• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 28.08.2021 № 3150/ІПК/99-00-05-05-01-06
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 28.08.2021
  • Номер: 3150/ІПК/99-00-05-05-01-06
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 28.08.2021
  • Номер: 3150/ІПК/99-00-05-05-01-06
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
28.08.2021 N 3150/ІПК/99-00-05-05-01-06
Державна податкова служба України розглянула запит ТОВ (далі - Товариство) про надання індивідуальної податкової консультації з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО), і в порядку ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
Згідно зі зверненням Товариство здійснює роздрібну торгівлю із застосуванням РРО.
Яким чином у QR-коді фіскального чеку зазначати код автентифікації повідомлення (МАС) цього чеку, якщо зазначений код автентифікації повідомлення (МАС) формується під час передачі суб'єктом господарювання вже сформованого фіскального чеку до контролюючого органу?
Зазначення QR-коду у фіскальному чеку носить обов'язковий характер, чи рекомендаційний?
Чи є обов'язковим зазначення коду автентифікації повідомленням (МАС) цього чеку у QR-коді фіскального чеку?
Яка відповідальність передбачена для суб'єкта господарювання при наявності QR-коду фіскального чеку без зазначення коду автентифікації повідомлення (МАС) цього чеку?
Правові засади застосування РРО та/або програмних РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР " Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг(далі - Закон N 265), дія якого поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та безготівковій формі.
Щодо питання 1 повідомляємо.
Відповідно до п. 3 ст. 3 закону N 265 суб'єкти господарювання які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі, при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані застосовувати РРО, що включені до Державного реєстру РРО, та/або програмні РРО з додержанням встановленого порядку їх застосування.
Державний реєстр РРО - перелік моделей РРО та їх модифікацій, які мають підтвердження відповідності вимогам діючих технічних регламентів та стандартів згідно із Законом України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності", а також відповідають вимогам нормативних актів України, і такі реєстратори розрахункових операцій дозволені для застосування у сфері, визначеній цим Законом (ст. 2 Закону N 265).
Отже, обов'язок забезпечити виконання РРО та його внутрішнім програмним забезпеченням вимог нормативно-правових актів і нормативних документів, зокрема, щодо наявності у структурі QR-коду фіскального чеку відповідних елементів, покладається на виробника РРО та центри сервісного обслуговування.
Конкретні технічні рішення, спрямовані на забезпечення виконання вимог нормативно-правових актів, зокрема, щодо зазначення у фіскальному чеку QR-коду та коду автентифікації повідомлення у такому QR-коді, розробляються виробниками касової техніки індивідуально для кожної моделі (модифікації) та версії внутрішнього програмного забезпечення.
Додатково зазначаємо, що МАС присвоюється не чеку, а РРО на якому цей чек формується, як унікальний ідентифікатор кожної одиниці мережевого обладнання, в момент його персоніфікації, та відповідно відображається у чеку РРО на момент формування фіскального чеку.
Відповіді на питання 2 та 3 надаємо одночасно у зв'язку з їх спорідненістю.
Форма та зміст розрахункових документів, які створюються та друкуються РРО/програмними РРО, встановлена Положенням про форму і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. N 13, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.02.2016 р. за N 220/28350 (далі - Положення N 13).
Водночас, зміни до Положення N 13, які передбачають наявність QR-коду у фіскальному чеку, внесені наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2020 р. N 306"Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року N 13", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.07.2020 р. за N 624/34907 (далі - Наказ N 306).
Відповідно до п. 2 розділу ІІ Положення N 13 фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек) має містити обов'язкові реквізити, зокрема, QR - код, який містить у собі код автентифікації повідомлення (МАС) цього чеку, дату і час здійснення розрахункової операції, фіскальний номер касового чека/фіскальний номер електронного касового чека, суму розрахункової операції, фіскальний номер РРО/фіскальний номер програмного РРО.
Відповідно до зноски 8 Форми N ФКЧ-1 (Додаток 1 до Положення N 13) QR-код зазначається у разі наявності.
Вимоги до форми і змісту розрахункових документів у частині наявності QR-код з 01.08.2021 року мають обов'язковий характер та є обов'язковими до виконання у разі технічної можливості доопрацювання РРО.
РРО, які з технічних причин не будуть доопрацьовані втратять можливість перебувати в першій частині Державного реєстру РРО, не будуть допущені до первинної реєстрації або перереєстрації на інших суб'єктів господарювання та можуть використовуватись лише до закінчення терміну експлуатації без права або можливості продовження такого терміну.
Наведений вище висновок повністю узгоджується з абзацом третім ст. 12 Закону N 265 у разі зміни законодавчих вимог до використання РРО виробник (постачальник) зобов'язаний, за наявності технічних можливостей, здійснити доопрацювання РРО.
РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких було включені до Державного реєстру до дня набрання чинності Наказом N 306, проте, які до такої дати не перебували на обліку в контролюючих органах, мають бути доопрацьовані їх виробниками до 01.08.2021 р. з метою виконання вимог чинного законодавства.
Моделі РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру вже після набуття чинності Наказом N 306, при створенні та друкуванні фіскальних чеків мають виконувати всі вимоги до форми і змісту розрахункових документів, передбачені чинним законодавством, зокрема, щодо QR-коду, разом з інформацією, що має бути відображена при його зчитуванні.
Таким чином вимоги, щодо відображення QR-коду та відповідно всієї інформації, яку він має в собі містити є обов'язковим до виконання всіма суб'єктами господарювання.
У відповідь на питання 4 повідомляємо.
Відсутність QR-коду в розрахункових документах програмних РРО/РРО або не відображення при його зчитуванні МАС коду автентифікації повідомлення, за умови технічної можливості такого відображення програмним забезпеченням РРО, буде призводити до визнання таких розрахункових документів не відповідними, та за видачу (надсилання) споживачам не відповідних розрахункових документів відповідальність встановлена п. 1 ст. 17 Закону N 265.
Наголошуємо, що зазначення МАС коду автентифікації повідомлення є різновидом автентифікації мережевого пристрою, яким відносно серверу контролюючого органу виступає програмний РРО/РРО та його наявність покликана забезпечити можливість верифікації пристрою, його програмного забезпечення та інших параметрів у дистанційному режимі.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.