• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про схвалення висновку до проекту Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018)

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг | Розпорядження від 29.11.2018 № 2074
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
  • Тип: Розпорядження
  • Дата: 29.11.2018
  • Номер: 2074
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
  • Тип: Розпорядження
  • Дата: 29.11.2018
  • Номер: 2074
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
29.11.2018 № 2074
Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018)
Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018), надісланий Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення листом від 23.11.2018 № 04-34/13-245934, та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 21.11.2018 № 46246/1/1-18, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення та Міністерства соціальної політики України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Гурбич О.І.
Голова КомісіїІ. Пашко
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення КомісіїПротокол № 104 засідання
Комісії від 29.11.2018
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
ВИСНОВОК
до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018)
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018) (далі - проект Закону 9224-1) внесений на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Веселовою Н.В.
Нацкомфінпослуг розглянула проект Закону 9224-1, спрямований на вдосконалення законодавства України у сфері недержавного пенсійного забезпечення.
Метою проекту Закону 9224-1, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є стимулювання розвитку накопичувального пенсійного забезпечення, вдосконалення законодавчих актів у сфері недержавного пенсійного забезпечення, спираючись на набутий досвід, необхідністю змін у нормативно-правовій базі та адаптацією законодавства України у сфері недержавного пенсійного забезпечення до законодавства ЄС.
Проект Закону 9224-1 є альтернативним до проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224 від 19.10.2018), внесений на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України Різаненком П.О., Довбенком М.В., Поляковим М.А., Демчаком Р.Є. та Рибалкою С.В.
Розглянувши проект Закону 9224-1, Нацкомфінпослуг вважає за доцільне зазначити таке:
1. У проекті Закону 9224-1 відсутні окремі норми, які, виходячи Із досвіду нагляду на ринку недержавного пенсійного забезпечення, є необхідними для його подальшого розвитку.
Це, наприклад, норма щодо обов'язку засновників надавати Нацкомфінпослуг, на її вимогу, інформацію та документи, які стосуються недержавних пенсійних фондів, засновниками яких вони є.
У проекті Закону 9224-1 відсутня норма, яка передбачає встановлення чітких, прозорих та ефективних умов і порядок визначення винагороди адміністратора недержавного пенсійного фонду, компанії з управління активами, зберігана недержавного пенсійного фонду, внутрішнього аудитора, інвестиційного консультанта, осіб, що виконують функцію з управління ризиками, яка має бути відповідно до імплементації положень проекту Закону 9224-1 положенням ДИРЕКТИВИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ 2003/41/ЄС від 03 червня 2003 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення та нагляд за ними та Директиви (ЄС) 2016/2341 Європейського Парламенту та Ради від 14 грудня 2016 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення (УТПЗ) та нагляд за ними (далі -Директиви ЄС).
У проекті Закону 9224-1 доцільно прописати норму, згідно з якою у разі прийняття регулятором рішення про виключення недержавного пенсійного фонду з Державного реєстру фінансових установ та подання позову до суду про ліквідацію такого недержавного пенсійного фонду як юридичної особи, забороняється повторне внесення недержавного пенсійного фонду до Державного реєстру фінансових установ.
Також у проекті Закону 9224-1 доцільно прописати норму, згідно з якою державний регулятор у чітко визначених випадках буде мати право передавати повноваження ради недержавного пенсійного фонду спеціально уповноваженому представникові, спроможному приймати термінові заходи для виправлення ситуації в недержавному пенсійному фонді відповідно до порядку, встановленого регулятором.
Доцільність зазначених норм виникла за результатами досвіду здійснення регулювання ринку та необхідності захисту коштів учасників недержавних пенсійних фондів. Відсутність таких норм на сьогодні призводить до неефективної діяльності окремих недержавних пенсійних фондів та відсутності у регулятора можливості впливу на ситуацію і, відповідно, здійснювати ефективний нагляд за ними.
2. У статті 16 проекту Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (далі - проект Закону про НПЗ) проекту Закону 9224-1 передбачені повноваження вищого органу управління недержавного пенсійного фонду, однак не зазначено, що є таким вищим органом управління.
Стаття 17 проекту Закону про НПЗ проекту Закону 9224-1 передбачає управління ризиками, внутрішнього аудиту недержавного пенсійного фонду, однак у зазначеній статті відсутні багато вимог, які мають бути встановлені законодавчо, що також не відповідає положенням Директиви ЄС.
Відсутність зазначених норм призводить до неможливості вирішення проблемних питань, що виникають на ринку недержавного пенсійного забезпечення та пов'язані з функціонуванням недержавних пенсійних фондів.
3. У пункті 12 частини третьої статті 7 проекту Закону про НПЗ, яка у новій редакції викладена у проекті Закону 9224-1, передбачена, зокрема, норма, що статут недержавного пенсійного фонду повинен містити порядок вибору членів ради - представників від учасників.
Разом із тим, зазначена норма проекту Закону 9224-1 не встановлює, що статут має містити також порядок призначення членів ради пенсійного фонду засновниками та роботодавцями - платниками, що може призвести до неможливості призначення членів ради засновниками та роботодавцями -платниками і не відповідає іншим нормам проекту Закону 9224-1. Адже в подальшому проект Закону про НПЗ проекту Закону 9224-1 містить норми щодо призначення членів ради засновниками, однак порядок такого призначення у статуті законопроект не передбачає.
4. У статті 18 проекту Закону про НПЗ проекту Закону 9224-1 зазначено, що порядок припинення недержавних пенсійних фондів встановлюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. Водночас, у зазначеній статті вже прописані окремі норми, які мають бути в цьому порядку.
Під час підготовки нової редакції Порядку здійснення окремих дій, пов'язаних із припиненням недержавних пенсійних фондів (розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 29.08.2006 № 6154 (у редакції розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 23.02.2016 № 393) "Про затвердження Порядку здійснення окремих дій, пов'язаних із припиненням недержавних пенсійних фондів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.09.2006 за № 1058/12932 було визнано недоцільність їх включення до законодавчого акта, що призвело до виникнення проблем при практичній реалізації законодавчих норм під час ліквідації недержавного пенсійного фонду.
5. У статті 18 проекту Закону про НПЗ у проекті Закону 9224-1 недостатньо прописані вимоги до адміністратора недержавного пенсійного фонду, які мають бути встановлені законодавчо.
Так, зокрема, у змінах, що пропонуються проектом Закону 9224-1 до Закону України "Про колективні договори і угоди", доцільно прописати норму, згідно з якою трудовий колектив буде мати право делегувати до складу спостережної ради недержавного пенсійного фонду свого представника. Відсутність такої норми звужує права трудового колективу, роботодавець якого здійснює на них виплати до недержавного пенсійного фонду.
Також у змінах до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" доцільно прописати норму, згідно з якою будуть передбачені заходи впливу до недержавних пенсійних фондів, які відсутні на сьогодні та їх необхідність випливає з досвіду регулювання на ринку недержавного пенсійного забезпечення.
У змінах до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пропонується внести норми, що стосуються другого рівня накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та професійного пенсійного забезпечення, що не є завданням зазначеного законопроекту та їх вирішення запропоновано в інших законопроектах.
По тексту в змінах до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" відбувається посилання на Директиву (ЄС) 2016/2341 Європейського парламенту та Ради від 14 грудня 2016 р. про діяльність та нагляд за установами з надання професійного пенсійного забезпечення (перероблена).
Директиви (ЄС) не є законодавством прямої дії. В Україні відбувається виключно імплементація законодавства до Директив (ЄС). Тому в проекті Закону 9224-1 не може бути безпосереднє посилання на статті зазначеної Директиви (ЄС).
Крім того слід зазначити, що норми Директив (ЄС) поширюються на всі органи недержавного пенсійного забезпечення, що здійснюють свою діяльність як на другому рівні накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, так і на третьому рівні системи недержавного пенсійного забезпечення.
У проекті Закону 9224-1 норми Директиви (ЄС) поширюються виключно на другий рівень накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.
7. У частині п'ятій проекту Закону 9224-1 зазначається, що протягом першого року з дати набрання чинності цим Законом, обмеження щодо інвестування пенсійних активів, встановлене пунктом п'ятим частини першої статті 40 цього Закону, застосовується в розмірі 10 відсотків загальної вартості пенсійних активів пенсійного фонду. Протягом другого року з дати набрання чинності цим Законом, обмеження щодо інвестування пенсійних активів, встановлене пунктом п'ятим частини першої статті 40 цього Закону, застосовується в розмірі 20 відсотків загальної вартості пенсійних активів пенсійного фонду.
Разом із тим, стаття 40 проекту Закону про НПЗ у проекті Закону 9224-1 стосується виключно відповідальності зберігана пенсійного фонду і не передбачає загальних обмежень управління активами недержавного пенсійного фонду.
Аналогічно, у частині дев'ятій проекту Закону 9224-1 встановлюється, що недержавним пенсійним фондам у шестимісячний строк з дня опублікування цього Закону привести у відповідність склад ради недержавного пенсійного фонду з нормами статті 14 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення".
Разом з тим, стаття 14 проекту Закону про НПЗ у проекті Закону 9224-1 стосується виключно повноважень ради пенсійного фонду та не враховує питань призначення членів ради, які прописані у статті 13 проекту Закону про НПЗ у проекті Закону 9224-1.
8. У пояснювальній записці до проекту Закону 9224-1 зазначено, що проект Закону 9224-1 розроблено, зокрема, з урахуванням фахових висновків та пропозицій представників Національної комісії, що здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг.
Слід зазначити, що зазначений законопроект раніше не надходив до Нацкомфінпослуг і фахівці Нацкомфінпослуг не надавали висновків та пропозицій до проекту Закону 9224-1.
Узагальнюючий висновок
Враховуючи вищевикладене, Нацкомфінпослуг не підтримує прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (нова редакція)" (реєстраційний № 9224-1 від 06.11.2018) у запропонованій редакції, оскільки проект Закону потребує суттєвого доопрацювання.
Директор департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послугН. Лех
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)