КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Протокол N 2/1-4
Щодо підвищення ефективності вищої освіти - визначального чинника зростання соціально-економічного потенціалу держави
Заслухавши та обговоривши доповідь Міністра С.М.Ніколаєнка "Підвищення ефективності вищої освіти - визначальний чинник зростання соціально-економічного потенціалу держави", колегія відзначає, що у 2005 році в системі вищої освіти продовжували відбуватися позитивні зміни системного характеру.
Приєднання України до Болонського процесу є незаперечним фактом міжнародного визнання нашої системи вищої освіти, важливим кроком на шляху реалізації стратегічного курсу України до Європейського Союзу.
Вперше за роки незалежності в Україні чисельність іноземних студентів перевищила рівень 1991 року і склала 33 тисячі осіб.
Запровадження нових навчальних програм і технологій навчання, розширення доступу молоді до безплатної вищої освіти, поліпшення рівня соціального захисту всіх учасників навчально-виховного процесу стали вагомим внеском освітян у реалізацію політики соціально-економічного зростання держави, що відображено в Програмі діяльності Кабінету Міністрів України
"Назустріч людям", в Указах Президента України, постановах Уряду, відповідних рішеннях Міністерства освіти і науки.
Важливо, що 2005 рік для вищої школи став роком відкритого діалогу всіх учасників навчально-виховного процесу. Демократизації вищої школи сприяло створення і активна діяльність Громадської колегії, Громадської ради з вищої освіти та Всеукраїнської студентської ради.
2005 рік відзначається помітним збільшенням фінансового забезпечення освіти. Зведений бюджет на освіту досягнув 25,8 млрд. гривень, що на 6,9 млрд. гривень більше, ніж у 2004 році. Це дало можливість успішно реалізувати та започаткувати ряд державних програм, поліпшити матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів, підвищити заробітну плату педагогічним і науково-педагогічним працівникам, стипендії аспірантам і студентам.
Суттєвих змін зазнала практика вступу до вищих навчальних закладів, що забезпечило відкритість та об'єктивність вступних випробувань і сприяло формуванню позитивної громадської думки.
Кількість сільської молоді, яка вступила до вищих навчальних закладів, у порівнянні з 2004 роком, зросла на 4300 осіб (17,7 відсотків), наполовину збільшився доступ сільської молоді на навчання за цільовими направленнями.
З метою подальшого розвитку інфраструктури вищих навчальних закладів та запровадження нових інформаційних технологій навчання, постановою Кабінету Міністрів України затверджено Державну програму "Інформаційно-комунікаційні технології в освіти і науці" на 2006-2010 роки", створено Інститут інноваційних технологій і змісту освіти.
Дещо змінилися підходи до організації вузівської науки. Більшість колективів вищих навчальних закладів цілком усвідомили, що без реальних наукових результатів не можна здобути визнання як в Україні, так і за кордоном. Як результат, 28 університетських науковців стали лауреатами Державної премії в галузі науки і техніки, отримано 1900 охоронних документів, видано більше 1700 монографій та майже 800 підручників, посібників, збільшилася кількість захищених докторських і кандидатських дисертацій (понад 2300), а з природничих та інженерно-технічних спеціальностей майже вдвічі.
Посилено увагу до студентської науки як невід'ємної складової навчального процесу. Студенти українських університетів вибороли друге місце на Міжнародній математичній олімпіаді в Ірані, 19 студентів на Міжнародній олімпіаді з математики в Болгарії стали призерами, а студент Національного технічного університету "КГП" Рибак О.В. - володарем "Гран-прі". У Румунії команда студентів Київського національного університету ім. Тараса Шевченка вийшла у фінал на першість світу з програмування.
Українські студенти-спортсмени зайняли шосте загальнокомандне місце на XXII Зимовій всесвітній універсіаді (Австрія) та четверте - на XXIII Літній всесвітній універсіаді (Туреччина).
У житті університетів суттєво посилилась роль студентського самоврядування, створено відповідне законодавче підґрунтя діяльності студентства.
Водночас колегія відзначає, що у роботі міністерства, педагогічних та науково-педагогічних колективів мають місце недоліки та невирішені проблеми.
Якість вищої освіти ще не відповідає зрослим вимогам часу. Застарілою залишається матеріально-технічна база вищих навчальних закладів.
Окремі вищі навчальні заклади порушували Закон
"Про вищу освіту" щодо доступності вищої освіти, допускали невиконання обсягів державного замовлення, перевищення ліцензованого обсягу прийому, порушення діючого законодавства при прийомі громадян пільгових категорій.
Невикорененим залишається хабарництво, посадові зловживання під час вступної кампанії та сесій. У 2005 році органами МВС викрито 448 таких фактів.
Перевірками Державної інспекції навчальних закладів встановлена низька якість організації навчального процесу у багатьох територіальне відокремлених структурних підрозділах (філіях, НКЦ, факультетах). Нерозробленою залишається система контролю за якістю навчального процесу в багатьох вищих навчальних закладах приватної форми власності.
Показники кадрового забезпечення окремих вищих закладів, у тому числі національних, не відповідають їх задекларованому статусу.
Процес демократизації, оновлення діяльності багатьох технікумів, університетів є уповільненим, що гальмує модернізацію діяльності вищої школи України. За даними соціологічних досліджень понад 14 відсотків опитаних студентів не ознайомлені з суттю і метою запровадження принципів Болонського процесу.
У ряді вищих навчальних закладів неефективно ведеться робота з питань працевлаштування випускників, відділи працевлаштування виконують свої функції формально, зворотній зв'язок з випускниками відсутній, не мають системного характеру зв'язки із замовниками, підприємствами, організаціями. Ці фактори не враховуються при формуванні державного замовлення при прийомі на перший курс.
Не на належному рівні поставлена робота у вищих навчальних закладах з проблем інноваційного розвитку, захисту інтелектуальної власності, створення сучасних моделей запровадження науки у виробництво, технопарків, технополісів, залучення студентів до наукової роботи, участі у виставковій діяльності, конкурсах на отримання наукових грантів, робота аспірантури.
У багатьох вищих навчальних закладах умови проживання студентів у гуртожитках не відповідають сучасним вимогам.
Мають місце порушення фінансово-господарської діяльності.
Враховуючи викладене, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Покласти в основу подальшої діяльності завдання, що визначені у доповіді Міністра освіти і науки України С.М.Ніколаєнка "Підвищення ефективності вищої освіти - визначальний чинник зростання соціально-економічного потенціалу держави" та виступі Прем'єр-міністра України Ю.І.Єханурова
2. Міністерству освіти і науки України, центральним і місцевим органам виконавчої влади, яким підпорядковані вищі навчальні заклади, Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівникам вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти всіх форм власності вжити заходів щодо:
- подальшого зміцнення потенціалу вищих навчальних закладів, поліпшення якісних і кількісних характеристик та розширення доступу до вищої освіти;
- визначення принципів і механізмів створення регіональних та "корпоративних" університетів;
- проведення моніторингу реальних досягнень національних вищих навчальних закладів;
- розвитку самоврядування на рівні регіону, вищого навчального закладу та його структурних підрозділів із широким залученням учасників навчального процесу і роботодавців;
- підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України про заснування державних стипендій для навчання кращих українських студентів у закордонних навчальних закладах;
- розвитку фундаментальних і прикладних наукових досліджень, спрямованих на розв'язання загальнодержавних та регіональних потреб;
- створення в регіонах на базі провідних вищих навчальних закладів конкурентоспроможних наукових центрів для розробки пріоритетних технологій;
- розроблення регіональних програм "Студентське містечко", "Студентський гуртожиток" і програм забезпечення житлом та соціального захисту викладачів і студентів;
- залучення до зміцнення матеріально-технічної бази вищих навчальних закладів приватного капіталу;
- розробки нових механізмів економічної діяльності вищих навчальних закладів;
- викорінення проявів хабарництва і корупції у вищих навчальних закладах, переходу протягом 2006-2007 на зовнішнє оцінювання знань при вступі до вищих навчальних закладів, поширення тестових технологій у навчальному процесі.
3. Міністерству освіти і науки України за участю інших центральних органів виконавчої влади, Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
3.1. Підготувати пропозиції щодо впорядкування мережі вищих навчальних закладів та їх структурних підрозділів, визначення доцільності відкриття нових навчальних закладів, філій, відокремлених структурних підрозділів.
3.2. Створити при Міністерстві освіти і науки України Центр законодавчих ініціатив в галузі освіти і науки та інноваційного розвитку.
3.3. Разом з громадськими організаціями, депутатським корпусом забезпечити дієвий контроль за виконанням державного замовлення, дотриманням законності під час вступної кампанії та вимог ліцензій, фінансової дисципліни.
Розробити ефективні механізми контролю за дотриманням ліцензійних умов діяльності вищих навчальних закладів, ліквідації тих вищих навчальних закладів, в яких допускають порушення діючого законодавства.
4. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:
4.1. Забезпечити неухильне виконання положень статті
43 Конституції України, статті
4 Закону України
"Про вищу освіту". Умов прийому до вищих навчальних закладів України щодо рівного доступу громадян до якісної вищої освіти, встановлення для них рівних вимог на вступних випробуваннях. Не допускати порушень прав осіб, які користуються пільгами при вступі до вищих навчальних закладів. Забезпечити виконання державного замовлення та дотримання ліцензованого обсягу.
4.2. Забезпечити з 2006/2007 навчального року повний перехід вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації на кредитно-модульну систему організації навчального процесу з використанням системи обліку навчальної роботи студента і викладача сумісної з ECTS. Суттєво поліпшити організаційно-методичну роботу в науково-педагогічних колективах з цих питань.
4.3. Запровадити на основі електронних інформаційних технологій сучасні системи організації навчального процесу та контролю якості навчання, розробити і запровадити ефективні схеми поєднання навчальної та наукової роботи.
4.4. Розширити випуск навчальної літератури одночасно як на паперових, так і на електронних носіях, ширше практикувати створення електронних навчально-дидактичних комплексів, інтерактивних посібників тощо.
4.5. Розробити і запровадити нові підходи до професійно-практичної підготовки фахівців на основі розвитку соціального партнерства з промисловцями і підприємцями, в тому числі з питань вдосконалення матеріально-технічної бази, працевлаштування випускників, проведення науково-дослідних робіт.
4.6. Забезпечити реалізацію довгострокової програми кадрового забезпечення навчального процесу. Здійснити заходи щодо поліпшення мобільності викладачів і науковців, розширення можливостей для стажування молодих викладачів-дослідників за кордоном.
4.7. Створити умови для підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників та опанування ними новітніх технологій і змісту освіти.
4.8. Вжити заходів щодо демократизації управління вищим навчальним закладом, посилення виконавської дисципліни, широкого залучення органів студентського самоврядування до управління навчальним закладом, підвищення якості навчального процесу, проведення поточного та семестрового контролю, організації студентського побуту, занять спортом і дозвілля.
4.9. Поліпшити інформування викладацького складу, студентства та громадськості регіону про результати діяльності та плани розвитку навчального закладу, перспективи розвитку вищої освіти України.
10. Вирішити питання щодо використання не менше 10 відсотків коштів спеціального фонду на розвиток наукових досліджень, активно залучаючи до цієї роботи студентів.
4.11. Запровадити чіткий відбір обдарованої молоді для отримання ними премій, грантів Президента України та стипендій Кабінету Міністрів України.
4.12. Забезпечити неухильне дотримання інструктивних вимог щодо адміністративної та фінансової діяльності, зокрема, вимог чинного законодавства про закупівлю товарів та послуг за державні кошти.
5. Ректорам (директорам) вищих педагогічних навчальних закладів:
5.1. Разом з Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, починаючи з 2006/2007 навчального року, створити нові ефективні механізми підготовки та відбору сільської молоді для вступу до педагогічних університетів, коледжів, училищ.
5.2. Запровадити, починаючи з 2006 року, психолого-педагогічне тестування для вступників до вищих навчальних закладів на напрями і спеціальності педагогічного профілю.
5.3. Розробити і реалізувати програми співпраці з місцевими органами управління освітою щодо визначення потреб у педагогічних працівниках, профорієнтації та відбору молоді, схильної до педагогічної професії, цільового прийому сільської молоді, забезпечення баз для проведення педагогічної практики студентів, працевлаштування випускників вищих навчальних закладів та створення умов праці молодим фахівцям.
6. Заступнику Міністра М.Ф.Степку, департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
6.1. Сприяти процесам модернізації ступеневої вищої освіти з урахуванням вимог Болонського процесу. З цією метою, спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, підготувати проекти постанов Кабінету Міністрів України: "Про затвердження Переліку галузей знань, бакалаврських програм та програм професійного спрямування підготовки фахівців у вищих навчальних закладах" (травень 2006 року); "Про затвердження додатку до диплома" (червень 2006 року); "Про затвердження Переліку кваліфікацій фахівців з вищою освітою" (грудень 2006 року) та нормативних документів Міністерства освіти і науки України "Про порядок введення в дію Переліку галузей знань, бакалаврських програм та програм професійного спрямування підготовки фахівців у вищих навчальних закладах" (грудень 2006 року); "Про розробку нових і адаптацію діючих галузевих стандартів вищої освіти відповідно до Переліку галузей знань, бакалаврських програм та програм професійного спрямування підготовки фахівців у вищих навчальних закладах" (грудень 2006 року).
6.2. Забезпечити, спільно з Державною інспекцією навчальних закладів (Бурлаков О.М.) систематичний контроль за проведенням вступної кампанії 2006 року. Провести відповідні регіональні наради проректорів і відповідальних секретарів приймальних комісій (березень 2006 року).
6.3. Удосконалити експериментальну систему рейтингової оцінки діяльності вищих навчальних закладів, передбачивши, зокрема, удосконалення переліку індикаторів та залучення роботодавців, громадськості до експертної оцінки діяльності університетів.
Створити при Міністерстві освіти і науки України постійно діючу комісію з питань розвитку рейтингової оцінки діяльності вищих навчальних закладів.
6.4. Розробити нормативну базу та методичне забезпечення кредитно-модульної системи організації навчального процесу, відповідне інформаційне забезпечення учасників навчально-виховното процесу.
6.5. Підготувати пропозиції щодо розвитку вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації та вдосконалення змісту програм підготовки молодших спеціалістів.
6.6.Розробити загальнодержавну систему підвищення кваліфікації викладачів вищих навчальних закладів, у т.ч. їх підготовки через магістратуру за спеціальністю "Педагогіка вищої школи", підготувати відповідне звернення до Уряду щодо виділення бюджетних коштів на їх реалізацію.
6.7. Підготувати пропозиції щодо внесення змін до Концепції педагогічної освіти з урахуванням вимог європейського освітнього простору.
7. Заступнику Міністра Степку М.Ф., управлінню ліцензування, акредитації та нострифікації:
7.1. Удосконалити порядок проходження ліцензійної (акредитаційної) процедури. Внести відповідні зміни та доповнення до Постанови КМУ від 12.02.1996 р.
N 200 "Про ліцензування, атестацію та акредитацію навчальних закладів" та від 29 серпня 2003 р.
N 1380 "Про ліцензування освітніх послуг", передбачивши більш сувору відповідальність за порушення умов ліцензування, визначення порядку ліквідації навчального закладу.
7.2. Спільно з Державною інспекцією навчальних закладів (Бурлаков О.М.):
- вжити заходів щодо запровадження практики тестування студентів вищих навчальних закладів у процесі акредитації через систему регіональних центрів незалежного тестування;
- продовжити моніторинг діяльності відокремлених структурних підрозділів вищих навчальних закладів. Регулярно друкувати матеріали рейтингу в газеті "Освіта України".
8. Першому заступнику Міністра Гуржію А.М., департаменту науково-технологічного розвитку (Свіженко В.О.), департаменту інновацій та трансферу технологій (Стогній В.С.):
8.1. Поліпшити механізми розподілу коштів на прикладні наукові розробки, створити умови щодо залучення для їх виконання коштів підприємств, приватного бізнесу.
8.2. Забезпечити розвиток багатоканального фінансування вузівської науки, зокрема, за рахунок коштів Державного фонду фундаментальних досліджень, участі у конкурсах Державних науково-технічних програм, розширення міжнародного наукового та науково-технічного співробітництва, підтримки об'єктів, що становлять національне надбання тощо.
8.3. З метою поліпшення діяльності аспірантури, докторантури, спільно з керівниками вищих навчальних закладів вжити додаткових заходів щодо забезпечення участі молодих учених у наукових дослідженнях, зокрема тих, що виконуються за рахунок базового фінансування.
8.4. Продовжити створення на базі провідних класичних і політехнічних університетів міжвузівських центрів наукового досліджень і розробок, які передбачають колективне користування найсучаснішими приладами та обладнанням, забезпечити їх відповідним фінансуванням.
8.5. Розвивати створення технопарків на базі провідних університетів, розширювати участь вчених університетів у виконанні інноваційних проектів діючих технопарків.
8.6. Спільно з Заступником Міністра Степком М.Ф. та департаментом вищої освіти (Болюбаш Я.Я.) підготувати і провести спільне засідання колегії МОН України та президії НАН України щодо поглиблення інтеграції освіти і науки (термін IV квартал 2006 - 1 квартал 2007 рр.).
8.7. Створити групу наукового супроводу системи рейтингового оцінювання діяльності вищих навчальних закладів.
9. Департаменту роботи з кадрами вищої школи та державної служби (Омельченко С.Д.):
9.1. Розробити програму "Керівник вищого навчального закладу", передбачивши, зокрема: створення стандартних вимог до управлінця вищої школи і запровадження ефективних технологій його підготовки та професійного розвитку; створення засобів діагностики рівня готовності керівника до ефективної управлінської діяльності; розроблення системи моніторингу діяльності керівника на університетському, регіональному, національному і європейському рівнях; вироблення нових підходів до формування резерву на посаду керівника вищого навчального закладу.
9.2. Спільно з департаментом вищої освіти (Болюбаш Я.Я.) підготувати пропозиції щодо адаптації системи підготовки кадрів вищої кваліфікації (аспірантура, докторантура) до вимог Болонського процесу.
Розробити заходи щодо кардинального перегляду змісту, якості і оцінки кінцевого результату підготовки кадрів вищої кваліфікації через аспірантуру і докторантуру. Удосконалити порядок відкриття аспірантури і докторантури.
10. Першому заступнику Міністра Жебровському Б.М., департаменту міжнародного співробітництва та європейської інтеграції (Сухолиткий О.С.) вжити заходів щодо розширення та підвищення ефективності участі українських експертів, керівників навчальних закладів у роботі міжнародних освітніх організацій, конференцій, семінарів тощо.
11. Заступнику Міністра Огню Ц.Г., департаменту економіки та фінансування (Куліков П.М.)
11.1. Проаналізувати діючі механізми фінансово-господарської діяльності вищих навчальних закладів, внести пропозиції щодо їх поліпшення з метою посилення економічної самостійності і відповідальності вищих навчальних закладів.
11.2. Розробити проект програми "Студентське містечко" та в установленому порядку внести Кабінету Міністрів України.
11.3. Підготувати пропозиції щодо вдосконалення системи надання грошових кредитів громадянам України для здобуття вищої освіти.
Реалізувати програму контролю за ціноутворенням на ринку освітніх послуг.
11.4. Забезпечити протягом 2006 року реалізацію заходів щодо енергозбереження, завершення оснащення об'єктів вищих навчальних закладів лічильниками води, природного газу, теплової енергії та приладами регулювання споживання енергоносіїв. Сприяти децентралізації опалення шляхом спорудження автономних мінікотелень і використання альтернативних джерел енергії.
11.5. Підготувати пропозиції Кабінету Міністрів України щодо упорядкування розмірів оплати праці ректорів, професорів і доцентів вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації, педагогічних працівників вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації, передбачивши, зокрема, встановлення посадових окладів ректорам на рівні 24-25 тарифних розрядів Єдиної тарифної сітки працівників бюджетної сфери, а професорів - 21 тарифного розряду, підвищення ставок заробітної плати педагогічних працівників I-II рівнів акредитації проти середньої школи, збільшення розміру стипендій, введення соціальних стипендій.
12. Департаменту економіки та фінансування (Куліков П.М.) спільно з іншими департаментами, юридичним відділом, організаціями та установами при міністерстві, керівниками вищих навчальних закладів:
12.1. Внести пропозиції щодо:
- підвищення рівня фінансування видатків на забезпечення діяльності міністерства та досягнення траспорентності і спрощення процедури погодження, розгляду та затвердження кошторису доходів і видатків підвідомчих установ і змін до нього;
- удосконалення практики регулювання договірних та орендних відносин у частині передачі майна підвідомчих міністерству організацій у тимчасове користування. Здійснити інвентаризацію виданих договорів про здачу в оренду майна бюджетних установ міністерства;
- інструментарію поліпшення прозорості надання освітніх послуг за рахунок державних коштів і досягнення ефективного результату на всіх ланках освіти для забезпечення високої якості навчання і виховання громадян та підготовки їх до суспільного життя;
- розроблення та запровадження єдиної, цілісної системи обліку, звітності, контролю та управління державними коштами в освітянській галузі.
12.2. Надати пропозиції з обгрунтованими розрахунками щодо підвищення рівня фінансово-економічної роботи в освітянській галузі та інноваційних підходів і механізмів досягнення більш ефективного управління потоками державних коштів з метою підвищення окупності витрат в галузі освіти;
12.3. Підготувати пропозиції до проекту Бюджетної резолюції та проекту Державного бюджету України на 2007 рік.
13. Державній інспекції навчальних закладів (Бурлаков О.М.)
13.1. Удосконалити систему контролю та моніторингу якості освіти, забезпечивши впровадження експертних і тестових методів оцінювання, особистих досягнень студентів та їх врахування при визначенні рейтингу навчального закладу.
13.2. Забезпечити інформування широкої громадськості про результати інспектування навчальних закладів.
13.3. Разом з департаментом вищої освіти (Болюбаш Я.Я.) та Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін А.В.) розробити методику оцінки кінцевого результату академічної та професійно-практичної підготовки, компетенцій студентів після закінчення навчального модуля, курсу та програми в цілому.
14. Комітету з фізичного виховання та спорту (Операйло С.І.) вжити заходів щодо пошуку новітніх форм організації навчального процесу у частині фізичного виховання студентства, розвитку спортивно-масової і секційної роботи, визначення місця дисципліни "Фізичне виховання" у навчальних планах вищих навчальних закладів відповідно до вимог Болонської декларації.
15. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін А.В.) здійснити програму інформатизації вищої школи, розробити галузеву програму "Підручник вищої школи", в якій передбачити створення системи моніторингу потреб у підручниках і посібниках, видання нового покоління україномовних підручників з метою повного забезпечення ними вищих навчальних закладів до 2010 року (грудень 2006 року).
16. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на перших заступників Міністра Жебровського Б.М. і Гуржія А.М. та заступників Міністра Степка М.Ф. і Огонь Ц.Г.
| Голова колегії, Міністр | С.М.Ніколаєнко |