• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо нарахування та сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві

Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України | Лист від 01.03.2007 № 343-07-1
Реквізити
  • Видавник: Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України
  • Тип: Лист
  • Дата: 01.03.2007
  • Номер: 343-07-1
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України
  • Тип: Лист
  • Дата: 01.03.2007
  • Номер: 343-07-1
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО
СТРАХУВАННЯ ВІД НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ НА ВИРОБНИЦТВІ
ТА ПРОФЕСІЙНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ УКРАЇНИ
Л И С Т
01.03.2007 N 343-07-1
Депутату Фрушенської райради
м. Харкова
Потикун Т.Ф.
Щодо нарахування та сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві
Шановна Тетяно Федорівно!
Виконавча дирекція Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - виконавча дирекція Фонду) розглянула Ваше звернення щодо нарахування та сплати страхових внесків і надає роз'яснення із зазначених питань.
1. Відповідає чинному законодавству точка зору, згідно якої треба нараховувати страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві на суми нарахованих (але ще не виплачених) доплат до заробітної плати, а саме передбачених колективним договором винагород, премій, матеріальних допомог, поворотних позик?
Згідно із статтею 47 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" розмір страхових внесків страхувальників обчислюється: для роботодавців - у відсотках до сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, на інші заохочувальні і компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", які підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб.
Однією із умов для нарахування страхових внесків є віднесення зазначених виплат до витрат на оплату праці.
При визначенні видів виплат, що включаються до фонду оплати праці, слід керуватися Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою Держкомстатом України від 13.01.2004 року N 5 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 року N 114/8713 (далі -Інструкція).
Згідно з абзацом третім підпункту 1.3 пункту 1 Інструкції фонд оплати праці складається з фонду основної заробітної плати, фонду додаткової заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат.
Виходячи з норм підпункту 2.1 пункту 2 Інструкції фонд основної заробітної плати включає нарахування винагороди за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадових обов'язків).
Відповідно до підпункту 2.2 пункту 2 Інструкції до фонду додаткової заробітної плати відносяться доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.
До інших заохочувальних та компенсаційних виплат згідно з підпунктом 2.3. пункту 2 Інструкції включаються винагороди та премії, які мають одноразовий характер, компенсаційні та інші грошові й матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Таким чином, винагороди, передбачені колективним договором, премії, матеріальні допомоги відносяться до фонду оплати праці і на їх суми нараховуються страхові внески до Фонду.
Щодо поворотних позик, то відповідно до листа Держкомстату України від 11.04.2005 року N 9/2-2-9/116 позики, видані працівникам підприємств, не включаються до фонду оплати праці (підпункт 3.28 пункт 3 Інструкції).
Тому з суми позики, яка підлягає поверненню, не справляються страхові внески до Фонду.
2. Відповідає чинному законодавству точка зору, згідно якої у 2007 році приватні підприємці, що вибрали оподаткування за єдиним податком або фіксованим податком повинні нараховувати страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві?
Виходячи з норм статей 6, 7, 10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон) юридичні особи та фізичні особи, які використовують найману працю, є платниками страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
Закон не передбачає винятків із принципу обов'язковості сплати страхових внесків (стаття 5 Закону) для будь-яких видів страхувальників, в тому числі для тих, які обрали оподаткування за єдиним податком або фіксованим податком.
Статтею 6 Указу Президента України від 03.07.98 р. N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" встановлено вичерпний перелік видів податків і зборів (обов'язкових платежів), платником яких не є суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок. У зазначеному переліку внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, відсутні.
Згідно зі спільним листом Міністерства праці та соціальної політики України (від 20.04.2001 року N 03-3/1808-020-1) та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва (від 12.04.2001 року N 1-531/2481) усі суб'єкти підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування своїх доходів та використовують найману працю, сплачують внески за найманих працівників на страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, на загальних підставах.
Тому приватні підприємці, незалежно від того яку систему оподаткування обрали (єдиний податок чи фіксований податок), повинні сплачувати страхові внески до Фонду на загальних підставах.
3. Яке у 2007 році буде обмеження розміру доходу працівника, з якого стягуються страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України?
Відповідно до статті 81 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 року N 489-V з 1 січня 2007 року максимальна величина фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких відповідно до законів України справляються страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, дорівнює п'ятнадцяти розмірам прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб.
Тобто, максимальна величина фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких відповідно до законів України справляються страхові внески до Фонду, становить: з 01.01.2007 року - 7875 гривень, з 01.04.2007 року - 8 025 гривень, з 01.10.2007 року - 8220 гривень.
4. Відповідає чинному законодавству точка зору, згідно якої повинні нараховуватись страхові внески до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на суми витрат на оплату виконаних робіт, послуг на підставі цивільно-правового договору (укладеного згідно вимог Цивільного кодексу України)?
Згідно із статтею 2 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон) дія цього Закону поширюється на осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах, організаціях, незалежно від їх форм власності та господарювання, у фізичних осіб, на осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності.
Відповідно до статті 47 Закону розмір страхових внесків страхувальників обчислюється: для роботодавців - у відсотках до сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, на інші заохочувальні і компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", які підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб.
Якщо працівник виконує роботу не на умовах трудового договору, а згідно з договором цивільно-правового характеру, то на суму його доходу не нараховуються страхові внески до Фонду.
5. Чи підлягають державній реєстрації нормативно-правові акти (що стосуються прав і обоє'язків громадян) Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття?
Виконавча дирекція Фонду не наділена правом тлумачити нормативно-правові документи Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
6. Чи підлягають зарахуванню в рахунок страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України нараховані роботодавцями- страхувальниками страхові внески до Пенсійного фонду за осіб, які, відповідно до пункту 15 статті 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", отримують допомогу у зв 'язку з тимчасовою непрацездатністю?
У роз'ясненні Міністерства праці та соціальної політики України з цього питання, наданому у листі від 19.04.2004 року N 20-161, зазначено, що відповідно до пункту 15 статті 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" до осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню, належать особи, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності.
Страхувальниками відносно зазначених осіб пунктом 1 статті 14 цього Закону визначені роботодавці, які використовують їх працю на умовах трудового договору (контракту) і мають сплачувати за цих осіб страхові внески до Пенсійного фонду (частина 1 статті 19). Відносно осіб, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності, Фонд не є роботодавцем - страхувальником.
Враховуючи викладене, нарахування роботодавцями страхових внесків до Пенсійного фонду на допомогу по тимчасовій непрацездатності не можуть бути віднесені за рахунок коштів Фонду.
З повагою
Директор

Ю.Мельников
Звірено з оригіналом