• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу

Антимонопольний комітет України  | Рішення від 21.12.2017 № 720-р
Реквізити
  • Видавник: Антимонопольний комітет України
  • Тип: Рішення
  • Дата: 21.12.2017
  • Номер: 720-р
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Антимонопольний комітет України
  • Тип: Рішення
  • Дата: 21.12.2017
  • Номер: 720-р
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21.12.2017 № 720-р
Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши матеріали справи № 130-26.13/22-17 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції товариством з обмеженою відповідальністю "Євротерминал" (вул. Хаджибеївська дорога, м. Одеса, 65005, ідентифікаційний код 33507625), та подання про попередні висновки у справі Департаменту досліджень і розслідувань ринків невиробничої сфери № 130-26.13/22- 17/362-спр,
ВСТАНОВИВ:
I. ПРЕДМЕТ СПРАВИ
Розгляд справи здійснюється у зв'язку з наявністю в діях товариства з обмеженою відповідальністю "Євротерминал" (далі - ТОВ "Євротерминал") ознак порушення, передбаченого пунктом 2 статті 50 та частини першої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг обслуговування транспортних засобів на території демпферного контейнерного майданчика (Сухого порту), без оплати яких заїзд в Одеський морський торговельний порт (далі - ОМТП) вантажних транспортних засобів є неможливим, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
II. СТОРОНИ
1) Відповідачем у справі є ТОВ "Євротерминал", що діє відповідно до статуту, є юридичною особою, має самостійний баланс, валютний та інші рахунки у банківських установах та створене з метою задоволення потреб у його послугах (роботах, товарах) та одержання прибутку.
2) Заявником у справі є Асоціація міжнародних експедиторів України, учасники якої надають транспортно-експедиторські послуги при здійснені перевезення вантажів через ОМТП та є споживачами послуг ТОВ "Євротерминал".
III. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
3) До Комітету надійшло звернення Служби безпеки України від 20.11.2015 № 8/3/4-11508 стосовно наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях ТОВ "Євротерминал", яке утримує монопольне становище на ринку послуг вантажних транспортних терміналів, що обслуговують імпортовані через ОМТП вантажі, та призводить до формування загроз інтересам держави у сфері економічної безпеки внаслідок можливого обмеження службовими особами ТОВ "Євротерминал" вільного доступу осіб до пунктів митного оформлення вантажів.
4) Також до Комітету надійшло звернення Національного антикорупційного бюро України від 01.04.2016 щодо листа Одеської митниці Державної фіскальної служби України щодо дій, вчинених посадовими особами Адміністрації морських портів України, Одеським міським головою та посадовими особами ТОВ "Євротерминал", що можуть бути направлені на надання виключного права на проїзд вантажного транспорту до пункту пропуску ДП "ОМТП" лише через накопичувальний транзитний майданчик ТОВ "Євротерминал".
5) Крім того, до Комітету надійшло звернення Одеської митниці від 18.04.2016 стосовно наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції під час визначення єдиного накопичувального транзитного майданчика ТОВ "Євротерминал", через територію якого здійснюється проїзд вантажного транспорту до пункту пропуску "ОМТП", а також у діях ТОВ "Євротерминал" під час стягнення з кожного вантажного автомобільного транспорту плати за проїзд у розмірі 19,5 доларів США.
6) До Комітету надійшла заява Асоціації міжнародних експедиторів України від 31.01.2017 № 03/04-17 щодо наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях ТОВ "Євротерминал" під час надання її учасникам послуги проїзду до ОМТП. При цьому в заяві було зазначено, що ТОВ "Євротерминал" неконтрольовано в односторонньому порядку піднімає ціни за свої послуги.
7) У ході розслідування у справі Комітетом було надіслано вимоги до ТОВ "Євротерминал", Асоціації міжнародних експедиторів, а також до суб'єктів господарювання - експедиторів, перевізників, в тому числі, учасників Асоціації. У відповідях до Комітету окремі суб'єкти господарювання зазначили, зокрема, про таке.
8) Асоціація міжнародних експедиторів України у листі від 27.06.2017 № 03/18-17 повідомила: "...АМЕУможе стверджувати, що члени Асоціації не вважають вартість послуг, які надаються ТОВ "Євротерминал" (Сухий порт) економічно обґрунтованими, виходячи із спільної позиції, висловленої зокрема, у листі щодо підвищення конкурентоспроможності Одеського морського порту, в якому ставилось питання перед керівництвом ДП "АМПУ" та ТОВ "Євротерминал" про можливість зниження ставки по інфраструктурному збору та плати за послуги в Одеському морському порту та необґрунтованим розміром плати за проїзд на територію порту.".
...Ціни на послуги НТМ ТОВ "Євротерминал" (Сухий порт) є не контрольованими державою, не конкурентними та не обґрунтованими, що підтверджується листом ДП "АМПУ" № 788 від 14.02.2015 р.
... Учасники АМЕУ в більшості не задоволені послугами НТМ ТОВ "Євротерминал" (Сухий порт). Попит на пропозицію НТМ ТОВ "Євротерминал" (Сухий порт) існує у більшій мірі у зв'язку з відсутністю альтернативних можливостей потрапити на територію Одеського морського порту.
ТОВ "Євротерминал" фактично надає не послуги, а дозвіл на проїзд по території НТМ (Сухий порт) регулюючи тариф в залежності від конкретної мети з якою автотранспорт потребує в 'їхати до Одеського морського порту... ".
9) Відповідно до інформації, наданої ТОВ "Ламарін" листом від 15.06.2017. № 15/17 на вимогу Комітету від 07.06.2017 № 130-26.13/08-6181, "...ТОВ "Ламарін" не вважає вартість послуг економічно обґрунтованою". При цьому товариство вказало, що не вважає підіймання шлагбауму, з метою безперешкодного в'їзду на територію ОМТП, послугою.
10) Згідно з інформацією, наданою ТОВ "Оленіч Груп ЛТД", наданої листом від 20.06.2017 вих. № 53 на вимогу Комітету від 07.06.2017 № 130-26.13/08-6183, "...Вартість послуг, які надає НТМ ТОВ "Євротерминал" не вважаємо економічно обґрунтованими. Особливо це стосується вартості знаходження на території ТОВ "Євротерминал" другі та кожні наступні сутки. Тариф одинаків для перших та для кожних наступних суток, а весь комплекс послуг надається в перші сутки. Далі надається тільки місце для стоянки автотранспорту. Тому вважаємо за необхідне надати велику знижку на використання інфраструктури ТОВ "Євротерминал" на другі та кожні наступні сутки.".
11) Відповідно до інформації, наданої ТОВ "С.М.Т.-ЛТД" листом від 23.06.2017 № 01-05 на вимогу Комітету від 07.06.2017 № 130-26.13/08-6182, "...Вважаємо послуги, які надаються НТМ ТОВ "Євротерминал" (Сухий порт), нав 'язаними та непотрібним. А отже і вартість послуг, які не є потрібними не може бути обґрунтованою.".
12) Згідно з копією спільного листа Асоціації "Портове співтовариство", Асоціації міжнародних автомобільних перевізників, Асоціації міжнародних експедиторів України та Профспілки експедиторів Одеського регіону від 16.01.2015, наданої Асоціацією міжнародних експедиторів України листом від 27.06.2017 № 03/18-17 у відповідь на вимогу Комітету від 07.06.2017 № 130-26.13/08 - 6180, "...Внаслідок зловживання монопольним становищем за участю ОМТП ТОВ "Євротерминал" встановлює кабальні умови для експедиторів, перевізників та інших користувачів, що змушені користуватись нав 'язаними ТОВ "Євротерминал" послугами.
Так, типовими договорами в редакції ТОВ "Євротерминал" встановлено завищені, економічно не обґрунтовані ціни на послуги. При цьому у договорах ТОВ "Євротерминал" визначає для себе не тільки необмежені права, а на користувачів перекладає усю відповідальність за свою діяльність, що суперечить не тільки здоровому глузду, але й вимогам законодавства. ".
IV. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ В ХОДІ РОЗСЛІДУВАННЯ
Нормативне регулювання
13) Згідно зі статтею 8 Закону України "Про морські порти України" межами морського порту є межі його території та акваторії.
Межі території морського порту визначаються і змінюються Кабінетом Міністрів України, виходячи з положень Земельного кодексу України.
Збільшення території морського порту може відбуватися за рахунок штучно створених земельних ділянок та земельних ділянок, які відведені в установленому законодавством порядку для розміщення, обслуговування та будівництва об'єктів портової інфраструктури, підприємств, основні продукція та/або сировина яких є об'єктами експортно-імпортних операцій і обслуговуються як вантажі у морському порту.
Територія та акваторія морського порту можуть включати відокремлені від основної території та акваторії земельні ділянки та водні об'єкти (їх частини), які мають однаковий з основною територією та акваторією правовий режим використання.
14) Відповідно до статті 15 Закону України "Про морські порти України" Адміністрація морських портів України утворюється, в тому числі, з метою забезпечення створення рівних і конкурентних умов ведення господарської діяльності та отримання послуг у морському порту.
15) Статтею 6 Закону України "Про дорожній рух" визначено, що до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху належить:
1) виконання вимог законодавства та рішень органів виконавчої влади про дорожній рух і його безпеку;
2) розробка, затвердження та реалізація міських і районних програм розвитку дорожнього руху та його безпеки;
3) організація дорожнього руху на території міста і району згідно з відповідними генеральними планами, проектами детального планування та забудови населених пунктів, автоматизованих систем керування дорожнім рухом, комплексних транспортних схем і схем організації дорожнього руху та з екологічно безпечними умовами;
4) організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів;
5) прийняття рішень про розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування транспортних засобів та стоянок таксі на вулицях і дорогах населених пунктів, здійснення контролю за дотриманням визначених правилами паркування транспортних засобів вимог щодо розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування;
6) керівництво та контроль за діяльністю підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання за виконанням вимог законодавства, рішень органів державної виконавчої влади про дорожній рух і його безпеку;
7) контроль за виявленням дорожньо-транспортних пригод та впровадженням заходів у місцях їх концентрації, на аварійно-небезпечних ділянках вулиць, доріг та залізничних переїздах.
16) Відповідно до статті 27 Закону України "Про дорожній рух" організація дорожнього руху на автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах здійснюється із застосуванням технічних засобів інформаційно-телекомунікаційних та автоматизованих систем керування та нагляду за дорожнім рухом відповідно до правил і стандартів, а також на основі проектів і схем організації дорожнього руху, погоджених із відповідними підрозділами Національної поліції. До вказаних проектів і схем за приписами відповідних підрозділів Національної поліції можуть бути внесені зміни та доповнення.
Організація дорожнього руху здійснюється спеціалізованими службами, що створюються відповідними органами: на автомобільних дорогах, що перебувають у власності територіальних громад - органами місцевого самоврядування; на інших автомобільних дорогах - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами; на залізничних переїздах - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки на залізничному транспорті.
17) Згідно зі статтею 29 Закону України "Про дорожній рух", з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
18) Статтею 43 Закону України "Про дорожній рух" визначено, що органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування в межах своєї компетенції здійснюються підготовка, затвердження і реалізація відповідних програм забезпечення безпеки дорожнього руху. Розробка їх здійснюється на основі раціонального поєднання територіального та галузевого планування, формування взаємопов'язаних збалансованих показників з урахуванням соціально-економічних і екологічних умов конкретного регіону, рівня розвитку дорожньої мережі, стану аварійності та інших показників єдиної системи державного обліку дорожнього руху.
Програма забезпечення безпеки дорожнього руху повинна включати:
(а)аналіз стану безпеки дорожнього руху та прогноз на певний період;
(б)конкретні обґрунтовані цілі;
(в)заходи, реалізація яких дозволить досягти намічених цілей;
(г)вартість програми та джерела її фінансування;
(д)форми і періодичність контролю за виконанням програми.
19) Відповідно до статті 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
20) Згідно зі статтею 2 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів передбачає:
(а)розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів;
(б)організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;
(в)створення умов для реалізації прав та виконання обов'язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
21) Стаття 6 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачає, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
22) Стаття 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначає, що до об'єктів благоустрою населених пунктів належать вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки.
23) Відповідно до статті 14 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об'єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
24) Стаття 17 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачає, що громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право:
(а)користуватись об'єктами благоустрою населених пунктів;
(б)брати участь в обговоренні правил та проектів благоустрою території населених пунктів;
(в)вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів.
25) Згідно зі статтею 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів мають право:
(а)брати участь у розробленні планів соціально-економічного розвитку населених пунктів та заходів з благоустрою їх територій;
(б)брати участь в обговоренні проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів з благоустрою населених пунктів;
(в)вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування пропозиції щодо поліпшення благоустрою населених пунктів.
26) Відповідно до статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов'язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
27) Стаття 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до елементів (частин) об'єктів благоустрою відносить покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів.
28) Комплексним благоустроєм відповідно до статті 22 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" вважається проведення на визначеній території населеного пункту (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) комплексу робіт з улаштування (відновлення) покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями для безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, встановлення малих архітектурних форм, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, покращання її естетичного вигляду.
29) Сільський, селищний, міський голова у відповідності до статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" видає розпорядження у межах своїх повноважень.
30) Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
31) Згідно з пунктом 2 Положення про пункти пропуску через державний кордон та пункти контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 751 від 18.08.2010, пункт пропуску через державний кордон - спеціально виділена територія на залізничних і автомобільних станціях, у морських і річкових портах, в аеропортах (на аеродромах) з комплексом будівель, споруд і технічних засобів, а також спеціально виділена акваторія у морських і річкових портах, де здійснюється прикордонний, митний та інші види контролю і пропуск через державний кордон осіб, транспортних засобів, вантажів та іншого майна.
32) Пункт пропуску через Державний кордон України для міжнародного морського сполучення "Одеський морський торгівельний порт" відкрито відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 № 143-р. Межі території пункту пропуску "Одеський морський торгівельний порт" були визначені відповідно до положення про пункти пропуску через державний кордон.
Реалізація інвестиційного проекту "Сухий порт".
33) На виконання доручення Президента України від 27.12.2005 № 1-1/1465 була розроблена концепція розвитку ДП "ОМТП" на 2006-2010 роки, яка затверджена наказом Міністерства транспорту і зв'язку України від 28.02.2006 № 193.
34) З метою врегулювання проблемного питання проїзду та неконтрольованого відстою великовантажного автотранспорту вулицями міста Одеси, даною Концепцією було передбачено будівництво п'ятої черги транспортної естакади та "Сухого порту".
35) ТОВ "Євротерминал" було утворено у 2005 році для реалізації інвестиційного проекту "Сухий порт", розробленого за клопотанням ОМТП та згідно з його програмним розвитком за участю міської та обласної рад.
36) Основною метою проекту "Сухий порт" було утворення мульти-модального логістичного комплексу, що має об'єднати у одному місці три види транспорту: морський, автомобільний, залізничний з урахуванням світової практики винесення за межі портів частини вантажних операцій на резервні майданчики, так звані "Сухі порти".
37) За інформацією ТОВ "Євротерминал", викладеною в листі від 19.01.2017 № 20 на адресу Комітету: "Сухий порт ТОВ "Євротерминал" був створений за ініціативою Одеського морського порту та місцевих органів влади з метою винесення потоку вантажного автотранспорту за межі міста та створити єдиний транспортний ланцюг "Порт-Естакада-Сухий порт" та в зворотному напрямі.
...Важливість проекту "Сухий порт" для міста також підтверджується великою кількістю листів від мешканців мікрорайону "Пересип" міста Одеса, що знаходяться на шляху слідування вантажного автотранспорту до Одеського морського порту (листи додаються). Мешканці даного мікрорайону, а саме вулиць Щегольова, Одарія, Церковна, Ат. Чепиги вже тривалий час звертаються до органів місцевого самоврядування зі скаргами на вантажний автотранспорт, що скупчується на зазначених вулицях, заважаючи нормальній життєдіяльності місцевих жителів. Постійний бруд, шум, вихлопні гази вантажівок, що їдуть до порту зазначеним маршрутом шкодять здоров 'ю людей і забруднюють довкілля. У разі використання Сухого порту зазначеної проблеми з вантажним автотранспортом можливо легко уникнути та покращити екологічне становище у місті, що і було передбачено проектом.
Також ТОВ "Євротерминал" кредитується дуже поважним у світі та найбільшим кредитором України - Європейським банком реконструкції та розвитку...".
38) Вказаний проект був узгоджений генеральним проектувальником Генерального плану м. Одеса - інститутом Дніпромісто.
39) Також проект був передбачений у концепції розвитку ДП "Одеський морський торгівельний порт" на 2006 -2010 роки, у програмі розвитку ОМТП на період 2009-2015 роки, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв'язку України № 1192 від 19.11.2009.
40) Відповідно до Концепції розвитку ДП "Одеський морський торгівельний порт" на період 2006-2010 роки встановлено, що загальна площа території "Сухого порту" складає 521 000 м2. Площа складського майданчика для контейнерів - 207 100 м2 .
41) На територію складського майданчика передбачається 3 в'їзди:
(а)головний в'їзд автомобілів-контейнеровозів - з портового шляхопроводу;
(б)допоміжні в'їзди з Хаджибеївської дороги.
42) В'їзд для автомобілів-контейнеровозів - з портового шляхопроводу і частина території "Сухого порту" є митною зоною і захищена від проникнення.
43) Для забезпечення в'їзду автотранспорту на територію створюваного терміналу передбачається закінчення будівництва 5-ої черги транспортної естакади, що зв'язує створюваний складський майданчик з територією порту, а також реконструкцією ділянки Хаджибеївської дороги для забезпечення транспортного зв'язку складського майданчика з магістральними автомобільними дорогами.
44) Метою цієї Концепції є визначення основних заходів щодо розвитку матеріально-технічної бази ОМТП, спрямованих на досягнення конкурентоспроможності на внутрішньому і міжнародному ринках портових послуг, залучення нових вантажних потоків і максимізації прибутку.
45) Як зазначає ТОВ "Євротерминал" у листі від 17.11.2016 № 252, основними завданнями проекту "Сухий порт" завжди були залучення додаткового вантажопотоку у ОМТП за рахунок розвантаження території порту та модернізації технології обробки вантажу; розвантаження транспортної мережі та покращення екологічної та санітарно-епідеміологічної ситуації у місті Одесі.
46) Таким чином, відповідно до доручення Президента України, Концепції розвитку ДП "ОМТП" забезпечено створення майданчика "Сухий порт" на території ТОВ "Євротерминал".
47) Інвестором будівництва "Сухого порту" для Одеського порту був ТОВ "Євротерминал", підписавши 01.12.2006 договір про співробітництво з ДП "ОМТП", що надалі трансформувався у договір від 25.04.2008 № КД-10050 (далі -Договір про співробітництво).
48) Предметом вказаного вище договору є взаємне співробітництво сторін в процесі обробки транспортних засобів, що прямують для розвантаження та/або навантаження на територію ОМТП, а також контейнерного вантажопотоку, що проходить через порт, шляхом створення і спільного використання єдиної технологічної схеми "Порт-Естакада-Сухий порт та у зворотному напрямку".
49) Метою взаємодії сторін згідно з договором про співробітництво є:
(а)створення сприятливих умов для пришвидшення вантажопотоку і збільшення пропускної здатності ОМТП;
(б)розвантаження транспортної мережі міста Одеса від великовантажного транспорту;
(в)покращення екологічної та санітарно-епідеміологічної обстановки центральної частини міста Одеси;
(г)створення нових робочих місць;
(д)скорочення простою транспортних засобів;
(е)залучення нових вантажних потоків в Одеський регіон;
(ж)створення умов для комплексного обслуговування клієнтів порту (імпортери, експортери, експедитори та інші) шляхом розміщення всіх зацікавлених державних органів, а також структур сервісу в одному місці за межами порту;
(з)створення сприятливих умов роботи для роботи державних структур (митна служба, погранична служба і інші);
(и)збільшення надходжень в бюджет всіх рівнів;
(к)створення умов для надання соціально-побутових послуг водіям вантажних транспортних засобів.
50) Співробітництво сторін згідно з чинним договором передбачає наступні дії та заходи для реалізації мети, встановленої договором:
(а)використання Накопичувального транзитного майданчика (далі - НТМ) підприємства в процесі руху автотранспорту, що прямує для вивантаження та/або завантаження на територію порту, і створення всіх необхідних умов для нормального функціонування НТМ;
(б)створення "Сухого порту" (що включає в себе митний термінал, а також інші підрозділи) для зберігання і обробки контейнерних вантажів, прямуючих в порт/з порту, з урахуванням можливості митного оформлення вантажів на території Сухого порту;
(в)створення п'ятої черги транспортної естакади від діючої естакади по вулиці Кутузова в місті Одеса до проектованого Сухого порту (з урахуванням входу естакади на територію Сухого порту) з метою обробки контейнерного вантажопотоку за допомогою єдиної Технологічної схеми "Порт - естакада - Сухий порт і у зворотному напрямку".
51) Умовами Договору про співробітництво було передбачено обов'язок побудови 5-ї черги естакади та будівництво частини об'єктів Сухого порту.
52) Відповідно до Договору про співробітництво ТОВ "Єротерминал" зобов'язується:
a) здійснювати на території НТМ за сприянням порту та ДП "ГПК Україна" всі необхідні заходи для пропуску (проходження) вантажного автотранспорту, що слідує в порт/з порту з порожніми контейнерами, а також в режимах "Імпорт-40", "ПП", "ПД", "Транзит" та "Експорт загружений";
b) забезпечувати виконання положень загальних технологічних схем, що регулюють питання взаємодії сторін в рамках співробітництва за цим договором;
c) створити умови, необхідні для нормального функціонування НТМ в процесі обробки автотранспорту;
d) за необхідності надати порту приміщення на території НТМ для розміщення службового персоналу порту на умовах, що визначаються окремими договорами/угодами;
e) власними силами та засобами забезпечити створення всього комплексу Сухого порту не пізніше 2 кварталу 2011 року, з урахуванням створення і вводу в експлуатацію митного терміналу, як частини (черги) Сухого порту не пізніше 2 кварталу 2009 року;
f) за сприянням порту забезпечити створення зони єдиного митного контролю (митного пункту пропуску) для митного оформлення контейнерних вантажів, що слідують для розвантаження/завантаження в порт;
g) створити умови, необхідні для нормального функціонування митного терміналу в процесі обробки вантажопотоків, в тому числі забезпечити на підставі окремих договорів/угод та інших документів розміщення персоналу порту, митних та інших зацікавлених структур та організацій на території митного терміналу;
h) забезпечити можливість проходження всього вантажного автотранспорту, що слідує на/з контейнерних терміналів порту через територію проектованого Сухого порту.
53) Наказом Південної митниці Державної митної служби України від 30.09.2011 за № 987 на території ТОВ "Євротерминал" створено зону митного контролю".
54) Bідповідно до листа Oдеської митниці Державної фіскальної служби від 12.03.2016 за № 394/8/15-70-00-01, направленого на адресу Національного антикорупційного бюро України, до останньої 10.02.2016 листом за № 30 звернувся TOB "Євротерминал" щодо погодження проекту наказу "Про визначення меж території пропуску "Одеський морський торгівельний порт" з урахуванням території TOB "Євротерминал". Щодо результатів розгляду зазначеного листа Oдеська митниця Державної фіскальної служби зазначає:
"На даний момент згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" від 7 липня 2015 року № 491, митний огляд може здійснюватись виключно в спеціально обладнаному місці на території портового оператора. Це не узгоджується з планами ТОВ "Євротерминал", оскільки плата за послуги, пов 'язаними з митними оглядами, становила значну частину доходу компанії і без статусу портового оператор ТОВ "Євротерминал" не зможе продовжувати здійснювати такий вид економічної діяльності.
Зазначаємо, що на даний момент компанія ТОВ "Євротерминал" не є територією Одеського морського торгівельного порту. Tак, АМПУ розроблено проект наказу "Про визначення меж території пункту пропуску "Одеський морський торгівельний порт", яким передбачається включити до меж пункту пропуску "Одеський морський торгівельний порт" території приватного ТОВ "Євротерминал". Проте кінцевою метою є сприяння доходам приватної компанії, що має корупційні ознаки.
Вбачається, що Адміністрація морських портів України запропонувала приєднати "Євротерминал" до території порту для того, щоб приватна компанія отримала статус портового оператора. Про це бажання відкрито заявляє і сама компанія. ...розгляд питання щодо погодження проекту наказу "Про визначення меж території пропуску "Одеський морський торгівельний порт" з урахуванням території ТОВ "Євротерминал" можна розпочати виключно після виконання вимог п.п. 2,4 та 6 ст. 8 Закону України № 4709 та вимог п. 2 ч. 1 ст. 466 Митного кодексу України.
Додатково інформуємо, що за результатами опрацювання проекту наказу "Про визначення меж території пункту пропуску "Одеський морський торгівельний порт" відсутнє обґрунтування необхідності та економічної ефективності включення території ТОВ "Євротерминал" до меж території пункту пропуску.
Tакож потребує висвітлення питання впливу включення території ТОВ"Євротерминал" до меж території пункту пропуску на конкурентну здатність інших платників податків, оскільки надання таких незаконних переваг ЮВ "Євротерминал" обмежує права інших операторів та терміналів.
Tому повідомляємо, що Одеська митниці ДФС, відповідно до вимог пункту 2 статті 25 Господарського кодексу, затвердженого Законом України від 16.01.2003 № 436-IV, не може приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставити у нерівне становище окремі категорії суб 'єктів господарювання.
Tаким чином, дії, вчинені посадовими особами Адміністрації морських портів України, Одеським міським головою та посадовими особами ТОВ "Євротерминал", що можуть бути направлені на надання монопольних прав ТОВ "Євротерминал", мають ознаки корупційної домовленості та корупційного правопорушення."
55) За інформацією TOB "Євротерминал", викладеною в листі від 19.01.2017 № 20 на адресу Комітету "Tериторія ЮВ "Євротерминал" не включена до меж пункту пропуску "Одеський морський торгівельний порт".
В'їзд на територію порту
56) Відповідно до Технологічної схеми пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів в пункті пропуску через державний кордон України для міжнародного морського сполучення "ОМТП", затвердженої Наказом Одеського прикордонного загону від 14.11.2011 № 886 автотранспортні засоби, що слідують у пункт пропуску з метою завантаження контейнерів (вантажів, що перевозяться у контейнерах), на територію пункту пропуску в'їжджають із території накопичувально-транспортної площадки підприємства "Євротерминал" згідно добового плану заїзду або в іншому порядку, визначеному адміністрацією транзитно-вантажного терміналу порту, за наявності попередньо оформленої електронної перепустки порту.
57) Відповідно до Технологічної схеми обробки транспортних засобів на території Накопичувального транзитного майданчика ТОВ "Євротерминал" які прямують для завантаження/розвантаження на території контейнерного термінала Одеського порту, затвердженої начальником ДП "ОМТП" встановлено, що НТМ призначений для:
(а)виключення простою великогабаритного транспорту на вулицях міста;
(б)реєстрації транспортних засобів, які прямують для обробки на контейнерному терміналі ДП "ОМТП" в єдиній комп'ютерній системі порту, системі CTIS ДП "ГПК України";
(в)стоянки в очікувані оформлення документів або дозволу на в'їзд в порт.
58) Відповідно до пункту 1 зазначеної Технологічної схеми в'їзд транспортних засобів на територію НТМ вільний, при цьому в'їжджаючи на НТМ транспортні засоби не зупиняючись рухаються по одному з двох коридорів: червоний та зелений.
59) Пунктом 2 Технологічної схеми встановлено, що транспортний засіб, в'їжджаючи на територію НТМ або з накопичувального майданчика, під'їжджає до пункту реєстрації працівниками ДП "ГПК України", транзитно-вантажний термінал ДП "ОМТП" і НТМдля оформлення документів на в'їзд в порті обробки на території контейнерного терміналу (2.1)
60) Транспортний засіб прямує без зупинок до пункту пропуску транзитно-вантажний термінал ДП "ОМТП", керуючись знаками і правилами дорожнього руху по маршруту: вул. Хаджибєївська - вул. Вапняна - пров. Ширяєвський і далі до КПП № 4 транзитно-вантажного терміналу "ОМТП".
61) Згідно з Технологічною схемою оформлення автотранспорту, який прямує для завантаження/вивантаження на причалах порту і ОПХ плодоовочевих, заморожених та інших генеральних вантажів, затвердженої начальником ДП "ОМТП" 10.10.2008 в'їзд транспортних засобів за імпортним/транзитним вантажем по даній технології на територію порту здійснюється тільки через НТМ ТОВ "Євротерминал".
62) Відповідно до підпункту 3.1.8 зазначеної Технологічних схеми "...заїзд в порт транспортних засобів здійснюється з території "Євротерминал" по маршрутному руху згідно схеми дорожніх знаків через КПП № 4 транзитно-вантажного терміналу, через ТИР -1.
Примітка: відстій автотранспортних засобів на прилеглих до порту територіях суворо заборонено. Транспортні засоби, які не дотримуються даної вимоги до обробки не приймаються".
63) Підпунктом 3.1.10 вказаної Технологічної схеми встановлено, що контролер військової служби безпеки перевіряє транспортний засіб і пропуск в порт (перевіряє наявністьвідмітки Євротерминал про оплату на пропуску),при відсутності порушень - проставляє дату та час в'їзду, візує пропуск (ПІБ, підпис), дозволяє в'їзд.
64) Отже, згідно з вимогами Технологічних схем, в'їзд великовантажного автотранспорту на територію ОМТП можливий виключно через територію НТМ (ТОВ "Євротерминал") та за умови оформлення документів на в'їзд, в тому числі цим товариством.
65) За інформацією Адміністрації державної прикордонної служби України (лист від 30.08.2016 № 0.23-9986/0/6-16): "Перелік контрольно-пропускних пунктів, через які здійснюється пропуск осіб, транспортних засобів та вантажів на територію порту (пункту пропуску), визначений у Положенні про забезпечення контрольно-пропускного та внутрішнього об'єктового режиму в Одеському порту об'єктах Одеської філії ДП "АМПУ", затвердженого наказом Одеської філії ДП "АМПУ" від 17.03.2014 № 137-ДСК. Згідно з зазначеним наказом через КПП № 4 (ТОВ "Євротерминал") відбувається:
(а)в'їзд/виїзд: у цілодобовому режимі на територію/з території порту:
(а) вантажного транспорту з зовнішньоторговельними та каботажними вантажами, а також транспорту, що рухається до ватажного митного комплексу ТОВ "Євротерминал", який має перепустки служби логістики та комерційної роботи ОФ ДП "АМПУ";
(б) легкового автотранспорту з перепустками, що видані БП ООМП ОФ ДП "АМПУ";
(б)виїзд з порту в період з 8.00 до 20.00 легкових автомобілів, пасажирських автобусів, а також технологічного транспорту, у тому числі "Грін-порту", що не пов'язаний з переміщенням вантажу.
В'їзд на територію ОМП автотранспорту здійснюється на підставі перепусток:
(а) транспортно-експедиторські та стивідорні компанії перепустки отримують згідно із Інструкцією, що регламентує порядок отримання транспортно-експедиторськими та стивідорними компаніями постійних перепусток для в 'їзду на територію ОПМ великовантажного автотранспорту, який здійснює перевезення комерційного вантажу, затвердженого начальником ОФ ДП "АМПУ";
(б) інші автотранспорти отримують перепустки в порядку, визначеному Положенням про забезпечення контроль-пропускного та внутрішнього об 'єктового режиму в Одеському порту об'єктах Одеської філії ДП "АМПУ", затвердженого наказом ОФ ДП "АМПУ" від 17.03.2014 № 137-ДСК".
66) Начальником адміністрації ОМТП 07.09.2015 затверджено Технологічну схему оформлення автотранспорту, який здійснює вивіз з території ОФ ДП "АМПУ" вантажів не в контейнерах, у відповідності до якої в'їзд до порту транспортного засобу для вивезення не контейнерних вантажів, а також ввезення імпортних вантажів із подальшим їх вивезенням після проведення митного оформлення здійснюється через КПП № 2 або КПП № 4.
67) Наказами ДП "АМПУ" затверджено Технологічні схеми:
(а)від 06.10.2015 № 194 оформлення вантажів, які ввозяться автомобільним та залізничнимтранспортом на територію пункту пропуску для міжнародного морського сполучення "ОМТП" з використанням інформаційної системи портового співтовариства, згідно з Розділом 4 якої водій автотранспортного засобу, після отримання разової перепустки (або за наявності постійної перепустки) рухається до в'їзного КПП морського порту. В'їзд на територію пункту пропуску автотранспортного засобу відбувається через КПП № 4 (зі сторони НТМ ТОВ "Євротерминал") або через КПП № 2 (вул. Церковна);
(б)від 28.04.2016 № 129 (зі змінами від 10.06.2016) обробки та оформлення порожніх тазавантажених контейнерів, які вивозяться автомобільним і залізничнимвидами транспорту на територію морського порту Одеса або переміщуються між стивідорними компаніями в межах морського порту Одеса з використанням інформаційної системи портового співтовариства. Як встановлено розділом 7 цієї технологічної схеми в'їзд на територію пункту пропуску автотранспортних засобів здійснюється через контрольно -пропускні пункти, визначені ОФ ДП "АМПУ". Після отримання перепустки водій направляється до в'їзду на територію пункту пропуску через встановлені діючими правилами КПП на межі пункту пропуску;
(в)від 24.06.2016 № 218 обробки та оформлення порожніх та завантажених контейнерів, яківвозяться автомобільним та залізничнимвидами транспорту на територію пункту пропуску через державний кордон для міжнародного морського сполучення ОМТП з використанням інформаційної системи портового співтовариства. Згідно з вимогами цієї технологічної схеми в'їзд транспортного засобу на територію ОФ ДП "АМПУ" здійснюється на підставі перепустки та електронної заявки на погодження з адміністрацією ОФ ДП "АМПУ" щодо завезення в морський порт вантажу. Згідно з пунктом 4.1.1 зазначеної технологічної схеми водій транспортного засобу після отримання інформації від Експедитора щодо ініціалізації його постійної перепустки або отримання разової перепустки рухається до в'їзного КПП на територію пункту пропуску. В'їзд на територію пункту пропуску транспортного засобу відбувається через контрольно-пропускні пункти, визначені наказом ОФ ДП "АМПУ".
68) Наказом адміністрації ОМТП ДП "АМПУ" від 04.02.2016 № 72 "Про призначення постів та контрольно-пропускних пунктів на території адміністрації ОМТП та режим роботи" з метою забезпечення контрольно-пропускного та внутрішньооб'єктового режимів на території адміністрації ОМТП, упорядкування прямування пішоходів, вантажопотоків та транспортних засобів за часом та напрямками, визначено пости та контрольно-пропускні пункти і режим роботи.
69) Так, зокрема, згідно з наказом визначено такий порядок і режим роботи контрольно -пропускних пунктів:
для КПП № 1(вул. Одарія). Виїзду цілодобовому режимі з порту:
- вантажного автотранспорту з зовнішньоторговими та каботажними вантажами, які мають перепустки СЛ та ОА;
- легкового автотранспорту за перепустками, що видані ЗОМП. для КПП № 2(вул. Кутузова). В'їзд у цілодобовому режимі в порт:
- вантажного автотранспорту з зовнішньоторговими та каботажними вантажами, які мають перепустки СЛ та ОА;
- легкового автотранспорту за перепустками, що видані ЗОМП.
для КПП № 4(ТОВ "Євротерминал") визначено такий порядок і режим роботи:
- в'їзд/виїзд у цілодобовому режимі на територію/з території порту:
- вантажного автотранспорту з зовнішньоторговельними та каботажними вантажами, транспорту, що рухається до вантажно-митного комплексу та накопичувально-транзитного майданчику ТОВ "Євротерминал", а також технологічного транспорту, який має перепустки служби логістики та комерційної роботи ОФ ДП "АМПУ";
- легкового транспорту за перепустками, що видані ЗОМП.
70) Відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.02.2016 № 46 затверджено схему організації руху вантажного транспорту, що направляється до ОМТП, якою обмежено рух такого транспорту по вулицях Чорноморського козацтва, Отамана Головатого, Церковній, Одарія.
71) Зазначене рішення за інформацією виконавчого комітету Одеської міської ради (лист від 30.08.2016 № 02.2-01/90) прийнято "з метою усунення перешкод, що виникають у зв 'язку із рухом вантажного транспорту, що прямує до Одеського морського порту та забезпеченню охорони оточуючого середовища, а також критичною соціальною напруженістю та небезпечною дорожньо-транспортною ситуацією, що виникла у зв'язку із рухом та скупченням вантажного транспорту у районі Пересипських мостів. Зазначена схема передбачає обмеження руху вантажного транспорту, разом із тим, контрольно-пропускними пунктами, що розташовані на вул. Церковній, Андросівському провулку, Воєнному узвозі, площі Митній не забороняється користуватись для заїзду легкового транспорту, а також у випадках аварійних ситуацій або ремонту ділянок естакади".
72) За наявною в Комітеті інформацією схему було розроблено для обмеження руху вантажного транспорту у районі Пересипських мостів у результаті неодноразових звернень депутатів та мешканців міста з метою зняття соціальної напруженості, припинення руйнування дорожнього покриття та запобігання дорожньо-транспортних пригод із участю вантажних автомобілів у зазначеному районі міста Одеси.
73) Крім того, за повідомленням виконавчого комітету Одеської міської ради з метою урегулювання питання відстою вантажного транспорту на прилеглих до транзитно-вантажного терміналу ОМТП, недопущення накопичення відстою транспорту в районі Пересипу та обговорення схеми організації маршрутів руху вантажного транспорту на під'їздах до ОМТП, Департаментом транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху було організовано нараду з представниками ОМТП, ПрАТ "ГПЗКУ" "Одеський зерновий термінал", ПрАТ "Укрелеваторпром". Зазначену схему було підтримано зазначеними установами.
74) Виконавчий комітет Одеської міської ради листом від 26.01.2016 № 02.2-16/25 проінформував адміністрацію ОМТП про розроблену Департаментом транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської ради, схему організації заїзду вантажного автотранспорту в ОМТП. Відповідно до зазначеної схеми рух вантажного транспорту до порту буде організовано з Ленінградського шосе через вул. Хуторську та з Об'їзної дороги через сел. Усатово далі до накопичувальної площадки "Сухого порту" (потужності якого дозволяють накопичувати та обробляти весь автотранспорт, що прямує до порту) та 5-ої черги транспортної естакади порту. Рух вантажного транспорту по вул. Чорноморського козацтва, вул. Отамана Головатого, вул. Церковній, вул. Одарія буде заборонено.
75) Відповідно до листа Одеської митниці Державної фіскальної служби від 12.03.2016 за № 394/8/15-70-00-01 на адресу Національного антикорупційного бюро України остання щодо в'їзду на територію порту зазначає наступне: "... За ініціативою Одеського міського голови Геннадія Труханова в порушення законодавства України на даний час обмежено в 'їзд на територію Одеського порту.
В'їзд вантажного транспорту до пункту пропуску "Одеський морський торгівельний порт" можливий лише через накопичувальний транзитний майданчик (НТМ) ТОВ "Євротерминал" з подальшим проходженням до контрольно-пропускного пункту (КПП) № 4 з боку вул. Хаджибеївська дорога, або через КПП № 2, розташованого по вул. Церковна в м. Одесі.
Проїзд через КПП № 2, розташований по вул. Церковній, є безкоштовним, проте на сьогодні користування ним є неможливим, що пояснюється тим, що Департаментом транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради та КП "СМЕП" для впровадження монопольного обмеження були встановлені дорожні знаки "Рух вантажних автомобілів заборонено" таким чином, що проїзд на вул. Церковна обмежений:
(а)з вул. Чорноморського козацтва;
(б) з вул. Отамана Головатого;
(в) з вул. Ізвестової;
(г)з вул. Одарія.
У лютому 2016 року Головне управління Нацполіції в Одеській області відкликало погодження нової монопольної схеми руху, але це не зупиняє міську владу від продовження даного обмеження.
Приводом для цього обмеження стало нібито розвантаження міста. При цьому відповідно до статті 6 Закону України "Про дорожній рух", до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху належить: контроль за виявленням дорожньо-транспортних пригод та впровадження заходів у місцях їх концентрації, на аварійно-небезпечних ділянках вулиць, доріг та залізничних переїздах.
На підставі вищенаведеної норми, встановлення дорожніх знаків "Рух вантажних автомобілів заборонено" на підставі заторів та розвантаження міста є необгрунтованим заходом, який лише ускладнює рух транспорту.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про морські порти України", завданням ДП "АМПУ", зокрема, є забезпечення всім суб'єктам (державної, приватної та іншої форми) рівноправного доступу до стратегічних об 'єктів портової інфраструктури, які складають основу майна адміністрації та її філій в кожному морському порту, а також забезпечення створення рівних умов ведення господарської діяльності та отримання послуг у морському порту.
В реальності метою цих протизаконних дій є комерціалізація безкоштовного входу в порт, що порушує права власників вантажу, експедиторів, бізнесу та має корупційні ознаки.
...Після обмеження вантажний автомобільний транспорт має змогу потрапити в Одеський порт виключно через приватну компанію "Євротерминал" заплативши компанії визначену нею плату.
...За проїзд на ВМК з кожного вантажного автомобільного транспорту стягується плата у розмірі 19,5 доларів США у гривнях за курсом, встановленим Національним банком України.
... Умови для заїзду автотранспорту на територію ДП "ОМТП" через територію ТОВ "Євротерминал" на платній основі також закріплені Технологічною схемою оформлення порожніх та завантажених контейнерів, які прибувають на суднах та вивозяться автомобільним і залізничним транспортом з території Одеського міського торгівельного порту з використанням інформаційної системи портового співтовариства, затвердженою наказом адміністрації ОМТП від 10.07.2014 № 341". Згідно з інформацією, наданою Одеською філією ДП "Одеський морський торгівельний порт" листом № 20А.3/10-684 від 12.09.2016 "Технологічна схема оформлення порожніх та завантажених контейнерів, які прибувають на суднах та вивозяться автомобільним і залізничним транспортом з території Одеського міського торгівельного порту з використанням інформаційної системи портового співтовариства, затверджена наказом начальника адміністрації Одеського морського порту від 10.07.2014 № 341, станом на теперішній час є такою, що втратила чинність.".
76) За інформацією ТОВ "Євротерминал", викладеною в листі від 17.11.2016 № 252 на адресу Комітету: "...У відповідності з Договором про співробітництво та затвердженими технологічними схемами, що діяли до 2015 року, автотранспорт, що вирушає до порту та виїжджає з порту, має проходити через Накопичувальний транзитний майданчик ТОВ "Євротерминал". Зазначене зроблено з метою виключення простою великогабаритного транспорту на під'їзних шляхах до порту, руйнації інфраструктури міста, захисту жителів прилеглих районів від шуму та бруду, покращення екологічної ситуації у місті та технології обробки вантажів в Одеському порту.