• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Стосовно дотримання процедур державних закупівель

Тендерна палата України | Висновок від 02.04.2007 № в-131/04
Реквізити
  • Видавник: Тендерна палата України
  • Тип: Висновок
  • Дата: 02.04.2007
  • Номер: в-131/04
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Тендерна палата України
  • Тип: Висновок
  • Дата: 02.04.2007
  • Номер: в-131/04
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
02.04.2007 N в-131/04
Стосовно дотримання процедур державних закупівель
Підстава: в порядку громадського контролю у відповідності до вимог ст. ст. 17-1, 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Замовник торгів: Санаторій імені А.А.Боброва.
Адреса: 98677, Автономна Республіка Крим, м. Алупка, вул. Леніна, 35.
Відповідальний за проведення торгів: голова тендерного комітету Тютюников Ігор Антонович. Тел./факс (0654) 72-67-52.
Головний розпорядник коштів: Міністерство охорони здоров'я України.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Предмет закупівлі: сільськогосподарська продукція.
Джерело фінансування: кошти державного бюджету.
Період здійснення процедури закупівлі:
початок 22.03.2004, закінчення 20.04.2004.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
1. Кошторис на 2004 рік, затверджений - на 1-му арк.;
2. Звіт про виконання загального фонду кошторису санаторію імені А.А.Боброва за 2004 рік (форма N 2д, код відомчої класифікації видатків - 230, код програмної класифікації видатків - 2301180 - на 1-му арк.;
3. Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами санаторію імені А.А.Боброва за 2004 рік (форма N 4-1д, код відомчої класифікації видатків - 230, код програмної класифікації - 2301180 - на 1-му арк.;
4. Тендерна документація N 2 на закупівлю сільськогосподарської продукції для потреб санаторію імені А.А.Боброва на 4-х арк.;
5. Протокол розкриття тендерних (цінових) пропозицій N 2 від 13.04.2004 на 2-х арк.;
6. Протокол оцінки тендерних пропозицій на закупівлю сільськогосподарської продукції N 2 від 13.04.2004 на 2-х арк.;
7. Оголошення про результати проведення відкритих торгів на закупівлю сільськогосподарської продукції за державні кошти на 1-му арк.;
8. Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі сільськогосподарської продукції за державні кошти N 2 від 20.04.2004 на 2-х арк.;
9. Договір купівлі-продажу N 2 від 26.04.2004 на 2-х арк.;
10. Договір купівлі-продажу N 2 від 26.04.2004 на 2-х арк.;
11. Тендерна пропозиція Нікейцева А.В. на 5-ти арк.;
12. Тендерна пропозиція підприємця Гульбіч Д.Р. на 1-му арк.;
13. Договір купівлі-продажу N 6 від 21.04.2004 на 1-му арк.;
14. Договір купівлі-продажу N 10 від 21.04.2004 на 1-му арк.
Завдання сформульоване таким чином:
"Надати висновок про законність та обґрунтованість проведення санаторієм імені А.А.Боброва процедури щодо закупівлі сільськогосподарської продукції".
ДОСЛІДЖЕННЯ:
Об'єкти що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено:
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету
Згідно з вимогами ст. 12 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти" (далі - Закон) та Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом N 280 від 26.12.2000 Міністерства економіки України, Замовник повинен створити тендерний комітет, погодити його в організації вищого рівня та розробити і затвердити положення про постійно діючий тендерний комітет.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" зобов'язано керівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, установ і організацій, розпорядників державних коштів забезпечувати підвищення кваліфікації на курсах спеціалістів, які відповідно до покладених на них функцій, беруть участь у роботі тендерних комітетів. При цьому п. 3 зазначеної постанови встановлено, що заступниками голів та секретарями тендерних комітетів мають право працювати спеціалісти, які пройшли навчання або підвищення кваліфікації на курсах і отримали сертифікат чи свідоцтво встановленого зразка.
Проте Замовником документів стосовно створення, функціонування тендерного комітету та проходження навчання або підвищення кваліфікації членами тендерного комітету на дослідження не надано.
2. Фінансування закупівель
Відповідно до кошторису на 2004 рік Замовнику на фінансування закупівлі по КЕКВ 1133 "продукти харчування" затверджено видатки в сумі 886 900,00 гривень.
3. Вибір процедури закупівлі
Згідно з вимогами п. 3.1 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом N 280 від 26.12.2000 Міністерства економіки України, тендерний комітет Замовника повинен вибрати процедуру закупівлі відповідно до вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель та оформити, згідно з вимогами п. 2.13 цього Положення у вигляді протоколу, який підписується усіма членами тендерного комітету, що брали участь у голосуванні.
В порушення вимог п. п. 2.13 та 3.1 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом N 280 від 26.12.2000 Міністерства економіки України, Замовником не приймалось рішення щодо вибору процедури закупівлі сільськогосподарської продукції, яке оформляється протоколом.
4. Визначення предмета закупівлі
Відповідно до наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 N 566/7887) "Про порядок визначення предмета закупівлі за державні кошти" встановлено, що Замовник повинен визначити предмет закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти відповідно до абзаців сьомого, дев'ятого частини першої ст. 1 Закону на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822 (далі - Класифікатор).
Предмет закупівлі продукції, який не підлягає поділу на частини, визначається за показником п'ятого знака Класифікатора (класифікаційне угрупування "категорія"). При цьому Замовник може зазначити окремі частини предмета закупівлі продукції за показниками шостого і дев'ятого знака класифікатора.
Замовник також має право у разі застосування конкурентних процедур закупівлі визначити предмет закупівлі за показниками третього і четвертого знаків Класифікатора (кваліфікаційні угрупування "група" і "клас").
В порушення вимог п. п. 3, 4 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 27.06.2003 N 165, Замовником визначено предмет закупівлі не у відповідності до вимог Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822.
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі
Оголошення про відкриті торги щодо здійснення закупівлі сільськогосподарської продукції було опубліковано Замовником у інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 22.03.2004 N 8(141), оголошення N 4945 (ПСГ).
В порушення вимог п. 4 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, який затверджено наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165, Замовником в оголошенні про торги не вказано назву предмета закупівлі у відповідності до п. п. 2 і 3 цього Порядку.
В порушення вимог ч. 1 ст. 19 Закону Замовником не зазначено кількості предмета закупівлі.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 19 Закону, строк подання тендерних пропозицій має становити 45 календарних днів віддати опублікування оголошення про проведення торгів чи відправлення запрошення до участі в них. В окремих випадках цей строк може бути скорочено до 21 календарного дня. Причини скорочення строку викладаються у звіті, вони не повинні свідчити про наміри замовника послабити конкуренцію між учасниками.
В оголошенні, опублікованому тендерним комітетом Замовника, термін розкриття тендерних пропозицій учасників призначено на 13.04.2004, або через 21 календарний день після опублікування оголошення.
У звіті N 2 від 20.04.2004 про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти тендерним комітетом Замовника причина скорочення строку подання тендерних пропозицій учасниками, викладена таким чином "у зв'язку з повсякденною потребою в харчових продуктах".
6. Тендерна документація
В порушення вимог ст. 21 Закону тендерна документація не містить:
- інформацію про валюту (валюти), у якій (яких) має бути розрахована і зазначена ціна тендерної пропозиції;
- вимоги замовника щодо надання тендерного забезпечення та забезпечення виконання договору про закупівлю;
- умови повернення чи неповернення тендерного забезпечення.
В порушення вимог ч. 3 ст. 15 Закону Замовник встановив дискримінаційні вимоги:
1) в інструкції з підготовки тендерних пропозицій, а саме: для постачальників, з якими у санаторію імені А.А.Боброва вже були подібні договірні відносини, надавати документи про виконання аналогічних договорів та накладні, підтверджуючи багаторазовий характер постачання, рекомендацій та відгуків замовників стосовно їх виконання не вимагалося;
2) в методиці оцінки передбачено здійснення оцінки (10 балів), за критерієм - "наявність позитивного досвіду роботи з виконавцем".
Таким чином, встановлення різних умов та критеріїв до учасників торгів (до тих, які мали досвід роботи з виконавцем, та не мали досвіду) порушує основну мету Закону в частині забезпечення створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, недопущення корупції у цій сфері, забезпечення прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та досягнення оптимального і раціонального їх використання.
В тендерній документації Замовника визначені наступні критерії оцінки тендерних пропозицій: найменша ціна - 70 балів; якість продукції - 10 балів; позитивний досвід роботи з виконавцем - 10 балів; позитивний досвід роботи виконавця з іншими замовниками по аналогічних договорах - 10 балів; необхідний асортимент за весь термін закупки - 7 балів; декілька каналів зв'язку - 1 бал; додатковий критерій - 2 бали.
Тендерна документація містить специфікацію сільськогосподарської продукції, яка поділена на лоти в грошовому виразі, не у відповідності до вимог Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822.
Наприклад: лот N 2 - сума лота 105 000,00 грн.
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій
Згідно з протоколом розкриття тендерних пропозицій N 2 від 13.04.2004 р. тендерні пропозиції по відкритих торгах із закупівлі сільськогосподарської продукції надійшли від п'яти учасників, а саме:
- підприємця Гульбич Джульєтти Рафіківни з ціною тендерних пропозицій по лоту N 2 - 105 000,00 грн.;
- підприємця Ларіної Олени Анатоліївни з ціною тендерної пропозиції по лоту N 2 - 105 000,00 грн.;
- підприємця Носова Сергія Матвійовича з ціною тендерної пропозиції по лоту N 2 - 105 000,00 грн.;
- підприємця Нікейцева Андрія Васильовича з ціною тендерної пропозиції по лоту N 1 - 20 000,00 грн., по лоту N 2 - 105 000,00 грн.;
- підприємця Ацапкина Дмитра Олексійовича з ціною тендерної пропозиції по лоту N 1 - 20 000,00 грн., по лоту N 2 - 105 000,00 грн.
Проте Замовником тендерних пропозицій учасників щодо закупівлі сільськогосподарської продукції на дослідження не надано, що унеможливлює дослідження тендерних пропозицій вимогам ст. ст. 15, 24, 26, 27 Закону.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця
Згідно з протоколом N 2 від 13.04.2004 до оцінки допущено п'ять тендерних пропозицій: підприємця Гульбич Джульєтти Рафіківни, підприємця Ларіної Олени Анатоліївни, підприємця Носова Сергія Матвійовича, підприємця Нікейцева Андрія Васильовича, підприємця Ацапкина Дмитра Олексійовича.
На основі методики оцінки тендерних пропозицій щодо виконавців із закупівлі сільськогосподарської продукції проведена оцінка тендерних пропозицій, сумарна бальна оцінка яких склала найвищу кількість балів зі 100 можливих. Вирішено акцептувати тендерні пропозиції:
- по лоту N 1 на суму 20 000,00 грн. підприємця Нікейцева Андрія Васильовича;
- по лоту N 2 на суму 105 000,00 грн. в рівних частинах: підприємця Гульбич Джульєтту Рафіківну на суму 35 000,00 грн., підприємця Ларіну Олену Анатоліївну на суму 35 000,00 грн., підприємця Носова Сергія Матвійовича на суму 35 000,00 гривень.
Загальна очікувана вартість закупівлі сільськогосподарської продукції за результатами відкритих торгів склала 125 000,00 гривень.
Відповідно до вимог п. 4 ст. 6 Закону, якщо предметом закупівлі є сільськогосподарська продукція, участь у тендерах можуть брати виключно сільськогосподарські товаровиробники.
В порушення вимог ч. 4 ст. 6 Закону Замовником надано перевагу тендерним пропозиціям підприємців до предмета закупівлі сільськогосподарської продукції.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів
Згідно зі звітом про результати здійснення процедур відкритих торгів щодо закупівлі сільськогосподарської продукції від 20.04.2004 N 2 дата відправлення повідомлень учасникам про результати проведеної процедури визначена 14.04.2004.
В порушення вимог ст. 29 Закону Замовником письмових повідомлень про акцепт тендерних пропозицій та про результати торгів не надсилалось.
10. Укладання договору
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 29 Закону між Замовником та Учасниками переможцями торгів укладено договори на закупівлю сільськогосподарської продукції: N 2 від 26.04.2004 - з підприємцем Гульбич Джульєттою Рафіківною на суму 35 000,00 грн., N 2 від 26.04.2004 - з підприємцем Ларіною Оленою Анатоліївною на суму 35000,00 грн., N 6 від 21.04.2004 - з підприємцем Нікейцевим Андрієм Васильовичем на суму 20 000,00 грн., N 10 від 21.04.2004 - з підприємцем Носовим Сергієм Матвійовичем на суму 35 000,00 гривень.
Платіжних доручень щодо оплати вищезазначених укладених договорів закупівлі сільськогосподарської продукції на дослідження не надано.
11. Складання звітності
За результатами здійснення процедури відкритих торгів Замовником складено Звіт про результати здійснення процедур відкритих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 20.04.2004 N 2 на закупівлю сільськогосподарської продукції.
В порушення вимог ст. 17 Закону та Інструкції щодо заповнення форми звіту про результати здійснення процедур відкритих і двоступеневих торгів на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 р. N 129 "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення", в звіті не зазначена інформація про кількість товару та дату і номер бюлетеня "Вісник державних закупівель", у якому було опубліковане оголошення про результати торгів.
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення санаторієм імені А.А.Боброва відкритих торгів на закупівлю сільськогосподарської продукції встановлено, що закупівля була здійснена з грубими порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- в порушення вимог п. 2.13 та 3.1 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом N 280 від 26.12.2000 Міністерства економіки України, Замовником не приймалось рішення щодо вибору процедури закупівлі сільськогосподарської продукції, яке оформляється протоколом;
- в порушення вимог п. п. 3, 4 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 27.06.2003 N 165, Замовником визначено предмет закупівлі не у відповідності до вимог Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822;
- в порушення вимог п. 4 Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, який затверджено наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165, Замовником в оголошенні про торги не вказано назву предмета закупівлі у відповідності до п. п. 2 і 3 цього Порядку;
- в порушення вимог ч. 1 ст. 19 Закону Замовником не зазначено кількості предмета закупівлі;
- в порушення вимог ст. 21 Закону тендерна документація не містить обов'язкової інформації, передбаченої тендерною документацією;
- в порушення вимог ч. 3 ст. 15 Закону до учасників торгів Змовником встановлено дискримінаційні умови;
- в порушення вимог ч. 4 ст. 6 Закону Замовником надано перевагу тендерним пропозиціям підприємців наданих до предмета закупівлі продукції харчової промисловості вітчизняного виробництва;
- в порушення вимог ст. 29 Закону Замовником письмових повідомлень про акцепт тендерних пропозицій та результати торгів не надсилалось;
- в порушення вимог ст. 17 Закону та Інструкції щодо заповнення форми звіту про результати здійснення процедур відкритих і двоступеневих торгів на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 р. N 129 "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення", в звіті не зазначена інформація про кількість товару та дату і номер бюлетеня "Вісник державних закупівель", у якому було опубліковане оголошення про результати торгів.
Таким чином, за договорами на закупівлю сільськогосподарської продукції NN 2, 2 від 26.04.2004, NN 6, 10 від 21.04.2004, укладеними санаторієм імені А.А.Боброва з переможцями торгів, державні кошти в сумі 125 000,00 грн. використано з грубим порушенням вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, в чому вбачається нанесення державі збитків на суму закупівлі.
Дії тендерного комітету санаторію імені А.А.Боброва можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених статтею 364 Кримінального кодексу.
Голова правління В.С.Лаба
"Офіційні висновки Тендерної
палати України",
N 4, 26 квітня 2007 р.