• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України

Державний комітет рибного господарства України  | Наказ, Норми, Перелік, Правила від 07.04.1999 № 54 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет рибного господарства України
  • Тип: Наказ, Норми, Перелік, Правила
  • Дата: 07.04.1999
  • Номер: 54
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет рибного господарства України
  • Тип: Наказ, Норми, Перелік, Правила
  • Дата: 07.04.1999
  • Номер: 54
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ РИБНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
N 54 від 07.04.99
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 березня 2000 р.
за N 159/4380
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства N 598 від 10.10.2013 )
Про затвердження Правил пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України
Відповідно до вимог пункту 22 Положення про Державний комітет рибного господарства України, затвердженого Указом Президента України від 06.11.97 N 1250/97,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України, що додаються.
2. Управлінню флоту, безпеки мореплавства і охорони праці (Дмитришин П.О.) - подати Правила пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України, до Міністерства юстиції на державну реєстрацію.
3. Керівникам підприємств, організацій, закладів, Базовому учбово-тренажерному центру:
3.1. Вжити заходів щодо вивчення керівниками, фахівцями та працівниками підприємств, організацій та закладів вимог Правил пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України.
3.2. Надалі керуватися вимогами Правил пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України та забезпечити контроль за їх виконанням посадовими особами і працівниками.
4. Вважати такими, що втрачають чинність, "Правила пожарной безопасности при проведении огневых работ на ремонтируемых и строящихся судах на судоремонтных предприятиях Минрыбхоза СССР", затверджені наказом Мінрибгоспу СРСР від 29.12.84 N 695.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Голови Комітету Бондаренка В.І.
Перший заступник
Голови Комітету

В.І.Бондаренко
Затверджено
Наказ Державного комітету
рибного господарства України
07.04.99 N 54
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 березня 2000 р.
за N 159/4380
Правила пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України
1. Загальні положення
1.1. "Правила пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на судноремонтних підприємствах рибного господарства України" (надалі - Правила), встановлюють основні вимоги пожежної безпеки при ремонті, переоснащуванні, модернізації та будуванні суден і технічних плавзасобів флоту рибного господарства (надалі - ФРГ) на судноремонтних підприємствах (надалі - СРП) рибного господарства України.
1.2. Правила визначають організаційно-технічні заходи щодо запобігання виникненню пожеж на суднах, що ремонтуються або будуються на СРП галузі, а також підготовку і дії екіпажів цих суден у галузі боротьби з пожежами, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових утрат, зменшення негативних екологічних наслідків, створення умов для швидкого викликання пожежних підрозділів та успішного гасіння пожеж.
1.3. Вимоги Правил поширюються на всі типи суден і технічних плавзасобів ФРГ на всіх стадіях їх ремонту та будування, незалежно від форм власності.
1.4. На суднах ФРГ, що ремонтуються або будуються на СРП, при проведенні пожежонебезпечних робіт слід керуватися цими Правилами, будівельними нормами, нормами технологічного проектування, стандартами та іншими чинними нормативними актами.
2. Нормативні посилання
2.1. Перелік нормативно-технічних актів та скорочень наведено у додатку 1.
3. Організаційні заходи щодо забезпечення протипожежного режиму
3.1. Керівник (власник) СРП, уповноважені ним органи (далі - власник) зобов'язані:
розробляти комплексні заходи щодо забезпечення протипожежного режиму на суднах;
розробляти у відповідності з нормативними актами положення, інструкції (загальнооб'єктні, об'єктні, технологічні) щодо забезпечення пожежної безпеки при виконанні вогневих робіт;
організовувати навчання працівників правил пожежної безпеки.
3.2. Відповідний протипожежний режим на СРП встановлюється наказом власника СРП.
Режим визначає:
місця, відведені для застосування відкритого вогню, побутових нагрівальних приладів;
порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт (у тому числі зварювальних);
місця для зберігання і допустима кількість палива, яке може знаходитися у місцях його зберігання і на судні;
порядок прибирання відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір'я;
порядок відключення від мережі електрообладнання в разі пожежі;
порядок огляду і зачинень приміщень після закінчення роботи;
порядок проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму;
дії працівників у разі виявлення пожежі;
правила проїзду та стоянки транспортних засобів у районі ремонту суден;
порядок проведення ППР та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого обладнання;
порядок збирання членів ДПД і відповідальних посадових осіб при виникненні пожежі, в разі виклику у нічний час, вихідні та святкові дні;
порядок експлуатації та обслуговування наявних технічних засобів пожежного захисту.
3.3. Працівники СРП повинні бути ознайомлені з вимогами щодо забезпечення протипожежного режиму.
Основні положення наказу слід вивішувати на видних місцях.
3.4. Керівники будівельних організацій, які ремонтують та будують судна (далі - будівельник), повинні забезпечити дотримання своїми працівниками встановленого на СРП протипожежного режиму.
4. Визначення обов'язків посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт і відповідальності за пожежну безпеку
4.1. Загальна відповідальність за пожежну безпеку на СРП покладається на власника СРП, який визначає обов'язки працівників і їх відповідальність за забезпечення пожежної безпеки як у цілому на СРП, так і за кожним об'єктом проведення вогневих робіт на суднах.
4.2. Відповідальність за пожежну безпеку на суднах, що ремонтуються і будуються, покладається на будівельника, який призначається наказом власника СРП.
4.3. Будівельник зобов'язаний:
забезпечити дотримання всіма працівниками підпорядкованих йому дільниць установленого протипожежного режиму;
своєчасно та якісно виконувати протипожежні заходи, передбачені проектами та цими Правилами;
забезпечити пожежобезпечну експлуатацію приладів, установок, обладнання тощо;
забезпечити утримання у належному стані та постійній готовності до дії засобів пожежогасіння, навчити працівників правил застосування вказаних засобів;
щодня, після закінчення роботи, перевіряти протипожежний стан дільниці, відключеність електромережі та обладнання;
не допускати перебування працівників та інших осіб, які закінчили роботу, в приміщеннях у вечірній та нічний час;
забезпечити регулярний огляд місця проведення вогневих робіт протягом 12 годин після їх закінчення.
4.4. На суднах, які будуються за проектами проектних організацій, відповідальність за розроблення вимог пожежної безпеки покладається на ГІП або ГАП.
На відділ головного технолога СРП покладається контроль за повнотою і якістю таких розробок у відповідності з "Методичними вказівками з розробки технологічної документації на проведення вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на СРП рибного господарства України" (додаток 2).
4.5. Відповідальність за пожежну безпеку судна, яке ремонтується силами суднової команди, покладається на капітана судна.
4.6. Особиста відповідальність працівників СРП за пожежну безпеку визначається посадовими інструкціями та розпорядженнями власника СРП.
5. Види вогневих робіт та класифікація місць їх проведення. Обов'язки посадових осіб з організації пожежної безпеки при проведенні вогневих робіт
5.1. До числа видів вогневих робіт належать виробничі операції, що пов'язані зі застосуванням відкритого вогню, іскроутворенням і розжарюванням деталей до температур, які здатні викликати займання речовин, матеріалів і конструкцій.
На суднах такими операціями є:
зварювання;
різання;
паяння (лудження);
напилення з використанням енергії електричної дуги;
нагрівання конструкцій, обладнання, деталей, комунікацій тощо електронагрівачами, паяльними лампами, газовими та рідинними пальниками.
5.2. Місця проведення вогневих робіт можуть бути:
постійними, які організовано у спеціально обладнаних з цією метою цехах, дільницях, майстернях або на відкритих площадках;
тимчасовими, коли вогневі роботи проводяться безпосередньо на суднах, які ремонтуються або будуються, з метою монтажу або ремонту обладнання, конструкцій і деталей без їх зняття, безпосередньо на місці.
5.3. Постійні місця проведення вогневих робіт на берегових об'єктах визначаються наказами, розпорядженнями, інструкціями власника СРП.
5.4. Постійні місця проведення вогневих робіт на суднах мають бути обладнані у приміщеннях, що відповідають вимогам Правил Регістру, НАПБ А.01.001-95, НАПБ Б.07.005-86, НАПБ В.01.041-88/180, ДСТУ 3220-95, ГОСТ 12.1.004-91*, ГОСТ 12.1.010-76*. Окрім того:
приміщення повинні мати вихід на відкриту палубу і бути відгородженими від суміжних приміщень вогнетривкими конструкціями А-60;
приміщення слід обладнати дверима із замками, металевим столом зварника, шафою для зберігання інструменту і зварювальних матеріалів, ящиком для огарків від використання зварювальних матеріалів.
5.5. Проведення вогневих робіт на постійних та тимчасових місцях дозволяється лише після того, як було вжито заходів, що унеможливлюють виникнення пожежі, а саме:
очищення робочого місця від горючих матеріалів;
захист горючих конструкцій від упливу високих температур;
забезпечення робочого місця первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками, ящиками з піском та лопатами, відрами з водою).
5.6. Приміщення повинно бути укомплектоване:
однопостовим джерелом струму зі спадною зовнішньою характеристикою;
гнучким кабелем у гумовій оболонці для дугового зварювання;
гумовими шлангами з нитяним каркасом для газового зварювання;
електродотримачем, газовим пальником та різаком;
засобами пожежогасіння, закріпленими на штатних місцях;
приладом контролю вибухонебезпечних концентрацій випарів і газів - для нафтоналивних суден;
спеціальним одягом, який передбачено нормами постачання, та засобами індивідуального захисту зварника.
5.7. Розміщення зварювального обладнання у приміщенні має забезпечити вільний доступ до нього.
5.8. Вимоги до суднових приміщень і місць на відкритій палубі при зберіганні кисневих та ацетиленових балонів, а також приміщень для виконання електрогазозварювальних робіт на нафтоналивних суднах мають відповідати Правилам Регістру.
5.9. Вогневі роботи дозволяється проводити на виносних зварювальних постах, які розташовані на відкритій палубі і обладнані за кресленнями, узгодженими із судновласником (замовником), СПБ і службою охорони праці підприємства, якому належить судно.
5.10. Місця вогневих робіт, які не відповідають вимогам пунктів 5.3-5.6, на суднах, які будуються (з початку насичення судна горючими речовинами та матеріалами), і суднах, які ремонтуються, є тимчасовими і можуть визначатися лише "Нарядом-допуском на виконання тимчасових вогневих робіт" (наряд-допуск), що видається керівником робіт.
5.11. Проведення вогневих робіт фіксується в "Журналі обліку проведення вогневих робіт на судноремонтному підприємстві" (додаток 3).
5.12. До виконання вогневих робіт допускаються зварники (виконавці) не молодші 18 років, спеціально навчені, які знають апаратуру і правила безпеки, пройшли атестацію, яка включає перевірку теоретичних знань та практичних навиків за конкретними способами зварювання і певними видами робіт, із використанням стандартних зразків і наступним проведенням випробувань зразків.
Порядок організації навчання та перевірки знань визначається НАПБ Б.07.001-94. За результатами перевірки складається протокол і оформлюється посвідчення.
Навчання, перевірка знань і атестація зварників проводиться відповідно до вимог НАПБ Б.02.005-94, ДНАОП 0.00-1.16-96, а також НАОП 1.4.74-2.19-83.
6. Порядок оформлення допуску до проведення тимчасових вогневих робіт
6.1. Виконання тимчасових вогневих робіт у всіх випадках проводиться після попереднього оформлення наряду-допуску.
6.2. Наряд-допуск - це оформлений належним чином письмовий дозвіл на проведення визначеного обсягу вогневих робіт протягом вказаного у наряді-допуску строку.
6.3. Форма наряду-допуску затверджена Правилами пожежної безпеки в Україні НАПБ А.01.001-95, затвердженими наказом МВС України від 22.06.95 N 400, зареєстрованими в Мін'юсті України 14.07.95 за N 219/755.
6.4. Наряд-допуск оформляється окремо на кожний вид вогневих робіт з зазначенням виконавця робіт, місця і часу їх проведення. Якщо ці роботи не закінчені у встановлений строк, то дія наряду-допуску може бути продовжена особою, що його видала, на строк до 5 діб, після чого оформляється новий наряд-допуск.
6.5. Забороняється вносити в наряд-допуск виправлення, закреслення та оформляти записи олівцем.
6.6. При аварійних ситуаціях допускається виконання тимчасових вогневих робіт без наряду-допуску під наглядом керівника робіт і представника власника СРП.
6.7. У наряді-допуску на проведення вогневих робіт у місцях та приміщеннях з підвищеною пожежною небезпекою, а також при роботах зі сторони горючих конструкцій - записується вимога призначати проінструктованих чергових.
6.8. Для упорядкування обліку виконання вогневих робіт та видачі нарядів-допусків на їх проведення відповідно до цих Правил на СРП повинен бути "Журнал обліку проведення вогневих робіт на судноремонтному підприємстві" (додаток 3).
6.9. Порядок оформлення наряду-допуску на проведення вогневих робіт на судні, яке ремонтується:
6.9.1. При проведенні вогневих робіт на суднах, які ремонтуються, будівельник за добу до початку їх проведення видає наряд-допуск керівнику вогневих робіт. При потребі аналізу складу газоповітряного середовища в приміщенні, де мають проводитись роботи, направляє копію наряду-допуску до заводської лабораторії. Результати аналізу заносяться до наряду-допуску.
6.9.2. Керівник вогневих робіт до 12 години дня, що передує дневі проведення вогневих робіт, після огляду місця проведення робіт оформляє наряд-допуск на кожний вид вогневої роботи і передає на узгодження до СПБ.
6.9.3. Начальник СПБ призначає працівника, відповідального за забезпечення вимог пожежної безпеки на суднах та узгодження наряду-допуску.
Узгодження оформляється підписом у наряді-допуску та реєструється у "Журналі обліку проведення вогневих робіт на судноремонтному підприємстві" (додаток 3).
При наявності на судні екіпажу наряд-допуск додатково узгоджується з капітаном судна або з особою, яка його заміщує.
6.9.4. За потреби виконання додаткових заходів пожежної безпеки працівник СПБ в присутності капітана або особи, яка його заміщує, вносить відповідні записи до бланку наряду-допуску і залишає його у вахтового помічника капітана, якщо судно ремонтується силами екіпажу, або у будівельника, якщо судно ремонтується на СРП.
6.9.5. Капітан судна і представник СПБ, які узгоджують наряд-допуск, упевнившись у повноті заходів, які забезпечують пожежобезпечне проведення робіт, узгоджують наряд-допуск своїми підписами із вказанням посади, прізвища, дати узгодження.
6.9.6. Вахтовий помічник капітана вносить відповідні записи у судновий журнал і повертає узгоджений наряд-допуск керівнику вогневих робіт.
6.9.7. Керівник вогневих робіт зобов'язаний:
призначити відповідального за протипожежний стан місць робіт;
перевірити готовність місця проведення вогневих робіт;
провести інструктаж виконавця вогневих робіт щодо виконання заходів пожежної безпеки та технології проведення вогневих робіт;
внести запис про проведений інструктаж до наряду-допуску;
передати наряд-допуск виконавцеві вогневих робіт.
6.9.8. При виконанні вогневих робіт на судні членам екіпажу слід керуватися вимогами цих Правил, НАПБ А.01.001-95, НАПБ В.01.041-88/140, НАОП 4.0.000-1.01-91, будівельними нормами СНиП 2.01.02-85*.
6.10. Порядок оформлення наряду-допуску на проведення вогневих робіт на судні, яке будується:
6.10.1. Наряд-допуск на виконання вогневих робіт на судні, яке будується, оформляється в порядку, вказаному в п.6.9 цих Правил, з тією відмінністю, що функції капітана покладаються на будівельника.
6.11. Порядок оформлення наряду-допуску на проведення вогневих робіт на судні, яке ремонтується на суднопідіймальній споруді:
6.11.1. Наряд-допуск на виконання вогневих робіт на судні, яке для ремонту розташоване на суднопідіймальній споруді, оформляється з дотриманням вимог пункту 6.9 цих Правил. Додатково оформляється наряд-допуск на виконання водолазних робіт (додаток 4).
7. Вимоги пожежної безпеки до місць проведення вогневих робіт
7.1. Перед поставленням для ремонту на СРП судно повинно бути приведене судновласником (замовником) до пожежовибухобезпечного стану (видалені пожежовибухонебезпечні речовини та відклади, відключені діючі комунікації, виконане безпечними методами очищення, прошпарення, промивання; забезпечені вентиляція та контроль за повітряним середовищем тощо) відповідно до вимог цих Правил і НАПБ В.07.002-86/140.
7.2. Судновласник (замовник) при підготовці судна до ремонту повинен виконати такі роботи:
7.2.1. Щодо корпусу:
очищення трюмів, ллял, піків, міждонних відсіків, цистерн, утильцехів та рибцехів, вугільних ям, паливних танків та мастильних цистерн - від залишків вантажу, палива, жиру, масла, сміття та рибного борошна, в тих місцях, де передбачено проведення вогневих робіт;
розкриття горловин, дегазація, випарювання та вентиляція паливних та вантажних танків із замірюванням складу газоповітряного середовища;
очищення настилів та набирання під плитами МВ та КВ;
видалення із приміщень, які ремонтуються, інвентарю та майна, яке заважає виконанню робіт, а також піротехнічних засобів, фарбувальних та інших легкогорючих матеріалів;
видалення з трюмів та палуб рибної тари та промислового спорядження;
видалення всіх пожежонебезпечних вантажів із ємкостей та приміщень, що прилягають до корпуса, перед поставленням судна в док (елінг, сліп) для проведення вогневих робіт; при цьому повинні бути виконані всі заходи з забезпечення безпечного складу газоповітряного середовища в них.
7.2.2. Щодо парових котлів (у випадку їх ремонту):
випускання пари та води;
очищення зі сторони вогневого простору;
видалення (при потребі) цегляної кладки та колосників тих котлів, які працюють на твердому паливі;
лудження та продування котлів;
очищення топкового обладнання, димоходів, економайзерів, димових труб, вогневих камер від сажі та бруду, а також розкриття горловини та очищення внутрішньої поверхні бочки котла і димогарних труб.
Перелічені роботи в холодну пору року проводяться після забезпечення опалення судна СРП.
7.2.3. Щодо головних двигунів, допоміжних та промислових механізмів, які підлягають ремонту:
видалення води, масла, палива;
очищення картерів двигунів та допоміжних механізмів;
очищення промислового обладнання від промислових відходів.
7.2.4. Щодо суднових систем та трубопроводів:
видалення води, масла, палива та газоподібних речовин;
звільнення систем та апаратів рефрижераторної установки (компресорів, випарників, конденсаторів, масловіддільників, промпосудин тощо) від холодагенту.
Є припустимим зберігання аміаку на судні в ресиверах або балонах у аміакосховищі, якщо там не проводять вогневих робіт.
7.3. За узгодженням із СРП дозволяється залишати паливо для опалення й роботи камбуза.
Місця зберігання палива у цих випадках повинні бути віддалені від місць проведення вогневих робіт не менше ніж на 5 метрів і мати чітке позначення за ДСТУ 3237-95.
На видних місцях судна слід вивісити покажчики, що позначають райони розташування сховищ палива.
7.4. Забороняється залишати на судні паливо з температурою спалахування нижче 60 град.C, піротехнічні засоби, вибухонебезпечні матеріали.
7.5. Судно в ремонт на СРП приймається комісією підприємства, до якої залучається представник СПБ.
Підсумки роботи комісії оформляються актом.
7.6. Паливні і масляні цистерни та танки, усередині яких передбачається проводити вогневі роботи, повинні бути очищені з видаленням твердих залишків нафтопродуктів, промиті і дегазовані до санітарної норми (вміст у повітрі парів вуглеводнів не більше 0,3 г/куб.м).
Дотримання санітарної норми при дегазації має бути підтверджено результатами аналізу складу газоповітряного середовища в цистернах і танках, який виконується згідно з НАПБ В.07.002-86/140.
Очищення та дегазування цистерн і танків виконується силами судновласника. Безпечність складу суміші повинна бути підтверджена аналізом газоповітряного середовища (додаток 5).
7.7. Паливні, масляні цистерни та танки, на зовнішній поверхні яких слід проводити вогневі роботи, повинні бути очищені та дегазовані до концентрації випарів нафтопродуктів, що не перевищує 5% від нижньої концентраційної межі вибуху, або цистерни і танки мають бути заповнені інертними газами - з тим, щоб знизити концентрацію кисню в них до безпечного рівня (не більше 8% за інертизації двоокисом вуглецю і не більше 6,5% - за інертизації азотом та димовими газами).
Порядок та спосіб заповнення цистерн і танків інертними газами, контроль за безпечним рівнем концентрації кисню в цистернах і танках, а також додержання техніки безпеки слід обумовлювати спеціальними інструкціями.
Величини нижньої концентраційної межі вибуху нафтопродуктів наведено в таблиці 1.
Таблиця 1
------------------------------------------------------------------------
|Сорт палива | Густина, |Темпера- |Темпера-|Нижня |Нижня |
|та масел | не більше,|тура |тура |темпера- |концентраційна|
| | кг/куб.м |спалаху- |самозай-|турна межа|межа вибуху, |
| | |вання, |мання, |вибуху, |--------------|
| | |не нижче,|град.C |град.C | % |г/куб.м|
| | |град.C | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|1. Дизельне |не нор- | 50 | 240 | 42 | 0,52 | 39 |
|паливо "ДЗ" |мується | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|2. Дизельне |не нор- | 65 | 310 | 55 | 0,42 | 37 |
|паливо "ДЛ" |мується | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|3. Дизельне | 830 | 40 | 240 | 33 | 0,57 | 43 |
|паливо "З" | | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|4. Дизельне | 860 | 61 | 310 | 51 | 0,44 | 39 |
|паливо "Л" | | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|5. Моторне | 930 | 65 | - | 55 | 0,42 | 43 |
|паливо ДТ | | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|6. Моторне | 970 | 85 | - | 72 | 0,32 | 33 |
|паливо ДМ | | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|7. Мазут Ф-5 |не нор- | 80 | 350 | 70 | 0,35 | 41 |
| |мується | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|8. Мазут Ф-12|не нор- | 90 | 350 | 77 | 0,30 | 35 |
| |мується | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|9. Мастило | 900 | 125 | 300 | 109 | 0,19 | 25 |
|приладове МВП| | | | | | |
|-------------+-----------+---------+--------+----------+------+-------|
|10. Мастило | 890 | 145 | 280 | 125 | 0,12 | 16 |
|веретенне | | | | | | |
------------------------------------------------------------------------
7.8. Паливні цистерни і танки, в яких зберігалося паливо з температурою спалахування нижче 60 град.C, незалежно від характеру та місця проведення на судні ремонтних робіт, повинні бути очищені - з видаленням твердих залишків палива - та дегазовані до санітарної норми, яка наведена в пункті 7.6 цих Правил.
7.9. Ті паливні та масляні цистерни і танки, суміжні з тими цистернами та танками, всередині або на зовнішній поверхні яких будуть проводитись вогневі роботи і які розташовані ближче як за 5 м від місць проведення робіт, повинні бути очищені та дегазовані до концентрації випарів нафтопродуктів, що не перевищує 5% від нижньої концентраційної межі вибуху, або інертизовані зниженням концентрації кисню в них до безпечного рівня (пункт 7.7 Правил) або заповнені водою.
Заповнення водою цистерн і танків та контроль за рівнем води в них виконується на судні, яке ремонтується, силами суднової команди.
7.10. Відрізки трубопроводів палива або масел, на яких мають провадитись вогневі роботи, слід від'єднувати від решти трубопроводу, демонтувати і за всією довжиною повністю очищати від залишків нафтопродуктів.
7.11. Суднові приміщення, в яких мають проводитись вогневі роботи, а також суміжні з ними приміщення повинні бути очищені від пожежонебезпечних матеріалів (ВР, розчинників, фарб, залишків нафтопродуктів, промасленого ганчір'я, майна тощо) і ретельно провентильовані стаціонарними чи пересувними вентиляційними установками.
7.12. Ізолювальне покриття навколо місця проведення робіт з горючим клеєм має бути розкрите на відстань, зазначену в таблиці 2.
Таблиця 2
-------------------------------------------------------------------
| Горючість |Радіус (R) розкриття ізоляції, мм|
| ізоляційного |---------------------------------|
| матеріалу | Горючість клею |
| |---------------------------------|
| |горючий, | важко- | негорючий, |
| |важко- | горючий | механічне |
| |горючий | | кріплення |
| | | | ізоляції |
|-------------------------------+---------+---------+-------------|
| 1 | 2 | 3 | 4 |
|-------------------------------+---------+---------+-------------|
|Горючі та важкогорючі матеріали| 200 | 200 | 150 |
|-------------------------------+---------+---------+-------------|
|Важкогорючі матеріали | 150 | 100 | 100 |
|-------------------------------+---------+---------+-------------|
|Негорючі матеріали | 100 | 100 | - |
-------------------------------------------------------------------
Якщо горючість ізоляційних матеріалів або клею не встановлена, то слід приймати радіус розкриття на рівні 200 мм.
Крайку ізоляції, яка залишилась навколо місця проведення вогневих робіт, слід захистити азбестом, листовим залізом або іншими негорючими матеріалами.
Якщо ізоляція має зашиття, то захист із негорючого матеріалу виконується від металевої конструкції до зашиття.
Якщо захист конструкцій указаними матеріалами неможливий, то слід провести обмащення їх целелитовим клеєм у радіусі, який дорівнює 2R, де R - норматив, величина якого наведена в таблиці 2. Товщина шару обмазки повинна становити не менше 0,5 мм.
7.13. Під час проведення вогневих робіт поблизу механізмів та горючих конструкцій останні повинні бути надійно захищені негорючими матеріалами (листовим залізом, листами азбесту тощо), а отвори в палубах, переділках, технологічні прорізи захищені від попадання в них іскор.
Застосування деревини та брезентів, що не пройшли вогнезахисної антипіренової обробки, для захисту механізмів є неприпустимим.
7.14. При виконанні різання та зварювання на вертикальній поверхні нижчерозташовані палуби, платформи, перекриття, трюми слід очищати від горючих матеріалів у радіусі, розмір якого наведено у таблиці 3.
Отвори, що є в межах указаних зон, слід захистити негорючими матеріалами від потрапляння до них крапель розплавленого металу.
Таблиця 3
------------------------------------------------------------------
|Висота точки зварювання| Мінімальна відстань до незахищених |
|(різання) над рівнем | горючих конструкцій, матеріалів і |
|палуби (підлоги), м | поверхонь, м |
| |----------------------------------------|
| | при зварюванні | при різанні |
|-----------------------+--------------------+-------------------|
| 1 | 2 | 3 |
|-----------------------+--------------------+-------------------|
| 0 | 5 | 6 |
|-----------------------+--------------------+-------------------|
| 2 | 6 | 8 |
|-----------------------+--------------------+-------------------|
| 5 | 8 | 10 |
|-----------------------+--------------------+-------------------|
| 7 | 10 | 12 |
|-----------------------+--------------------+-------------------|
| 10 | 12 | 14 |
------------------------------------------------------------------
7.15. Розміщені в межах указаних радіусів конструкції, настили, а також ізоляція та частини обладнання, виконані з горючих матеріалів, мають бути захищені від потрапляння на них іскор металевими екранами, пожежними покривалами чи іншими засобами і, в разі потреби, политі водою.
7.16. З метою унеможливлення потрапляння розжарених часток металу в суміжні приміщення, поблизу розташоване устаткування та поверхні всі оглядові, технологічні й вентиляційні люки, монтажні та інші отвори в перекриттях, стінах і перегородках приміщень, де здійснюються вогневі роботи, слід закрити негорючими матеріалами.
7.17. Двері та люки, що з'єднують приміщення, де виконуються вогневі роботи, з суміжними приміщеннями, повинні бути закритими.
7.18. Місце для проведення зварювальних та різальних робіт у приміщеннях, де у конструкціях використані ГМ, має бути обгороджене суцільною перегородкою з негорючого матеріалу.
Висота перегородки повинна бути не меншою за 1,8 м, а відстань між перегородкою та палубою - не більшою за 50 мм.
Для запобігання розлітанню розжарених часток цей проміжок повинен бути обгороджений сіткою з негорючого матеріалу з розміром вічок не більш як 1x1 мм.
7.19. Під час проведення вогневих робіт у вибухопожежонебезпечних місцях має бути встановлений контроль за складом повітряного середовища шляхом проведення експрес-аналізів із застосуванням газоаналізаторів.
7.20. При виконанні вогневих робіт на дерев'яних настилах останні слід захистити металевими листами, а біля місця роботи має перебувати бочка з водою і два відра.
У суху пору року дерев'яне риштування, трапи тощо слід періодично поливати водою.
7.21. В закритих та важкодоступних приміщеннях, при проведенні вогневих робіт, слід передбачити два лази та спеціальний технологічний виріз, де прокладають газові шланги або зварювальний кабель.
Місця та розміри технологічних вирізів узгоджують з капітаном судна, яке ремонтується, або з будівельником судна, яке будується.
Вогневі роботи в закритих та важкодоступних приміщеннях слід виконувати при відкритих кришках люків, дверях, ілюмінаторах та з діючою штучною вентиляцією, яка упродовж робіт повинна працювати.
7.22. Якщо в приміщенні судна тимчасово демонтовані трапи та грати, що утруднює евакуацію, то вогневі роботи в цьому приміщенні припустимі лише за наявності додаткових виходів або після відновлення штатних трапів та решіток.
7.23. У приміщеннях, де раніше проводилися роботи з ГР та ЛЗР (фарбувальні, ізоляційні, гумірувальні, оздоблювальні роботи, протирання, розконсервування механізмів) питання про можливість проведення вогневих робіт можна вирішити лише з закінченням наступних строків:
після роботи з клеєм КЗС, фарбами КР-24 та КР-29 - через 8-10 годин після закінчення роботи;
після роботи з суриком, грунтами, білилами, емалями, лаками, клеями на легкозаймистих розчинниках та з іншими ЛЗР - через 24 години після закінчення роботи.
Протягом всього часу витримування слід забезпечити безперервне вентилювання приміщень з восьмиразовим на годину обміном повітря.
7.24. Якщо можливе утворення вибухонебезпечних концентрацій випарів у приміщенні судна при проведенні вогневих робіт, то аналіз складу газоповітряного середовища слід проводити безперервно, а вогневі роботи - виконувати лише при вентиляції, яка працює.
7.25. Основні приміщення суден, які ремонтуються або будуються, разом із постачанням ГМ, слід забезпечувати первинними засобами пожежогасіння (додаток 6) у відповідності з Правилами Регістру.
8. Заходи пожежної безпеки під час проведення вогневих робіт
8.1. Загальні вимоги
8.1.1. До числа вогневих робіт, що їх проводять при ремонті суден, належать: електрозварювання, газове зварювання і різання, паяння, полуменеве підігрівання вузлів, механізмів і трубопроводів.
8.1.2. Перед проведенням вогневих робіт слід забезпечити виконання вимог НАПБ В.01.041-88/140.
Всю електрозварювальну, газозварювальну та газорізальну апаратуру слід не рідше ніж один раз на 3 місяці ретельно оглядати.
Результати огляду заносяться до журналу технічного стану апаратури.
8.1.3. Перед прийманням судна у великий (відновлювальний) ремонт технічний відділ (відділ головного технолога) СРП розробляє заходи з максимального перенесення місць вогневих робіт із судна в цехи.
На вогневі роботи, що проводяться на суднах, які ремонтуються, розробляються технологічні документи, в яких указується підготовка робочих місць і забезпечення їх засобами пожежогасіння, згідно з вимогами цих Правил; визначається відповідальність за порушення технології.
Технологічні документи розробляються згідно з "Методичними вказівками з розробки технологічної документації на проведення вогневих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються на СРП рибного господарства України".
8.1.4. Забороняється застосовувати рідке пальне (бензин, гас і їх суміші), бутан-пропан і водень для газополуменевих робіт на суднах, які ремонтуються та будуються.
8.1.5. При підготовці та виконанні вогневих робіт забороняється:
виконувати вогневі роботи в приміщеннях, де проводяться опоряджувальні, ізоляційні, облицювальні і малярні роботи, розконсервовування механізмів, а також у суміжних приміщеннях;
виконувати вогневі роботи в районі гідравлічних систем і комунікацій, а також у приміщеннях, де під час аналізу повітряного середовища виявлена концентрація горючих випарів, вища за допустимі норми;
допускати доторкання електричних проводів до балонів зі стисненими, розчиненими і зрідженими газами;
прокладати струмопровідні зварювальні проводи разом із газовими шлангами і трубопроводами;
користуватися при виконанні вогневих робіт одягом зі слідами масел і жирів, бензину, гасу та інших ГР;
виконувати вогневі роботи в приміщеннях, де зберігаються ГР, ЛЗР і ГМ (паливо, масло, лакофарбові матеріали, бавовна, льон, пенька тощо), а також у приміщеннях, які розташовані ближче як за 5 м від паливних танків і цистерн з паливом і які не були дегазовані;
прокладати незахищені зварювальні кабелі і газові шланги над районами, де виконуються роботи з ЛЗР;
виконувати вогневі роботи на тих апаратах і суднових системах, які перебувають під електричною напругою, а також на апаратах і системах, в яких розміщено ГМ, матеріали або негорючі рідини, гази, пари і повітря під тиском;
виконувати вогневі роботи на цистернах, танках, паливних відсіках і дрібній тарі з-під ЛЗР і ГР без попереднього дегазування їх парою або іншим методом і одержання підтвердження про можливість виконання вогневих робіт після аналізу складу газоповітряного середовища;
виконувати вогневі роботи в приміщеннях і відсіках, де проводяться операції із застосуванням ЛЗР і ГР (промивання деталей, малярні роботи), а також із зовнішнього боку переділок, суміжних з цими приміщеннями;
виконувати роботи із застосуванням відкритого вогню, можливістю іскроутворення над місцем проведення пожежовибухонебезпечних робіт на всіх ярусах стапельних риштувань і суднових надбудовах;
зварювати ті деталі і конструкції, які не очищені від легкозаймистих антикорозійних покриттів або на перегородках з наявними ізолювальними ГМ;
виконувати вогневі роботи при виявленні в приміщенні судна специфічного запаху ацетилену або інших газів, а також парів вибухонебезпечних і отруйних речовин (бензин, аміак тощо), до повного провітрювання приміщення і одержання позитивного результату аналізу газоповітряного середовища;
виконувати зварювання, різання або паяння свіжопофарбованих конструкцій до повного висихання фарби;
застосовувати джерела відкритого вогню для очищення конструкцій корпусу від старої фарби;
виконувати вогневі роботи на судні під час його бункерування ПММ;
залишати апаратуру в робочому стані (невимкненою) без нагляду;
виконувати вогневі роботи в приміщеннях, де концентрація горючих випарів, за результатами аналізу, вища від допустимих норм;
виконувати вогневі роботи на тих надбудовах, верхній палубі і бортах суден, що перебувають на плаву, при наявності на воді, поблизу судна, місць скупчення нафтопродуктів;
виконувати вогневі роботи в літній період на суднах, що стоять першим корпусом біля дерев'яного причалу, якщо не вжито заходів пожежної безпеки щодо захисту причалу;
вирізати деталі із заготовок у важкодоступних і закритих приміщеннях, якщо ця робота може бути виконана поза ними.
8.1.6. При вогневих роботах у відсіках суден та інших закритих та напівзакритих приміщеннях повинна бути забезпечена безперервна штучна вентиляція.
8.1.7. Забороняється, при виконанні робіт з відкритим вогнем, відшукувати місця витікання газу із трубопроводів, шлангів та розподільних пристроїв з використанням вогню. З цією метою слід використовувати омилену воду.
8.1.8. Слід запобігати появі можливості займання електропроводів і зварювального обладнання шляхом правильного визначення перетину проводів за силою струму, ізоляції, величиною робочої напруги і установкою плавких вставок (запобіжників) на гранично допустимому рівні струму.
8.1.9. Вогневі роботи в суднових закритих і важкодоступних приміщеннях повинні виконуватися відповідно до НАОП 1.4.74-5.07-89 під наглядом особи, яка спеціально призначена керівником вогневих робіт, при відкритих лазах, кришках, горловинах і при виконанні вимог щодо забезпечення шляхів евакуації і вентиляції приміщень.
8.1.10. В доку припустиме застосування переносних нафтових форсунок лише зі спеціальними вітрозахисними металевими щитками, при цьому під форсункою слід установити піддон для збирання палива, а біля форсунки - ящик з піском і совок.
8.1.11. Балони з газом для вогневих робіт в доку і на суднах, що стоять у доку, по закінченні робочого дня можна видалити із дока.
8.1.12. Перед виконанням зварювальних та інших вогневих робіт належить:
перевірити справність апаратури, упевнитись у виконанні вимог цих Правил та НАПБ А.01.001-95 з забезпечення пожежної безпеки;
всі прилеглі до місця зварювання і нижчерозташовані горючі конструкції - надійно захистити азбестовими листами або іншими негорючими матеріалами чи засипати піском у радіусі не менш як 5 м;
біля місця проведення вогневих робіт повинні бути первинні засоби пожежогасіння (вогнегасник, пожежне покривало, відро з водою, пісок, лопата);
при роботі на дерев'яних настилах слід укласти металеві або азбестові листи чи пожежні покривала з таким розрахунком, щоб бризки розплавленого металу не змогли викликати пожежі або опіків у працівників і людей, які є поблизу, біля місця роботи встановити бочку з водою і два відра.
8.2. Газополуменеві роботи
8.2.1. Під газополуменевими роботами слід розуміти теплове оброблення металів (різання, зварювання тощо) полум'ям ГГ за допомогою спеціальних газових пальників.
8.2.2. Обладнання й апаратура для газополуменевого оброблення металів повинні задовольняти вимоги і НАОП 1.4.10-1.03-85, перебувати в справному стані, а строки випробувань обладнання і апаратури слід витримати.
8.2.3. Перевірку, ремонт і випробування газозварювальної і газорізальної апаратури та газових балонів слід проводити згідно з НАОП 1.4.10-1.03-85.
8.2.4. При газополуменевій обробці металу всередині закритих і не повністю закритих приміщень (відсіків, котлів, цистерн тощо) крім загальнообмінної вентиляції повинна здійснюватися вентиляція за допомогою відсмоктувачів від пересувних установок.
8.2.5. Газозварювальні роботи повинні виконуватися з використанням ацетилену як пального.
Забороняється застосування пропан-бутану, а також рідкого пального (бензину, гасу та їх сумішей).
8.2.6. Газополуменеві роботи повинні проводитись при додержанні наступних умов:
відстань від пальників (за горизонталлю) до перепускних рампових (групових) установок повинна становити не менше 10 м, до окремих балонів з киснем і горючими газами - не менше 5 м, до газорозбірних постів при ручних роботах - не менше 3 м, до газопроводів - не менше 1,5 м;
якщо полум'я і іскри скеровані в бік джерела постачання газами, то слід вжити заходів з захисту вказаних встановленням металевих ширм.
8.2.7. Подавання газу повинне проводитись трубопроводами, централізовано - при роботі більше 10 газозварювальних і газорізальних постів на одному судні або в одному районі, - при меншій кількості постів - від балонів.
При цьому слід виконувати такі вимоги:
подавання кисню, ацетилену або газів-замінників ацетилену магістралями на борт судна, яке ремонтується або будується, установлення на борту індивідуальних газорозбірних постів дозволяється тільки при наявності проекту тимчасового газопостачання, який затверджено головним інженером СРП;
при монтажі забороняється допускати будь-які відхилення від проекту без узгодження з організацією, що розробила проект;
розведення газопроводів по судну і установлення газорозбірних постів допускається тільки на верхній палубі поза районами вантажно-розвантажувальних робіт;
газопровідна мережа повинна бути розгалужена так, щоб не було потреби використовувати шланги довжиною більш як 40 м;
для суден, що перебувають на плаву, слід передбачити, якщо на них не передбачено стаціонарної киснево-ацетиленової системи, установлення колон на 4-6 індивідуальних газорозбірних постів, які пов'язані з берегом магістраллю;
ввід газопроводу, що постачає док, сліп, набережну, слід обладнати вентилем, манометром, захистити металевою шафою з чіткими написами "Кисень", "Ацетилен", пофарбованою у відповідний колір (голубий, білий);
ацетиленові і кисневі балони на час роботи слід установлювати на горішній палубі судна в спеціальних контейнерах, розрахованих на 2-8 балонів, поза районами вантажно-розвантажувальних робіт, місцями падіння іскор і дії джерел тепла, а також там, де немає електроприводів;
забороняється установлювати в одному контейнері балони з киснем та ГГ;
відстань між місцями встановлення балонів з киснем і балонів з ГГ має становити не менш як 5 м;
балони мають бути надійно закріпленими, щоб унеможливити їх падіння, а над контейнером повинен бути навіс, що захищає балони від сонячних променів;
при роботі на судні біля балонів повинен бути черговий, якого проінструктовано і який уміє поводитись з балонами і редукторами; до окремих (поодиноких) балонних постів виставляти чергового не обов'язково.
8.2.8. Приєднання апаратури для газополуменевих робіт до газорозбірних постів, балонів ацетилену та кисню на сліпі, набережних, на суднах, що перебувають на плаву або в доках, повинно виконуватися тільки з дозволу чергового з обслуговування газопроводів і балонів.
8.2.9. Перед початком газозварювальних робіт робоче місце повинно бути оглянуте і прибране.
8.2.10. Пальники, різаки, шланги, редуктори, вентилі і інша апаратура повинні перебувати у справному стані.
8.2.11. При прокладанні газових шлангів через двері, люки, горловини тощо для роботи в напівзакритих і закритих приміщеннях є неприпустимим спільне прокладання шлангів і електрозварювальних кабелів без надійного ізолювання їх один від одного.
8.2.12. Забороняється під час проведення газозварювальних та газорізальних робіт:
виконувати газополуменеву обробку (в тому числі і нагрівання) трубопроводів, посудин і резервуарів, що перебувають під тиском, незалежно від того, яким газом або рідиною вони заповнені;