ГУ ДФС в Одеській області
Лист
27.12.2016 № 2853/10/15-32-08-01-05 |
Головне управління ДФС в Одеській області розглянуло Ваше звернення про надання індивідуальної податкової консультації та, у межах своєї компетенції, повідомляє наступне.
Пунктом 1.1 ст.
1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі –
ПКУ) встановлено, що
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом (п. 52.1 ст.
52 ПКУ).
Відповідно до п. 52.5 ст.
52 ПКУ контролюючі органи мають право надавати консультації виключно з тих питань, що належать до їх повноважень.
Таким чином, контролюючі органи мають право надавати платникам податків податкові консультації для правильності застосування норм податкового законодавства у його податковому обліку, виключно з тих питань, що належать до їх повноважень.
Разом з тим, відповідно до п. 44.1 ст.
44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація, що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів (пп. 72.1.1.2 пп. 72.1.1 п. 72.1 ст.
72 ПКУ).
Відповідно до п. 49.4 ст.
49 ПКУ платники податків, що належать до великих підприємств, подають податкові декларації до контролюючого органу в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Згідно з пп. 20.1.2 ст.
20 ПКУ контролюючі органи мають право для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безкоштовно від платників податків в порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовим обличчям і скріплені друком (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, витрати платників податків і іншу інформацію, пов'язану з численням і сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за який покладене на контролюючий орган, а також фінансовий і статистичний звітність в порядку і на підстава, визначений закон.
Також згідно пп. 20.1.7 ст.
20 ПКУ контролюючі органи мають право для здійснення функцій отримувати від платників податків, платників єдиного внеску та надавати у межах, передбачених законом, документи в електронному вигляді.
При цьому, порядок надання платниками податків документів встановлено статтею
85 ПКУ.
Зокрема, відповідно до п. 85.2 ст.
85 ПКУ платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Водночас великий платник податків зобов'язаний також надати в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб копії документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів (якщо такі документи створюються ним в електронній формі), не пізніше робочого дня, наступного за днем початку документальної виїзної планової, позапланової перевірки, документальної невиїзної перевірки.
Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов'язані надавати інформацію в електронній формі, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов'язку подання її в електронній формі.
Для проведення електронної перевірки платник податків забезпечує подання до контролюючого органу в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб документів, які відповідно до
ПКУ пов'язані з обчисленням та сплатою податків і зборів (якщо такі документи створюються таким платником податків в електронній формі та зберігаються на машинних носіях інформації). Загальний формат та порядок подання такої інформації встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Пунктом 85.4 ст.
85 ПКУ установлено, що при проведенні перевірок посадові особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Крім того, п. 85.8 ст.
85 ПКУ встановлено, що посадова (службова) особа контролюючого органу, яка проводить перевірку, у випадках, передбачених цим Кодексом, має право отримувати від платника податків або його законних представників копії документів, що належать до предмета перевірки. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Відповідно до статті
9 Закону України від 16.07.1999 N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", із змінами та доповненнями (далі - Закон N 996), підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати певні обов'язкові реквізити.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг( згідно із
Законом України від 03.11.2016 р. N 1724-VIII, який вводиться дію з 03.01.2017 р.)
Пунктом 6 ст. 9 Закону N 996 встановлено, що у разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов'язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами (із змінами, внесеними згідно із
Законом України від 03.11.2016 р. N 1724-VIII, який вводиться дію з 03.01.2017 р.).
Крім того, відповідно до п. 2.1 р. II Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого
наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. N 88 (далі - Положення N 88), первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг (п. 2.3 р. II
Положення N 88).
Відповідно до ст.
5 Закону N 851 електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа. Склад та порядок розміщення обов'язкових реквізитів електронних документів визначається законодавством. Електронний документ може бути створений, переданий, збережений і перетворений електронними засобами у візуальну форму. Візуальною формою подання електронного документа є відображення даних, які він містить, електронними засобами або на папері у формі, придатній для приймання його змісту людиною.
Згідно із ст.
7 Закону N 851 оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами. Якщо автором створюються ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу. Оригінал електронного документа повинен давати змогу довести його цілісність та справжність у порядку, визначеному законодавством; у визначених законодавством випадках може бути пред'явлений у візуальній формі відображення, в тому числі у паперовій копії. Електронна копія електронного документа засвідчується у порядку, встановленому законом. Копією документа на папері для електронного документа є візуальне подання електронного документа на папері, яке засвідчене в порядку, встановленому законодавством.
Статтею
14 Закону N 851 встановлено, що електронний документообіг здійснюється відповідно до законодавства України або на підставі договорів, що визначають взаємовідносини суб'єктів електронного документообігу. Використання електронного документу в цивільних стосунках здійснюється згідно із загальними вимогами здійснення правових угод, встановлених цивільним законодавством.
Абзацом шостим ст.
7 Закону N 851 визначено, що копією документу на папері для електронного документу являється візуальне представлення електронного документу на папері, засвідчене в порядку, встановленому законодавством.
Враховуючи, що процеси електронного документообігу відрізняються від процесів паперового (звичного) документообігу, платники податків можуть самостійно і між собою встановлювати локальні правила створення, обробки, відправки, передачі, отримання і зберігання електронних документів. При цьому електронний документообіг між платниками податків і органами державної влади здійснюється в порядку, передбаченому цими органами.
Таким чином, ТОВ зобов’язане у випадках, передбачених
ПКУ надавати на вимогу посадової (службової) особи контролюючого органу, яка проводить перевірку копії документів (в тому числі візуальне представлення електронного документу на папері, засвідчене в порядку, встановленому законодавством), що належать до предмета перевірки.
Перший заступник начальника ГУ ДФС в Одеській області | Н. Л. Гулакова |