• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо зняття з контролю імпортних операцій резидентів, які здійснюються в рамках проектів міжнародної технічної допомоги

Національний банк України  | Лист від 28.03.2005 № 40-111/490-2990
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Лист
  • Дата: 28.03.2005
  • Номер: 40-111/490-2990
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Лист
  • Дата: 28.03.2005
  • Номер: 40-111/490-2990
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Л И С Т
28.03.2005 N 40-111/490-2990
Головним управлінням
Національного банку
України в Автономній
Республіці Крим та по
м. Києву і Київській
області,
територіальним управлінням
Національного банку України,
департаментам та самостійним
структурним підрозділам
Національного банку України,
Асоціації українських
банків, банкам України
Щодо зняття з контролю імпортних операцій резидентів, які здійснюються в рамках проектів міжнародної технічної допомоги
У зв'язку з особливостями здійснення імпортних операцій суб'єктами підприємницької діяльності - резидентами, залученими до реалізації проектів (програм) міжнародної технічної допомоги (далі - МТД, проекти МТД), яка надається на безоплатній та безповоротній основі на період підготовки до зняття та зняття енергоблоків ДСП "Чорнобильська АЕС" (далі - ЧАЕС) з експлуатації та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, а також порядку зняття уповноваженими банками (далі - банки) таких імпортних операцій з контролю, Національний банк України роз'яснює.
На ЧАЕС реалізовуються проекти МТД, правову основу надання якої складають:
-Угода про грант (Проект ядерної безпеки Чорнобильської АЕС) між Європейським банком реконструкції та розвитку як Розпорядником коштів, наданих згідно з грантом з Рахунку ядерної безпеки, Урядом України та Чорнобильською атомною електростанцією від 12.11.96, яка ратифікована Законом України від 18.03.97 N 147/97-ВР (далі - Угода 1). Цією Угодою передбачено, зокрема, будівництво "під ключ" заводу з переробки рідких радіоактивних відходів (ЗПРРВ) та сховища відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2);
- Рамкова угода між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду "Укриття" в Україні від 20.11.97, яка ратифікована Законом України від 04.02.98 N 80/98-ВР (далі - Угода 2). Угодою передбачене виконання Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття", у тому числі, будівництво "під ключ" нового безпечного конфайнменту.
ЧАЕС є реципієнтом (одержувачем) МТД (далі - реципієнт) за проектами МТД (Проект ядерної безпеки ЧАЕС та План здійснення заходів на об'єкті "Укриття"), передбаченими Угодою 1 та Угодою 2, фінансування яких здійснюється відповідно до Рахунку ядерної безпеки та Чорнобильського фонду "Укриття". Розпорядником коштів донорів є Європейський банк реконструкції та розвитку (далі - ЄБРР).
МТД надається ЧАЕС безоплатно у вигляді обладнання (матеріалів), робіт, послуг. При цьому, відповідно до Принципів та правил закупівель товарів та послуг для проектів, які фінансуються Європейським банком реконструкції та розвитку (редакція - серпень 2000 р.), ЧАЕС як реципієнт укладає контракти на поставку обладнання (матеріалів), виконання робіт (надання послуг), у тому числі на виконання робіт "під ключ". Останні передбачають виконання підрядниками, які уклали контракт з реципієнтом, комплексу заходів: закупівля, поставка та монтаж обладнання, виконання будівельних робіт тощо. Підрядники також можуть залучати до виконання робіт інших осіб (субпідрядників), залишаючись при цьому відповідальними перед реципієнтом за результат їхньої роботи.
Для виконання своїх контрактних зобов'язань по будівництву об'єктів "під ключ" підрядники (або залучені ними субпідрядники) повинні організувати поставку обладнання (матеріалів) ЧАЕС.
Виходячи з установлених ЄБРР умов фінансування по вищезгаданих проектах МТД та умов оплати виконаних робіт відповідно до контрактів, укладених ЧАЕС з підрядниками, останні (або залучені ними субпідрядники) здійснюють оплату за поставлене обладнання (матеріали) за рахунок власних коштів. В подальшому ці витрати компенсуються їм ЄБРР на підставі рахунків (інвойсів), перевірених та засвідчених ЧАЕС як реципієнтом. Компенсація будь-яких витрат, понесених підрядниками (субпідрядниками) на придбання обладнання (матеріалів), призначених для об'єкта будівництва, який є предметом контракту реципієнта з підрядником, здійснюється ЄБРР за рахунок коштів грантів відповідного фонду МТД.
Для забезпечення комплектації об'єктів будівництва високотехнологічним обладнанням та матеріалами, підрядники (субпідрядники) організовують такі поставки, в тому числі, з-за кордону, укладаючи зовнішньоекономічні договори (контракти) із постачальниками-нерезидентами.
Якщо підрядники (субпідрядники) є резидентами України, то їх імпортні операції, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, регулюється Інструкцією про порядок здійснення контролю і отримання ліцензій за експортними, імпортними та лізинговими операціями (далі - Інструкція).
Відповідно до пункту 3.3 Інструкції банк знімає імпортну операцію резидента з контролю після пред'явлення останнім документа, який згідно з умовами договору (контракту) засвідчує здійснення нерезидентом поставки продукції, виконання робіт, надання послуг. Якщо цим документом є вантажна митна декларація (далі - ВМД), то банк знімає операцію з контролю за наявності інформації про цю операцію в реєстрі ВМД.
Оскільки, відповідно до Порядку контролю та митного оформлення вантажів міжнародної технічної допомоги, затвердженого наказом Національного агентства України з реконструкції та розвитку та Державної митної служби України від 15.10.97 N 42/505, отримувачами вантажів МТД можуть бути лише реципієнти, які визначені в зареєстрованому Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України проекті МТД, то обладнання (матеріали) за зовнішньоекономічними договорами підрядників (субпідрядників) із постачальниками-нерезидентами надходять на адресу реципієнта.
Реципієнт здійснює їх митне декларування та отримує податкові пільги відповідно до законодавства України. При оформленні ВМД на вантажі МТД зазначається, що поставка здійснюється на безоплатній основі, тому ВМД не містить передбаченої Інструкцією про порядок заповнення вантажної митної декларації (затвердженої наказом Державної митної служби України від 09.07.97 N 307 інформації про особу, відповідальну за фінансове врегулювання, а сама операція вважається митними органами некомерційною (код 81 Класифікатора характерів угод, наведеного в додатку 4 до наказу Державної митної служби України від 09.07.97 N 307) і тому реєстри таких ВМД не надсилаються до банків відповідно до наказу Державного митного комітету України від 29.06.2003 N 155 "Про заходи по реалізації Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо посилення валютного контролю".
Враховуючи вищевикладене, для зняття з контролю імпортних операцій підрядників (субпідрядників)-резидентів необхідно надавати до банків копії таких документів:
- зовнішньоекономічного договору (контракту), укладеного підрядником (субпідрядником)-резидентом із постачальником-нерезидентом, з умов якого випливає те, що поставка обладнання (матеріалів) здійснюється за рахунок підрядника (субпідрядника) та відповідно до укладеного підрядником із реципієнтом контракту в рамках зареєстрованого у встановленому порядку проекту МТД, для ЧАЕС, як реципієнта такої МТД;
- товаросупровідних документів (товаротранспортної накладної, інвойсу), що містять інформацію про підрядника (субпідрядника) - резидента, який є стороною вищевказаного зовнішньоекономічного договору (контракту) на поставку обладнання (матеріалів) в рамках відповідного проекту МТД для реципієнта - ЧАЕС;
- акту, складеного відповідно до вимог статей 99-109 Митного кодексу України про розміщення реципієнтом товару на складі тимчасового зберігання в митному режимі "під митним контролем", підписаного реципієнтом та посадовою особою митниці призначення, або іншого документа, який засвідчує одержання реципієнтом - ЧАЕС, обладнання (матеріалів) згідно з умовами зовнішньоекономічного договору (контракту), укладеного підрядником (субпідрядником) - резидентом із постачальником-нерезидентом;
- ВМД, яка підтверджує митне оформлення реципієнтом обладнання (матеріалів) та в якій є посилання на відповідний інвойс;
Крім того, вважаємо за необхідне зазначити, що банки відповідно до норм пункту 6.2 Інструкції зобов'язані вимагати від своїх клієнтів й інші документи, які необхідні для здійснення контролю за своєчасністю розрахунків за відповідними імпортними операціями.
За наявності цих документів банки знімають з контролю імпортні операції підрядників (субпідрядників)-резидентів без наявності у реєстрі ВМД інформації про ці операції.
Перший заступник Голови
Національного банку України

А.В.Шаповалов