифікаційного номера до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) і свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи - підприємця внесено серію та номер паспорта, індивідуальний податковий номер становить 10-значний номер, що включає номер паспорта.
6.3.3. Для осіб, відповідальних за утримання та внесення податку на додану вартість до бюджету під час виконання договорів про спільну діяльність без створення юридичної особи, та осіб, які виступають інвесторами відповідно до угоди про розподіл продукції, - 9-значний реєстраційний (обліковий) номер із Тимчасового реєстру Державної податкової адміністрації України (далі - ТРДПАУ), який надають податкові органи згідно з Порядком присвоєння реєстраційних (облікових) номерів платників податків, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 03.08.98 N 380, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.09.98 за N 540/2980. Такі особи у реєстраційній заяві проставляють зазначений реєстраційний (обліковий) номер, який повинен відповідати індивідуальному податковому номеру.
Для осіб, відповідальних за утримання та внесення податку на додану вартість до бюджету під час виконання декількох договорів про спільну діяльність, свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ видається на кожний із зазначених договорів.
6.3.4. Для представництв нерезидентів в Україні індивідуальний податковий номер формується у такому самому порядку, як і для юридичних осіб.
6.3.5. Для представництв нерезидентів в Україні, які були зареєстровані платниками ПДВ до 1 червня 2006 року і не мають ідентифікаційного коду ЄДРПОУ, індивідуальним податковим номером є 9-значний реєстраційний (обліковий) номер із ТРДПАУ. Перереєстрація таких представництв нерезидентів як платників ПДВ, а також заміна їм відповідних свідоцтв здійснюються після включення таких відокремлених підрозділів до ЄДРПОУ.
II. Реєстр платників податку на додану вартість
1. Реєстр - це автоматизований банк даних, створений відповідно до статті 9 Закону для забезпечення:
реєстрації та єдиного обліку платників ПДВ;
єдиних принципів ідентифікації платників ПДВ;
контролю за справлянням податку на додану вартість;
організації суцільного й вибіркового аналізу.
Складовою частиною Реєстру є реєстр суб'єктів спеціального режиму оподаткування.
2. У Реєстр включаються такі види даних:
ідентифікаційні - індивідуальний податковий номер та номер свідоцтва платника ПДВ, ідентифікаційний код за ЄДРПОУ, номер із ТРДПАУ, номер ДРФО, а також найменування - для юридичних осіб та прізвище, ім'я, по батькові - для фізичних осіб - підприємців;
довідкові - дані про місцезнаходження (місце проживання), телефони платника ПДВ, прізвища, імена, по батькові та ідентифікаційні номери ДРФО керівника і головного бухгалтера юридичної особи - платника ПДВ;
реєстраційні - дані про реєстрацію, перереєстрацію, анулювання свідоцтв та анулювання реєстрації платників ПДВ, виключення із реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, зміни режимів оподаткування податком на додану вартість;
класифікаційні - дані про види діяльності суб'єкта спеціального режиму оподаткування;
кількісні - дані щодо загальних сум оподатковуваних операцій та вартості поставлених товарів, які вказуються у реєстраційних заявах;
інші дані, передбачені формами документів, встановленими цим Положенням.
3. Формування та ведення Реєстру здійснює Державна податкова адміністрація України. Дані Реєстру передаються до державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також державних податкових інспекцій у районах, містах, районах у містах, міжрайонних, об'єднаних та спеціалізованих державних податкових інспекцій.
4. З числа обов'язків щодо ведення Реєстру Державна податкова адміністрація України здійснює:
розробку організаційних та методологічних принципів ведення Реєстру;
організацію реєстрації платників ПДВ;
присвоєння платникам ПДВ індивідуального податкового номера;
формування номерів свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ;
розробку технології та програмно-технічних засобів ведення Реєстру;
виконання функцій адміністратора бази даних Реєстру (накопичення, аналіз даних, що надходять з регіональних податкових органів, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);
автоматизоване ведення бази Реєстру;
розробку нормативних документів на створення, ведення та користування даними Реєстру;
оприлюднення даних з Реєстру.
5. Державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі здійснюють:
виконання функцій адміністратора бази даних регіонального рівня (накопичення, аналіз даних, що надходять з місцевих податкових органів, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);
забезпечення організації реєстрації та облік платників ПДВ, що перебувають на їх території;
передавання змін і доповнень до Реєстру до центрального податкового органу України та підпорядкованих державних податкових інспекцій.
6. Державні податкові інспекції в районах, містах і районах міста, а також міжрайонні, об'єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції здійснюють:
приймання заяв, контроль за повнотою даних щодо відповідності нормативним документам;
обробку даних заяв та документів щодо реєстрації, перереєстрації, анулювання свідоцтв та анулювання реєстрації платників ПДВ, виключення із реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування;
формування файлів для передання до регіональних податкових органів;
приймання файлів з регіональних баз з присвоєними індивідуальними податковими номерами та номерами свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ;
видачу, заміну свідоцтв про реєстрацію платників ПДВ та засвідчення їх копій;
виконання функцій адміністратора бази даних районного рівня (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, зберіганням, захистом їх, контроль за правом доступу тощо);
моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру;
формування бази даних платників ПДВ районного рівня.
7. Використання даних Реєстру державними органами здійснюється відповідно до чинного законодавства України.
7.1. Дані з Реєстру про видані та анульовані свідоцтва про реєстрацію платників ПДВ передаються Державною податковою адміністрацією України до Державної митної служби України, яка доводить таку інформацію до відома митних органів.
7.2. Порядок і умови надання Державною податковою адміністрацією України даних з Реєстру про видані та анульовані свідоцтва про реєстрацію платників ПДВ іншим державним органам встановлюються договорами про взаємодію чи інформаційне співробітництво.
8. Відповідно до пункту 9.3 статті 9 Закону для інформування платників ПДВ Державна податкова адміністрація України не пізніше 2, 12 та 22 числа кожного місяця оприлюднює на веб-сайті Державної податкової адміністрації України (www.sta.gov.ua):
дані з Реєстру із зазначенням найменування або прізвища, імені та по батькові платника ПДВ, дати податкової реєстрації, індивідуального податкового номера, номера та дати початку дії свідоцтва про реєстрацію;
інформацію про осіб, позбавлених реєстрації як платників ПДВ за заявою платника ПДВ або з ініціативи податкових органів чи за рішенням суду, а саме: про анульовані свідоцтва платників ПДВ із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дат, причин та підстав для анулювання свідоцтв.
Додатково до таких даних з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування оприлюднюються дані про дату реєстрації суб'єктом спеціального режиму оподаткування, дату виключення із такого реєстру, а також дату, з якої сільськогосподарське підприємство вважається платником ПДВ на загальних підставах.
9. Якщо реєстрацію особи як платника ПДВ було анульовано та відомості із Реєстру про таке анулювання були оприлюднені відповідно до цього Положення, то право доступу до таких відомостей є забезпеченим та інформація про таке анулювання вважається доведеною до відома заінтересованих осіб.
10. Якщо за ініціативою податкового органу анульовано реєстрацію особи як платника ПДВ або виключено особу з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, то право доступу цієї особи до таких відомостей є забезпеченим та інформація про таке анулювання є доведеною до її відома з дати отримання такою особою відповідного рішення про анулювання. Якщо відомості про таке анулювання були оприлюднені відповідно до цього Положення раніше, ніж особа отримала відповідне рішення про анулювання, то право доступу цієї особи до таких відомостей є забезпеченим та інформація про таке анулювання вважається доведеною до її відома з дати такого оприлюднення.
III. Реєстрація платників податку на додану вартість
1. Реєстрація осіб платниками ПДВ, перереєстрація та заміна свідоцтв про таку реєстрацію проводяться шляхом внесення записів до Реєстру із формуванням за кожним таким записом окремого номера свідоцтва і визначення дати початку його дії та дати анулювання.
Особа є зареєстрованою платником ПДВ з відповідної дати реєстрації, внесеної до Реєстру. Реєстрація платника ПДВ є анульованою з дати анулювання свідоцтва про таку реєстрацію та виключення цього платника ПДВ з Реєстру згідно з розділом V цього Положення.
2. Платником ПДВ можуть бути зареєстровані особи, визначені у пункті 4 розділу І цього Положення та які відповідають вимогам статті 2 Закону (пункт 5 розділу I цього Положення).
3. Для реєстрації платником ПДВ особа повинна перебувати на обліку в податковому органі за місцезнаходженням або місцем проживання відповідно до Порядку обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 19.02.98 N 80, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.03.98 за N 172/2612 (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 17.11.98 N 552) , із змінами (далі - Порядок обліку).
4. Особа, яка підпадає під визначення пункту 2.3 статті 2 Закону, зобов'язана зареєструватися як платник ПДВ у податковому органі за місцезнаходженням (місцем проживання).
Особа підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ у разі коли:
4.1. Загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно із Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або у рахунок зобов'язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує суму, визначену підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону.
4.2. Особа вповноважена вносити консолідований податок з об'єктів оподаткування, що виникають внаслідок поставки послуг підприємствами залізничного транспорту з їх основної діяльності та підприємствами зв'язку, що перебувають у підпорядкуванні платника ПДВ, в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
4.3. Особа поставляє товари (послуги) на митній території України з використанням глобальної або локальних комп'ютерних мереж, при цьому особа-нерезидент може здійснювати таку діяльність тільки через своє постійне представництво, зареєстроване на території України.
4.4. Особа здійснює операції з реалізації конфіскованого майна незалежно від того, чи досягає загальної суми операцій з поставки товарів (послуг), визначеної підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону, чи ні, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством.
5. Реєстрація платником ПДВ здійснюється за поданою особою реєстраційною заявою платника податку на додану вартість за формою N 1-ПДВ ( додаток 1) . Така заява направляється на адресу податкового органу з повідомленням про вручення або вручається особисто представником такої особи службовій особі податкового органу.
5.1. Якщо особа, на яку не поширюється дія пункту 2.3 статті 2 Закону, вважає за доцільне добровільно зареєструватися платником ПДВ і відповідає вимогам пункту 2.2 статті 2 Закону, така реєстрація провадиться за її заявою.
5.2. Якщо обсяг оподатковуваних операцій особи протягом звітного податкового періоду перевищує суму, визначену підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону, не більше ніж у два рази, така особа зобов'язана надіслати (вручити) податковому органу заяву про реєстрацію протягом двадцяти календарних днів, наступних за таким звітним податковим періодом.
5.3. Якщо особа укладає одну чи більше цивільно-правових угод (договорів), унаслідок виконання яких планується здійснення оподатковуваних операцій, обсяг яких перевищуватиме протягом звітного податкового періоду у два чи більше разів суму, визначену підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону, то така особа зобов'язана зареєструватися як платник ПДВ до кінця такого звітного податкового періоду.
6. У разі переходу на спрощену систему оподаткування із сплатою податку на додану вартість або відмови від застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності чи інших спрощених систем оподаткування, які визначають особливий порядок нарахування чи сплати податку на додану вартість, відмінний від встановлених Законом, особа реєструється платником ПДВ у порядку, визначеному Законом та цим Положенням.
6.1. Не зареєстрована платником ПДВ особа, яка, перебуваючи на спрощеній системі оподаткування та сплачуючи єдиний податок, перевищила обмеження щодо обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік, установленого статтею 1 Указу Президента України від 03.07.98 N 727 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (у редакції Указу Президента України від 28.06.99 N 746) (далі - Указ), зобов'язана подати до податкового органу заяву про реєстрацію як платника ПДВ. Реєстраційна заява платника ПДВ має бути подана (надіслана) податковому органу:
фізичною особою - підприємцем - не пізніше двадцятого календарного дня з моменту перевищення;
юридичною особою не пізніше:
ніж за п'ятнадцять днів до початку наступного звітного (податкового) періоду (кварталу), у якому відбулося перевищення, якщо перевищення відбулося у першому або другому місяці звітного періоду (кварталу);
двадцятого календарного дня після закінчення звітного періоду (кварталу), у якому відбулося перевищення, якщо перевищення відбулося у третьому місяці звітного періоду (кварталу).
6.2. Не зареєстрована платником ПДВ юридична особа, яка згідно з Указом переходить на спрощену систему оподаткування, обліку і звітності та обрала ставку єдиного податку 6 відсотків, відповідно до статей 3 і 6 Указу підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, починаючи з першого числа того звітного періоду (кварталу), з якого здійснено перехід на спрощену систему оподаткування за ставкою єдиного податку 6 відсотків. Реєстраційна заява платника ПДВ має бути подана (надіслана) податковому органу одночасно із заявою про перехід на спрощену систему оподаткування за ставкою єдиного податку 6 відсотків та не пізніше ніж за п'ятнадцять днів до початку звітного періоду (кварталу), з якого здійснюється такий перехід.
Якщо особа, яка обирає ставку єдиного податку 6 відсотків, не підпадає під визначення платника ПДВ згідно з пунктом 5 розділу I цього Положення або наявні підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ відповідно до пункту 1 розділу V цього Положення, податковий орган відмовляє такій особі у реєстрації платником ПДВ і застосуванні спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності за ставкою єдиного податку 6 відсотків.
6.3. Якщо фізична особа - підприємець приймає рішення бути платником ПДВ після переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, визначену Указом, така особа реєструється платником ПДВ у порядку, визначеному цим Положенням. Коли фізична особа - підприємець одночасно зареєстрована платником ПДВ і є платником єдиного податку за спрощеною системою оподаткування, обліку та звітності, на неї поширюється порядок нарахування і сплати податку на додану вартість відповідно до Закону.
6.4. Фізичні особи - підприємці, які до переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності були платниками ПДВ і після переходу до неї прийняли рішення про те, що вони згідно з абзацом другим частини першої статті 6 Указу не є платниками ПДВ, подають до відповідного податкового органу заяву про анулювання реєстрації їх як платників ПДВ і повертають відповідне свідоцтво у порядку, визначеному цим Положенням.
7. Реєстраційна заява платника ПДВ має бути подана (надіслана) податковому органу:
а) особами, що підлягають реєстрації згідно з підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону (підпункт 4.1 пункту 4 цього розділу), - не пізніше двадцятого календарного дня з моменту досягнення суми оподатковуваних операцій, визначеної зазначеним підпунктом Закону;
б) особами, які підлягають податковій реєстрації у зв'язку із здійсненням ними операцій, визначених у підпунктах 2.3.2-2.3.4 пункту 2.3 (підпункти 4.2-4.4 пункту 4 цього розділу) та пункті 2.4 статті 2 Закону, - не пізніше ніж за двадцять календарних днів до початку здійснення таких операцій;
в) особами, що прийняли добровільне рішення про реєстрацію платниками ПДВ, - не пізніше двадцяти календарних днів до початку податкового періоду, з якого такі особи вважатимуться платниками ПДВ та матимуть право на податковий кредит і виписку податкових накладних.
7.1. Особа, що не надсилає реєстраційну заяву у таких випадках та у такі строки, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника ПДВ без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.
7.2. До заяви додається оригінал платіжного документа про сплату встановленої суми за свідоцтво про реєстрацію платників ПДВ. Якщо такий додаток відсутній, то податковий орган не приймає до розгляду заяву про реєстрацію та повертає заявникові з відповідними відмітками у розділі 11 реєстраційної заяви не пізніше ніж через десять календарних днів від дня надходження.
7.3. У заяві про реєстрацію зазначається причина (причини) реєстрації платником ПДВ. Реєстраційну заяву обов'язково має бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. Усі розділи реєстраційної заяви підлягають заповненню.
7.4. У заяві про реєстрацію платника ПДВ указується спосіб отримання свідоцтва про таку реєстрацію - поштою або безпосередньо в податковому органі.
Якщо особа обрала спосіб отримання свідоцтва поштою, то оплату вартості поштових послуг щодо відправлення свідоцтва така особа має здійснити до отримання свідоцтва шляхом подання до податкового органу поштових марок на суму, що відповідає вартості послуг поштового зв'язку з пересилання рекомендованого листа з повідомленням про вручення.
8. У реєстраційній заяві може бути вказаний бажаний день реєстрації, враховуючи таке:
8.1. Якщо особа реєструється добровільно, то така особа може вказати у реєстраційній заяві дату, з якої бажає бути зареєстрованою платником ПДВ та яка настає не раніше ніж через двадцять календарних днів після подання такої заяви до податкового органу.
8.2. Особою, яка підлягає реєстрації як платник ПДВ у зв'язку із здійсненням нею операцій, визначених у підпунктах 2.3.2-2.3.4 пункту 2.3 (підпункти 4.2-4.4 пункту 4 цього розділу) та пункті 2.4 статті 2 Закону, може бути визначено у реєстраційній заяві бажаний день реєстрації, що настає не раніше ніж через двадцять календарних днів після подання такої заяви до податкового органу та не пізніше дня, який передує дню початку здійснення таких операцій.
8.3. Якщо протягом строку від подання реєстраційної заяви до бажаного дня реєстрації у особи виникнуть обставини або операції, при яких реєстрація платником ПДВ є обов'язковою згідно з пунктом 2.3 (пункт 4 цього розділу) або 2.4 статті 2 Закону, така особа зобов'язана подати повторну реєстраційну заяву у строки, визначені пунктом 9.6 статті 9 Закону (підпункти "а"-"в" пункту 7 цього розділу). У цьому випадку реєстрація платника ПДВ з бажаного дня реєстрації анулюється та проводиться реєстрація платника ПДВ у загальному порядку згідно з цим Положенням.
8.4. Юридична особа, яка переходить із спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування або із загальної системи оподаткування на спрощену систему оподаткування зі сплатою податку на додану вартість у випадках, визначених відповідно підпунктами 6.1 та 6.2 пункту 6 цього розділу, може вказати бажаний день реєстрації, яким є перший день звітного періоду (кварталу), з якого здійснюється такий перехід, за умови подання реєстраційної заяви не пізніше ніж за п'ятнадцять календарних днів до такого переходу.
8.5. Якщо особа, яка переходить на загальну систему оподаткування зі спрощеної системи оподаткування, подала до податкового органу реєстраційну заяву без зазначення бажаного дня реєстрації й останній день десятиденного строку від дня отримання реєстраційної заяви передує даті переходу такої особи на загальну систему оподаткування, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ визначається перший день переходу такої особи на загальну систему оподаткування.
8.6. Бажаний день реєстрації не може бути вказаний особами, що підлягають реєстрації згідно з підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 (підпункт 4.1 пункту 4 цього розділу) та підпунктом "а" пункту 9.6 статті 9 Закону (підпункт "а" пункту 7 цього розділу), у зв'язку з досягненням загальної суми операцій з поставки товарів (послуг), встановленої підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону.
8.7. Якщо особа вказала у реєстраційній заяві бажаний день реєстрації та такий день визначений відповідно до цього пункту, то дата реєстрації такої особи відповідає бажаному дню реєстрації, вказаному у реєстраційній заяві. Якщо визначення бажаного дня реєстрації не відповідає цьому пункту, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ є дата внесення відповідного запису до Реєстру.
9. При реєстрації платника ПДВ обов'язково проводиться перевірка його реєстраційних даних з Єдиного банку даних про платників податку - юридичних осіб або Реєстру фізичних осіб - платників податків самозайнятих осіб.
Дані реєстраційної заяви мають бути достовірними та відповідати відомостям Єдиного державного реєстру.
З метою перевірки достовірності даних про заявника податковий орган може звернутись до державного реєстратора за отриманням витягу з Єдиного державного реєстру.
10. Якщо в заяві про реєстрацію не зазначені обов'язкові реквізити, надані недостовірні або неповні дані, її не скріплено печаткою заявника, не підписано заявником (для фізичних осіб), відповідальною особою заявника (для юридичних осіб) чи особою, яка має документально підтверджене повноваження щодо підпису реєстраційної заяви від особи, яка реєструється платником ПДВ, то в десятиденний строк від дня отримання заяви податковий орган звертається до особи з письмовою пропозицією надати нову заяву про реєстрацію (із зазначенням підстав неприйняття попередньої).
11. Податковий орган відмовляє у реєстрації платником ПДВ, якщо заявник не підпадає під визначення платника ПДВ згідно з пунктом 5 розділу I цього Положення або за наявності підстав для анулювання реєстрації платника ПДВ, визначених пунктом 1 розділу V цього Положення.
12. Протягом десяти календарних днів від дня отримання заяви про реєстрацію за відсутності підстав, визначених пунктами 9, 10 цього розділу, податковий орган зобов'язаний видати заявнику (відправити поштою з повідомленням про вручення) свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість за формою N 2-ПДВ (додаток 2) (далі - Свідоцтво), бланк якого виготовлений на спеціальному папері, що забезпечує захист від підробки.
12.1. Перебіг десятиденного строку, установленого для податкової реєстрації, розпочинається з першого календарного дня, наступного за днем отримання податковим органом заяви про реєстрацію платника ПДВ. Якщо останній день десятиденного строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день у податковому органі, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
12.2. Свідоцтво видається (направляється) платнику ПДВ у такому порядку:
12.2.1. Якщо особа обрала спосіб отримання Свідоцтва поштою, воно надсилається за місцезнаходженням (місцем проживання) платника ПДВ, указаним у Свідоцтві, з повідомленням про вручення за рахунок одержувача.
У податковому органі Свідоцтво може одержати сам платник ПДВ - фізична особа або відповідальна особа платника ПДВ - юридичної особи, вказана у реєстраційній заяві, чи будь-яка особа за наявності належним чином оформленої довіреності від платника ПДВ (далі - Представник платника). Особа, яка отримує Свідоцтво, має пред'явити паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Відомості про отримання Свідоцтва платником ПДВ чи Представником платника вказуються у корінці Свідоцтва. До корінця Свідоцтва долучаються довіреність у разі одержання Свідоцтва особою за довіреністю або повідомлення про вручення - у разі направлення поштою Свідоцтва платнику ПДВ.
12.2.2. Якщо особа обрала спосіб отримання Свідоцтва безпосередньо в податковому органі та протягом десяти календарних днів від дня надходження до податкового органу заяви про реєстрацію не отримала Свідоцтво з будь-яких причин, податковий орган у другій половині останнього календарного дня десятиденного строку направляє за місцезнаходженням (місцем проживання) платника ПДВ Свідоцтво поштовим відправленням з післяплатою за рахунок одержувача.
12.2.3. Якщо податковий орган або пошта не може вручити платнику ПДВ Свідоцтво у зв'язку з незнаходженням посадових осіб, відмовою прийняти таке Свідоцтво, відсутністю за місцезнаходженням (місцем проживання) платника ПДВ, то працівник того структурного підрозділу, яким надсилалось Свідоцтво, на підставі інформації структурного підрозділу, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції, або на підставі іншої інформації оформляє довідку, у якій вказує причину, що призвела до неможливості вручення Свідоцтва. Така довідка разом із Свідоцтвом зберігається у реєстраційній частині облікової справи платника податків. У цьому разі платник ПДВ чи Представник платника може отримати Свідоцтво в податковому органі у будь-який час до дати анулювання реєстрації згідно з цим Положенням. При цьому податковий орган здійснює заходи щодо встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника ПДВ згідно з Порядком обліку.
12.3. У Свідоцтві найменування (прізвище, ім'я, по батькові) та місцезнаходження (місце проживання) платника ПДВ вказуються повністю, усі поля Свідоцтва заповнюються способом комп'ютерного друку та виконуються українською мовою прописними літерами.
13. Датою реєстрації особи платником ПДВ, яка вноситься до Реєстру та зазначається у Свідоцтві, є дата, що відповідає даті здійснення запису в Реєстрі про таку реєстрацію або бажаному дню реєстрації.
При визначенні дати реєстрації особи, яка повторно реєструється платником ПДВ, не враховуються періоди попередніх реєстрацій, які були анульовані. Датою податкової реєстрації такого платника ПДВ є дата його нової реєстрації незалежно від строку, що пройшов від дня анулювання попередньої податкової реєстрації такої особи до дня подання заяви про повторну податкову реєстрацію.
14. Під час реєстрації датою початку дії Свідоцтва, яка зазначається у Свідоцтві, є дата податкової реєстрації.
15. Якщо установчими документами особи, Свідоцтвом про державну реєстрацію особи, договором про спільну діяльність чи угодою про розподіл продукції визначається строк, на який створено особу, укладено договір чи угоду, Свідоцтво видається тільки на такий строк.
15.1. У таких випадках у лівій верхній частині Свідоцтва та на корінці Свідоцтва вчиняються однакові спеціальні записи "Свідоцтво дійсне до" і зазначається дата закінчення строку, на який створено особу, укладено договір про спільну діяльність чи угоду про розподіл продукції.
15.2. Якщо до/після закінчення зазначеного строку у порядку, визначеному законодавством, такий строк продовжується, Свідоцтво із зазначеним терміном дії підлягає заміні у такому самому порядку, як і при перереєстрації.
16. Юридична особа, утворена в результаті реорганізації платника ПДВ, реєструється платником ПДВ як новоутворена у порядку, визначеному цим Положенням.
16.1. Якщо датою державної реєстрації юридичної особи, утвореної в результаті перетворення, є дата державної реєстрації платника ПДВ - юридичної особи, припиненої в результаті перетворення, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію новоутвореної юридичної особи і даними Єдиного державного реєстру, то реєстрація платником ПДВ новоутвореної юридичної особи проводиться за процедурами перереєстрації, визначеними цим Положенням.
16.2. Якщо датою державної реєстрації юридичної особи, утвореної в результаті перетворення, є дата завершення перетворення та така юридична особа протягом десяти календарних днів, наступних за датою завершення перетворення, одночасно подає податковому органу заяви про реєстрацію її платником ПДВ та про анулювання такої реєстрації особи, припиненої шляхом перетворення, то у цьому випадку датами реєстрації платником ПДВ новоутвореної юридичної особи та анулювання такої реєстрації припиненої юридичної особи є дата внесення до Реєстру відповідних записів.
До початку дії нового Свідоцтва юридична особа, утворена в результаті перетворення, використовує реквізити старого Свідоцтва припиненої юридичної особи.
17. Копії Свідоцтва, засвідчені податковим органом, мають бути розміщені у доступних для огляду місцях у приміщенні платника ПДВ та в усіх його відокремлених підрозділах.
17.1. Для засвідчення копій Свідоцтва платник ПДВ подає до податкового органу заяву про засвідчення копій Свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість за формою N 2-РК ( додаток 3) , додає відповідну кількість копій Свідоцтва та при поданні заяви пред'являє оригінал Свідоцтва.
17.2. Податковий орган може відмовити у засвідченні копій Свідоцтва, якщо дані про платника ПДВ, що вказуються у Свідоцтві, змінилися, не відповідають даним Реєстру або якщо Свідоцтво підлягає заміні згідно з цим Положенням.
17.3. Засвідчені копії Свідоцтва видаються платнику ПДВ або Представнику податковим органом протягом трьох робочих днів від дня отримання відповідної заяви за умови пред'явлення оригіналу Свідоцтва. Податковим органом на кожній копії Свідоцтва у лівій верхній частині робиться спеціальний запис "Копія (підлягає поверненню до податкового органу)". У нижній частині копії Свідоцтва мають міститися найменування податкового органу, дата засвідчення копії Свідоцтва, прізвище, ім'я, по батькові посадової особи податкового органу, яка засвідчує копію Свідоцтва, підпис цієї особи, скріплений печаткою податкового органу.
17.4. Усі засвідчені копії Свідоцтва підлягають поверненню до податкових органів у разі анулювання реєстрації, заміни Свідоцтва чи втрати Свідоцтва одночасно з поверненням Свідоцтва або поданням відповідної заяви платником ПДВ.
17.5. Засвідчені копії Свідоцтва, що зіпсовані, зношені або перестали використовуватись, можуть бути повернені платником ПДВ до податкового органу у будь-який час разом із супровідним листом.
17.6. У разі втрати засвідчених копій Свідоцтва платник ПДВ письмово повідомляє податковий орган про втрату таких копій та надає пояснення за підписом платника ПДВ (для фізичних осіб) або керівника платника ПДВ (для юридичних осіб).
17.7. Інформація щодо кількості засвідчених та виданих податковим органом копій Свідоцтва, повернених та втрачених засвідчених копій Свідоцтва вноситься до районного рівня Реєстру.
18. Дані про прийняті до розгляду заяви з поміткою про результати розгляду (зареєстровано, відмовлено у реєстрації, запропоновано подати нову заяву) та дані Свідоцтв уносяться до журналу реєстрації платників податку на додану вартість за формою N 2-РЖ (додаток 4).
19. Реєстраційні заяви з будь-якими позначками, заяви про видачу засвідчених копій Свідоцтва, документи, додані до таких заяв, корінець Свідоцтва, повідомлення і пояснення щодо Свідоцтва чи його засвідчених копій та інші документи щодо реєстрації платника ПДВ зберігаються в обліковій справі (реєстраційній частині) такого платника податків.
IV. Перереєстрація платників податку на додану вартість
1. Перереєстрація платника ПДВ проводиться та Свідоцтво підлягає заміні у разі виникнення змін у даних платника ПДВ, які стосуються ідентифікаційного коду ЄДРПОУ, реєстраційного (облікового) номера із ТРДПАУ та/або найменування (прізвища, імені, по батькові), та/або місцезнаходження (місця проживання) платника ПДВ, і якщо зміни не пов'язані із припиненням платника ПДВ, крім випадків, визначених підпунктом 16.1 пункту 16 розділу III цього Положення.
2. Для заміни Свідоцтва платник ПДВ зобов'язаний у двадцятиденний строк після виникнення змін подати до податкового органу, в якому перебуває на обліку, додаткову реєстраційну заяву з позначкою "Перереєстрація". До такої заяви мають бути додані Свідоцтво та всі засвідчені копії Свідоцтва. Податковий орган видає платнику ПДВ нове Свідоцтво (за новим номером) замість старого в такому самому порядку, як і при реєстрації. При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є останній день десятиденного строку від дня отримання додаткової реєстраційної заяви з позначкою "Перереєстрація".
3. У період перереєстрації до початку дії нового Свідоцтва платник ПДВ використовує реквізити старого Свідоцтва. За потреби податковий орган повертає платнику ПДВ на цей період старе Свідоцтво та необхідну кількість засвідчених копій старого Свідоцтва із спеціальними записами про термін дії:
"Свідоцтво дійсне до <дата, що відповідає останньому дню десятиденного строку від дня отримання додаткової реєстраційної заяви>,
запис зроблено <дата>".
Запис у Свідоцтві та всіх засвідчених копіях Свідоцтва засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою.
4. Перереєстрація платника ПДВ у зв'язку із зміною місцезнаходження (місця проживання), яка відповідно до Порядку обліку передбачає зняття з обліку платника ПДВ в одному податковому органі і взяття на облік в іншому, здійснюється із урахуванням таких особливостей:
4.1. У податковому органі за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) на підставі заяви, поданої до такого органу, проводиться перереєстрація платника ПДВ у порядку, визначеному пунктами 2 та 3 цього розділу. При цьому нове Свідоцтво видається із зазначенням терміну дії, який відповідає даті закінчення тридцяти днів, наступних за днем, до якого перебуватиме на обліку платник ПДВ в податковому органі за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання). Термін дії Свідоцтва вказується на Свідоцтві та корінці Свідоцтва за правилами, визначеними у пункті 3 цього розділу.
4.2. Перереєстрація згідно з підпунктом 4.1 цього пункту не є обов'язковою, якщо строк перебування на обліку платника ПДВ у податковому органі за попереднім місцезнаходженням (місцем проживання) не перевищуватиме одного місяця після реєстрації зміни місцезнаходження (місця проживання) згідно із законодавством.
4.3. У двадцятиденний строк після взяття на облік у податковому органі за новим місцезнаходженням (місцем проживання) платник ПДВ зобов'язаний подати до цього податкового органу додаткову реєстраційну заяву з позначкою "Зміна місцезнаходження". Перереєстрація проводиться у порядку, визначеному пунктами 2 та 3 цього розділу.
4.4. Перереєстрація платника ПДВ у зв'язку із зарахуванням/виключенням до/з категорії великих платників та переведенням на обслуговування до/з спеціалізованої державної податкової інспекції (структурного підрозділу у складі податкового органу) по обслуговуванню великих платників податків (далі - спеціалізована інспекція) здійснюється у такому порядку:
4.4.1. У разі зарахування платника ПДВ до категорії великих платників податків у податковому органі за попереднім місцем обліку здійснюються процедури зняття з обліку, а в спеціалізованій інспекції - процедури взяття на облік.
У разі виключення платника ПДВ з категорії великих платників податків у спеціалізованій інспекції здійснюються процедури зняття з обліку, а в податковому органі за попереднім місцем обліку - процедури взяття на облік.
4.4.2. Повідомлення про зарахування/виключення платника податків до/з категорії великих платників направляється податковим органом платнику ПДВ згідно з Порядком обліку.
Платник ПДВ у двадцятиденний строк від дня отримання повідомлення про зарахування/виключення платника податків до/з категорії великих платників зобов'язаний подати (надіслати) заяву до спеціалізованої інспекції або податкового органу за попереднім місцем обліку відповідно. Перереєстрація платника ПДВ проводиться у порядку, визначеному пунктами 2 та 3 цього розділу.