• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів

Державна податкова адміністрація України  | Лист від 09.07.2009 № 14316/7/17-0317 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Лист
  • Дата: 09.07.2009
  • Номер: 14316/7/17-0317
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова адміністрація України
  • Тип: Лист
  • Дата: 09.07.2009
  • Номер: 14316/7/17-0317
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ОГЛЯДОВИЙ ЛИСТ-РОЗ'ЯСНЕННЯ
09.07.2009 N 14316/7/17-0317
Державним податковим
адміністраціям в АР Крим,
областях, містах Києві
та Севастополі
( Лист відкликано на підставі Листа Державної податкової адміністрації N 9068/7/17-0117 від 07.05.2010 )
Щодо адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Державної податкової адміністрації N 19067/7/17-0317 від 04.09.2009 )
Державна податкова адміністрація України з метою покращення адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів регіональними ДПА надсилає для використання у роботі узагальнений оглядовий лист-роз'яснення.
Платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи (далі - юридичні особи), а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства (далі - фізичні особи), які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об'єктами оподаткування.
Об'єктами оподаткування є:
трактори (колісні) - код за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності - 8701, крім гусеничних;
тільки сідельні тягачі - код 8701 20;
автомобілі, призначені для перевезення не менше 10 осіб, включаючи водія, - код 8702;
автомобілі легкові - код 8703;
автомобілі вантажні - код 8704;
автомобілі спеціального призначення, крім тих, що використовуються для перевезення пасажирів і вантажів, - код 8705 (крім пожежних і швидкої допомоги);
мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном - код 8711, крім тих, що мають об'єм циліндра двигуна до 50 куб.см, - код 8711 10;
яхти та судна парусні з допоміжним двигуном або без нього (крім спортивних) - код 8903 91;
човни моторні і катери, крім човнів з підвісним двигуном (крім спортивних), - код 8903 92;
інші човни (крім спортивних) - код 8903 99.
Транспортні засоби, що не є об'єктами оподаткування:
трактори на гусеничному ходу - код 8701 30;
мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном з об'ємом циліндра двигуна до 50 куб.см - код 8711 10;
тільки автомобілі спеціального призначення швидкої допомоги та пожежні - код 8705;
транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані, - код 8709;
машини і механізми для сільськогосподарських робіт - коди 8432; 8433;
тільки яхти, судна парусні і човни спортивні - коди 8903 91; 8903 92; 8903 99.
Ставки податку визначені в залежності від кодів Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності в гривнях з 100 куб.см об'єму двигуна для транспортних засобів, які обладнані двигуном внутрішнього згорання. Для транспортних засобів, які обладнані електродвигуном вони визначаються також у гривнях з 1 кВт (Вт - одиниця виміру потужності електродвигуна, приставка "к" означає 10 у степені 3, 1 кВт = 1000 Вт).
Для водних транспортних засобів ставки визначені у гривнях з 100 см довжини водного транспортного засобу.
Законом не передбачено прогресивного оподаткування транспортних засобів, оскільки останні мають незмінний об'єкт оподаткування (об'єм циліндрів або потужність двигуна, чи довжину транспортного засобу) і тверді ставки податку на рік (з 100 куб.см об'єму циліндрів двигуна, з 1 кВт потужності двигуна або з 100 см довжини транспортного засобу) в залежності від виду транспортного засобу.
Ставки для деяких груп диференціюються в залежності від об'єму двигуна. Чим більше об'єм двигуна, тим вища ставка. Цим досягається принцип справедливості: чим більше об'єм двигуна тим потужніший транспортний засіб, тим він дорожчий і більший за габаритами, більше користі приносить власнику і, зрозуміло, більше зношує покриття доріг.
Перша реєстрація в Україні - це реєстрація транспортного засобу в Україні, яка здійснюється уповноваженими державними органами України вперше щодо цього транспортного засобу.
Податок з визначених цим Законом власників наземних транспортних засобів сплачується юридичними та фізичними особами за місцем реєстрації таких транспортних засобів на спеціальні рахунки територіальних дорожніх фондів республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів та бюджетів міст Києва та Севастополя.
Територіальні дорожні фонди спрямовують 85 відсотків із суми цього податку на фінансування витрат, пов'язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автомобільних доріг загального користування, а також сільських доріг, а 15 відсотків - до бюджетів місцевого самоврядування на ремонт і утримання вулиць у населених пунктах, що належать до комунальної власності і суміщаються з автомобільними дорогами загального користування державного значення.
Податок з визначених цим Законом власників водних транспортних засобів спрямовується до бюджетів місцевого самоврядування (місцевих бюджетів) за місцем реєстрації таких транспортних засобів.
Пільги по сплаті податку:
а) фізичні особи, зазначені у пунктах 1 і 2 частини першої статті 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", статтях 4 - 11 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", статтях 6 і 8 Закону України "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", а також інваліди незалежно від групи інвалідності (у тому числі діти-інваліди за поданням органів соціального захисту) - щодо одного легкового автомобіля (мотоколяски) з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб.см або одного мотоцикла з об'ємом циліндрів двигуна до 750 куб.см чи одного човна моторного або катера (крім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м;
б) фізичні особи, зазначені у пунктах 3 і 4 частини першої статті 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", щодо одного легкового автомобіля з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб.см або одного мотоцикла з об'ємом циліндрів двигуна до 750 куб.см чи одного човна моторного або катера (крім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м до їх відселення та протягом трьох років після переселення із зони гарантованого добровільного відселення чи зони посиленого радіоекологічного контролю;
в) на 50 відсотків - громадяни, у власності яких знаходяться легкові автомобілі (код 8703 з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб.см, взяті на облік в Україні до 1990 року включно, та вантажні автомобілі (код 8704) з об'ємом циліндрів двигуна до 6001 куб.см до 1990 року випуску включно, - щодо одного з зазначених автомобілів;
г) особи, які згідно із законодавством є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, - за трактори колісні (код 8701, крім сідельних тягачів - код 8701 02) та вантажні автомобілі (код 8704).
Пільги, визначені законом, не поширюються на транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, крім легкових автомобілів для інвалідів (код 8703) з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб.см, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України.
Органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень мають право приймати рішення щодо звільнення від сплати податку осіб, які мають посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, щодо одного легкового автомобіля (код 8703 з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб.см або одного вантажного автомобіля (код 8704) з об'ємом циліндрів двигуна до 6001 куб.см на одну особу, крім транспортних засобів, які вперше реєструються в Україні.
Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується:
фізичними особами - перед проведенням першої реєстрації в Україні, реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щорічно або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому провадиться технічний огляд;
юридичними особами - щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
За придбані протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.
Фізичні особи - платники податку зобов'язані пред'являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату податку за попередній (у разі здійснення сплати) та за поточний роки, а платники, звільнені від сплати цього податку, - відповідний документ, що дає право на користування цими пільгами.
Юридичні особи - платники податку зобов'язані пред'являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, платіжні доручення про сплату податку з написом (поміткою) установи банку про зарахування податку по наземних транспортних засобах до територіальних дорожніх фондів, а по водних транспортних засобах - до відповідних бюджетів місцевого самоврядування (сільських, селищних, міських).
У разі відсутності документів про сплату податку або документів, що дають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні, реєстрація, перереєстрація, зняття з обліку і технічний огляд транспортних засобів не провадяться.
Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року. Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться виходячи з об'єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів - виходячи з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у статті 3 цього Закону.
Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України.
Сума податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що сплачується фізичними особами, обчислюється за ставками, визначеними у статті 3 цього Закону. За транспортні засоби, придбані протягом року, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується пропорційно кількості місяців, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу.
У разі приховування (заниження) об'єктів оподаткування з власників транспортних засобів стягуються сума несплаченого податку, а також пеня або штраф у порядку, передбаченому законом.
Посадові особи, винні у приховуванні (неврахуванні) об'єктів оподаткування, а також у відсутності бухгалтерського обліку чи веденні його з порушенням встановленого порядку, у неподанні, несвоєчасному поданні або поданні не за встановленою формою розрахунків чи інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податку, притягаються до відповідальності відповідно до чинного законодавства.
Недоїмки із сплати податку, а також суми штрафів, пеня стягуються з платників податку згідно із законодавством.
Штрафні санкції за порушення податкового законодавства накладаються на платника податків у розмірах, визначених ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 року N 2181-III, із змінами та доповненнями.
Перелік
роз'яснень стосовно застосування Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" від 11.12.91 року N 1963-XII ( 1963-12 ):
1. Щодо транспортних засобів, які не оподатковуються податком з власників транспортних засобів.
Об'єктами оподаткування є транспортні засоби та інші самохідні машини і механізми під відповідним кодом Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД), зазначені у статті 2 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів".
УКТЗЕД покладено в основу Товарної номенклатури зовнішньоекономічної діяльності (ТН ЗЕД), на якій ґрунтується Митний тариф України, затверджений Законом України від 05.04.2001 р. N 2371-III "Про Митний тариф України", із змінами та доповненнями.
Митний тариф України - це систематизований згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності перелік ставок ввізного мита, яке справляється з товарів, що ввозяться на митну територію України. Митний тариф є невід'ємною частиною Закону України "Про Митний тариф України".
Митний тариф України взагалі складається із 21 розділу і містить кодування таких товарів, як живі тварини, мінеральні продукти, продукцію хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості, полімерні матеріали, пластмаси та вироби з них, каучук, гуму, взуття, механічне обладнання, зброю, інше. Транспортні засоби, устаткування та пристрої, пов'язані з транспортом визначені у розділі XVII митного тарифу. Відповідно до статті 2 Закону об'єктами оподаткування є транспортні засоби зазначені в товарних позиціях 8701-8705, 8711 товарної групи 87 "Автомобілі, тягачі, велосипеди та інші наземні транспортні засоби, їх частини та пристрої" та товарної позиції 8903 (крім надувних човнів) товарної групи "Плавучі засоби морські або річкові".
Відповідно до частини другої статті 2 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" не є об'єктом оподаткування:
- трактори на гусеничному ходу - код 8701 30;
- мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном з об'ємом циліндра двигуна до 50 куб.см - код 8711 10;
- тільки автомобілі спеціального призначення швидкої допомоги та пожежні - код 8705;
- транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані - код 8709;
- машини і механізми для сільськогосподарських робіт - коди 8432, 8433;
- тільки яхти, судна парусні і човни спортивні - коди 8903 91, 8903 92, 8903 99.
2. Щодо застосування ставок податку з власників транспортних засобів.
Ставки щодо сплати податку встановлено у статті 3 Закону України від 12 грудня 1991 року N 1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів", зі змінами і доповненнями. Вони визначені в залежності від кодів УКТЗЕД в гривнях з 100 куб.см об'єму двигуна для транспортних засобів, які обладнані двигуном внутрішнього згорання. Для транспортних засобів, які обладнані електродвигуном вони визначаються також у гривнях з 1 кВт (Вт - одиниця виміру потужності електродвигуна, приставка "к" означає 10 у степені 3,1 кВт = 1000 Вт). Для водних транспортних засобів ставки визначені у гривнях з 100 см довжини водного транспортного засобу.
Зазначеним Законом не передбачено прогресивного оподаткування транспортних засобів, оскільки останні мають незмінний об'єкт оподаткування (об'єм циліндрів або потужність двигуна, чи довжину транспортного засобу) і тверді ставки податку на рік (з 100 куб.см об'єму циліндрів двигуна, з 1 кВт потужності двигуна або з 100 см довжини транспортного засобу) в залежності від виду транспортного засобу.
Ставки для деяких груп диференціюються в залежності від об'єму двигуна. Чим більше об'єм двигуна, тим вища ставка.
При першій реєстрації наземних транспортних засобів в Україні ставки податку залежать від часу протягом якого використовувався транспортний засіб.
Статтею 3 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" визначено, що перша реєстрація в Україні - це реєстрація транспортного засобу в Україні, яка здійснюється уповноваженими державними органами України вперше щодо цього транспортного засобу.
При визначенні ставок податку при першій реєстрації транспортних засобів в Україні, а це стосується в основному автомобілів, під поняттям "нові транспортні засоби" слід розуміти транспортні засоби, які ніколи не були зареєстровані. (У тексті товарної номенклатури Митного тарифу України (додаток до Закону України "Про Митний тариф України" від 05.04.2001 N 2371-III до тестового опису товарних угруповань, де класифікуються транспортні засоби, "нові" наведено пояснення: "новими транспортними засобами вважаються такі, що не мають актів державної реєстрації уповноважених органів, які дають право на їх експлуатацію").
Таким чином, під новими транспортними засобами, у контексті товарної номенклатури, вважаються такі транспортні засоби, на які уповноваженими державними органами не видавалися акти реєстрації, що дають право експлуатації цих транспортних засобів.
Поняття "транспортні засоби, що використовувались", означає транспортні засоби, які були зареєстровані щонайменше один раз, тобто такі, на які були або є реєстраційні документи, видані уповноваженими державними органами, в тому числі іноземними, що дають право експлуатувати ці транспортні засоби.
Датою початку користування (вводу в експлуатацію) транспортних засобів, що були в користуванні та ввозяться на митну територію України, уважається дата першої реєстрації ТЗ, визначена в реєстраційних документах, які видані вповноваженими державними органами та дають право експлуатувати ці ТЗ на постійній основі. У разі відсутності реєстраційних документів першої реєстрації ТЗ датою початку користування вважається перший день першого місяця року, зазначеного в ідентифікаційному номері ТЗ, а за відсутності в ідентифікаційному номері року виготовлення - 1 січня року виготовлення, зазначеного в реєстраційних документах.
3. Щодо терміну подачі розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" від 11.12.91 р. N 1963-XII юридичні особи на основі бухгалтерського звіту у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом.
Підпунктом 4.1.4 пунктом 4.1 статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 р. N 2181-III визначено, що податкова звітність за річний податковий період подається протягом 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
4. Чи враховується факт першої реєстрації транспортних засобів в Україні при переведенні транспортних засобів закріплених за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України з військового обліку на державний облік а органах Державтоінспекції?
Статтею 3 Закону України від 11.12.91 N 1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" визначено, що перша реєстрація в Україні - це реєстрація транспортного засобу в Україні, яка здійснюється уповноваженими державними органами України вперше щодо цього транспортного засобу.
Відповідно до статті 5 зазначеного Закону за придбані протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, у якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.
За транспортні засоби, зняті юридичними особами протягом року з реєстрації (перереєстровані), здійснюється перерахунок розміру податку, крім податку, сплаченого при першій реєстрації в Україні. Розмір податку перераховується перед зняттям їх з реєстрації (перереєстрацією) за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, наступного за тим, в якому транспортний засіб знято з реєстрації (перереєстровано).
Юридичні особи - платники податку зобов'язані пред'являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, платіжні доручення про сплату податку з написом (позначкою) установи банку про зарахування податку по наземних транспортних засобах до територіальних дорожніх фондів.
З огляду на вищевикладене, при реєстрації в органах ДАІ автотранспортних засобів зазначених підприємств, які вже були зареєстровані в Україні вповноваженими державними органами - Військовою автомобільною інспекцією Міністерства оборони України, податок з власників транспортних засобів, самохідних машин і механізмів сплачується у відповідності до статті 3 Закону України від 11.12.91 N 1963-XII "Про податок із власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів" за ставками визначеними для транспортних засобів, які проходять реєстрацію, перереєстрацію та черговий технічний огляд.
5. Щодо нарахування і сплати податку з власників транспортних засобів за придбані підприємством протягом року автомобілі.
Відповідно до статті 5 Закону України від 11.12.91 N 1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" за придбані протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.
Податок розраховується за ставками визначеними статтею 3 цього Закону, яка передбачає окремі ставки податку для транспортних засобів, які вперше реєструються в Україні та окремі ставки для транспортних засобів, які проходять реєстрацію, перереєстрацію та черговий технічний огляд.
6. Щодо виправлення помилки по сплаті податку з власників транспортних засобів, чи передбачено виправлення помилки і за який період?
Платник податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів відповідно до пункту 5.1 статті 5 і пункту 17.2 статті 17 Закону від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" може виправити самостійно виявлені ним помилки.
Так, якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 15 Закону N 2181-III) платник податків самостійно виявляє помилки у показниках раніше поданої податкової декларації, такий платник податків має право надати уточнюючий розрахунок.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо такі уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені. Форма уточнюючих розрахунків визначається у порядку, встановленому для податкових декларацій.
Відповідно до пункту 17.2 ст. 17 Закону N 2181-III платник податків, який до початку його перевірки контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний:
1) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму такої недоплати та штраф у розмірі п'яти відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку (зауважимо, що в рядку 6 Довідки ще фігурує старий розмір штрафу - 10 відсотків, але нараховувати потрібно 5 відсотків).
2) або відобразити суму такої недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за наступний податковий період, збільшену на суму штрафу у розмірі п'яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми податкового зобов'язання з цього податку.
Якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період, то штрафи, визначені у пункті 17.2 ст. 17 Закону N 2181-III, не застосовуються.
При самостійному донарахуванні суми податкових зобов'язань адміністративні штрафи не накладаються.
7. Щодо подання розрахунку по податку з власників транспортних засобів філією.
У відповідності до статті 6 Закону України від 11.12.91 N 1963-XII "Про податок із власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів" податок із власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року, і сплачується згідно зі статтею 5 цього Закону щокварталу рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" від 11.12.91 р. N 1963-XII юридичні особи на основі бухгалтерського звіту у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом.
Підпунктом 4.1.4 пунктом 4.1 статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 р. N 2181-III визначено, що податкова звітність за річний податковий період подається протягом 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
Згідно ст. 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій.
Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Філія має своє керівництво, яке підпорядковане керівному органу юридичної особи і діє на підставі доручення, що отримується від відповідного керівного органу юридичної особи.
Враховуючи вищезазначене, та те що згідно з Цивільним кодексом України юридична особа набуває цивільних прав і бере на себе цивільні обов'язки через свої органи, що діють у межах прав, наданих їм за законом або статутом (положенням), розрахунок податку до органів державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів, може бути подано за підписом особи уповноваженої головним підприємством.
8. Щодо застосування штрафних санкцій за порушення 10-ти денного терміну подання розрахунку з власників транспортних засобів.
Відповідно до Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" від 11.12.91 р. N 1963-XII, платниками податку з власників транспортних засобів є зокрема, підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об'єктами оподаткування.
Відповідно до статті 5 Закону сплата податку з власників транспортних засобів юридичними особами здійснюється щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом. За придбані ж протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.
Якщо придбано декілька транспортних засобів і вони послідовно реєструються впродовж 10 днів, то відомості про такі транспортні засоби платник податку має право включити до одного розрахунку суми податку за умови, що на дату подання цього розрахунку до податкового органу по кожному з включених до розрахунку транспортних засобів не минуло 10 днів з дня їх реєстрації.
Наприклад, якщо придбані транспортні засоби зареєстровані відповідно 07.08.2009 р., 11.08.2009 р., 12.08.2009 р. та 18.08.2009 р., то платник податку має право:
- або включити до одного розрахунку транспортні засоби зареєстровані 07.08.2009 р., 11.08.2009 р., 12.08.2009 р. та подати окремий розрахунок за транспортний засіб, зареєстрований 18.08.2009 р.;
- або подати окремий розрахунок по транспортному засобу, зареєстрованому 07.08.2009 р. та включити до другого розрахунку транспортні засоби, зареєстровані 11.08.2009 р., 12.08.2009 р. та 18.08.2009 р.
Якщо платник податку не скористався цим правом і 10-денний строк подання розрахунку з дати реєстрації транспортного засобу минув, то по такому транспортному засобу він зобов'язаний подати розрахунок окремо.
З дня подання розрахунку до органу державної податкової служби податок, самостійно визначений платником у розрахунку, вважається узгодженим і не може бути оскарженим платником в адміністративному або судовому порядку. Якщо останній день строку подання розрахунку припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається наступний за вихідним або святковим операційний (банківський) день. Розрахунок може бути надано до податкових органів в електронному вигляді, а також може бути надіслано поштою з повідомленням про вручення, але не пізніше ніж за 10 днів (дата відправлення на поштовому штемпелі) до закінчення граничного терміну сплати.
У разі порушення 10-денного строку подання розрахунку по податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів відповідно до підпункту 17.1.1 пункту 17 статті 17 Закону України від 21.12.2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", із змінами та доповненнями, застосовуються штрафні санкції у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання або затримку.
У випадку одночасної реєстрації декількох транспортних засобів та перевищення десятиденного терміну подання розрахунку від дня реєстрації по всіх цих транспортних засобах, подається один розрахунок на всі транспортні засоби, зареєстровані в один день. Відповідно застосовується і одна штрафна санкція у розмірі 170 гривень.
( Пункт 8 в редакції Листа Державної податкової адміністрації N 19067/7/17-0317 від 04.09.2009 )
9. Щодо подання уточнюючого розрахунку сум податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.
Порядок виправлення платником податку помилок, що містяться у раніше поданому Розрахунку, викладено в пп. 13-19 Порядку заповнення і подання Розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, який затверджено наказом ДПА України від 17.09.2001 р. N 373 (далі - Порядок 373).
Відповідно до цього Порядку платник податку, який самостійно виявив помилки, що містяться в раніше поданому ним Розрахунку, зобов'язаний подати уточнений Розрахунок, що містить виправлені показники. При поданні нового Розрахунку у зв'язку з уточненням даних у титульній його частині ставиться позначка "Х" у графах "Уточнений розрахунок" і "Розрахунок на 200_ рік".
До уточненого Розрахунку вносяться всі транспортні засоби, перелічені в Розрахунку, що "виправляється", але без допущених раніше помилок. До уточненого Розрахунку додається довідка про суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, які зменшують або збільшують податкові зобов'язання в результаті виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах.
10. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів військовими частинами, установами та організаціями Збройних Сил України в разі наявності на обліку транспортних засобів, які відповідно до чинного законодавства є об'єктами оподаткування зазначеним податком.
Верховною Радою України 27 грудня 2007 року прийнято Закон України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" N 107-VI (далі - Закон N 107-VI), пунктом 15 розділу II якого внесено зміни до Закону України "Про Збройні Сили України" від 06.12.91 р. N 1934-XII, із змінами та доповненнями (далі - Закон N 1934-XII).
Згідно Прикінцевих положень Закону N 107-VI він набрав чинності з 1 січня 2008 року.
Відповідно внесених змін до Закону N 1934-XII, "земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належить їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків відповідно до законів з питань оподаткування".
Зазначена норма діяла до прийняття 03.06.2008 Закону України N 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон 309-VI). З 04.06.2008 зазначена норма згідно пункту 1 розділу II Закону 309-VI пункт 15 розділу II Закону N 107-VI втратила чинність.
Починаючи з 04.06.2008 року набирають чинність інші норми Закону 309-VI, згідно яких частина друга статті 14 Закону N 1934-XII викладається знову у тій самій редакції яка діяла з початку 2008 року, а саме:
"Земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків відповідно до законів з питань оподаткування".
Законом України від 25.06.91 р. N 1251-XII "Про систему оподаткування", із змінами та доповненнями (далі - Закон N 1251-XII) визначено принципи побудови системи оподаткування в Україні, податки і збори (обов'язкові платежі) до бюджетів та до державних цільових фондів, а також права, обов'язки і відповідальність платників. Частинами 1 і 3 статті 1 Закону N 1251-XII передбачено, що встановлення і скасування податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів, а також пільг їх платникам здійснюється Верховною Радою України, Верховною Радою АР Крим і сільськими, селищними, міськими радами відповідно до цього Закону, інших законів України про оподаткування. Ставки, механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), за винятком особливих видів мита, і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися іншими Законами України, крім законів про оподаткування.
Податок з власників транспортних засобів є майновим податком і, відповідно до статті 1 Закону України від 11.12.91 р. N 1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів", із змінами та доповненнями (далі - Закон N 1963-XII), платниками податку з власників транспортних засобів є зокрема, підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об'єктами оподаткування.
Податок сплачується за власні транспортні засоби, що знаходяться на балансі підприємств, при цьому на його сплату не впливають такі фактори, як обмеженість використання, не експлуатація транспортних засобів чи експлуатація не повний рік. Застосоване в статті 1 Закону N 1963-XII поняття "власні транспортні засоби" наряду з правом власності на транспортні засоби, означає також їх перебування у платника податку на праві повного господарського відання та на праві оперативного управління.
Відповідно до частини 2 статті 3 Закону N 1963-XII податок з власників наземних транспортних засобів юридичних осіб сплачується за місцем реєстрації таких транспортних засобів.
Коло осіб, які звільняються від сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, визначено статтею 4 Закону N 1963-XII.
Відповідно до статті 5 Закону N 1963-XII сплата податку з власників транспортних засобів юридичними особами здійснюється щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом. За придбані ж протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.
Обчислення і сплата податку здійснюється відповідно до статті 6 Закону N 1963-XII, якою передбачено, що податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року. Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться виходячи з об'єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів - виходячи з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у статті 3 цього Закону.
Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України.
Враховуючи зазначене, військові частини та установи підпорядковані Міністерству оборони зобов'язані дотримуватись вимог чинного податкового законодавства та сплачувати податок з власників транспортних засобів.
11. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів за орендовані транспортні засоби.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" від 11 грудня 1991 року N 1963-XII, із змінами та доповненнями (далі - Закон), платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону є об'єктами оподаткування.
Постановою КМУ N 1306 від 10.10.2001 р. "Про Правила дорожнього руху" визначено, що власником транспортного засобу є фізична або юридична особа, яка володіє майновими правами на транспортний засіб та має на це відповідні документи.
Отже, враховуючи викладене вище, у випадку передачі транспортних засобів оренду платником податку з власників транспортних засобів є орендодавець (юридична чи фізична особа - власник транспортного засобу) щодо транспортних засобів, зареєстрованих в органах ДАІ МВС України на його ім'я.
Якщо право користування транспортним засобом передано фізичною особою за дорученням іншій особі, то відповідно до ст. 6 Закону податок з власників транспортних засобів сплачується його власником або від його імені особою, якій це право передано, якщо це передбачено в дорученні на право користування транспортним засобом, за місцем реєстрації цього транспортного засобу.
12. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів за автомобілі швидкої допомоги.
Об'єктами оподаткування податку з власників транспортних засобів є транспортні засоби та інші самохідні машини і механізми під відповідним кодом Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД), зазначені у статті 2 цього Закону, зокрема, автомобілі спеціального призначення, крім тих що використовуються для перевезення пасажирів і вантажів, - код 8705 (крім пожежних та швидкої допомоги).
УКТЗЕД покладено в основу Товарної номенклатури зовнішньоекономічної діяльності (ТН ЗЕД), на якій ґрунтується Митний тариф України, затверджений Законом України від 05.04.2001 р. N 2371-III "Про Митний тариф України".
Щодо органу, якому належить компетенція по визначенню кодів УКТЗЕД, то відповідно до Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2002 р. N 1863 "Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності", із змінами і доповненнями, ведення УКТЗЕД здійснюється Державною митною службою України.
Відповідно до статті 313 Митного кодексу України від 11.07.2002 р. N 92-IV, із змінами і доповненнями, митні органи класифікують товари, тобто відносять товари до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД.
Так, відповідно роз'яснень Держмитслужби (лист від 12.06.2007 р. N 11/1-29/5820-ЕП) транспортні засоби, залежно від їх типів та призначення, поділяються на:
а) пасажирські, які в залежності від кількості визначених виробником автомобіля місць для пасажирів класифікуються у товарних позиціях 8702 або 8703 за УКТЗЕД;