ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
13.04.2020 N 1479/6/99-00-17-03-01-06/ІПК |
Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула звернення Підприємства про надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм податкового законодавства щодо оподаткування акцизним податком і повідомляє таке.
Підприємство запитує:
1. Яким чином оформити об'єкт оподаткування в податковому (бухгалтерському) обліку?
Акцизний податок - непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції) це визначення пп. 14.1.4 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
В Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку (далі П(С) БО) 15 "Дохід" затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 р. N 290, про облік таких податків сказано двояко.
З одного боку, у п. 7 визначено, що дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг,) - це загальний дохід (виручка) від реалізації продукції, товарів, робіт або послуг без вирахування наданих знижок, повернення раніше проданих товарів та непрямих податків і зборів (ПДВ, акцизного збору тощо).
Тобто можна зрозуміти, що акциз повинен пройти за рахунками обліку доходів. З іншого боку, у п. 6.1 П(С) БО 15 "Дохід" зазначено, що такі надходження від інших осіб, як суми ПДВ, акцизів та інших податків, не визнаються доходами. Платник повинен правильно оформити податковий (бухгалтерський облік) облік нарахування та сплати (використання передплати) акцизного податку. Платнику потрібно розуміти яким чином виконувати діюче законодавство стосовно визначення об'єкту оподаткування за пп. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 Кодексу?
Щодо питання 1.
Відповідно до статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.
Згідно зі статтею 19 Конституції органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику (п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року N 227).
Головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової, митної політики, є Міністерство фінансів України (п. 1 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 375).
Відповідно пп. 1) п. 3 Положення про Міністерство фінансів України, основним із завдань Мінфіну є зокрема, забезпечення формування та реалізація державної фінансової, бюджетної та боргової політики, державної політики у сфері міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів, державної політики у сфері державного пробірного контролю, бухгалтерського обліку та аудиту, випуску та проведення лотерей.
З огляду на зазначене, питання щодо відображення в бухгалтерському обліку акцизного податку відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", знаходиться в площині повноважень Міністерства фінансів України.
В той же час, відповідно до пп. 213.1.12 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, об'єктами оподаткування акцизним податком є операції з реалізації з акцизного складу / акцизного складу пересувного будь-яких обсягів пального або спирту етилового понад обсяги, що:
отримані з інших акцизних складів / акцизних складів пересувних, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних;
ввезені (імпортовані) на митну територію України, що засвідчені належно оформленою митною декларацією;
вироблені в Україні, реалізація яких є об'єктом оподаткування відповідно до пп. 213.1.1 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, або не підлягає оподаткуванню, або звільняється від оподаткування, або оподатковується на умовах, встановлених статтею 229 Кодексу, що підтверджені зареєстрованими акцизними накладними в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Платники акцизного податку, визначені п. 212.1 ст. 212 Кодексу (крім імпортерів підакцизних товарів, зазначених у пп. 215.3.4, 215.3.5, 215.3.51, 215.3.52, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8 п. 215.3 ст. 215 Кодексу), подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного (податкового) періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому ст. 46 Кодексу (п. 223.2 ст. 223 Кодексу). Наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 р. N 14 (далі - Наказ N 14), затверджено форми декларації акцизного податку та Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку.
Відповідно п. 2 розділу V Наказу N 14, Додаток 11 "Розрахунок суми акцизного податку з реалізації пального згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу" заповнюють усі платники акцизного податку з реалізації пального (в тому числі виробники). Дані заносяться за акцизними складами / акцизними складами пересувними із зазначенням їх унікального номера в розрізі товарів (продукції) за кодами згідно з УКТ ЗЕД.
Відповідно п. 5 розділу IV Наказу N 14, розділ В "Податкові зобов'язання з реалізації пального" заповнюється платниками акцизного податку, визначеними підпунктами 212.1.1, 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 розділу VI Кодексу, які здійснюють реалізацію пального у розумінні абзацу другого підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу (поняття пального визначено підпунктом 14.1.1411 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
2. Яким чином повернути надміру сплачені кошти з акцизного податку?
Щодо питання 2.
Платник податків має право повернути помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання відповідно до п. 43.1 ст. 43 Кодексу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (п. 43.2. ст. 43 Кодексу).
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (п. 43.3 ст. 43 Кодексу).
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).