• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про схвалення висновку до проекту Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018)

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг | Розпорядження від 29.11.2018 № 2075
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
  • Тип: Розпорядження
  • Дата: 29.11.2018
  • Номер: 2075
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
  • Тип: Розпорядження
  • Дата: 29.11.2018
  • Номер: 2075
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
29.11.2018 № 2075
Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018)
Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018), надісланий Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення листом від 23.11.2018 № 04-34/13-245934, та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 21.11.2018 № 46246/1/1-18, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення та Міністерства соціальної політики України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Гурбич О.І.
Голова КомісіїІ. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення КомісіїПротокол № 104 засідання
Комісії від 29.11.2018
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
29.11.2018 № 2075
ВИСНОВОК
до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018)
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018) (далі - проект Закону 9224-2) внесений на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України Семенухою P.C., Романовою A.A., Сисоєнком І.В. та Лавриком О.В.
Нацкомфінпослуг розглянула проект Закону 9224-2, спрямований на вдосконалення державного регулювання ринку недержавного пенсійного забезпечення з урахуванням наявного досвіду практичної діяльності у сфері та посиленню довіри громадян до недержавних пенсійних фондів та розвитку системи накопичувального пенсійного забезпечення в Україні.
Метою проекту Закону 9224-2, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є вдосконалення законодавства України, що регулює питання недержавного пенсійного забезпечення.
Проект Закону 9224-2 є альтернативним до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224 від 19.10.2018) (далі - проект Закону 9224) внесений на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України Різаненком П.О., Довбенком М.В., Поляковим М.А., Демчаком Р.Є. та Рибалкою С.В.
Розглянувши проект Закону 9224-2 Нацкомфінпослуг вважає за доцільне зазначити таке:
1. У проекті Закону 9224-2 відсутні окремі норми, які, виходячи із досвіду нагляду на ринку недержавного пенсійного забезпечення, є необхідними для його подальшого розвитку.
Це, наприклад, норма щодо обов'язку засновників надавати Нацкомфінпослуг, на її вимогу, інформацію та документи, які стосуються недержавних пенсійних фондів, засновниками яких вони є.
Також у проекті Закону 9224-2 доцільно прописати норму, згідно з якою у разі прийняття регулятором рішення про виключення недержавного пенсійного фонду з Державного реєстру фінансових установ та подання позову до суду про ліквідацію такого недержавного пенсійного фонду як юридичної особи, забороняється повторне внесення недержавного пенсійного фонду до Державного реєстру фінансових установ.
Також у проекті Закону 9224-2 доцільно прописати норму, згідно з якою державний регулятор у чітко визначених випадках буде мати право передавати повноваження ради недержавного пенсійного фонду спеціально уповноваженому представникові, спроможному приймати термінові заходи для виправлення ситуації в недержавному пенсійному фонді відповідно до порядку, встановленого регулятором.
У проекті Закону 9224-2 відсутня норма, яка передбачає встановлення чітких, прозорих та ефективних умов і порядок визначення винагороди адміністратора недержавного пенсійного фонду, компанії з управління активами, зберігана недержавного пенсійного фонду, внутрішнього аудитора, інвестиційного консультанта, осіб, що виконують функцію з управління ризиками, яка має бути відповідно до імплементації положень проекту Закону 9224-1 положенням ДИРЕКТИВИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ 2003/41/ЄС від 03 червня 2003 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення та нагляд за ними та Директиви (ЄС) 2016/2341 Європейського Парламенту та Ради від 14 грудня 2016 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення (УТПЗ) та нагляд за ними (далі -Директиви ЄС).
Доцільність зазначених норм виникла за результатами досвіду здійснення регулювання ринку та необхідності захисту коштів учасників недержавних пенсійних фондів. Відсутність таких норм на сьогодні призводить до неефективної діяльності окремих недержавних пенсійних фондів та відсутності у регулятора можливості впливу на ситуацію і, відповідно, здійснювати ефективний нагляд за ними.
2. У статті 18 проекту Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (далі - проект Закону про НПЗ) проекту Закону 9224-2 встановлений порядок ліквідації недержавного пенсійного фонду, норми якого дублюють норми, прописані в редакції Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення", що діє на сьогодні.
Разом із тим, під час підготовки нової редакції Порядку здійснення окремих дій, пов'язаних із припиненням недержавних пенсійних фондів (розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 29.08.2006 № 6154 (у редакції розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 23.02.2016 № 393) "Про затвердження Порядку здійснення окремих дій, пов'язаних із припиненням недержавних пенсійних фондів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2006 за № 1058/12932), було визнано недоцільність включення до законодавчого акта норм, що деталізують питання дій у разі ліквідації недержавного пенсійного фонду і які залишились у редакції статті 18 проекту Закону України про НПЗ проекту Закону 9224-2, що призводило до виникнення проблем при практичній реалізації законодавчих норм під час ліквідації недержавного пенсійного фонду.
3. Проектом Закону 9224-2 передбачається повна заборона на суміщення діяльності з адміністрування, управління активами та зберігання коштів одного недержавного пенсійного фонду.
Стосовно заборони суміщення функції зберігана, вона передбачена редакцією Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення", що діє на сьогодні.
Разом із тим, заборона на суміщення діяльності з адміністрування та управління активами недержавному пенсійному фонду є спірною нормою. Згідно з досвідом, отриманим під час регулювання на ринку недержавного пенсійного забезпечення, не виникало особливих проблем із таким суміщенням.
Крім того, на сьогодні на ринку недержавного пенсійного забезпечення у своїй більшості функції з адміністрування виконують компанії з управління активами, що отримали ліцензію на провадження діяльності з адміністрування недержавного пенсійного фонду. Після прийняття проекту Закону 9224-2 виникне потреба у створенні нових юридичних осіб адміністраторів, що буде вимагати значних фінансових затрат.
Крім того, проект Закону 9224-2 не визначає, як мають діяти компанії з управління активами, що вже отримали ліцензію та надають такі послуги недержавним пенсійним фондам.
У змінах, що пропонуються проектом Закону 9224-2 до Закону України "Про колективні договори і угоди", доцільно прописати норму, згідно з якою трудовий колектив буде мати право делегувати до складу спостережної ради недержавного пенсійного фонду свого представника. Відсутність такої норми звужує права трудового колективу, роботодавець якого здійснює виплати до недержавного пенсійного фонду.
5. Проектом Закону 9224-2 скасовується поділ недержавних пенсійних фондів на види. Всі недержавні пенсійні фонди будуть відкритими.
Разом із тим, проектом Закону 9224-2 не запропоновані зміни до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", у якому є норми, що стосуються професійних та корпоративних недержавних пенсійних фондів.
6. У пояснювальній записці до проекту Закону 9224-2 зазначено, що проект Закону 9224-2 розроблено спільно з представниками галузі недержавного пенсійного забезпечення, однак не зазначено, з ким саме.
7. Слід зазначити, що у проекті Закону 9224-2 більш детально, ніж у проекті Закону 9224, прописані окремі положення, зокрема щодо вимог до осіб, які надають агентські послуги тощо. Однак це окремі положення, які підлягають обговоренню та їх можливо врахувати у проекті Закону 9224 після його прийняття в першому читанні під час підготовки до другого читання.
Узагальнюючий висновок
Враховуючи вищевикладене, Нацкомфінпослуг не підтримує прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-2 від 06.11.2018) у запропонованій редакції, оскільки проект Закону потребує суттєвого доопрацювання.
Директор департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послугН. Лех
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)